16.10.2016

חג סוכות מה התפקיד של שבעים פרים ? מדוע עם ישראל צריך לכפר על אומות העולם ? מה ההדל בדין על המים בארץ ישראל לשאר המקומות ? כיצד ישתנה הדין באחרית הימים ? מה המיוחד במצרים ? ומדוע אסור היה לרדת למצרים לאחר יציאת מצרים ? ‏י"ד/תשרי/תשע"ז

בס"ד
חג סוכות מה התפקיד של שבעים פרים ? מדוע עם ישראל צריך לכפר על אומות העולם ? מה ההדל בדין על המים בארץ ישראל לשאר המקומות ? כיצד ישתנה הדין באחרית הימים ? מה המיוחד במצרים ? ומדוע אסור היה לרדת למצרים לאחר יציאת מצרים ? ‏י"ד/תשרי/תשע"ז

כתוב בהפטרה בזכריה פרק יד

(טז) וְהָיָ֗ה כָּל־הַנּוֹתָר֙ מִכָּל־הַגּוֹיִ֔ם הַבָּאִ֖ים עַל־יְרֽוּשָׁלִָ֑ם וְעָל֞וּ מִדֵּ֧י שָׁנָ֣ה בְשָׁנָ֗ה לְהִֽשְׁתַּחֲוֹת֙ לְמֶ֙לֶךְ֙ יְקֹוָ֣ק צְבָא֔וֹת וְלָחֹ֖ג אֶת־חַ֥ג הַסֻּכּֽוֹת:

(יז) וְ֠הָיָה אֲשֶׁ֨ר לֹֽא־יַעֲלֶ֜ה מֵאֵ֨ת מִשְׁפְּח֤וֹת הָאָ֙רֶץ֙ אֶל־יְר֣וּשָׁלִַ֔ם לְהִֽשְׁתַּחֲוֹ֔ת לְמֶ֖לֶךְ יְקֹוָ֣ק צְבָא֑וֹת וְלֹ֥א עֲלֵיהֶ֖ם יִהְיֶ֥ה הַגָּֽשֶׁם:

(יח) וְאִם־מִשְׁפַּ֨חַת מִצְרַ֧יִם לֹֽא־תַעֲלֶ֛ה וְלֹ֥א בָאָ֖ה וְלֹ֣א עֲלֵיהֶ֑ם תִּֽהְיֶ֣ה הַמַּגֵּפָ֗ה אֲשֶׁ֨ר יִגֹּ֤ף יְקֹוָק֙ אֶת־ הַגּוֹיִ֔ם אֲשֶׁר֙ לֹ֣א יַֽעֲל֔וּ לָחֹ֖ג אֶת־חַ֥ג הַסֻּכּֽוֹת:

וצריך להבין מה השינוי באחרית הימים לעומת המצב לפני אחרית הימים מבחינת צורת  הדין בעם ישראל ואומות העולם ?

וצריך להבין את המהות של חג סוכות היום . בחג הסוכות מקריבים שבעים פרים ובתלמוד בבלי מסכת סוכה דף נה עמוד ב :

הני שבעים פרים כנגד מי - כנגד שבעים אומות. פר יחידי למה - כנגד אומה יחידה 

ואומר רש"י במקום מסכת סוכה דף נה עמוד ב :

שבעים פרים - פרי החג שבעים הם, חוץ משל שמיני, כנגד שבעים אומות לכפר עליהם שירדו גשמים בכל העולם - לפי שנידונין בחג על המים.

וצריך להבין מדוע עם ישראל צריך לכפר על הגויים ? אנחנו יודעים שיש ערבות הדדית בתוך עם ישראל אבל לא שמענו על ערבות הדדית על הגויים .

כתוב בתלמוד בבלי מסכת ראש השנה דף יז עמוד ב

מתיבי: עיני ה' אלהיך בה - עתים לטובה עתים לרעה. עתים לטובה כיצד? הרי שהיו ישראל רשעים גמורין בראש השנה, ופסקו להם גשמים מועטים, לסוף חזרו בהן. להוסיף עליהן - אי אפשר, שכבר נגזרה גזרה. אלא הקדוש ברוך הוא מורידן בזמנן על הארץ הצריכה להן, הכל לפי הארץ. עתים לרעה כיצד? הרי שהיו ישראל צדיקים גמורין בראש השנה, ופסקו עליהן גשמים מרובין. לסוף חזרו בהן, לפחות מהן - אי אפשר, שכבר נגזרה גזרה. אלא הקדוש ברוך הוא מורידן שלא בזמנן על הארץ שאינה צריכה להן.

הגמרא מדברת על הדין בארץ ישראל כי הפסוק מדבר רק על ארץ ישראל וכך אומר הפסוק בדברים פרק יא פסוק יב

אֶ֕רֶץ אֲשֶׁר־יְקֹוָ֥ק אֱלֹהֶ֖יךָ דֹּרֵ֣שׁ אֹתָ֑הּ תָּמִ֗יד עֵינֵ֨י יְקֹוָ֤ק אֱלֹהֶ֙יךָ֙ בָּ֔הּ מֵֽרֵשִׁית֙ הַשָּׁנָ֔ה וְעַ֖ד אַחֲרִ֥ית שָׁנָֽה:

כלומר ארץ ישראל שבה יש השגחה פרטית על הארץ הדין נקבע על פי מעשיהם של עם ישראל כי הדין בארץ ישראל נגרר על ידי מעשיו של עם ישראל ומכאן צריך להבין שזה דין מיוחד רק בארץ ישראל . ומסברא צריך להגיד שדין של המים בכל העולם הוא לא דין על מעשיו רק של עם ישראל אלה דין הכולל את מעשיהם של הגויים . ולכן במקום שזה לא ארץ ישראל הדין הכללי של המים הוא שילוב של מעשיהם של עם ישראל והגויים . והיות שחלק מעם ישראל נמצא גם בארצות של אומות העולם עם ישראל צריך לכפר על אומות העולם כדי שהמים שירדו לא בארץ ישראל ירדו בצורה כזו שתועיל לאותם יהודים שנמצאים לא בארץ ישראל ולכן הכפרה של עם ישראל על אומות העולם נעשית כדי שעם ישראל שנמצא בגלות ולא בארץ ישראל יוכל להתקיים. ובזה מובן מה שאומר רש"י לכפר עליהם שירדו גשמים בכל העולם - לפי שנידונין בחג על המים.

ואומות העולם שלא קיבלו עליהם 7 מצוות בני נוח והקב"ה "ויתר"  להם על המצוות בכל זאת נתן  להם הזדמנות נוספת לנסות אותם . הוא נתן להם את חג הסוכות לנסות אותם אבל הגויים על אף שידעו שזה ניסיון של הקב"ה בעטו בסוכה ויצאו . כלומר מצות הסוכות הוא הבדיקה של הקב"ה האם אומות העולם מוכנים לקבל עליהם את המצוות שהקב"ה נתן להם . והיות ולא קיבלו עליהם את המצוות הם לא יכולים לכפר על עצמם לפחות בנושא המים  ולכן רק עם ישראל יכול לכפר עליהם

ואומר התלמוד בבלי מסכת עבודה זרה דף ג עמוד א

אלא אף על פי כן, מצוה קלה יש לי וסוכה שמה, לכו ועשו אותה. ומי מצית אמרת הכי? והא אמר רבי יהושע בן לוי, מאי דכתיב: אשר אנכי מצוך היום? היום לעשותם - ולא למחר לעשותם, היום לעשותם - ולא היום ליטול שכר! אלא, שאין הקדוש ברוך הוא בא בטרוניא עם בריותיו. ואמאי קרי ליה מצוה קלה? משום דלית ביה חסרון כיס. מיד כל אחד [ואחד] נוטל והולך ועושה סוכה בראש גגו, והקדוש ברוך הוא מקדיר עליהם חמה בתקופת תמוז, וכל אחד ואחד מבעט בסוכתו ויוצא, שנאמר: ננתקה את מוסרותימו ונשליכה ממנו עבותימו.

ולכן באחרית הימים קבלת מצות הקרבת קורבנות בסוכות על ידי אומות העולם תכניס אותם למצב שבו הם יוכלו לכפר על עצמם אבל כפי שאנחנו רואים בנביא כמו שכתוב בפסוק (טז) וְהָיָ֗ה כָּל־הַנּוֹתָר֙ מִכָּל־הַגּוֹיִ֔ם הַבָּאִ֖ים עַל־יְרֽוּשָׁלִָ֑ם וְעָל֞וּ מִדֵּ֧י שָׁנָ֣ה בְשָׁנָ֗ה לְהִֽשְׁתַּחֲוֹת֙ לְמֶ֙לֶךְ֙ יְקֹוָ֣ק צְבָא֔וֹת וְלָחֹ֖ג אֶת־חַ֥ג הַסֻּכּֽוֹת:

אבל מי שלא יעשה את הסוכות אומר הנביא (יז) וְ֠הָיָה אֲשֶׁ֨ר לֹֽא־יַעֲלֶ֜ה מֵאֵ֨ת מִשְׁפְּח֤וֹת הָאָ֙רֶץ֙ אֶל־יְר֣וּשָׁלִַ֔ם לְהִֽשְׁתַּחֲוֹ֔ת לְמֶ֖לֶךְ יְקֹוָ֣ק צְבָא֑וֹת וְלֹ֥א עֲלֵיהֶ֖ם יִהְיֶ֥ה הַגָּֽשֶׁם:

כלומר צורת הדין תשתנה מי שלא יעשה את המצווה הוא ורק הוא יינזק כי לכאורה יהיה עליו לא רק השגחה כללית אלה השגחה יותר פרטית כמו שאומר מצודת דוד זכריה פרק יד פסוק יז

ולא עליהם - אז לא יהיה עליהם הגשם לגדל תבואתם וזהו על שבחג הסוכות נגזר גשמי שנה ועל שלא באו בו ימנע מהם הגשם:

כלומר לאחר קבלת מצוות סוכות שהיא הבחינה של קבלת המצוות על ידי אומות העולם הם יוכלו לכפר על עצמם ומידת הדין בהם תהיה פרטית ולא כללית כל אחד יקבל את מה שמגיע לו ולכן צריך להגיד מתוך סברא שאולי הקרבנות שעם ישראל היה מקריב כנגד אומות העולם באחרית הימים אומות העולם  יביאו אותם  ולא עם ישראל ועם ישראל יישאר רק עם פר אחד כנגד היום השמיני שהוא מיוחד לעם ישראל והקב"ה .

ואולי זה המשמעות המעשית של אגודה אחת שאנחנו מתפללים בראש השנה ויום הכיפורים ואומר הרמב"ם סדר תפילות נוסח הברכות האמצעיות

ויעשו כולם אגודה אחת לעשות רצונך בלבב שלם כו',

והדין של מצרים יהיה אחר כי בהם לא שייך הגשמים (יח) וְאִם־מִשְׁפַּ֨חַת מִצְרַ֧יִם לֹֽא־תַעֲלֶ֛ה וְלֹ֥א בָאָ֖ה וְלֹ֣א עֲלֵיהֶ֑ם תִּֽהְיֶ֣ה הַמַּגֵּפָ֗ה אֲשֶׁ֨ר יִגֹּ֤ף יְקֹוָק֙ אֶת־ הַגּוֹיִ֔ם אֲשֶׁר֙ לֹ֣א יַֽעֲל֔וּ לָחֹ֖ג אֶת־חַ֥ג הַסֻּכּֽוֹת:

כמו שאומר האבן עזרא זכריה פרק יד פסוק יח

(יח) ואם - הזכיר משפחת מצרים בעבור שלא ירד שם גשם לעולם כי היאור ישקה אדמתם ולא יחושו אם לא עליהם יהיה הגשם אף על פי שלא יחושו לעצירת הגשם מפני האור תבוא עליהם מגפת כל העמים:

אומר האבן עזרא שבמצרים לא שייך הדין של גשם ושם יש דין אחר שאם לא יקבלו עליהם את מצוות סוכות והקרבת קרבנות במקום עצירת גשמים שלא שייך בהם יהיה בהם מגפה . ואולי זה יכול להסביר מדוע אסור היה לעם ישראל לחזור למצרים כי שבעים הפרים שהקריבו עם ישראל היה שייך רק בכפרה על גשמים ולכן במצרים שלא שייך גשמים עם ישראל לא יכול לכפר על מצרים ולכן מצד הדין אסור היה לישראל לגור במצרים שבו לא ניתן על הכפרה של עם ישראל לשלוט בגשמים כמו כתוב בדברים פרק יז

(טז) רַק֘ לֹא־יַרְבֶּה־לּ֣וֹ סוּסִים֒ וְלֹֽא־יָשִׁ֤יב אֶת־הָעָם֙ מִצְרַ֔יְמָה לְמַ֖עַן הַרְבּ֣וֹת ס֑וּס וַֽיקֹוָק֙ אָמַ֣ר לָכֶ֔ם לֹ֣א תֹסִפ֗וּן לָשׁ֛וּב בַּדֶּ֥רֶךְ הַזֶּ֖ה עֽוֹד: