24.6.2016

פרשת שלח לך מה זה רוח אחרת שכתובה אצל כלב בן יפונה ? למה מוזכר רק כלב ולא יהושע ? מה עשה כלב בן יפונה בחברון ? וכיצד זה קשור למלוכה של דויד המלך ? ‏י"ח/סיון/תשע"ו

בס"ד
פרשת שלח לך  מה זה רוח אחרת שכתובה אצל כלב בן יפונה ? למה מוזכר רק כלב ולא יהושע  ? מה עשה כלב בן יפונה בחברון ? וכיצד זה קשור למלוכה של דויד המלך ? ‏י"ח/סיון/תשע"ו

כתוב במדבר פרק יד

(כד) וְעַבְדִּ֣י כָלֵ֗ב עֵ֣קֶב הָֽיְתָ֞ה ר֤וּחַ אַחֶ֙רֶת֙ עִמּ֔וֹ וַיְמַלֵּ֖א אַחֲרָ֑י וַהֲבִֽיאֹתִ֗יו אֶל־הָאָ֙רֶץ֙ אֲשֶׁר־בָּ֣א שָׁ֔מָּה וְזַרְע֖וֹ יוֹרִשֶֽׁנָּה:

ויש כאן שני שאלות להיכן נעלם יהושע ומה המשמעות של רוח אחרת ? 

רש"י במדבר פרשת שלח פרק יד פסוק כד

(כד) רוח אחרת - שתי רוחות אחת בפה ואחת בלב,ד למרגלים אמר, אני עמכם בעצה, ובלבו היה לומר האמת ועל ידי כן היה בו כח להשתיקם, כמו שנאמר (לעיל יג ל) ויהס כלב, שהיו סבורים שיאמר כמותם, זהו שנאמר בספר (יהושע יד ז) ואשיב אותו דבר כאשר עם לבבי,ה ולא כאשר עם פי:

ורש"י מפרש רוח אחרת הכוונה שכלב היה "פוליטיקאי"  הוא חשב דבר אחד אבל דיבר דבר אחר וזאת כדי שיוכל לתמרן את המצב לטובתו  כדי שהם יקשיבו לו

והאבן עזרא במדבר פרשת שלח פרק יד פסוק כד אומר

(כד) ועבדי כלב - הזכירו לבדו בעבור ויהס (במדבר יג, ל).   

כלומר האבן עזרא מפרש למה לא הוזכר יהושע כי כלב היסה את העם במדבר פרק יג ואמר

(ל) וַיַּ֧הַס כָּלֵ֛ב אֶת־הָעָ֖ם אֶל־מֹשֶׁ֑ה וַיֹּ֗אמֶר עָלֹ֤ה נַעֲלֶה֙ וְיָרַ֣שְׁנוּ אֹתָ֔הּ כִּֽי־יָכ֥וֹל נוּכַ֖ל לָֽהּ:

ובזכות האומץ של כלב לדבר אל העם ולהסביר לו את היכולת לרשת את הארץ רק הוא הוזכר ולא יהושע  .  והרמב"ן במדבר פרשת שלח פרק יד פסוק כד

(כד) ועבדי כלב – לא הזכיר יהושע, כי פירש לכלב שכרו שיוריש הארץ אשר בא שמה ושכר יהושע אינו ראוי לפרשו עתה שיהיה הוא במקום משה.

מפרש הרמב"ן שזה שכרו של כלב אבל יהושע יקבל את תפקיד מנהיג העם במקום משה ולכן לא הוזכר כאן  . ור' חיים פלטיאל במדבר פרשת שלח פרק יד פסוק כד

(כד) ועבדי כלב. תימ' למה לא הזכיר יהושוע שהרי גם הוא מלא אחרי יי, וי"ל לפי שלא היו ליהושוע בנים לא היה יכול לומר (וזרעה) [וזרעו] יורישנה לכך לא הזכיר יהושוע.

וחיים פלטיאל מפרש כי סוף הפסוק מדבר על זרעו שיקבל ירושה אבל ליהושע לא היה בנים ולכן לא היה שייך בירושה ולכן לא נכתב בפסוק .  והגור אריה במדבר פרשת שלח פרק יד פסוק כד אומר

אלא כך פירושו, שהיה רוח אחרת בכלב - ממה שהיה נראה רוחו ממה שדבר בפיו, כי מי שהיה שומע כלב מדבר היה סובר שרוחו אשר בקרבו גם כן מסכים עם המרגלים, ולגנות את הארץ, ואינו כן, כי רוח אחרת היתה בו, לא כמו הרוח שהבינו מפיו:

ופרוש זה מאוד דומה לפרוש של רש"י

ועכשיו נראה את הפרוש של הזוהר על השאלות שלנו

אֵלֶּה שְׁמוֹת הָאֲנָשִׁים אֲשֶׁר שָׁלַח מֹשֶׁה וְגוֹ', אָמַר רִבִּי יִצְחָק, מֹשֶׁה אִסְתָּכַּל וְיָדַע דְּלָא יִצְלְחוּן בְּאָרְחַיְיהוּ, כְּדֵין צַלֵּי עָלֵיהּ דִּיהוֹשֻׁעַ. כְּדֵין כָּלֵב הֲוָה בְּדוֹחֲקָא, אָמַר, מַה אַעְבִּיד, הָא יְהוֹשֻׁעַ אָזִיל בְּסִיַיעְתָּא עִלָּאָה דְּמֹשֶׁה, דְּשָׁדַר בֵּיהּ נְהִירוּ דְּסִיהֲרָא, וְהוּא אַנְהִיר עָלֵיהּ בִּצְלוֹתֵיהּ, בְּגִין דְּאִיהוּ שִׁמְשָׁא. מָה עֲבַד כָּלֵב. אִשְׁתְּמִיט מִנַּיְיהוּ, וְאָתֵי לְגַבֵּי קִבְרַיָּיא דַּאֲבָהָן, וְצַלֵּי תַּמָּן צְלוֹתֵיהּ.

