12.9.2014

פרשת כי תבא הברכות זה דבר מוחשי או רק רוחני ? למה כתוב בברכות והשיגך בלי ו ' אבל בקללות כתוב עם ו' ? מה המשמעות האמיתית של ארץ זבת חלב ודבש ? ‏י"ז/אלול/תשע"ד


בס"ד

פרשת כי תבא הברכות זה דבר מוחשי או רק רוחני ? למה כתוב בברכות והשיגך בלי ו ' אבל בקללות כתוב עם ו' ? מה המשמעות האמיתית של ארץ זבת חלב ודבש ? ‏י"ז/אלול/תשע"ד

אנו רואים שהקללות והברכות זה לא רק דבר רוחני זה דבר ממשי ביותר

דברים פרק כח

(ב) וּבָאוּ עָלֶיךָ כָּל הַבְּרָכוֹת הָאֵלֶּה וְהִשִּׂיגֻךָ כִּי תִשְׁמַע בְּקוֹל יְקֹוָק אֱלֹהֶיךָ:

דברים פרק כח

(טו) וְהָיָה אִם לֹא תִשְׁמַע בְּקוֹל יְקֹוָק אֱלֹהֶיךָ לִשְׁמֹר לַעֲשׂוֹת אֶת כָּל מִצְוֹתָיו וְחֻקֹּתָיו אֲשֶׁר אָנֹכִי מְצַוְּךָ הַיּוֹם וּבָאוּ עָלֶיךָ כָּל הַקְּלָלוֹת הָאֵלֶּה וְהִשִּׂיגוּךָ:

הקללות והברכות בפרשה שלנו זה דבר מוחשי מאוד שמשיג את האדם ורודף אותו . וכבר בפרשה אחרת אנו רואים שקללה וברכה זה דבר שנותנים אותו במקום מסוים

דברים פרק יא

(כט) וְהָיָה כִּי יְבִיאֲךָ יְקֹוָק אֱלֹהֶיךָ אֶל הָאָרֶץ אֲשֶׁר אַתָּה בָא שָׁמָּה לְרִשְׁתָּהּ וְנָתַתָּה אֶת הַבְּרָכָה עַל הַר גְּרִזִים וְאֶת הַקְּלָלָה עַל הַר עֵיבָל:

כלומר ברכה וקללה זה דבר מוחשי מאוד שמניחים  אותו במקום  מיוחד ויש לו ממשות .

בהמשך הפרשה כתוב

דברים פרק כח

(מה) וּבָאוּ עָלֶיךָ כָּל הַקְּלָלוֹת הָאֵלֶּה וּרְדָפוּךָ וְהִשִּׂיגוּךָ עַד הִשָּׁמְדָךְ כִּי לֹא שָׁמַעְתָּ בְּקוֹל יְקֹוָק אֱלֹהֶיךָ לִשְׁמֹר מִצְוֹתָיו וְחֻקֹּתָיו אֲשֶׁר צִוָּךְ:

ויש לי שני קושיות . קושיה ראשונה למה בברכות  כתוב והִשִּׂיגֻךָ  בלי ו'  ואילו בקללות כתוב  וְהִשִּׂיגוּךָ: עם ו' . ועוד שאלה למה בקללות כתוב בפסוק וּרְדָפוּךָ וְהִשִּׂיגוּךָ  כלומר גם רדיפה וגם השגה ואילו בברכות כתוב רק והִשִּׂיגֻךָ   ?

כתבתי כבר בכמה מאמרים כי  בארץ ישראל יש תכונה שנשארה מבריאת העולם שיש קשר בן האדמה והארץ לבין ההנהגות של האנשים  תכונה שבכל העולם התבטלה עם המבול חוץ מארץ ישראל  . 

ולכן כתוב בויקרא פרק כ

 (כב) וּשְׁמַרְתֶּם אֶת כָּל חֻקֹּתַי וְאֶת כָּל מִשְׁפָּטַי וַעֲשִׂיתֶם אֹתָם וְלֹא תָקִיא אֶתְכֶם הָאָרֶץ אֲשֶׁר אֲנִי מֵבִיא אֶתְכֶם שָׁמָּה לָשֶׁבֶת בָּהּ:

כלומר מעשי האדם משפיעים על האדמה והיא משפיעה על האדם בהתאם להתנהגותו . ולפי מהלך זה צריך להגיד שהקללה והברכה זה דבר מוחשי רק בארץ ישראל . התנהגות האדם משפיעה על כל מה שנמצא בארץ , והארץ במקביל יכולה להשפיע על האדם . ולכן הברכות והקללות זה דבר מאוד מוחשי בארץ ישראל כי זה דבר ממשי . ולכן ניתן לשים את הברכות בהר גריזים ואת הקללות בהר עיבל .ולכן הברכות יכולות להשיג את האדם או לא עלינו הקללות יכולות להשיג ולרדוף את מי שלא מקיים את מצוות השם .

ואני רוצה לפרש שיש הבדל בין הברכות לקללות . הברכות זה רק בארץ ישראל ולכן כתוב והשיגך בלי  ו 'כלומר הברכות  קשורות בקשר הדוק לארץ ישראל וזה המעלה של ארץ ישראל אבל הקללות רודפות אותך גם לחוצה לארץ ולכן כתוב בקללות והשיגוך עם ו' וכן הוסיף הכתוב ורדפוך כדי שנבין שהקללות יכולות להגיע גם לחוצה  לארץ . וכן מובן בבתי מדרשות חלק ב מדרש חסרות ויתרות (דברים)

דבר אחר למה והשיגך שלברכות חסר אלא כשהברכה באה אינה שטה בכל העולם דכתיב כי לא יחדל אביון דברים סו יא אבל כשהקללות באות שטות בכל העולם על הצדיקים ועל הרשעים כענין

שנאמר והכרתי ממך צדיק ורשע יחזקאל כא ח ולכך והשיגוך

כלומר מחדש הכתוב שפעולת הקללות זה בכל העולם ופעולת הברכות זה רק בארץ ישראל .

ונאמר בתורה ויקרא פרק כ

(כד) וָאֹמַר לָכֶם אַתֶּם תִּירְשׁוּ אֶת אַדְמָתָם וַאֲנִי אֶתְּנֶנָּה לָכֶם לָרֶשֶׁת אֹתָהּ אֶרֶץ זָבַת חָלָב וּדְבָשׁ אֲנִי יְקֹוָק אֱלֹהֵיכֶם אֲשֶׁר הִבְדַּלְתִּי אֶתְכֶם מִן הָעַמִּים:

ארץ זבת חלב זה רק לעם ישראל כי רק עם ישראל קיבל עליו את התורה כלומר הברכות ניתנות למי שקיבל עליו את התורה וזה המשמעות של ארץ זבת חלב ודבש והפעולה של הברכה זה בארץ ישראל .

וכך מפורש בבלי בתלמוד בבלי מסכת בבא בתרא דף צא עמוד א

אמר רב חנן בר רבא אמר רב: אלימלך ושלמון ופלוני אלמוני ואבי נעמי, כולן בני נחשון בן עמינדב הן. מאי קמ"ל? שאפי' מי שיש לו זכות אבות, אינה עומדת לו בשעה שיוצא מארץ לחוצה לארץ.

כלומר הברכות לא יוצאות מחוץ לארץ ישראל אבל הקללות כן יוצאות מחוץ לארץ ישראל

ועוד מפורש על הזכות של ארץ ישראל אפילו לענין הדין

תלמוד בבלי מסכת מכות דף ז עמוד א

אמר אביי, לא קשיא: כאן בארץ ישראל, כאן בחוצה לארץ; דתניא, רבי יהודה בן דוסתאי אומר משום רבי שמעון בן שטח: ברח מארץ לחוצה לארץ - אין סותרין את דינו, מחוצה לארץ לארץ - סותרין את דינו, מפני זכותה של ארץ ישראל.

ואומר רש"י מסכת מכות דף ז עמוד א

אין סותרין - לחזור ולישא וליתן אולי יזכה.

וזה בעצם המשמעות של ארץ זבת חלב ודבש שכאן בארץ ישראל נמצאים הברכות ואם נקיים את המצוות הם ישיגו אותנו אבל אם נעבור לחוצה לארץ הברכות לא ישיגו אותנו ורק הקללות חס וחלילה יכולים להשיג אותנו גם בחוצה לארץ .

וזה לימוד חשוב והבנה של החשיבות של מגורים בארץ ישראל .

פרשת כי תבא האם גוי לאחר מתן תורה יכול להיות ארור או רק יהודי ? למה המן היה בכלל ארור ? ואלי המן היה בכלל ארור כי היה יהודי ?


בס"ד

פרשת כי תבא האם גוי לאחר מתן תורה יכול להיות ארור או רק יהודי ?   למה המן היה בכלל ארור ?

ואולי המן היה בכלל ארור כי היה יהודי ?   ‏י"ז/אלול/תשע"ד

בו נבדוק את המשמעות של ארור המופיעה בפרשה . ונסתכל היכן מופיעה המילה ארור בתורה

בראשית פרק ג

(יד) וַיֹּאמֶר יְקֹוָק אֱלֹהִים אֶל הַנָּחָשׁ כִּי עָשִׂיתָ זֹּאת אָרוּר אַתָּה מִכָּל הַבְּהֵמָה וּמִכֹּל חַיַּת הַשָּׂדֶה עַל גְּחֹנְךָ תֵלֵךְ וְעָפָר תֹּאכַל כָּל יְמֵי חַיֶּיךָ:

בראשית פרק ד

(יא) וְעַתָּה אָרוּר אָתָּה מִן הָאֲדָמָה אֲשֶׁר פָּצְתָה אֶת פִּיהָ לָקַחַת אֶת דְּמֵי אָחִיךָ מִיָּדֶךָ:

בראשית פרק ט

(כה) וַיֹּאמֶר אָרוּר כְּנָעַן עֶבֶד עֲבָדִים יִהְיֶה לְאֶחָיו:

דברים פרק כז

(טו) אָרוּר הָאִישׁ אֲשֶׁר יַעֲשֶׂה פֶסֶל וּמַסֵּכָה תּוֹעֲבַת יְקֹוָק מַעֲשֵׂה יְדֵי חָרָשׁ וְשָׂם בַּסָּתֶר וְעָנוּ כָל הָעָם וְאָמְרוּ אָמֵן: ס

כלומר נאמר ארור על הנחש ,על קין, על כנען , ולאחר מתן תורה נאמר ארור במעמד הברכות והקללות בהר גריזים והר עיבל , על ישראל שעובר עברות מסוימות והוא נקרא ארור .

אנחנו רואים שהתואר ארור זה אומנם כינוי גנאי אבל זה מראה שמי שנקרא היום ארור היה בדרגה גבוהה וכתוצאה ממעשיו ירד במדרגתו ונקרא ארור . מי שלא היה בדרגה גבוהה לא יכול להגיע לדרגה של ארור בבראשית רבתי פרשת בראשית עמוד 41  נאמר על הנחש

שמעון בן מנסיא אומר חבל על שמש גדול שאבד מן העולם, שאלמלא לא נתקלקל נחש היה לו לכל ישראל ב' נחשים בתוך ביתו א' משגרו למזרח וא' למערב ומביאים לו סנדרכים טובים, אבנים טובות ומרגליות וכל חמדה טובה שבעולם ואין כל בריה יכולה להזיק אותם

הבל וקין היו הזרע של האדם הראשון ממנו נמשך כל תולדות האדם ועל קין נאמר ארור . כנען היה אחד משלושת האנשים שהם המשך העולם מנח לאחר המבול .

דבר נוסף שניתן להגיד על ארור שזו קללה למי שעשה את החטא שלו בארץ ישראל   הנחש עשה את העבירה בגן עדן שזה בארץ ישראל . קין עשה את החטא שלו גם בארץ ישראל וגם כנען עשה את החטא שלו בארץ ישראל והוכחה לכך שזה נעשה בארץ ישראל במקום המקדש

אומר הכתר יונתן בראשית פרשת נח פרק ח פסוק כ

(כ) ויבן נח מזבח לפני יי הוא מזבח שבנה אדם בזמן שגורש מן גן של עדן והקריב עליו קרבן ועליו הקריבו קין והבל קרבנותיהם וכאשר ירדו מי המבול נהרס ויבנהו נח ויקח מכל בהמה טהורה ומכל עוף טהור ויעלה ארבע על המזבח ההוא:

וכמו כן משך חכמה בראשית פרשת נח פרק ח פסוק כ

(כ) ויבן נח מזבח. אמרו במדרש רבה: במזבח הגדול בירושלים. יתכן לפי זה דכאן היה דין קדושת בית המקדש.

כלומר כל האירועים הללו נעשו ליד מקום המקדש  בהר הבית  וליד מקום מזבח , וכן אנו רואים קשר ישיר לאדמה זו אדמת ארץ ישראל כמו שנאמר לנחש וְעָפָר תֹּאכַל כָּל יְמֵי חַיֶּיךָ וכמו כן נאמר לקין אָרוּר אָתָּה מִן הָאֲדָמָה  וכן במעשה נוח וכנען בבראשית פרק ט

(כ) וַיָּחֶל נֹחַ אִישׁ הָאֲדָמָה וַיִּטַּע כָּרֶם: (כא) וַיֵּשְׁתְּ מִן הַיַּיִן וַיִּשְׁכָּר וַיִּתְגַּל בְּתוֹךְ אָהֳלֹה:

וכמו כן אנו רואים בהר גריזים והר עיבל  בדברים פרק כז

(יג) וְאֵלֶּה יַעַמְדוּ עַל הַקְּלָלָה בְּהַר עֵיבָל רְאוּבֵן גָּד וְאָשֵׁר וּזְבוּלֻן דָּן וְנַפְתָּלִי:

כלומר ארור שייך רק לאדם הנמצא בדרגה גבוהה והחטא נעשה  בארץ ישראל .

לפני מתן תורה היה שייך להגיד ארור על בן נח  אבל לאחר מתן תורה ולאחר המעמד בהר עיבל והר גריזים ניתן להגיד שהשתנו שני דברים . ארור שייך אך ורק ביהודי וכמו כן כדי שיהיה לאדם תואר ארור העבירה  לא חייבת  להיות בארץ ישראל  .כלומר העושה פסל או מסכה גם בחוצה לארץ נקרא ארור . ואולי זה החידוש של המעמד בהר גריזים והר עיבל  ללמד שלאחר מתן תורה שארור שייך רק ביהודי וכן המעשה שמכניס אותך לארור לא חייב להיות  בארץ ישראל .

יש לי שני קושיות על המהלך  הזה האחד שגם לאחר מתן תורה עבד נכלל בתואר ארור וכמו כן נאמר על המן את התואר ארור אבל המן לכאורה לא היה יהודי וכן עבד אינו יהודי .

 

 

אומר התוספתא מסכת הוריות (צוקרמאנדל) פרק ב

ר' שמעון בן אלעז' אומ' בדין הוא שיקדים עבד משוחרר לגר מפני שזה גדל בקדושה וזה לא גדל בקדושה אלא מפני שזה היה בכלל ארור וזה לא היה בכלל ארור:

פרוש העניין שעבד נחשב בכלל ארור רק בגלל שהוא עבד . התוספתא לא מחלקת בין עבד כנעני לבין עבד לא כנעני  וצריך להגיד שתואר ארור שייך במי שהוא עבד ולא רק עבד כנעני . כלומר כנעני הוא גם בעל תואר עבד וגם ארור אבל עבד גם אם הוא לא כנעני הוא בכלל ארור

 

תירוץ לקושיה הראשונה והשניה הוא פשוט כל עבד שיהודי לוקח חייב להיות מהול והוא חייב מצוות כמו אישה . כלומר עבד הוא לכאורה סוג מסוים של יהודי .חייב בכל מצוות לא תעשה של יהודי ופטור מכל מצוות שהזמן גרמן כמו אישה . זה התירוץ לגבי עבד ולגבי המן הרי ידוע שמרדכי קנה אותו בתור עבד ולכן לכאורה המן היה סוג מסוים של יהודי ויש כאלו שאומרים שהיה עבד משוחרר ולכן היה יהודי המחייב בכל תרי"ג מצוות .

במאמר שכתבתי על שבועות


ושם כתבתי :

"הבבלי במסכת שבת דף קמו עמוד א

שבא נחש על חוה הטיל בה זוהמא. ישראל שעמדו על הר סיני - פסקה זוהמתן, עובדי כוכבים שלא עמדו על הר סיני - לא פסקה זוהמתן. אמר ליה רב אחא בריה דרבא לרב אשי: גרים מאי? - אמר ליה: אף על גב דאינהו לא הוו, מזלייהו הוו, דכתיב +דברים כט+ את אשר ישנו פה עמנו עמד היום לפני ה' אלהינו ואת אשר איננו פה וגו'.

כלומר העולם מתחלק ל 3 סוגי נשמות לנשמה יהודית שהייתה במעמד הר סיני , גויים גמורים שלא נשמתם ולא המזל שלהם היה במעמד הר סיני, ואותם נשמות שהמזל שלהם ולא הנשמה שלהם הייתה במעמד הר סיני ואלו אותם גרים שיבואו במשך הדורות ויביעו רצונם להיכנס לתוך העם היהודי ולהיות גרים ".

ועכשיו לפי המהלך בפרשה צריך להגיד שיש 4 סוגים שונים של נשמות . כי צריך להוסיף סוג חדש של נשמה . נשמה של עבד שמחויב במצוות כמו אישה ועבד כזה נחשב בכלל ארור . וגם אם נשחרר אותו הוא יהיה יהודי מחויב  בכל תרי"ג המצוות אבל מבלי שיתגייר מרצונו ועדיין יהיה בכלל ארור וזה בדיוק מה שהיה המן יהודי מחויב במצוות אבל היה בכלל ארור כי הוא נכנס לעם היהודי דרך עבדות ולא דרך גיור .