18.3.2017

פרשת כי תשא מה הקשר של מחצית השקל למאבק של יעקב בשרו של עשיו ? מה תפקידו של מחצית השקל ? מאין היה לשטן את הכוח לבלבל את עם ישראל במעשה העגל ? מה הקשר להמן ? ‏כ'/אדר/תשע"ז

בס"ד
פרשת כי תשא מה הקשר של מחצית השקל למאבק של יעקב בשרו של עשיו ? מה תפקידו של מחצית השקל ? מאין היה לשטן את הכוח לבלבל את עם ישראל במעשה העגל ? מה הקשר להמן ? ‏כ'/אדר/תשע"ז

שמות פרק ל

(יב) כִּ֣י תִשָּׂ֞א אֶת־רֹ֥אשׁ בְּנֵֽי־יִשְׂרָאֵל֘ לִפְקֻדֵיהֶם֒ וְנָ֨תְנ֜וּ אִ֣ישׁ כֹּ֧פֶר נַפְשׁ֛וֹ לַיקֹוָ֖ק בִּפְקֹ֣ד אֹתָ֑ם וְלֹא־יִהְיֶ֥ה בָהֶ֛ם נֶ֖גֶף בִּפְקֹ֥ד אֹתָֽם:

(יג) זֶ֣ה׀ יִתְּנ֗וּ כָּל־הָעֹבֵר֙ עַל־הַפְּקֻדִ֔ים מַחֲצִ֥ית הַשֶּׁ֖קֶל בְּשֶׁ֣קֶל הַקֹּ֑דֶשׁ עֶשְׂרִ֤ים גֵּרָה֙ הַשֶּׁ֔קֶל מַחֲצִ֣ית הַשֶּׁ֔קֶל תְּרוּמָ֖ה לַֽיקֹוָֽק

וצריך להבין את המטרה ואת המהות של מחצית השקל וכדי להבין את זה נראה מה שכתוב בהמשך הפרשה בחטא העגל

שמות פרק לב

(א) וַיַּ֣רְא הָעָ֔ם כִּֽי־בֹשֵׁ֥שׁ מֹשֶׁ֖ה לָרֶ֣דֶת מִן־הָהָ֑ר וַיִּקָּהֵ֨ל הָעָ֜ם עַֽל־אַהֲרֹ֗ן וַיֹּאמְר֤וּ אֵלָיו֙ ק֣וּם׀ עֲשֵׂה־לָ֣נוּ אֱלֹהִ֗ים אֲשֶׁ֤ר יֵֽלְכוּ֙ לְפָנֵ֔ינוּ כִּי־זֶ֣ה׀ מֹשֶׁ֣ה הָאִ֗ישׁ אֲשֶׁ֤ר הֶֽעֱלָ֙נוּ֙ מֵאֶ֣רֶץ מִצְרַ֔יִם לֹ֥א יָדַ֖עְנוּ מֶה־הָ֥יָה לֽוֹ:

מדרש אגדה (בובר) שמות פרשת כי תשא פרק לב סימן א

[א] וירא העם כי בשש משה. אמרו רבותינו ז"ל כי בשש שעות ביום חטאו ישראל, לפיכך הקדים להם מחצית השקל לכפר על מחצית היום שחטאו בו: כי זה משה האיש. מלמד שהיה השטן מטען ומראה להם דמות משה בענן, והם אומרים כי זה משה:

ואומר רש"י שמות פרשת כי תשא פרק לב פסוק א

י בשש משה - כתרגומו, לשון איחור, וכן בשש רכבו, (שופטים ה כח), ויחילו עד בוש (שם ג כה) כי כשעלה משה להר אמר להם לסוף ארבעים יום אני בא בתוך שש שעות. כסבורים הם, שאותו יום שעלה מן המנין הוא, והוא אמר להם שלימים, ארבעים יום ולילו עמו, ויום עלייתו אין לילו עמו, שהרי בשבעה בסיון עלה, נמצא יום ארבעים בשבעה עשר בתמוז. בששה עשר בא השטן וערבב את העולם והראה דמות חשך ואפילה וערבוביא לומר ודאי מת משה, לכך בא ערבוביא לעולם. אמר להם מת משה, שכבר באופ שש שעות ולא בא וכו', כדאיתא במסכת שבת (דף פט). ואי אפשר לומר שלא טעו אלא ביום המעונן בין קודם חצות בין לאחר חצות, שהרי לא ירד משה עד יום המחרת, שנאמר וישכימו ממחרת ויעלו עולות:

אשר ילכו לפנינו - אלהות הרבה איוו להם:

כי זה משה האיש - כמין דמות משה הראה להם השטן, שנושאים אותו באויר רקיע השמים:

יש לנו כאן מצב שהשטן שהוא סמאל שידוע שהוא שרו של עשיו גורם לעם ישראל לראות את המציאות לא כפי שהיא באמת אלה אשליה מסוימת שנוצרת על ידי חושך ע"י הסתר של הענן את השמש ונתן להם את האשליה שעבר חצות היום וזה בשילוב של דמותו של משה . וצריך להבין מאין לשטן יש את הכוח לשחק עם המציאות בחטא העגל וליצור אשליה של מותו של משה עם אשליה של הזמן ? וכדי להבין את זה צריך לדעת מה מקור כוחו של השטן 

כתוב בבראשית פרק לב

(כה) וַיִּוָּתֵ֥ר יַעֲקֹ֖ב לְבַדּ֑וֹ וַיֵּאָבֵ֥ק אִישׁ֙ עִמּ֔וֹ עַ֖ד עֲל֥וֹת הַשָּֽׁחַר:

ואומר השל"ה פרשת וישלח תורה אור

ג. 'ויאבק איש עמו' (בראשית לב, כה), ואמרו רבותינו ז"ל (חולין צא א) העלה אבק עד כסא הכבוד, כי אין הכסא שלם.

וכך כותב הכלי יקר בראשית פרק לב

מיד ויאבק איש עמו. נזדווג אליו סמאל לגרום לו שכחת אלוה מכל וכל, ומלת ויאבק היא כמו ויחבק, כי מלות אחה"ע מתחלפות, ונכתב ויאבק באל"ף כדי לדרוש ממנו לשון אבק, כי רצה לסמא עין שכלו כאבק זה העולה ומסמא עיני האדם כך עלה בדעתו לסמא עין שכלו כדי להביאו לידי הכחשת אלוה ממעל, וזה שאמרו חז"ל (חולין צא א) שהיה האבק עולה עד כסא הכבוד כי זהו סימוי עיניו של צדקיהו הנוגע בעצמות אמונת הבורא יתברך ומציאות כסא כבודו יתברך:

ואומר בית הלוי בראשית פרשת וישלח פרק לב פסוק כה

(כה) ויאבק איש עמו עד עלות השחר. גם בזה הוא סימן לבנים דלא ינצלו ממלחמתו של עשו [דהאיש היה שרו של עשו] וקטרוגו עד שיעלה השחר והוא ביאת המשיח. וז"ל הזוה"ק (ח"א ק"ע ע"א) ובגין כך ויאבק איש עמו כו' בגין לקטרגא ליעקב עד עלות השחר דאיתעבר שלטנותיה ואתחליף, וכך הוא לזימנא דאתי בגין דגלותא השתא כלילא דמיא דאיהו לילא, ושלטא ההוא אבק על ישראל ואינון שכיבין לעפרא עד דיסתלק נהורא ויתנהר יממא וכדין ישלטון ישראל כו'. הרי מבואר להדיא דזה היה סימן לבנים שלא ינצלו מעשו עד ביאת המשיח והוא זמן עלות השחר.

ולפי ההבנה שלי יוצא לנו שהכוח של השטן הוא סמאל נובע מהמאבק עם יעקב . שרו של עשיו הצליח להעלות אבק עד כסא הכבוד כלומר נותן לו כוח ע"י האבק להסתיר את המציאות ואת האמת ונותן לו את האפשרות לגרום לעם ישראל את חטא העגל שנוצר כתוצאה מאותו הסתר של המציאות או יותר נכון מניפולציה של המציאות .

לשרו של עשו אין אחיזה בכסא הכבוד אבל יש לו את הכוח להסתיר את כסא הכבוד ולא את כסא הכבוד עצמו אלה את החלק התחתון של כסא הכבוד .

אומר המדרש תנחומא (בובר) פרשת וזאת הברכה

שלמה פירשה מי יודע רוח בני האדם וגו' (שם שם /קהלת ג'/ כא), רוח בני האדם, אלו נשמתן של צדיקים, שהן מונחות וגנוזות תחת כסא הכבוד,

ואומר חידושי אגדות למהר"ל חולין דף צ עמוד ב

ומה שאמר שהעלו אבק עד כסא הכבוד וכו'. המאמר הזה בא להודיע על ענין ההתאבקות שהיה ליעקב עם המלאך. וזה כי מעלת יעקב היה כמו שאמרו, כי צורתו חקוקה תחת כסא הכבוד. וזה מפני כי האדם נברא בצלם אלקים כדכתיב ודבר זה נמצא ביעקב בפרט, כמו שאמרו בפרק הפועלים (ב"מ פ"ד א') שופריה דיעקב מעין שופריה דאדם, ואדם הראשון בודאי נברא בצלם אלקים. ומפני כי כתיב (יחזקאל א') ועל הכסא דמות כמראה אדם מלמעלה, ולכך היה צורת יעקב שהיה לו צלם האלקים הזה בשלימות חקוקה בכסא הכבוד.

