12.4.2019

פרשת מצורע חכמה בגויים תאמין 17 מה הקשר של פרשת מצורע לשאלה השנייה של חכמי אתונא את רבי יהושע ? מה הקשר בן זיווג לפרנסה ? מה הקשר בן הבת קול שמכריזה כל יום בת פלוני לפלוני! בית פלוני לפלוני! שדה פלוני לפלוני! לעניין הפרנסה ? האם הפרנסה של האדם הוא כמעשיו כמו זיווג ? למה פרנסה של האדם קשורה למעשה בראשית ? האם התנאי שהתנה הקב"ה עם העולם קשור לפרנסתו של האדם ? מה הקשר של הפרנסה של אומות העולם לעם ישראל ? ‏ז'/ניסן/תשע"ט

בס"ד
פרשת מצורע חכמה בגויים תאמין 17  מה הקשר של פרשת מצורע לשאלה השנייה של חכמי אתונא את רבי יהושע ? מה הקשר בן זיווג לפרנסה ? מה הקשר בן הבת קול שמכריזה כל יום בת פלוני לפלוני! בית פלוני לפלוני! שדה פלוני לפלוני! לעניין הפרנסה ? האם הפרנסה של האדם הוא כמעשיו כמו זיווג ? למה פרנסה של האדם קשורה למעשה בראשית ? האם התנאי שהתנה הקב"ה עם העולם קשור לפרנסתו של האדם ? מה הקשר של הפרנסה של אומות העולם לעם ישראל ?  ‏ז'/ניסן/תשע"ט

ויקרא פרק יד

(לג) וַיְדַבֵּ֣ר יְקֹוָ֔ק אֶל־מֹשֶׁ֥ה וְאֶֽל־אַהֲרֹ֖ן לֵאמֹֽר:

(לד) כִּ֤י תָבֹ֙אוּ֙ אֶל־אֶ֣רֶץ כְּנַ֔עַן אֲשֶׁ֥ר אֲנִ֛י נֹתֵ֥ן לָכֶ֖ם לַאֲחֻזָּ֑ה וְנָתַתִּי֙ נֶ֣גַע צָרַ֔עַת בְּבֵ֖ית אֶ֥רֶץ אֲחֻזַּתְכֶֽם:

ומה משמעות הענין הזה של צרעת רק בארץ ישראל ?

אומר הילקוט שמעוני צפניה רמז תקסז

כרתי גוים נשמו פנותם וגו'. א"ר אלעזר אין פורענות באה לעולם אלא בשביל ישראל שנאמר הכרתי גוים נשמו פנותם החרבתי חוצותם מבלי עובר, וכתיב אמרתי אך תיראי אותי תקחי מוסר. אתה מוצא כשחטאו ישראל ובקש הקדוש ברוך הוא להגלותם, אמר הקדוש ברוך הוא אם אני מגלה את ישראל תחלה עכשו נעשו חרפה וקלון לכל האומות, מה עשה הביא לסנחריב על כל האומות והגלה אותם שנאמר ותמצא כקן ידי וכתיב ואסיר גבולות עמים, אמר הקדוש ברוך הוא יהיו ישראל רואים שהגליתי עובדי אלילים ויעשו תשובה שנאמר הכרתי גוים נשמו פנותם, כיון שלא עשו תשובה מיד גלו, וכן אתה מוצא ונתתי נגע צרעת בבית, למה העצים והאבנים לוקים, כדי שיראו הבעלים ויעשו תשובה: לכן חכו לי נאם ה' ליום קומי לעד.

כלומר הקב"ה ברא את בעולם ושיעבד את העולם לתורה ולעם ישראל שקיבל את התורה וזה בדיוק המהות של השאלה השנייה של רבי יהושע לחכמי אתונא .

השאלה השניה של חכמי אתונה לרבי יהושע בבבלי חברותא בכורות דף ח עמוד ב

ועוד שאלוהו: גברא דאוזיף וטריף מלקוחות, מאי חזי דהדר אוזיף!? אמר להו רבי יהושע: גברא אזל לאגמא קטל קמא טונא ולא מצי ביה, הדר קטיל ומנח עילויה, עד דאיתרמי איניש מדלי ליה.

[עוד שאלוהו: אדם שהלוה כסף ולא הצליח ליפרע מן הלוה עד שהוצרך לטרוף מן הלקוחות שקנו מהלוה, מה ראה להוסיף ולהלוות כספים!? ענה להם רבי יהושע: משל לאדם שהלך לאגם לקצור קנים, ועשה מהם חבילה, ולא הצליח להרימו על כתיפו, ומכל מקום מוסיף הוא לקצור ומניח חבילה על חבילה, כי סובר הוא, בינתיים יבוא כאן אדם ויטעינני את חבילותי].ואף כאן, אם כי נתקל באדם לא נאמן, יוסיף וילוה לאחר, עד שימצא אדם נאמן ויעשה עמו עיסקא.(9)

ורש"י מפרש מסכת בכורות דף ח עמוד ב

גברא דאוזיף וטריף - שהלוה מעות לחבירו ולא נפרע ממנו אלא בקושי שטרף לקוחות.

מאי חזי דהדר אוזיף - לאחריני ולא נתייסר מן הראשון.

שמדובר שהלוה לאדם אחד וטרף שדותשל לקוחותיו והשאלה מהו להלוות לאדם אחר  ?  

המהרש"א מפרש בחידושי אגדות מסכת בכורות דף ח עמוד ב

הב' שאלו לו כלפי מ"ש בכ"מ שהתורה ניתנה לישראל במתנה דר"ל כדרך הנותן לחבירו שהוא מקנה לעולם ולא כמלוה לחבירו שאינו רק לזמן שהתורה ניתנית לנו לעולם בלי זמן אבל אלו הכופרים אומרים שאינה דרך מתנה רק דרך הלואה ושאלה ליבטל לזמן וז"ש גברא דאוזיף לחבריה פ"א וטרפו שלא שלם לו ולא קיים הבטחתו לשלם לזמן קבוע הנקבע לו מאי חזא דהדר יזיף ליה דודאי אינו מלוה לו שנית

שמדובר להלוות לאותו אדם כך או כך להבנתי מהותה של השאלה זה פרנסתו של האדם מה המהות של הפרנסה של האדם .  בשאלה הקודמת דובר על זיווגו של האדם וכאן מדובר על פרנסתו של האדם .

אומרת הגמרא חברותא פסחים דף קיח עמוד א

אמר רב שיזבי משמיה דרבי אלעזר בן עזריה: קשין מזונותיו של אדם כקריעת ים סוף.

כלומר, שנס גדול עושה הקדוש ברוך הוא למי שהוא נותן לו מזונות כאשר עשה לישראל שקרע להם ים סוף [והנפקא מינה מזה כדי שיבקש אדם רחמים על מזונותיו, רשב"ם].דכתיב "נותן לחם לכל בשר", וסמיך ליה "לגוזר ים סוף לגזרים".

וגם על זיווג נאמרה ההשוואה לקריעת ים סוף

חברותא סנהדרין דף כב עמוד א

ועל זה אמר רבה בר בר חנה אמר רבי יוחנן: קשה לפני המקום לזווגם, אותם שהם לפי מעשיהם כמו קריעת ים סוף, שנשתנו סדרי בראשית.ודרשתו היא: שנאמר: "אלהים מושיב יחידים ביתה מוציא אסירים בכושרות". ודרשינן: הקדוש ברוך הוא מושיב להם לאיש ואשה יחידים - בית, דהיינו שמזווגם יחד, (אל תקרי מוציא אסירים אלא: כמוציא אסירים. כלומר, כמו שהוציא את בני ישראל ממצרים. אל תקרי בכושרות, אלא: בכי ושירות בכי למצריים ושירה לבני ישראל ששרו על הים) הרי ששווה זיווגו של אדם לקריעת ים סוף.

ומה המיוחד בקריעת ים סוף הרי יציאת מצרים היא  נס גדול יותר וקשה יותר מקריעת ים סוף

שמות רבה (וילנא) פרשת בשלח פרשה כב

ומה בין יציאת מצרים לקריעת ים סוף אלא שיציאת מצרים קשה שנא' (שם /דברים/ ד) או הנסה אלהים, ואתכם לקח ה', תדע לך שזו קשה מזו שביציאת מצרים כתיב אנכי ה' אלהיך אבל בקריעת ים סוף אינו מזכיר את השם, ולמה צריך להזכיר קריעת ים סוף באמת ויציב לפי שכיון שקרע להם את הים האמינו בו שנאמר ויאמינו בה' ובמשה עבדו, ובזכות האמנה שהאמינו זכו לומר שירה ושרתה עליהם שכינה,

המהות של קריעת ים סוף זה האמונה בבורא עולם . אומנם יציאת מצרים היא  נס גדול יותר אבל קריעת ים סוף היא שגרמה לעם ישראל להאמין בבורא עולם מתוך ההבנה של מהות נס קריאת ים סוף .

וזה המשמעות של זיווג ופרנסה אומרת הגמרא  חברותא סוטה דף ב עמוד א :

אמר רבה בר בר חנה אמר רבי יוחנן -וקשין אותן הזיווגין שנקבעים על פי מעשיו של האדם, לפני הקדוש ברוך הוא לזווגן, כקריעת ים סוף, שהקב"ה היה צריך לבקוע להם את הים ולשנות סדרי בראשית. שנאמר בתחילת הפסוק: "אלהים מושיב יחידים, הקדוש ברוך הוא מזווג איש יחיד ואשה יחידה ביתה". מיישב מהם בית. ובסוף הפסוק נאמר: "מוציא אסירים שהקב"ה הוציא את בני ישראל ממצרים בכושרות". בחודש ניסן, שהוא זמן מוכשר ליציאה, שהוא חודש לא קר ולא חם.הרי שהפסוק מקיש את זיווגו של אדם לקריעת ים סוף: ושואלת הגמרא: איני, איך אפשר לומר שהזיווג נקבע לפי מעשיו של האדם.והא אמר רב יהודה אמר רב -ארבעים יום קודם יצירת הולד, קודם יצירת הזכר, ואפילו אם הנקיבה עדיין לא נולדה(7).בת קול יוצאת ואומרת: בת פלוני לפלוני! בית פלוני לפלוני! שדה פלוני לפלוני!(8)

כלומר מעשיו של האדם קובעים את זיווגו וגם את פרנסתו כי הדברים משולבים כמו שאנחנו רואים בבת הקול שיוצאת ומכריזה על בת פלוני לפלוני – זיווג  בית פלוני לפלוני – התוצאה של זיווג ופרנסה   שדה פלוני לפלוני – פרנסה .

וזה מהות הויכוח בן רבי יהושע לחכמי אתונא אצל חכמי אתונא הזיווג או הפרנסה נמצאת תחת חוקיות מסוימת אם האדם הלווה כסף לאדם ונאלץ לטרוף קרקע מלקוחותיו של האדם מוכיח  לפי חכמי אתונא שהאדם הזה כנראה לא יודע להתנהל ולכן אין טעם שילווה לאנשים אחרים . יש סיכוי גבוה שהוא  "ייפול " עם אנשים אחרים כמו שהוא נפל עם הלווה האחרון . אבל לפי ההבנה שלנו את המציאות אומר רבי יהושע האדם צריך לסומך על מעשיו ועל הקב"ה הוא ילך ויקצוץ קנים וימתין שהקב"ה יזמן לו אדם אחר שיוכל להטעין את הקנים על כתפו כי אותו אדם מכיר את עצמו ומכיר את מעשיו ויודע שהוא יכול לצפות לסיעתא דשמיא .

