19.10.2018

פרשת לך לך מה ניסה הקב"ה להסביר ליונה ? מה הקשר של קיקיון לאנשי נינווה ? מה הדמיון בן הקיקיון לאומות העולם ? מתי אומות העולם הועילו לעם ישראל ? האם התועלת של אומות העולם לעם ישראל היא חיובית או שלילית בסופו של דבר ? מה הקשר של הקיקיון לפרעה של יוסף ? מה ההבדל בן אומות העולם לנביא יונה ? למה ישב יונה בסוכה ? האם נינווה נחרבה ? ‏י'/חשון/תשע"ט

בס"ד
פרשת לך לך מה ניסה הקב"ה להסביר ליונה ? מה הקשר של קיקיון לאנשי נינווה ? מה הדמיון בן הקיקיון לאומות העולם ? מתי אומות העולם הועילו לעם ישראל ? האם התועלת של אומות העולם לעם ישראל היא חיובית או שלילית בסופו של דבר ? מה הקשר של הקיקיון לפרעה של יוסף ? מה ההבדל בן אומות  העולם  לנביא יונה ? למה ישב יונה בסוכה ? האם נינווה נחרבה ? ‏י'/חשון/תשע"ט

בפרשת נח כתבתי על הנביא יונה ומדוע הוא לא רצה לנבא על נינווה . ומסקנת דברי היה שהקב"ה נתן הזדמנות לאומות העולם כדי שלא יהיה להם פתחון פה למה כפית הר כגיגית על עם ישראל ולא כפית הר כגיגית עלינו. פרעה היה היחיד שהקב"ה כפה עליו הר כגיגית וגרם לו להאמין בקב"ה . וכאן נסללה הדרך ליישם את העונש שאומות העולם קיבלו כאשר לא קבלו את התורה שיהושע הניח  להם בכניסה לארץ ישראל .

הגמרא (פרוש) חברותא סוטה דף לה עמוד ב

אמר לו רבי יהודה לרבי שמעון:בינה יתירה נתן בהם הקדוש ברוך הוא באומות העולם, ושיגרו נוטירין [סופרים] שלהם, וקילפו את הסיד כדי לקרוא מה שכתוב על האבנים, והשיאוה [העתיקוה], כלומר: נטלוה משם על ידי העתקה.ועל דבר זה נתחתם גזר דינם של אומות העולם לבאר שחת [גיהינום], שהיה להן ללמוד אחר שהעתיקו ולא למדו. 

 אבל לאחר שכפה עליו על פרעה הר כגיגית יש לפרעה מודעא רבה לאורייתא   וכדי "להוריד " את המודעא רבה לאורייתא הם צריכים לקבל עליהם ברצון את התורה ( 7 מצוות בני נח)  וזה היה השליחה של הנביא יונה לנינווה . כדי לתת לפרעה ולכל יושבי נינווה הזדמנות לקבל על עצמם ברצון את התורה . וכאן הבין הנביא יונה שיש אפשרות שקבלת התורה של אומות העולם ומצד שני קשיות העורף של עם ישראל יתבצע כאן מעבר של זכויות מעם ישראל לאומות העולם .

ולכן כאשר ראה יונה שאכן אנשי נינווה חזרו בתשובה והגזירה על התבטלה הוא אמר לקב"ה

יונה פרק ד

(ג) וְעַתָּ֣ה יְקֹוָ֔ק קַח־נָ֥א אֶת־נַפְשִׁ֖י מִמֶּ֑נִּי כִּ֛י ט֥וֹב מוֹתִ֖י מֵחַיָּֽי: ס

עד כאן מה שכתבתי שבוע שעבר בפרשת נח ‏ג'/חשון/תשע"ט

וצריך להבין מה היית התשובה של הקב"ה ליונה . יונה פרק ד

(ט) וַיֹּ֤אמֶר אֱלֹהִים֙ אֶל־יוֹנָ֔ה הַהֵיטֵ֥ב חָרָֽה־לְךָ֖ עַל־הַקִּֽיקָי֑וֹן וַיֹּ֕אמֶר הֵיטֵ֥ב חָֽרָה־לִ֖י עַד־מָֽוֶת:

(י) וַיֹּ֣אמֶר יְקֹוָ֔ק אַתָּ֥ה חַ֙סְתָּ֙ עַל־הַקִּ֣יקָי֔וֹן אֲשֶׁ֛ר לֹא־עָמַ֥לְתָּ בּ֖וֹ וְלֹ֣א גִדַּלְתּ֑וֹ שֶׁבִּן־לַ֥יְלָה הָיָ֖ה וּבִן־ לַ֥יְלָה אָבָֽד:

(יא) וַֽאֲנִי֙ לֹ֣א אָח֔וּס עַל־נִינְוֵ֖ה הָעִ֣יר הַגְּדוֹלָ֑ה אֲשֶׁ֣ר יֶשׁ־בָּ֡הּ הַרְבֵּה֩ מִֽשְׁתֵּים־עֶשְׂרֵ֨ה רִבּ֜וֹ אָדָ֗ם אֲשֶׁ֤ר לֹֽא־יָדַע֙ בֵּין־יְמִינ֣וֹ לִשְׂמֹאל֔וֹ וּבְהֵמָ֖ה רַבָּֽה:

הקב"ה  מנסה להסביר לנביא יונה למה חס על נינווה ,ולפי המהלך שלי הקב"ה מנסה להסביר לנביא יונה למה הוא נתן הזדמנות נוספת לאומות העולם הרי אומות העולם קיבלו הזדמנות ודחו אותה

חברותא עבודה זרה דף ב עמוד ב

דתני רב יוסף: נאמר בספר חבקוק [שם] "עמד וימודד ארץ, ראה ויתר גוים", ודרשינן "ראה" מלשון "נראה בעיניו" - מאי ראה? ראה הקדוש ברוך הוא שבע מצוות שקבלו עליהן, על עצמם, בני נח, אומות העולם - ולא קיימום. וכיון שלא קיימום - עמד והתירן להן, ואינם חייבים עוד לקיימן.(26)

ותמהינן: וכי התירן להם הקדוש ברוך הוא?! איגורי איתגר! האם ירוויחו מכך שלא קיימום? אם כן, מצינו חוטא נשכר?(27) ומתרצינן: אמר מר, בריה דרבינא התרה זו אינה לטובתם, אלא לרעתם, כי כונת הכתוב היא לומר, שאף על פי שמקיימין אותן, אין מקבלים עליהם שכר כעושה מצווה, שהרי מעתה הם אינם מצווים עוד לקיימם, ולכן, אין להם זכות לעתיד לבא ולבקש שכר על קיומן.

הקב"ה משוה את נינווה לקיקיון וכך אומר האוצר מדרשים (אייזנשטיין) יונה

מרוב חמה שהיה ליונה במעי הדגה נשרפו בגדיו וכל שערת גופו וראשו וזקנו, והיו זבובים [עמוד 222] ויתושים ונמלים ופרעושים שרויים עליו ומצערין אותו מכל צד, עד שביקש נפשו למות שנאמר קח נא את נפשי ממני, מיכן אמרו חכמים כל מי שיש בידו לבקש רחמים על חבירו ואינו מבקש, או להחזירו בתשובה ואינו מחזירו סוף בא לידי צער גדול, והקב"ה מה עשה העלה קיקיון על ראש יונה בלילה כשהוא נם ובשחרית עלו עליו מאתים ושבעים וששה עלים וכל עלה ועלה ארבע זרת וטפח, וארבעים איש יכולין לישב בצל הקיקיון לכבוש את השמש, זימן הקדוש ברוך הוא תולעת והכה את הקיקיון ויבשהו ומת והיו זבובין ויתושין שרויין עליו ומצערין אותו מכל צד, עד ששאל את נפשו למות שנאמר וישאל את נפשו למות, באותה שעה זלגו עיניו דמעות לפני הקדוש ברוך הוא עד שירד הקדוש ברוך הוא ואמר לו מפני מה אתה בוכה שמא יש לך צער על הקיקיון שלא עמלת בו ולא גידלתו ולא הכנסת בתוכו זבלין ולא השקיתו מים, ולילה אחד היה ויבש כך חסת עליו, ואני לא אחוס על נינוה

וצריך להבין את התמונה הנביא יונה יושב בסוכה  יונה פרק ד

(ה) וַיֵּצֵ֤א יוֹנָה֙ מִן־הָעִ֔יר וַיֵּ֖שֶׁב מִקֶּ֣דֶם לָעִ֑יר וַיַּעַשׂ֩ ל֨וֹ שָׁ֜ם סֻכָּ֗ה וַיֵּ֤שֶׁב תַּחְתֶּ֙יהָ֙ בַּצֵּ֔ל עַ֚ד אֲשֶׁ֣ר יִרְאֶ֔ה מַה־יִּהְיֶ֖ה בָּעִֽיר:

 (ו) וַיְמַ֣ן יְקֹוָֽק־אֱ֠לֹהִים קִיקָי֞וֹן וַיַּ֣עַל׀ מֵעַ֣ל לְיוֹנָ֗ה לִֽהְי֥וֹת צֵל֙ עַל־רֹאשׁ֔וֹ לְהַצִּ֥יל ל֖וֹ מֵרָֽעָת֑וֹ וַיִּשְׂמַ֥ח יוֹנָ֛ה עַל־הַקִּֽיקָי֖וֹן שִׂמְחָ֥ה גְדוֹלָֽה:

(ז) וַיְמַ֤ן הָֽאֱלֹהִים֙ תּוֹלַ֔עַת בַּעֲל֥וֹת הַשַּׁ֖חַר לַֽמָּחֳרָ֑ת וַתַּ֥ךְ אֶת־הַקִּֽיקָי֖וֹן וַיִּיבָֽשׁ:

(ח) וַיְהִ֣י׀ כִּזְרֹ֣חַ הַשֶּׁ֗מֶשׁ וַיְמַ֨ן אֱלֹהִ֜ים ר֤וּחַ קָדִים֙ חֲרִישִׁ֔ית וַתַּ֥ךְ הַשֶּׁ֛מֶשׁ עַל־רֹ֥אשׁ יוֹנָ֖ה וַיִּתְעַלָּ֑ף וַיִּשְׁאַ֤ל אֶת־נַפְשׁוֹ֙ לָמ֔וּת וַיֹּ֕אמֶר ט֥וֹב מוֹתִ֖י מֵחַיָּֽי:

כלומר יונה היה בתוך סוכה מוגן מן הצל אבל הקב"ה נתן לו קיקיון שלכאורה נתן לו פתרון מעולה הרבה יותר טוב מהסוכה אבל כאשר אותו קיקיון נבל בגלל התולעת ששלח הקב"ה מצבו של יונה נהיה גרוע יותר כמו שאומר המדרש . כלומר היתרון בקיקיון נהפך בבת אחד לחיסרון כלומר אם לא היה קיקיון מצבו של הנביא יונה היה יותר טוב כי אותם זבובים ויתושים ציערו אותו וללא הקיקיון הם לא היו . אבל כאשר היה הקיקיון חי מצבו של הנביא יונה היה טוב יותר .

וכאן אומר לו הקב"ה על אף שהקיקיון בסופו של דבר הרע את מצבך הזמן שהוא נתן לך צל יותר טוב גרמה לנביא יונה לחוס על הקיקיון .

וזה בדיוק מה שאומר לו הקב"ה על נינווה  אומות העולם שקיימים בעולם נתנו לעם ישראל סוג של נוחות מסוימת ואני חושב שמדובר על הזמן של יוסף בארץ מיצרים שבו יעקב ירד למצרים כדי שלא ימותו ברעב . את הקשר לפרעה של יוסף ולזמן שבו עם ישראל היה באופן זמני במצרים כמו יונה תחת הקיקיון אומר הפסוק  בראשית פרק מא

(ו) וְהִנֵּה֙ שֶׁ֣בַע שִׁבֳּלִ֔ים דַּקּ֖וֹת וּשְׁדוּפֹ֣ת קָדִ֑ים צֹמְח֖וֹת אַחֲרֵיהֶֽן:

שכל טוב (בובר) בראשית פרשת מקץ פרק מא סימן ו

ושדופות קדים. שלקו במכת שדפון מרוח קדים שהוא קשה מכל הרוחות שהוא חם וחזק, שנא' (רוח) [ברוח] קדים עזה (שמות יד כא), רוח קדים חרישית (יונה ד ח), ברוח קדים תשבר אניות תרשיש (תהלים מח ח), ואמר רבא בשעה שהיא מנשבת משתקת כל רוחות שבעולם.

אבל בתמונה הכללית אומות העולם גרמו נזק לעם ישראל ומצבם של עם ישראל עם אומות העולם הוא רע יותר ממצב שאומות העולם לא היו קיימים . ובדיוק כמו שאתה יונה חסת על הקיקיון רק כי נתן לך צל זמני ליום ולילה אני חסתי על אומות העולם ונתתי להם הזדמנות נוספת לקבל על עצמם את התורה באותו החלק שזה החלק שלהם על אף שהתרומה שלהם לעם ישראל היית זמנית  .

נאמר ביונה פרק ד

(י) וַיֹּ֣אמֶר יְקֹוָ֔ק אַתָּ֥ה חַ֙סְתָּ֙ עַל־הַקִּ֣יקָי֔וֹן אֲשֶׁ֛ר לֹא־עָמַ֥לְתָּ בּ֖וֹ וְלֹ֣א גִדַּלְתּ֑וֹ שֶׁבִּן־לַ֥יְלָה הָיָ֖ה וּבִן־ לַ֥יְלָה אָבָֽד:

(יא) וַֽאֲנִי֙ לֹ֣א אָח֔וּס עַל־נִינְוֵ֖ה הָעִ֣יר הַגְּדוֹלָ֑ה אֲשֶׁ֣ר יֶשׁ־בָּ֡הּ הַרְבֵּה֩ מִֽשְׁתֵּים־עֶשְׂרֵ֨ה רִבּ֜וֹ אָדָ֗ם אֲשֶׁ֤ר לֹֽא־יָדַע֙ בֵּין־יְמִינ֣וֹ לִשְׂמֹאל֔וֹ וּבְהֵמָ֖ה רַבָּֽה:

כלומר הקב"ה אמר ליונה שעל אף שאני יודע שאומות העולם הם רק זמניים בעולם הזה חסתי עליהם ונתתי להם הזדמנות לקבל עליהם את התורה וזה הזדמנות אמיתית שבו הם יכולים לקבל את השכר שלהם על חשבון עם ישראל .

למה הם זמניים ? כי אומות העולם לא ממש יכולים לקבל על עצמם את התורה

חברותא עבודה זרה דף ג עמוד א

אמרו אומות העולם לפניו: רבונו של עולם! תנה לנו את התורה מראש עכשיו - ונעשנה.

אמר להם הקדוש ברוך הוא: שוטים שבעולם! מי שטרח בערב שבת יאכל בשבת. משל הוא, מי שקיים תורה ומצוות בעולם הזה, אוכל שכרו בעולם הבא. אבל מי שלא טרח בערב שבת, מהיכן יאכל בשבת?! -אלא, אף על פי כן שלא מגיע לכם שכר, מצוה קלה יש לי, וסוכה שמה,(8) [בהמשך יבואר למה נקראת "מצוה קלה"] לכו ועשו אותה, ונראה אם אתם מקיימים אותה.ומקשינן: ומי מצית אמרת הכי, איך יכול אתה לומר כן, שבעולם הבא ישנה אפשרות לקיים מצוות? -והא, הרי אמר רבי יהושע בן לוי: נאמר בתורה [דברים ז]: "וידעת כי ה' אלהיך הוא האלהים, האל הנאמן, שומר הברית והחסד לאוהביו ולשומרי מצוותיו לאלף דור. ומשלם לשונאיו אל פניו להאבידו, לא יאחר לשונאו אל פניו ישלם לו. ושמרת את המצוה ואת החוקים ואת המשפטים אשר אנכי מצוך היום לעשותם ".ודרשינן: "היום", בעולם הזה, הוא המקום והזמן לעשותם, לעשיית המצוות, שעבורם מקבלים שכר. ולא למחר, בעולם הבא, לעשותם.(9)"היום" לעשותם - ולא היום לקבל שכרם. שכר המצוות ניתן בעולם הבא, ולא כאן.

וקשה, אם כן, איך ניתנת להם מצות סוכה בעולם הבא?(10)ומתרצינן: אלא, למרות שבעולם הבא אי אפשר לקיים מצוות, בכל זאת מנסה אותם ה' במצות סוכה, משום שאין הקדוש ברוך הוא בא בטרוניא, בעלילה ובכח, עם בריותיו [כלומר, אף על פי שהקב"ה ניצחם, ואין להם זכות לקבל שכר, בכל זאת, כדי שלא יאמרו שנעשה להם עוול, הוא מנסה אותם]. דמשכא להו תקופת תמוז נמשכת להם תקופת תמוז, דהיינו ימי החום, עד חגא, חג הסוכות, והוי להו ישיבת הסוכה צערא, ובכל זאת מקיימין מצות סוכה.

ומקשינן: וכי מקיימים ישראל מצות ישיבת סוכה בימי החום כשהחמה קודרת?והאמר רבא, מי שהוא מצטער - פטור מן הסוכה. וגם בני ישראל יוצאים מן הסוכה מפני החום? ומתרצינן: חילוק גדול יש בין בני ישראל לאומות העולם. כי אדם מישראל, נהי על אף דפטור המצטער מן הסוכה, ויוצא ממנה, אבל בעוטי מי מבעטי, האם בועטים ישראל ומזלזלים ורוצים להשליך ולהתנתק מהמצוות?! אדרבה, הם יוצאים בצער(13) ואילו אומות העולם בועטים במצוה היחידה שניתנה להם, ואינם עומדים בנסיון אפילו שעה אחת.

כלומר אומות העולם על אף שנתנו להם מצווה של סוכה כאשר היה קשה הם בעטו בסוכה . לעומת זאת הנביא יונה על אף שהיה בסוכה והיה לו קשה מאוד עד כדי ששאל את נפשו למות לא בעט בסוכה .

זה ההבדל בן יונה לאומות העולם . הקיקיון מסמל את אומות העולם שהם זמניים יום ולילה כי הם במצב דומה ליונה בעטו בסוכה . ומה עם נינווה ?

פרקי דרבי אליעזר פרק מג

וְהָיוּ אַנְשֵׁי נִינְוֵה כּוֹתְבִים כִּתְבֵי עָמָל, וְגוֹזְלִים אִישׁ לְרֵעֵהוּ, וּבָאִים אִישׁ אֶל רֵעֵהוּ בְּמִשְׁכַּב זָכוּר [נ"א: ועשו מעשי זמה], וְכָאֵלּוּ מַעֲשִׂים רָעִים. וּכְשֶׁשָּׁלַח הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא לְיוֹנָה לְהִנָּבֵא עָלֶיהָ לְהַחֲרִיבָהּ, שָׁמַע פַּרְעֹה וְעָמַד מִכִּסְאוֹ וְקָרַע אֶת בְּגָדָיו וְלָבַשׁ שַׂק וָאֵפֶר, וְהִכְרִיז בְּכָל עַמּוֹ שֶׁיָצוּמוּ כָּל עַמּוֹ שְׁלֹשֶׁת יָמִים, וְכָל מִי שֶׁאֵינוֹ עוֹשֶׂה הַדְּבָרִים הָאֵלּוּ יִשָׂרֵף בָּאֵשׁ. מֶה עָשָׂה, הֶעֱמִיד הָאֲנָשִׁים מִצַּד אֶחָד וְהַנָּשִׁים מִצַּד אֶחָד, וְכָל בְּהֵמָה טְהוֹרָה מִצַּד אֶחָד וְכָל בְּהֵמָה טְמֵאָה מִצַּד אֶחָד, וּבְנֵיהֶם מִצַּד אֶחָד. וְהַיְלָדִים רוֹאִים אֶת שְׁדֵי אִמּוֹתָם וְרוֹצִים לִינֹק, וְהָאִמָּהוֹת רוֹאִין אֶת בְּנֵיהֶן וְרוֹצוֹת לְהָנִיק אוֹתָם וּבוֹכוֹת. וְהָיוּ יוֹתֵר מִשְּׁתֵּים עֶשְׂרֵה רִבּוֹא אָדָם, שֶׁנֶּאֱמַר [יונה ד, יא] וַאֲנִי לֹא אָחוּס עַל נִינְוֵה הָעִיר הַגְּדוֹלָה. וַיִּנָּחֶם הָאֱלֹהִים עַל הָרָעָה אֲשֶׁר דִּבֶּר [שם ג, י]. אַרְבָּעִים שָׁנָה הֶאֱרִיךְ לָהֶם אַפּוֹ, כְּנֶגֶד אַרְבָּעִים יוֹם שֶׁשָּׁלַח אֶת יוֹנָה לְנִינְוֵה. וּלְאַחַר אַרְבָּעִים שָׁנָה שָׁבוּ לְמַעֲשֵׂיהֶם הָרִאשׁוֹנִים הַרְבֵּה עַד מְאֹד, וְנִבְלְעוּ כַּמֵּתִים בִּשְׁאוֹל תַּחְתִּיוֹת, שֶׁנֶּאֱמַר [איוב כד, יב] מֵעִיר מְתִים יִנְאָקוּ:

כלומר התשובה של נינווה הייתה  זמנית כמו שהקיקיון היה זמני . זה בדיוק מה שאמר הקב"ה ליונה אומות העולם הוא כמו הקיקיון הם אולי מועילים לעם ישראל באופן זמני אבל בסופו של דבר הצער לעם ישראל כתוצאה מקיומם  הוא גדול אבל זה בדיוק ההבדל בן עם ישראל לאומות העולם אומנם עם ישראל  קשי עורף וקשה להם החזרה בתשובה אבל האמונה שלהם בבורא עולם היא מה שגורם להם לחיות לא להיות זמניים ולהגיע לעולם הבא .

ועדין תישאר הקושיה אם באמת מעשה נינווה היה הפתרון לפתחון הפה והמודעה לאורייתא מדוע אומות העולם קיימים ? והתשובה שלי שהסיבה היחידה היא שצריך לברר מהם את מי שמזל שלו היה במעמד הר סיני ואלו הגרים

כתוב בתלמוד בבלי מסכת פסחים דף פז עמוד ב

רבי יוסי בר רבי חנינא אמר מהכא כי נשא אשא להם. ואמר רבי אלעזר: לא הגלה הקדוש ברוך הוא את ישראל לבין האומות אלא כדי שיתוספו עליהם גרים, שנאמר +הושע ב+ וזרעתיה לי בארץ. כלום אדם זורע סאה - אלא להכניס כמה כורין.