וכוח זה של השטן שנגרם כתוצאה  מהמאבק עם יעקב כאשר הוא הצליח לפגום ביעקב נותן לו את הכוח להסתיר את המציאות ורק כאשר יסתלק הכוח הזה של השטן להסתיר את החלק התחתון של כסא הכבוד רק אז תוכל להגיע הגאולה . ואומר הזוהר (תרגום )

עַד עֲלוֹת הַשָּׁחַר, שֶׁנֶּעֱבַר שִׁלְטוֹנוֹ וְהִתְחַלֵּף. וְכָךְ הוּא לֶעָתִיד לָבֹא, מִשּׁוּם שֶׁהַגָּלוּת עַכְשָׁו דּוֹמָה לְלַיְלָה, וְהִיא לַיְלָה, וְשׁוֹלֵט אוֹתוֹ אָבָק עַל יִשְׂרָאֵל וְהֵם שׁוֹכְבִים לֶעָפָר [אחר], עַד שֶׁיַּעֲלֶה הָאוֹר וְיָאִיר הַיּוֹם, וְאָז יִשְׁלְטוּ יִשְׂרָאֵל, וְלָהֶם תִּנָּתֵן הַמַּלְכוּת, שֶׁהֵם קְדוֹשִׁים עֶלְיוֹנִים, כְּמוֹ שֶׁנֶּאֱמַר (דניאל ז) וּמַלְכוּת וְשִׁלְטוֹן וּגְדֻלָּה שֶׁמּוֹלֶכֶת תַּחַת כָּל הַשָּׁמַיִם תִּנָּתֵן לְעַם קְדוֹשִׁים עֶלְיוֹנִים. מַלְכוּתוֹ מַלְכוּת עוֹלָם, וְכָל הַשַּׁלִּיטִים לוֹ יַעַבְדוּ וְיִשְׁמְעוּ.

וכיצד ניתן להסיר את האבק הזה כאן אני חושב שזה רק במחיית  עמלק ומחיית עמלק היא זה שתגרום לכך שכסא הכבוד יהיה שלם

ואומר הזהר (תרגום )

תִּמְחֶה אֶת זֵכֶר עֲמָלֵק וְגוֹ' (דברים כה). מִצְוָה זוֹ לְהַכְרִית אֶת זַרְעוֹ שֶׁל עֲמָלֵק, שֶׁהֲרֵי הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא נִשְׁבַּע שֶׁלֹּא יַחֲזֹר לְכִסְאוֹ עַד שֶׁיִּקַּח נְקָמָה מִמֶּנּוּ. פָּתַח רוֹעֶה הַנֶּאֱמָן וְאָמַר, וַדַּאי מִשּׁוּם זֶה הָיוּ הוֹלְכִים בַּמִּדְבָּר וְעַל הַיָּם, וְלֹא יִכָּנְסוּ בְאֶרֶץ יִשְׂרָאֵל, עַד שֶׁיִּטֹּל נְקָמָה מֵעֲמָלֵק.

ואומר מדרש תהלים (שוחר טוב; בובר) מזמור ט

כי יד על כס יה מלחמה לה' בעמלק (שמות יז יו), היה לו לומר על כסא ה', כיון שיאבד זכרו של עמלק, כסא שלם והשם שלם, שכן כתיב האויב תמו חרבות, וכתיב בתריה וה' לעולם ישב כונן למשפט כסאו, [הרי השם שלם והכסא שלם].

כלומר מחיית עמלק היא זה שתגרום לאותו אבק שמסתיר את כסא הכבוד ונותן כוח לשטן שרו של עשיו להסתיר את המציאות ואת האמת . ועד אז עד שימחה עמלק כיצד נוכל לשרוד את המציאות ? כאן נכנס מחצית השקל אומר הזהר (תרגום )

בֹּא וּרְאֵה, הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא וּכְנֶסֶת יִשְׂרָאֵל נִקְרָאִים אֶחָד, וּכְשֶׁכְּנֶסֶת יִשְׂרָאֵל בַּגָּלוּת, אֵינָם נִקְרָאִים אֶחָד. וְעַל כֵּן מַחֲצִית הַשֶּׁקֶל, שֶׁהוּא עֶשֶׂר גֵּרָה, הַסּוֹד שֶׁל יו''ד, צָרִיךְ לְהַמְשִׁיךְ וּלְהָאִיר לַמָּקוֹם שֶׁפָּגַם.

וְזְהִוּ כֹּפֶר נַפְשׁוֹ וַדַּאי, שֶׁהֲרֵי נֶפֶשׁ וא''ו הִיא בֵּית דִּין. כַּמָּה מִתְכַּפֵּר וּמִסְתַּלֵּק הַדִּין? בְּמַחֲצִית הַשֶּׁקֶל הַהִיא, וְזֶהוּ הַטּוֹב שֶׁמֵּאִיר לָהּ. וּכְשֶׁנִּדְבָּקִים שְׁנֵיהֶם יַחַד, טוֹב וְנֶפֶשׁ אֲזַי נִקְרָא שֶׁקֶל הַקֹּדֶשׁ, וּמִתְעוֹרֵר כֶּסֶף, יְמִין הַמֶּלֶךְ אֶל תְּרוּמַת ה'.

מחצית השקל זה האמצעי להמשיך לחבר באופן זמני את כנסת ישראל לקב"ה עד שיגיע הרגע שבו ימחה עמלק והאבק שמסתיר את כסא הכבוד יעלם והמציאות בעולם תהיה שלא נצטרך את הכפרה על נפשנו שנובעת מהפרוד בן כנסת ישראל לקב"ה שהיא תוצאה של ההסתר מהאבק שנוצר במאבק של יעקב ושרו של עשיו הוא סמאל

ואולי הרגע הזה היא על מה שאנחנו מתפללים בראש השנה ויום הכפורים ראה סדר רב עמרם גאון (הרפנס) סדר ראש השנה

ובכן צדיקים יראו וישמחו, וישרים יעלוזו, וחסידים ברינה יגילו, ועולתה תקפץ פיה. וכל הרשעה כלה כעשן תכלה כי תעביר ממשלת זדון מן הארץ.

העשן שיכלה הוא אותו אבק שנוצר מהמאבק של שרו של עשיו ויעקב ואז האמת תוכל להיות ללא השיבוש של האבק ואז כסא הכבוד יהיה שלם .

ומכאן ניתן להבין את המהלך של המן שרצה לבטל את מחצית השקל של עם ישראל ולתת לאחשורוש את הסכום מראש של כל 600000  איש מעם ישראל שיתנו מגיל 20 עד 70  סה"כ עשרת אלפים כיכר כסף כי המן הבין שזה הדרך היחידה שבו הוא יוכל להפריד לתמיד את הקשר בן הקב"ה לכנסת ישראל שזה היה התפקיד של מחצית השקל כי הפרדה זו יכלה לתת לו את האפשרות לכלות את ישראל

אסתר פרק ג

(ט) אִם־עַל־הַמֶּ֣לֶךְ ט֔וֹב יִכָּתֵ֖ב לְאַבְּדָ֑ם וַעֲשֶׂ֨רֶת אֲלָפִ֜ים כִּכַּר־כֶּ֗סֶף אֶשְׁקוֹל֙ עַל־יְדֵי֙ עֹשֵׂ֣י הַמְּלָאכָ֔ה לְהָבִ֖יא אֶל־גִּנְזֵ֥י הַמֶּֽלֶךְ:

ורמז לכך שמדובר בניסיון מול הקב"ה כתוב תלמוד בבלי מסכת מגילה דף טו עמוד ב

בלילה ההוא נדדה שנת המלך, אמר רבי תנחום: נדדה שנת מלכו של עולם.

ויש אומרים שכל מקום שכתוב המלך במגילת אסתר הכוונה לקב"ה

ואלי רמז למחצית השקל במאבק של יעקב עם שרו של עשיו נמצא בתלמוד בבלי מסכת חולין דף צא עמוד א

ויותר יעקב לבדו - אמר רבי אלעזר: שנשתייר על פכין קטנים, מכאן לצדיקים שחביב עליהם ממונם יותר מגופם וכל כך למה - לפי שאין פושטין ידיהן בגזל.

וכנגד אותם פכין קטנים שגרמו לכך שיעקב יישאר לבדו ויאבק עם שרו של עשיו יש את מחצית השקל שאדם נותן כדי להיאבק מול ההסתר שנוצר כתוצאה מהמאבק הזה . וכמו שיעקב לא היה מוכן לוותר על הפכין הקטנים כך כל אחד מישראל צריך לתת מעצמו את מחצית השקל כדי להבין שגם למחצית השקל יש חשיבות עצומה בייחוד אם מדובר על גזל וזה נראה משהו שולי ואותה מחצית השקל מאפשרת את החיבור של כנסת ישראל עם הקב"ה עד שיגיע משיח צדקנו ואותו אבק והסתר של כסא הכבוד יעלם ונוכל להבין ולראות את המציאות כפי שהיא .