גם בפרנסה יש את ההבדל בן אומות העלם לעם ישראל שעם ישראל נמצא מעל המזל אבל אומות העולם נמצאים בתוך המזל.

ואומרת הגמרא חברותא שבת דף נג עמוד ב

תנו רבנן: מעשה באדם אחד שמתה אשתו. והניחה בן לינק. ולא היה לו שכר מניקה ליתן. ונעשה לו נס, ונפתחו לו דדין, כשני דדי אשה. והניק את בנו.אמר רב יוסף: בא וראה כמה גדול אדם זה, שנעשה לו נס כזה! אמר ליה אביי: אדרבה, כמה גרוע אדם זה. שנשתנו לו סדרי בראשית(66).

אמר רב יהודה: בא וראה כמה קשים מזונותיו של אדם. שבשביל שיינק בנו, נשתנו עליו סדרי בראשית, ולא זכה להתפרנס בדרך רגילה. אמר רב נחמן: תדע(67) שכך הוא, דהרי מתרחיש ניסא מן השמים להצלת כמה נפשות אדם. אבל לא שכיח דאברו [שיבראו] מזוני לצדיקים בביתם, כגון שימצאו חיטין גדלים באוצרותיהם. נמצא שהשגת מזונות קשה יותר מהצלת נפשות בדרך נס.

ואומר החברותא - הערות שבת דף נג עמוד ב הערה (66

(66). וכתב הגר"א שלא נחלקו, אלא אביי הוסיף שמהנס ניכר שלא נעשה רק בזכותו שאם כן היה הנס שיתפרנס בריוח, אלא שאף זכות הבן גרם לנס כדי שיתקיים, וכן כתב היעב"ץ. והמהרש"א פירש לשון "גרוע" שכיון שנעשה לו נס גלוי נתמעטו מזכויותיו "ונגרע" על ידי הנס. ובספר ביאורי הגר"ח מואלוז'ין מובא, שתמה הגר"ח הרי מצינו כמה וכמה תנאים ואמוראים שנעשו להם ניסים גלויים [כמו רבי מאיר בעל הנס ורבי חנינא בן דוסא] ושבחו זאת חז"ל? ותירץ, שאם נעשה נס לחכם וחסיד ידוע, בודאי שהסיבה היא מצד מעלתו הגדולה, אבל כאן לא נאמר מעשה "בחסיד" אחד אלא "מעשה באחד" והיינו שלא היה ידוע כבעל מעלות ומעשים טובים, ולכן עליו אמרו שהנס לא מלמד על מעלתו אלא להיפך שהוא גרוע שנשתנה מסדרי בראשית. וראה להלן.

כלומר  עם ישראל נמצא מעל המזל מעשיו של יחיד מישראל הוא חלק מהותי מכלל עם ישראל ולכן מעשיו והתוצאה של מעשיו משנים את העולם על ידי בורא עולם שמנווט את העולם לפי החשבון של כלל ישראל שהעולם נברא בשבילו . ולכן כל דבר שקשור לזיווגו של האדם ולפרנסתו של האדם הוא  חלק ממעשה בראשית של הקב"ה ולכן קשה זיווגו של האדם ופרנסתו כמו קריעת ים סוף .

ועצם שיעבוד העולם למעשיו של עם ישראל הוא תנאי שהקב"ה התנה בבריאת העולם . הקב"ה  התנה עם הים שיקרע ביציאת מצרים . כלומר החוקיות בעולם שנקבעה בבריאת העולם ניתנת לשינוי לטובת עם ישראל לפי מעשיו בגלל עצם התנאי שהתנה הקב"ה עם העולם במעשה בראשית .

