15.10.2021

פרשת לך לך מהם 10 הניסיונות של אברהם ? כמה ניסיונות היה לאברהם מול נמרוד ? למה רצה נמרוד להרוג את אברהם בזמן דור הפלגה ?למה ניסה נמרוד להרוג את אברהם לאחר שהקב"ה בלל את שפתם של דור הפלגה ? האם העולם היה קיים אם אברהם היה נהרג על ידי נמרוד ? למה רצה נמרוד להרוג את אברהם כאשר הוא ידע שהעולם וגם הוא לא יתקיימו אם אברהם ימות ? מה הקשר לעמלק ? איך עמלק קיים בעולם לפני בנו של עשו ? מה הקשר של 4 המלכים למלאכים שהתנגדו לבריאת האדם ? למה ניסו המלאכים להוריד את מיכאל לעולם ? ‏ט'/חשון/תשפ"ב

 בס"ד

פרשת לך לך מהם 10 הניסיונות של אברהם ? כמה ניסיונות היה לאברהם מול נמרוד ? למה רצה נמרוד להרוג  את אברהם בזמן דור הפלגה ?למה ניסה נמרוד להרוג את אברהם לאחר שהקב"ה בלל את שפתם של דור הפלגה ? האם העולם היה קיים אם אברהם היה נהרג על ידי נמרוד ? למה רצה נמרוד להרוג את אברהם כאשר הוא ידע שהעולם וגם הוא לא יתקיימו אם אברהם ימות ? מה הקשר לעמלק ? איך עמלק קיים בעולם לפני בנו של עשו ? מה הקשר של 4 המלכים למלאכים שהתנגדו לבריאת האדם ? למה ניסו המלאכים להוריד את מיכאל לעולם ? ‏ט'/חשון/תשפ"ב

כתוב בראשית (פרשת לך לך) פרק יד פסוק ח - י

(ח) וַיֵּצֵ֨א מֶֽלֶךְ־סְדֹ֜ם וּמֶ֣לֶךְ עֲמֹרָ֗ה וּמֶ֤לֶךְ אַדְמָה֙ וּמֶ֣לֶךְ <<צביים>> צְבוֹיִ֔ם וּמֶ֥לֶךְ בֶּ֖לַע הִוא־צֹ֑עַר וַיַּֽעַרְכ֤וּ אִתָּם֙ מִלְחָמָ֔ה בְּעֵ֖מֶק הַשִּׂדִּֽים:

(ט) אֵ֣ת כְּדָרְלָעֹ֜מֶר מֶ֣לֶךְ עֵילָ֗ם וְתִדְעָל֙ מֶ֣לֶךְ גּוֹיִ֔ם וְאַמְרָפֶל֙ מֶ֣לֶךְ שִׁנְעָ֔ר וְאַרְי֖וֹךְ מֶ֣לֶךְ אֶלָּסָ֑ר אַרְבָּעָ֥ה מְלָכִ֖ים אֶת־הַחֲמִשָּֽׁה:

(י) וְעֵ֣מֶק הַשִּׂדִּ֗ים בֶּֽאֱרֹ֤ת בֶּאֱרֹת֙ חֵמָ֔ר וַיָּנֻ֛סוּ מֶֽלֶךְ־סְדֹ֥ם וַעֲמֹרָ֖ה וַיִּפְּלוּ־שָׁ֑מָּה וְהַנִּשְׁאָרִ֖ים הֶ֥רָה נָּֽסוּ:

התורה כותבת  ללא רקע על מלחמה של 5 מלכים בארבע מלכים כאילו ללא הקשר כאשר במלחמה הזאת נפל לוט כשבוי . ואני רוצה להעמיק ולהבין מה המשמעות של המלחמה הזאת בהקשר של אברהם והעם היהודי .

כתוב בפרקי דרבי אליעזר פרק כו

(א) עֲשָׂרָה נִסְיוֹנוֹת נִתְנַסָּה אַבְרָהָם אָבִינוּ וְעָמַד בְּכֻלָּם. וְצָפוּי הָיָה לְפָנָיו שֶׁעֲתִידִין בָּנָיו לְנַסּוֹת לְהַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא עֲשָׂרָה נִסְיוֹנוֹת,(ב) וְהִקְדִּים הָרְפוּאָה לְמַכָּתָם(ג) וְנִסָּהוּ בַּעֲשָׂרָה נִסְיוֹנוֹת:

נסיון ראשון

פרקי דרבי אליעזר פרק כו

נִסָּיוֹן הָרִאשׁוֹן,(ד) כְּשֶׁנּוֹלַד אַבְרָהָם אָבִינוּ בִּקְשׁוּ כָּל גְּדוֹלֵי הַמַּלְכוּת [נ"א: נמרוד] לְהָרְגוֹ,(ה) וְנֶחְבָּא מִתַּחַת לָאָרֶץ(ו) שְׁלֹשׁ עֶשְׂרֵה שָׁנָה שֶׁלֹּא רָאָה לֹא שֶׁמֶשׁ וְלֹא יָרֵחַ.(ז) לְאַחַר שְׁלֹשׁ עֶשְׂרֵה שָׁנָה יָצָא מִתַּחַת לָאָרֶץ,(ח) מְדַבֵּר בִּלְשׁוֹן הַקֹּדֶשׁ, מָאַס אֲשֵׁרִים וְשִׁקֵּץ אֶת הַפְּסִילִים, [נ"א: הגלולים] וּבָטַח בְּצֵל יוֹצְרוֹ,(ט) וְאָמַר ה' צְבָאוֹת אַשְׁרֵי אָדָם בֹּטֵחַ בָּךְ [תהלים פד, יב]:

נסיון שני

פרקי דרבי אליעזר פרק כו

נִסָּיוֹן הַשֵּׁנִי, נְתָנוּהוּ(י) בְּבֵית הָאֲסוּרִים(יא) עֶשֶׂר שָׁנִים שָׁלֹשׁ בְּכוּתָה וְשֶׁבַע בְּקַרְדּוּ. וְיֵשׁ אוֹמְרִים שָׁלֹשׁ בְּקַרְדּוּ וְשֶׁבַע בְּכוּתָה. לְאַחַר עֶשֶׂר שָׁנִים שָׁלְחוּ וְהֵבִיאוּ אוֹתוֹ, וּנְתָנוּהוּ(יב) בְּתוֹךְ כִּבְשַׁן הָאֵשׁ.(יג) וּמֶלֶךְ הַכָּבוֹד(יד) פָּשַׁט יַד יְמִינוֹ וְהִצִּילוֹ מִתּוֹךְ כִּבְשַׁן הָאֵשׁ, שֶׁנֶּאֱמַר [בראשית טו, ז] וַיֹּאמֶר אֵלָיו אֲנִי ה' אֲשֶׁר הוֹצֵאתִיךָ מֵאוּר כַּשְׂדִּים:

נסיון שלישי

פרקי דרבי אליעזר פרק כו

נִסָּיוֹן הַשְּׁלִישִׁי,(טו) טִלְטְלוֹ(טז) מִבֵּית אָבִיו וּמִמִּשְׁפַּחְתּוֹ(יז) וֶהֱבִיאוֹ לְחָרָן, וְשָׁם מֵת תֶּרַח אָבִיו(יח) וְאַמְתַּלַאי אִמּוֹ.(יט) הַטִּלְטוּל קָשֶׁה לָאָדָם יוֹתֵר מִכֹּל, וּמִנַּיִן שֶׁטִּלְטְלוֹ. שֶׁנֶּאֱמַר [שם יב, א] לֶךְ לְךָ מֵאַרְצְךָ וּמִמוֹלַדְתְּךָ:

נסיון רביעי

פרקי דרבי אליעזר פרק כו

נִסָּיוֹן הָרְבִיעִי,(כ) מִיּוֹם שֶׁנִּבְרְאוּ שָׁמַיִם וָאָרֶץ לֹא בָא רָעָב אֶלָּא בִּימֵי אַבְרָהָם, וְלֹא בְכָל הָאֲרָצוֹת(כא) אֶלָּא בְּאֶרֶץ כְּנַעַן בִּלְבָד, לְנַסּוֹתוֹ(כב) וּלְהוֹרִידוֹ לְמִצְרַיִם, שֶׁנֶּאֱמַר [שם י] וַיְהִי רָעָב בָּאָרֶץ וַיֵּרֶד אַבְרָם מִצְרַיְמָה:

נסיון חמישי

פרקי דרבי אליעזר פרק כו

נִסָּיוֹן הַחֲמִישִׁי, שֶׁנִּלְקְחָה שָׂרָה אִשְׁתּוֹ(כג) לְפַרְעֹה לְאִשָּׁה.

ניסיון שישי

פרקי דרבי אליעזר פרק כז

(א) נִסָּיוֹן הַשִּׁשִּׁי, בָּאוּ אֵלָיו(ב) כָּל הַמְּלָכִים [נ"א: אמרפל וכל חבריו] לְהָרְגוֹ. אָמְרוּ(ג) נַתְחִיל רִאשׁוֹן בְּבֶן אָחִיו וְאַחַר כָּךְ נַתְחִיל בּוֹ.(ד) וּבִשְׁבִיל לוֹט לָקְחוּ אֶת כָּל רְכוּשׁ סְדוֹם וַעֲמוֹרָה,(ה) וְאַחַר כָּךְ שָׁבוּ אֶת לוֹט וְאֶת רְכוּשׁוֹ, שֶׁנֶּאֱמַר [בראשית יד, יא] וַיִּקְחוּ אֶת כָּל רְכֻשׁ סְדֹם וַעֲמֹרָה וְגוֹ'.

נסיון שביעי

פרקי דרבי אליעזר פרק כח

נִסָּיוֹן הַשְּׁבִיעִי, אַחַר הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה הָיָה דְבַר ה' אֶל אַבְרָם בַּמַּחֲזֶה לֵאמֹר אַל תִּירָא אַבְרָם [בראשית טו, א].(א) לְכָל הַנְּבִיאִים הָיָה נִרְאֶה(ב) בַּחֲזוֹן הַלַּיְלָה(ג) וּלְאַבְרָהָם בֶּחָזוֹן וּבְמַּרְאֶה.

ניסיון שמיני

פרקי דרבי אליעזר פרק כט

נִסָּיוֹן הַשְּׁמִינִי, וַיְהִי אַבְרָם בֶּן תִּשְׁעִים שָׁנָה וְתֵשַׁע שָׁנִים [בראשית יז, א]. אָמַר לוֹ הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא, הִתְהַלֵּךְ לְפָנַי וֶהְיֵה תָמִים [שם א]. אָמַר לוֹ הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא, עַד עַכְשָׁו לֹא הָיִיתָ תָּמִים לְפָנַי, אֶלָּא מֹל בְּשַׂר עָרְלָתְךָ מֵעָלֶיךָ וְהִתְהַלֵּךְ לְפָנַי וֶהְיֵה תָמִים, שֶׁהָעָרְלָה טְמֵאָה הִיא מִכָּל הַטֻּמְאוֹת,

ניסיון תשיעי

פרקי דרבי אליעזר פרק ל

נִסָּיוֹן הַתְּשִׁיעִי,(א) יִשְׁמָעֵאל נוֹלַד בְּקֶּשֶׁת וְנִתְרַבָּה בְּקֶּשֶׁת, שֶׁנֶּאֱמַר [בראשית כא, כ] וַיְהִי רֹבֶה קַשָּׁת. וְהָיָה נוֹטֵל קֶשֶׁת וְחִצִּים(ב) וְהָיָה יוֹרֶה אַחַר הָעוֹפוֹת.(ג) וּפַּעַם אַחַת רָאָה אֶת יִצְחָק יוֹשֵׁב לְבַדּוֹ(ד) וְיָרָה עָלָיו חֵץ לְהָרְגוֹ, רָאֲתָה שָׂרָה(ה) וְהִגִּידָה לְאַבְרָהָם כָּזֶה וְכָזֶה עָשָׂה יִשְׁמָעֵאל לְיִצְחָק, אֶלָּא עֲמֹד(ו) וּכְתֹב לְיִצְחָק כָּל מַה שֶּׁנִּשְׁבַּע הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא לִתֵּן לְךָ וּלְזַרְעֶךָ.(ז) חַיֶּיךָ שֶׁאֵין בֶּן הָאָמָה הַזֶּה יוֹרֵשׁ עִם בְּנִי עִם יִצְחָק, שֶׁנֶּאֱמַר [שם י] וַתֹּאמֶר לְאַבְרָהָם גָּרֵשׁ הָאָמָה הַזֹּאת וְאֶת בְּנָהּ וְגוֹ'. אָמְרָה שָׂרָה לְאַבְרָהָם(ח) כְּתֹב גֵּט גֵּרוּשִׁין וְשַׁלַּח אֶת הָאָמָה הַזֹּאת וּבְנָהּ(ט) מֵעָלַי וּמֵעַל בְּנִי, מִן הָעוֹלָם הַזֶּה וּמִן הָעוֹלָם הַבָּא. וּמִכָּל הָרָעוֹת שֶׁבָּאוּ עַל אַבְרָהָם,(י) הָיָה קָשֶׁה וְרַע בְּעֵינָיו הַדָּבָר הַזֶּה מְאֹד, שֶׁנֶּאֱמַר [שם יא] וַיֵּרַע הַדָּבָר מְאֹד בְּעֵינֵי אַבְרָהָם עַל אוֹדֹת בְּנוֹ.

ניסיון עשירי

פרקי דרבי אליעזר פרק לא

הַנִּסָּיוֹן הָעֲשִׂירִי, וַיְהִי אַחַר הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה וְהָאֱלֹהִים נִסָּה אֶת אַבְרָהָם וְגוֹ' [בראשית כב, א].(א) הָיָה מְנַסֶּה אֶת אַבְרָהָם כָּל פַּעַם וּפַעַם(ב) לֵידַע אֶת לִבּוֹ אִם יָכוֹל לַעֲמֹד וְלִשְׁמֹר אֶת כָּל מִצְוֹתֶיהָ שֶׁל תּוֹרָה,(ג) שֶׁנֶּאֱמַר [שם כו, ה] עֵקֶב אֲשֶׁר שָׁמַע אַבְרָהָם בְּקֹלִי וַיִּשְׁמֹר מִשְׁמַרְתִּי מִצְוֹתַי חֻקּוֹתַי וְתוֹרֹתָי.(ד) וַיֵּצֵא יִשְׁמָעֵאל מִן הַמִּדְבָּר(ה) לִרְאוֹת אֶת אַבְרָהָם אָבִיו. רַבִּי יְהוּדָה אוֹמֵר,(ו) בְּאוֹתוֹ הַלַּיְלָה נִגְלָה הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא עַל אַבְרָהָם וְאָמַר לוֹ קַח נָא אֶת בִּנְךָ אֶת יְחִידְךָ אֲשֶׁר אָהַבְתָּ אֶת יִצְחָק [שם כב, ב].

יוצא לנו שניסיון 1 2 ו  6 קשור למלחמה של נמרוד באברהם .

ומי זה נמרוד ?

אומרת הגמרא חברותא מסכת עירובין דף נג עמוד א

"ויהי בימי אמרפל" פליגי בה רב ושמואל.חד אמר: נמרוד שמו. ולמה נקרא שמו אמרפל? לפי שאמר והפיל לאברהם אבינו בתוך כבשן האש.וחד אמר: אמרפל שמו. ולמה נקרא שמו נמרוד? לפי שהמריד את כל העולם כולו עליו [לשון כבוד הוא כלפי שמים] במלכותו(4).

כלומר נמרוד מרד בקב"ה הוא היה זה שרצה לשנות את העולם ולהלחם בקב"ה כאשר הקים את מגדל בבל . אברהם היה ההיפך מנמרוד ונמרוד הבין שהוא צריך לפגוע באברהם

וכך כותב הרד"ל פרק כו אות ט

(ט) ואמר ה' צבאות אשרי אדם בוטח בך. מפני שבני דורו היו עובדין לשמש וירח ושאר צבא השמים וכוחותיהם העליונים, והוא הכיר בחכמתו שאין בהם כח כלום, לכן אמר אשרי אדם הבוטח בה' המהוה כל צבאות השמים וכוחותיהם העליונים, ובידו לשנותם כרצונו בכל רגע, (וז"ש לעיל מניה כי שמש ומגן ה' אלקים (כי הוא הנותן שמש לאור יומם, והוא המגן האמתי לבטוח בו למגן ועזר לעתות בצרה, ולא שום כחות מצבא השמים), לא ימנע טוב להולכים בתמים זה אברהם שנאמר לו [בראשית יז, א] התהלך לפני והיה תמים):

וכך מפרש הרד"ל את הנסיון השישי של אברהם

הרד"ל פרק כז אות ג

רכושו, הכל היה רק מפני שהיה בן אחי אברם (לכן גם רכושו היה חביב עליהם וכמ"ש בסנהדרין [קד ב]). ובאגדת בראשית דרש ר"א קרא דחרב פתחו רשעים אמרפל וחבריו להפיל עני ואביון זה לוט לטבוח ישרי דרך זה אברהם, הכוונה ג"כ כדהכא שרצונם העיקרי היה לטבוח ולהרוג את אברהם, ופתחו תחלה חרבם בזה שנלחמו והפילו עני ואביון (זה לוט שהיה אביון מהמצות, וכדדרש ר"א במכילתא [משפטים כספא כ] אביונך בריבו וכמש"ל פכ"ו אות מה), בכדי שע"י זה יטבחו לאברהם, וכמ"ש בלקוטי תורה שכוונתם היה שיבא אברהם להלחם להציל את לוט, ולכן לא הרגו את לוט רק הפילוהו ברשתם ששבוהו חי, שאם הרגוהו לא היה אברהם יוצא עוד להלחם בהם (ובזהר וירא [קיב ב] אמרו שתחלה הלך אברהם לפדותו בממון ע"ש), ולאברהם רצו להורגו, וזהו שאמר לטבוח[ב]:

ניסיון 1 ו 2 היה לפני דור הפלגה . ניסיון 6 היה לאחר דור הפלגה .

נסיון 1 ו 2 היה כדי למנוע את קיומו של אברהם כאשר היה קטן בזמן שהיה לדור הפלגה  יכולת לשנות את העולם (מזכיר את הנסיון של פרעה למנוע את הולדתו של משה ) . ניסיון 6 היה לאחר שנמרוד הבין שאין לו יכולת להלחם בקב"ה כי הקב"ה בלל את שפתם ואז הוא ניסה לגרום למותו של אברהם ובכך למוטט את  העולם בבחינת תמות  נפשי עם פלשתים .

אומר צרור המור ויקרא פרשת ויקרא

כדכתיב וישמעו את קול ה' אלהים מתהלך בגן לרוח היום. שהוא זה העולם שנקרא גן. וקצץ בנטיעות הוא וקין ודור אנוש ודור המבול ודור הפלגה ונמרוד. עד שסלקוה למעלה מז' רקיעים שהם כנגד שבעה ימי בראשית. באופן שבחטאם השחיתו העולם. וזהו שאמרו עשרה דורות מאדם ועד נח ומנח ועד אברהם. כנגד עשרה מאמרות שבהם נברא העולם והרשעים מאבדין אותו. ומה היה אם היה נברא במאמר אחד שיותר בנקל יאבדוהו. ולפי שראה העולם קרוב להתמוטט. בחר באברהם שיבא לקיים העולם שנברא בעשרה מאמרות. וניסהו בעשרה נסיונות כנגד עשרה דורות של הרשעים. להעמיד העולם באלו הנסיונות להוריד השכינה לארץ להעמיד העולם. ולכן אמרו שבאו שבעה צדיקים. האבות קהת ועמרם ולוי ומשה. להוריד השכינה מהז' רקיעים שהעלוה הרשעים. וזהו וצדיקים ישכנו ארץ:

כלומר מלחמת 4 המלכים ב 5 המלכים מהותה היה הרצון להרוג את אברהם כי הוא היה ההיפך מהמטרה של נמרוד ועוד 3 המלכים נמרוד רצה "לנטרל" את הקב"ה מהעולם והיה להם יכולת לעשות את זה אבל הקב"ה מנע את זה על ידי בלילת שפתם . אברהם היה היחיד בעולם שהבין את מהות העולם והמהות של בורא עולם והוא היחידי שיכל להחזיק את העולם לאחר שנמרוד נכשל במגדל בבל . נמרוד חשב שהוא יכול להפוך את העולם ל"חסין" מעונשו של הקב"ה והקב"ה בלבל את שפתם ואז הבין נמרוד שאין לו אפשרות להלחם בקב"ה ולכן החליט למוטט את העולם על ידי מלחמה באברהם ואת זה רצה להשיג דרך לוט  . אברהם הבין שהיחידי בעל משמעות בעולם הזה הוא הקב"ה וקיום התורה שהוא קיום העולם ולכן נמרוד הבין שהוא צריך להרוג את האדם היחידי שיכול למנוע מהעולם להתמוטט וזה אברהם אבינו .  

וההתנהגות הזאת מזכירה לנו את עמלק ואכן אומר  אלשיך תהלים פרק נא

והנה אמרו רבותינו ז"ל (בבראשית רבה מב ז) כי ארבעה מלכים שנפלו ביד אברהם הם ארבע מלכיות, אמרפל מלך שנער זו בבל, אריוך מלך אלסר זו מדי, כדרלעומר מלך עילם זה יון, ותדעל מלך גוים זה עמלק. ושם כתבנו במקומו כי איך יתכן ועמלק לא היה עדיין בעולם. אך אין הענין, כי אם שמאז בהפיל הוא יתברך ארבעה מלכים ביד אברהם, היה דוגמת ארבע מלכיות שימשלו בישראל, והראה לו מאז כי זכותו יעזור למו להפיל אותם תחת ישראל, כאשר עתה נפלו ארבעה מלכים האלה תחת ידו:

כלומר המלחמה הזאת היא לכאורה המלחמה הראשונה של עמלק . הרצון של עמלק לגרום למיטוט העולם על ידי הריגת מי שקיבל על עצמו את התורה , וללא קבלת התורה על ידי מי מהברואים לא יכול העולם להתקיים . וגם כאן התורה רומזת לנו על הקשר לאותם מלאכים שהתנגדו לבריאת העולם ונלחמים על ידי שליחים בעם ישראל גם אם זה יגרום להם לא להיות בעולם כי כל רצונם היה שהם  יהיה מרכז הבריאה ולא האדם .

פרקי דרבי אליעזר פרק כז

וַיָּבֹא הַפָּלִיט וַיַּגֵּד לְאַבְרָם הָעִבְרִי.(ו) מִיכָאֵל שָׂרוֹ שֶׁל עוֹלָם הוּא מַגִּיד, שֶׁנֶּאֱמַר [קהלת י, כ] וּבַעַל כְּנָפַיִם יַגִּיד דָּבָר.(ז) וְלָמָּה נִקְרָא שְׁמוֹ פָּלִיט, לְפִי(ח) שֶׁבְּשָׁעָה שֶׁהִפִּיל הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא אֶת סַמָּאֵל וְכַת שֶׁלּוֹ מִמְּקוֹם קְדֻשָּׁתוֹ,(ט) אָחַז בִּכְנָפוֹ שֶׁל מִיכָאֵל לְהוֹרִידוֹ וּלְהַפִּילוֹ, וּפִלְּטוֹ הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא מִיָּדוֹ לְפִיכָךְ נִקְרָא שְׁמוֹ פָּלִיט.(י)

כלומר אותם מלאכים שירדו לארץ בגלל ההתנגדות שלהם לבריאת האדם ניסו בירידה שלהם לפגוע במיכאל ולהוריד אותו גם לארץ כי הם הבינו וידעו את התפקיד שלו בשמירה על עם ישראל . ואותו פליט הוא זה שמוביל את אברהם למלחמה ב 4 המלכים .

ואת הקשר הכמעט ישיר  למלאכים הוא עוג מלך הבשן הנקרא פליט כמו שאומרת הגמרא חברותא מסכת נדה דף סא עמוד א

ואם כן(53), מאי שנא מעוג - דקמסתפי, שחשש משה מפניו, ומאי שנא מסיחון דלא קמסתפי?

ומבארת הגמרא מנין לנו שפחד משה מעוג: אמר רבי יוחנן אמר רבי שמעון בן יוחי: מתשובתו של הקדוש ברוך הוא לחששו של אותו צדיק [משה] - אתה יודע מה היה בלבו של משה, שמכך שהוצרך הקדוש ברוך הוא להשיבו 'אל תירא אותו' נלמד שמשה היה ירא.ומה שפחד מעוג ולא מסיחון, זהו מפני שאמר: שמא תעמוד לו זכות של אברהם אבינו, שנאמר "ויבא הפליט ויגד לאברם העברי".

ואמר רבי יוחנן: זה עוג, ונקרא 'פליט' מפני שפלט מדור המבול(54).

כלומר יש כאן קשר ישיר למלחמה של המלאכים בבריאת האדם שהתחילה לפני בריאת האדם ונמשכת דרך אברהם ואחר כך דרך עמלק בנו של עשו . וכך כותב ההעמק דבר שמות (פרשת בשלח) פרק יז פסוק יד

אלא הענין דכמו שהיה מלחמת אמרפל וחבריו על אברהם אבינו ביחוד כמו שנתבאר מדיוק המקראות בס' בראשית, והוא משום שידעו שעל ידו נעשה עין משפט, היינו להוריד השגחה עליונה ע"פ המעשים, כך מאז יצאו ישראל ממצרים ומוכן היה לקבל את התורה, הרע לאוה"ע ביותר, ועמלק הוא ראשית גוים השונא את ההשגחה תכלית שנאה(א). והבטיח הקדוש ברוך הוא כי תגיע שעה שימחה זכר עמלק, היינו תכלית תעודתו, שתהיה הליכות הטבע חפשי בלי השגחה לפי מעשים, זה הרצון יהי נשכח מאוה"ע והיה ה' למלך על כל הארץ, וזהו ימות המשיח שיגיע ב"ב.

לסיום ניתן להגיד  שהמלחמה הראשונה של עמלק בעם היהודי היה המלחמה של 4 המלכים באברהם והיה זה כדי למוטט את העולם כי 4 המלכים היו שליחים של אותם מלאכים שהתנגדו לבריאת האדם .