5.4.2018

שביעי של חג הפסח מה המקום של המלאכים בבריאה 7 ? מה ניסה המן לעשות ? למה אסתר קבעה 2 משתאות ? מה ההבדל בתשובה של אחשורוש לאסתר ביום ט"ו לעומת ט"ז ? למה המן שמח ביום ט"ו ? למה החליטה זרש לתלות את מרדכי ? מתי התחיל השינוי ? למה הבינה זרש ביום ט"ז שאין להמן סיכוי? למה יום פורים יהיה לימות המשיח? למה אסתר בקשה לקבוע את המגילה לדורות אחרי שמרדכי קבע את זה לפני כן ? מה פגם בנס פורים ? ‏ כ/ניסן/תשע"ח

בס"ד
שביעי של חג הפסח   מה המקום של המלאכים בבריאה 7   ?  מה ניסה המן לעשות ? למה אסתר קבעה 2 משתאות ? מה ההבדל בתשובה של אחשורוש לאסתר ביום ט"ו לעומת ט"ז ? למה המן שמח ביום ט"ו ? למה החליטה זרש לתלות את מרדכי ? מתי התחיל השינוי ? למה הבינה זרש ביום ט"ז שאין להמן סיכוי? למה יום פורים יהיה לימות המשיח? למה אסתר בקשה לקבוע את המגילה לדורות אחרי שמרדכי קבע את זה לפני כן ? מה פגם בנס פורים ? ‏ כ/ניסן/תשע"ח

בשבוע שעבר דיברנו על חג הפסח במגילת אסתר . וכדי לחדד את הדברים צריך להבין שגם אסתר שלבשה בגדי מלכות הגיעה לאחשורוש ביום הפסח עצמו וגם המן הגיע למשתה הראשון ביום הפסח  אל המלך . וכך הוא השתלשלות העניינים

אסתר פרק ה

(א) וַיְהִ֣י׀ בַּיּ֣וֹם הַשְּׁלִישִׁ֗י וַתִּלְבַּ֤שׁ אֶסְתֵּר֙ מַלְכ֔וּת וַֽתַּעֲמֹ֞ד בַּחֲצַ֤ר בֵּית־הַמֶּ֙לֶךְ֙ הַפְּנִימִ֔ית נֹ֖כַח בֵּ֣ית הַמֶּ֑לֶךְ וְ֠הַמֶּלֶךְ יוֹשֵׁ֞ב עַל־כִּסֵּ֤א מַלְכוּתוֹ֙ בְּבֵ֣ית הַמַּלְכ֔וּת נֹ֖כַח פֶּ֥תַח הַבָּֽיִת:

היה זה יום ט"ו יום פסח עצמו . וכבר באותו היום היה המשתה הראשון עם המן

אסתר פרק ה

(ד) וַתֹּ֣אמֶר אֶסְתֵּ֔ר אִם־עַל־הַמֶּ֖לֶךְ ט֑וֹב יָב֨וֹא הַמֶּ֤לֶךְ וְהָמָן֙ הַיּ֔וֹם אֶל־הַמִּשְׁתֶּ֖ה אֲשֶׁר־עָשִׂ֥יתִי לֽוֹ:

אומרת אסתר היום כלומר ביום ט"ו . כלומר אסתר מבינה שהיום הזה יום ט"ו הוא יום הפסח הוא היום בו ניתן לשנות דברים רק על ידי הקב"ה לבדו כי יום זה לא שייך לבני אדם ולכן היא דואגת שגם היא וגם המן יהיו במשתה ביום פסח עצמו . ואכן המלך אחשורוש אומר לאסתר . אסתר פרק ה

(ג) וַיֹּ֤אמֶר לָהּ֙ הַמֶּ֔לֶךְ מַה־לָּ֖ךְ אֶסְתֵּ֣ר הַמַּלְכָּ֑ה וּמַה־בַּקָּשָׁתֵ֛ךְ עַד־חֲצִ֥י הַמַּלְכ֖וּת וְיִנָּ֥תֵֽן לָֽךְ:

ואומר הילקוט שמעוני אסתר רמז תתרנו

ומה בקשתך עד חצי המלכות, אמר רבא עד חצי המלכות ולא דבר שחוצץ המלכות, מאי ניהו בית המקדש:

המלך אחשורוש נותן לאסתר את בקשתה עד חצי המלכות חוץ מבנית בית המקדש כי הוא מבין שבנית בית המקדש תגרום למלכות שלו מפולת ולכן הוא לא מסכים שתבקש את בנין בית המקדש כי זה יעשה חוצץ למלכות שלו . בתחילת מגילת אסתר הוא מנסה לשלוט בכל העולם ולהגיע לתקון של האדם הראשון עם חוה הראשונה ולא מצליח כי ושתי לא מוכנה לבא למשתה והוא מבין שלשלוט בעולם הוא לא יכול אבל הוא לא מוכן לוותר על המלכות החלקית שלו .

ואומר החברותא מגילה דף טו עמוד ב

כתיב: "ויאמר לה המלך לאסתר המלכה: מה בקשתך עד חצי המלכות ותעש".

והכי דרשינן ליה לקרא: עד חצי המלכות - ולא כל המלכות, ולא דבר שחוצץ למלכות. ומאי ניהו - בנין בית המקדש, שהוא באמצעו של עולם. והיינו, שהתחילו לבנות את בית המקדש בימי כורש, וחזר בו כורש - וצוה לבטל את המלאכה. ואחשורוש שעמד אחריו, ביטל גם הוא את המלאכה, ולא התיר לבנותו.

אסתר מבינה שיום ט"ו לא יכול להיות יום ששיך בו מעשים ולכן היא סומכת על  ההחלטה של הקב"ה ביום ט"ו ולכן היא מזמינה את המן למשתה הראשון ביום ט"ו

(ט) וַיֵּצֵ֤א הָמָן֙ בַּיּ֣וֹם הַה֔וּא שָׂמֵ֖חַ וְט֣וֹב לֵ֑ב וְכִרְאוֹת֩ הָמָ֨ן אֶֽת־מָרְדֳּכַ֜י בְּשַׁ֣עַר הַמֶּ֗לֶךְ וְלֹא־קָם֙ וְלֹא־זָ֣ע מִמֶּ֔נּוּ וַיִּמָּלֵ֥א הָמָ֛ן עַֽל־מָרְדֳּכַ֖י חֵמָֽה:

וכתוב אסתר פרק ה

(יב) וַיֹּאמֶר֘ הָמָן֒ אַ֣ף לֹא־הֵבִיאָה֩ אֶסְתֵּ֨ר הַמַּלְכָּ֧ה עִם־הַמֶּ֛לֶךְ אֶל־הַמִּשְׁתֶּ֥ה אֲשֶׁר־עָשָׂ֖תָה כִּ֣י אִם־אוֹתִ֑י וְגַם־לְמָחָ֛ר אֲנִ֥י קָֽרוּא־לָ֖הּ עִם־הַמֶּֽלֶךְ:

כלומר המן חשב שהוא הצליח עם אסתר ולכאורה אסתר בחרה בו כלומר הוא הצליח להשיג את מטרתו עם אסתר כי היא הזמינה אותו למשתה ולא את מרדכי והדבר היחידי שנשאר לו לטפל זה מרדכי ולכן הוא אומר באסתר פרק ה

(יג) וְכָל־זֶ֕ה אֵינֶ֥נּוּ שֹׁוֶ֖ה לִ֑י בְּכָל־עֵ֗ת אֲשֶׁ֨ר אֲנִ֤י רֹאֶה֙ אֶת־מָרְדֳּכַ֣י הַיְּהוּדִ֔י יוֹשֵׁ֖ב בְּשַׁ֥עַר הַמֶּֽלֶךְ:

ומיד זרש מייעצת לו לתלות את מרדכי על עץ חמישים אמה . המן וזרש הבינו שאם אסתר המלכה מזמינה את המן למשתה וזה לאחר שאחשורוש אמר לה עד חצי המלכות וזה קורה בדיוק ביום של פסח ביום שעם ישראל הופרד ממצרים ע"י הקב"ה אז הוא מבין שהמשימה שלו הצליחה עם אסתר היא אסתהר והדרך להשלמת המשימה הוא על ידי הריגת מדרכי .

ובאותו היום ט"ו יום הפסח מייעצת זרש להמן אסתר פרק ה

(יד) וַתֹּ֣אמֶר לוֹ֩ זֶ֨רֶשׁ אִשְׁתּ֜וֹ וְכָל־אֹֽהֲבָ֗יו יַֽעֲשׂוּ־עֵץ֘ גָּבֹ֣הַּ חֲמִשִּׁ֣ים אַמָּה֒ וּבַבֹּ֣קֶר׀ אֱמֹ֣ר לַמֶּ֗לֶךְ וְיִתְל֤וּ אֶֽת־מָרְדֳּכַי֙ עָלָ֔יו וּבֹֽא־עִם־הַמֶּ֥לֶךְ אֶל־הַמִּשְׁתֶּ֖ה שָׂמֵ֑חַ וַיִּיטַ֧ב הַדָּבָ֛ר לִפְנֵ֥י הָמָ֖ן וַיַּ֥עַשׂ הָעֵֽץ: פ

זרש מבינה שבית המקדש שהמלך אחשורוש לא נתן לאסתר הוא הנקודה החלשה של מרדכי ואולי דרכו ניתן יהיה להשמיד את מרדכי וכאן העץ שהשתמש המן לתלות את מרדכי היה מעצי בית המקדש כמו שכתוב פרקי דרבי אליעזר פרק נ

מִיָּד צִוָּה הַמֶּלֶךְ לִתְלוֹתוֹ שֶׁנֶּאֱמַר [שם ט] וַיֹּאמֶר הַמֶּלֶךְ תְּלֻהוּ עָלָיו. בְּאוֹתָהּ שָׁעָה מֶה עָשָׂה אֵלִיָּהוּ זָכוּר לְטוֹב, נִדְמָה כְּחַרְבוֹנָה אֶחָד מִסָּרִיסֵי הַמֶּלֶךְ, אָמַר לוֹ יֵשׁ עֵץ בְּבֵיתוֹ שֶׁל הָמָן מִבֵּית קָדְשֵׁי הַקֳּדָשִׁים גָּבוֹהַּ חֲמִשִּׁים אַמָּה, שֶׁנֶּאֱמַר [מ"א ז, ו] וְאֶת אוּלָם הָעַמּוּדִים עָשָׂה חֲמִשִּׁים אַמָּה אָרְכּוֹ.

וזרש היא אשתו של המן ויש הבדל בן אחשורוש וושתי שהם ניסו לתקן את האדם הראשון וחוה הראשונה אבל המן שהוא בא מנחש אשר פיתה את חוה השנייה שנבראה מתוך האדם הראשון כך המן וזרש הם ההמשך של היצר  הרע שנברא יחד עם חוה השנייה ולא הראשונה . כי הנחש דיבר ופיתה את  חוה השנייה ולא הראשונה . כלומר עמלק הוא שילוב של היצר הרע שנברא עם חוה השנייה והידע של המלאכים שהיו נגד בריאת האדם שלימדו את  בלעם ובלק. ויש כאן את זרש והמן כזרוע ביצוע של המלאכים כנגד אסתר ומרדכי שמנסים להביא את עם ישראל לקבל את התורה מרצון ללא נוכחות של הקב"ה כדי שזה יהיה קבלה מרצון ללא שיכות של כפיה . אסתר מנסה להתמודד מול יצר הרע של ערווה ולשמור על זהותה וכדי להוכיח שאכן היא מסוגלת להתמודד בעולם הזה ללא הכוח של השם המפורש כנגד היצר הרע של הערווה מה שאסתהר לא הצליחה לעשות ורק על ידי הכוח של השם המפורש הצליחה לעשות ולברוח מהמלאכים .    

וכך כתוב בבראשית פרק ג

(א) וְהַנָּחָשׁ֙ הָיָ֣ה עָר֔וּם מִכֹּל֙ חַיַּ֣ת הַשָּׂדֶ֔ה אֲשֶׁ֥ר עָשָׂ֖ה יְקֹוָ֣ק אֱלֹהִ֑ים וַיֹּ֙אמֶר֙ אֶל־הָ֣אִשָּׁ֔ה אַ֚ף כִּֽי־ אָמַ֣ר אֱלֹהִ֔ים לֹ֣א תֹֽאכְל֔וּ מִכֹּ֖ל עֵ֥ץ הַגָּֽן:

מכאן שהנחש מופיע רק מול חוה השניה ואומר התולדות יעקב יוסף דברים פרשת כי תבוא

ובזה נבוא לביאור ש"ס דמגילה, דנודע כי הנחש שהוא היצה"ר שערום מכל וארור מכל, הרי שנקרא היצה"ר ארור וכמ"ש בזוהר שהקליפה נקרא ארור והקדושה ברוך, גבי נטילת ידים ע"ש. וכן מצאתי מפורש בכתבי האר"י ז"ל, ארור המן יכווין התלבשות ס"ם, ארורה זרש וארורים כל הרשעים, התלבשות כל הקליפות. ברוך מרדכי, יסוד דקדושה וכו', יעו"ש.

ביום ט"ו כאשר היה המשתה הראשון הבינה אסתר שהכול ביום זה נמצא בידי הקב"ה ולכן הוא לא יום שמתאים למעשים אבל ביום ט"ז שהוא תחילת ספירת העומר הוא הזמן למעשים.

ואז מגיע יום ט"ז הוא היום שבו מקריבים את מנחת העומר ולפי הבנתי הוא היום שבו אנחנו מתחילים לברוא את העולם החדש לאחר שהקב"ה גלגל אותו לתוהו ובהו בעשר מכות מצרים וזה התחלת ספירת העומר וזה היום שבו אנחנו רואים את מעשי מרדכי באים לביטוי בפועל בעולם

אסתר פרק ו

(א) בַּלַּ֣יְלָה הַה֔וּא נָדְדָ֖ה שְׁנַ֣ת הַמֶּ֑לֶךְ וַיֹּ֗אמֶר לְהָבִ֞יא אֶת־סֵ֤פֶר הַזִּכְרֹנוֹת֙ דִּבְרֵ֣י הַיָּמִ֔ים וַיִּהְי֥וּ נִקְרָאִ֖ים לִפְנֵ֥י הַמֶּֽלֶךְ:

ולפי הבנתי זה לילה של ט"ז שבו המעשה של מרדכי משפיע על המלך ומתחילים מעשים לביטול הגזירה . ולכן אסתר שיודעת שיום הפסח עצמו שייך רק לקב"ה לא פועלת באותו היום ודואגת למשתה ליום שבו שבו לעם ישראל יש יכולת לפעול והוא יום ט"ז . ומיד מתחילים של הפעולות להשפיע על המציאות

אסתר פרק ו

(יא) וַיִּקַּ֤ח הָמָן֙ אֶת־הַלְּב֣וּשׁ וְאֶת־הַסּ֔וּס וַיַּלְבֵּ֖שׁ אֶֽת־מָרְדֳּכָ֑י וַיַּרְכִּיבֵ֙הוּ֙ בִּרְח֣וֹב הָעִ֔יר וַיִּקְרָ֣א לְפָנָ֔יו כָּ֚כָה יֵעָשֶׂ֣ה לָאִ֔ישׁ אֲשֶׁ֥ר הַמֶּ֖לֶךְ חָפֵ֥ץ בִּיקָרֽוֹ:

ואת זה מבינה היטב זרש ואומרת  להמן אסתר פרק ו

(יג) וַיְסַפֵּ֨ר הָמָ֜ן לְזֶ֤רֶשׁ אִשְׁתּוֹ֙ וּלְכָל־אֹ֣הֲבָ֔יו אֵ֖ת כָּל־אֲשֶׁ֣ר קָרָ֑הוּ וַיֹּ֠אמְרוּ֩ ל֨וֹ חֲכָמָ֜יו וְזֶ֣רֶשׁ אִשְׁתּ֗וֹ אִ֣ם מִזֶּ֣רַע הַיְּהוּדִ֡ים מָרְדֳּכַ֞י אֲשֶׁר֩ הַחִלּ֨וֹתָ לִנְפֹּ֤ל לְפָנָיו֙ לֹא־תוּכַ֣ל ל֔וֹ כִּֽי־נָפ֥וֹל תִּפּ֖וֹל לְפָנָֽיו:

הבינה זרש שאם ביום ט"ז הוא היום שבו מתחיל בריאת העולם מחדש בשיתוף עם ישראל על ידי ספירת העומר המן מוליך את מרדכי על סוס כלומר גם עכשיו כאשר הם עשו את כל המאמצים להשמיד את עם ישראל ביום י"ג בניסן לפני יום הפסח עצמו ט"ו שהוא היום שבו נקבע ע"י הקב"ה את גורל של עם ישראל  האם להמשיך לכיוון מתן תורה או חס וחלילה לתוהו ובהו והמציאות מראה על כף הנוטה לכיוון עם ישראל הבינה זרש את ההחלטה של הקב"ה שהוא עדיין עומד מאחורי עם ישראל בדיוק כפי שהיה ביום יציאת מצרים .

רש"י אסתר פרק ו פסוק יג

(יג) אשר החלות לנפל וגו' - אמרה אומה זו נמשלו לכוכבים ולעפר כשהם יורדים יורדים עד לעפר ושהם עולים עולים עד לרקיע ועד הכוכבים:

כלומר הבינה זרש את הכיוון ולכן הבינה שהיא והמן לא יכולים  לעם ישראל וביום ט"ז בערב כלומר יום י"ז  נתלה המן על אותו עץ שהוא הכין למרדכי .  כלומר כל המהלך של המן היה לנסות ולשנות את הבריאה של העולם מזמן יציאת מצרים ולגרום לכך שהעולם ישתנה . המן הבין שכל עוד עם ישראל לא קיבל את התורה מרצון הוא יכול להשמיד את עם ישראל כאשר הוא הבין שצריך לגרום לאסתר היא אסתהר לחטוא ואולי להמיר את דתה ובכך לפגוע בבסיס של עם ישראל . וצריך להגיד שבקבלת התורה מחדש צריך שלמות של 2 היצרים יצר הרע של הערווה ויצר הרע של עבודה זרה . אסתר היא המניע של שלמות היצר הרע של הערווה ומרדכי הוא העיקר של יצר הרע של עבודה זרה . שלמות של 2 היצרים מתוך בחירה חופשית וללא כפיה היא המסמלת את נס פורים שגרם לקבלת התורה על ידי עם ישראל .

וכמו כן  יש הבדל בתשובה  של המלך אחשורוש לאסתר וגם במעשים של אסתר

אסתר פרק ז

(ב) וַיֹּאמֶר֩ הַמֶּ֨לֶךְ לְאֶסְתֵּ֜ר גַּ֣ם בַּיּ֤וֹם הַשֵּׁנִי֙ בְּמִשְׁתֵּ֣ה הַיַּ֔יִן מַה־שְּׁאֵלָתֵ֛ךְ אֶסְתֵּ֥ר הַמַּלְכָּ֖ה וְתִנָּ֣תֵֽן לָ֑ךְ וּמַה־בַּקָּשָׁתֵ֛ךְ עַד־חֲצִ֥י הַמַּלְכ֖וּת וְתֵעָֽשׂ:

וכאן צריך לשים לב למה שאומר האחשורוש וְתֵעָֽשׂ ביום ט"ז ועומת התשובה הראשונה אסתר פרק ה ביום ט"ו

(ג) וַיֹּ֤אמֶר לָהּ֙ הַמֶּ֔לֶךְ מַה־לָּ֖ךְ אֶסְתֵּ֣ר הַמַּלְכָּ֑ה וּמַה־בַּקָּשָׁתֵ֛ךְ עַד־חֲצִ֥י הַמַּלְכ֖וּת וְיִנָּ֥תֵֽן לָֽךְ:

וגם אסתר מגלה פעם ראשונה את עמה ביום ט"ז

אסתר פרק ז

(ג) וַתַּ֨עַן אֶסְתֵּ֤ר הַמַּלְכָּה֙ וַתֹּאמַ֔ר אִם־מָצָ֨אתִי חֵ֤ן בְּעֵינֶ֙יךָ֙ הַמֶּ֫לֶךְ וְאִם־עַל־הַמֶּ֖לֶךְ ט֑וֹב תִּנָּֽתֶן־לִ֤י נַפְשִׁי֙ בִּשְׁאֵ֣לָתִ֔י וְעַמִּ֖י בְּבַקָּשָׁתִֽי:

(ד) כִּ֤י נִמְכַּ֙רְנוּ֙ אֲנִ֣י וְעַמִּ֔י לְהַשְׁמִ֖יד לַהֲר֣וֹג וּלְאַבֵּ֑ד וְ֠אִלּוּ לַעֲבָדִ֨ים וְלִשְׁפָח֤וֹת נִמְכַּ֙רְנוּ֙ הֶחֱרַ֔שְׁתִּי כִּ֣י אֵ֥ין הַצָּ֛ר שֹׁוֶ֖ה בְּנֵ֥זֶק הַמֶּֽלֶךְ: ס

המשתה השני והנפילה של המן נעשית בט"ז ניסן היום הראשון של בריאת העולם בשיתוף עם ישראל . המן עצמו נתלה בלילה של ט"ז כלומר י"ז . ואכן עם ישראל בפורים קיבל את התורה מחדש בגלל אהבת הנס לא בפסח אלה שנה אחרי זה בפורים כי עדין  צריך לעשות מחדש את כל המסע לקבלת התורה בסיוון ולאחר מכן כל חגי תשרי וסיום קבלת התורה מרצון בפורים .

ונשאלת השאלה אם עם ישראל קבלו על עצמם את התורה מרצון למה לא הגיע השלמות לעולם ? למה יש מקום לעמלק לנסות ולגרום נזק לעם ישראל ? ולמה צריך לעשות את המסע כל שנה ושנה ?  

וצריך להגיד שהנס נעשה בחוץ לארץ ולא בארץ ישראל כאשר הוא נעשה תחת מלך של אומות העולם ולא מלך המשיח . קבלת התורה מרצון היית חייבת להיעשות במקום שאין נוכחות של הקב"ה כי כל נוכחות של הקב"ה היה גורע מקבלת התורה מרצון ולכן הנס נעשה בחו"ל ולא בארץ ישראל שם יש נוכחות קבועה של הקב"ה . ולכן קבלת התורה מרצון לא היית יכולה להיות במקום של שלמות   ולכן הנוכחות של מלך מאומות העולם היה חלק בלתי נפרד מהאפשרות לקבל את התורה מרצון ולכן מרדכי שולח לכל עם ישראל את הספרים לכל היהודים  אסתר פרק ט

(כז) קִיְּמ֣וּ <וקבל> וְקִבְּל֣וּ הַיְּהוּדִים֩׀ עֲלֵיהֶ֨ם׀ וְעַל־זַרְעָ֜ם וְעַ֨ל כָּל־הַנִּלְוִ֤ים עֲלֵיהֶם֙ וְלֹ֣א יַעֲב֔וֹר לִהְי֣וֹת עֹשִׂ֗ים אֵ֣ת שְׁנֵ֤י הַיָּמִים֙ הָאֵ֔לֶּה כִּכְתָבָ֖ם וְכִזְמַנָּ֑ם בְּכָל־שָׁנָ֖ה וְשָׁנָֽה:

כלומר קבלת התורה מרצון של היהודים חייב להיות במקום של חוסר שלמות כי רק במקום כזה יש העדר של נוכחות של הקב"ה שהוא חיוני לקבלת התורה מרצון . אבל קבלת התורה מרצון היא חיונית לשלמות של העולם כי ללא קבלת התורה מרצון עם ישראל לא היה יכול להתקיים והמן שהבין את זה ניסה לנצל את נקודת החולשה הזאת להשמיד את עם ישראל פעם אחת דרך יצר הרע של ערוה דרך אסתר ודרך יצר הרע של עבודה זרה דרך מרדכי . עם מרדכי הם רבנן שהם מקבלי התורה ממשה מה שהגמרא קוראת תלמידים ותיקים הם אותו חלק מעם ישראל שבכל מצב יישאר בעולם כי  משה הגיע לדרגה שהוא תמיד יהיה קיים וכל אלו שקיבלו את התורה ממנו לאורך הדורות . אבל עם ישראל צריך להמשיך ולקבל את התורה מרצון כל שנה עד שיגיע לשלמות כפי שהגיע משה רבנו . ולכן התהליך של קבלת התורה מרצון הוא תהליך שאינו חד פעמי ולכן הוא צריך להיות בכל שנה ושנה וזה תהליך שלא יגמר עד ימות המשיח שבו עם ישראל יגיע לדרגה של משה .  אבל גם כאשר יגיעו ימות המשיח יהיה צורך בפורים אבל לדעתי פורים שונה במהותו מהיום כי דרגת ההסתר פנים תהיה בדרגה אחרת מהיום אבל עדיין יישאר הסתר פנים כלשהו שיצריך קבלת התורה מרצון כל שנה ושנה גם כאשר יגיע זמן תחיית המתים . כי עדיין בכל דור ודור וגם בימי המשיח יהיה תמיד איזה שהוא הסתר פנים שיצריך קבלת התורה מרצון .

ונשאלת השאלה אם כך למה אסתר היית צריכה לבקש מחכמים כתבוני  לדורות ? הרי כבר מרדכי שלח ספרים אסתר פרק ט

(כ) וַיִּכְתֹּ֣ב מָרְדֳּכַ֔י אֶת־הַדְּבָרִ֖ים הָאֵ֑לֶּה וַיִּשְׁלַ֨ח סְפָרִ֜ים אֶל־כָּל־הַיְּהוּדִ֗ים אֲשֶׁר֙ בְּכָל־מְדִינוֹת֙ הַמֶּ֣לֶךְ אֲחַשְׁוֵר֔וֹשׁ הַקְּרוֹבִ֖ים וְהָרְחוֹקִֽים:

(כא) לְקַיֵּם֘ עֲלֵיהֶם֒ לִהְי֣וֹת עֹשִׂ֗ים אֵ֠ת י֣וֹם אַרְבָּעָ֤ה עָשָׂר֙ לְחֹ֣דֶשׁ אֲדָ֔ר וְאֵ֛ת יוֹם־חֲמִשָּׁ֥ה עָשָׂ֖ר בּ֑וֹ בְּכָל־שָׁנָ֖ה וְשָׁנָֽה:

וכתוב במגילה אסתר פרק ט

(לב) וּמַאֲמַ֣ר אֶסְתֵּ֔ר קִיַּ֕ם דִּבְרֵ֥י הַפֻּרִ֖ים הָאֵ֑לֶּה וְנִכְתָּ֖ב בַּסֵּֽפֶר:

כלומר היית כתיבה נוספת של אסתר ולדעתי בסיום של המגילה היא תוספת שמרדכי לא יכול היה לכתוב אסתר פרק י

(ב) וְכָל־מַעֲשֵׂ֤ה תָקְפּוֹ֙ וּגְב֣וּרָת֔וֹ וּפָרָשַׁת֙ גְּדֻלַּ֣ת מָרְדֳּכַ֔י אֲשֶׁ֥ר גִּדְּל֖וֹ הַמֶּ֑לֶךְ הֲלוֹא־הֵ֣ם כְּתוּבִ֗ים עַל־סֵ֙פֶר֙ דִּבְרֵ֣י הַיָּמִ֔ים לְמַלְכֵ֖י מָדַ֥י וּפָרָֽס:

(ג) כִּ֣י׀ מָרְדֳּכַ֣י הַיְּהוּדִ֗י מִשְׁנֶה֙ לַמֶּ֣לֶךְ אֲחַשְׁוֵר֔וֹשׁ וְגָדוֹל֙ לַיְּהוּדִ֔ים וְרָצ֖וּי לְרֹ֣ב אֶחָ֑יו דֹּרֵ֥שׁ טוֹב֙ לְעַמּ֔וֹ וְדֹבֵ֥ר שָׁל֖וֹם לְכָל־זַרְעֽוֹ:

כלומר אותו סיום שאומר על מרדכי רצוי לרב אחיו שאומר רש"י אסתר פרק י פסוק ג

(ג) לרוב אחיו - ולא לכל אחיו מלמד שפירשו ממנו מקצת סנהדרין לפי שנעשה קרוב למלכות והיה בטל מתלמודו:

כלומר יש כאן תוספת שרק אסתר יכולה לכתוב שהוא פגם בנס של פורים ובמהות של נס פורים היא קבלת התורה מרצון וכאן מרדכי פוגם בנס כאשר בטל מתלמודו ונעשה לשר תחת אחשורוש וכבר דיברתי על זה ועל מצות שתית היין שבאה לתקון את הקלקול של מרדכי שהיה מהסנהדרין יין = 70 וסנהדרין = 70 ובא היין לתקן את הפגם בסנהדרין . כלומר התוספת של אסתר היא סוף המגילה ולכן לדעתי היא נקראת מגילת אסתר שבאה להכין אותנו גם לקבלת התורה מרצון אבל גם כחלק מקבלת התורה מרצון שהוא עיקר פורים צריכים עם ישראל לתקן את הפגם שנעשה על ידי מרדכי כדי להגיע לנס המקורי  לפני הפגם של מרדכי .

וכתוב בבראשית רבה (וילנא) פרשת נח פרשה ל

משה היה מתוקן לגואל, מרדכי היה מתוקן לגאולה,

אולי ניתן להגיד שללא הפגם של מרדכי היה ניתן להגיע לגאולה . אבל הדבר לא נסתייע ולכן עם ישראל המשיך לבנין בית המקדש השני ומשם לחורבן הבית ולגלות .

לסיכום ניתן  לראות שעיקר מגילת אסתר מתרחשת ביום הראשון של פסח ונמשכת למחרתו ביום ט"ז ניסן שהוא יום הקרבת מנחת העומר .

המן וזרש באים מצד עמלק שקיבל את הידע שלו מהמלאכים שלא רצו בבריאת האדם ולאחר תקופתו של שמואל הם באים מתור ערב הרב שהיה בתוך עם ישראל מיציאת מצרים  כדי לנסות להשמיד אותו מבפנים . המן וזרש באו מצד נחש הוא יצר הרע שהגיע לעולם עם בריאת חוה השנייה שנבראה מתוך גופו של האדם כאשר אסתר היא אסתהר היא ההיפך  מנעמה שהמלאכים באו עליה . אסתהר ירדה לעולם כדי להתמודד מול היצר הרע בעולם ללא כוח של השם המפורש והמן רצה להפיל את אסתר ביצר הרע של הערווה כדי לקעקע את עם ישראל בהתחלה דרך אחשורוש ואחר כך הוא בעצמו  . ביום ט"ו הוא פסח הוא הבין שהצליח במשימתו ולכן רצה לתלות את מרדכי ביום ט"ז . כלומר רצה המן להיות זה שבורא עולם חדש מיום ט"ז במקום עם ישראל . ויום ט"ז היום שבו הכול התהפך על ידי המעשים של מרדכי ואסתר הוא יום תחילת ספירת העומר תחילת בריאת העולם מחדש בשיתוף עם ישראל  . ביום זה בא המהפך לידי ביטוי כאשר המהפך האמיתי היה ביום ט"ו הוא יום הפסח עצמו על ידי הקב"ה אבל היה זה בהסתר מוחלט כדי לא לפגום בקבלת התורה מרצון של עם ישראל .