10.3.2014

פורים וכאשר אבדתי אבדתי האם מרדכי היה כהן ? 4 ‏י"א/אדר א/תשע"ד


בס"ד

וכאשר אבדתי אבדתי האם מרדכי היה כהן ? 4      ‏י"א/אדר א/תשע"ד 

בהמשך למהלך שלי שמרדכי לבש בגדי כהן גדול ומרדכי היה ספק כהן  . המהלך הזה מאוד מחודש ואין לו תמיכה לא בראשונים ולא אחרונים עד כמה שידי נסתה לחפש ויש לראות בדברי תורה אלו כדי להאיר את הסוגיה מזוית אחרת  .

תלמוד בבלי מסכת מגילה דף טו עמוד א

 

לך כנוס את כל היהודים וגו', עד אשר לא כדת, אמר רבי אבא: שלא כדת היה, שבכל יום ויום עד עכשיו - באונס, ועכשיו - ברצון. וכאשר אבדתי אבדתי - כשם שאבדתי מבית אבא כך אובד ממך.

הרבה ראשונים ואחרונים כתבו על הבבלי הזה במסכת מגילה ועל דברי התוספות במקום                 מסכת מגילה דף טו עמוד א

כשם שאבדתי מבית אבא כך אבדתי ממך - וא"ת אמאי לא היה מגרשה ותהא מותרת להחזירנה י"ל לפי שכל מעשה הגט הוא ע"פ עדים והיה ירא פן יתפרסם הדבר למלכות.

והרשב"א חלק על התוספות וכותב :

חידושי הרשב"א מסכת מגילה דף טו עמוד א

ותירצו שהיה ירא לגרשה לפי שכל מעשה הגט בעדים וירא שמא יתפרסם ויודע הדבר למלך, ואינו נכון בעיני ויכתוב (לו) [לה] בכתב ידו שהוא כשר דאורייתא וטוב היה לו לעשות כן דהא אסתר היכי עבדה הכי דהשתא ברצונה נבעלת ותהרג ואל תעבור ואלו היה מגרשה בכתב ידו לא היתה עוברת על אסור עריות החמור ולא היתה נאסרת למרדכי, אלא שדברי אגדה הן ואין משיבין עליהן.

וכתב ה של"ה פרשת תולדות תורה אור

והוא בענין שכתב הזהר בפרשת כי תצא (ח"ג דף רע"ו ע"א) על אסתר המלכה שלא קרב אליה אחשורוש, רק שידה כדמות אסתר, והפסוק אומר שאסתר היתה לו אהובה מכל הנשים, והיודע סוד התלבשות יבין הדברים על בוריין, ודי בזה.

ובאמת יש לי מספר קושיות

אסתר אמרה כאשר אבדתי אבדתי הרי זה 2 אבדות שוות  אז איך מפרשים אחד על העבר ואחד על העתיד?. גם שידוע שאסתר היתה יתומה קשה לי המושג אבדתי על היותה יתומה . ולכאורה אמור להיות 2 פעולות שוות מה קשור מות אמא ואביה לפעולת איסור אשת איש על בעלה ?

כמו כן קשה למה באמת לא גירש אותה מרדכי ?  ואם נגיד שבאמת אסתר שלחה שידה במקומה אז מה זה כאשר אבדתי אבדתי ? (ראיתי מפרשים המתרצים שזה בגלל מראית עין אבל זה נראה תירוץ דחוק )

עכשיו ננסה לתרץ את זה על פי היסוד שהבאתי שמרדכי היה כהן וגם צריך להגיד שגם אסתר היתה קרובת משפחה ולכן כהנת .

  • עכשיו ברור למה מרדכי לא היה מוכן לכתוב גט לאסתר כי אז לא היה יכולה להחזירה לעולם .
  • אז אם נגיד שאסתר נבעלה באונס אז אם מרדכי כהן אז היא היתה אסורה עליו גם באונס וחייבים להגיד שבאמת היא שלחה את השידה ואסתר היתה טהורה
  • ואם כך מה פתאום אמרה כאשר אבדתי אבדתי ? ויש לתרץ שעד הבקשה של מרדכי באמת אסתר שלחה את השידה אבל לאחר הבקשה של מרדכי לא יכלה לשלוח את השידה. זה היה משימה שדרשה רוח קודש וזה מה שנאמר "ויהי ביום השלישי ותלבש אסתר מלכות " ולומדים שלבשתה רוח קודש . זה לא היה משימה לשידה ואסתר עצמה הלכה לאחשורוש. וזה מה שנאמר אסתר פרק ד וּבְכֵן אָבוֹא אֶל הַמֶּלֶךְ אֲשֶׁר לֹא כַדָּת  שעד עכשיו שלחתי את השידה ולא עברתי על דתי אבל עכשיו יש אפשרות שאעבור על דתי .
  • אסתר פחדה משני דברים אחד שאחשורוש יהרוג אותה וגם חששה שאחשורוש יבוא עליה . וכל זה היה ספק ,וודאי לא מוציא מדי ספק ולכן גם שאסתר עצמה הלכה לאחשורוש ולא שלחה את השידה לא גירש מרדכי את אסתר .

וכמו כן יש לתרץ שאם אחשורוש היה בא עליה היה 2 אבדות 1. אסתר היתה  כהנת והיא מתחללת מכהונה כשגוי בא עליה וזה מה שנאמר "אבדתי מבית אבא" ועל זה נאמר בתורה ויקרא פרק כב (יג) וּבַת כֹּהֵן כִּי תִהְיֶה אַלְמָנָה וּגְרוּשָׁה וְזֶרַע אֵין לָהּ וְשָׁבָה אֶל בֵּית אָבִיהָ"  ואסתר לא יכלה לשוב לבית אביה אם אחשורוש בא עליה .  2 . היתה נאסרת על מרדכי וזה מה שנאמר  "אובד ממך  " 

שיהיה לכם יום טוב ופורים שמח

 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה