1.11.2019

פרשת נח מה היה המטרה של דור הפלגה ? האם דור הפלגה היו שוטים או בעלי ידע ? האם ניתן לשנות את מהותו של העולם ? מה הקשר לבחירה החופשית של האדם ? האם דור הפלגה יכלו להצליח לבנות להם עולם ללא השפעה של הקב"ה ? מאיפה לומדים שמהות קיום העולם זה הבחירה החופשית ? למה הקב"ה לא ביטל את היכולת של האדם לשנות את העולם ? מה היה קורה לדור הפלגה אם היו מצליחים ? מה הקשר של דור הפלגה לעמלק ? מדוע עמלק נלחם בעם ישראל כאשר הוא יודע שאם יצליח הוא ישמיד גם את עצמו ? ‏ג'/חשון/תש"פ

בס"ד
פרשת נח מה היה המטרה של דור הפלגה ? האם דור הפלגה היו שוטים או בעלי ידע ? האם ניתן לשנות את מהותו של העולם ? מה הקשר לבחירה החופשית של האדם ? האם דור הפלגה יכלו להצליח לבנות להם עולם ללא השפעה של הקב"ה ? מאיפה לומדים שמהות קיום העולם זה הבחירה החופשית ? למה הקב"ה לא ביטל את היכולת של האדם לשנות את העולם ? מה היה קורה לדור הפלגה אם היו מצליחים ? מה הקשר של דור הפלגה לעמלק ? מדוע עמלק נלחם בעם ישראל כאשר הוא יודע שאם יצליח הוא ישמיד גם את עצמו ? ‏ג'/חשון/תש"פ

בראשית פרק יא

(ג) וַיֹּאמְר֞וּ אִ֣ישׁ אֶל־רֵעֵ֗הוּ הָ֚בָה נִלְבְּנָ֣ה לְבֵנִ֔ים וְנִשְׂרְפָ֖ה לִשְׂרֵפָ֑ה וַתְּהִ֨י לָהֶ֤ם הַלְּבֵנָה֙ לְאָ֔בֶן וְהַ֣חֵמָ֔ר הָיָ֥ה לָהֶ֖ם לַחֹֽמֶר:

(ד) וַיֹּאמְר֞וּ הָ֣בָה׀ נִבְנֶה־לָּ֣נוּ עִ֗יר וּמִגְדָּל֙ וְרֹאשׁ֣וֹ בַשָּׁמַ֔יִם וְנַֽעֲשֶׂה־לָּ֖נוּ שֵׁ֑ם פֶּן־נָפ֖וּץ עַל־פְּנֵ֥י כָל־ הָאָֽרֶץ:

אומר הכתר יונתן בראשית פרק יא פסוק ד

(ד) ויאמרו הבה נבנה לנו עיר ומגדל וראשו מגיע עד חיבור (צד) השמים, ונעשה לנו השתחויה בראשו, ונשים חרב בידו ותהי עושה לפניו מערכי קרב לפני עד לא [שלא] נתפזר מעל פני הארץ:

ונשאלת השאלה האם באמת דור הפלגה חשב שהוא יכול להתמודד מול בורא עולם ? האם הם הבינו בדיוק מה הם עושים או זה היה מעשה שטות מוחלטת ? האם באמת נתן הקב"ה כוח לאדם להלחם איתו ואפילו לנצח אותו חס וחלילה ? (הכוונה לנצח אותו כפי שהוא הטביע בבריאה של העולם )

תחילה ננסה להבין מה רצו להשיג דור הפלגה

בראשית פרק ט

(א) וַיְבָ֣רֶךְ אֱלֹהִ֔ים אֶת־נֹ֖חַ וְאֶת־בָּנָ֑יו וַיֹּ֧אמֶר לָהֶ֛ם פְּר֥וּ וּרְב֖וּ וּמִלְא֥וּ אֶת־הָאָֽרֶץ:

הקב"ה ציוה את בני נוח לפרות ולרבות ולמלא את הארץ והם לא היו מוכנים לקיים את  הציווי הזה

בראשית פרק יא

(ד) וַיֹּאמְר֞וּ הָ֣בָה׀ נִבְנֶה־לָּ֣נוּ עִ֗יר וּמִגְדָּל֙ וְרֹאשׁ֣וֹ בַשָּׁמַ֔יִם וְנַֽעֲשֶׂה־לָּ֖נוּ שֵׁ֑ם פֶּן־נָפ֖וּץ עַל־פְּנֵ֥י כָל־ הָאָֽרֶץ:

וכתובעל המנהיג של דור הפלגה בבראשית פרק י

(ח) וְכ֖וּשׁ יָלַ֣ד אֶת־נִמְרֹ֑ד ה֣וּא הֵחֵ֔ל לִֽהְי֖וֹת גִּבֹּ֖ר בָּאָֽרֶץ:

(ט) הוּא־הָיָ֥ה גִבֹּֽר־צַ֖יִד לִפְנֵ֣י יְקֹוָ֑ק עַל־כֵּן֙ יֵֽאָמַ֔ר כְּנִמְרֹ֛ד גִּבּ֥וֹר צַ֖יִד לִפְנֵ֥י יְקֹוָֽק:

ואומר רש"י בראשית פרשת נח פרק י פסוק ח

(ח) להיות גבור - להמרידמ כל העולם על הקדוש ברוך הוא בעצת דור הפלגה:

ואומר הריקאנטי בראשית פרק יא פסוק ד

(ד) ויאמרו הבה נבנה לנו עיר ומגדל וגו' [יא, ד]. העיר הנזכרת היא עיר קטנה, כמה דאת אמר [להלן כט, כד] ושם הקטנה רחל. והמגדל הוא מגדל עוז שם יי' [משלי יח, י], וזהו וראשו בשמים רמז לשמים העליונים. ונעשה לנו שם. היודע פירוש שם יכיר מחשבתם הרעה, כי רצו להפריד השכינה מן הבנין, ובהפרדה היו כחות הטומאה שופעין בה מזוהמת הנחש, וזהו ונשרפה לשרפה. בסוד [ישעיה סד, י] בית קדשנו ותפארתנו היה לשרפת אש. ובסוד [במדבר יט, כ] כי את מקדש יי' טמא.

כלומר הם רצו להקים בעולם איזה סוג של עולם המנותק מהקב"ה וכאילו מוגן מפני הקב"ה כדי שיהיה להם "שם" כלומר ממלכה בלעדית שלהם שבו הם יהיו מי ששולטים בעולם ללא התערבות של הקב"ה .

ואומר פירוש הסולם לזוהר - בראשית פרשת נח מאמר הוא היה גבור ציד אות שכא

אמר רבי אלעזר וכו': אר"א נמרוד היה מפתה את הבריות ללכת אחר עבדות של עבודה זרה. והיה שולט בכח אלו הלבושים ונצח את בני העולם. והיה אומר על עצמו שהוא המושל בעולם דהיינו שעשה עצמו אלהים, ובני אדם היו עובדים אליו. ולמה נקרא שמו נמרוד, משום שמרד במלך העליון של מעלה, שמרד בעליונים, דהיינו בקדושה העליונה ומרד בתחתונים. דהיינו בבני עולם הזה.

נמרוד ראה את עצמו כמלך על הארץ וכדי שהוא יהיה כזה בעולם הוא צריך לנתק את הקשר של בורא עולם לארץ וכדי שנבין את זה אומר ה פרקי דרבי אליעזר פרק יא

עֲשָׂרָה מְלָכִים מָלְכוּ מִסּוֹף הָעוֹלָם וְעַד סוֹפוֹ. מֶלֶךְ הָרִאשׁוֹן זֶה הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא, שֶׁהוּא מוֹלֵךְ בַּשָּׁמַיִם וּבָאָרֶץ, וְעָלָה בְּמַחֲשַׁבְתּוֹ לְהָקִים מְלָכִים עַל הָאָרֶץ, שֶׁנֶּאֱמַר [דניאל ב, כא] וְהוּא מְהַשְׁנֵא עִדָּנַיָּא וְזִמְנַיָּא מְהַעְדֵּה מַלְכִין וּמְהָקֵים מַלְכִין וְגוֹ'. הַמֶּלֶךְ הַשֵּׁנִי זֶה נִמְרוֹד שֶׁמָּשַׁל מִסּוֹף הָעוֹלָם וְעַד סוֹפוֹ, שֶׁהָיוּ כָּל הַבְּרִיּוֹת יְרֵאִים מִמֵּי הַמַּבּוּל, וְנִמְרוֹד הָיָה עֲלֵיהֶם מֶלֶךְ, שֶׁנֶּאֱמַר [בראשית י, י] וַתְּהִי רֵאשִׁית מַמְלַכְתּוֹ בָּבֶל.

וכדי שנבין כיצד נמרוד מלך על כל העולם כותב המדרש שהוא לבש את בגדי האדם הראשון שנתן לו את העוצמה לשלוט בכל העולם אוצר מדרשים (אייזנשטיין) עשרת המלכים

ומפני מה זה מלך? אמר ר' ישמעאל אותן הבגדים שהיו על אדם וחוה כל חיה ועוף שרואין אותם היו משתחוים לפניהם מפני שהקב"ה נתן יראתם עליהם דכתיב ומוראכם וחתכם יהיה על וגו' (שם /בראשית/ ט'), וכשחטאו ונטרדו מן הגן הפשיטן הקדוש ברוך הוא מעליהם דכתיב אדם ביקר בל ילין נמשל כבהמות נדמו (תהלים מ"ט), כבהמה זו שמפשיטין את עורה ממנה, וכיון שמת אדם הראשון הפקידם לשת ושת לחנוך וחנוך לנח ונח לשם ושם לעבר ונמרוד הרשע נלחם עם עבר ולקחם ולבשם ויצא לשדה, וכיון שהיו רואין אותו החיות והבהמות והעופות היו באין להשתחוות לפניו והוא תופשן, היינו דכתיב הוא היה גבור ציד לפני ה' וגו'.

כלומר לנמרוד היה כוח עצום והוא השתמש בכלים שנתן הקב"ה לאדם הראשון כלומר נמרוד הבין את העולם הבין כיצד דברים פועלים בעולם והוא לקח את אותם כלים שנתן הקב"ה כדי לנסות ולהלחם בקב"ה .

וכך הם ניסו למנוע את התערבות הקב"ה בעולם

אומר המדרש תנחומא (בובר) פרשת נח

אמר ר' שמעון בן יוחי נטלו ע"ז ונתנוהו בראש המגדל, [אמרו] אם גוזר הקדוש ברוך הוא עלינו גזירות יהיה כנגדו ומעכבו

כלומר הם בנו מגדל שאמור לעכב את הפעולות של הקב"ה בעולם

ודור הפלגה נילחם ב 3 צורות שונות אוצר מדרשים (אייזנשטיין) עקיבא, רבי

באותה שעה נתחלקו בני דור הפלגה לשלש כתות, אחת אומרת נבנה מגדל מן הארץ עד לרקיע ונשב בתוכו כמלאכי השרת כדי שיהיו מושבנו בעליונים ובתחתונים, וכת שניה אומרת נבנה מגדל מהארץ עד לרקיע ונעשה לנו שם ואין שם אלא ע"ז שנאמר ושם אלהים אחרים לא תזכירו (משפטים), וכת שלישית אומרת נבנה לנו מגדל מהארץ לרקיע ונחתוך השמים ושמי השמים חתיכות חתיכות ונעשה מלחמה עם הקדוש ברוך הוא ולא נניחנו במקומו. כת האומרת נעלה לרקיע ונשב שם כמלאכי השרת עליהם הכתוב אומר וירד ה' לראות את העיר ואת המגדל, וכת האומרת נעלה ונעבוד שם ע"ז עליהם הכתוב אומר הבה נרדה ונבלה שם שפתם, וכת האומרת נעשה מלחמה עליהם הכתוב אומר ויפץ ה' אותם משם

כלומר לדור הפלגה היה ידע נרחב על מהות העולם וכיצד הוא בנוי והם השתמשו בידע הזה כדי להלחם בקב"ה ולשנות את המהות של העולם ולמנוע מבורא עולם להתערב במציאות בעולם עם הכלים שנתן להם הקב"ה כחלק מהבחירה של האדם .

וכך כותב הזוהר על דור הפלגה

מְקִימֵי הָעִיר וְהַמִּגְדָּל מְדַבְּרִים בִּלְשׁוֹן הַקֹּדֶשׁ שֶׁמַּלְאֲכֵי הַשָּׁרֵת מַכִּירִים אוֹתָהּ, וְלֹא הָיוּ מְדַבְּרִים בְּלָשׁוֹן אַחֶרֶת, מִשּׁוּם כָּךְ כָּתוּב וְעַתָּה לֹא יִבָּצֵר מֵהֶם וְגוֹ'. שֶׁאִלְמָלֵא מְדַבְּרִים בְּלָשׁוֹן אַחֶרֶת שֶׁמַּלְאָכִים עֶלְיוֹנִים לֹא הָיוּ מַכִּירִים אוֹתָהּ, נֶחְסְרָה הַחֲשִׁיבוּת שֶׁהֵם חָשְׁבוּ לַעֲשׂוֹת, כֵּיוָן שֶׁמַּעֲשֵׂה הַשֵּׁדִים אֵינוֹ אֶלָּא בְּרֶגַע אֶחָד לְמַרְאֵה בְּנֵי אָדָם וְלֹא יוֹתֵר.

וּדְבָרִים אֲחָדִים, שֶׁהָיוּ יוֹדְעִים דְּרָגוֹת עֶלְיוֹנוֹת כָּל אַחַת וְאַחַת עַל בֻּרְיָהּ, וְלֹא הִתְחַלְּפָה לָהֶם דַּרְגָּה, וְלָכֵן כָּתוּב וּדְבָרִים אֲחָדִים. וּמִשּׁוּם כָּךְ הִתְיָעֲצוּ בְּעֵצָה רָעָה, עֵצָה שֶׁל חָכְמָה, שֶׁכָּתוּב הָבָה נִבְנֶה לָּנוּ עִיר וּמִגְדָּל. הַכֹּל הוּא בְּסוֹד הַחָכְמָה. וְרָצוּ לְחַזֵּק בָּאָרֶץ אֶת הַצַּד הָאַחֵר וְלַעֲבֹד אֶת עֲבוֹדָתוֹ, מִשּׁוּם שֶׁהָיוּ יוֹדְעִים שֶׁכָּל הַדִּינִים הָרָעִים מִשָּׁם יוֹרְדִים לָעוֹלָמוֹת, וְרָצוּ לִדְחוֹת אֶת דַּרְגַּת הַקֹּדֶשׁ.

ועוד כותב הזוהר

מְמֻנֶּה אֶחָד יֵשׁ בָּרָקִיעַ, וּבוֹ קַיָּמִים כָּל [ד''א אותם] מַפְתְּחוֹת שֶׁל מַעֲשֵׂי הָעוֹלָם, וְהוּא קַיָּם וְזָמִין בְּכָל הַשָּׁעוֹת וְרִגְעֵי הַיּוֹם. וְהֵם הָיוּ יוֹדְעִים בְּסוֹד הַחָכְמָה, הַגְּנוּזָה שֶׁל הַמְמֻנֶּה הַזֶּה, וְהָיוּ פוֹתְחִים וְסוֹגְרִים וּמַצְלִיחִים בְּמַעֲשֵׂיהֶם בְּמַאֲמַר פִּיהֶם. כֵּיוָן [שהסתכלו] שֶׁהִתְבַּלְבֵּל הַמַּאֲמָר שֶׁלָּהֶם, הַכֹּל נִמְנַע מֵהֶם, וּמָקוֹם מְתֻקָּן מָצְאוּ בְּאוֹתָהּ בִּקְעָה.

דור הפלגה  רצו לשנות ממש את כל המבנה של העולם להעתיק את מקום החיות של העולם מירושלים לבבל וכך אומר התורת המנחה פרשת נח / דרשה ד עמוד 25

ועל כן בנו עיר ומגדל, כי מה היה להם בשניהם, די להם באחד מהם. אלא העיר כנגד ירושלים הבנויה כעיר וגו', והמגדל כנגד ציון, מגדל דוד. והם כנגד ציון וירושלים העליונים, שגם ציון העליונה תקרא מגדל, ועליה נאמר (משלי יח י) מגדל עוז שם ה' בו ירוץ צדיק ונשגב. ועל כן אמרו ונעשה לנו שם, על שם מגדל עוז שם ה'. ובזה המגדל ירוץ הצדיק, לא אמר אליו ירוץ הצדיק, אלא בו ירוץ צדיק ונשגב, מלמד שהצדיק עם המגדל יחד הם. ועל כן נקרא גם כן צדיק וכמו שאמרנו בתחילה.

לכאורה הם חשבו שהם גם יוכלו להינצל מהמיתה שגזר על האדם הראשון . וכך אומר [רבינו] בחיי בראשית פרק יא

ועוד לטעם אחר, כי מפני שראו שגזר הקדוש ברוך הוא מיתה על אדם הראשון והיו רואים עצמם בעלי כח וגבורה עצומה וגדולים בחכמה ובקומה, והיו חייהם ארוכים ולא יבצר מהם לעשות כל דבר, והנה הם בני תמותה, ענפים מקולקלים בקלקול השרש, לכך חשבו תחבולה שיעשו בנין ולהגביה למעלה עד שיעור ידוע כדי להנצל מן המיתה. ומטעם הזה הפיצם ה' שחשבו כנגד גזרתו יתברך.

כלומר מדובר באנשים שמבינים כיצד העולם בנוי כיצד ניתן לדבר ולתקשר עם מי שיכול לשנות את העולם . לא מדובר באנשים טיפשים ועמי ארצות שמתוך חוסר ההבנה שלהם מאמינים בדברים לא קיימים  . וצריך להבין מדוע הקב"ה ברא את העולם בצורה כזו שבני האדם יכולים באופן מעשי להלחם בו וחס וחלילה אולי להצליח לשנות את מהות העולם  . ועוד ראיה לכוח הגדול שנתן הקב"ה לבני אדם  שהקב"ה נתן כוח לבלעם להחריב את העולם או להשמיד את עם ישראל

אומרת הגמרא חברותא ברכות דף ז עמוד א

ואין כל בריה יכולה לכוין אותה שעה שהקב"ה זועם, חוץ מבלעם הרשע, דכתיב ביה [במדבר כז טז]: "ויודע דעת עליון". ויש לשאול: השתא דעת בהמתו לא הוה ידע, דעת עליון הוה ידע?!(19) אלא, מלמד שהיה יודע לכוון אותה שעה שהקדוש ברוך הוא כועס בה, ועל כך נאמר שהיה "יודע דעת עליון".(20)והיינו דאמר להו הנביא מיכה [ו ה] לישראל: "עמי זכר נא מה יעץ בלק מלך מואב, ומה ענה אותו בלעם בן בעור מן השטים ועד הגלגל, למען דעת צדקות ה'".וביאור דבריו: מאי, מה הכוונה "למען דעת צדקות ה'"?אמר רבי אלעזר: אמר להם הקדוש ברוך הוא לישראל: דעו כמה צדקות [צדקה] עשיתי עמכם, שלא כעסתי בימי בלעם הרשע, שאלמלי כעסתי לא נשתייר משונאיהם של ישראל [דהיינו מישראל(21)], שריד ופליט.והיינו דקאמר ליה בלעם לבלק [במדבר כג ח]: "מה אקב לא קבה אל, ומה אזעם לא זעם ה'", מלמד הכתוב שכל אותן הימים לא זעם ה'.שואלת הגמרא: וכמה זמן נמשך זעמו?משיבה הגמרא: רגע.

ומה הפתרון של הקב"ה כדי שדור הפלגה לא יצליח לעשות מה שזמם או את מה שיכול לעשות בלעם כדי להשמיד את עם ישראל ? הקב"ה לא מבטל את היכולת הזאת בעולם הוא רק משנה דברים בצורה כזו שיהיה יותר קשה לעשות אותם . בדור הפלגה אומר  כתר יונתן בראשית פרק יא פסוק ז

(ז) ויאמר יי לשבעים מלאכים שעומדים לפניו בואו עתה ונרד ונערבב שם שפתם שלא ישמעו איש לשון חברו:

ובקשר לבלעם הקב"ה הפסיק לכעוס כמו שאומרת הגמרא . מתוך כך אנחנו מבינים שהיכולת בחירה של האדם מובנית בתוך הבריאה של העולם ואת זה הקב"ה לא משנה  . עוצמת הבחירה היא כזו שהאדם יכול לשנות לגמרי את הבריאה ואפילו לגרום להחרבת העולם . ומהות העולם היא הבחירה החופשית של האדם והסימטריה בן בחירה בחיים ובחירה במוות

דברים פרק כח

(סג) וְ֠הָיָה כַּאֲשֶׁר־שָׂ֨שׂ יְקֹוָ֜ק עֲלֵיכֶ֗ם לְהֵיטִ֣יב אֶתְכֶם֘ וּלְהַרְבּ֣וֹת אֶתְכֶם֒ כֵּ֣ן יָשִׂ֤ישׂ יְקֹוָק֙ עֲלֵיכֶ֔ם לְהַאֲבִ֥יד אֶתְכֶ֖ם וּלְהַשְׁמִ֣יד אֶתְכֶ֑ם וְנִסַּחְתֶּם֙ מֵעַ֣ל הָֽאֲדָמָ֔ה אֲשֶׁר־אַתָּ֥ה בָא־שָׁ֖מָּה לְרִשְׁתָּֽהּ:

ואומר הכתר יונתן דברים פרק כח פסוק סג

(סג) והיה כמו שׁשׂמח מאמרו של יי עליכם להטיבכם ולהרבות אתכם כך ישׂמח מאמרו של יי עליכם גוים זרים להאביד אתכם ולהשמיד אתכם ותעקרו מעל האדמה שאתם באים שמה לרִשׁתה:

כלומר יש כאן סימטריה מוחלטת בן הבחירה בטוב או ברע וזה המהות של הבחירה החופשית

ואומר קהלת פרק יב

(יג) ס֥וֹף דָּבָ֖ר הַכֹּ֣ל נִשְׁמָ֑ע אֶת־הָאֱלֹהִ֤ים יְרָא֙ וְאֶת־מִצְוֹתָ֣יו שְׁמ֔וֹר כִּי־זֶ֖ה כָּל־הָאָדָֽם:

(יד) כִּ֤י אֶת־כָּל־מַֽעֲשֶׂ֔ה הָאֱלֹהִ֛ים יָבִ֥א בְמִשְׁפָּ֖ט עַ֣ל כָּל־נֶעְלָ֑ם אִם־ט֖וֹב וְאִם־רָֽע:

ואומרת הגמרא חברותא ברכות דף ו עמוד ב

מאי, מה הכוונה בסיום הפסוק "כי זה כל האדם"?אמר רבי אלעזר: אמר הקדוש ברוך הוא: כל העולם כלו לא נברא אלא בשביל שיברא זה הירא שמים.(81)רבי אבא בר כהנא אמר: שקול זה כנגד כל העולם כולו.רבי שמעון בן עזאי אומר, ואמרי לה [ויש האומרים] רבי שמעון בן זומא אומר: כל העולם כולו לא נברא אלא לצוות לזה, להיות לעזר לירא שמים.(82)

כלומר מהות העולם זה הבחירה בין טוב ורע . מי שבוחר בטוב בוחר בתורה כי זה מהות העולם אבל הקב"ה נתן לאדם בחירה אמיתית ברע . עד כדי כך שהבחירה ברע יכולה להצליח חס וחלילה כי ללא בחירה אמיתית ברע אין משמעות לבחירה בטוב . אבל משמעות הבחירה ברע היא החרבת העולם כי אם אין תורה אין עולם אז כיצד יש אנשים הבוחרים במוות ובהחרבת העולם ובאופן עקיף בהחרבת עצמם ? וצריך להגיד שזה התכונה של עמלק אומר רש"י דברים פרשת כי תצא פרק כה פסוק יח

(יח) אשר קרך בדרך - לשון מקרה. דבר אחר לשון קרי וטומאה, שהיה מטמאן במשכב זכור. דבר אחר לשון קור וחום, צננך והפשירךח מרתיחתך, שהיו כל האומות יראים להלחם בכם ובא זה והתחיל והראה מקום לאחרים. משל לאמבטי רותחת שאין כל בריה יכולה לירד בתוכה, בא בן בליעל אחד קפץ וירד לתוכה. אף על פי שנכוה,ט הקרה אותה בפני אחרים:

ואומר הבני יששכר מאמרי חודש אדר מאמר ג - מלחמה לה' דרוש ו

והנה הדבר יובן גם עפ"י פשטן של הדברים, על פי מה שאמרו רז"ל [תנחומא פר' כי תצא ט'] משל לאמבטי רותחת אשר מתייראים לגשת אליה, בא בליעל אחד וקפץ בתוכה אעפ"י שנכוה היקר אותה בפני אחרים, וזהו אשר קרך בדרך, היקר אותך, שהיו כל האומות מתייראין להזדווג להן בשמען מעשה י"י כי נורא הוא, ובא הרשע הזה ראשית גוים עמלק ונזדווג להם הנה היקר אותן בפני כל האומות, ואילו לא בא הרשע היתה מוראן עד היום על כל האומות, נמצא כל הרעות שעושין האומות לישראל עד היום הן המה תלמידי עמלק, וניתוסף לו בכל פעם חלקו בבאר שחת.

כלומר עמלק בוחר בדרך שפוגעת בו עצמו רק כדי לפגוע בעם ישראל . זה המהות של עמלק . זה חלק מהמות של יכולת לבחור ברע . כי אם לא היית יכול לבחור ברע על אף שזה מוציא אותך מהעולם לא היה משמעות לבחור בטוב . ומאיפה השיג עמלק את התכונה הזאת ?

כך מפרש צרור המור בראשית פרשת נח

ולזה אמר ויהי בנסעם מקדם שהוא מקום הכשופים והנחשים כאומרו כי מלאו מקדם וגו'. וכמו שפירשתי אצל וילך ארצה בני קדם שהיו שם לבן ובלעם כאומרו מהררי קדם. במעשה כאומרו הבה נבנה לנו עיר ומגדל וראשו בשמים להלחם עמו ולהתגאות בחכמתם. ולהורות על אחדותם אמר ויאמרו איש אל רעהו וגו'. ותהי להם הלבנה לאבן.

כלומר השורש של דור הפלגה הוא הררי קדם ששם למדו לבן בלעם ובלק את כל הכשפים והידע על בעולם . וכך כותב הזוהר

אָמַר לוֹ, כָּל הַמַּעֲשִׂים הַלָּלוּ וְכָל מַה שֶּׁיָּדַע בִּלְעָם, מֵאֵיזֶה מָקוֹם לָמַד אוֹתָם? אָמַר לוֹ, מֵאָבִיו. אֲבָל בְּאוֹתָם הַרֲרֵי קֶדֶם, שֶׁהִיא אֶרֶץ קֶדֶם, לָמַד כָּל הַכְּשָׁפִים וְכָל מִינֵי קְסָמִים, מִשּׁוּם שֶׁבְּאוֹתָם הֶהָרִים הֵם הַמַּלְאָכִים עֲזָ''א וַעֲזָאֵ''ל שֶׁהִפִּיל אוֹתָם הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא מִן הַשָּׁמַיִם, וְהֵם קְשׁוּרִים בְּשַׁלְשְׁלָאוֹת שֶׁל בַּרְזֶל, וּמוֹדִיעִים כְּשָׁפִים לִבְנֵי אָדָם. וּמִשָּׁם הָיָה יוֹדֵעַ בִּלְעָם, כְּמוֹ שֶׁנֶּאֱמַר מִן אֲרָם יַנְחֵנִי בָלָק מֶלֶךְ מוֹאָב מֵהַרֲרֵי קֶדֶם.

כלומר השורש של עמלק הם אותם מלאכים שהתנגדו לבריאת  האדם ומהם נמשך אחר כך עמלק לפני ואחרי קבלת התורה שמוכן לבחור ברע על אף שהוא יודע שזה יגרום להחרבת העולם וגם לסופו שלו של עמלק . והכוח של עמלק הוא עצום כי הוא בנוי על ידע עמוק על מהות הבריאה וזה חלק בלתי נפרד מהבחירה של האדם . ועד כדי כך עמלק מגיע ממקום גבוה בידע על הבריאה

פסיקתא רבתי (איש שלום) פיסקא יב - זכור

כי יד על כס יה א"ר אבא בר כהנא כל זמן שזרע של עמלק קיים כביכול כאילו הפנים מכוסות נעקר זרעו מן העולם נתגלו הפנים שהיו כאילו מכוסות ולא יכנף עוד מוריך והיו עיניך רואות את מוריך