15.9.2017

פרשת ניצבים וילך האם אסתר היית אשת יפת תואר ? מה הקשר לאסתהר ? למה ירד ה ה' מאסתהר ? מהי ההתמודדות של אסתר ולמה היא ירדה מהשמים ? וכיצד זה קשור לקבלת התורה מרצון בפורים ? ‏כ"ד/אלול/תשע"ז

בס"ד
פרשת ניצבים וילך האם אסתר היית אשת יפת תואר ? מה הקשר לאסתהר ? למה ירד ה  ה' מאסתהר ? מהי ההתמודדות של אסתר ולמה היא ירדה מהשמים ? וכיצד זה קשור לקבלת התורה מרצון בפורים ? ‏כ"ד/אלול/תשע"ז

בפרשת כי תצא  ‏י'/אלול/תשע"ז  כתבתי על אשת יפת תואר  ועל הקשר של הביטוי יפת תואר שכתוב ברחל לאשת יפת תואר   וכך כתבתי 

"ובעזרת השם בלי נדר אנסה שבוע הבא לנסות ולראות כיצד אסתר קשורה לפרשת אשת יפת תאר כי באסתר יש היפוך תפקידים אחשורוש הוא זה שלכאורה לוקח את אסתר כאשת יפת תאר "

לקראת ראש השנה אספתי רשימת מאמרים על ראש השנה יום הכיפורים סוכות ושמיני עצרת ותוך כדי העריכה נתקלתי במאמר שכתבתי בפרשת וירא מה מקור השדים ? מה האומנות של נעמה ? האם אסתר היא ההיפך של נעמה ? ב‏י"ז/חשון/תשע"ו 


וגם שם כתבתי בסוף המאמר  

"וצריך להבין את הקשר בין אסתר שלכאורה היא ההיפך של נעמה כי אסתהר עשתה את ההיפך ממה שעשתה נעמה ובעזרת השם ובלי נדר נעיין הנושא בעתיד "

אחרי שקראתי את המאמר מיד הבנתי שיש כאן חוט מקשר בן שני הנושאים וכך אוכל לכתוב לקיים את שני ההבטחות במאמר אחד שקושר את שני הנושאים המדוברים .

דבר ראשון נסתכל האם במגילת אסתר יש מאפיינים של אשת יפת תואר

אסתר פרק ב

(ג) וְיַפְקֵ֨ד הַמֶּ֣לֶךְ פְּקִידִים֘ בְּכָל־מְדִינ֣וֹת מַלְכוּתוֹ֒ וְיִקְבְּצ֣וּ אֶת־כָּל־נַעֲרָֽה־בְ֠תוּלָה טוֹבַ֨ת מַרְאֶ֜ה אֶל־שׁוּשַׁ֤ן הַבִּירָה֙ אֶל־בֵּ֣ית הַנָּשִׁ֔ים אֶל־יַ֥ד הֵגֶ֛א סְרִ֥יס הַמֶּ֖לֶךְ שֹׁמֵ֣ר הַנָּשִׁ֑ים וְנָת֖וֹן תַּמְרוּקֵיהֶֽן:

אומר התורה תמימה הערות אסתר פרק ב הערה ד

ד) ר"ל דוד לא בקש אלא אחת לפיכך כל אדם הראה לשלוחיו את בתו אולי תיטיב בעיניהם, ואחשורוש צוה לקבץ את כולן, הכל יודעין שלא ישא אלא אחת ואת כולן יחלל, ולכן כל אחד חשש אולי יחלל את שלו, ולכן כל אחד טמן את בתו,

ובדברים פרק כא

(יא) וְרָאִיתָ֙ בַּשִּׁבְיָ֔ה אֵ֖שֶׁת יְפַת־תֹּ֑אַר וְחָשַׁקְתָּ֣ בָ֔הּ וְלָקַחְתָּ֥ לְךָ֖ לְאִשָּֽׁה:

כלומר לקיחת אסתר היה בכפיה ולא ברצון בדיוק כמו אשת יפת תואר

ובאסתר פרק ב

(ד) וְהַֽנַּעֲרָ֗ה אֲשֶׁ֤ר תִּיטַב֙ בְּעֵינֵ֣י הַמֶּ֔לֶךְ תִּמְלֹ֖ךְ תַּ֣חַת וַשְׁתִּ֑י וַיִּיטַ֧ב הַדָּבָ֛ר בְּעֵינֵ֥י הַמֶּ֖לֶךְ וַיַּ֥עַשׂ כֵּֽן:

כלומר מה שחשוב באשת יפת תאר וגם במגילת אסתר זהו היופי החיצוני של האישה שמושך את מי שלוקח אותה לא ברצון .

וכתוב בדברים פרק כא

(יג) וְהֵסִ֩ירָה֩ אֶת־שִׂמְלַ֨ת שִׁבְיָ֜הּ מֵעָלֶ֗יהָ וְיָֽשְׁבָה֙ בְּבֵיתֶ֔ךָ וּבָֽכְתָ֛ה אֶת־אָבִ֥יהָ וְאֶת־אִמָּ֖הּ יֶ֣רַח יָמִ֑ים וְאַ֨חַר כֵּ֜ן תָּב֤וֹא אֵלֶ֙יהָ֙ וּבְעַלְתָּ֔הּ וְהָיְתָ֥ה לְךָ֖ לְאִשָּֽׁה:

ואומר רבינו בחיי דברים פרשת כי תצא פרק כא פסוק יג

(יג) ובכתה את אביה ואת אמה ירח ימים. על דרך הפשט: הזמן שנתן לה הכתוב יש בו כמה תועלות: האחד שהטילה עליה תורה משפט אבלות שהיא שלשים יום כדי שתעשה חיובה באביה ואמה אם שמעה בהם שנהרגו בעודנה שבויה, כי האדם יתחייב לכבד אביו ואמו בחיים גם לאחר מיתה,

כלומר באשת יפת תאר יש את הבכי שזה מות אביה ואימא כלומר מצב שהיא יתומה מאב ומאם

ובאסתר פרק ב

(ז) וַיְהִ֨י אֹמֵ֜ן אֶת־הֲדַסָּ֗ה הִ֤יא אֶסְתֵּר֙ בַּת־דֹּד֔וֹ כִּ֛י אֵ֥ין לָ֖הּ אָ֣ב וָאֵ֑ם וְהַנַּעֲרָ֤ה יְפַת־תֹּ֙אַר֙ וְטוֹבַ֣ת מַרְאֶ֔ה וּבְמ֤וֹת אָבִ֙יהָ֙ וְאִמָּ֔הּ לְקָחָ֧הּ מָרְדֳּכַ֛י ל֖וֹ לְבַֽת:

כלומר אסתר יתומה מאב ואם בדיוק כמו אשת יפת תואר

וכתוב בתורה ב דברים פרק כא

(יא) וְרָאִיתָ֙ בַּשִּׁבְיָ֔ה אֵ֖שֶׁת יְפַת־תֹּ֑אַר וְחָשַׁקְתָּ֣ בָ֔הּ וְלָקַחְתָּ֥ לְךָ֖ לְאִשָּֽׁה:

יש באשת יפת תואר לשון לקיחה וגם באסתר יש לשון לקיחה


אסתר פרק ב

(טז) וַתִּלָּקַ֨ח אֶסְתֵּ֜ר אֶל־הַמֶּ֤לֶךְ אֲחַשְׁוֵרוֹשׁ֙ אֶל־בֵּ֣ית מַלְכוּת֔וֹ בַּחֹ֥דֶשׁ הָעֲשִׂירִ֖י הוּא־חֹ֣דֶשׁ טֵבֵ֑ת בִּשְׁנַת־שֶׁ֖בַע לְמַלְכוּתֽוֹ:

