20.6.2014

פרשת קרח .קרח הביא איתו 11 סנהדרין מתוך 12 מול משה . כלומר רב מוחלט של בתי הדין מול משה .קרח ועדתו למדו קל וחומר אחד מהמידות שניתן ללמוד איתם את התורה , קרח ועדתו היו מוכנים להיהרג על דעתם כלומר היו כנים לפחות כלפי עצמם בטענות שלהם כלפי משה אז מה בדיוק הטענה נגד קרח ועדתו ? למה זה לא מחלוקת לשם שמים ?


בס"ד

פרשת קרח .קרח הביא איתו 11 סנהדרין מתוך 12 מול משה . כלומר רב מוחלט של בתי הדין מול משה .קרח ועדתו למדו  קל וחומר אחד מהמידות שניתן ללמוד איתם את התורה  , קרח ועדתו היו מוכנים להיהרג על דעתם כלומר היו כנים לפחות כלפי עצמם בטענות שלהם כלפי משה אז מה בדיוק הטענה נגד קרח ועדתו ? למה זה לא מחלוקת לשם שמים ? ‏כ"ב/סיון/תשע"ד

במדבר פרק טז

(ב) וַיָּקֻמוּ לִפְנֵי מֹשֶׁה וַאֲנָשִׁים מִבְּנֵי יִשְׂרָאֵל חֲמִשִּׁים וּמָאתָיִם נְשִׂיאֵי עֵדָה קְרִאֵי מוֹעֵד אַנְשֵׁי שֵׁם:

ואומר החזקוני במדבר פרשת קורח פרק טז פסוק ב

ואנשים מבני ישראל חמשים ומאתים לקח לו מכל שבט כ"ג חוץ משבטו של לוי שמהם התרעומת כדי שיהא מכל שבט סנהדרין קטנה בין כולם עם און דתן ואבירם מאתיים וחמשים ושלש

כל סנהדרין קטן הוא 23 אנשים  X     11 שבטים =   253

כלומר קרח הצליח להשיג יותר מרוב . יותר נכון להגיד רוב מוחלט  כנגד משה . כל הסנהדרין של כל השבטים למעט שבט לוי הסכימו עם קורח כנגד משה .

ומדובר כאן בעידית של עם ישראל ובתורה תמימה במדבר פרשת קורח פרק טז פסוק ב

(ב) נשיאי עדה וגו' - נשיאי עדה - מיוחדים שבעדה, קריאי מועד - שהיו יודעים לעבר שנים ולקבוע חדשים, אנשי שם - שהיה להם שם בכל העולםה) [סנהדרין ק"י א']:

ובתלמוד בבלי מסכת בבא מציעא דף נט עמוד ב

יצאתה בת קול ואמרה: מה לכם אצל רבי אליעזר שהלכה כמותו בכל מקום! עמד רבי יהושע על רגליו ואמר: לא בשמים היא. - מאי +דברים ל'+ לא בשמים היא? - אמר רבי ירמיה: שכבר נתנה תורה מהר סיני, אין אנו משגיחין בבת קול, שכבר כתבת בהר סיני בתורה +שמות כ"ג+ אחרי רבים להטת.

כלומר במעמד הר סיני קבלנו את הכלל אחרי רבים להטות וכאן יש לנו 11 סנהדרין של 11 שבטים כנגד משה אז מה הטענה שלנו לקרח הרי למדנו  לא בשמים היא .

ואומר רש"י במדבר פרשת קורח פרק טז

והלבישן טליתות שכולן תכלת. באו ועמדו לפני משה. אמרו לו טלית שכולה של תכלת חייבת בציצית או פטורה. אמר להם חייבת. התחילו לשחק עליו, אפשר טלית של מין אחר חוט אחד של תכלת פוטרה, זו שכולה תכלת לא תפטור את עצמה:

בא קרח עם סברא של קל וחומר שזה אחת מהמידות שניתן ללמוד את התורה ואכן זו סברא שקשה להפריך אותה

רמב"ם הלכות תלמוד תורה פרק ד

שנים ששאלו, שאל אחד כענין ושאל אחד שלא כענין נזקקין לענין, מעשה ושאינו מעשה נזקקין למעשה, הלכה ומדרש נזקקין להלכה, מדרש ואגדה נזקקין למדרש, אגדה וקל וחומר נזקקין * לקל וחומר, קל וחומר וגזירה שוה נזקקין לקל וחומר,

וכך נפסק שולחן ערוך יורה דעה הלכות תלמוד תורה סימן רמו סעיף יד

שנים ששאלו, <ה> אחד שאל כענין ואחד שאל שלא כענין, נזקקים לכענין. מעשה ושאינו מעשה, נזקקים למעשה. הלכה ומדרש, נזקקין להלכה. מדרש ואגדה, נזקקין למדרש. יב אגדה וקל וחומר, נזקקין לקל וחומר. קל וחומר וגזרה שוה, נזקקין לקל וחומר.

דבר נוסף קורח והעדה שלו היו משוכנעים באמת ובתמים שהם צודקים הרי משה הזמין אותם בעצם לעמוד לפני הקדוש ברוך הוא והקדוש ברוך הוא יחליט מי צודק . והם הבינו שהם נמצאים במקום שמידת הדין שולטת (כל 40 שנה במדבר היו עם ישראל תחת מידת הדין ) כלומר הם מוכנים לסכן את החיים שלהם ולעמוד לפני הקדוש ברוך הוא למשפט . לא מדובר באנשים שרוצים איזה דבר לשם טובת הנאה זמנית כי לא מסכנים ומוכנים למות תמורת טובת הנאה זמנית , ועוד שהשופט הוא הקדוש ברוך הוא

דבר נוסף יש כאלו שאומרים שלעתיד לבא לווים יהיו כהנים וכך כותב בספר פרדס יוסף :

לעתיד לבוא יתעלה ויתקן עצמו עוד איתא בליקומי תורה כתת יחקאל מד סו והכהנים הלוים בני צדוק דלעתיד לבוא יהיו הלוים כהנים ויעבדו את העבודה במקדש והכהנים יהיו לוים וזו

היתה מעותו של קרח שמבר היה שכבר הוא עולם התיקון יאה ורע קודש

פרשת קרח ד"ה ואני הנה אגרא דכלא ד"ה בקר וידע אמרי יוסף ריש הפרשה

אם כן מדוע אומרת המשנה מסכת אבות פרק ה

[טז] כל מחלוקת שהיא לשם שמים סופה להתקיים ושאינה לשם שמים אין סופה להתקיים איזו היא מחלוקת שהיא לשם שמים זו מחלוקת הלל ושמאי ושאינה לשם שמים זו מחלוקת קרח וכל עדתו:

 

 

 

 

אז מדוע מחלוקת קרח זה לא לשם שמים ?

וכאן צריך להבין את ההבדל בן הזמן שמשה היה חי לעומת המציאות  לאחר מות משה. משה קיבל את התורה מהקדוש ברוך הוא ודרכו קיבלנו את התורה שבכתב ואת התורה בעל פה . ומשה העביר את התורה לעם ישראל משנה מסכת אבות פרק א

[א] משה קבל תורה מסיני ומסרה ליהושע ויהושע לזקנים וזקנים לנביאים ונביאים מסרוה לאנשי כנסת הגדולה הם אמרו שלשה דברים הוו מתונים בדין והעמידו תלמידים הרבה ועשו סייג לתורה:

כלומר בימי משה התורה היתה שלמה ,לא היה חיסרון בתורה .משה ידע את התורה במלואה וחוץ משני אירועים של שכחה זמנית התורה היתה שלמה . 1. במקרה של פנחס נשכח ממנו ההלכה שבועל ארמית קנאים פוגעים בו 2. ויקרא רבה (וילנא) פרשת שמיני פרשה יג

כיון שכעס שכח לומר להם הלכות שבת אמר להם (שם /שמות כ"ג/) הוא אשר דבר ה' אכלוהו היום כי שבת היום לה', ובכלי מתכות מנין שנאמר (במדבר לא) ויקצוף משה על פקודי החיל וכיון שכעס נתעלמה ממנו הלכה שכח לומר להם הלכות כלי מתכות וכיון שלא אמר משה אמר אלעזר הכהן תחתיו שנאמר (שם /במדבר ל"א/) ויאמר אלעזר הכהן אל אנשי הצבא.

