2.10.2015

סוכות שבת חול המועד האם לעתיד לבא יהיה שמש וירח ? כאשר יהיה האור בעולם אורו של הקב"ה האם ניתן להקים סוכה שצלתה מרובה מחמתה ? איזה סוג סוכה יהיה לעתיד לבא ? היכן תהיה הסוכה של אומות העולם ? ‏י"ט/תשרי/תשע"ו


בס"ד

סוכות שבת חול המועד  האם לעתיד לבא יהיה שמש וירח ?  כאשר יהיה האור בעולם אורו של הקב"ה האם ניתן להקים סוכה שצלתה מרובה מחמתה ? איזה סוג סוכה יהיה לעתיד לבא ? היכן תהיה הסוכה של אומות העולם ?  ‏י"ט/תשרי/תשע"ו

נכתב  לעילוי נשמת אבי משה בן רוזה  ואחותי שושנה בת נעומי ת.נ.צ.ב.ה

זכריה פרק יד

(ו) וְהָיָ֖ה בַּיּ֣וֹם הַה֑וּא לֹֽא־יִהְיֶ֣ה א֔וֹר יְקָר֖וֹת יקפאון וְקִפָּאֽוֹן:

(ז) וְהָיָ֣ה יוֹם־אֶחָ֗ד ה֛וּא יִוָּדַ֥ע לַיקֹוָ֖ק לֹא־י֣וֹם וְלֹא־לָ֑יְלָה וְהָיָ֥ה לְעֵֽת־עֶ֖רֶב יִֽהְיֶה־אֽוֹר:

ואומר המלבי"ם זכריה פרק יד

(ו) והיה ביום ההוא לא יהיה אור. ר"ל שאז יחדל אור השמש והירח מלהאיר בעולם, כמ"ש (ישעי' ס') לא יהיה לך עוד השמש לאור יומם וכו' והיה לך ה' לאור עולם, ולא יהיה במציאות אור גשמי, לא אור יקרות ולא אור קפאון, ר"ל לא אור השמש שהוא אור עצמי אור יקר, ולא אור הירח וכוכבים שהם רק מקבלים האור שצף על כדורם המקשי ע"י השמש שמכה עליהם והאור חוזר, כי לא ימצא אור גשמי כלל:

מפרש המלבי"ם שלעתיד לבא לא יהיה לא אור שמש ולא אור ירח אלה  אור של הקב"ה ואני חושב שהכוונה לאור שברא ביום הראש שנקרא אור הגנוז וכבר פירשתי בעבר שזה אור בדרגת ה"אספקלריה המאירה" שזה היה הדרגה של משה שניתן לראות בו מסוף העולם עד סופו

וממשיך המלבי"ם זכריה פרק יד

(ז) והיה יום אחד. לא יהיה היום חלוק ליום ולילה לבקר וצהרים ועת ערב, שזה רק בעת שישמשו המאורות הגשמיים, אבל אז יהיה יום אחד מדובק כולו יום, והוא יודע שהוא לה' שאורו מיוחס לה' לא לשמש וריח ומאורות רק באורו נראה אור, וע"כ יהיה לא יום ולא לילה ששמות יום ולילה יקראו מצד הארת האור הגשמי שזורח ושוקע, אבל האור שיהיה אז יהיה אור תמידי בלתי משתנה כלל לא זורח ושוקע ולא יצדקו עליו שמות יום ולילה, והיה לעת ערב יהיה אור, שהשמש הגשמי תערב ותשקע ואז יתחיל האור העיקרי להאיר שהוא אור ה', והיא מליצה נפלאה שיתבטל ההארה והשפע היוצא מאת המאורות וה' בעצמו ובכבודו יאיר וינהיג וימשול בשפע תמידית בלתי משתנה, עד שלא יהיה חשך וצרה כלל וסילוק השפע והמעטתה כמו שמוכרח בהנהגה הטבעיית הבא בסבת המערכת שהם עולים ויורדים ומחייבים שנוים טובים ורעים, כי אז יהיה רק אור וטוב ושלום והצלחה:

אם כן שאין אור של שמש ושל ירח  לא ניתן להקים סוכה  כי תמיד באור של הקב"ה יהיה  האור קיים ולא יהיה צל ואז כל סכה היא סוכה שחמתה גדולה מצלתה נאם כך האם יתבטל  הקמת סוכה ? . ואומר התלמוד בבלי מסכת סוכה דף ב עמוד א

 ושחמתה מרובה מצלתה - פסולה.

ואז אולי הסוכה תהיה סוכה אחרת כמו שנאמר בתלמוד בבלי מסכת בבא בתרא דף עה עמוד א

ואמר רבה א"ר יוחנן: עתיד הקדוש ברוך הוא לעשות סוכה לצדיקים מעורו של לויתן, שנא': התמלא בסוכות עורו;

כלומר לכל הצדיקים תהיה סוכה מיוחדת של מעורו של  לוויתן אבל לגויים לא כתוב ואם כן ממה יהיה הסוכה של הגויים ?

תלמוד בבלי מסכת בבא בתרא דף עה עמוד א

 והשאר פורסו הקדוש ברוך הוא על חומות ירושלים וזיוו מבהיק מסוף העולם ועד סופו, שנאמר: והלכו גוים לאורך ומלכים לנוגה זרחך.

כלומר אותם גויים שיגיעו לירושלים לעשות את מצות הסוכה העור של לוויתן שנשאר ישמש אותם בתור סוכה כללית לגויים כמו שמביא הגמרא מפסוק בישעיהו פרק ס פסוק ג

וְהָלְכ֥וּ גוֹיִ֖ם לְאוֹרֵ֑ךְ וּמְלָכִ֖ים לְנֹ֥גַהּ זַרְחֵֽךְ:

ומפרש המלבי"ם ישעיהו פרק ס פסוק ג

(ג) והלכו גוים. שהם ההמון מעכו"ם: ילכו לאורך. שהוא אור התורה: ומלכיהם. שהם במדרגה יותר גדולה: ילכו לנגה זרחך. שהוא אור ה' כמ"ש וכבודו עליך יראה:

ומפרש המלבי"ם ביאור המילות חבקוק פרק ג

לנוגה. כבר התבאר שהנוגה אינו האור העצמי רק האור הנאצל מן הדבר המאיר על דבר אחר, ויצייר כי החנית שהוא ביד ה' יספיק הנוגה שלו והאור החוזר ממנו להגיה אור, והחצים שהם מושלכים מידו ילכו לאורם בעצמם

אומר הנביא שיהיה שני דרגות בגויים המון העם שילך לאורך החומה בה פרוס מה שנשאר מעור הלוויתן והוא מבהיק אבל המלכים שלהם שהם בדרגה גבוה יותר ילכו לאור נגה שהוא גבוה יותר אומנם אור חוזר ולא ישיר אבל גבוה יותר ממבהיק .

כלומר יהיו שלוש דרגות עם ישראל שהוא בדרגת צדיקים שישבו בסוכה של לוויתן שהקב"ה יבנה להם והאור שלהם יהיה  אור ישיר מקב"ה מלכים של גויים שישבו בסוכה בתוך ירושלים וזה דרגת נגה שהוא אור חוזר אבל גבוה יותר ממבהיק ושאר המון גויים שיהיה לאורך החומות בירושלים שבו יפרסו שאריות עור הלוויתן וזה יהיה הסוכה שלהם כאשר יעלו לירושלים ע"י אור בדרגת מבהיק . וצריך להגיד שבגלל שהאור לעתיד לבא  שיהיה לעם ישראל גדול בהרבה מונים מהאור המבהיק או האור של נוגה ויהיה עניין ששמיני עצרת שזה החג המיוחד לעם ישראל ולקב"ה יהיה רחוק מחג הסוכות ולא כמו היום שהוא צמוד לחג הסוכות .

שבת סוכות חול המועד מה הקשר בן פסח לסוכות ? באם לעתיד לבא עצרת תהיה 50 יום מסוכות ? מה הקשר של קהלת לסוכות ? ‏י"ט/תשרי/תשע"ו


בס"ד

שבת סוכות חול המועד    מה הקשר בן פסח לסוכות ? באם לעתיד לבא עצרת תהיה 50 יום מסוכות ? מה הקשר של קהלת לסוכות ? ‏י"ט/תשרי/תשע"ו

נכתב  לעילוי נשמת אבי משה בן רוזה  ואחותי שושנה בת נעומי ת.נ.צ.ב.ה

יש הנוהגים לקרא את מגילת קהלת ביום שבת שחל בחג סוכות

שו"ת ציץ אליעזר חלק כב סימן לו

א) באו"ח בסימן תרס"ג סעי' ב' ברמ"א: ונוהגין לומר קהלת בשבת של חוה"מ וכו'. ומסביר המג"א בס' ת"צ סק"ח שהוא זה מפני שהם ימי שמחה וכתוב בקהלת ולשמחה מה זו עושה. והועתק גם במשנ"ב שם בס"ק י"ז ע"ש.

והשו"ת ציץ אליעזר חלק כב סימן לו מחדש

ולענ"ד היה נראה לומר טעמא אחרינא לקריאה זאת של קהלת בן דוד בחוה"מ. דהוא זה מפני שקהלת בן דוד חינך אז את הבית הראשון וקבעו להימים שלפניו ולימים אלה בחיבורים לימי חג ככתוב במלכ"א ח' - ס"ה: ויעש שלמה בעת ההיא את החג וכל ישראל עמו

שו"ת ציץ אליעזר חלק כב סימן לו

ב) מעניין הדבר שמקדש הראשון נגמר בנינו וחונך בחדש תשרי בחדש שבו נברא העולם ונצטוו מפי הקדוש ברוך הוא בחינוכו כדרך שמחנכים בית שנגמר בניינו. כדאיתא במדרש תנחומא פרשת בראשית סימן ב' ובזה"ל: דמחייבין בית ישראל למינח ביומא דשבתא דכד ברייה הקדוש ברוך הוא לעלמיה ברייה בשיתא יומין ונח ביומא דשבחא, ברכיה וקדשיה כמאן דבנא ביתא וגמר לעבידתיה ועביד יומא טבא כך אמרי אינשי כילול בתי, דכתיב ויכל אלקים ביום השביעי וכו' יעו"ש. וכך נהג שלמה המלך ע"ה ועביד יומין טבין בגמרו ובחינוכו של מקדשו - - מקדש א - ל.

מחדש הציץ אליעזר שקוראים קהלת ביום שבת בסוכות כי זה היה הזמן שבו חנך שלמה המלך  את בית המקדש והשוה את יום השבת יום המנוחה לאחר בריאת העולם לבריאת המשכן של בית המקדש הראשון שבנה שלמה .

ואני רוצה לבחון את הנושא בזוית ראיה אחרת על מהות של סוכות ועל המהות של קהלת והחיבור שלה לחג הסוכות

כתוב בקהלת פרק יב

(ח) הֲבֵ֧ל הֲבָלִ֛ים אָמַ֥ר הַקּוֹהֶ֖לֶת הַכֹּ֥ל הָֽבֶל:....

 (יג) ס֥וֹף דָּבָ֖ר הַכֹּ֣ל נִשְׁמָ֑ע אֶת־הָאֱלֹהִ֤ים יְרָא֙ וְאֶת־מִצְוֹתָ֣יו שְׁמ֔וֹר כִּי־זֶ֖ה כָּל־הָאָדָֽם:

ואת ההבנה של מה המשמעות של הכול הבל הבאתי במאמר


ובסיום המאמר כתבתי

כלומר כל העולם זה הבל כי בסופו של דבר יש קיום בעולם רק לצדיקים רק להבל ואין קיום לקין כלומר כל העולם באמת זה הבל . וזה ההבדל בין תחילת קהלת לסוף קהלת .

אבל האמת שיש קיום גם לקין אבל לא לקין כפי שהיה לאחר חטא האדם הראשון אלה לקין לאחר תיקון וכדי להבין באיזה תיקון מדובר בו נבין את התמונה הגדולה . לפי מה שכתבתי בעבר הקב"ה ברא את העולם מחדש ב 50 יום בזמן מתן תורה . החידוש של העולם החדש שנברא היא קבלת התנאי של עם ישראל יש תורה יש עולם אין תורה אין עולם . עד מתן תורה אף אומה לא קיבלה על עצמה את התנאי הזה ורק עם ישראל היה מוכן לקבל את התנאי הזה ולכן הקב"ה לכאורה הביא את העולם לתוהו בעשרה מכות מצרים ואז ברא את  העולם מחדש בשיתוף עם ישראל וזה בה לביטוי בספירת העומר . וביום ב 50 ניתנה התורה והעולם הגיעה לשלמות שלו . אבל חטא העגל הוריד חזרה את העולם לדרגה יותר נמוכה .

ויקרא רבה (מרגליות) פרשת אמור פרשה כז

ב הונא ורב אידי בש' ר' שמואל בר נחמן מוצלין היו ישראל מאותו מעשה, שאילו עשו ישראל את העגל היה להן לומר אלה אלהינו ישראל, אלא הגרים שעלו עם ישראל ממצרים, וגם ערב רב עלה אתם (שמות יב, לח), הם עשו את העגל, והיו מונין להן ואומרין להן אלה אלהיך ישראל (שם /שמות/ לב, ח).

