11.7.2014

האם אליהו הנביא קיבל את התורה מחדש ? האם אליהו הנביא היה באותו מצב שעמד בו פינחס שכל קיומו של עם ישראל עמד על בלימה ורק מעשיו של פינחס כמו של אליהו הנביא גרמו להמשך העם היהודי ? ‏י"ג/תמוז/תשע"ד


בס"ד

האם אליהו הנביא קיבל את התורה מחדש ? האם אליהו הנביא היה באותו מצב שעמד בו פינחס שכל קיומו של עם ישראל עמד על בלימה ורק מעשיו של פינחס  כמו של אליהו הנביא גרמו להמשך העם היהודי ?  ‏י"ג/תמוז/תשע"ד

במדבר פרק כה

(יא) פִּינְחָס בֶּן אֶלְעָזָר בֶּן אַהֲרֹן הַכֹּהֵן הֵשִׁיב אֶת חֲמָתִי מֵעַל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל בְּקַנְאוֹ אֶת קִנְאָתִי בְּתוֹכָם וְלֹא כִלִּיתִי אֶת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל בְּקִנְאָתִי:

בפרשת פנחס ,פינחס גרם לכך שעם ישראל לא הושמד ע"י הקב"ה בגלל החטא של זמרי בן סלוא

ואומר הזוהר חדש כרך ב (מגילות) מגילת רות דף מב עמוד א

וקשיא דרבי אלעזר אדרבי אלעזר דאמר ר"א אליהו דא פנחס אי בשביל שקינא להקב"ה זה קינא וזה קינא.

אומר רבי אלעזר פינחס זה אליהו .

ואומר הכתר יונתן במדבר פרשת פינחס פרק כה פסוק יב

(יב) בִשׁבועה אמור לו מִן שמי הִנני גוזר לו את בריתי שלום ואעשׂהו מלאך חי ויחיה לעולם לבשׂר הגאולה בסוף הימים:

כלומר פינחס זה אליהו והתפקיד של אליהו הנביא להיות מלאך חי כלומר שילוב של מלאך ואדם חי והוא זה שמקשר את עם ישראל מזמנו של פינחס עד אחרית הימים .

ועכשיו בו נבחן מה קרה עם אליהו הנביא במלאכים א

(י) וַיֹּאמֶר קַנֹּא קִנֵּאתִי לַיקֹוָק אֱלֹהֵי צְבָאוֹת כִּי עָזְבוּ בְרִיתְךָ בְּנֵי יִשְׂרָאֵל אֶת מִזְבְּחֹתֶיךָ הָרָסוּ וְאֶת נְבִיאֶיךָ הָרְגוּ בֶחָרֶב וָאִוָּתֵר אֲנִי לְבַדִּי וַיְבַקְשׁוּ אֶת נַפְשִׁי לְקַחְתָּהּ:

אליהו הנביא נשאר יחידי לכאורה מכל עם ישראל וצריך לפרש שכל עתיד עם ישראל תלוי רק באליהו הנביא בדיוק באותו צורה שבו  הקב"ה אומר למשה בשמות פרק לב

(י) וְעַתָּה הַנִּיחָה לִּי וְיִחַר אַפִּי בָהֶם וַאֲכַלֵּם וְאֶעֱשֶׂה אוֹתְךָ לְגוֹי גָּדוֹל:

ותגובתו של משה היתה שמות פרק לב

(לב) וְעַתָּה אִם תִּשָּׂא חַטָּאתָם וְאִם אַיִן מְחֵנִי נָא מִסִּפְרְךָ אֲשֶׁר כָּתָבְתָּ:

ומה אומר אליהו הנביא ?

מלכים א פרק יט

(ד) וְהוּא הָלַךְ בַּמִּדְבָּר דֶּרֶךְ יוֹם וַיָּבֹא וַיֵּשֶׁב תַּחַת רֹתֶם אחת אֶחָד וַיִּשְׁאַל אֶת נַפְשׁוֹ לָמוּת וַיֹּאמֶר רַב עַתָּה יְקֹוָק קַח נַפְשִׁי כִּי לֹא טוֹב אָנֹכִי מֵאֲבֹתָי:

וצריך להגיד שאליהו הנביא אומר אני לא טוב יותר מאבותיי כלומר משה היה מוכן להפסיד את עולמו כדי שעם ישראל לא יושמד ע"י הקב"ה גם אני מוכן להפסיד את עולמי תמורת המשך קיומו של עם ישראל

ואז יש לנו כעין קבלת תורה מחדש

מלכים א פרק יט

(ח) וַיָּקָם וַיֹּאכַל וַיִּשְׁתֶּה וַיֵּלֶךְ בְּכֹחַ הָאֲכִילָה הַהִיא אַרְבָּעִים יוֹם וְאַרְבָּעִים לַיְלָה עַד הַר הָאֱלֹהִים חֹרֵב:

אליהו הנביא הולך 40 יום ו40  לילה לחורב להר סיני לכאורה ללא אכילה במשך ארבעים יום בדיוק כמו משה שהיה בהר סיני 40 יום וארבעים לילה ללא אוכל ואצל אליהו זה  היה בכוח האכילה שאכל אליהו הנביא לפני ההליכה.

וכשהוא עומר מול הר חורב

מלכים א פרק יט

(יא) וַיֹּאמֶר צֵא וְעָמַדְתָּ בָהָר לִפְנֵי יְקֹוָק וְהִנֵּה יְקֹוָק עֹבֵר וְרוּחַ גְּדוֹלָה וְחָזָק מְפָרֵק הָרִים וּמְשַׁבֵּר סְלָעִים לִפְנֵי יְקֹוָק לֹא בָרוּחַ יְקֹוָק וְאַחַר הָרוּחַ רַעַשׁ לֹא בָרַעַשׁ יְקֹוָק:

(יב) וְאַחַר הָרַעַשׁ אֵשׁ לֹא בָאֵשׁ יְקֹוָק וְאַחַר הָאֵשׁ קוֹל דְּמָמָה דַקָּה:

ואומר הרד"ק מלכים א פרק יט פסוק יא

והנה ה' עבר - פי' כבוד ה' עבר לפניו כמו שאמר במשה רבינו עליו השלום ויעבור ה' על פניו ועבר לפניו תחלה רוח גדולה וחזק והיה אומר לו הקול לא ברוח ה' כלומר הכבוד ההוה לשעתו ומה שאמר מפרק הרים ומשבר סלעים דרך הפלגה ואמר לו הקול בעבור הרוח כי הכבוד לא היה עובר עדיין ואחר עבור הרוח היה רעש שרעש ההר ואמר לו הקול כי הכבוד איננו באש ואחר עבור האש עבר הכבוד עם קול דממה דקה והבין אליהו כי אז עבר הכבוד כשומעו קול דממה דקה:

 

 

 

וזה בדיוק כמו קבלת התורה ע"י משה בלוחות השניים  שמות פרק לד

(ד) וַיִּפְסֹל שְׁנֵי לֻחֹת אֲבָנִים כָּרִאשֹׁנִים וַיַּשְׁכֵּם מֹשֶׁה בַבֹּקֶר וַיַּעַל אֶל הַר סִינַי כַּאֲשֶׁר צִוָּה יְקֹוָק אֹתוֹ וַיִּקַּח בְּיָדוֹ שְׁנֵי לֻחֹת אֲבָנִים:

(ה) וַיֵּרֶד יְקֹוָק בֶּעָנָן וַיִּתְיַצֵּב עִמּוֹ שָׁם וַיִּקְרָא בְשֵׁם יְקֹוָק:

(ו) וַיַּעֲבֹר יְקֹוָק עַל פָּנָיו וַיִּקְרָא יְקֹוָק יְקֹוָק אֵל רַחוּם וְחַנּוּן אֶרֶךְ אַפַּיִם וְרַב חֶסֶד וֶאֱמֶת:

 

כלומר צריך לפרש שאליהו הנביא היה מוכן למות כמו משה למען עם ישראל ולכן קבל את התורה כמו משה בלוחות השניים . ויש כאן הקבלה מלאה בן הדברים  .

ומדוע קיבל אליהו הנביא את זכות קבלת התורה מחדש?

וצריך להגיד שפינחס זה אליהו . פינחס תיקן את החיסרון של השכחה של משה ולמעשה תיקן את תורת משה . וזה נעשה שמשה היה חי  שאז התורה הייתה בשלמותה , רק במותו של משה נעשה חסרון בתורה ע"י שנשכחו 3000 הלכות אבל כשמשה היה חי הייתה תורתו שלמה וזה דבר יסודי בקבלת התורה ע"י עם ישראל (זאת הייתה הטעות של קורח ) . ולכן ניתנה הזכות הזאת של התיקון התורה גם  לאליהו הנביא והוא קיבל  את הכוח לתקן את התורה באחרית הימים ולכן קיבל אליהו הנביא את התורה במעמד דומה לקבלת הלוחות השניים כדי שיוכל לתקן לעתיד לבא את התורה  .ומהו התיקון של אליהו הנביא ? נאמר : תיקו ראשי תיבות של תשבי יתרץ קושיות והויות.. לסיכום :

פינחס זה אליהו

יש הקבלה של קבלת הלוחות השניים ע"י משה וקבלת תורה ע"י אליהו הנביא

משה היה מוכן להקריב את עצמו למען עם ישראל וכנ"ל אליהו הנביא

פינחס תיקן את תורת משה ואליהו הנביא יתקן לעתיד לבא את התורה

פינחס במעשיו הציל את עם ישראל וכנ"ל אליהו הנביא

 

 

 

 

 

פרשת פנחס מדוע הקב"ה היה מכלה את עם ישראל אם פנחס לא היה מקנא את קנאת הקב"ה ? מדוע מעשה של אדם אחד היה גורם להשמדת כל עם ישראל ? קורח היה גם אדם חשוב וגם חטא אז מדוע בפרשת קרח לא חשב הקב"ה לכלות את עם ישראל ? וכיצד זה קשור לאליהו הנביא ? ‏י"ג/תמוז/תשע"ד


בס"ד

פרשת פנחס מדוע הקב"ה היה מכלה את עם ישראל אם פנחס לא היה מקנא את קנאת הקב"ה ? מדוע מעשה של אדם אחד היה גורם להשמדת כל עם ישראל ? קורח היה גם אדם חשוב וגם חטא אז מדוע בפרשת קרח לא חשב הקב"ה לכלות את עם ישראל ? וכיצד זה קשור לאליהו הנביא ? ‏י"ג/תמוז/תשע"ד

במדבר פרק כה

(יא) פִּינְחָס בֶּן אֶלְעָזָר בֶּן אַהֲרֹן הַכֹּהֵן הֵשִׁיב אֶת חֲמָתִי מֵעַל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל בְּקַנְאוֹ אֶת קִנְאָתִי בְּתוֹכָם וְלֹא כִלִּיתִי אֶת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל בְּקִנְאָתִי:

פרוש הפסוק שבמידה ופינחס לא היה מקנא את קנאתו של הקדוש ברוך הוא הקדוש ברוך הוא היה מכלה את עם ישראל .

יש לי קושיה חזקה על הפסוק הזה  עם ישראל עשה חטאים גדולים בהרבה מהחטא הזה מעשה העגל וחטא המרגלים  והקדוש ברוך הוא סלח לעם ישראל מדוע היה מכלה את עם ישראל בגלל מעשה של אחד מישראל ?  אומנם מעשה חמור מעשה של נשיא לבית אב אבל סוף סוף זה היה מעשה של יחיד  , מה היה במעשה הזה שיכול לגרום לכך שהקדוש ברוך הוא ירצה לכלות את כל עם ישראל . ואם נתרץ שזמרי בן סלוא היה איש חשוב ,ישר נקשה ונגיד  גם קורח היה איש חשוב מהשבט החשוב ביותר בישראל שבט לוי וגם הוא חטא והקדוש ברוך הוא גרם רק לעדת קורח להיבלע באדמה ולא עלה על דעתו של הקדוש ברוך הוא לכלות את כל עם ישראל .

בו נבחן מה היה במעשה העגל ?  אומר הקדוש ברוך הוא למשה שמות פרק לב

 (י) וְעַתָּה הַנִּיחָה לִּי וְיִחַר אַפִּי בָהֶם וַאֲכַלֵּם וְאֶעֱשֶׂה אוֹתְךָ לְגוֹי גָּדוֹל:

עם ישראל חטא אבל משה היה שלם ,התורה שקבל מהקדוש ברוך הוא הייתה שלמה ולכן יש לקדוש ברוך הוא אלטרנטיבה והוא לכלות את עם ישראל ולבנות את עם ישראל ממשה .

תגובתו של משה היתה שמות פרק לב

(לב) וְעַתָּה אִם תִּשָּׂא חַטָּאתָם וְאִם אַיִן מְחֵנִי נָא מִסִּפְרְךָ אֲשֶׁר כָּתָבְתָּ:

ואומנם הקדוש ברוך הוא החליט לסלוח לעם ישראל בזכות משה .

בו נבחן מה קרה במעשה של פנחס

במדבר פרק כה

(ו) וְהִנֵּה אִישׁ מִבְּנֵי יִשְׂרָאֵל בָּא וַיַּקְרֵב אֶל אֶחָיו אֶת הַמִּדְיָנִית לְעֵינֵי מֹשֶׁה וּלְעֵינֵי כָּל עֲדַת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וְהֵמָּה בֹכִים פֶּתַח אֹהֶל מוֹעֵד:

רש"י במדבר פרשת בלק פרק כה פסוק ו

לעיני משה - אמרו לו משה, זו אסורה או מותרת, אם תאמר אסורה, בת יתרו מי התירה לך וכו', כדאיתא התם:

והמה בוכים - נתעלמה ממנו הלכה כל הבועל ארמית קנאים פוגעים בו געו כלם בבכיה. בעגל עמד משה כנגד ששים רבוא, שנאמר (שמות לב כ) ויטחן עד אשר דק וגו' וכאן רפו ידיו, אלא כדי שיבא פינחס ויטול את הראוי לו:

במעשה פינחס יש מצב חדש שלא  היה במעשה קורח , משה התעלמה ממנו ההלכה של כל הבועל ארמית קנאים פוגעים בו . כלומר באותו מעמד תורת משה לכאורה נפגמה לא הייתה שלמה ,הלכה אחת נתעלמה ממנו ונוצר פגם בתורת משה . גם כאן מגיע זימרי למשה ומאתגר אותו בהלכה מסוימת כמו שבא קרח למשה ואתגר אותו בנושא ציצית  אבל בפרשת קרח משה ידע את ההלכה תורתו הייתה שלמה ,והתורה כולה עמדה מול קורח ולכן קרח  ועדתו נענשו ולא עלה על דעתו של הקב"ה לכלות את עם ישראל אבל בפרשת פנחס יש מצב שבו זמנית אין התורה בשלמותה עומדת מול זמרי בן סלוא כי משה שכח את ההלכה  ויש לכאורה חסרון בתורה ואז לכאורה כוחו של משה לא מספיק כדי להגן עם ישראל .

למשה במעשה העגל היה שני  טענות לקדוש ברוך הוא  הראשון : שמות פרק לב

(יב) לָמָּה יֹאמְרוּ מִצְרַיִם לֵאמֹר בְּרָעָה הוֹצִיאָם לַהֲרֹג אֹתָם בֶּהָרִים וּלְכַלֹּתָם מֵעַל פְּנֵי הָאֲדָמָה שׁוּב מֵחֲרוֹן אַפֶּךָ וְהִנָּחֵם עַל הָרָעָה לְעַמֶּךָ:

והשני : (לב) וְעַתָּה אִם תִּשָּׂא חַטָּאתָם וְאִם אַיִן מְחֵנִי נָא מִסִּפְרְךָ אֲשֶׁר כָּתָבְתָּ

בפרשת פנחס  שני הטענות ההלו לכאורה לא תקפות הראשונה המצרים יבינו למה מכלה הקדוש ברוך הוא את ישראל כי נוצר פגם בתורה,  תורת משה נפגמה ולכן הוא יכול לכלות את עם ישראל מבלי שהמצרים יחשבו שהחיסרון בקב"ה , כמו כן הטענה השנייה נחלשה לכאורה בשכחה של משה את ההלכה ,משה לא יכול להגיד מחני נא מספרך ,כי יש פגם בתורה של משה ולכאורה הפגם הזה  אפילו שהוא קטן  גורם לכך שלא ניתן להגיד משה אמת ותורתו אמת  (מה שנאמר ע"י בני קורח בתוך האדמה )

ולכן צריך להגיד שנוצר מצב מיוחד בו אין הגנה לעם ישראל לא ממשה ולא מתורת משה כי נוצר פגם רגעי אומנם פגם קטן אבל מהותי . התורה חיבת להיות שלמה  לחלוטין . וידוע שאפילו הפגם הקטן ביותר פוסל את כל ספר התורה ולא ניתן לקרא בו,  זה מהות התורה .

וכאן נכנס פינחס  לתמונה הוא זוכר  את ההלכה .פינחס זוכר את ההלכה בשלמות הוא יודע אותה היטב

וכדי שנבין את זה הוא פועל באופן מידי . הוא אומר למשה את ההלכה כדי שהחיסרון בתורת משה יתוקן באופן מידי  . זה לדעתי הדבר העיקרי במעשה של פינחס וכדי להדגיש את זה שזו ההלכה ואין כאן ספק הוא פועל לפי ההלכה ותוקע את הרומח בזמרי בן סלוא וכזבי בת צור .

וזה המעשה שבגללו הוא מקבל מהקדוש ברוך הוא את בריתי שלום  במדבר פרק כה

(יב) לָכֵן אֱמֹר הִנְנִי נֹתֵן לוֹ אֶת בְּרִיתִי שָׁלוֹם:

בזכות פנחס לכאורה התחדשה הברית של הקדוש ברוך הוא עם  עם ישראל והוא יהיה המקשר בן עם ישראל לאחרית הימים

כתר יונתן במדבר פרשת פינחס פרק כה פסוק יב

(יב) בִשׁבועה אמור לו מִן שמי הִנני גוזר לו את בריתי שלום ואעשׂהו מלאך חי ויחיה לעולם לבשׂר הגאולה בסוף הימים:

וידוע שפינחס זה אליהו . ואליהו הנביא הוא יבשר לנו על ביאת  המשיח .

וכדי להבין את תפקידו של אליהו נא ראו מאמר שלי על 3000 הלכות שנשכחו במותו של משה .