22.2.2019

פרשת כי תשא חכמה בגויים 12 למה חכמי העולם נמצאים בתוך "מערה " ? האם המציאות של "מערה" היא מציאות של כל חכמי אומות העולם ? מה הקשר לסטלין ולמותו ? מה הקשר לאדולף היטלר ולמותו בבונקר ? איך זה קשור ללואי ה 16 ? מה הקשר לאליטות של אומות העולם ? למה חכמי ישראל לא נמצאים בתוך "מערה " ? איך לומדים את זה מהלל הזקן ? למה ניתוק מבורא עולם גורם לאדם לדאוג רק לעצמו ולהיכנס ל"מערה"? ‏י"ט/אדר א/תשע"ט

בס"ד
פרשת כי תשא  חכמה בגויים 12  למה חכמי העולם נמצאים בתוך "מערה " ? האם המציאות של "מערה" היא מציאות של כל חכמי אומות העולם ? מה הקשר לסטלין ולמותו ? מה הקשר לאדולף היטלר ולמותו בבונקר ? איך זה קשור ללואי ה 16 ?  מה הקשר לאליטות של אומות העולם ? למה חכמי ישראל לא נמצאים בתוך "מערה " ? איך לומדים את זה מהלל הזקן ? למה ניתוק מבורא עולם גורם לאדם לדאוג רק לעצמו ולהיכנס ל"מערה"? ‏י"ט/אדר א/תשע"ט

בפרשת תצוה דברתי על המשא ומתן בן רבי יהושע לבין הטבח וזה המסקנה שהגעתי

"כלומר המחשבה של חכמי אתונא שהם שונים מהותית מבהמה בגלל השכל שלהם הוא מה שעושה את ההבדל בן בהמה לאדם היא מחשבה שמנתקת את האדם ממהות העולם והוא הקשר לבורא עולם . אותו טבח הבין את הטיעון של רבי יהושע והבין שרק "אדם ובהמה תושיע ה'" ולכן לא יכול להיות תשועה לחכמי אתונא ללא קשר לבורא עולם ולכן היה מוכן להסגיר את המיקום של חכמי אתונה . "

וצריך קודם להבין את המהות של חכמי אתונא לעומת חכמי ישראל וכך הוא המשך הסיפור של חכמי אתונא ורבי יהושע חברותא בכורות דף ח עמוד ב

"אזל רבי יהושע, אשכח דרבנאי מגואי, שהיו שומרים שלא יכנס זר, ודרבנאי מבראי, שהיו שומרים שלא יצא אחד מן הזקנים לחוץ -והיו שופכים על איסקופת החדר סובין או עפר, שהיה ניכר עליהם פסיעות אדם, דאי חזו - זקני אתונה - כרעא דעיילא של זר, קטלי להו לרבנאי דגוואי שפשעו בתפקידם,(3) ואי חזו כרעא דנפקא, קטלי להו לרבנאי דבראי.(4)התחכם רבי יהושע ונכנס על המפתן,(5) ואפכה לסנדליה האחת, כך שבעומדו על האיסקופה היתה נראית פסיעה כלפי פנים ופסיעה כלפי חוץ, וקטלינהו לכולהו, כי היה נראה לזקנים שאחד נכנס ואחד יצא.(6)[ראה רבי יהושע שיש אורבים השומרים על הפתח מבפנים שלא ייכנס אדם זר, ואורבים השומרים מבחוץ שלא יצא לחוץ אחד מבני הבית; והיו הזקנים רואים על מפתן הבית - ששפכו עליו סובין או עפר שיהיה ניכר שם פסיעותיהם של הנכנסים והיוצאים - אם נכנס אדם זר או יצא אחד מהם, על ידי שהיו בוחנים את הפסיעות על המפתן, אם הכיוון הוא כלפי חוץ או כלפי פנים, וכשהיו מוצאים פסיעות כלפי פנים - ובהכרח שנכנס שם זר - היו הורגים את השומרים הפנימיים שמעלו בתפקידם, ואם היו הפסיעות כלפי חוץ, היו הורגים את השומרים החיצוניים שמעלו בתפקידם -נתחכם רבי יהושע, והפך את סנדלו האחת, כדי שתיראה בשעת עומדו על המפתן כניסה ויציאה כאחת, ומשראו כן הזקנים הרגו את כל השומרים, שהיה נראה להם שמעלו כולם בתפקידם]."

חכמי אתונא חושבים שהם נבדלים מן העולם יש הבדל מהותי בניהם לבן העולם ולכן הם מנתקים את עצמם מן העולם הם נכנסים לתוך מערה וממנים  שומרים על המערה . אין חיבור אמיתי בניהם לבין העולם ולכן מי שנכנס לתוך המערה הוא אויב ומי שיוצא מתוך המערה הוא אויב ולכן צריך להרוג את מי שנכנס וגם את מי שיוצא . וממש סיפור דומה יש לנו בגמרא על סנדל מסומר חברותא שבת דף ס עמוד א

והוינן בה: סנדל המסומר, שגזרו שלא יצא בו - מאי טעמא? אמר שמואל: שלפי הגזירה היו.

שבשעת הגזירה היו בני אדם נשמטין מן הגזירה, והיו נחבאין במערה.ואמרו אז יושבי המערה: הנכנס למערה יכנס, כי בידו להזהר שאין איש רואהו בכניסתו למערה. והיוצא אל יצא שמא יראוהו האויבים ויוודע מקום המחבוא של כולם.והיה מעשה ונהפך סנדלו של אחד מהם, שלבשו בצורה הפוכה, וניכרה צורתו של הסנדל ההפוך בטביעתה בקרקע. וכאשר ראו בני המערה את רישומו של הסנדל ההפוך [שנראה כאילו הוא מכוון כלפי חוץ המערה] בקרקע, כסבורין הם כי אחד מהם יצא, וראוהו אויבים, ועכשיו באין עליהן האויבים.ומרוב פחד דחקו זה בזה. והרגו בדחיקתן זה בזה יותר ממה שהרגו בהם אויבים. ולפי שהיו סנדליהן מסומרין נגרם הרג כה רב.

כלומר אפילו במערה שהתחבאו מהאויבים היה ניתן להיכנס כלומר המערה היא מקום זמני להנצל מאויבים ורק היה אסור לצאת כלומר היה להם  קשר לעולם אבל אצל חכמי אתונא זה צורת מחשבה קבועה וניתוק מהעולם . הם מחשיבים את עצמם שונים מהעולם יש להם ייחודיות והם רוצים לשמור על הייחודיות הזאת על ידי ניתוק עצמם מן העולם חיבור לעולם פוגע בהם כי חיבור לעולם מצריך השקעת משאבים שהם לא רוצים לבזבז על העולם  .  הם רוצים לשלוט בעולם אבל לא להיות חלק ממנו .ואולי ניתן להגדיר אותם אליטה וכך כתוב בויקיפדיה על אליטה : 

אֵלִיטָה (מצרפתית: élite (במלרע), נבחרים. על פי האקדמיה ללשון העברית: "עִלִּית") הוא מונח בסוציולוגיה המתאר קבוצת אנשים מצומצמת בחברה, אשר זוכה ליחס מועדף על פני יתר הקבוצות בחברה, מחזיקה בעוצמה חברתית המאפשרת לה שליטה או השפעה מכריעה על החברה או על חלקים ממנה. ההמון, לעומת האליטה, מהווה מספרית את רוב החברה ואינו מאורגן, נעדר עוצמה ומגויס מלמעלה על ידי האליטות.

ואם נסתכל על האליטה לאורך ההיסטוריה נראה שכל האליטות נאלצו תמיד מתי שהוא להסתתר ב"מערה" או בונקר מפני ההמון וסופם תמיד היה מות בתוך "מערה " כזו או אחרת

וכך כתוב על סטלין בויקיפדיה :

סטלין הוא אחד מרוצחי ההמונים הגדולים בהיסטוריה: ההערכות בדבר מספר קורבנותיו נעות בין 11 מיליון עד 40 מיליון, והוא נחשב לאחד מגדולי העריצים של המאה העשרים. הנהיג שלטון רודני, שלווה ברצף של חיסולי מתנגדים או חשודים כמתנגדים ("טיהורים"), כליאת מיליוני אנשים במחנות של עבודת כפייה, קולקטיביזציה שהביאה למותם של מיליונים (מה שכונה "הולודומור"), ופולחן אישיות קיצוני. שיטות אלה היו עבורו כלי לזירוז תהליך התיעוש של ברית המועצות והפיכתה למעצמת-על קומוניסטית.

וכך הוא תאור מותו

ביום 5 במרץ 1953 מת סטלין משבץ. מותו אפוף מסתורין רב. ב־1 במרץ בלילה, לפני שהלך לישון, אמר לשומרי ראשו שהם חופשיים. פעולה חריגה ביותר שכן ידוע שהיה בודק את שומרי ראשו בלילות ומוודא שהם ערניים. בשעות הבוקר המאוחרות היה נוהג סטלין להתעורר אך באותו יום הוא לא קם ומשרתיו חשבו שהוא ישן. בשעות הצהריים עדיין לא נשמע קול מלשכתו ובערב הזעיקו השומרים המבוהלים את חברי הפוליטביורו לביתו. חרושצ'וב הגיע עם בריה ומלנקוב שהיו הבכירים הקרובים ביותר לסטלין באותה תקופה. עם כניסתם לחדר מצאו אותו שרוע על הרצפה, ומיד העבירו אותו לספה. מנקודה זו הגרסאות חלוקות. לפי גרסת שומרי הראש, בריה הורה לכולם לעזוב את סטלין בשקט, שהרי ברור שהוא ישן. בקשה תמוהה בהתחשב בנסיבות של אדם בן 75 שוכב על הרצפה שרוי בשתן שלו (לפי התיאורים הרשמיים של שומרי ראשו). היה זה רק בבוקר למחרת שחזרו חברי הפוליטביורו והזעיקו צוות רופאים. אותן 48 שעות שבהן נמנע מהרודן כל טיפול רפואי ייתכן וחרצו את גורלו. הרופאים ניסו לטפל בו באמצעות עלוקות אך לאחר ארבעה ימים, ב־5 במרץ, נאלצו לקבוע את מותו.

וכך תאור מותו של אדולף היטלר שר"י בויקיפדיה

 בליל 29 - 30 באפריל נשא היטלר את אווה בראון לאישה. בשעות אחר הצהריים ב-30 באפריל השניים התאבדו. היטלר ואווה בלעו ציאניד והיטלר גם ירה כדור בראשו. לפני כן בדק היטלר את יעילות הרעל על כלבתו "בלונדי" מגזע רועה גרמני, שעל־פי עדויות מכריו הייתה חביבה עליו מאוד, והיא מתה כעבור כמה שעות. על פי בקשתו, גופתו הוספגה בבנזין ונשרפה על ידי עוזריו מחוץ לבונקר, כדי שהאויב לא יתעלל בה (כפי שקרה למוסוליני).

התאבדותו של היטלר הייתה חלק מגל התאבדויות המוניות בשלהי הרייך השלישי. בנוסף, הומתו גם חמשת גוריה של כלבתו של היטלר, שהיו בידי ילדיו של יוזף גבלס, שר התעמולה הנאצי. כעבור יומיים המיתה אשתו של גבלס את ששת ילדיהם והתאבדה עם בעלה.

חיילי הצבא האדום איתרו את שרידי גופתו של היטלר, קברו אותם בקבר לא מסומן. באפריל 1970 הוציאו סוכני ק.ג.ב. את שתי הגופות, שרפו אותן, ערבבו את האפר עם פחם, ופיזרו אותו על פני נהר האלבה[38]. הק.ג.ב. החליט לשמור בארכיון הביון הסובייטי חתיכה מהגולגולת של היטלר, ובספטמבר 2009 פרסם העיתון הבריטי "האובזרבר" כי חתיכת הגולגולת אינה שייכת להיטלר, אלא שמדובר בגולגולת של אישה[39]. ב-2018 פורסם מחקר שמאמת את מותו של היטלר בבונקר בברלין[40].

וכן ניתן להביא עוד דוגמאות רבות למשל על לואי ה 16 שהוצא להורג על ידי מהפכנים צרפתים לאחר שפרצו לארמון שלו ושבו אותו ואת המלכה . כלומר תמיד האליטה נאלצת לנתק את עצמה מן העולם ולהיות בתוך "מערה " במנותק מן העולם כדי לשמור על היתרון שלהם על העולם . כי הם רואים את עצמם כאליטה נפרדת מהעולם שיש לה יתרונות על כל העולם ולכן   האליטה נאלצת לבדל את עצמה מן העולם  ולחיות בתוך מערה . ועכשיו נראה את חכמי ישראל כיצד הם מתנהגים לעומת חכמי אומות העולם תלמוד בבלי מסכת שבת דף ל עמוד ב תלמוד בבלי מסכת שבת דף לא עמוד א

תנו רבנן: לעולם יהא אדם ענוותן כהלל ואל יהא קפדן כשמאי. מעשה בשני בני אדם

שהמרו זה את זה, אמרו: כל מי שילך ויקניט את הלל - יטול ארבע מאות זוז. אמר אחד מהם: אני אקניטנו. אותו היום ערב שבת היה, והלל חפף את ראשו. הלך ועבר על פתח ביתו, אמר: מי כאן הלל? מי כאן הלל? נתעטף ויצא לקראתו. אמר לו: בני, מה אתה מבקש? אמר לו: שאלה יש לי לשאול. אמר לו: שאל בני, שאל! - מפני מה ראשיהן של בבליים סגלגלות? - אמר לו: בני, שאלה גדולה שאלת - מפני שאין להם חיות פקחות. הלך והמתין שעה אחת, חזר ואמר: מי כאן הלל? מי כאן הלל? נתעטף ויצא לקראתו. אמר לו: בני, מה אתה מבקש? אמר לו: שאלה יש לי לשאול. אמר לו: שאל בני, שאל! - מפני מה עיניהן של תרמודיין תרוטות? אמר לו: בני, שאלה גדולה שאלת - מפני שדרין בין החולות. הלך והמתין שעה אחת, חזר ואמר: מי כאן הלל? מי כאן הלל? נתעטף ויצא לקראתו. אמר לו: בני, מה אתה מבקש? - אמר לו: שאלה יש לי לשאול. - אמר לו: שאל בני, שאל! - מפני מה רגליהם של אפרקיים רחבות? - אמר לו: בני, שאלה גדולה שאלת - מפני שדרין בין בצעי המים. - אמר לו: שאלות הרבה יש לי לשאול, ומתירא אני שמא תכעוס. נתעטף וישב לפניו, - אמר לו: כל שאלות שיש לך לשאול - שאל. - אמר לו: אתה הוא הלל שקורין אותך נשיא ישראל? - אמר לו: הן. - אמר לו: אם אתה הוא - לא ירבו כמותך בישראל. - אמר לו: בני, מפני מה? - אמר לו: מפני שאבדתי על ידך ארבע מאות זוז. - אמר לו: הוי זהיר ברוחך, כדי הוא הלל שתאבד על ידו ארבע מאות זוז וארבע מאות זוז - והלל לא יקפיד.

כלומר הלל הזקן שהיה אחד מגדולי חכמי ישראל נצר לשושלת דויד המלך וכך כתוב עליו: תנאים ואמוראים - ביוגרפיות: תולדותיו של הלל הזקן

הלל הזקן - נשיא ארץ ישראל וראש שושלת הנשיאים של בית הלל, שנמשכה 15 דורות במשך כ - 450 שנה. נצר מגזע בית דוד (ירו', תענית פ"ד ה"ב). הוא וחברו שמאי היו אחרון הזוגות. וממנו ואילך החלה תקופת התנאים. נולד בבבל ג' תרמ"ח (112 לפה"ס) ומת בארץ ישראל בגיל 120 (בשנת תשס"ח 8 לס') עלה מבבל בגיל 40 שנה, שימש חכמים 40 שנה ושימש את ישראל 40 שנה (ספרי ברכות סל"ו). החל את נשיאותו 100 שנה לפני החורבן .

כלומר חכמי ישראל מחוברים לעולם ,נגישים לעולם לכל אחד ואחד אפילו בסיטואציות כאשר הם חופפים את ראשם הם נגישים לכל דיכפין . כי המהות של חכמי ישראל זה חיבור לעולם ולא ניתוק מן העולם . הקב"ה הסתכל בתורה וברא את העולם ולכן מי שלומד תורה יש לו חלק שלא ניתן להפרדה מהעולם . חכמי ישראל תפקידם להגדיל תורה בעולם ולכן הם חייבים להיות מחוברים לעולם . וזה הבדל מהותי לעומת חכמי אומות העולם שיש להם חוכמה בשר ודם שמסתכלים על העולם בזוית  צרה שגורמת להם לא להבין את מהות העולם ולכן הדבר היחידי שנותר להם זה לראות את הטובה המצומצמת של עצמם ולראות כיצד הם יכולים להשיג יתרון על העולם . ראיה זו גורמת לבם להיכנס "למערה " ולבודד את עצמם מעולם נחות יותר . אין להם עניין בתיקון העולם יש להם רק רצון להשיג את היתרון האישי של עצמם . וכך אומרת הגמרא על תלמידי חכמים תלמוד בבלי מסכת שבת דף קיד עמוד א

מאי בנאין? - אמר רבי יוחנן: אלו תלמידי חכמים, שעוסקין בבנינו של עולם כל ימיהן.

כלומר חכמי ישראל תפקידם לבנות את העולם וחכמי אומות העולם מה תפקידם ? רק לדאוג לאינטרס של עצמם . חברותא עבודה זרה דף ב עמוד ב

אמר להם הקדוש ברוך הוא לרומי: במה עסקתם? במה אתם חושבים לזכות בדין, ומה עשיתם בכל דור ודור. אומרים לפניו: רבונו של עולם! הרבה שווקים תקנינו, הרבה מרחצאות עשינו, הרבה כסף וזהב הרבינו!(14) וכולם, לא עשינו בשביל עצמינו בלבד, אלא בשביל ישראל, כדי שיתעסקו בתורה. כי בשווקים יש להם לישראל אפשרות להשתכר, וכמו כן, מוצאין בהם בקלות את מזונותיהם ואת שאר צרכיהם בקלות בשווקים שתקננו, ומתוך כך יש להם פנאי ללמוד תורה. ובמרחצאות שעשינו יש להם לישראל אפשרות להתעדן במרחצאות. אמר להם הקדוש ברוך הוא: שוטים שבעולם!(15) כל מה שעשיתם - לצורך עצמכם עשיתם ולא למען ישראל -תקנתם שווקים - להושיב בהן זונות!(16) תקנתם מרחצאות - לעדן בהן עצמכם. ומה שהרביתם כסף וזהב - הלא הכסף וזהב שלי הוא. שנאמר [חגי ב] "לי הכסף ולי הזהב נאום ה' צבאות". כלום יש בכם מגיד "זאת", [והוא המשך הפסוק, שנאמר "מי בכם(17) יגיד זאת"], ואין "זאת" - אלא תורה, שנאמר [דברים ד] "וזאת התורה אשר שם משה". האם עסקתם בתורת משה!(18)מיד, בשמעם דברי הקדוש ברוך הוא, יצאו הרומאים מן הדין בפחי נפש, בצער ובבושה.

כלומר חכמי ישראל עוסקים בבנין העולם כי הם קושרים את עצמם למי שברא את העולם . חכמי אומות העולם ניתקו את עצמם מבורא עולם ולא נותר להם רק לדאוג לעצמם ולשרוד בעולם בתוך "מערה" שתשמור עליהם מהעולם . ובלי נדר יש עוד לעיין בנושא ולהמשיך להבין את המשך העימות רבי יהושע וחכמי אתונא .