כלומר הערב רב שהיה בתוך ישראל הוא שגרם לחטא העגל וגרם לעם ישראל לרדת לדרגה נמוכה יותר לאחר מתן תורה . כלומר אותם חלקים של קין שנשארו לאחר המבול ואולי גם אותם חלקים של הבל שלא התגלגלו בעם ישראל  הם החלקים שעם ישראל צריך לתקן . עם ישראל באמת קיבל עליו את התורה כתנאי לקיום העולם אבל אומות העולם שהם שורש של קין וגם חלר של הבל לא קיבלו עליהם את התורה כתנאי לקיום העולם ועל זה דיברנו במאמר בסוכות ב י"ד/תשרי/תשע"ו.

אם כן לפי ההבנה שלי שבעולם הזה אין מצב שבו יש יכולת של אומות העולם לקבל עליהם את התנאי של קיום העולם בקיום התורה כי אין להם שום שייכות לקיום התורה יש לעם ישראל תפקיד לכפר על הגויים בחג הסוכות עם השבעים פרים ולהמתין עד לאותו הזמן שבו העולם יגיע לשלמות שלו ע"י בריאת העולם מחדש ב 50 יום אבל הפעם העולם יגיע לשלמות שלו כי אומות העולם יקבלו עליהם את התנאי של קיום העולם בקיום התורה .

ורמז לכך אנחנו רואים בבראשית רבה (תיאודור-אלבק) פרשת בראשית פרשה כב

(ג) [ויהי מקץ ימים] ר' אליעזר ור' יהושע ר' אליעזר א' בתשרי נברא העולם, ר' יהושע א' בניסן, מאן דאמר בתשרי עשה הבל קיים מן החג ועד חנוכה, מאן דאמר בניסן עשה הבל קיים מן הפסח ועד עצרת, בין כדברי אילו ובין כדברי אילו הכל מודים שלא עשה הבל בעולם יותר מנ' יום.

הזמן של הבל בעולם היה 50 יום שמקביל לבריאת העולם מחדש בפסח כמו בפסיקתא דרב כהנא (מנדלבוים) פיסקא כח - ביום השמיני עצרת

א"ר יהוש' /יהושע/ בן לוי ראויה היתה עצרת של חג להיות רחוקה חמשים יום. מושלו משל למה הדבר דומה, למלך שהיו לו בנות נשואו' במקום קרוב ובנות נשואות במקו' רחוק, אילו שנשואות במקום קרוב אית ביומיא דייזלון וייתון, ואלו שהן במקום רחוק לית ביומא דייזלון וייתון, א' המלך אני ואתם נשמח יום אחד. כך בפסח על ידי שישר' יוצאין מן החורף לקייץ ואינה טרחות דרכים קשה לפיכך היא רחוקה ממנו חמשים יום, דאית ביומיא דייזלון וייתון, אבל בחג על ידי שישר' נכנסין מן הקייץ לחורף וטרחות דרכים קשה לפיכך אינה רחוקה ממנו חמשים, דלית ביומיא דאזלון וייתון. א' הקדוש ברוך הוא אני ואתם נשמח יום אחד. לפיכך צריך לומר ביום השמיני עצרת תהיה לכם (במדבר כט: לה).

בדיוק כמו שמתן תורה רחוק 50 יום מפסח כך עצרת הייתה צריכה להיות רחוקה מסוכות 50 יום כנגד 50 יום של הבל בעולם הזה . כלומר לעתיד לבא כך נראה לי שמיני עצרת תהיה רחוקה מסוכות 50 יום ולא כמו שהיום צמוד לחג הסוכות כי כל מה שהצמיד הקב"ה את שמיני עצרת לסוכות זה בגלל טרחת הדרך אבל לעתיד לבא בימות המשיח לא יהיה טורח ועצרת תגיע למקומה הראוי  . כלומר לעתיד לבא העולם יברא מחדש ויגיע לתיקונו המלא ע"י קבלת התנאי של קיום העולם בקבלת התורה גם על ידי אומות העולם . ונראה לי שמלחמת גוג ומגוג מסמלת את חורבן העולם לפני בריאתו מחדש כמו שמכות מצרים היה החזרה של העולם לתהו ובהו