רק לאחר מותו של משה בתלמוד בבלי מסכת תמורה דף טז עמוד א

"גופא, אמר רב יהודה אמר שמואל: שלשת אלפים הלכות נשתכחו בימי אבלו של משה. אמרו לו ליהושע שאל! א"ל: +דברים ל'+ לא בשמים היא. אמרו לו לשמואל שאל! אמר להם: אלה המצות - שאין הנביא רשאי לחדש דבר מעתה. אמר ר' יצחק נפחא: אף חטאת שמתו בעליה נשתכחה בימי אבלו של משה. אמרו לפנחס שאל! אמר ליה לא בשמים היא. א"ל לאלעזר: שאל! אמר להם: אלה המצות - שאין נביא רשאי לחדש דבר מעתה.

ורק לאחר שהתורה נפגמה ע"י שכחה של ההלכות רק אז אומרת הגמרא בתלמוד בבלי מסכת תמורה דף טו עמוד ב

"משמת משה, אם רבו מטמאין - טמאו, אם רבו טהורין - טיהרו!"  

וגם רק לאחר מות משה היה ניתן ללמוד קל וחומר בעצמך ובתנאי שהיה לך כוח פלפול כמו משה בתלמוד בבלי מסכת תמורה דף טז עמוד א

"אלף ושבע מאות קלין וחמורין, וגזירות שוות, ודקדוקי סופרים נשתכחו בימי אבלו של משה. אמר רבי אבהו: אעפ"כ החזירן עתניאל בן קנז מתוך פלפולו"

וזה היה הטעות היסודית של קרח שהוא טעה במהות של התורה שהיא תורה שנמסרה ע"י משה רבנו לעם ישראל וכל וההלכה אחרי רבים להטות , קל וחומר , לוים יהיו כהנים זה שייך לזמן מאוחר יותר . כלומר בזמנו של משה לא היה חסרון בתורה שבכתב ובעל פה . וכדי שכולם יבינו זאת דאג הקדוש ברוך הוא להסיר כל ספק מכל עם ישראל ודאג שהאדמה תבלע את קרח ועדתו וכל מה ששיך להם כדי להדגיש שתורת ישראל נמסרה בשלמותה למשה תורה שבכתב ותורה שבעל פה .לא  ניתן לפגום בתורה בכל צורה שהיא ואפילו טלית שכולה תכלת צריכה ציצית כי כך קיבל משה את התורה .

ולכן מסופר על קורח ועדתו בפסיקתא זוטרתא (לקח טוב) במדבר פרשת קרח דף קטו עמוד ב

אמר לי אותו ערבי פתחה של גיהנם כל שלשים יום מהפכתן גיהנם כבשר בקלחת וכשמגיעין לכאן הן אומרים משה אמת ותורתו אמת והם בדאין.

כלומר הלקח מפרשת קרח זה לכל עם ישראל לכל הזמן גם בימנו . משה אמת ותורתו אמת ולא ניתן לשנות זאת .

ולמה זה לא מחלוקת לשם שמים ? כי השמים היו שלמים בזמן משה ולכן כל מחלקות לא יכולה להיות לשם שמים ורק לאחר מותו של משה לאחר שנשכחו ההלכות היה בעצם פגם בשמים ורק אז יכול להיות מחלוקת לשם שמים בכוונה כדי להחזיר חזרה את ההלכות שנשכחו .

 

 

 

 

עשר ניסיונות ניסו עם ישראל את הקדוש ברוך הוא . פרשת קרח ,בלעם ופנחס לא נמצאים בתוך הנסיונות הללו מדוע? ומה הקשר למלאכים שירדו לארץ כדי לנסות את הקדוש ברוך הוא ? ‏כ"ב/סיון/תשע"ד


בס"ד
עשר ניסיונות ניסו עם ישראל את הקדוש ברוך הוא . פרשת קרח ,בלעם ופנחס לא נמצאים בתוך הנסיונות הללו מדוע? ומה הקשר למלאכים שירדו לארץ כדי לנסות את הקדוש ברוך הוא ? ‏כ"ב/סיון/תשע"ד

כתוב במשנה מסכת אבות פרק ה

עשרה נסים נעשו לאבותינו במצרים ועשרה על הים עשר מכות הביא הקדוש ברוך הוא על המצריים במצרים ועשרה על הים עשר נסיונות נסו אבותינו את המקום ברוך הוא במדבר שנאמר (במדבר י"ד) וינסו אותי זה עשר פעמים ולא שמעו בקולי:

במדבר פרק יד

(כב) כִּי כָל הָאֲנָשִׁים הָרֹאִים אֶת כְּבֹדִי וְאֶת אֹתֹתַי אֲשֶׁר עָשִׂיתִי בְמִצְרַיִם וּבַמִּדְבָּר וַיְנַסּוּ אֹתִי זֶה עֶשֶׂר פְּעָמִים וְלֹא שָׁמְעוּ בְּקוֹלִי:

ומפרט הרמב"ם על משנה מסכת אבות פרק ה משנה ג

ואמנם עשרה נסיונות שניסו אבותינו את המקום - הרי כולם כתובים גם כן. הראשון - על ים סוף, באומרם: +שמות יד יא+ "המבלי אין קברים במצרים" וכו'. והשני - במרה, הוא אומרו: +שמות טו כד+ "וילונו העם על משה לאמר מה נשתה". והשלישי - במדבר סין, כשביקשו המן, הוא אומרם: +שמות טז ג+ "מי יתן מותנו ביד ה'" וכו'. והרביעי - מרותם בהנחת המן לבוקר, כמו שאמר: +שמות טז כ+ "ולא שמעו אל משה ויותרו" וכו'. והחמישי - מרותם בבקשם אותו ביום השבת, "יצאו מן העם ללקוט ולא מצאו" +שמות טז כז+. והששי - ברפידים, על המים גם כן. והשביעי - בחורב, במעשה העגל. והשמיני - בתבערה, בעוררם במקום ההוא ספק באמיתות ובמרדם, והוא אומרו: +במדבר יא א+ "ויהי העם כמתאוננים" וכו'. והתשיעי - בקברות התאוה, בבקשת הבשר, אמר: +במדבר יא ד+ "והאספסף" וכו'. והעשירי - במדבר פארן, במעשה המרגלים, ושם נאמר: +במדבר יד כב+ "וינסו אותי זה עשר פעמים".

 

פרוש אנחנו רואים שעם ישראל "ניסה" את הקדוש ברוך הוא עשר פעמים ומפרט הרמב"ם את כל הניסיונות אבל לא מביא את פרשת קרח כאחד הניסיונות וגם לא את מעשה בלק ובלעם ואת מעשה פינחס  כאחד הניסיונות וצריך להבין מדוע יש הבדל בין כל העשרה אירועים הללו למעשה קרח , ובלק ובלעם .

אומנם המהרשא מבחין בזה ונותן פתרון פשוט מהרש"א חידושי אגדות מסכת ערכין דף טו עמוד א

אבל לא חשיב הך דמים דפרשת חקת ולא היה מים לעדה וגו' דזה נעשה בשנת ארבעים אחר מיתת מרים ומעשה מרגלים היה בשנת שניה לצאתם מארץ מצרים ולכך לא חשיב הא דפרשת חקת ותקצר נפש העם בדרך ומעשה קרח ומעשה פעור שכל זה נעשה אחר מעשה מרגלים ודו"ק:

יש עוד פיתרון של הרשב"ם במדבר פרק יד

(כב) עשר פעמים - הרבה. כמו עשרת מונים, ואפו עשר נשים, עשר פעמים תכלימוני:

ואני רוצה להציע פתרון אחר להסביר את ההבדל בין המקרים וגם ההבדל בעונש

אומרה פסיקתא זוטרתא (לקח טוב) בראשית פרשת בראשית - נח פרק ו

אשר יבואו בני האלהים אל בנות האדם וילדו להם המה הגבורים אשר מעולם אנשי השם. והלא בני בלי שם היו ואת אמרת אנשי השם, אמר רב אחא מאי אנשי השם, שהשימו את העולם ושהושמו מן העולם: ד"א אנשי השם. אלו שנזכרו שמותם למעלה בלשון מרדות. עירד, עורדן אני מן העולם. מחוייאל, מוחן אני מן העולם. מתושאל מתישם אני מן העולם: רב אחא בשם ר' יהושע בן לוי קשה הוא מחלוקת של קרח כדור המבול, כתיב הכא אנשי השם, וכתיב בקרח, קרואי מועד אנשי שם (במדבר טז ב):

ובני האלוקים זה הנפילים וקרח ועדתו היו צאצאים של הנפילים פסיקתא זוטרתא (לקח טוב) בראשית פרשת בראשית - נח פרק ו

נפילים, שנפלו מן העולם, ושמלאו את העולם נפלים בזנותן:

ואומר בבראשית רבתי פרשת בראשית עמוד 29

ו, ב בני האלהים. ר' יוסף אמר ראו המלאכים שהיה הב"ה מתעצב על שברא בני אדם. מיד עמדו שני מלאכים לפני הב"ה ששמם שמחזאי ועזאל ואמרו לפניו רבש"ע הלא אמרנו לפניך בשעה שבראת עולמך אל תברא אדם, כענין שנאמר מה אנוש כי תזכרנו וגו' (תהלים ח' ה'). א"ל הב"ה ועולם מה תהא עליו, א"ל אנו מסתפקים בו, א"ל גלוי וידוע לפני אלו הייתם בעולמם ויצר הרע שולט בכם כשם ששלט באדם הייתם קשים מהם, א"ל תן לנו רשות ונדור עם הבריות ותראה איך אנו מקדשים שמך.

כלומר הנפילים היו מלאכים שביקשו לשנות את סדר הבריאה ולכאורה לנסות את הקדוש ברוך הוא והתוצאה הייתה בעצם מרידה בשם . הם זנו אחרי בנות  האדם והצאצאים שלהם היו הנפילים .התוצאה הייתה המבול שבא לעולם החרבת  העולם ובריתו מחדש. אבל עדיין אנו רואים שנשארו צאצאים לנפילים גם לאחר המבול וזה הענקים שראו המרגלים , וזה הקשר לקרח שנאמר אנשי שם .

 

 

וגם קשר ישיר לבלעם במדבר פרק כד פסוק ד

נְאֻם שֹׁמֵעַ אִמְרֵי אֵל אֲשֶׁר מַחֲזֵה שַׁדַּי יֶחֱזֶה נֹפֵל וּגְלוּי עֵינָיִם:

כלומר כתוב נפל וזה הקשר לנפילים . וזה כל העניין של העצה שנתן בלעם לבלק לגרום לעם ישראל לזנות עם בנות מדין .

וזוהר כרך א (בראשית) פרשת חיי שרה דף קכו עמוד א

א"ל כל הני עובדין וכל מה דידע בלעם מאן אתר אוליף ליה, א"ל מאבוי, אבל באינון הררי קדם דאיהו ארץ קדם אוליף כל חרשין וכל זיני קוסמין, (שמות קי"ב) בגין דבאינון טורי אינון מלאכי עז"א ועזא"ל דאפיל לון קודשא בריך הוא מן שמיא ואינון קטירין בשלשלאי דפרזלא ואודיעין חרשין לבני נשא ומתמן הוה ידע בלעם כמה דאת אמר (במדבר כ"ג) מן ארם ינחני בלק מלך מואב מהררי קדם, א"ל והא כתיב ולא הלך כפעם בפעם לקראת נחשים וישת אל המדבר פניו, א"ל סטרא תתאה דאתיא מרוח מסאבא דלעילא הוא רוח מסאבא דשליט במדברא כד עבדו בני ישראל ית עגלא בגין לאסתאבא בהדיה דאיהו תתאה ובכלא

והזהר הקדוש מקשר בין בלעם לשני המלאכים שירדו לארץ עזא ו עזאל .

וצריך להגיד שכל מה שקרה עם קרח ועם בלעם ובעל פעור קשור לא לעם ישראל ישירות אלה להמשך המרידה של אותם נפילים שהתגלגלו בקרח ובבלעם בקדוש ברוך הוא ולכן זה שני ניסיונות שונים .

ולכן ההבדל המהותי בעונש . קרח מקורו היה בבני הנפילים כלומר בשמים וכן העונש שלו היה להוציא אותו ואת עדתו מהעולם , העולם הזה לא המקום שלהם ,ולכן כל מה שקשור אליהם הרכוש ומיטלטלין נבלעו בתוך הארץ .

והתורה מביאה  את האירועים הללו כדי להסביר לנו שכל שינוי שנעשה בבריאה מדעתנו ולא מדעת תורה יגרום לחורבן העולם . גם אם זה הגיוני ומסתבר ונראה נכון אין לנו את היכולת להבין את הבריאה לאמיתה ולכן יש לנו את האפשרות היחידה להיצמד למה שכתוב בתורה ואז מובטח לנו שהעולם יגיע לתיקונו .