וכך אומר הזוהר הקדוש

שֶׁשָּׁנִינוּ, מַה שֶּׁכָּתוּב וְלֹא קָרַב זֶה אֶל זֶה כָּל הַלַּיְלָה, מְלַמֵּד שֶׁבָּאוּ מַלְאָכִים עֶלְיוֹנִים לְשַׁבֵּחַ בְּאוֹתוֹ לַיְלָה לִפְנֵי הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא, וְאָמַר לָהֶם: וְכִי (בני) מַעֲשֵׂי יָדַי טוֹבְעִים בַּיָּם וְאַתֶּם מְשַׁבְּחִים לְפָנַי?! מִיָּד - וְלֹא קָרַב זֶה אֶל זֶה כָּל הַלַּיְלָה. מַה כָּתוּב? וַיְהִי בְּאַשְׁמֹרֶת הַבֹּקֶר. הִשְׁגִּיחַ הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא בִּזְכוּת אַבְרָהָם שֶׁהִקְדִּים בַּבֹּקֶר לַעֲשׂוֹת רְצוֹן רִבּוֹנוֹ, כַּכָּתוּב וַיַּשְׁכֵּם אַבְרָהָם בַּבֹּקֶר. אָז חָזַר הַיָּם, וּבָרְחוּ הַמַּיִם מִלִּפְנֵי יִשְׂרָאֵל.

שֶׁכָּתוּב, וַיָּשָׁב הַיָּם לִפְנוֹת בֹּקֶר לְאֵיתָנוֹ. וְשָׁנִינוּ, לְאֵיתָנוֹ - לִתְנָאוֹ, לְאוֹתוֹ תְנַאי שֶׁהִתְנָה עִמּוֹ הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא כְּשֶׁבָּרָא אֶת הָעוֹלָם. לְאֵיתָנוֹ, כָּתוּב כָּאן לְאֵיתָנוֹ, וְכָתוּב שָׁם (תהלים פט) מַשְׂכִּיל לְאֵיתָן הָאֶזְרָחִי, וְעַל זֶה לִפְנוֹת בֹּקֶר, בְּאוֹתוֹ זְמַן שֶׁהִקְדִּים אַבְרָהָם לַעֲשׂוֹת רְצוֹן רִבּוֹנוֹ אָז נִקְרַע הַיָּם, (כאן ויהם את מחנה מצרים) וְלָכֵן קָשֶׁה הָיָה לְפָנָיו קְרִיעַת יַם סוּף.

וזה בעצם המשמעות שעם ישראל נמצא מעל המזל ומעל החוקיות . אבל צריך להיות ברור שכל זה הוא בגלל שעם ישראל הוא העם היחידי שקיבל עליו את התורה . וכמו שכתבתי שבוע שעבר חברותא שבת דף ל עמוד ב

תחילתו דברי תורה. דכתיב [א ג] "מה יתרון לאדם בכל עמלו שיעמול תחת השמש". ואמרי דבי רבי ינאי: אם יעמול אדם במה שהוא תחת השמש - הוא דאין לו יתרון בכל עמלו. אבל, אם יעמול בתורה, שהיא היתה קודם השמש, אז יש לו יתרון בעמלו.וכן סופו דברי תורה, דכתיב [יב יג] "סוף דבר הכל נשמע: את האלהים ירא, ואת מצוותיו שמור, כי זה - כל האדם!".

התורה היא הבסיס של העולם  והתורה קדמה לעולם ולכן התורה זה הדבר היחידי שיכול לתת לאדם את הכוח להתרומם מעל החוקיות שנמצאת מתחת לשמש.

וזה ההבדל בן חכמי ישראל לחכמי אתונא . עם ישראל נמצא מעל המזל בזכות קבלת התורה . אומות העולם שלא קיבלו את התורה נמצאים מתחת למזל בתוך חוקיות של העולם וללא יכולת לשנות את מצבם ,הם נמצאים בעולם סיבתי ולכן באופן עקרוני אין משמעות לקיומם מחוץ להיותם מצד אחד כלי של הקב"ה מול עם ישראל מצד אחד ומצד שני ברור של אלו שיהיו גרים שהמזל שלהם היה בממד הר סיני .

ובלי נדר נמשיך בנסיון להבין את שאר השאלות ששאלו חכמי אתונא את רבי יהושע .