יחזקאל פרק לח

(כ) וְרָעֲשׁ֣וּ מִפָּנַ֡י דְּגֵ֣י הַיָּם֩ וְע֨וֹף הַשָּׁמַ֜יִם וְחַיַּ֣ת הַשָּׂדֶ֗ה וְכָל־הָרֶ֙מֶשׂ֙ הָרֹמֵ֣שׂ עַל־הָֽאֲדָמָ֔ה וְכֹל֙ הָֽאָדָ֔ם אֲשֶׁ֖ר עַל־פְּנֵ֣י הָאֲדָמָ֑ה וְנֶהֶרְס֣וּ הֶהָרִ֗ים וְנָֽפְלוּ֙ הַמַּדְרֵג֔וֹת וְכָל־חוֹמָ֖ה לָאָ֥רֶץ תִּפּֽוֹל:

(כא) וְקָרָ֨אתִי עָלָ֤יו לְכָל־הָרַי֙ חֶ֔רֶב נְאֻ֖ם אֲדֹנָ֣י יְקֹוִ֑ק חֶ֥רֶב אִ֖ישׁ בְּאָחִ֥יו תִּֽהְיֶֽה:

(כב) וְנִשְׁפַּטְתִּ֥י אִתּ֖וֹ בְּדֶ֣בֶר וּבְדָ֑ם וְגֶ֣שֶׁם שׁוֹטֵף֩ וְאַבְנֵ֨י אֶלְגָּבִ֜ישׁ אֵ֣שׁ וְגָפְרִ֗ית אַמְטִ֤יר עָלָיו֙ וְעַל־אֲגַפָּ֔יו וְעַל־עַמִּ֥ים רַבִּ֖ים אֲשֶׁ֥ר אִתּֽוֹ:

ולכאורה מלחמת גוג ומגוג מביאה את העולם למצב ראשוני יותר מאשר המבול . במבול הקב"ה השאיר את הדגים במקומם וכאן יש פגיעה גם בדגים, במבול ההרים לא נפגעו וכאן יש פגיעה בהרים וכמו שהראנו שהמבול היה חזרה לתהו ובהו גם כאן במלחמת גוג ומגוג יש חזרה לתהו ובהו אבל הפעם זה כולל את הדגים ואת ההרים .

וכך כתוב במפורש מדרש תנחומא (ורשא) פרשת וארא סימן י

אמר הקדוש ברוך הוא בעה"ז פרעתי ממצרים בעשר מכות אבל לעתיד אני נפרע לכם מגוג ומגוג שנא' (יחזקאל לח) ונשפטתי אתו בדבר ובדם וגשם שוטף ואבני אלגביש אש וגפרית אמטיר עליו ועל אגפיו ועל עמים רבים אשר אתו.

ועוד יש להגיד שקבלת התנאי של קיום העולם בקבלת התורה באה לידי ביטוי בקבלת מצות סוכה כמו שראינו בהפטרה של סוכות ומלחמת גוג ומגוג הוא בדיוק על מצוה זו

יחזקאל פרק לח

(טז) וְעָלִ֙יתָ֙ עַל־עַמִּ֣י יִשְׂרָאֵ֔ל כֶּֽעָנָ֖ן לְכַסּ֣וֹת הָאָ֑רֶץ בְּאַחֲרִ֨ית הַיָּמִ֜ים תִּֽהְיֶ֗ה וַהֲבִאוֹתִ֙יךָ֙ עַל־אַרְצִ֔י לְמַעַן֩ דַּ֨עַת הַגּוֹיִ֜ם אֹתִ֗י בְּהִקָּדְשִׁ֥י בְךָ֛ לְעֵינֵיהֶ֖ם גּֽוֹג: ס

כלומר אומות העולם רוצים להיות הענן שמכסה את הארץ הם שוללים את ענני הכבוד הם בועטים בסוכה לא מקבלים עליהם את התנאי של הקב"ה בקיום התורה כי הם רוצים להיות תחליף לענני הכבוד שהקב"ה עשה לעם ישראל וזה המלחמה על ההבנה מי מלך בעולם . אבל לאחר מלחמת גוג ומגוג 

יחזקאל פרק לח

(כג) וְהִתְגַּדִּלְתִּי֙ וְהִתְקַדִּשְׁתִּ֔י וְנ֣וֹדַעְתִּ֔י לְעֵינֵ֖י גּוֹיִ֣ם רַבִּ֑ים וְיָדְע֖וּ כִּֽי־אֲנִ֥י יְקֹוָֽק: ס

וכאן אפשר להגיד שהמשמעות של סוכות שהיא דירת ארעי שבו אנחנו מבינים שכל עוד לא הגיע הזמן שבו תגיע שלמות לעולם שבו יהיה ברור גם באומות העולם אנחנו נמצאים בדירת עראי וממתינים בזמן של 8 ימים ליום שבו יגיע הזמן שבו העולם  יברא מחדש עם הבירור באומות העולם שיקבלו על עצמם את התנאי של קבלת תורה כתנאי לקיום העולם ואז השמונה ימים יהפכו ל 50 יום שבסופם  בעולם יגיע לשלמות שלו ואומות העולם יקבלו על עצמם את מצות סוכה .

27.9.2015

סוכות חג ראשון מה המלחמה בין אומות העולם לעם ישראל ? כיצד יודעים מי ניצח ? מה התפקיד של עם ישראל בסוכות כלפי אומות העולם שרוצים לנצח את עם ישראל ? ‏י"ד/תשרי/תשע"ו


בס"ד

סוכות חג ראשון מה המלחמה בין אומות העולם לעם ישראל ? כיצד יודעים מי ניצח  ? מה התפקיד של עם ישראל בסוכות כלפי  אומות העולם שרוצים לנצח את עם ישראל ? ‏י"ד/תשרי/תשע"ו

מדרש תהלים (בובר) מזמור יז

עבר יום הכפורים ואין אדם יודע מי נוצח אם ישראל אם אומות העולם, כיון שהגיע יום טוב הראשון של חג, וכל ישראל גדולים וקטנים נוטלין לולביהם בימינם, ואתרוגיהם בשמאלם, מיד הכל יודעין שישראל נוצחין בדין,

וצריך להבין את המדרש דבר ראשון  מדוע יש לכאורה מלחמה בן עם ישראל ואומות העולם ?דבר שני  מדוע כאשר עם ישראל נוטל את הלולב בימינו ואת האתרוג בשמאלו יודעים כולם שעם ישראל ניצח ?

תלמוד בבלי מסכת עבודה זרה דף ב עמוד ב

אלא הכי אמרי: כלום קיבלנוה ולא קיימנוה? ועל דא תברתהון, אמאי לא קבלתוה? אלא כך אומרים לפניו: רבש"ע, כלום כפית עלינו הר כגיגית ולא קבלנוה, כמו שעשית לישראל? דכתיב: ויתיצבו בתחתית ההר, ואמר רב דימי בר חמא: מלמד שכפה הקדוש ברוך הוא הר כגיגית על ישראל, ואמר להם: אם אתם מקבלין את התורה - מוטב, ואם לאו - שם תהא קבורתכם! מיד אומר להם הקדוש ברוך הוא: הראשונות ישמיעונו, שנא': וראשונות ישמיענו, שבע מצות שקיבלתם היכן קיימתם! ומנלן דלא קיימום? דתני רב יוסף: עמד וימודד ארץ ראה ויתר גוים, מאי ראה? ראה ז' מצות שקבלו עליהן בני נח ולא קיימום, כיון שלא קיימום עמד והתירן להן.

אומות העולם באו בטענה כלפי הקב"ה למה לא כפה עליהם הר כגיגית כמו על בני ישראל ואומר להם הקב"ה נתתי לכם שבע מצוות בני נח ולא קיבלתם עליכם אותם  ובגלל שלא קיבלתם עליכם את שבע מצוות בני נח אני מותר  לכם על המצוות ומשמעות הויתור שיקבלו שכר על מצות שיעשו כלא מצווה ועושה . עם ישראל לעומת זאת קיבל על עצמו את מצוות התורה וקיים אותם ובהמשך הגמרא מביאה את העדים שיוכיחו שאכן עם ישראל קיבל את התורה . אומות העולם ממשיכות במשא ומתן עם הקב"ה

וכך כתוב תלמוד בבלי מסכת עבודה זרה דף ג עמוד א

אמרו לפניו: רבש"ע, תנה לנו מראש ונעשנה, אמר להן הקדוש ברוך הוא שוטים שבעולם, מי שטרח בערב שבת יאכל בשבת, מי שלא טרח בערב שבת מהיכן יאכל בשבת?

