12.3.2021

פרשת ויקהל פקודי למה לא יכול משה להיכנס לתוך הענן ? כיצד משה נכנס לתוך הענן במעמד הר סיני ? מה השלבים השונים של הסתלקות השכינה וחזרת לארץ ? מתי השכינה הגיע למטה ? האם משה הוריד את השכינה למטה במעמד הר סיני או בהקמת המשכן ? למה הוקם המשכן ? אם לא היה חטא העגל ולא היה נבנה המשכן היכן היו עומדים כלי המשכן ? מה המשמעות של קיום המשכן לקיום העולם ? למה משה לא כל כך שייך למשכן ? למה הקב"ה לא תפס את משה והכניס אותו למשכן ? מה הסכנה בכניסה לענן ? כ"ח/אדר/תשפ"א .

 בס"ד

פרשת ויקהל פקודי למה לא יכול משה להיכנס לתוך הענן ? כיצד משה נכנס לתוך הענן במעמד הר סיני ? מה השלבים השונים של הסתלקות השכינה וחזרת לארץ ? מתי השכינה הגיע למטה ? האם משה הוריד את השכינה למטה במעמד הר סיני או בהקמת המשכן ? למה הוקם המשכן ? אם לא היה חטא העגל ולא היה נבנה המשכן היכן היו עומדים כלי המשכן ? מה המשמעות של קיום המשכן לקיום העולם ? למה משה לא כל כך שייך למשכן ? למה הקב"ה לא תפס את משה והכניס אותו למשכן ? מה הסכנה בכניסה לענן ? כ"ח/אדר/תשפ"א .

כתוב שמות פרשת פקודי פרק מ פסוק לג - לו

(לג) וַיָּ֣קֶם אֶת־הֶחָצֵ֗ר סָבִיב֙ לַמִּשְׁכָּ֣ן וְלַמִּזְבֵּ֔חַ וַיִּתֵּ֕ן אֶת־מָסַ֖ךְ שַׁ֣עַר הֶחָצֵ֑ר וַיְכַ֥ל מֹשֶׁ֖ה אֶת־ הַמְּלָאכָֽה: פ

(לד) וַיְכַ֥ס הֶעָנָ֖ן אֶת־אֹ֣הֶל מוֹעֵ֑ד וּכְב֣וֹד יְקֹוָ֔ק מָלֵ֖א אֶת־הַמִּשְׁכָּֽן:

(לה) וְלֹא־יָכֹ֣ל מֹשֶׁ֗ה לָבוֹא֙ אֶל־אֹ֣הֶל מוֹעֵ֔ד כִּֽי־שָׁכַ֥ן עָלָ֖יו הֶעָנָ֑ן וּכְב֣וֹד יְקֹוָ֔ק מָלֵ֖א אֶת־הַמִּשְׁכָּֽן:

(לו) וּבְהֵעָל֤וֹת הֶֽעָנָן֙ מֵעַ֣ל הַמִּשְׁכָּ֔ן יִסְע֖וּ בְּנֵ֣י יִשְׂרָאֵ֑ל בְּכֹ֖ל מַסְעֵיהֶֽם:

ואני רוצה להבין למה משה לא יכול להיכנס לאוהל מועד ?

אומרת הגמרא חברותא מסכת יומא דף ד עמוד ב

רבי זריקא רמי תרי קראי דלהלן קמיה דרבי אלעזר: ואית דאמרי לה: דאמר רב זריקא: דרבי אלעזר עצמו רמי [הקשה] קושיא זו:כתיב בפרשת פקודי [שמות מ] "ולא יכול משה לבוא אל אהל מועד כי שכן עליו הענן".ואילו בפרשת משפטים [שמות כד] כתיב "ויבא משה בתוך הענן".ומשנינן: מלמד, שאף התם לא היה משה יכול לבא מעצמו. אלא שתפסו הקדוש ברוך הוא למשה, והביאו בענן.ואילו דבי רבי ישמעאל תנא [דרשו את הפסוק באופן אחר]:נאמר כאן "ויבא משה בתוך הענן". ונאמר להלן "ויבאו בני ישראל בתוך הים.מה להלן אצל קריעת ים סוף לא באו בתוך הים ממש, שהרי נעשה להם שביל בתוך הים, דהא כתיב התם והמים להם חומה, אף כאן נעשה למשה שביל בתוך הענן, ורק באותו שביל בא משה.נאמר בתורה: "ויקרא אל משה וידבר ה' אליו".

לפי התנא הראשון באמת משה לא יכול להיכנס לענן בשני המקרים אבל בקבלת התורה הקב"ה תפס את משה והכניס אותו לתוך הענן ובהקמת המשכן הקב"ה לא תפס אותו ולא הכניס אותו . ולדעה של רבי ישמעאל לא ניתן להיכנס לענן בכל מקרה וצריך לעשות מעין שביל . בקבלת התורה הקב"ה עשה שביל כדי שמשה יוכל לעבור ובמשכן הקב"ה לא עשה שביל . ועדיין צריך הסבר למה לפי שני הדעות הקב"ה לא תפס את משה והכניס אותו למשכן או לדעתו של רבי ישמעאל למה לא  עשה  שביל למשכן ?

כדי להבין את זה צריך להבין את כל המהלך של ירידת ועלית השכינה מבריאת העולם

בראשית רבה (תיאודור-אלבק) פרשת בראשית פרשה יט

(ח) [וישמעו את קול י"י אלהים מתהלך בגן לרוח היום] אמר ר' חלפיי שמענו שיש הילוך לקול, הילוך לאש לא שמענו, והיכן שמענו להלן ותיהלך אש (שמות ט כג). אמר ר' אבא בר כהנא מהלך אין כת' כאן אלא מתהלך מקפץ ועולה, עיקר שכינה בתחתונים הייתה, כיון שחטא אדם הראשון ניסתלקה לרקיע הראשון, חטא קין עלה לרקיע השיני, חטא דור אנוש עלה לשלישי, חטא דור המבול לרביעי, דור הפלגה לחמישי, סדומיים לששי, מצריים בימי אברהם לשביעי, וכנגדן עמדו ז' צדיקין אברהם יצחק יעקב לוי קהת עמרם משה והורידו אותה לארץ, אברהם משביעי לשישי, יצחק הוריד משישי לחמישי, יעקב הוריד מחמישי לרביעי, לוי הוריד מרביעי לשלישי, קהת הוריד משלישי לשיני, עמרם הוריד משיני לראשון, משה הורידה למטה, אמר ר' יצחק כת' וצדיקים ירשו ארץ וישכנו לעד עליה (תהלים לז כט) ורשעים מה יעשו, פורחין באויר אתמהא, אלא שהרשעים לא השכינו שכינה לארץ.

לפני חטא האדם הראשון השכינה היית בתחתונים . חטא האדם הראשון גרם להסתלקות השכינה . עד המצריים שהרחיקו את השכינה לרקיע השביעי . אברהם התחיל את שינוי הכיוון של השכינה כאשר הוריד משביעי לשישי עד שמשה הורידה למטה . וצריך להבין מתי משה הוריד את השכינה לתחתונים האם במעמד הר סיני או בהקמת המשכן?  יש לנו מדרש שאוחז בדעה שהורדת השכינה היית בהקמת המשכן מדרש תנחומא (ורשא) פרשת פקודי סימן ו

(ו) [לח, כא] אלה פקודי המשכן משכן העדות עדות לכל באי העולם שנמחל להם על מעשה העגל, למה הדבר דומה למלך שנשא אשה והיה מחבבה כעס עליה והלך לו היו שכנותיה אומרות שוב בעליך אינו חוזר לך לימים בא ונכנס עמד בפלטרין ואכל ושתה עמה ועדיין שכנותיה לא היו מאמינות שנתרצה לה ומתוך כך ראו ריח בשמים עולה מן הבית ידעו הכל שנתרצה לה, כך הקדוש ברוך הוא חבב את ישראל ונתן להם את התורה וקרא אותם ממלכת כהנים וגוי קדוש, לאחר ארבעים יום סרחו אמרו הגוים שוב אינו חוזר עליהם, עמד משה ובקש רחמים ואמר לו סלחתי כדבריך (במדבר יד), אמר משה מי מודיע לאומות, אמר ליה ועשו לי מקדש, כיון שראו אומות העולם הריח של קטרת מתמר ועולה מתוך המשכן ידעו שנתרצה להם הקדוש ברוך הוא, אלה פקודי המשכן וכתיב אלה שמות בני ישראל, בא וראה כמה חבב הקדוש ברוך הוא את המשכן שהניח את העליונים ושכן בתוך המשכן, אמר רבי שמעון עיקר שכינה בתחתונים היתה שנאמר וישמעו את קול ה' אלהים מתהלך בגן (בראשית ג), בא אדם וחטא נסתלקה מן הארץ לשמים, עמד קין והרג את אחיו נסתלקה מן הרקיע הראשון לשני, עמד דור אנוש והכעיס לפניו נסתלקה מן השני לשלישי, עמד דור המבול והשחית דרכו נסתלקה מן השלישי לרביעי, דור הפלגה נתגאה נסתלקה מן רביעי לחמישי, סדומיים קלקלו נסתלקה מן החמישי לששי, עמדו אמרפל וחבריו נסתלקה מן ששי לשביעי, עמד אברהם וסגל מעשים טובים נמשכה השכינה מן שביעי לששי, יצחק משכה מן ששי לחמישי, יעקב מן חמישי לרביעי, לוי בנו מן רביעי לשלישי, קהת בן לוי מן שלישי לשני, עמרם מן שני לראשון, משה ביום שהוקם המשכן וכבוד ה' מלא את המשכן, זשה"כ כי ישרים ישכנו ארץ (משלי ב) ישכינו השכינה בארץ.

ומה עם מעמד הר סיני ? האם רגע מעמד הר סיני לא היה הורדת השכינה לארץ? מעמד הר סיני היה תיקון של חטא האדם הראשון . ולכן כמעט ברור שבמעמד הר סיני המצב של השכינה אמור להיות זהה לזמן שלפני חטא האדם הראשון כלומר שכינה נמצאת כאן . ואכן במדרש בראשית רבה כתוב בסתם משה הוריד למטה והפסוק ממנו נלמד הינו וצדיקים ירשו ארץ וישכנו לעד עליה (תהלים לז כט)  כלומר אין שיוך הפעולה לא למעמד הר סיני ולא למשכן אבל הסברא נותנת שמשה הוריד במעמד הר סיני .

וכדי להבין את זה צריך להבין את מהותו של המשכן

אומר צרור המור שמות פרשת תרומה

במעשה בראשית כתיב ויכולו השמים והארץ. ובמשכן כתיב ותכל כל עבודת המשכן אהל מועד. במעשה בראשית כתיב ויברך אותם אלהים. ובמשכן כתיב ויברך אותם משה ע"כ. הרי כל מלאכת המשכן רמוזה במעשה בראשית. לרמוז כי לפי שבחטא אדם הראשון ובחטא העגל היו כל מעשה בראשית רפוים. וכמעט העולם היה מתמוטט. רצה הקדוש ברוך הוא לבראת עולם חדש. ולחזקו ולהעמידו על בוריו במעשה המשכן. וז"ש במאמר מה טעם אהבתי מעון ביתך. לפי ששקול כנגד בריאת עולמך. כי ענייני המשכן נתנו קיום לענייני העולם. ולכן הוצרך הכתוב לומר במשכן ופתח אהל מועד תשבו שבעת ימים. לקיים ולחזק ימי בראשית כמו שנפרש במקומו בעז"ה. ולכן כל הדברים הכתובים במעשה בראשית. נכתבו כנגדם במעשה המשכן. וכ"ז רמוז ביום הששי שבו נברא אדם הראשון ונתרחק. ובמשכן נתקרב אדם אחר כנגדו והוא אהרן. דכתיב ואתה הקרב אליך את אהרן אחיך. וז"ש הוקם המשכן סתם למעלה ולמטה:

אומר צרור המור שהמשכן הוקם בגלל חטא העגל . חטא העגל ערער את העולם . העולם הפך להיות רפוי כלומר עם סיכון לקיומו וכדי לייצב את העולם הקב"ה ציוה להקים את המשכן שיכפר על כל עם ישראל .

וכך כותב הזוהר הקדוש

רַבִּי יְהוּדָה אוֹמֵר, אִלְמָלֵא נִגְנַז מִכֹּל וָכֹל, לֹא עוֹמֵד הָעוֹלָם אֲפִלּוּ רֶגַע אֶחָד, אֶלָּא נִגְנַז וְנִזְרַע כַּזֶּרַע הַזֶּה שֶׁעוֹשֶׂה תוֹלָדוֹת וּזְרָעִים וּפֵרוֹת, וּמִמֶּנּוּ הִתְקַיֵּם הָעוֹלָם. וְאֵין לְךְ יוֹם שֶׁלֹּא יוֹצֵא מִמֶּנּוּ בָּעוֹלָם וּמְקַיֵּם הַכֹּל שֶׁבּוֹ הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא זָן אֶת הָעוֹלָם. וּבְכָל מָקוֹם שֶׁעוֹסְקִים בַּתּוֹרָה בַּלַּיְלָה, חוּט אֶחָד יוֹצֵא מֵאוֹתוֹ אוֹר גָּנוּז וְנִמְשָׁךְ עַל אוֹתָם שֶׁעוֹסְקִים בָּהּ. זֶהוּ שֶׁכָּתוּב (תהלים מב) יוֹמָם יְצַוֶּה ה' חַסְדּוֹ וּבַלַּיְלָה שִׁירֹה עִמִּי. וַהֲרֵי בֵּאַרְנוּ. בַּיּוֹם שֶׁהוּקַם הַמִּשְׁכָּן לְמַטָּה, מַה כָּתוּב? (שמות מ) וְלֹא יָכֹל מֹשֶׁה לָבֹא אֶל אֹהֶל מוֹעֵד כִּי שָׁכַן עָלָיו הֶעָנָן. מַה זֶּה הֶעָנָן? חוּט אֶחָד הָיָה (עמוד הענן) מֵאוֹתוֹ צַד שֶׁל הָאוֹר הָרִאשׁוֹן שֶׁיָּצָא בְּשִׂמְחָה בַּכֹּל (של הכל) כְּשֶׁנִּכְנַס לַמִּשְׁכָּן שֶׁלְּמַטָּה, וּמֵאוֹתוֹ יוֹם (ראשון) לֹא נִגְלָה, אֲבָל שִׁמּוּשׁ מְשַׁמֵּשׁ בָּעוֹלָם, וְהוּא מְחַדֵּשׁ בְּכָל יוֹם מַעֲשֵׂה בְרֵאשִׁית.

כלומר המשכן הוא האמצעי בו הקב"ה מחדש כל יום את מעשה בראשית ובזכותו העולם מתקיים או יותר נכון עם ישראל מתקיים כי משה במעמד הר סיני קבע את מקומו לנצח עם "עם מרדכי". ראה מה שכתבתי  בפרשת כי תישא על "עם מרדכי" הם רבנן .

כמו שכתוב בדברים פרשת עקב פרק ט פסוק יד

הֶ֤רֶף מִמֶּ֙נִּי֙ וְאַשְׁמִידֵ֔ם וְאֶמְחֶ֣ה אֶת־שְׁמָ֔ם מִתַּ֖חַת הַשָּׁמָ֑יִם וְאֶֽעֱשֶׂה֙ אֽוֹתְךָ֔ לְגוֹי־עָצ֥וּם וָרָ֖ב מִמֶּֽנּוּ:

ואכן צרור המור אומר על אהרון שהוא זה שהתקרב ולא משה רבנו . וההסבר הוא שאהרון היה בחטא העגל ומשה רבנו לא היה בחטא העגל ולכן המשכן שייך לאהרון ופחות למשה .

"ובמשכן נתקרב אדם אחר כנגדו והוא אהרן. דכתיב ואתה הקרב אליך את אהרן אחיך. וז"ש הוקם המשכן סתם למעלה ולמטה:"

ויש שאלה מהותית אם באמת לא היה חטא העגל איך היית נעשית עבודת הקורבנות ? איפה היה ארון הקודש ?

אומר הספורנו כוונות התורה יסוד גדול

ובכן ראוי להתבונן כי אמנם קודם לחטא העגל תיכף אחר מתן תורה לא היו ישראל צריכים לכל אלה למען השרות שכינתו בתוכם ולא נצטוו על עשיית משכן וכליו וכהניו ומשרתיו ולא על שום קרבן לחובת צבור או יחיד כלל זולתי אחר מעשה העגל כאמרו יתברך כי לא דברתי את אבותיכם ולא צויתים ביום הוציאי אותם מארץ מצרים על דברי עולה וזבח אבל הודיעם אז תיכף שאינם צריכים לכל אלה ולשום אמצעי להשרות שכינתו בתוכם ולא התחייבו לשום זבח ולא משכן וכלי ואמר שאם יתנדבו עולות ושלמים יספיק מזבח אדמה ואמר בכל המקום אשר אזכיר את שמי והוא כל מקום שיקרא באמת בית אלהים כענין בתי מדרשות וזולתם אבוא אליך וברכתיך.

ועל זה מרחיב תורת משה שמות פרק כה פסוק י

* ועשו ארון ואח"כ ועשית שלחן ואח"כ ועשית מנורה וכו'. הנה בצלאל עשה תחלה המשכן ואח"כ הכלים כי אמר להיכן אכניסם. ותמוה למה הקדוש ברוך הוא צוה תחלה ארון ושלחן ואח"כ משכן, וקשה על זה קושית בצלאל היכן אכניסם. וי"ל לפי מה דאיתא ברמב"ן דציווי מלאכת המשכן הי' קודם עשיית העגל ואז היו בני ישראל בבחינתם ומעלתם יותר ממלאכי השרת וחירות ממלאך המות והכלל שהיו למעלה מן הטבע, ואין מפליא אם הי' הארון והשלחן עומדים בנס אויר הקודש ולא היו צריך המשכן כדי להכניס בתוכו הכלים, הלא גם אחר החטא הארון שבו הלוחות בנס הי' עומד (מגילה י' ע"ב), ופשיטא שקודם החטא יכולים כל הכלים לעמוד בנס באויר הקודש, אבל בצלאל עשה המשכן לאחר חטא העגל, והי' צריך התלבשות לעשות המשכן כדי להכניס בתוכו הכלים, ויפה הקשה בצלאל אחר החטא היכן אכניסם וק"ל.

כלומר משה רבנו שהיה היחיד שלא היה בחטא העגל לא היה צריך את המשכן ואם לא היה טא העגל גם עם ישראל לא היה צריך את המשכן .עם ישראל היה צריך את המשכן לכפר על חטא העגל .

אז למה ההבדל בן מעמד הר סיני שמשה נכנס בענן והקמת המשכן לא ?

אומר הספרי זוטא (הורוביץ) במדבר פרשת נשא פרק ז פסוק פט

(פט). ובבא משה אל אהל מועד, כתוב אחד אומר ובבא משה אל אהל מועד וכתוב אחד אומר ולא יכול משה לבא אל אהל מועד כיצד נתקיימו שני כתובים הללו אלא בזמן ששכינה מגעת לארץ מהוא אומר ולא יכול משה מפני שנתנה רשות למחבלים לחבל ובזמן ששכינה מסתלקת מן הארץ מהוא אומר ובבא משה אל אהל מועד לדבר אתו כיון שהיה נכנס היה מדבר עמו.

יש הבדל מהותי בן מעמד הר סיני שבוא חטא האדם הראשון תוקן והעולם נמצא יציב כי כל עם ישראל קבל על עצמו את התורה לבן הקמת המשכן שבו העולם רפוי והקמת המשכן נועדה כדי לכפר על עם ישראל . משה רבנו מנחה את אהרון ובניו כיצד לפעול במשכן אבל הוא עצמו לא צריך את המשכן ולכן הקב"ה לא רואה צורך להכניס את משה לתוך המשכן או על ידי שיתפוס אותו ויכניס אותו או שיעשה לו שביל כי משה לא כל כך שייך במשכן . אבל במעמד הר סיני משה היה חלק מהותי מקבלת התורה ולכן הקב"ה תופס אותו ומעלה אותו או עושה שביל תלוי במחלוקת תנאים .

ולכן רק בצלאל יכול לעשות את הכלים כי הוא חלק מעם ישראל ולא משה רבנו שלא היה בחטא העגל

וכך כותב המאור עינים ליקוטים

ונמצא בצלאל שהיה כוונתו על ידי המשכן לתכלית עיקר הכוונה של בריאה ומחשבה קדומה הוצרך לצרף אותיות שנבראו בהם שמים וארץ נתן לו הקדוש ברוך הוא כח זה שיוכל על זה בכדי שיבא לגמר התיקון ותהיה שכינה שורה סוד משכן ויזדככו כמו קודם החטא להתראות פני ה' ולכן כשאמר הקדוש ברוך הוא למשה לעשות משכן התחיל מתמיה כי איך יוכל על זה ואמר הקדוש ברוך הוא שהוא יושב בסתר עליון על כל בריותיו איך יורידו אותו לשכון כמו שהיה קודם הסתלקות וזהו עליון שבחטא העגל נסתלק למעלה ונקרא עליון על כל בריותיו ואמר הכתוב בצל שדי יתלונן כי שדי נקרא שיש די באלהותו לכל ברי' והוא תמונת כל והכל מתראין שם בסוד צל וזהו צל שדי יתלונן באיזו צל בצל שעשה בצלאל שהיה יודע לצרף אותיות שנבראו שמים וארץ כי לו ניתן הכח ההוא ולא לזולתו והוא תיקן וזיכך העולם

לסיכום משה הוריד את השכינה במעמד הר סיני ואז הקב"ה תפס אותו והכניס אותו לפי דעה אחת או עשה לו שביל . הקמת המשכן בעיקר נועדה לכפר על עם ישראל בגלל חטא העגל . היחיד שלא היה בחטא העגל היה משה ולכן הקב"ה לא מכניס אותו לתוך הענן . כי צריך התערבות של הקב"ה להכניס בן אנוש לתוך הענן כי מקום כזה בתוך הענן הוא מקום שניתנת רשות למחבלים לחבל .