1.2.2019

פרשת משפטים חכמה בגויים תאמין 9 מי הם אבירי הלב ? מה המשמעות של הלב והשכל בקבלת הקב"ה כבורא עולם ? למה מי שהוא אביר לב לא יכול להתגייר ? מה הקשר לבנין המשכן ? מי מצאצאי אדום יכול להיכנס לעם ישראל ? למה אונקולוס לא יכול להיות מלך או נשיא רומי ?מה גרם לאנטונינוס להתקרב לבורא עולם ? מהי דעת אנטונינוס בנושא המזלות ? מה הוסיף אנטונינוס לתורה שבעל פה ? האם אומות העולם נצחו את חכמי ישראל ? וכיצד זה קשור לויכוח של אנטונינוס עם רבי ? כ"ו '/שבט /תשע"ט

בס"ד
פרשת משפטים חכמה בגויים תאמין 9 מי הם אבירי הלב ? מה המשמעות של הלב והשכל בקבלת הקב"ה כבורא עולם ? למה מי שהוא אביר לב לא יכול להתגייר ? מה הקשר לבנין המשכן ? מי מצאצאי אדום יכול להיכנס לעם ישראל ? למה אונקולוס לא יכול להיות מלך או נשיא רומי ?מה גרם לאנטונינוס להתקרב לבורא עולם ? מהי דעת אנטונינוס בנושא המזלות ? מה הוסיף אנטונינוס לתורה שבעל פה ? האם אומות העולם נצחו את חכמי ישראל ? וכיצד זה קשור לויכוח של אנטונינוס עם רבי ? כ"ו '/שבט /תשע"ט

בפרשת יתרו הגעתי למסקנה שיש שני סודי חכמה בגויים

סוג ראשון : חוכמה של התורה שכתוצאה של מעשה העגל ששבר את השלמות שהעולם הגיע אליו במעמד הר סיני וחוכמה זו התפזרה גם אצל  אומות העולם שהמזל שלהם היה במעמד הר סיני וסופם להיות גרים וזה חכמה שצריכה  מאמץ כדי לברר אותה מתוך אומות העולם

סוג שני : חוכמה של בשר ודם "חכמי אומות העולם - אומר ברוך שנתן מחכמתו לבשר ודם " והיא שייכת לאומות העולם גם לאלו שהמזל שלהם לא היה במעמד הר סיני ,חכמה זו  לא חלק מתורת ישראל והיא חכמת הטבע . 

וחכמה זו קימת בעולם לפני מתן תורה כדי לתת סיכוי לכל מי שנמצא בעולם להגיע אל הקב"ה בכוחות עצמם וזה הכלי שדרכו אברהם אבינו הגיע להכרת הבורא ,לפני מתן תורה ולפני הגעתו של אברהם לעולם היה אפשרי להגיע להכרת הבורא רק דרך החוכמה הנ"ל אבל לאחר מתן תורה החכמה היא כלי לאלו שהמזל שלהם היה במעמד הר סיני להגיע קרוב להכרת הבורא ורק שילוב של השכל שהכלי שלו הוא החוכמה שהיא "חכמי אומות העולם - אומר ברוך שנתן מחכמתו לבשר ודם " והלב שהקב"ה נטע בתוכם במעמד הר סיני וזה המשמעות של הגמרא שאומרת  שהמזל שלהם שהיה במעמד מתן תורה  ורק שילוב כזה  יכול להביא אותם להכרה מלאה בבורא עולם ,כלומר הכרה מלאה בבורא עולם שונה לפני מתן תורה מאשר לאחר מתן תורה כי במתן תורה העולם נברא מחדש ורק מי שהיה במעמד הר סיני והוא חלק מהנשמות של עם ישראל ואלו שהמזל שלהם היה במעמד הר סיני שייך לעולם כי הם קיבלו על עצמו את התנאי של בורא עולם יש תורה יש עולם אין תורה אין עולם . והאברך החשוב נתי כהן הפנה אותי לגמרא שממנה ניראה להוכיח את דברינו

חברותא ברכות דף יז עמוד ב

דאמר רב יהודה: מאן "אבירי לב"? - גובאי טפשאי. שם של אומה בבבל.

אמר רב יוסף: תדע שכן הוא, דהא לא איגייר גיורא מנייהו. וזוהי ראיה על טפשותם ורשעתם.

אמר רב אשי: בני מתא מחסיא, הגויים הגרים שם, אבירי לב נינהו, היות דקא חזו יקרא דאורייתא תרי זימני בשתא, שהיו רואים את גודל כבוד התורה, כשהיו נאספים שם ישראל פעמיים בשנה, לשמוע את דרשתו של רב אשי, באדר נאספו לשמוע הלכות הפסח, ובאלול הלכות החג. ובכל זאת לא התרשמו מכך,(33) ולא קמגייר גיורא מינייהו.

ואומר הנביא ישעיהו פרק מו  על אבירי הלב

(יב) שִׁמְע֥וּ אֵלַ֖י אַבִּ֣ירֵי לֵ֑ב הָרְחוֹקִ֖ים מִצְּדָקָֽה:

ואומר התרגום יונתן נביאים ישעיהו פרק מו פסוק יב

(יב) קַבִּילוּ לְמֵימְרִי תַּקִיפֵי לִבָּא דִרְחִיקִין מִזְכוּתָא

כלומר יש מצב שבו "חוזק" הלב והתקיפות של הלב לא נותן לאדם למרות הכול ,למרות כל האמת ,למרות כל ההוכחות שהשכל מראה לו , לעמוד בתקיפות ולא לקבל על עצמו את הקב"ה כמלך העולם . בלי איזה כלי לקבל את הקדושה כל מה שישיג השכל לא יעזור וישאיר את האדם מחוץ להבנה על קיומו של בורא עולם . ואת זה ניתן  ללמוד ממה שכתוב בתהילים    תהלים פרק עו

(ו) אֶשְׁתּוֹלְל֨וּ׀ אַבִּ֣ירֵי לֵ֭ב נָמ֣וּ שְׁנָתָ֑ם וְלֹא־מָצְא֖וּ כָל־אַנְשֵׁי־חַ֣יִל יְדֵיהֶֽם:

ואומר  רש"י איוב פרק יב

(יז) שולל - שם דבר הוא שטות, מוליכם בשטות כשהוא רוצה לערבב ולבלע חכמתם כמו וסר מרע משתולל (ישעיה נט) אשתוללו אבירי לב (תהלים עו)

ואמר ספר משמיע ישועה מבשר טוב הט"ז

לכן אשתוללו אבירי לב נמו שנתם ולא מצאו כל אנשי חיל ידיהם, ואשתוללו הוא מלשון שלל והא' היא במקום יו"ד או במקום ה"א כי אותיות אהוי מתחלפות, יאמר שהגוים הבאים על ירושלים באחרית הימים עם היותם אבירי לב ישתוללו מנכסיהם ומכל אשר להם, ונמו שנתם, ר"ל שישנו שנתם שהוא המות באמרו שנת עולם לפי שלא ימצאו אנשי חיל ידיהם כי יפלו במלחמת ובמגפת ה' כמו שנפלו מחנה סנחריב,

כלומר הלב של האדם במידה והוא לא ראוי לקבל את קדושת התורה מוליך שולל את האדם ומביא אותו למוות אין סופי כי אדם שלא מקבל על עצמו את התורה מוציא את עצמו מהעולם . ולכן החוכמה בשר ודם שהיא חכמת הטבע שהקב"ה נתן לאדם היא לא תנאי מספיק כדי לקבל על עצמך את התורה כי האדם צריך כלי קיבול כדי לקבל את התורה וכך נראה להבין בפרשת תרומה שמות פרק כה

(ב) דַּבֵּר֙ אֶל־בְּנֵ֣י יִשְׂרָאֵ֔ל וְיִקְחוּ־לִ֖י תְּרוּמָ֑ה מֵאֵ֤ת כָּל־אִישׁ֙ אֲשֶׁ֣ר יִדְּבֶ֣נּוּ לִבּ֔וֹ תִּקְח֖וּ אֶת־ תְּרוּמָתִֽי:

(ח) וְעָ֥שׂוּ לִ֖י מִקְדָּ֑שׁ וְשָׁכַנְתִּ֖י בְּתוֹכָֽם:

שמות רבה (וילנא) פרשת ויקהל פרשה מט

א [לו, ח] ויעשו כל חכם לב, הה"ד (שיר /השירים/ ח) מים רבים לא יוכלו לכבות את האהבה, מים רבים אלו העובדי כוכבים שנאמר (ישעיה יז) כהמות ימים יהמיון ואם היו מתכנסין כל העובדי כוכבים לבטל את האהבה שבין הקדוש ברוך הוא לישראל לא היו יכולים הוי מים רבים לא יוכלו לכבות את האהבה, שנאמר (מלאכי א) ואוהב את יעקב, ונהרות לא ישטפוה, אלו הכשדים שנאמר (ישעיה ח) את מי הנהר העצומים והרבים את מלך אשור, אם יתן איש את כל הון ביתו באהבה בוז יבוזו לו, אבל בני עשו לי מקדש של יריעות וירדתי ושכנתי בתוכם שנא' (שמות מ) ולא יכול משה לבא אל אהל מועד וכבוד ה' מלא את המשכן.

כלומר הקב"ה יכול להשכין את שכינתו רק מי שידבנו ליבו ויכול להקים משכן בתוך עצמו ורק אז הקב"ה יכול לשכון בתוכו . אבל איש אשר לא ידבנו ליבו הקב"ה לא יכול לשכון בתוכו . ואת זה ניתן לראות   חברותא עבודה זרה דף י עמוד ב

אמר אנטונינוס לרבי: מי ישימני, הלואי שישימו אותי להיות מצע תחתיך לעולם הבא! אמר ליה אנטונינוס לרבי: האם אתינא לעלמא דאתי אזכה לעולם הבא?

אמר ליה רבי: אין! תזכה לעולם הבא(16).אמר ליה אנטונינוס: והא כתיב [עובדיה א]: "לא יהיה שריד לבית עשו", והם הרומאים. ענה לו רבי: הפסוק מדבר בעושה מעשה עשו. ואילו אתה אינך עושה מעשה עשו! אמר ליה אנטונינוס: והא כתיב [יחזקאל לב]: "שמה [בגיהנם], אדום מלכיה וכל נשיאיה"? אמר ליה רבי: יש לדייק בפסוק, שנאמר "מלכיה", ולא נאמר "כל מלכיה". נאמר "כל נשיאיה", ולא נאמר "כל שריה".(17)תניא נמי הכי, "מלכיה" - ולא כל מלכיה. "כל נשיאיה" - ולא כל שריה. והברייתא מפרשת: "מלכיה", ולא כל מלכיה - פרט, למעט אנטונינוס בן אסוירוס, שהוא לא יפול לגיהנם, "כל נשיאיה" ולא כל שריה - פרט לקטיעה בר שלום, כמו שיבואר.והגמרא מבארת את מה שאמרה הברייתא שקטיעה בר שלום מזומן לחיי עולם הבא.

כלומר לא כל אחד יכול  להיכנס לתוך העם היהודי וצריך להגיד שמתוך מלכי העולם ונשיאיה מאדום רק  אנטונינוס יכול להיכנס ומתוך נשיאה רק קטיעה בר שלום . ומה עם שאר צאצאי עשו ?  מיד הגמרא מביאה את הסיפור על אונקולוס בר קלונימוס חברותא עבודה זרה דף יא עמוד א

והגמרא מספרת על מה שאירע עם אונקלוס, שגם הוא היה אחד מחשובי רומי, והתגייר.

אונקלוס בר קלונימוס איגייר, התגייר.שדר קיסר, שלח קיסר רומי גונדא דרומאי, גדוד חיילי רומי אבתריה, אחריו, לתופסו ולהביאו אליו.משכינהו בקראי, משך אותם במקראות, שהוכיח להם בראיות מהכתובים על דת ישראל שהיא האמיתית והנצחית, איגיור. נמשכו אחריו חיילי רומי, והתגיירו גם הם.

וממשיכה הגמרא בסיפור כל ההשתדלות של הקיסר שלא הצליחו להביא את אונקלוס לרומי . וצריך להגיד שאונקלוס לא היה לא מלך ולא נשיא רק היה מחשובי רומי והוא מאלו שלא עשו מעשי עשו ומי שלא עשה מעשי עשו והמזל שלו היה במעמד הר סיני יוכלל הכנס לתוך העם היהודי .

ועוד ניתן  ללמוד מהמשא ומתן של אנטונינוס עם רבי שלאנטונינוס היה ידע בחכמת הטבע והמשא ומתן שלו עם רבי שינה את דעתו והוא קיבל את דעתם של חכמי ישראל

חברותא סנהדרין דף צא עמוד ב

אמר ליה אנטונינוס לרבי: מפני מה חמה יוצאה בבוקר במזרח, ושוקעת במערב בערב? אמר ליה רבי: אי הוה איפכא [אם היה הדבר להיפך], שהיתה החמה יוצאה במערב, ושוקעת במזרח, נמי הכי הוה אמרת לי [גם אז היית שואלני]: למה אינה יוצאה במזרח ושוקעת במערב! אמר ליה אנטונינוס: זו אכן אינה שאלה, ולא לכך נתכוונתי.אלא הכי קאמינא לך [כך נתכוונתי לשאול]: מפני מה שוקעת החמה במערב? מדוע אינה מסובבת את כל העולם, וחוזרת ושוקעת במזרח? שאילו כך היה, לא הייתי שואל דבר. שכך הוא דרך העולם, שממקום שהדבר יוצא, שם הוא נכנס חזרה(98). אמר ליה רבי: הרי השכינה שרויה במערב, ולכן השמש הולכת ושוקעת ומשתחוה כלפי מערב - כדי ליתן שלום לקונה [לקדוש ברוך הוא שבראה]. שנאמר: "וצבא השמים לך משתחוים". אמר ליה: אם כך הוא, למה הולכת עד המערב ושוקעת שם? ותיתי [ותבוא] החמה עד פלגא [אמצע] דרקיע, ותתן שלמא [ותתן שלום, ותשתחוה משם], ותיעול [ותשקע] במקומה! שהרי כך הוא דרך ארץ, שמשתחוין למלך מרחוק, ואין מתקרבין אליו כל כך. אמר לו רבי: משום שאם היה כך, שהיתה החמה שוקעת פתאום, כשהיא באמצע הרקיע, שהיא מאירה ביותר, היו הפועלים שוהין בשדה עד חשיכה, שהרי החושך בא פתאום, ואין לכך סימן קודם לכן, והיו צריכים לעשות דרכם חזרה בחושך.וכן משום עוברי דרכים, שאם יחשיך להם היום פתאום, לא יוכלו לבקש להם מקום לינה.לכן שוקעת החמה במערב. שכשהולכת ומשתפלת ושוקעת, ומתמעט אורה והולך, יודעים הכל שמגיע זמן חשיכה.

ונראה שדעתו של אנטונינוס הוא דעת חכמי ישראל ולא חכמי אומות העולם אומרת הגמרא חברותא פסחים דף צד עמוד ב

חכמי ישראל אומרים: ביום חמה מהלכת למטה מן הרקיע [ממזרח למערב] ומאירה את העולם. ובלילה חמה מהלכת למעלה מן הרקיע [ממערב למזרח] והרקיע מסתיר אותה מעיננו.

וחכמי אומות העולם אומרים: ביום חמה מהלכת למטה מן הרקיע ומאירה את העולם. ובלילה למטה מן הקרקע ואינה נראית לעיננו.אמר רבי: ונראין דבריהן נכונים יותר מדברינו. שהרי ביום מעינות צוננין, ובלילה רותחין. ולמה זה כך? מכאן נראה כחכמי אומות העולם, שהחמה מהלכת בלילה מתחת הקרקע ומחממת את המעיינות הקרובים אליה שנובעים מעומק הקרקע. ואילו ביום שהחמה תחת הרקיע המעיינות צוננים.(4)

וככה מפרש יד רמ"ה מסכת סנהדרין דף צא עמוד ב

אמר ליה אנטונינוס לרבי חמה מפני מה שוקעת במערב כך היה נראה לאנטונינוס שחמה מהלכת ביום ממזרח למערב על פני הרקיע כלפי הארץ ובערב שוקעת במערב בעביו של רקיע וחוזרת וסובבת כל הלילה אחורי הרקיע ממערב למזרח על גבי הקשת שהלכה על פניו ביום כלפי הארץ וכשמגעת בסוף הלילה למזרח בוקעת ברקיע ויוצאה ומהלכת על פני הקשת ההיא עד שמגעת למערב ולפיכך שאל אנטונינוס את ר' מפני מה שוקעת במערב ואינה סובבת את הרקיע אחורי כיפה כל הלילה עד שתחזור למקום זריחתה לבקר ותזרח

ומתוך ויכוח זה ניתן להבין שרבי אמר את דבריו "ונראין דבריהן נכונים יותר מדברינו" לא כהודעה בניצחון אומות העולם  ואומר החברותא - הערות פסחים דף צד עמוד ב הערה (4

(4). בגליון הש"ס הביא רבי עקיבא אייגר שרבנו תם אמר שאף על פי שנצחו חכמי האומות את חכמי ישראל היינו נצחון בראיות בעלמא. אבל האמת כדעת חכמי ישראל

וכמו כן  ניתן לראות ולהסיק שאנטונינוס הוא דוגמה לאדם שדרך חוכמה בשר ודם וידע בחוכמת גרמי השמים הגיע להכרה בקב"ה עובדה ששינה את דעתו לדעת חכמי ישראל . אנטונינוס הוסיף גם לתורה שבעל פה  והביא תורה משלו שנכנסה לתורה שבעל פה והוא דוגמה לברור הנדרש מי מאומות העולם שייך לעם היהודי ומי לא ומי ששיך לעם היהודי תמיד מוסיף את החלק של התורה השייך לו ,וכך אומר  התלמוד בבלי מסכת סנהדרין דף צא עמוד ב

ואמר לו אנטונינוס לרבי: מאימתי יצר הרע שולט באדם, משעת יצירה או משעת יציאה? - אמר לו: משעת יצירה. - אמר לו: אם כן בועט במעי אמו ויוצא! אלא: משעת יציאה. אמר רבי: דבר זה למדני אנטונינוס, ומקרא מסייעו שנאמר לפתח חטאת רבץ.

וצריך לעיין ולמצוא בגמרא את הדוגמה ההפוכה שמי שיש להם  חכמת בשר ודם ולא שייכים לעם ישראל והמזל שלהם לא היה במעמד הר סיני את התהליך שהם עוברים ומה גורלם ואת זה נמשיך בלי נדר במאמר הבא