תרגום :

אֵלֶּה שְׁמוֹת הָאֲנָשִׁים אֲשֶׁר שָׁלַח מֹשֶׁה וְגוֹ'. אָמַר רַבִּי יִצְחָק, מֹשֶׁה הִסְתַּכֵּל וְיָדַע שֶׁלֹּא יַצְלִיחוּ בְדַרְכֵיהֶם, וְאָז הִתְפַּלֵּל עַל יְהוֹשֻׁעַ. וְאָז כָּלֵב הָיָה בְדחַק, וְאָמַר מָה אֶעֱשֶׂה? הֲרֵי יְהוֹשֻׁעַ הוֹלֵךְ בְּסִיּוּעַ עֶלְיוֹן שֶׁל מֹשֶׁה, שֶׁשָּׁלַח בּוֹ אוֹר הַלְּבָנָה, וְהוּא הֵאִיר עָלָיו בִּתְפִלָּתוֹ מִשּׁוּם שֶׁהוּא שֶׁמֶשׁ. מֶה עָשָׂה כָּלֵב? נִשְׁמַט מֵהֶם וְהָלַךְ לְקִבְרֵי הָאָבוֹת, וְהִתְפַּלֵּל שָׁם תְּפִלָּתוֹ.

אומר הזוהר שכלב בן יפונה הבין שללא סיוע של האבות הוא לא יוכל לצלוח את משימת הריגול ולכן הלך לקבר האבות כדי להתפלל שם וכיצד הבין כלב בן יפונה מה עליו לעשות אומר הזוהר

וְתָא חֲזֵי, דָּוִד בָּעָא לְאִתְבְּנָאָה בְּמַלְכוּ שְׁלֵימָתָא לְתַתָּא, כְּגַוְונָא דִּלְעֵילָּא, וְלָא אִתְבְּנֵי, עַד דְּאָתָא וְאִתְחֲבָּר בַּאֲבָהָן. וְקָאִים שֶׁבַע שָׁנִים לְאִתְבְּנָאָה בְּגַוַויְיהוּ. לְבָתַר שֶׁבַע שָׁנִים, אִתְבְּנֵי בְּכֹלָּא, אִתְמַשְּׁכָא מַלְכוּתֵיהּ דִּי לָא תַּעְדֵּי לְעָלְמִין. וְאִי לָאו דְּאִתְעָבַד בְּחֶבְרוֹן לְאִתְחַבְּרָא בְּדוּכְתֵּיהּ, לָא אִתְבְּנִי מַלְכוּתֵיהּ לְאִתְמַשְׁכָא כְּדְקָא יֵאוֹת. כְּהַאי גַּוְונָא כָּלֵב, אִתְנְהִיר בֵּיהּ רוּחָא דְּחָכְמְתָא, וְאָתָא לְחֶבְרוֹן, לְאִתְחַבְּרָא בַּאֲבָהָן, וּלְדוּכְתֵּיהּ אָזִל, וּלְבָתַר, דּוּכְתֵּיהּ הֲוָה, וְיָרִית לֵיהּ.

תרגום :

וּבֹא רְאֵה, דָּוִד רָצָה לְהִבָּנוֹת בְּמַלְכוּת שְׁלֵמָה לְמַטָּה כְּמוֹ שֶׁלְּמַעְלָה, וְלֹא נִבְנָה עַד שֶׁבָּא וְהִתְחַבֵּר בָּאָבוֹת, וְעָמַד שֶׁבַע שָׁנִים לְהִבָּנוֹת בְּתוֹכָם. אַחַר שֶׁבַע שָׁנִים נִבְנָה בַּכֹּל, נִמְשְׁכָה מַלְכוּתוֹ שֶׁלֹּא תַעֲבֹר לְעוֹלָמִים. וְאִם לֹא שֶׁנַּעֲשָׂה בְּחֶבְרוֹן לְהִתְחַבֵּר בִּמְקוֹמוֹ, לֹא נִבְנְתָה מַלְכוּתוֹ לְהִמָּשֵׁךְ כָּרָאוּי. כְּמוֹ כֵן כָּלֵב, הֵאִירָה בּוֹ רוּחַ חָכְמָה, וּבָא לְחֶבְרוֹן לְהִתְחַבֵּר בָּאָבוֹת וְלִמְקוֹמוֹ הָלַךְ. אַחַר כָּךְ מְקוֹמוֹ הָיָה, וְיָרַשׁ אוֹתוֹ.

