10.7.2015

פרשת פנחס ו' קטיעה זה חסר או שלם ? מאיפה לומדת הגמרא שקטיעה זה שלם ? מה הקשר בין קטיעה בר שלום לפינחס ? ‏כ"ג/תמוז/תשע"ה


בס"ד

פרשת פנחס ו' קטיעה זה חסר או שלם ? מאיפה לומדת הגמרא שקטיעה זה שלם ? מה הקשר בין קטיעה בר שלום לפינחס ?  ‏כ"ג/תמוז/תשע"ה

נכתב  לעילוי נשמת אבי משה בן רוזה  ואחותי שושנה בת נעומי ת.נ.צ.ב.ה

במדבר פרק כה

(יא) פִּינְחָס בֶּן אֶלְעָזָר בֶּן אַהֲרֹן הַכֹּהֵן הֵשִׁיב אֶת חֲמָתִי מֵעַל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל בְּקַנְאוֹ אֶת קִנְאָתִי בְּתוֹכָם וְלֹא כִלִּיתִי אֶת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל בְּקִנְאָתִי:

(יב) לָכֵן אֱמֹר הִנְנִי נֹתֵן לוֹ אֶת בְּרִיתִי שָׁלוֹם:

(יג) וְהָיְתָה לּוֹ וּלְזַרְעוֹ אַחֲרָיו בְּרִית כְּהֻנַּת עוֹלָם תַּחַת אֲשֶׁר קִנֵּא לֵאלֹהָיו וַיְכַפֵּר עַל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל

ועל הפסוק בריתי שלום מדברת הגמרא בתלמוד בבלי מסכת קידושין דף סו עמוד ב

בעל מום דעבודתו פסולה מנלן? אמר רב יהודה אמר שמואל, דאמר קרא: +במדבר כה+ לכן אמור הנני נותן לו את בריתי שלום, כשהוא שלם ולא כשהוא חסר. והא שלום כתיב! אמר רב נחמן: וי"ו דשלום קטיעה היא.

כלומר אומרת הגמרא שלומדים שכהן בעל מום פסול  מהמלה בריתי שלום . הגמרא מקשה ואומרת הרי כתוב שלום עם ו ולא שלם . כלומר הבינה הגמרא שכתוב שלם אבל למעשה כתוב שלום ולא שלם . ומתרצת הגמרא ה ו' קטועה היא . כלומר היות וכתוב ו' קטועה כאילו אין כאן ו' וכתוב שלם ומכאן לומדים את ההלכה שכהן בעל מום פסול . אם כך למה התורה כותב שלום עם ו' קטועה הרי יותר פשוט לכתוב שלם וזהו . מכאן יש ללמוד שהתורה באה ללמד אותנו דבר נוסף וצריך להבין מה התורה באה ללמד אותנו . המהרש"א חידושי אגדות מסכת קידושין דף סו עמוד ב

וי"ו דשלום קטיעא וכו'. דה"ל הוי"ו קטיעא כיו"ד וקרינן שלים שהוא תרגומו של תמים היפך בעל מום וק"ל:

כלומר המהרש"א מנסה לומר שאין כאן מה ללמוד כי הוא מפרש את ה ו' קטיעה שזה בעצם י ולכן כתוב בתורה  שלים שזה תרגום של שלום אבל קשה על המהרש"א למה לא יהיה כתוב י ועדין צריך להבין מה התורה באה לחדש לנו .

בדף על הדף קידושין דף סו עמוד ב יש מספר תרוצים מה התורה רוצה לחדש לנו

בטעם הדבר שהוי"ו של 'שלום' קטוע, פירש בכתנות אור (פנחס), על פי מה שכתבו בתוספות במסכת זבחים (קא, ב ד"ה ואידך), שבמקדש ראשון ושני שימשו בבית המקדש שלש מאות ושמונים כהנים גדולים, ו'שלום' בוי"ו קיטעא, נראה כ'שלים' שזהו בגימטריא שלש מאות ושמונים כמנין הכהנים.



בפרדס יוסף (בראשית) פירש, דהדבר בא ללמדינו, שאף על גב ששלום היא מידה טובה, פעמים אין ראוי לבחור בה, וזה שלום עם רשעים, ועל כן אם יפתוך חטאים להיות חבר לאיש משחית אל תאבה ללכת עימם.

בבעל הטורים (שם) כתב, 'ו' קטיעא - כי פנחס הוא אליהו, וכן אליה כתיב חסר ו', ויעקוב מלא ו' שנטל ו' מאליהו למשכון עד שיבא עם המשיח ויגאל את בניו, וזהו יגל יעקב ישמח ישראל (תהלים יד, ז), ישמח אותיות משיח, שישמח לימות המשיח ויחזיר הוי"ו ויהא אליהו שלם, שלום בגימטריא זהו משיח'.

הרה"ק ר' פנחס מקוריץ (אמרי פנחס שער א, תנ"ך) מפרש, דבזה רמז לנו למה דמרגלא בפומייהו דאינשי, דראשי תיבות תיק"ו "תשבי "יתרץ "קושיות "ואבעיות. והנה מבואר בכתובים, דקושיא היא שבורה, ואם כן כשמתרץ הקושיא הרי נעשה מנשבר שלם, וידוע דפנחס זה אליהו, ולכך כתיב ו"ו קטיעה, להורות כאלו נכתב את בריתי שלם, ורצה לומר, שהנני נותן לו מתנה אשר את בריתי שלם, שהוא יעשה התורה שנקרא ברית שלם לתרץ הקושיות.

ויש עוד מספר תירוצים . ואני רוצה לתרץ בצורה שונה את העניין של ו' קטועה . יש  מקרים שבו דבר לא שלם הוא הדבר השלם כמו כאן ה ו' קטועה היא הדבר השלם . כלומר הגמרא כאן אומרת שכתוב ב ו' קטועה ו ו' קטועה זה מה שמסמל את השלם ולא  שה ו' קטועה אומרת כאילו אין כאן ו' . וכדי להבין את זה יש לנו את התלמוד בבלי מסכת עבודה זרה דף י עמוד ב שבא ללמד אותנו את המשמעות של ו'  קטיעה והקשר לשלום

אמר: מי ישימני מצע תחתיך לעולם הבא. א"ל: אתינא לעלמא דאתי? א"ל: אין. א"ל, והכתיב: +עובדיה א+ לא יהיה שריד לבית עשו! בעושה מעשה עשו. תניא נמי הכי: לא יהיה שריד לבית עשו - יכול לכל? ת"ל: לבית עשו, בעושה מעשה עשו. א"ל, והכתיב: +יחזקאל לב+ שמה אדום מלכיה וכל נשיאיה! א"ל: מלכיה - ולא כל מלכיה, כל נשיאיה ולא כל שריה. תניא נמי הכי: מלכיה - ולא כל מלכיה, כל נשיאיה - ולא כל שריה; מלכיה ולא כל מלכיה - פרט לאנטונינוס בן אסוירוס, כל נשיאיה ולא כל שריה - פרט לקטיעה בר שלום. קטיעה בר שלום מאי (הוי) +מסורת הש"ס: [היא]+? דההוא קיסרא דהוה סני ליהודאי, אמר להו לחשיבי דמלכותא: מי שעלה לו נימא ברגלו, יקטענה ויחיה או יניחנה ויצטער? אמרו לו: יקטענה ויחיה. אמר להו קטיעה בר שלום: חדא, דלא יכלת להו לכולהו, דכתיב: +זכריה ב+ כי כארבע רוחות השמים פרשתי אתכם, מאי קאמר? אלימא דבדרתהון בד' רוחות, האי כארבע רוחות, לארבע רוחות מבעי ליה! אלא כשם שא"א לעולם בלא רוחות, כך א"א לעולם בלא ישראל; ועוד, קרו לך מלכותא קטיעה. א"ל: מימר שפיר קאמרת, מיהו כל דזכי (מלכא) +מסורת הש"ס: [למלכא]+ שדו ליה לקמוניא חלילא. כד הוה נקטין ליה ואזלין, אמרה ליה ההיא מטרוניתא: ווי ליה לאילפא דאזלא בלא מכסא! נפל על רישא דעורלתיה קטעה, אמר: יהבית מכסי חלפית ועברית. כי קא שדו ליה, אמר: כל נכסאי לר"ע וחביריו. יצא ר"ע ודרש: +שמות כט+ והיה לאהרן ולבניו - מחצה לאהרן ומחצה לבניו. יצתה בת קול ואמרה: קטיעה בר שלום מזומן לחיי העוה"ב. בכה רבי ואמר: יש קונה עולמו בשעה אחת, ויש קונה עולמו בכמה שנים.