ומפרש הבינה לעיתים דרוש טז

והתחיל לומר כי לעתיד לבוא אומרים לפניו: תנה לנו מראש ונעשנה. רצונם: הנה, אנחנו רואים תורתך, ארוכה מארץ מידהּ ורבו מצוותיה, עד שצריך בה עמל ויגיעה גדולה, ואין אנו יכולים לסבול אותה. לכן, ריבונו של עולם, תנה לנו מראש - לא תתן לנו את כולה, מראשה לסופה, אלא מה שהוא ראש ועיקר הדברים, באופן שלא נצטרך ליגיעה רבה כל כך, ואז נעשנה. משיב להם ה', יתברך: שוטים שבעולם, אתם חושבים שבמעשה כל - דהו סגי, בלי עמל וטורח? אין הדבר כן, כי דוקא מי שטרח בערב שבת - שטרח ויגע הרבה, הוא יאכל בשבת; מובן לנו מהמשא ומתן עם הקב"ה שלכאורה אחרי מתן תורה לא שייך לקבל את עיקרי התורה שזה לכאורה 7 מצוות בני נוח זה היה אפשרי לאומות העולם לפני מתן תורה ואכן אם היו מקבלים על עצמם את 7 מצוות בני נוח היה זה החלק שלהם בתיקון העולם לקיים את 7 מצוות בני נוח . אבל לאחר מתן תורה ומאחר שלא קיבלו עליהם  את שבע מצוות בני נח התיקון היחידי שלהם הוא בקבלת התורה כולה .


אבל בכל זאת הקב"ה נותן להם הזדמנות נוספת

תלמוד בבלי מסכת עבודה זרה דף ג עמוד א

אלא אף על פי כן, מצוה קלה יש לי וסוכה שמה, לכו ועשו אותה. ומי מצית אמרת הכי? והא אמר רבי יהושע בן לוי, מאי דכתיב: אשר אנכי מצוך היום? היום לעשותם - ולא למחר לעשותם, היום לעשותם - ולא היום ליטול שכר! אלא, שאין הקדוש ברוך הוא בא בטרוניא עם בריותיו. ואמאי קרי ליה מצוה קלה? משום דלית ביה חסרון כיס. מיד כל אחד [ואחד] נוטל והולך ועושה סוכה בראש גגו, והקדוש ברוך הוא מקדיר עליהם חמה בתקופת תמוז, וכל אחד ואחד מבעט בסוכתו ויוצא, שנאמר: ננתקה את מוסרותימו ונשליכה ממנו עבותימו. מקדיר, והא אמרת: אין הקדוש ברוך הוא בא בטרוניא עם בריותיו! משום דישראל נמי זימני  דמשכא להו תקופת תמוז עד חגא והוי להו צערא. והאמר רבא: מצטער פטור מן הסוכה! נהי דפטור, בעוטי מי מבעטי.

ובהזדמנות הזאת מוכיח הקב"ה לגויים שהם לא שיכים בקיום מצות וקיום התורה . אומות העולם שעומדים לפני קשיים בועטים במצות סוכה אבל עם ישראל שעומד לפני קשיים לא בועט במצוות  הוא  מצטער וכאשר הוא מצטער הוא פטור . וההבדל הזה בן עם ישראל לבין אומות העולם מעמידות את שני הצדדים מחנה מול מחנה . עם ישראל כנגד אומות העולם . אומות העולם לא מסוגלים להבין את מהות קיום העולם ולכן לא מסוגלים לקיים את התורה ואפילו לא מסוגלים לקיים מצווה קלה כמו סוכה ועם ישראל שקיבל על עצמו את התורה שאמר לקב"ה נעשה ונשמע מסוגל להבין את המשמעות של קיום התורה ואת המשמעות של אי קיום התורה וזה חזרה של העולם לתהו  ובהו .

כמו שנאמר בשיר השירים רבה (וילנא) פרשה א

אילולי שעמדו ישראל על הר סיני ואמרו (שמות כד) כל אשר דבר ה' נעשה ונשמע היה העולם מתמגמג וחוזר לתהו ובהו

ולכאורה קשה מה אומות העולם נלחמות נגד עם ישראל שבזכות קבלת עול מצות מעמיד את העולם כנגד חזרה  לתהו ובהו ?

אומר התלמוד בבלי מסכת עירובין דף יט עמוד א

והאמר רבי שמעון בן לקיש: רשעים אפילו על פתחו של גיהנם אינם חוזרין בתשובה, שנאמר ויצאו וראו בפגרי האנשים הפשעים בי וגו' שפשעו לא נאמר, אלא הפשעים - שפושעים והולכין לעולם! - לא קשיא; הא - בפושעי ישראל, הא - בפושעי עובדי כוכבים.

