5.2.2016

פרשת משפטים למה הקב"ה היה צריך לכפות על עם ישראל הר כגיגית ? האם עם ישראל היה מוכן לקבלת התורה ? האם מעמד הר סיני היה מוכרח ? מה המשמעות של כפית הר כגיגית ? ‏כ"ו/שבט/תשע"ו


בס"ד

פרשת משפטים  למה הקב"ה היה צריך לכפות על עם ישראל הר כגיגית ? האם עם ישראל היה מוכן לקבלת התורה ? האם מעמד הר סיני היה מוכרח ? מה המשמעות של כפית הר כגיגית ? ‏כ"ו/שבט/תשע"ו

שמות פרק כד

(ז) וַיִּקַּח֙ סֵ֣פֶר הַבְּרִ֔ית וַיִּקְרָ֖א בְּאָזְנֵ֣י הָעָ֑ם וַיֹּ֣אמְר֔וּ כֹּ֛ל אֲשֶׁר־דִּבֶּ֥ר יְקֹוָ֖ק נַעֲשֶׂ֥ה וְנִשְׁמָֽע:

וצריך להבין את המשמעות של נעשה ונשמע ואומר ר' חיים פלטיאל שמות פרשת משפטים פרק כד פסוק ז

(ז) נעשה ונשמע. בשעה שאמרו ישר' נעשה ונשמע אמר הק' אתם תפסתם שיטת המלאכים שמקדימים עשייה לשמיעה שנ' ברכו את השם כל מלאכיו משרתיו עוש(ה)[י] רצונו לשמוע בקול דברו, מיד ציוה הק' ב' כתרים לכל אחד נגד נעשה ונשמע.

כלומר נעשה ונשמע זה הדרגה של מלאכים ולכאורה עם ישראל הגיע לדרגה של המלאכים שאמר נעשה ונשמע ולכן יכול היה משה לכרות ברית בן עם ישראל לקב"ה כי זה הדרגה בו ניתן לקבל את התורה

ולכן מיד כתוב בשמות פרק כד

 (ח) וַיִּקַּ֤ח מֹשֶׁה֙ אֶת־הַדָּ֔ם וַיִּזְרֹ֖ק עַל־הָעָ֑ם וַיֹּ֗אמֶר הִנֵּ֤ה דַֽם־הַבְּרִית֙ אֲשֶׁ֨ר כָּרַ֤ת יְקֹוָק֙ עִמָּכֶ֔ם עַ֥ל כָּל־ הַדְּבָרִ֖ים הָאֵֽלֶּה:

והיכן אנחנו רואים את הדרגה הזאת במלאכים ? כתוב בתהלים פרק קג פסוק כ

בָּרֲכ֥וּ יְקֹוָ֗ק מַלְאָ֫כָ֥יו גִּבֹּ֣רֵי כֹ֭חַ עֹשֵׂ֣י דְבָר֑וֹ לִ֝שְׁמֹ֗עַ בְּק֣וֹל דְּבָרֽוֹ:

וכתוב בתלמוד בבלי מסכת עבודה זרה דף ב עמוד ב

רבש"ע, כלום כפית עלינו הר כגיגית ולא קבלנוה, כמו שעשית לישראל? דכתיב: ויתיצבו בתחתית ההר, ואמר רב דימי בר חמא: מלמד שכפה הקדוש ברוך הוא הר כגיגית על ישראל, ואמר להם: אם אתם מקבלין את התורה - מוטב, ואם לאו - שם תהא קבורתכם!

אבל בפרשה שלנו אנחנו רואים שעם ישראל לכאורה קיבל את התורה ברצון ואמר נעשה ונשמע וזה היה לאחר מעמד מתן תורה ואם באמת הקב"ה כפה עליהם הר כגיגית למה לא אמרו נעשה ונשמע מיד לאחר ויתייצבו בתחתית ההר ? ועוד יש להקשות לא ראינו את עם ישראל מסרב לקבל את התורה ההיפך הוא הנכון זה היה העם היחידי שהיה מוכן לקבל את התורה

תלמוד בבלי מסכת עבודה זרה דף ב עמוד ב

א"ר יוחנן: מלמד שהחזירה הקדוש ברוך הוא על כל אומה ולשון ולא קבלוה, עד שבא אצל ישראל וקבלוה!

וצריך להבין את המשמעות של כפית הר כגיגית וכן צריך להבין מתי באמת עם ישראל לא קיבל באמת את התורה כדי שהקב"ה  יכפה עליו הר כגיגית

כתוב בשמות פרק יט

(ז) וַיָּבֹ֣א מֹשֶׁ֔ה וַיִּקְרָ֖א לְזִקְנֵ֣י הָעָ֑ם וַיָּ֣שֶׂם לִפְנֵיהֶ֗ם אֵ֚ת כָּל־הַדְּבָרִ֣ים הָאֵ֔לֶּה אֲשֶׁ֥ר צִוָּ֖הוּ יְקֹוָֽק:

(ח) וַיַּעֲנ֨וּ כָל־הָעָ֤ם יַחְדָּו֙ וַיֹּ֣אמְר֔וּ כֹּ֛ל אֲשֶׁר־דִּבֶּ֥ר יְקֹוָ֖ק נַעֲשֶׂ֑ה וַיָּ֧שֶׁב מֹשֶׁ֛ה אֶת־דִּבְרֵ֥י הָעָ֖ם אֶל־יְקֹוָֽק:

וכאן כתוב רק נעשה ולא נעשה ונשמע וכך אומר המדרש אגדה (בובר) שמות פרשת יתרו פרק יט סימן ח