כלומר הרוח האחרת של כלב זה רוח חוכמה שנכנסה בו ואז הבין שכדי שיוכל לצלוח את המשימה של הריגול הוא צריך ללכת לקברי אבות ולהתחבר לאבות כדי שיהיה שיעבור בהצלחה את משימת הריגול ואת האפשרות להיכנס לארץ ישראל , וכניסה לארץ ישראל זה משימה שצריך התחברות לאבות כי מלכות צריך את האבות כמו שדויד קיבל את כוחו בחברון וכמה מסביר את זה הזוהר

אֶלָּא, כֹּלָּא הוּא רָזָא קָמֵי קוּדְשָׁא בְּרִיךְ הוּא. תָּא חֲזֵי, מַלְכוּתָא קַדִּישָׁא לָא קַבִּיל מַלְכוּ שְׁלֵימָתָא, עַד דְּאִתְחֲבָּר (בראשית ע''ט ע''ב) בַּאֲבָהָן. וְכַד אִתְחֲבָּר בְּהוּ, אִתְבְּנִי בְּבִנְיָינָא שְׁלִימוּ, מֵעָלְמָא עִלָּאָה, וְעָלְמָא (בראשית רמ''ז ע''א) עִלָּאָה אִקְרֵי שֶׁבַע שָׁנִים, בְּגִין דְּכֻלְּהוּ בֵּיהּ.

תרגום :

אֶלָּא הַכֹּל הוּא סוֹד לִפְנֵי הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא. בּא רְאֵה, הַמַּלְכוּת הַקְּדוֹשָׁה לֹא קִבְּלָה מַלְכוּת שְׁלֵמָה עַד שֶׁהִתְחַבְּרָה בָּאָבוֹת, וּכְשֶׁהִתְחַבְּרָה בָהֶם, נִבְנָה בִּנְיָן שָׁלֵם מֵעוֹלָם הָעֶלְיוֹן, וְהָעוֹלָם הָעֶלְיוֹן נִקְרָא שֵׁבַע שָׁנִים, מִשּׁוּם שֶׁכֻּלָּם בּוֹ.

וצריך להבין את מהות מעשה הריגול ואומר הזוהר

וְהַיָּמִים יְמֵי בִּכּוּרֵי עֲנָבִים. וְהַיָּמִים, מַאי קָא מַיְירֵי, דְּהָא וְאָז בִּכּוּרֵי עֲנָבִים סַגִּי לֵיהּ. אֶלָּא וְהַיָּמִים, אִינּוּן דְּאִשְׁתְּמוֹדְעָן, כֻּלְּהוּ הֲווֹ מִתְחַבְּרָן בְּהַהוּא זִמְנָא בְּהַהוּא אִילָנָא דְּחָטָא בֵּיהּ אָדָם הָרִאשׁוֹן. כְּמָה דְּתָנֵינָן עֲנָבִים הָיוּ וְעַל דָּא, וְהַיָּמִים: אִינּוּן דְּאִשְׁתְּמוֹדְעָן, יְמֵי בִּכּוּרֵי עֲנָבִים דַּיְיקָא.

תרגום :

וְהַיָּמִים יְמֵי בִּכּוּרֵי עֲנָבִים. וְהַיָּמִים, מַה בָּא לוֹמַר, שֶׁהֲרֵי וְאָז בִּכּוּרֵי עֲנָבִים מַסְפִּיק לוֹ? אֶלָּא וְהַיָּמִים - אוֹתָם הַנּוֹדָעִים, כֻּלָּם הָיוּ מְחֻבָּרִים בְּאוֹתוֹ זְמַן בְּאוֹתוֹ עֵץ שֶׁחָטָא בּוֹ אָדָם הָרִאשׁוֹן, כְּמוֹ שֶׁשָּׁנִינוּ עֲנָבִים הָיוּ, וְעַל זֶה וְהַיָּמִים - אוֹתָם הַיְדוּעִים - יְמֵי בִּכּוּרֵי עֲנָבִים דַּוְקָא

כלומר מהות המשימה של המרגלים להבין את המצב בארץ ולדעת מה התפקיד שלהם ומובן מהזוהר שהנפילים שהיו בחברון מחוברים לעץ הדעת כלומר הם חלק של המשך החטא של האדם הראשון (וכבר דיברתי בעבר על הנפילים ועל המקום המרכזי שלהם ) ולכאורה התפקיד של המרגלים להבין את המצב ולהבין שהכניסה לארץ וההתגברות על הנפילים היא חלק מתיקון של חטא של האדם הראשון ומשימה זו היא כמעט בלתי אפשרית ורק בזכות האבות הנמצאים בחברון כולל האדם הראשון ניתן להתגבר על אותם נפילים ולרשת את הארץ

רִבִּי יִצְחָק אָמַר, מַאן דְּהַוָה רָשִׁים מִכֻּלְּהוּ דָּא עָאל בְּגַוִּויהּ דְּבֵיהּ תַּלְיָא כֹּלָּא. וְתָּא חֲזֵי, מַאן הוּא מִשְּׁאַר אָחֳרִי דְּיֵכוּל לְאַעֲלָא תַּמָּן, דְּהָא כְּתִיב וְשָׁם אֲחִימָן שֵׁשַׁי וְתַלְמַי, וּמִדְּחִילוּ דִּלְהוֹן מַאן יָכִיל לְאַעְלָאָה (דף קנ''ט ע''א) בִּמְעַרְתָּא. אֶלָּא שְׁכִינְתָּא עָאלַת תַּמָּן בְּכָלֵב, לְבַשְּׂרָא לַאֲבָהָן, דְּהָא מָטָא זִמְנָא לְאַעֲלָא בְּנַיְיהוּ לְאַרְעָא, דְּאוֹמֵי לוֹן קוּדְשָׁא בְּרִיךְ הוּא, וְדָא הוּא וַיָּבֹא עַד חֶבְרוֹן.

תרגום :

רַבִּי יִצְחָק אָמַר, מִי שֶׁהָיָה רָשׁוּם מִכֻּלָּם, זֶה נִכְנַס בּוֹ, שֶׁבּוֹ תָּלוּי הַכֹּל. וּבֹא וּרְאֵה, מִי הוּא מִשְּׁאָר אֲחֵרִים שֶׁיָּכוֹל לְהִכָּנֵס לְשָׁם? שֶׁהֲרֵי כָּתוּב וְשָׁם אֲחִימָן שֵׁשַׁי וְתַלְמַי, וּמִפַּחְדָּם מִי יָכוֹל לְהִכָּנֵס בַּמְּעָרָה? אֶלָּא הַשְּׁכִינָה נִכְנְסָה שָׁם עִם כָּלֵב, לְבַשֵּׂר לָאָבוֹת שֶׁהֲרֵי הִגִּיעַ זְמַן לְהַכְנִיס בְּנֵיהֶם לָאָרֶץ שֶׁנִּשְׁבַּע לָהֶם הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא, וְזֶהוּ וַיָּבא עַד חֶבְרוֹן.

וזה לפי דעתי מדוע המלכות נתנה למלך דויד שהוא משבט יהודה כי הבסיס לכל המלוכה היא המעשה של כלב בן יפונה שהצליח לעמוד לבדו מול הענקים וכתוב שופטים פרק א

(כ) וַיִּתְּנ֤וּ לְכָלֵב֙ אֶת־חֶבְר֔וֹן כַּֽאֲשֶׁ֖ר דִּבֶּ֣ר מֹשֶׁ֑ה וַיּ֣וֹרֶשׁ מִשָּׁ֔ם אֶת־שְׁלֹשָׁ֖ה בְּנֵ֥י הָעֲנָֽק:  

ואצל דויד כתוב  בשמואל ב פרק ב

(א) וַיְהִ֣י אַֽחֲרֵי־כֵ֗ן וַיִּשְׁאַל֩ דָּוִ֨ד בַּֽיקֹוָ֤ק׀ לֵאמֹר֙ הַאֶעֱלֶ֗ה בְּאַחַת֙ עָרֵ֣י יְהוּדָ֔ה וַיֹּ֧אמֶר יְקֹוָ֛ק אֵלָ֖יו עֲלֵ֑ה וַיֹּ֧אמֶר דָּוִ֛ד אָ֥נָה אֶעֱלֶ֖ה וַיֹּ֥אמֶר חֶבְרֹֽנָה:

והתוצאה שמואל ב פרק ב

(ד) וַיָּבֹ֙אוּ֙ אַנְשֵׁ֣י יְהוּדָ֔ה וַיִּמְשְׁחוּ־שָׁ֧ם אֶת־דָּוִ֛ד לְמֶ֖לֶךְ עַל־בֵּ֣ית יְהוּדָ֑ה וַיַּגִּ֤דוּ לְדָוִד֙ לֵאמֹ֔ר אַנְשֵׁי֙ יָבֵ֣ישׁ גִּלְעָ֔ד אֲשֶׁ֥ר קָבְר֖וּ אֶת־שָׁאֽוּל: ס

 

פרשת בשלח איך חידש אלישע רפואה למחלה כאשר שלמה שהיה הרבה לפניו כתב את ספר הרפואות ? מה הקשר של ספר הרפואות לאברהם ? מה החידוש של המלך חזקיהו בעמידת חולי ? מה הקשר של אלישע למלך חזקיהו ? ‏י"ח/סיון/תשע"ו

בס"ד
פרשת בשלח איך חידש אלישע רפואה למחלה כאשר שלמה שהיה הרבה לפניו כתב את ספר הרפואות ? מה הקשר של ספר הרפואות לאברהם ? מה החידוש של המלך חזקיהו בעמידת חולי ? מה הקשר של אלישע למלך חזקיהו ?   ‏י"ח/סיון/תשע"ו

בשבוע שעבר נשארנו עם קושיה עצומה כתוב שאלישע חידש שניתן יהיה להתרפות ממחלות שמתים מהם אותם מחלות שיעקב חידש בעולם לעומת זאת כתוב ששלמה המלך שחי הרבה לפני אלישע כתב את ספר הרפואות שמאוחר יותר המלך חזקיה גנז אותו .

ונוסף על הקושיה הזאת כתוב במדרש בילקוט שמעוני מלכים ב רמז רמג

חזקיהו חדש עמידת חולי אמר לפניו רבש"ע אלו העמדת אותו עד יום מותו אינו עושה תשובה אבל מתוך שאדם חולה ועומד הוא עושה תשובה שלמה, אמר לו הקדוש ברוך הוא חייך דבר טוב תבעת וממך הוא מתחיל, הה"ד מכתב לחזקיהו.

אבל הגמרא כותבת  שאלישע חידש את הריפוי למחלה שכתוב בתלמוד בבלי מסכת בבא מציעא דף פז עמוד א

עד דאתא אלישע לא הוה דחליש ואתפח, אתא אלישע בעא רחמי ואתפח, שנאמר ואלישע חלה את חליו אשר ימות בו - מכלל דחלה חלי אחריתי.

הרי זה לכאורה יש סתירה בן המדרש לגמרא  וננסה להבין מה המהות של ספר הרפואות של המלך שלמה

אומר רש"י מסכת פסחים דף נו עמוד א

וגנז ספר רפואות - כדכתיב והטוב (והישר) בעיניך עשיתי ואמרינן בברכות שגנז ספר רפואות, לפי שלא היה לבם נכנע על חולים אלא מתרפאין מיד.

ואומר ר' עובדיה מברטנורא מסכת פסחים פרק ד

וגנז ספר רפואות - לפי שלא היה לבם נכנע על חליים אלא מתרפאים מיד. והרמב"ם פירש, ספר רפואות, ספר מודיע מעניני צורות הכוכבים והטלסמאות, שצורה פלונית העשויה בזמן ועת ידוע מרפאת מחולי פלוני, וזה היה קרוב להטעות הבריות אחר עבודת כוכבים ולכך גנזו

יש שני פרושים מה המהות של ספר הרפואות האחד שהמלך שלמה הכיר את סודות הטבע ואת מהות הצמחים  והעצים והצליח לכתוב את ספר הרפואות

 אומר האברבנאל מלכים א פרק ג

והבחינה הרביעית הוא במה שכללה ידיעת שלמה תועלות הדברים השפלים כלם וסגולותיהם, שהם הטבעיים הנסתרים אצל בעלי העיון, ואופן התחייבם והמשכם מהצורות העצמיות, ובכלל היה יודע ערכי טבעי הדברים אלו לאלו, רצוני להתנגדותם והפכיותם והדמותם ואופני התחלפותם ומדרגות קצתם על קצתם וסדורם בכללות העולם השפל כל דבר לא יכחד מן המלך, ולזה עשה ספר הרפואות שזכרו חכמים ז"ל (ברכות פ"א דף י' ע"ב) מכל הדברים המתיחסים כפי טבעם לבריאות האדם ושוויו. ולהיות ידיעת שלמה מארבעת הבחינות האלה שלם בידיעת העולם השפל הזה בדברים לא הגיע אליהם העיון האנושי והדרך הפלא ויוצא מן המנהג הטבעי, נאמר לו הנה נתתי לך לב נבון וחכם אשר כמוך לא היה לפניך ואחריך לא יקום כמוך:

אומר האברבנל ששלמה ידע את מהות העולם השפל ולכן עשה את ספר הרפואות שכל מי שקרה בספר התרפא . וצריך להבין אם כן באיזה מחלות הספר הזה פעל ולפי ההסבר של רש"י וברטנורא  אני רוצה להגיד שמדובר באותם מחלות שהיו מזמן אברהם כלומר אותם מחלות שלא מתים מהם ולכאורה הם אותם מחלות שבאו כתוצאה שאברהם התפלל לקב"ה שיבדיל בן האנשים בסימני זקנה וזה מחלות שלא מתים מהם וזה בדיוק כמו שתירצו התוספת על הקושיה שבזמן אברהם היה מחלות שנרפאו מהם ע"י הסתכלות באבן הטובה שתלויה  על צווארו וזה לכאורה סותר את  הגמרא שאומרת שיעקב התפלל שיהיו מחלות כדי שאדם יוכל לצוות את בני בתו ותרוץ התוספות שמדובר במחלות שלא מתים מהם .

אבל נשאלת  השאלה כתוב בתלמוד בבלי מסכת בבא בתרא דף טז עמוד ב

רבי שמעון בן יוחי אומר: אבן טובה היתה תלויה בצוארו של אברהם אבינו, שכל חולה הרואה אותו מיד מתרפא, ובשעה שנפטר אברהם אבינו מן העולם – תלאה הקדוש ברוך הוא בגלגל חמה. אמר אביי, היינו דאמרי אינשי: אידלי יומא אידלי קצירא

אם הקב"ה תלה את התרופה בגלגל החמה אז מה הבעיה עם ספר הרפואות שאנשים מתרפים ממנה הרי הם יכולים או להתרפות ע"י גלגל החמה או על ידי ספר הרפואות ?  וצריך להגיד שהתירוץ נמצא ברש"י שאומר שהיו מתרפאים מיד . אברהם הביא את מחלות הזקנה שלא מתים מהם אבל הביא איתו את התרופה אבל מהות התרופה הייתה  להבין דרך ההסתכלות על האבן ואברהם שהאבן היית תלויה על צווארו להבין דרכה את מהות העולם את מהותו של בורא עולם ודרך ההבנה הזאת להגיע לשלמות שגורמת להתרפא מן כל המחלות כי מי שנמצא במאה אחוז עם בורא עולם לא שייך בו מחלות וגם לאחר מותו של אברהם שם בקב"ה את האבן על גלגל החמה כדי שנעבור את אותו תהליך של ההבנה מי ברא את העולם ואיזה דרך אנחנו צריכים ללכת דרך שסלל אברהם אבינו וההבנה הזאת היא שנותנת לנו ריפוי מכל מחלה אבל מה שעשה שלמה המלך הוא ניתק את התרופה ממהות התרופה אדם לא היה צריך להבין את העולם למצוא מי המנהיג של הבירה וכך לכלכל את צעדיו בהתאם לציווי של בורא העולם וזה גרם לאנשים שליבם לא נכנע כלומר לא הפנימו מי באמת העיקר של העולם וזה בורא העולם הקב"ה וגם לשיטת הרמב"ם שהיה בספר הרפואות סימנים של צורות כוכבים יש להבין את הקשר לאבן הטובה שהקב"ה תלה אותו על גלגל החמה ולכן המלך חזקיהו גנז את ספר הרפואות כי הוא ניתק את הקשר של התרופה מהמקור לרפואה וזה ההכרה האמיתית בבורא עולם  וכך כותב [רבינו] בחיי שמות פרק טו

ושם נסהו. הצמח הזה, ולכך אמר "אם שמוע תשמע בקול ה' אלהיך" כלומר: אף על פי שכחות הצמחים ידועים לפניך בסגולותם וטבעם ואתה יכול להתרפא מהם, אין ראוי לך שתתלה בטחונך בהם וברפואתם ותתיאש מלהתפלל ובקשת הרחמים אין לך לזוז ממצות התורה "כי אני ה' רופאך" ולא הצמחים, ומטעם זה גנז חזקיהו ספר רפואות והודו לו, לפי שעם הספר הזה היו הבריות מתרפאים מתחלואיהם ויתיאשו מן התורה והמצות.

ובזה מתורץ הקושיה על אלישע וספר הרפואות של שלמה אבל עדיין צריך לתרץ את הסתירה בן הגמרא למדרש מי באמת העמיד תרופה למחלה שמתים ממנה אלישע או המלך חזקיהו ?

ואני רוצה לתרץ שיש שני סוגי חידושים אחד של אלישע וחידוש של המלך חזקיהו

כתוב בתלמוד בבלי מסכת ברכות דף י עמוד א

בימים ההם חלה חזקיהו למות ויבא אליו ישעיהו בן אמוץ הנביא ויאמר אליו: כה אמר ה' (צבאות) צו לביתך כי מת אתה ולא תחיה וגו'. מאי כי מת אתה ולא תחיה – מת אתה – בעולם הזה, ולא תחיה – לעולם הבא. אמר ליה: מאי כולי האי? אמר ליה: משום דלא עסקת בפריה ורביה. אמר ליה: משום דחזאי לי ברוח הקדש דנפקי מינאי בנין דלא מעלו. אמר ליה: בהדי כבשי דרחמנא למה לך? מאי דמפקדת איבעי לך למעבד, ומה דניחא קמיה ודש אבריך הוא – לעביד. אמר ליה: השתא הב לי ברתך, אפשר דגרמא זכותא דידי ודידך ונפקי מנאי בנין דמעלו. אמר ליה: כבר נגזרה עליך גזירה. אמר ליה: בן אמוץ, כלה נבואתך וצא! כך מקובלני מבית אבי אבא – אפילו חרב חדה מונחת על צוארו של אדם אל ימנע עצמו מן הרחמים.

אצל המלך חזקיהו לא היה גזירה שימות בלבד נגזרה עליו גזירה שלא יחיה לעולם הבא כלומר החידוש של המלך חזקיהו  לא היה בזה שיכול היה לרפא את עצמו כי את זה חידש אלישע שהיה לפני המלך חזקיהו ומה שחידש המלך חזקיהו שניתן לבטל גזירה  לעולם הבא ולכן אין כאן סתירה בן אלישע למלך חזקיהו ובהמשך הגמרא אנחנו רואים את הקשר בן אלישע וחזקיהו אומר התלמוד בבלי מסכת ברכות דף י עמוד ב

ויסב חזקיהו פניו אל הקיר ויתפלל אל ה'. מאי קיר? אמר רבי שמעון בן לקיש: מקירות לבו, שנאמר: מעי מעי אוחילה קירות לבי וגו'. רבי לוי אמר: על עסקי הקיר; אמר לפניו: רבונו של עולם, ומה שונמית שלא עשתה אלא קיר אחת קטנה – החיית את בנה, אבי אבא שחפה את ההיכל כולו בכסף ובזהב – על אחת כמה וכמה. זכר נא את אשר התהלכתי לפניך באמת ובלב שלם והטוב בעיניך עשיתי – מאי והטוב בעיניך עשיתי? אמר רב יהודה אמר רב: שסמך גאולה לתפלה. רבי לוי אמר: שגנז ספר רפואות.

כלומר חזקיהו לומד מהרפואה של אלישע מקל וחומר את הרפואה שלו שזה לא הרפואה של הגוף אלה הרפואה של הנפש ומקבל חזרה את העולם הבא שלו .

לסיכום אני רוצה להסביר שמזמן אברהם שהביא את הזקנה ואיתו את המחלות שלא מתים מהם הביא את התרופה שהיא האבן הטובה על צווארו אבל צורת פעולת התרופה היה דרך הבנת העולם והכרת בורא עולם . לאחר מותו של אברהם הקב"ה שם את האבן הטובה על גלגל החמה והתרופה ניתנת לכל אחד שיכול להשתמש בא על ידי ההכרה בבורא עולם . שלמה המלך הוריד את התרופה  לספר הרפואות ובכך ניתק את התרופה מהמהות שלה ולכן המלך חזקיהו גנז אותו וספר הרפואות הזה טיפל רק באותם מחלות שלא מתים מהם . אלישע חידש את הריפוי ממחלה שמתים ממנה בעולם הזה והמלך חזקיהו חידש שניתן גם לרפא מחלה שמתים ממנה גם מהעולם הזה וגם מהעולם הבא וזה המשפט המוכר לכולם

כך מקובלני מבית אבי אבא – אפילו חרב חדה מונחת על צוארו של אדם אל ימנע עצמו מן הרחמים.

אבל צריך להגיד שמדובר על חרב שמטרתה להעביר את האדם גם מהעולם הזה וגם מהעולם הבא

פרשת בהעלותך מה ההיסטוריה של המחלות ? מה מקור המחלות ? ממתי יש מחלות ? כמה סוגי מחלות היו? כיצד ריפא אברהם מחלות ? היכן התרופה למחלות שלא מתים מהם ? ‏י"ח/סיון/תשע"ו

בס"ד
פרשת בהעלותך מה ההיסטוריה של המחלות ? מה מקור המחלות ? ממתי יש מחלות ? כמה סוגי מחלות היו? כיצד ריפא אברהם מחלות ? היכן התרופה למחלות שלא מתים מהם ? ‏י"ח/סיון/תשע"ו

כתוב תלמוד בבלי מסכת בבא מציעא דף פז עמוד א

עד אברהם לא היה זקנה, מאן דהוה בעי למשתעי בהדי אברהם - משתעי בהדי יצחק, בהדי יצחק - משתעי בהדי אברהם. אתא אברהם, בעא רחמי והוה זקנה, שנאמר ואברהם זקן בא בימים. עד יעקב לא הוה חולשא, אתא יעקב בעא רחמי והוה חולשא, שנאמר ויאמר ליוסף הנה אביך חלה. עד דאתא אלישע לא הוה דחליש ואתפח, אתא אלישע בעא רחמי ואתפח, שנאמר ואלישע חלה את חליו אשר ימות בו - מכלל דחלה חלי אחריתי.

הגמרא מביאה לנו את ההיסטוריה של התפתחות המחלה . בזמן אברהם לא היה זקנה כלומר לא היה תהליך של הזדקנות ואדם צעיר  היה נראה כמו אדם זקן ולא ניתן היה להבדיל בן אברהם ליצחק שהיה דומה לאברהם ולכן התפלל אברהם ובאה זקנה לעולם כלומר היה ניכר מי זקן ומי צעיר ומקשה המהרש"א חידושי אגדות מסכת בבא מציעא דף פז עמוד א

והוה זקנה. ק"ק דכבר כתיב באנשי סדום מנער ועד זקן וכתיב ואבינו זקן ובאברם גופיה כתיב ואדוני זקן ואברהם ושרה זקנים מאי אולמיה האי קרא ואברהם זקן מכל הני קראי וי"ל דודאי הזקנה ע"ש רוב שנים היה כבר בעולם אלא שלא היה בעולם הזקנה הניכרת בליבון שיער ודבעי משתעי בהדי אברהם כו' וע"ז בקש רחמים להיות הזקנה ניכרת בליבון שיער

וניתן להבין שלא הייתה זקנה אבל אנשים היו מתים  לא בגלל תהליך של זקנה ולא בגלל מחלה כאשר הגיע זמנם למות היו מתים מייד ללא תהליך של  הזדקנות או של  מחלה .

כתוב בתלמוד בבלי מסכת בבא בתרא דף טז עמוד ב

רבי שמעון בן יוחי אומר: אבן טובה היתה תלויה בצוארו של אברהם אבינו, שכל חולה הרואה אותו מיד מתרפא, ובשעה שנפטר אברהם אבינו מן העולם – תלאה הקדוש ברוך הוא בגלגל חמה. אמר אביי, היינו דאמרי אינשי: אידלי יומא אידלי קצירא

ועל זה מקשה התוספות מסכת בבא בתרא דף טז עמוד ב

שכל חולה שרואה אותה מיד מתרפא – וא"ת והא בימי אברהם אכתי לא היה חולי בעולם כדאמרי' בהשוכר את הפועלים (ב"מ דף פז.) דעד יעקב לא הוה חולשא ועד אלישע לא הוה דאיחלש ואיתפח ומצינן למימר דהכא בחולה של מכה איירי ור"ת ור"י מפרשים דעד יעקב לא הוה דאיחלש היינו חולי של מיתה מכאן ואילך הוה דאיחלש חולי של מיתה ולא הוה דאיתפח עד אלישע

יש שני תירוצים בתוספות על זה האבן הטובה שהייתה  על צווארו של אברהם אבן טובה שכל מי שראה אותה התרפא ומדובר בחולי שנגרם כתוצאה ממעשה אדם והתירוץ השני שמדובר במחלה שלא מתים ממנה . כלומר לפי התירוץ השני בזמן אברהם היו מחלות שלא מתים מהם ואותה אבן טובה ריפאה אותם ממחלתם וחוץ מזה אנשים היו מתים מיד ללא מחלה . בזמן יעקב לא היה חולשה כלומר מחלה ויעקב התפלל שיהיה תהליך של מחלה כדי שלאנשים יהיה זמן כדי להיפרד מבני משפחתם ואומר רש"י מסכת בבא מציעא דף פז עמוד א

בעא רחמי והוה חולשא - שיחלה אדם לפני מותו ויצוה לביתו.

כלומר  לפי התירוץ של התוספות בבא בתרא מה שיעקב חידש שלפני שאדם מת היה יכול לחלות כדי שיהיה לו זמן לצוות את בני משפחתו . אבל מזמן אברהם היו מחלות שלא היו מתים מהם אבל הבן הטובה של אברהם שהיתה על צוארו יכלה לרפות אותם מהמחלות שלא היו מתים מהם

ומכאן אפשר להבין שברגע שאדם חלה היה זה חולי של מות כלומר לא היה ניתן להתרפא מהמחלה הזאת כי כאשר בא אלישע אז הוא התפלל שיהיה חולי שניתן לרפא אותו . ולפי התירוץ השני של תוספות היו שני סוגי מחלות מחלה "קלה " שלא היו מתים ממנה ומחלות כאלו היו גם בזמן אברהם והיו מחלות "קשות " שהיו מתים ממנה ולא היה ניתן לרפא אותם . ובא אלישע  וחידש שהמחלות שהיו מתים מהם ניתן היה לרפא אותם .

כלומר רק מהזמן של אלישע מחלה שלא נוצרה על ידי אדם ניתן היה לרפא אותה כי עד שאלישע לא התפלל שניתן יהיה לרפא את המחלה כל מי שחלה ממחלה היה מת .

אם כן מחלה הבאה על האדם שיש בה סכנת חיים זה מחלה שבאה לעולם על ידי יעקב אבינו . ולפי התירוץ השני של תוספות מחלה שלא מביאה לידי מוות היית בעולם גם ללא בקשתו של יעקב ואותה אבן טובה נמצאת עכשיו על גלגל החמה והיא נותנת מרפא  לכל העולם כמו שכתוב בגמרא "אמר אביי, היינו דאמרי אינשי: אידלי יומא אידלי קצירא "

ואומר רש"י מסכת בבא בתרא דף טז עמוד ב

אידלי יומא - הוגבה שמש כשהחמה זורחת.  אידלי קצירא - מיקל החולי.

כלומר הקב"ה דרך אברהם נתן את הכוח לרפא מחלות שלא מביאות למיתה

ואומר הכלי יקר בראשית פרק לב

וכן אברהם לא הכיר בוראו כי אם מתוך הליכות השמש והתחלת עלייתה כעלות השחר, כמו שנאמר (ישעיה מא ב) מי העיר ממזרח צדק ופסוק זה נדרש על אברהם, וזהו המרגלית הטובה שהיתה תלויה בצוארו של אברהם, שהיה מפרסם לכל מציאות האל יתברך ובמותו תלה ידיעה זו בגלגל החמה, ופירש הרב שעל זה אמרו (יומא כ ב) אלמלא גלגל חמה המכריז מציאות האל יתברך היה נשמע קול המונה של רומי המכחשת מציאותו יתברך. לכך נאמר עד עלות השחר ולא עד בכלל כי על ידי ידיעת תנועת השמש ידע יעקב כי ה' הוא האלהים. ומטעם זה משפט הרשעים לבקרים, וראיה מסדום וכמו שנאמר (תהלים קא ח) לבקרים אצמית כל רשעי ארץ, לפי שלא לקחו לימוד מעלות השחר ולא ידעו את ה':

כלומר אברהם שהכיר את בוראו מתוך עצמו הביא לעולם את הרפואה לאותם מחלות שלא מתים מהם ואת הכוח הזה הוכנס לגלגל החמה וניתן לכל העולם כולו . אבל רק מי "שמסתכל עליו:"  נרפא כלומר אותו סגולה לרפא את אותם מחלות ניתן רק למי שרואה אותה כלומר מבין את מה שאברהם אבינו הבין כי יש בורא לעולם אבל מי שלא "רואה את האבן " לא יכול להתרפות מהמחלה כי התנאי הוא שצריך לראות אותו כלומר להבין את המשמעות שלו כמו שאברהם הבין את העולם ומצא את הקב"ה . ולכן יש להגיד שאברהם שם אותו על צווארו כלומר ללא שהיה על צווארו לא היה יכול האדם להתרפא כי לא הבין את הקשר בן האבן הטובה להבנה של אברהם מי בורא העולם ומי אחראי על המחלות .ואברהם שלכאורה הביא את המחלות לעולם הביא גם את התרופה למחלות הללו כלומר אותם מחלות שלא מתים מהם

וכאן יש שלב נוסף בהתפתחות המחלה  

אומר צרור המור שמות פרק ד

וזהו ושם ניסהו. לאותו עשב. ולפי שידוע שיש עשבים שיש להם סגולות נפלאות להחיות ולרפאות כל החלאים. וכל זה השיג שלמה בחכמתו ועשה ספר רפואות מסגולת כל העשבים עד האזוב אשר בקיר

אומר צרור המור ששלמה המלך החכם באדם חיבר ספר רפואות שהיה בו תרופה להתרפאות מכל מחלה כלומר אלישע חידש שאותם מחלות שכולם היו מתים מהם ניתן היה לרפא ושלמה חידש ספר שהיה נותן לכל אחד את הכוח להתרפא מכוח ההבנה של עולם הצמחים .

ואז בא חזקיהו וגנז את ספר הרפואות של שלמה

תלמוד בבלי מסכת ברכות דף י עמוד ב

תנו רבנן: ששה דברים עשה חזקיהו המלך, על שלשה הודו לו ועל שלשה לא הודו לו. על שלשה הודו לו: גנז ספר רפואות - והודו לו, כתת נחש הנחשת - והודו לו, גירר עצמות אביו על מטה של חבלים - והודו לו.

וצריך עיון גדול ונשאלתי על ידי הרב אבנר בשיעור הרי הנביא אלישע היה הרבה אחרי שלמה וכיצד אלישע חידש תרופה למחלה הרי שלמה עשה זאת לפניו ובעזרת השם אדון בנושא בשיעור הבא בפרשת בשלח