23.3.2018

פרשת צו מה המקום של המלאכים בבריאה 5 ? מה המיוחד בפורים ? למה בפורים יש את המלחמה של אומות העולם ועמלק בישראל ? למה דריוש היה העד האחרון שעם ישראל קיים את התורה ? מה היה המטרה של אחשורוש בקיום הסעודה ? מה הקשר לושתי ? למה ושתי קשורה ללילית ? מה ממוכן שהוא המן יעץ לאחשורוש ? מה הקשר לנחש ? כיצד כסילותו של אחשורוש היה חלק מהמלחמה של המן בעם ישראל? ‏ז'/ניסן/תשע"ח

בס"ד
פרשת צו מה המקום של המלאכים בבריאה 5   ? מה המיוחד בפורים ? למה בפורים יש את המלחמה של אומות העולם ועמלק בישראל ? למה דריוש היה העד האחרון שעם ישראל קיים את התורה ? מה היה המטרה של אחשורוש בקיום הסעודה ? מה הקשר לושתי ? למה ושתי קשורה ללילית ? מה ממוכן שהוא המן יעץ לאחשורוש ? מה הקשר לנחש ? כיצד כסילותו של אחשורוש היה חלק מהמלחמה של המן בעם ישראל? ‏ז'/ניסן/תשע"ח

במאמר הקודם בפרשת ויקרא סיכמנו את כל התקופות של עמלק

" אם כן אפשר לסכם את התקופות השונות

תקופת משה : בעיקר לפני מתן תורה עמלק יוזם לבדו התקפה על עם ישראל . לאחר מתן תורה ניסיון לזנב בישראל ולהלחם בישראל מתוך עם ישראל על ידי ערב רב שעלה ממצרים .

תקופת משה עד שמואל : עמלק לא מתקיף את עם ישראל לבד רק עם עוד עם נוסף או עמון או מדין או צידון או וכאשר הוא מתקיף את ישראל זה רק את הנשים ולא הורג אף אחד מהנשים

תקופת שמואל עד מרדכי  : מיד לאחר שהנביא שמואל מת שאול המלך שנהרג על ידי עמלקי שהוא בנו של דואג האדומי שהוא חלק מעם ישראל . כלומר עמלק נעלם מהעולם , סנחריב גם מבלבל את כל אומות העולם ובני שמעון לכאורה מחסלים את שארית הפליטה של עמלק כאומה נפרדת ועמלק נעלם לתוך עם ישראל כערב רב בתוך ישראל ".

ולכאורה במגילת אסתר אנחנו רואים את ההתמודדות של עמלק הוא הזרוע של המלאכים שהתנגדו לבריאת האדם מתוך עם ישראל ונגד עם ישראל . לאחר מגילת אסתר וההתמודדות מול עמלק מתחיל התקופה של מרדכי עד מלך המשיח ובלי נדר ננסה להבין מה המשמעות של התקופה הזאת לאחר שננסה להבין את ההתמודדות של מרדכי בעמלק במגילת אסתר .

כדי להבין את העניין של פורים צריך לחזור  ולהבין שביציאת מצרים הקב"ה גלגל את העולם לתוהו ובהו בעשר מכות מצרים והחל מיום ט"ו שבו עם ישראל התחיל לספור את ספירת העומר נברא העולם מחדש אבל עם החידוש של קבלת התנאי שהתנה הקב"ה בבריאת העולם יש תורה יש עולם אין תורה אין עולם . ובמתן תורה הגיע בריאת העולם מחדש לסיומו על ידי קבלת התנאי הזה על ידי כל עם ישראל .

אבל כמו שכתבתי בעבר היחידי שהגיע לדרגה של קבלת התורה מרצון ומתוך הדרגה השייכת לו היה משה רבנו כל העם חוץ ממנו לא היה בדרגה לקבל את התורה ולכן הקב"ה כפה עליהם הר כגיגית כלומר העלה אותם לדרגה שלא שייכת להם ומתוך הדרגה הזאת לשום אדם אין את היכולת לא לקבל את התורה כי בדרגה של משה המציאות מכריחה את האדם שהגיע לדרגה כזו להבין בצורה ודאית ללא כל פקפוק שהעולם ובתורה זה דבר אחד ולכן אם אין תורה לא יכול להיות עולם . אבל מיד בחטא העגל כל עם ישראל למעט משה ירדו מהדרגה שהביא אותם הקב"ה  .

תלמוד בבלי מסכת שבת דף פח עמוד א

ויתיצבו בתחתית ההר, אמר רב אבדימי בר חמא בר חסא: מלמד שכפה הקדוש ברוך הוא עליהם את ההר כגיגית, ואמר להם: אם אתם מקבלים התורה - מוטב, ואם לאו - שם תהא קבורתכם. אמר רב אחא בר יעקב: מכאן מודעא רבה לאורייתא. אמר רבא: אף על פי כן, הדור קבלוה בימי אחשורוש. דכתיב קימו וקבלו היהודים, קיימו מה שקיבלו כבר.

ואומר רש"י מסכת שבת דף פח עמוד א

מודעא רבה - שאם יזמינם לדין למה לא קיימתם מה שקבלתם עליכם - יש להם תשובה, שקבלוה באונס.

כלומר עם ישראל קיבל את התורה באונס ולא ברצון ולכן עדיין העולם לא הגיע לשלמותו ויש עדיין כוח על ידי עמלק לקעקע את עם ישראל ולהשמיד אותו . את משה לא ניתן יותר להשמיד כי הוא קיבל על עצמו את התורה מתוך דרגתו האמיתית ולא היה זה באונס כי אם ברצון אבל שאר עם ישראל שקיבל באונס את התורה נמצא באפשרות שעמלק שהוא זרוע ביצוע של המלאכים להשמיד אותו . וכבר כתבתי בעבר שאנחנו רואים זאת  בדברי הקב"ה למשה בשמות פרק לב

(ט) וַיֹּ֥אמֶר יְקֹוָ֖ק אֶל־מֹשֶׁ֑ה רָאִ֙יתִי֙ אֶת־הָעָ֣ם הַזֶּ֔ה וְהִנֵּ֥ה עַם־קְשֵׁה־עֹ֖רֶף הֽוּא:

(י) וְעַתָּה֙ הַנִּ֣יחָה לִּ֔י וְיִֽחַר־אַפִּ֥י בָהֶ֖ם וַאֲכַלֵּ֑ם וְאֶֽעֱשֶׂ֥ה אוֹתְךָ֖ לְג֥וֹי גָּדֽוֹל:

כלומר לאחר מתן תורה וקבלת התנאי של הקב"ה על ידי עם ישראל ואפילו שזה היה באונס  עם ישראל הוא היחידי שיש לו משמעות בעולם החדש לאחר יציאת מצרים וכל שאר האומות שלא קיבלו על עצמם את התנאי הזה איבדו  את החשיבות שלהם בעולם וכך כתוב בפתרון תורה פרשת ראה אנכי עמוד 258

אמ' ר' יוחנן וכי הבהמות היו מחזיקין בדברי תורה, מה תל' לומ' ובן אדם יחזיק בה, אילא כל העוסק בדברי תורה נקרא אדם וכל שאינו עוסק בתורה נקרא בהמה.

ולכן שאומות העולם מנסות להתווכח עם הקב"ה מדוע לא כפה עליהם הר כגיגית כלומר מדוע רק את עם ישראל העלה הקב"ה לדרגה שיראו את המציאות שהתורה זה העולם והעולם זה התורה ולמה לא עשה את זה גם לאומות העולם  אומר להם הקב"ה עם ישראל  קבלו את התורה ואתם לא קיבלתם והביא עדים

מאומות העולם שיעידו על כך תלמוד בבלי מסכת עבודה זרה דף ג עמוד א

מלמד שהתנה הקדוש ברוך הוא עם מעשה בראשית, ואמר: אם ישראל מקבלין את תורתי - מוטב, ואם לאו - אני אחזיר אתכם לתוהו ובוהו; (והיינו דאמר חזקיה) +מסורת הש"ס: [ואמר חזקיה]+ מאי דכתיב: משמים השמעת דין ארץ יראה ושקטה? אם יראה, למה שקטה? ואם שקטה, למה יראה? אלא בתחלה יראה ולבסוף שקטה! אמר להם הקדוש ברוך הוא: מכם יבאו ויעידו בהן בישראל שקיימו את התורה כולה, יבא נמרוד ויעיד באברהם שלא עבד עבודת כוכבים, יבא לבן ויעיד ביעקב שלא נחשד על הגזל, תבא אשת פוטיפרע ותעיד ביוסף שלא נחשד על העבירה, יבא נבוכד נצר ויעיד בחנניה מישאל ועזריה שלא השתחוו לצלם, יבא דריוש ויעיד בדניאל שלא ביטל את התפלה, יבא בלדד השוחי וצופר הנעמתי ואליפז התימני (ואליהו בן ברכאל הבוזי) ויעידו בהם בישראל שקיימו את כל התורה כולה, שנאמר: יתנו עידיהם ויצדקו.

ולכאורה העד האחרון בזמן הוא דריוש שמלך לפני כורש שנתן את ההרשאה לבנות את בית המקדש . ולכן הוא האחרון שיכול לתת עדות לקיום התורה על ידי עם ישראל  . כלומר מרגע תחילת תהליך של הרצון לבנות את בית המקדש השני הוא הרגע האחרון שבו ניתן להעיד על ישראל שהם קיימו את התורה . כי החל מהסיפור של מגילת אסתר שמתחיל ברצון להקים את בית המקדש הוא זמן שבו התחיל הקבלה מרצון של התורה על ידי עם ישראל וכל התהליך הזה יוצר מצב שלא ניתן יותר לערער את המעמד של עם ישראל כמרכזו של העולם . כי קבלת התורה באהבה על ידי עם ישראל הוא הרגע בו נוצר ההבדל הבלתי ניתן לשינוי בן אומות העולם לעם ישראל זה הרגע בו התקבע שעם ישראל הוא המהות של העולם כי הוא קיבל על עצמו את התורה שהיא מהות העולם . ולכן דריוש הוא המלך האחרון שיכול להעיד על עם ישראל כי קיים את התורה כי אם היה מעיד בזמן הזה שלא קיים את התורה אולי ניתן היה לשנות את המעמד של אומות העולם אבל מרגע התחלת קבלת התורה של עם ישראל מרצון שהתחיל מכורש לא ניתן יותר לשנות את המעמד של אומות העולם ביחס לעם ישראל או בזמן הזה  התחילה המלחמה האחרונה האפשרית של אומות העולם בישראל ודריוש לא היה חלק מזה  וכורש הוא שהתחיל את המלחמה הזאת

וכאן מתחיל החלק של עמלק ואומות העולם שמבינים שזה הרגע האחרון שבו הם יכולים לפגוע ולהשמיד את עם ישראל . כי הרגע שבו עם ישראל מקבל על עצמו את התורה באהבה מסמל את הרגע שלא ניתן יותר להשמיד את עם ישראל כי הוא נהפך לחלק מהותי ובלתי נפרד מהעולם .

ומגילת אסתר זה המלחמה האחרונה האפשרית של עמלק בעם ישראל ,אבל הפעם זה בא מתוך עם ישראל ולא מבחוץ כי ראינו שהמלך האחרון שהעיד בישראל היה דריוש ולכן הכוח של אומות העולם ירד בצורה משמעותית ולכן הכוח היחידי שיכול להלחם בישראל הוא מתוך עם ישראל ולא מבחוץ  ולכן המן היה יהודי או שהיה עבד למרדכי שחייב מצוות כמו אישה או עבר משוחרר  שהוא יהודי לכל דבר .

לפני המלחמה של המן בישראל נעשה ניסיון אחרון של אומות העולם לשנות את המציאות ואת המעמד של אומות העולם . אסתר פרק א

(א) וַיְהִ֖י בִּימֵ֣י אֲחַשְׁוֵר֑וֹשׁ ה֣וּא אֲחַשְׁוֵר֗וֹשׁ הַמֹּלֵךְ֙ מֵהֹ֣דּוּ וְעַד־כּ֔וּשׁ שֶׁ֛בַע וְעֶשְׂרִ֥ים וּמֵאָ֖ה מְדִינָֽה:

ואומר ספרי דאגדתא על אסתר - מדרש פנים אחרים (בובר) נוסח ב פרשה א

א"ר לוי ארבעה הן ששלטו מסוף העולם ועד סופו, שנים מישראל ושנים גוים, שלמה ואחאב, שכתיב באחאב אם יש גוי וממלכה אשר לא שלח אדוני שם לבקשך וגו' (מ"א =מלכים א'= יח י), ונבוכדנצר ואחשורוש,

כלומר אחשורוש לכאורה מנסה לחזור למצב של האדם הראשון תלמוד בבלי מסכת חגיגה דף יב עמוד א

אמר רב יהודה אמר רב: אדם הראשון - מסוף העולם ועד סופו היה, שנאמר למן היום אשר ברא אלהים אדם על הארץ ולמקצה השמים ועד קצה השמים. כיון שסרח - הניח הקדוש ברוך הוא ידו עליו ומיעטו, שנאמר ותשת עלי כפכה.

ואומר אור חדש למהר"ל על פרק א פסוק י

אמר למהומן בזתא חרבונא (אסתר א, י) הנה תמצא כי כל כוונת אחשורוש שיהיה מלכותא דארעא כמלכותא דרקיע ולכך היה לו שבעה משרתים כמו מלמעלה שהם שבת"י צד"ק מאדי"ם חמ"ה נוג"ה כוכ"ב לבנ"ה ז' משרתים ואלו ז' משרתים כל א' מושל ביומו כמו שהוא ידוע וכן כאן כל א' היה משרת ביומו

כלומר אחשורוש רצה להיות שליט על כל הבריאה ולכן גם לקח את בגדי הכהונה המסמלים את מלכות שמים ולבש אותם אסתר פרק א

(ד) בְּהַרְאֹת֗וֹ אֶת־עֹ֙שֶׁר֙ כְּב֣וֹד מַלְכוּת֔וֹ וְאֶ֨ת־יְקָ֔ר תִּפְאֶ֖רֶת גְּדוּלָּת֑וֹ יָמִ֣ים רַבִּ֔ים שְׁמוֹנִ֥ים וּמְאַ֖ת יֽוֹם:

ואומר הפסיקתא זוטרתא (לקח טוב) אסתר פרק א סימן ד

ואת יקר תפארת גדולתו. א"ר יוסי ב"ר חנינא מלמד שלבש בגדי כהונה, כתיב כאן תפארת גדולתו, וכתיב התם לכבוד ולתפארת (שמות כח, י):

ואומר אור חדש למהר"ל על פרק א פסוק ד

ביום השביעי כטוב לב המלך ואמרו (מגילה יב, ב) כי שבת היה, וראוי שיהיה יום הז' שבת כפי מה שאמרנו שהם כנגד ז' ימי בראשית,

כלומר יש כאן ניסיון לכאורה לתקן את החטא של האדם הראשון ולהביא את עצמו להיות שליט על כל העולם על העליונים ועל התחתונים אבל כדי להשלים את זה הוא צריך לתקן את הקלקול שנגרם על ידי לילית שברחה לאדם הראשון ואומר אוצר מדרשים (אייזנשטיין) אלפא ביתא דבן סירא

כשברא הקדוש ברוך הוא אדם הראשון יחיד, אמר לא טוב היות האדם לבדו, ברא לו אשה מן האדמה כמוהו וקראה לילית, מיד התחילו מתגרין זה בזה, אמרה היא איני שוכבת למטה, והוא אומר איני שוכב למטה אלא למעלה שאת ראויה למטה ואני למעלה, אמרה לו שנינו שוין לפי ששנינו מאדמה, ולא היו שומעין זה לזה, כיון שראתה לילית אמרה שם המפורש ופרחה באויר העולם, עמד אדם בתפלה לפני קונו ואמר, רבש"ע אשה שנתת לי ברחה ממני, מיד שגר הקדוש ברוך הוא שלשה מלאכים הללו אחריה להחזירה, אמר לו הקדוש ברוך הוא אם תרצה לחזור מוטב, ואם לאו תקבל על עצמה שימותו מבניה בכל יום מאה בנים,

ועכשיו רוצה אחשורוש לתקן את מה שהתקלקל אצל האדם הראשון אסתר פרק א

(י) בַּיּוֹם֙ הַשְּׁבִיעִ֔י כְּט֥וֹב לֵב־הַמֶּ֖לֶךְ בַּיָּ֑יִן אָמַ֡ר לִ֠מְהוּמָן בִּזְּתָ֨א חַרְבוֹנָ֜א בִּגְתָ֤א וַאֲבַגְתָא֙ זֵתַ֣ר וְכַרְכַּ֔ס שִׁבְעַת֙ הַסָּ֣רִיסִ֔ים הַמְשָׁ֣רְתִ֔ים אֶת־פְּנֵ֖י הַמֶּ֥לֶךְ אֲחַשְׁוֵרֽוֹשׁ:

(יא) לְ֠הָבִיא אֶת־וַשְׁתִּ֧י הַמַּלְכָּ֛ה לִפְנֵ֥י הַמֶּ֖לֶךְ בְּכֶ֣תֶר מַלְכ֑וּת לְהַרְא֨וֹת הָֽעַמִּ֤ים וְהַשָּׂרִים֙ אֶת־ יָפְיָ֔הּ כִּֽי־טוֹבַ֥ת מַרְאֶ֖ה הִֽיא:

(יב) וַתְּמָאֵ֞ן הַמַּלְכָּ֣ה וַשְׁתִּ֗י לָבוֹא֙ בִּדְבַ֣ר הַמֶּ֔לֶךְ אֲשֶׁ֖ר בְּיַ֣ד הַסָּרִיסִ֑ים וַיִּקְצֹ֤ף הַמֶּ֙לֶךְ֙ מְאֹ֔ד וַחֲמָת֖וֹ בָּעֲרָ֥ה בֽוֹ:

וכך כותב קדושת לוי קדושות לפורים קדושה שניה

'ותחת הסרפד יעלה הדס' (ישעיה נה, יג), תחת ושתי הרשעה (ששפך) [ששרף] רפידתו של זהב, אשר ושתי מרכבה לנוקבה טמאה היא לילית, כלומר במקום החיצונים שהוא בתוך הטבע ששם מושב החיצונים, 'יעלה הדס' זו אסתר, הנס דמרדכי ואסתר.

כלומר הניסיון הזה של אחשורוש לתקן את מה שהתקלקל אצל האדם הראשון נכשל לכן המן הוא ממוכן אומר לו באסתר פרק א

(טז) וַיֹּ֣אמֶר מְמוּכָ֗ן לִפְנֵ֤י הַמֶּ֙לֶךְ֙ וְהַשָּׂרִ֔ים לֹ֤א עַל־הַמֶּ֙לֶךְ֙ לְבַדּ֔וֹ עָוְתָ֖ה וַשְׁתִּ֣י הַמַּלְכָּ֑ה כִּ֤י עַל־כָּל־הַשָּׂרִים֙ וְעַל־כָּל־הָ֣עַמִּ֔ים אֲשֶׁ֕ר בְּכָל־מְדִינ֖וֹת הַמֶּ֥לֶךְ אֲחַשְׁוֵרֽוֹשׁ:

תלמוד בבלי מסכת מגילה דף יב עמוד ב

ויאמר ממוכן, תנא: ממוכן זה המן. ולמה נקרא שמו ממוכן - שמוכן לפורענות.

ומי זה המן ?

תלמוד בבלי מסכת חולין דף קלט עמוד ב

המן מן התורה מנין? המן העץ,

כלומר המן מן התורה מהפסוק בראשית פרק ג פסוק יא

וַיֹּ֕אמֶר מִ֚י הִגִּ֣יד לְךָ֔ כִּ֥י עֵירֹ֖ם אָ֑תָּה הֲמִן־הָעֵ֗ץ אֲשֶׁ֧ר צִוִּיתִ֛יךָ לְבִלְתִּ֥י אֲכָל־מִמֶּ֖נּוּ אָכָֽלְתָּ:

ואומר האלשיך משלי פרק ל

וכן המן בגלות השני הוא נחש באמת, כי הנה נחש יקרא אשר הוא מרכבת סמאל, כמאמר פר"א על נחש שפיתה את חוה שרכב עליו סמאל כרוכב על הסוס וכו', כן עמלק הוא היה כח פנימיות חלאת עשו, הוא מרכבה עצמיית אל שרו של עשו, לכן המן נחש יקרא.

כלומר המן הוא מהשלב הבא לאחר לילית כי הנחש פיתה את חוה ולא את לילית . אחשורוש נכשל עם ושתי כמו שהאדם הראשון נכשל עם חוה הראשונה (לילית ) ועכשיו ממוכן הוא המן מנווט את אחשורוש לשלב הבא שהוא  העזר כנגדו בדיוק כמו האדם הראשון עם חוה שבאה לאחר חוה הראשונה היא לילית ושם ינסה את כוחו להכשיל את עם ישראל דרך אסתר .

וכך כתוב באסתר פרק א

(כ) וְנִשְׁמַע֩ פִּתְגָ֨ם הַמֶּ֤לֶךְ אֲשֶֽׁר־יַעֲשֶׂה֙ בְּכָל־מַלְכוּת֔וֹ כִּ֥י רַבָּ֖ה הִ֑יא וְכָל־הַנָּשִׁ֗ים יִתְּנ֤וּ יְקָר֙ לְבַעְלֵיהֶ֔ן לְמִגָּד֖וֹל וְעַד־קָטָֽן:

(כא) וַיִּיטַב֙ הַדָּבָ֔ר בְּעֵינֵ֥י הַמֶּ֖לֶךְ וְהַשָּׂרִ֑ים וַיַּ֥עַשׂ הַמֶּ֖לֶךְ כִּדְבַ֥ר מְמוּכָֽן:

והמן שהיה נחש והיה ערום כמו הנחש לעומת אחשורוש שהיה כסיל תימרן את אחשורוש למצב שהוא יכול להיפרע מעם ישראל דרך אסתר

ואומר חברותא מגילה דף יב עמוד ב

אמר רב: מאי האי דכתיב: "כל ערום יעשה בדעת וכסיל יפרוש אולת"?

"כל ערום יעשה בדעת" - זה דוד. דכתיב ביה: "ויאמרו לו עבדיו יבקשו לאדני המלך נערה בתולה", שביקש שיביאו אליו נערה אחת בלבד. ולכן כל מאן דהוה ליה ברתא - אייתה ניהליה, שהראה אותה לשלוחיו של דוד, שמא תמצא חן בעיניהם.

"וכסיל יפרוש אולת" - זה אחשורוש. דכתיב ביה: "ויפקד המלך פקידים", שצוה לקבוץ אליו את כל הבתולות, וידעו שיבעל את כולן, ולא יקח אלא אחת. ולכן כל מאן דהוה ליה ברתא - איטמרה [החביאה] מיניה(473).

כלומר הבין המן שיביאו לאחשורוש את כל הבתולות כולל בתולות מעם ישראל ודרכם הוא יוכל דרך יצר הרע של ערווה לנסות להפיל שוב את עם ישראל .

ובלי נדר נמשיך את הנושא בשבוע הבא