מיד אחרי פרשת אשת יפת תואר יש את שני הנשים האחת שנואה והאחת אהובה דברים פרק כא

(טו) כִּֽי־תִהְיֶ֨יןָ לְאִ֜ישׁ שְׁתֵּ֣י נָשִׁ֗ים הָאַחַ֤ת אֲהוּבָה֙ וְהָאַחַ֣ת שְׂנוּאָ֔ה וְיָֽלְדוּ־ל֣וֹ בָנִ֔ים הָאֲהוּבָ֖ה וְהַשְּׂנוּאָ֑ה וְהָיָ֛ה הַבֵּ֥ן הַבְּכֹ֖ר לַשְּׂנִיאָֽה:

וגם במגילת אסתר יש שני נשים אסתר פרק ב

(ד) וְהַֽנַּעֲרָ֗ה אֲשֶׁ֤ר תִּיטַב֙ בְּעֵינֵ֣י הַמֶּ֔לֶךְ תִּמְלֹ֖ךְ תַּ֣חַת וַשְׁתִּ֑י וַיִּיטַ֧ב הַדָּבָ֛ר בְּעֵינֵ֥י הַמֶּ֖לֶךְ וַיַּ֥עַשׂ כֵּֽן: ס

וכתוב באסתר פרק ב

(יז) וַיֶּאֱהַ֨ב הַמֶּ֤לֶךְ אֶת־אֶסְתֵּר֙ מִכָּל־הַנָּשִׁ֔ים וַתִּשָּׂא־חֵ֥ן וָחֶ֛סֶד לְפָנָ֖יו מִכָּל־הַבְּתוּלֹ֑ת וַיָּ֤שֶׂם כֶּֽתֶר־מַלְכוּת֙ בְּרֹאשָׁ֔הּ וַיַּמְלִיכֶ֖הָ תַּ֥חַת וַשְׁתִּֽי:

בפרשת דברים יש את עניין השלושים יום דברים פרק כא

(יג) וְהֵסִ֩ירָה֩ אֶת־שִׂמְלַ֨ת שִׁבְיָ֜הּ מֵעָלֶ֗יהָ וְיָֽשְׁבָה֙ בְּבֵיתֶ֔ךָ וּבָֽכְתָ֛ה אֶת־אָבִ֥יהָ וְאֶת־אִמָּ֖הּ יֶ֣רַח יָמִ֑ים וְאַ֨חַר כֵּ֜ן תָּב֤וֹא אֵלֶ֙יהָ֙ וּבְעַלְתָּ֔הּ וְהָיְתָ֥ה לְךָ֖ לְאִשָּֽׁה:

וגם כך באסתר פרק ד

(יא) כָּל־עַבְדֵ֣י הַמֶּ֡לֶךְ וְעַם־מְדִינ֨וֹת הַמֶּ֜לֶךְ יֽוֹדְעִ֗ים אֲשֶׁ֣ר כָּל־אִ֣ישׁ וְאִשָּׁ֡ה אֲשֶׁ֣ר יָבֽוֹא־אֶל־הַמֶּלֶךְ֩ אֶל־הֶחָצֵ֨ר הַפְּנִימִ֜ית אֲשֶׁ֣ר לֹֽא־יִקָּרֵ֗א אַחַ֤ת דָּתוֹ֙ לְהָמִ֔ית לְ֠בַד מֵאֲשֶׁ֨ר יֽוֹשִׁיט־ל֥וֹ הַמֶּ֛לֶךְ אֶת־שַׁרְבִ֥יט הַזָּהָ֖ב וְחָיָ֑ה וַאֲנִ֗י לֹ֤א נִקְרֵ֙אתִי֙ לָב֣וֹא אֶל־הַמֶּ֔לֶךְ זֶ֖ה שְׁלוֹשִׁ֥ים יֽוֹם:

אם כך יש תבניות זהות באשת יפת תואר ובאסתר וצריך להבין מה המטרה של הדמיון הזה במגילת אסתר לאשת יפת תואר . במאמר שלי בפרשת וירא יש קשר בן אסתר לאסתהר  שהתלמוד הבבלי מביא וכדי שנבין מי זו איסטהר או כמו שהבבלי מכנה אותה אסתהר

ילקוט שמעוני תורה פרשת בראשית רמז מד

א"ל רדו ותדורו עמהן מיד קלקלו עם בנות האדם שהיו יפות ולא יכלו לכבוש את יצרן מיד ראה שמחזאי ריבה אחת ושמה איסטהר נתן עיניו בה אמר השמעי לי א"ל איני שומעת לך עד שתלמדני שם המפורש שאתה עולה בו לרקיע בשעה שאתה זוכרהו למדה אותו שם הזכירה אותו ועלתה לרקיע ולא קלקלה אמר הקדוש ברוך הוא הואיל ופרשה עצמה מן העבירה לכו וקבעוה בין שבעה כוכבים הללו כדי שתזכו בהן לעולם ונקבעה בכימה

כלומר יש כאן ניסיון של אותם נפילים לבא על אסתהר אבל היא מנצלת את הכוח שניתן לה משם השם המפורש ולא נכנעת לאותם נפילים . כלומר צורת ההתמודדות של אסתהר עם הנפילים זה לא התמודדות ישירה מולם אלה בריחה למקום שבו היא לא תקלקל . ברור שאם היא  לא היית בורחת על ידי השם המפורש היא היית מקלקלת כי לא היית מסוגלת להתמודד מול אותם נפילים . במעמד הר סיני הקב"ה כפה על עם ישראל הר כגיגית ובפורים קיבלו אותו מרצון ולכן בתלמוד בבלי מסכת שבת דף פח עמוד א כתוב

אמר רב אחא בר יעקב: מכאן מודעא רבה לאורייתא. אמר רבא: אף על פי כן, הדור קבלוה בימי אחשורוש. דכתיב קימו וקבלו היהודים, קיימו מה שקיבלו כבר.

וכבר כתבתי שבמעמד הר סיני היה מאבק בן הנפילים והמלאכים שמשה לא יקבל את התורה וכתוב בפסיקתא רבתי (איש שלום) פיסקא כ - פ' מתן תורה

תנו רבנן אנכי ה' אלהיך (שמות כ' ב') בשעה שעלה משה למרום באותה שעה באתה ענן ורבצה כנגדו, לא היה יודע משה אם לרכב עליה אם לאחוז בה, מיד פתחה ונכנס בתוכה שנאמר ויבא משה בתוך הענן (שם /שמות/ כ"ד י"ח) ויכס הענן (שם שם /שמות כ"ד/ ט"ו) ונשאתו ענן והיה מהלך ברקיע ופגע בו קמואל המלאך, שהיה ממונה על שנים עשר אלפים מלאכי חבלה שהם יושבים בשער הרקיע, גער במשה ואמר מה לך בקדושי עליון, אתה ממקום הטנופות באת ומהלך במקום טהרה, ילוד אשה מהלך במקום אש,

בסופו של דבר משה ניצח וקבל את התורה אבל עדיין עם ישראל היה צריך לקבל את התורה מרצון וחלק מאותו מאבק היה הפעולה של אסתר לרדת מהמקום בו היא הגיעה עם השם המפורש ולהיאבק פה בארץ כדי לקבל את התורה מרצון . כלומר חלק מקבלת התורה מרצון היה המאבק של אסתר להתמודד מול אותם כוחות שלא רצו שנקבל את התורה ומי שעמד ממול וניווט את הדברים היה המן שהוא מזרע עשיו ומזרע עמלק שכבר הראנו שעמלק מורכב מבלעם ובלק ובלעם הוא ההמשך של אותם הנפילים כי כל התורה של בלעם באה מהנפילים

אומר התוספות מסכת שבת דף פח עמוד א

מודעא רבה לאורייתא - והא דאמר בנדרים (דף כה.) שכרת משה ברית עם ישראל על התורה והמצות והשביעם על כך ובפ' אלו נאמרין (סוטה לז:) שקבלו את כל התורה בהר גרזים ובהר עיבל אור"ת דע"פ הדיבור היה והרי כבעל כרחם אבל בימי אחשורוש קבלו מדעתם מאהבת הנס ומה שכרת עמהן ברית יהושע לעבוד את ה' התם לא קבלו אלא שלא לעבוד ע"ז כדכתיב (יהושע כד) חלילה לנו מעזוב את ה' וכן משמע כוליה עניינא.

אומר התוספת שכל העניין של פורים זה קבלה מרצון ואם יש את הקב"ה בגלוי אז כאילו זה בעל כורחם ולכן בפורים אסור שיהיה ביטוי כלשהו של הקב"ה במציאות כי זה פוגע בקבלת התורה  מרצון ולכן ברור שאסתר היא אסתהר שהגיע לשמים ע"י השם המפורש צריכה כדי לקבל את התורה מרצון להפסיק להשתמש בשם המפורש ולהתמודד בלעדיו ולכן אסתהר הופכת לאסתר כלומר פחות ה' כאשר אברם הפך לאברהם נוסף ה' כאשר שרי נהפכה לשרה נוסף ה' כאן יש פעולה הפוכה וצריך להוריד את ה ה' מאסתהר והיא נהפכה לאסתר . ולכן אסתר צריכה להתמודד בעולם הזה ללא ה ה'  ולדאוג לכך שהיא לא תקלקל כמו שנעמה קלקלה . ולכן ההתמודדות שלה היא דרך אשת יפת תאר כאשר אחשורוש הוא זה שלוקח אותה כעין אשת יפת תואר . וכך אסתר מתמודדת מול אחשורוש

אסתר פרק ב

(י) לֹא־הִגִּ֣ידָה אֶסְתֵּ֔ר אֶת־עַמָּ֖הּ וְאֶת־מֽוֹלַדְתָּ֑הּ כִּ֧י מָרְדֳּכַ֛י צִוָּ֥ה עָלֶ֖יהָ אֲשֶׁ֥ר לֹא־תַגִּֽיד:

אסתר פרק ב

(כ) אֵ֣ין אֶסְתֵּ֗ר מַגֶּ֤דֶת מֽוֹלַדְתָּהּ֙ וְאֶת־עַמָּ֔הּ כַּאֲשֶׁ֛ר צִוָּ֥ה עָלֶ֖יהָ מָרְדֳּכָ֑י וְאֶת־מַאֲמַ֤ר מָרְדֳּכַי֙ אֶסְתֵּ֣ר עֹשָׂ֔ה כַּאֲשֶׁ֛ר הָיְתָ֥ה בְאָמְנָ֖ה אִתּֽוֹ: ס

אשת יפת תואר מתנתקת מבית אביה ומתגיירת אבל אסתר שומרת על בית אביה בצורה קנאית ולא נכנעת כמו אשת יפת תואר . ואז אסתר מתמודדת מול הסכנה להיכנס אל המלך ומרדכי מזהיר אותה שהיא לא יכולה להימלט מהעם היהודי  אסתר פרק ד

(יג) וַיֹּ֥אמֶר מָרְדֳּכַ֖י לְהָשִׁ֣יב אֶל־אֶסְתֵּ֑ר אַל־תְּדַמִּ֣י בְנַפְשֵׁ֔ךְ לְהִמָּלֵ֥ט בֵּית־הַמֶּ֖לֶךְ מִכָּל־הַיְּהוּדִֽים:

וזה ההחלטה של אסתר  אסתר פרק ד

(טז) לֵךְ֩ כְּנ֨וֹס אֶת־כָּל־הַיְּהוּדִ֜ים הַֽנִּמְצְאִ֣ים בְּשׁוּשָׁ֗ן וְצ֣וּמוּ עָ֠לַי וְאַל־תֹּאכְל֨וּ וְאַל־תִּשְׁתּ֜וּ שְׁלֹ֤שֶׁת יָמִים֙ לַ֣יְלָה וָי֔וֹם גַּם־אֲנִ֥י וְנַעֲרֹתַ֖י אָצ֣וּם כֵּ֑ן וּבְכֵ֞ן אָב֤וֹא אֶל־הַמֶּ֙לֶךְ֙ אֲשֶׁ֣ר לֹֽא־כַדָּ֔ת וְכַאֲשֶׁ֥ר אָבַ֖דְתִּי אָבָֽדְתִּי:

אסתר היית צריכה להחליט  האם להיכנע לאחשורוש ולהיות כמו אשת יפת תואר ולהיטמע בתוך הגויים או לבחור בדרך שלא ברור סופה אבל להדבק לחלוטין בעם היהודי וההחלטה שלה היית לך כנוס את כל היהודים  והתוצאה  אסתר פרק ז

(ג) וַתַּ֨עַן אֶסְתֵּ֤ר הַמַּלְכָּה֙ וַתֹּאמַ֔ר אִם־מָצָ֨אתִי חֵ֤ן בְּעֵינֶ֙יךָ֙ הַמֶּ֫לֶךְ וְאִם־עַל־הַמֶּ֖לֶךְ ט֑וֹב תִּנָּֽתֶן־לִ֤י נַפְשִׁי֙ בִּשְׁאֵ֣לָתִ֔י וְעַמִּ֖י בְּבַקָּשָׁתִֽי:

כלומר הקבלה מרצון של אסתר ללא סיוע של השם המפורש מראה על קבלת עול מלכות שמים מרצון ואסתר מתמודדת מול המן שהוא עמלק שהוא ההמשך של אותם נפילים שרצו לקלקל אותה ולא הצליחו אבל הפעם מתוך התמודדות ולא מתוך בריחה לשמים עם השם המפורש

אבל עדיין יש לנו קושי שבכל זאת נבעלה לאחשורוש ואומר הזוהר

וְאִשָּׁה הִיא קַרְקַע בָּאָרֶץ, כְּמוֹ שֶׁבֵּאֲרוּהָ, אֶסְתֵּר קַרְקַע עוֹלָם הָיְתָה.

וְאִם תֹּאמְרוּ, שֵׁם רָע עָלֶיהָ, שֶׁנִּטְמְאָה בַאֲחַשְׁוֵרוֹשׁ, וְזָכְתָה לְהִתְלַבֵּשׁ בָּהּ רוּחַ הַקֹּדֶשׁ, זֶהוּ שֶׁכָּתוּב (אסתר ה) וַתִּלְבַּשׁ אֶסְתֵּר מַלְכוּת. הֲרֵי אָמַר הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא, (ישעיה מב) אֲנִי ה' הוּא שְׁמִי וּכְבוֹדִי לְאַחֵר לֹא אֶתֵּן וּתְהִלָּתִי לַפְּסִילִים. וְרוּחַ הַקֹּדֶשׁ שְׁכִינָה הָיְתָה, שֶׁהִיא שֵׁם שֶׁהִתְלַבְּשָׁה בְאֶסְתֵּר.

כלומר רוח הקודש שהיה בה שמר על אסתר כי היא קרקע עולם וירדה לעולם להתמודד מול מה שלא התמודדה כאשר באמצעות רוח הקודש עלתה לשמים לברוח מהנפילים .

לסיכום אסתר היית מעין אשת יפת תואר מול אחשורוש והיה זה ההתמודדות מול ההמשך של הנפילים באמצעות המן מזרע עמלק שכל הידע שלו בא מהנפילים ואסתר ירדה מהשמים להתמודד בעולם  מרצון ללא הכוח של השם המפורש והיה זה חלק מקבלת התורה מרצון בפורים אולי חלק עיקרי כי אנחנו רואים שמגילת אסתר נרשמה על שמה .