מובן מהגמרא שאומות העולם לא מסוגלים להבין ולתפוס את מהות העולם ואת מהות הדין וזה מה שגרם להם לא לקבל את 7 מצוות בני נח עד כדי כך שהקב"ה ויתר  להם על המצוות ולכן הם  לא מבינים את התפקיד של עם ישראל שקיום המצות מחזיק את העולם כדי שלא יחזור לתוהו ובהו ולכן גם על אף שהם על פתח הגיהינום הם לא חוזרים בתשובה ולכן הם נלחמים מול עם ישראל ומצפים לנפילה של עם ישראל ולכן הם ממתינים לראות האם עם ישראל ניצח בדין או הפסיד בדין לאחר יום כיפור . אבל עם ישראל שונה מאומות העולם על אף שאומות העולם נגדו וממתינים לנפילתו , עם ישראל מבין את גודל האחריות שיש לו כלפי העולם וכלפי אומות העולם ועל אף היחס של אומות העולם כלפיו  עם ישראל כל חג הסוכות מכפר על אומות העולם ובבבלי מסכת סוכה דף נה עמוד ב :

הני שבעים פרים כנגד מי - כנגד שבעים אומות. פר יחידי למה - כנגד אומה יחידה 

ואומר רש"י במקום מסכת סוכה דף נה עמוד ב :

שבעים פרים - פרי החג שבעים הם, חוץ משל שמיני, כנגד שבעים אומות לכפר עליהם שירדו גשמים בכל העולם - לפי שנידונין בחג על המים.

ואנו מתפללים בראש השנה ויום הכיפורים

"ויעשו כלם אגודה אחת "  פרוש תיקון העולם זה שכל העולם עם ישראל כולל הגויים יהיו אגודה אחת

בראשית רבה (וילנא) פרשת וישב פרשה פח

שיהיו כל העולם אגודה אחת שנאמר (צפניה ג) כי אז אהפוך אל עמים שפה ברורה לקרוא כלם בשם ה' ולעבדו שכם אחד.

וצריך להגיד שאומות העולם בגלל חוסר ההבנה שלהם את העולם הקב"ה לא נתן להם את היכולת לכפר על עצמם ולכן רק עם ישראל שיש לו את יכולת הכפרה מכפר בסוכות על אומות העולם כי בסופו של דבר הם חלק מהעולם שברא   הקב"ה ויש לו חלק מהעולם לעתיד לבא . והתיקון של אומות העולם יהיה שלפחות יוכלו להבין את המשמעות של חג הסוכות שהיא מצווה קלה ואותם אלו מאומות העולם  שיוכלו להבין זאת ולקיים את המצווה הזאת יישארו גם לאחר תחיית המתים

זכריה פרק יד

(טז) וְהָיָ֗ה כָּל־הַנּוֹתָר֙ מִכָּל־הַגּוֹיִ֔ם הַבָּאִ֖ים עַל־יְרֽוּשָׁלִָ֑ם וְעָל֞וּ מִדֵּ֧י שָׁנָ֣ה בְשָׁנָ֗ה לְהִֽשְׁתַּחֲוֹת֙ לְמֶ֙לֶךְ֙ יְקֹוָ֣ק צְבָא֔וֹת וְלָחֹ֖ג אֶת־חַ֥ג הַסֻּכּֽוֹת:

ואומות העולם שרואים את עם ישראל חוגג את חג הסוכות עם ארבעה מינים לפחות יודע שעם ישראל ניצח בדין על אף שאינו מבין את עצם הדין ואני וצה לפרש שזה  התפקיד של הלולב כמו שכתוב

בתלמוד בבלי מסכת סוכה דף לב עמוד ב

תנן: ציני הר הברזל כשר, והתניא: פסולה! אמר אביי: לא קשיא: כאן - שראשו של זה מגיע לצד עיקרו של זה, כאן - שאין ראשו של זה מגיע לצד עיקרו של זה. אמר רבי מריון אמר רבי יהושע בן לוי, ואמרי לה תני רבה בר מרי משום רבן יוחנן בן זכאי: שתי תמרות יש בגיא בן הנם ועולה עשן מביניהם, וזהו ששנינו ציני הר הברזל כשרות, וזו היא פתחה של גיהנם

רש"י מסכת סוכה דף לח עמוד א

גירא בעיניה דסטנא - הרי זה לחץ בעיניו של שטן, שרואה בעיניו שאין בו כח לנתק מעלינו עול מצות.

כלומר יודעים אומות העולם שאנחנו מנצחים אותם אבל באמת לא מבינים את מהות הניצחון