הגמרא פה מדברת על קטיעה בר שלום שהיה שר במלכות רומי כלומר יש לנו בשמו את שני המושגים של קטיעה ושלום . ויש כאן דמיון מדהים למעשה של פינחס

  1. גם בגמרא וגם במעשה פינחס רוצים להשמיד את עם ישראל .
  2. פינחס מציל את עם ישראל וגם קטיעה בר מציל את עם ישראל
  3. פינחס מציל את עם ישראל ע"י פעולה שיש בא מסירת הנפש ממש  בהריגת נשיא מישראל ובת נשיא ממדין ,קטיעה בר שלום מוסר את נפשו להציל את עם ישראל
  4. פינחס מקבל את בריתי שלום לעולם ,קטיעה בר שלום מקבל את העולם הבא ובעצם הוא השריד לבית עשיו עד ביאת המשיח .
  5. פינחס זה אליהו ואליהו לא ברח כאשר ממלכת אפרים מנעה את ברית המילה  ואליהו קינא ועמד להתפלל על אף הסכנה ולכן מעמידים כסא לאליהו הנביא בכל ברית וגם כאן קטיעה בר שלום מל את עצמו לאחר שהתחייב מיתה בגלל שעמד מול המלך כדי להציל את עם ישראל
  6. בשני המקרים התברר שחיסרון הוא השלמות בפינחס שהרג את זימרי ואת כזבי וכאן שקטיעה בר שלום הסביר שהחיסרון של עם ישראל בגלות זה השלמות של עם ישראל
  7. בשני המקרים יש את המושג שלום בפרשה שלנו זה על בריתי שלום בסיפור על קטיעה זה שמו
  8. בשני המקרים יש את המושג קטיעה
  9. קטיעה בר שלום נותן את רכושו לרבי עקיבא ורבי עקיבא  מקשר בן קטיעה בר שלום לבניו של אהרון כלומר קשר ישיר לפינחס
  10. פינחס קנה את עולמו בשעה אחת קטיעה בר שלום קנה את עולמו בשעה אחת
  11. רבי עקיבא הוא גלגול של זמרי בן סלוא וקטיעה בר שלום נותן את כל רכושו לרבי עקיבא

 

יוצא מכל זה שהסיפור על קטיעה בר שלום מלמד אותנו שקטיעה שהוא לכאורה לא שלם הוא השלמות ולכאורה חוסר השלמות זה מה שמביא לשלמות ולכן הגמרא מכריעה ש ו' קטיעה מרמזת על שלמות ולכן כהן בעל מום פסול . אבל צריך לומר שהגבול בין חוסר שלמות לשלמות הוא כזה דק שניתן בקלות להתבלבל ביניהם ולכן זה לא הלכה לרבים אלה הלכה למעטים .

ולכן קטיעה בר שלום הוא רק אחד משנים בעולם שהם זכר למלכות אדום . ופינחס הוא אליהו ואליהו  יש רק אחד .

3 תגובות:

  1. שלום
    יישר כוח.
    אשמח לשוחח עמך על פרשנות הזו.

    השבמחק
    תשובות
    1. שלח את המייל שלך או טלפון למייל
      tiferat.oranit@gmail.com
      בלי נדר אני יחזור אליך שבוע הבא

      מחק