8.2.2019

פרשת תרומה חכמה בגויים 10 כמה זמן לוקח לנחש להוליד ? מה דעתו של רבי יהושע ? מה דעתם של חכמי אתונא ? מה הטיעון של רבי יהושע נגד הניסוי המדעי של חכמי אתונא ? איך מציאות בעולם הפיזי יכולה להיות קשורה לפסוקים בתורה ? האם ניסוי מדעי יכול להוכיח את האמת ? מי צדק רבי יהושע או חכמי אתונא? מה היה דעתו של הפילוסוף היהודי פופר בעניין הוכחה של ניסוי מדעי ? מה מהות הויכוח בן רבי יהושע לחכמי אתונא ‏ג'/אדר א/תשע"ט

בס"ד
פרשת תרומה   חכמה בגויים 10   כמה זמן לוקח לנחש להוליד ? מה דעתו של רבי יהושע ? מה דעתם של חכמי אתונא ? מה הטיעון של רבי יהושע נגד הניסוי המדעי של חכמי אתונא ? איך מציאות בעולם הפיזי יכולה להיות קשורה לפסוקים בתורה ? האם ניסוי מדעי יכול להוכיח את האמת ? מי צדק רבי יהושע או חכמי אתונא?  מה היה דעתו של הפילוסוף היהודי פופר בעניין הוכחה של ניסוי מדעי ? מה מהות הויכוח בן רבי יהושע לחכמי אתונא ‏ג'/אדר א/תשע"ט

בפרשת משפטים כתבתי לסיכום  :

"צריך לעיין ולמצוא בגמרא את הדוגמה ההפוכה שמי שיש להם  חכמת בשר ודם ולא שייכים לעם ישראל והמזל שלהם לא היה במעמד הר סיני את התהליך שהם עוברים ומה גורלם ואת זה נמשיך בלי נדר במאמר הבא "

והסיפור  המופיע בגמרא בבלי חברותא בכורות דף ח עמוד ב הוא בדיוק הדוגמה ההפוכה של רבי ואנטונינוס

אמר שאל ליה קיסר לרבי יהושע בן חנניה: נחש לכמה מיעבר ומוליד, כלומר, כמה שוהה הוא מן העיבור עד הלידה? אמר ליה רבי יהושע: לשב שני! אמר ליה הקיסר: והא סבי דבי אתונא ארבעינהו ואוליד לתלת!? אמר ליה רבי יהושע: הנהו מיעברי הוו מעיקרא ארבע שנין. אמר ליה הקיסר: והא קמשמשי שמושי!? ואילו היו מעוברות לא היו מקבלות זכר כדרך חיות ובהמות!? אמר ליה רבי יהושע: אינהו [הנחשים] נמי משמשי אף בעיבורם כאדם. אמר ליה הקיסר: והא חכימי אינהו סבי אתונה!? וודאי בדקו ומצאו שלא היו מעוברות. אמר ליה רבי יהושע: אנן חכימינן מינייהו.

אמר ליה קיסר: אי חכמיתו, זיל זכינהו ואייתינהו ניהלי; כלומר, התנה עמהם שאם אתה מנצחם, יבואו עמך, והביאם אלי. 

שאל הקיסר את רבי יהושע: כמה זמן שוהה העובר במעי הנחש עד שנולד?

ענה לו רבי יהושע: לשבע שנים.תמה הקיסר: והרי זקני אתונה, הרביעו זוגות נחשים וילדה לשלש שנים!?ענה לו רבי יהושע: אותן נחשים כבר היו לאחר עיבור של ארבע שנים.

תמה הקיסר: והרי הרביעום ושימשו, ואילו בזמן העיבור אין חיות ובהמות מקבלות זכר!?

אמר לו רבי יהושע: הנחשים אינם כשאר חיות, והם משמשים אף בשעת עיבור כבני אדם.

ועדיין תמה הקיסר: והרי חכמים הם זקני אתונה!?אמר לו רבי יהושע: אנחנו יותר חכמים מהם.

אמר לו הקיסר: אם חכמים אתם, לך ונצח אותם בויכוח בדברי חכמה, והבא אותם אלי, כלומר, התנה עמהם שאם אתה מנצחם, יבואו עמך, והביאם אלי

ומאיפה לומדים שנחש יולד ל 7 שנים  ? בבלי חברותא בכורות דף ח עמוד א

נחש יולד לשבע שנים מהעיבור, ולאותו רשע [הוא הנחש] לא מצינו חבר באילנות -(13)

ויש אומרים: חבירו באילנות הוא מוכססים(14) [מין בנות שוח ולא בנות שוח ממש].שואלת הגמרא: מנא הני מילי שהנחש עיבורו לשבע שנים? אמר רב יהודה אמר רב, ומטו בה משום דרבי יהושע בן חנניא:שנאמר במאמר ה' לנחש במעשה עץ הדעת [בראשית ג יד]: "ארור אתה - במשך זמן עיבורך - מכל הבהמה ומכל חית השדה", והרי למה הצרך לומר "ומכל חית השדה", אם מבהמה - שזמן עיבורה יותר מן החיה - נתקלל הנחש, מחיה - שזמן עיבורה פחות משל בהמה -(15) לא כל שכן!? אלא כך אמר הכתוב: ארור אתה מכל הבהמה כמו שהיא ארורה יותר מן החיה, ולומר לך:כשם שנתקללה הבהמה מחיה אחד לשבע [פי שבעה], ומאי ניהו חמור, כלומר, בהמה גסה טמאה מחתול, שהרי זמן עיבורה של בהמה גסה טמאה הוא שנים עשר חודש, שהוא שבע פעמים זמן עיבורו של חתול שהוא חמשים ושנים יום -כך נתקלל הוא [הנחש] מבהמה גסה טמאה המתעברת אחת לשנים עשר חודש אחד לשבע, דהוה ליה פי שבע - שב שני [שבע שנים].ומקשינן: אימא, והרי יש לומר שכוונת הכתוב היא: כשם שנתקללה חיה מבהמה אחת לשלש, ומאי ניהו ארי [חיה] מחמור [בהמה גסה טמאה], שהארי זמן עיבורו שלש שנים והחמור שנים עשר חודש, כך נתקלל הוא [הנחש] מחיה [מהארי] אחת לשלש, דהוה ליה - יבורו של נחש - תשע שנים!?

ומסקנתו של רבי יהושע היה שנחש מוליד ל 7 שנים . כלומר מלימוד פסוקים בתורה הגיע רבי יהושע בן חנינה להבין את המציאות  בטבע  , אבל ניסוי "מדעי" שערכו חכמי  אתונא מראים שהנחש מתעבר לארבע שנים ? אומר רבי יהושוע לקיסר הם לא מבינים את המציאות ומה שאני אומר הוא הנכון . אומר הקיסר לרבי יהושע : והא חכימי אינהו סבי אתונה!? וודאי בדקו ומצאו שלא היו מעוברות. אמר ליה רבי יהושע: אנן חכימינן מינייהו.

כלומר רבי יהושע אומר עקרון מהותי בהבנת העולם . הדרך היחידה להבין את העולם הוא התורה , הקב"ה הסתכל על התורה וברא את העולם ולכן היחידי שיכול לתת לנו הבנה על העולם היא התורה . אבל אומרים חכמי אתונה הרי יש לנו ניסויים "מדעים " שמוכיחים שמה שאתה אומר לא נכון .

אומר להם רבי יהושע אני בבבלי חברותא בכורות דף ח עמוד ב  

אמרו ליה הזקנים לרבי יהושע: מאי עבידתיך? אמר להו רבי יהושע: חכימא דיהודאי אנא, ובעינא למיגמר חכמתא מינייכו; אמרו ליה: אי הכי ניבעי לך? אמר להו רבי יהושע: לחיי! אי זכיתו לי, כל דבעיתו עבידו בי, ואי זכינא בכו, איכלו נהמא גבאי בספינתא.

שאלוהו היושבים שם מה מעשיך? ויאמר להם: חכם היהודים אני, ורצוני ללמוד מכם דברי חכמה; אמרו לו: אם כך נבחון אותך! אמר להם רבי יהושע: מסכים אני, ואם תנצחוני, עשו בי ככל שתרצו, ואם אני אנצח אתכם, תבואו לאכול אתי לחם בספינה .

וככה אני מבין את דבריו של רבי יהושע : אומר להם רבי יהושע אני חכם יהודי . יש לי את חוכמת התורה את החוכמה שטבועה בעולם כי כך הקב"ה ברא את העולם . אין בעולם דבר שלא נמצא בתורה ואתם חכמים בשר ודם שמסתכלים על העולם בשכל בשר ודם הסתכלות מאוד מצומצמת שלא יכולה לתת לאדם את התמונה האמיתית על העולם ואם תנצחו אותי תעשו בי מה שאתם רוצים כי אם אין חס וחלילה חוכמה של התורה אין משמעות לעולם ולכן אין משמעות מה יהיה העתיד שלי  .

ולפני שנמשיך להבין את המלחמה בן רבי יהושע בן חנינה לסבי דבי אתונא נבדוק מי צדק בנושא הזה של זמן עיבור הנחש ?

וכך כתוב באתר הדברות :

נחש פיתון מגיע לאורך של 6 מטרים, ונחשב למין הנחש הארוך ביותר. כעת התברר שבשנת 2012 הטילה נקבת נחש פיתון 61 ביצים מבלי שהיתה עם זכר. כיום היא מוחזקת בגן החיות לויאוויל שבקנטקי. המקרה התפרסם בחודש יולי בכתב העת Linnean Society שאישר את הידיעה על סמך דגימות מעור הנחש. מדובר במקרה הראשון שהתגלה של רביית בתולין בנחשים.

מרתק לגלות מה אמרו חז"ל על הנחש לפני קרוב לאלפיים שנה בגמרא:

"נחש לכמה זמן מתעבר ומוליד? אמר לו (רבי יהושע): לשבע שנים" (מסכת בכורות דף ח)

רבים התפלאו על טענה זו, ואמרו כי לא ייתכן שנקבת הנחש תוליד לאחר זמן רב כל כך ללא זכר.

אך מתברר שאכן הנחש הוא חיה בלתי רגילה בעניין העיבור. כך נאמר בספר "החי והצומח של ארץ ישראל" (כרך 5, עמוד 30) על הנחשים: "במינים רבים של זוחלים קיימת אגירת-זרע אצל הנקבות, המאפשרת הפריה לאחר שחלפו חודשים, ואף שנים, מעת הזיווג וכו' ואצל הנקבה של אחד ממיני הזעמניים נמצא זרע בן שש שנים"!

וכתב על כך הרב יעקב סגל שליט"א: "תופעה זו נתגלתה בכמה סוגי נחשים (סוג זעמן, פתון מתכדרר נחש גרטנר ועוד)... וממשיכים הזואולוגים לחקור זאת בשנים האחרונות... ודאי עוד נכונו הרבה חידושים בעניין זה אצל כל הנחשים. ונראה שחז"ל התכוונו לזמן המרבי שהנקבה יכולה לעכב עצמה מללדת, כפי שכותב שם רש"י: "כמה שוהה עיבור במעיו".

וכוונת הפסוק היא לקללה שיש בתופעה זו, שהנקבה מעכבת עצמה מסיבות של "נוחיות אישית" מלהתעבר עד הזמן שנוח לה בתוך שבע השנים, ובכל אותו הזמן אינה יכולה להתעבר מנחשים אחרים...

חז"ל מביאים עובדה ביולוגית זו לבטא גודל הקללה לנחש, ובאמת אין לך קללה גדולה מזו למין-הנחשי שלא יוליד רק פעם בשבע שנים. איך "ניחשו" חז"ל דבר פלאי זה שלא ידעו כל חכמי עולם עד לאחרונה? חומר למחשבה.

כלומר עד לא מזמן העובדה שחז"ל הביאו היית נחשבת לעובדה לא נכונה על ידי המדענים אבל רק בזמן האחרון התגלו עובדות שדווקא מסתדרות עם דברי חז"ל ולא עם דברי חכמי  אתונא .

ולכן כאשר יש דבר הנלמד מפסוקים המציאות בעולם היא המציאות כמו בפסוקים וכל בדיקה מדעית לא יכולה לשנות את העובדה הזאת כי "עובדה" מדעית היא לא "אמת" היא רק ראיה מצומצמת ומוגבלת של המציאות  "האמיתית "    

וכך כתוב על קרל ריימונד פופר (בגרמנית: Karl Raimund Popper; ‏ 28 ביולי 1902 - 17 בספטמבר 1994) היה פילוסוף אוסטרי-בריטי יהודי, מהפילוסופים המשפיעים ביותר במאה ה-20 בכלל, ובפילוסופיה של המדע בפרט.

פופר ידוע בדחייתו את ההשקפות האינדוקטיביסטיות הקלאסיות על השיטה המדעית, לטובת עקרון ההפרכה האמפירי: תאוריה במדעים האמפיריים לעולם אינה ניתנת להוכחה מלאה, אך ניתן להפריך אותה, כלומר צריך לבחון אותה בקפדנות באמצעות ניסויים.

כלומר כך אומר אחד הפילוסופים של המדע שהשפיע הכי הרבה על המדע  בעולם המודרני  כי לעולם לא ניתן להוכיח תיאוריה מדעית ניתן רק להפריך אותה .  

ובראיון שהעניק בשנת 1969 (שאותו התנה שיש לשומרו בסוד עד לאחר יום מותו) פופר סיכם את עמדתו על אלוהים:

"איני יודע אם אלוהים קיים או לא... יש מספר צורות של אתאיזם שהן יהירות ויומרניות בעיניי, ויש לדחות אותן. אבל אגנוסטיות - להודות שאיננו יודעים ולחפש - זה בסדר... כשאני מסתכל על מה שאני מכנה "מתנת החיים", אני מרגיש הכרת טובה שמזוהה עם כמה רעיונות דתיים על אלוהות, אבל ברגע שאני אפילו מדבר על זה, אני נבוך כי אני עלול לעשות לאלוהים משהו לא בסדר כשאני מדבר עליו".

כלומר גם הפילוסוף של המדע הכי משפיע בעולם המודרני מבין שחייב להיות בורא לעולם אבל הוא מוכן להגיד את זה רק לפני מותו ובתנאי שיפרסם אחרי מותו .

יוצא לנו כאן שהויכוח העקרוני בן רבי יהושע בן חנניה לחכמי אתונא הוא ויכוח בן תורת ישראל לחוכמת בשר ודם .

ובלי נדר נמשיך בשיעור הבא את מהות הויכוח הזה .