וישב משה. היה ראוי לומר ויגד משה את דברי וגו', שלא מצינו הגיד לעם מה שיאמר לו הקדוש ברוך הוא, אמרו לו ישראל אין אנו רוצים, והיה משה מתיירא לומר להקב"ה שיאמר לו פעם אחרת והם לא יאמינו לי, שלא ילקה בצרעת כמו שלקה בסנה, והיינו דאמרי אינשי דנכית ליה חויא מחבלא מדחיל, השיב לו הקדוש ברוך הוא אני יודע מה שאתה רוצה לומר בעבור ישמע העם בדברי עמך, השיב משה לפני הקדוש ברוך הוא ואמר רבון העולמים יתברך ויתעלה שבחך וזכרך שאתה חוקר לבות וכליות ויודע הנסתרות ידעת מה שיש בלב עבדך, אותו השעה הגיד לו דברי העם, הדא הוא דכתיב ויגד משה את דברי העם אל ה':

כלומר כאן מפרש המדרש בפרוש שעם ישראל לא קיבל את התורה במלואה לפני מעמד הר סיני כלומר עם ישראל אמר נעשה ולא נעשה ונשמע ודרגה זו לא היית מספיקה כדי לקבל את התורה כדי לקבל את התורה לכאורה צריך להיות בדרגת הבנת של מלאך שאומר נעשה ונשמע כלומר צריך להבין את המהות של התורה כדי לקבל אותה ואומר הגור אריה שמות פרק יט

ל המאמר זה "ויהי ערב ויהי בוקר יום הששי" (בראשית א, לא), ה"א יתרה למה לי, מלמד שהתנה הקדוש ברוך הוא עם מעשה בראשית, שאם לא יקבלו ישראל את התורה יחזור העולם לתוהו ובוהו. וזה המאמר בא לפרש למה כפה עליהם הר כגיגית, לומר כי נתינת התורה היא מוכרחת.

הדרגה של מי שמקבל את התורה צריך להיות בדרגה שמבין שקבלת התורה היא מוכרחת המלאכים שנמצאים בדרגת נעשה ונשמע יודעים את זה כי הנעשה זה מוכרך ורק אחר כך נשמע אבל גם הנשמע זה מוכרך כי אתה צריך לעשות מה שאתה מאמין בו כלומר העשייה מוכרחת אבל גם הכוונה מוכרחת ועם  ישראל בתשובה שלו למשה לפני מתן תורה הוכיח  שהוא לא מסוגל לקבל את התורה כי רק נעשה לא מספיק צריך נעשה ונשמע וזה מה שמבין משה ולכן הקב"ה בפסוק מיד לאחר התשובה בשמות פרק יט

(ט) וַיֹּ֨אמֶר יְקֹוָ֜ק אֶל־מֹשֶׁ֗ה הִנֵּ֨ה אָנֹכִ֜י בָּ֣א אֵלֶיךָ֘ בְּעַ֣ב הֶֽעָנָן֒ בַּעֲב֞וּר יִשְׁמַ֤ע הָעָם֙ בְּדַבְּרִ֣י עִמָּ֔ךְ וְגַם־ בְּךָ֖ יַאֲמִ֣ינוּ לְעוֹלָ֑ם וַיַּגֵּ֥ד מֹשֶׁ֛ה אֶת־דִּבְרֵ֥י הָעָ֖ם אֶל־יְקֹוָֽק:

כלומר הקב"ה הבין שכדי שעם ישראל יקבל את התורה יש צורך להביא אותם לדרגה של המלאכים כלומר הכפית הר כגיגית לא היה איום וכפיה כפית הר כגיגית היה העלאת עם ישראל לדרגה של נעשה ונשמע שהוא בעצמו לא יכול בזכות עצמו להגיע לדרגה הזאת

וכך בפרוש כותב המשך חכמה דברים פרק לג

והענין ד"כפה עליהם הר כגיגית" פירשו הקדמונים דהוא שהשכילו תכלית ההשגה העליונה, וראו כי הוא דבר הכרחי, והתורה היא קיומו של מעשי שמים וארץ. וענין המודעא הוא דאמרו כשאנחנו בהשגה העליונה אז היינו יכולים לקיים, אבל כשההנהגה האלקית מסתתרת בטבע, אז אין אנו יכולים להתנהג על פי התורה.

כלומר הקב"ה ראה שעם ישראל עדיין לא הגיע לדרגה שיוכל לקבל את התורה דרגה שבו מובן למקבל התורה שנתינת התורה זה דבר מוכרח כלומר להבין שהתנאי של בריאת העולם בקבלת התורה הוא מציאות ורק מלאך מגיע לדרגה הזאת ולכן הקב"ה עשה את מעמד הר סיני שבו הוא הביא את עם ישראל לדרגה הזאת אבל לא דרגה שבו הם הגיעו בזכות עצמם ,והגיעו אליה רק בזכות מעמד הר סיני ולכן אין פלא שעם ישראל מיד לאחר מעמד הר סיני ולפני קבלת התורה ירד בדרגתו בחטא העגל כי היה זה דרגה מלאכותית ולא דרגתו האמיתית ובשיעור הבא נבין כיצד זה קשור לפורים ולמושג שנכנס אדר מרבים בשמחה .

לסיכום עם ישראל לפני מעמד הר סיני רצה לקבל את התורה אבל היה בדרגת נעשה בלבד מעמד הר סיני הביא את עם ישראל לדרגת נעשה ונשמע שזה דרגה של המלאכים אבל היה זה דרגה מלכותית ולא אמיתית אבל אפשרה לעם ישראל לקבל את התורה והתפקיד שלנו להגיע לדרגה של נעשה ונשמע גם ללא כפיה אבל זה קשור לחודש אדר למגילת אסתר

 

 

 

 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה