2.10.2015

סוכות שבת חול המועד האם לעתיד לבא יהיה שמש וירח ? כאשר יהיה האור בעולם אורו של הקב"ה האם ניתן להקים סוכה שצלתה מרובה מחמתה ? איזה סוג סוכה יהיה לעתיד לבא ? היכן תהיה הסוכה של אומות העולם ? ‏י"ט/תשרי/תשע"ו


בס"ד

סוכות שבת חול המועד  האם לעתיד לבא יהיה שמש וירח ?  כאשר יהיה האור בעולם אורו של הקב"ה האם ניתן להקים סוכה שצלתה מרובה מחמתה ? איזה סוג סוכה יהיה לעתיד לבא ? היכן תהיה הסוכה של אומות העולם ?  ‏י"ט/תשרי/תשע"ו

נכתב  לעילוי נשמת אבי משה בן רוזה  ואחותי שושנה בת נעומי ת.נ.צ.ב.ה

זכריה פרק יד

(ו) וְהָיָ֖ה בַּיּ֣וֹם הַה֑וּא לֹֽא־יִהְיֶ֣ה א֔וֹר יְקָר֖וֹת יקפאון וְקִפָּאֽוֹן:

(ז) וְהָיָ֣ה יוֹם־אֶחָ֗ד ה֛וּא יִוָּדַ֥ע לַיקֹוָ֖ק לֹא־י֣וֹם וְלֹא־לָ֑יְלָה וְהָיָ֥ה לְעֵֽת־עֶ֖רֶב יִֽהְיֶה־אֽוֹר:

ואומר המלבי"ם זכריה פרק יד

(ו) והיה ביום ההוא לא יהיה אור. ר"ל שאז יחדל אור השמש והירח מלהאיר בעולם, כמ"ש (ישעי' ס') לא יהיה לך עוד השמש לאור יומם וכו' והיה לך ה' לאור עולם, ולא יהיה במציאות אור גשמי, לא אור יקרות ולא אור קפאון, ר"ל לא אור השמש שהוא אור עצמי אור יקר, ולא אור הירח וכוכבים שהם רק מקבלים האור שצף על כדורם המקשי ע"י השמש שמכה עליהם והאור חוזר, כי לא ימצא אור גשמי כלל:

מפרש המלבי"ם שלעתיד לבא לא יהיה לא אור שמש ולא אור ירח אלה  אור של הקב"ה ואני חושב שהכוונה לאור שברא ביום הראש שנקרא אור הגנוז וכבר פירשתי בעבר שזה אור בדרגת ה"אספקלריה המאירה" שזה היה הדרגה של משה שניתן לראות בו מסוף העולם עד סופו

וממשיך המלבי"ם זכריה פרק יד

(ז) והיה יום אחד. לא יהיה היום חלוק ליום ולילה לבקר וצהרים ועת ערב, שזה רק בעת שישמשו המאורות הגשמיים, אבל אז יהיה יום אחד מדובק כולו יום, והוא יודע שהוא לה' שאורו מיוחס לה' לא לשמש וריח ומאורות רק באורו נראה אור, וע"כ יהיה לא יום ולא לילה ששמות יום ולילה יקראו מצד הארת האור הגשמי שזורח ושוקע, אבל האור שיהיה אז יהיה אור תמידי בלתי משתנה כלל לא זורח ושוקע ולא יצדקו עליו שמות יום ולילה, והיה לעת ערב יהיה אור, שהשמש הגשמי תערב ותשקע ואז יתחיל האור העיקרי להאיר שהוא אור ה', והיא מליצה נפלאה שיתבטל ההארה והשפע היוצא מאת המאורות וה' בעצמו ובכבודו יאיר וינהיג וימשול בשפע תמידית בלתי משתנה, עד שלא יהיה חשך וצרה כלל וסילוק השפע והמעטתה כמו שמוכרח בהנהגה הטבעיית הבא בסבת המערכת שהם עולים ויורדים ומחייבים שנוים טובים ורעים, כי אז יהיה רק אור וטוב ושלום והצלחה:

אם כן שאין אור של שמש ושל ירח  לא ניתן להקים סוכה  כי תמיד באור של הקב"ה יהיה  האור קיים ולא יהיה צל ואז כל סכה היא סוכה שחמתה גדולה מצלתה נאם כך האם יתבטל  הקמת סוכה ? . ואומר התלמוד בבלי מסכת סוכה דף ב עמוד א

 ושחמתה מרובה מצלתה - פסולה.

ואז אולי הסוכה תהיה סוכה אחרת כמו שנאמר בתלמוד בבלי מסכת בבא בתרא דף עה עמוד א

ואמר רבה א"ר יוחנן: עתיד הקדוש ברוך הוא לעשות סוכה לצדיקים מעורו של לויתן, שנא': התמלא בסוכות עורו;

כלומר לכל הצדיקים תהיה סוכה מיוחדת של מעורו של  לוויתן אבל לגויים לא כתוב ואם כן ממה יהיה הסוכה של הגויים ?

תלמוד בבלי מסכת בבא בתרא דף עה עמוד א

 והשאר פורסו הקדוש ברוך הוא על חומות ירושלים וזיוו מבהיק מסוף העולם ועד סופו, שנאמר: והלכו גוים לאורך ומלכים לנוגה זרחך.

כלומר אותם גויים שיגיעו לירושלים לעשות את מצות הסוכה העור של לוויתן שנשאר ישמש אותם בתור סוכה כללית לגויים כמו שמביא הגמרא מפסוק בישעיהו פרק ס פסוק ג

וְהָלְכ֥וּ גוֹיִ֖ם לְאוֹרֵ֑ךְ וּמְלָכִ֖ים לְנֹ֥גַהּ זַרְחֵֽךְ:

ומפרש המלבי"ם ישעיהו פרק ס פסוק ג

(ג) והלכו גוים. שהם ההמון מעכו"ם: ילכו לאורך. שהוא אור התורה: ומלכיהם. שהם במדרגה יותר גדולה: ילכו לנגה זרחך. שהוא אור ה' כמ"ש וכבודו עליך יראה:

ומפרש המלבי"ם ביאור המילות חבקוק פרק ג

לנוגה. כבר התבאר שהנוגה אינו האור העצמי רק האור הנאצל מן הדבר המאיר על דבר אחר, ויצייר כי החנית שהוא ביד ה' יספיק הנוגה שלו והאור החוזר ממנו להגיה אור, והחצים שהם מושלכים מידו ילכו לאורם בעצמם

אומר הנביא שיהיה שני דרגות בגויים המון העם שילך לאורך החומה בה פרוס מה שנשאר מעור הלוויתן והוא מבהיק אבל המלכים שלהם שהם בדרגה גבוה יותר ילכו לאור נגה שהוא גבוה יותר אומנם אור חוזר ולא ישיר אבל גבוה יותר ממבהיק .

כלומר יהיו שלוש דרגות עם ישראל שהוא בדרגת צדיקים שישבו בסוכה של לוויתן שהקב"ה יבנה להם והאור שלהם יהיה  אור ישיר מקב"ה מלכים של גויים שישבו בסוכה בתוך ירושלים וזה דרגת נגה שהוא אור חוזר אבל גבוה יותר ממבהיק ושאר המון גויים שיהיה לאורך החומות בירושלים שבו יפרסו שאריות עור הלוויתן וזה יהיה הסוכה שלהם כאשר יעלו לירושלים ע"י אור בדרגת מבהיק . וצריך להגיד שבגלל שהאור לעתיד לבא  שיהיה לעם ישראל גדול בהרבה מונים מהאור המבהיק או האור של נוגה ויהיה עניין ששמיני עצרת שזה החג המיוחד לעם ישראל ולקב"ה יהיה רחוק מחג הסוכות ולא כמו היום שהוא צמוד לחג הסוכות .

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה