14.8.2020

פרשת ראה למה התורה משייכת את הברכה להר מסוים ואת הקללה להר אחר ? אין ניתן לדעת מהי ברכה ומהי קללה ? האם ניתן להבין מהי קללה ומהי ברכה על ידי השכל האנושי ? מהו הכלי היחידי של האדם להבין את המציאות של העולם ? מה ההבדל בן שכלות לסכלות ? מהו זבוב המוות ? איך ניתן לבחור בחיים ? למה בחירה של השכל האנושי מביאה לבחירה במוות ? למה יותם בן גדעון עמד על הר גרזים שהוא לכאורה הר הברכה וקילל? למה הכותים בחרו בטעות את הר גרזים ? מה הקשר בן הבחירה שלהם לקבלת התורה ? למה אנשי שכם לא הבינו נכונה את דברי אבימלך ? איך מיצג יותם שנשאר יחידי מתוך 70 אחים את עם ישראל ? למה כל אידיאולוגיה שנובעת מהשכל האנושי סופה לקרוס לתוך עצמה ? ‏כ"ד/אב/תש"פ

בס"ד

פרשת ראה למה התורה משייכת את הברכה להר מסוים ואת הקללה להר אחר ? אין ניתן לדעת מהי ברכה ומהי קללה ? האם ניתן להבין מהי קללה ומהי ברכה על ידי השכל האנושי ? מהו הכלי היחידי של האדם להבין את המציאות של העולם ? מה ההבדל בן שכלות לסכלות ? מהו זבוב המוות ? איך ניתן לבחור בחיים ? למה בחירה של השכל האנושי מביאה לבחירה במוות ? למה יותם בן גדעון עמד על הר גרזים שהוא לכאורה הר הברכה וקילל? למה הכותים בחרו בטעות את הר גרזים ? מה הקשר בן הבחירה שלהם לקבלת התורה ? למה אנשי שכם לא הבינו נכונה את דברי אבימלך ? איך מיצג יותם שנשאר יחידי מתוך 70 אחים את עם ישראל ? למה כל אידיאולוגיה שנובעת מהשכל האנושי סופה לקרוס לתוך עצמה ? ‏כ"ד/אב/תש"פ

כתוב בפרשה שלנו דברים פרשת ראה פרק יא פסוק כו - כט

(כו) רְאֵ֗ה אָנֹכִ֛י נֹתֵ֥ן לִפְנֵיכֶ֖ם הַיּ֑וֹם בְּרָכָ֖ה וּקְלָלָֽה:

(כז) אֶֽת־הַבְּרָכָ֑ה אֲשֶׁ֣ר תִּשְׁמְע֗וּ אֶל־מִצְוֹת֙ יְקֹוָ֣ק אֱלֹֽהֵיכֶ֔ם אֲשֶׁ֧ר אָנֹכִ֛י מְצַוֶּ֥ה אֶתְכֶ֖ם הַיּֽוֹם:

(כח) וְהַקְּלָלָ֗ה אִם־לֹ֤א תִשְׁמְעוּ֙ אֶל־מִצְוֹת֙ יְקֹוָ֣ק אֱלֹֽהֵיכֶ֔ם וְסַרְתֶּ֣ם מִן־הַדֶּ֔רֶךְ אֲשֶׁ֧ר אָנֹכִ֛י מְצַוֶּ֥ה אֶתְכֶ֖ם הַיּ֑וֹם לָלֶ֗כֶת אַחֲרֵ֛י אֱלֹהִ֥ים אֲחֵרִ֖ים אֲשֶׁ֥ר לֹֽא־יְדַעְתֶּֽם: ס

(כט) וְהָיָ֗ה כִּ֤י יְבִֽיאֲךָ֙ יְקֹוָ֣ק אֱלֹהֶ֔יךָ אֶל־הָאָ֕רֶץ אֲשֶׁר־אַתָּ֥ה בָא־שָׁ֖מָּה לְרִשְׁתָּ֑הּ וְנָתַתָּ֤ה אֶת־ הַבְּרָכָה֙ עַל־הַ֣ר גְּרִזִ֔ים וְאֶת־הַקְּלָלָ֖ה עַל־הַ֥ר עֵיבָֽל:

ונשאלת  השאלה למה היה צריך לשים את הקללה על הר מסוים ואת הברכה על הר אחר .מה העניין של קביעת מיקום לברכה ולקללה?  הרי הברכה והקללה שייכים לכל מקום אין מיקום לקללה וברכה . התורה תולה את הברכה במעשי האדם אֶֽת־הַבְּרָכָ֑ה אֲשֶׁ֣ר תִּשְׁמְע֗וּ אֶל־מִצְוֹת֙ יְקֹוָ֣ק  וגם את הקללה וְהַקְּלָלָ֗ה אִם־לֹ֤א תִשְׁמְעוּ֙ אֶל־מִצְוֹת֙ יְקֹוָ֣ק אז מה יש כאן שייכות למיקום של הברכה והקללה על הר מסוים ?

אומר רבינו בחיי דברים פרשת ראה פרק יא פסוק כו

ראה אנכי נותן לפניכם היום ברכה וקללה. אמר "ראה" בלשון יחיד "ולפניכם" בלשון רבים, כי משה ידבר עם הכל, עם היחידים ועם ההמון, ולפי שהברכה והקללה נאצלין משתי מדות שבהן נברא העולם והן מדת הדין ומדת רחמים שאין ענינם נגלה רק ליחידים המשכילים, לכך אמר "ראה" בלשון יחיד, והוא ראיה בעין השכל, כענין: (קהלת א, טז) "ולבי ראה הרבה חכמה ודעת", ולפי שהברכה והקללה הם זרוז להמון בקיום המצות והפחדם בעברם עליהן, לכך דבר עם ההמון ואמר "לפניכם"

כלומר הקב"ה נתן לאדם את כלי להבין את העולם להבין מהי הברכה ומהי הקללה וזה מה שאומר רבנו בחיי "ראה" בלשון יחיד, והוא ראיה בעין השכל  כלומר הקב"ה ברא את העולם ונתן כלי לאדם להבין את העולם "ולבי ראה הרבה חכמה ודעת", כלומר צריך שילוב של שכל וחוכמה

והפסוק

קהלת פרק א פסוק טז - יז

(טז) דִּבַּ֨רְתִּי אֲנִ֤י עִם־לִבִּי֙ לֵאמֹ֔ר אֲנִ֗י הִנֵּ֨ה הִגְדַּ֤לְתִּי וְהוֹסַ֙פְתִּי֙ חָכְמָ֔ה עַ֛ל כָּל־אֲשֶׁר־הָיָ֥ה לְפָנַ֖י עַל־יְרוּשָׁלִָ֑ם וְלִבִּ֛י רָאָ֥ה הַרְבֵּ֖ה חָכְמָ֥ה וָדָֽעַת:

(יז) וָאֶתְּנָ֤ה לִבִּי֙ לָדַ֣עַת חָכְמָ֔ה וְדַ֥עַת הוֹלֵל֖וֹת וְשִׂכְל֑וּת יָדַ֕עְתִּי שֶׁגַּם־זֶ֥ה ה֖וּא רַעְי֥וֹן רֽוּחַ:

ואומר האלשיך על קהלת פרק א פסוק טז

(טז) ולהיות כי אין ראוי לבא אליה, אם לא למלא כרסו מחכמת התורה ועושה עיקר ממנה וגם מתנהג בחסידות עושה משמרת למשמרת התורה, פן החצונית יחטיאנו, וכולי האי ואולי, על כן אמר הנה אני תחלה דברתי אל לבי לאמר הנה מלאתי כרסי מהתורה, כי הנה הגדלתי והוספתי חכמה וגו' כי מלאתי כרסי ממנה. ולא בלבד מה שלמדוני, כי אם והוספתי חכמה, כי על שהייתי מלא חכמת התורה גם הוספתי בה כמה גדרים וסייגים, כמו שאמרו רבותינו ז"ל (עירובין כא ב) על איזן וחיקר וכו' (לקמן יב ט) שעשה את התורה ככפיפה שיש לה אזנים שעשה משמרת למשמרת התורה לבלתי יחטאו, באופן שאיני ירא פן תוציאני החכמה הזרה מדבקות התורה. על כן אחרי ההכנות האלה, וגם לבי אשר נתיעצתי עמו גם הוא מעצמו ראה הרבה חכמה ודעת, ועל ידי כן (יז) ואתנה לבי לדעת חכמה היא חכמת התורה לעשות עיקר תחלת ממנה פנה ממנה יתד, ואגבה אשתתף גם דעת הוללות ושכלות היא חכמה חצונית שהיא הוללות הם דעותיה הכוזבות, וגם היא שכלית שענינה דברים שכליים כפי שכל אנושי, על כן נקראת הוללות ושכלות בשי"ן. ולמה שאינו כחכמה אלהית שהיא השכל האמתי למעלה משכל אנושי עד אין קץ, על כן אמר לשון שכלות שבהתחלף השי"ן לסמ"ך הוא סכלות בערך חכמת תורתו יתברך:

כלומר רק שילוב של שכל וחוכמת התורה יכול להביא את האדם להבין מהי ברכה ומהי הקללה . שכל אנושי המנותק מהתורה יביא את האדם להבין את העולם בצורה לא נכונה והפוכה ואז הברכה תראה לאדם כקללה והפוך זה המשמעות של סכלות . הסכלות  גורמת לאדם לבחור במוות ולא בחיים

אומר קהלת פרק י פסוק א - ב

(א) זְב֣וּבֵי מָ֔וֶת יַבְאִ֥ישׁ יַבִּ֖יעַ שֶׁ֣מֶן רוֹקֵ֑חַ יָקָ֛ר מֵחָכְמָ֥ה מִכָּב֖וֹד סִכְל֥וּת מְעָֽט:

(ב) לֵ֤ב חָכָם֙ לִֽימִינ֔וֹ וְלֵ֥ב כְּסִ֖יל לִשְׂמֹאלֽוֹ:

ועל זה אומרת הגמרא חברותא מסכת ברכות דף סא עמוד א

אמר רב: יצר הרע דומה לזבוב, שהוא בריה קטנה וחלשה, ואף על פי כן בכוחו להבאיש דבר חשוב, והוא יושב בין שני מפתחי הלב, שנאמר "זבובי מות יבאיש, יביע שמן רוקח! "ו"יביע" היינו "מבעבע", שהוא מקלקל את השמן הטוב, עד שהשמן מעלה אבעבועות.

וכדי להבין את זה נראה מה כותב  התורה תמימה קהלת פרק י פסוק א

זבובי מות וגו' - דרש בן עזאי, זבובי מות יבאיש יביע שמן רוקח [וסמיך ליה וחוטא אחד יאבד טובה הרבה לומר לך] אלו זבוב אחד שמת שמא אינו מבאיש ומביע שמן רוקח, וזה על ידי חטא אחד שחטא איבד כל זכיות שבידוב) [ירושלמי קדושין פ"א ה"ט]:

כלומר השכל האנושי המנותק מהתורה הוא כמו זבוב קטן היושב במרכז העצבים של האדם בן שני הלבבות של האדם כלומר לב חכם מימין ולב כסיל משמאל והזבוב הקטן מכריע לטובת לב בכסיל וגורם לאדם חטא אחד קטן אבל החטא הקטן איבד את כל זכויותיו של האדם כלומר הביא אותו למוות ולא לחיים . כל בחירה שלך היא בחירה בחיים או במוות . ואם אין לך את הכלי להבין מהי ברכה ומהי קללה אין לך הרבה סיכויים לבחור בחיים והמשמעות של זה היא בחירה במוות

וכך כתוב דברים פרשת נצבים פרק ל פסוק יט

(יט) הַעִדֹ֨תִי בָכֶ֣ם הַיּוֹם֘ אֶת־הַשָּׁמַ֣יִם וְאֶת־הָאָרֶץ֒ הַחַיִּ֤ים וְהַמָּ֙וֶת֙ נָתַ֣תִּי לְפָנֶ֔יךָ הַבְּרָכָ֖ה וְהַקְּלָלָ֑ה וּבָֽחַרְתָּ֙ בַּֽחַיִּ֔ים לְמַ֥עַן תִּחְיֶ֖ה אַתָּ֥ה וְזַרְעֶֽךָ:

ומה הקשר להר עיבל וגרזים ?

אומר הילקוט שמעוני שופטים רמז סה

ויגידו ליותם וילך ויעמוד בראש הר גרזים, ולמה עמד על הר גרזים וקלל, ולא נתנו הקללות אלא על הר עיבל? אלא כך אמר אתם הכותים עתידים לומר הר גרזים שלנו הוא ששם נתנו הברכות ואינם יודעים ששם נתנו הקללות שהרי עומדים על הר עיבל ומקללים, למי היו מקללים לא לאלו שהיו כנגדן?! נמצאו הקללות באו על הר גרזים, והברכות על הר עיבל, לפיכך אמר יותם איני מקללם אלא על הר גרזים,

יותם בן גדעון (ירובעל ) מעמיד את הר גרזים כהר שכלפיו מקללים ואת הר עיבל כהר שכלפיו  מברכים . הפוך לגמרי מההבנה השכלית . כלומר הכותים שלא קבלו על עצמם את התורה יפרשו פרוש הפוך מיהו הר הקללה ומיהו הר הברכה . הם בחרו את הר גרזים כהר שיעשו שם את העבודה הזרה שלהם כי שם תמונה הברכה אבל באמת זה הר הקללה . ולמה יותם  בוחר בהר עיבל כי על הר עיבל כתבו את התורה בשבעים שפות ונתנו הזדמנות לאומות העולם לקבל את התורה

וכך כותב החזקוני דברים פרשת כי תבוא פרק כז פסוק ב

(ב) והקמת לך אבנים פרש"י נמצאת אתה אומר שלשה מיני אבנים היו, י"ב בירדן וכנגדן בגלגל וכנגדם בהר עיבל כדאיתא במסכת סוטה. חז"ק שהרי במסכת סוטה משמע באידך גיסא נמצאת אומר שלשה מיני אבנים היו אחד שהקים משה בערבות מואב שנאמר הואיל משה באר אתיא באר באר ואחד שהקים יהושע בגלגל הם אותם עצמם שבנו מהם מזבח בהר עיבל וסדוהו בסיד וכתבו עליו התורה והעלו עליו עולות ושלמים ואכלו ושמחו וברכו וקללו, וקפלו את האבנים ובאו ולנו בגלגל שנאמר והעברת אותם עמכם והנחתם אותם במלון אשר תלינו בו הלילה וכתיב את שתים עשרה האבנים האלה אשר לקחו מן הירדן הקים יהושע בגלגל.

כלומר התורה נכתבה על הר עיבל ולא על הר גרזים . יותם  הבין את זה והכותים לא הבינו את זה . וההסבר להבדל בניהם הוא שיותם הבין שהשכל צריך להיות בשילוב התורה כי ניתוק מהתורה מביאה למה שאומר קהלת זְב֣וּבֵי מָ֔וֶת יַבְאִ֥ישׁ יַבִּ֖יעַ שֶׁ֣מֶן רוֹקֵ֑חַ יָקָ֛ר מֵחָכְמָ֥ה מִכָּב֖וֹד סִכְל֥וּת מְעָֽט: כלומר הבנה לא נכונה של המציאות שמביאה למוות . אבימלך משכנע את אנשי שכם בטיעוני קש

שופטים פרק ט פסוק א - ב

(א) וַיֵּ֨לֶךְ אֲבִימֶ֤לֶךְ בֶּן־יְרֻבַּ֙עַל֙ שְׁכֶ֔מָה אֶל־אֲחֵ֖י אִמּ֑וֹ וַיְדַבֵּ֣ר אֲלֵיהֶ֔ם וְאֶל־כָּל־מִשְׁפַּ֛חַת בֵּית־אֲבִ֥י אִמּ֖וֹ לֵאמֹֽר:

(ב) דַּבְּרוּ־נָ֞א בְּאָזְנֵ֨י כָל־בַּעֲלֵ֣י שְׁכֶם֘ מַה־טּ֣וֹב לָכֶם֒ הַמְשֹׁ֨ל בָּכֶ֜ם שִׁבְעִ֣ים אִ֗ישׁ כֹּ֚ל בְּנֵ֣י יְרֻבַּ֔עַל אִם־מְשֹׁ֥ל בָּכֶ֖ם אִ֣ישׁ אֶחָ֑ד וּזְכַרְתֶּ֕ם כִּֽי־עַצְמְכֶ֥ם וּבְשַׂרְכֶ֖ם אָנִֽי:

הרי מה עשה אבימלך למי שנחשבו אחיו והם היו באמת בשר מבשרו ?

שופטים פרק ט פסוק ה

(ה) וַיָּבֹ֤א בֵית־אָבִיו֙ עָפְרָ֔תָה וַֽיַּהֲרֹ֞ג אֶת־אֶחָ֧יו בְּנֵֽי־יְרֻבַּ֛עַל שִׁבְעִ֥ים אִ֖ישׁ עַל־אֶ֣בֶן אֶחָ֑ת וַיִּוָּתֵ֞ר יוֹתָ֧ם בֶּן־יְרֻבַּ֛עַל הַקָּטֹ֖ן כִּ֥י נֶחְבָּֽא: ס

כלומר אבימלך הרג  70 מאחיו והוא אומר לאנשי שכם תראו גם אתם בשר מבשרי כלומר לא נראה שיש איזה יתרון להיות בשר מבשרו של אבימלך אולי בדיוק הפוך .ויותם מבין את זה וממשיל את משל האטד ואומר להם גורלכם יהיה כמו גורל האחים של אבימלך .

שופטים פרק ט פסוק יח - כ

(יח) וְאַתֶּ֞ם קַמְתֶּ֨ם עַל־בֵּ֤ית אָבִי֙ הַיּ֔וֹם וַתַּהַרְג֧וּ אֶת־בָּנָ֛יו שִׁבְעִ֥ים אִ֖ישׁ עַל־אֶ֣בֶן אֶחָ֑ת וַתַּמְלִ֜יכוּ אֶת־אֲבִימֶ֤לֶךְ בֶּן־אֲמָתוֹ֙ עַל־בַּעֲלֵ֣י שְׁכֶ֔ם כִּ֥י אֲחִיכֶ֖ם הֽוּא:

(יט) וְאִם־בֶּאֱמֶ֨ת וּבְתָמִ֧ים עֲשִׂיתֶ֛ם עִם־יְרֻבַּ֥עַל וְעִם־בֵּית֖וֹ הַיּ֣וֹם הַזֶּ֑ה שִׂמְחוּ֙ בַּאֲבִימֶ֔לֶךְ וְיִשְׂמַ֥ח גַּם־ה֖וּא בָּכֶֽם:

(כ) וְאִם־אַ֕יִן תֵּ֤צֵא אֵשׁ֙ מֵאֲבִימֶ֔לֶךְ וְתֹאכַ֛ל אֶת־בַּעֲלֵ֥י שְׁכֶ֖ם וְאֶת־בֵּ֣ית מִלּ֑וֹא וְתֵצֵ֨א אֵ֜שׁ מִבַּעֲלֵ֤י שְׁכֶם֙ וּמִבֵּ֣ית מִלּ֔וֹא וְתֹאכַ֖ל אֶת־אֲבִימֶֽלֶךְ:

כלומר יותם  מנווט את מעשיו ומביט על המציאות במשקפים של התורה ואנשי שכם הולכים הפוך מהתורה . למה אין לאנשי שכם משקפים של תורה ? כי הם דחו את התורה והפכו את השכל האנושי שלהם לעיקר .  העולם נברא לפי התורה ולכן המציאות בסופו של דבר פועלת לפי התורה ולכן הקללה של יותם שבאה מתוך הבנת המציאות פועלת את פעולתה .

שופטים פרק ט פסוק נז

(נז) וְאֵ֗ת כָּל־רָעַת֙ אַנְשֵׁ֣י שְׁכֶ֔ם הֵשִׁ֥יב אֱלֹהִ֖ים בְּרֹאשָׁ֑ם וַתָּבֹ֣א אֲלֵיהֶ֔ם קִֽלֲלַ֖ת יוֹתָ֥ם בֶּן־יְרֻבָּֽעַל:

ולמה אין לאומות העולם את כוח התורה ? כי הם דחו אותה גם כאשר נתנו להם את האפשרות ללמוד אותה

וכך כותבת הגמרא  חברותא סוטה דף לה עמוד ב

תנו רבנן:(10)כתיב [דברים כז ד]: "והיה בעברכם את הירדן תקימו את האבנים האלה אשר אנכי מצוה אתכם היום בהר עיבל ושדת אותם בשיד"; וכתיב [שם]: "וכתבת על האבנים את כל דברי התורה הזאת".(11)וכיצד כתבו ישראל את התורה על האבנים שהיו מסויידות בסיד, האם קודם שסיידו כתבוה, או לאחר שסיידו כתבוה?רבי יהודה אומר: על גבי האבנים עצמם כתבוה, שנאמר: "וכתבת על האבנים את כל דברי התורה הזאת", ואחר כך סדו אותן בסיד.(12)אמר לו רבי שמעון: לדבריך, היאך למדו אומות העולם של אותו הזמן - תורה!? והרי לשם כך נצטוו לכתוב את התורה בשבעים לשון, כדי שיוכל כל אחד מאומות העולם ללמוד את התורה, כדי שלא יהא להם פתחון פה לומר: לא היה לנו מהיכן ללומדה; ואם סדו אותם בסיד לאחר הכתיבה, האיך ילמדוה!?אמר לו רבי יהודה לרבי שמעון:בינה יתירה נתן בהם הקדוש ברוך הוא באומות העולם, ושיגרו נוטירין [סופרים] שלהם, וקילפו את הסיד כדי לקרוא מה שכתוב על האבנים, והשיאוה [העתיקוה], כלומר: נטלוה משם על ידי העתקה.ועל דבר זה נתחתם גזר דינם של אומות העולם לבאר שחת [גיהינום], שהיה להן ללמוד אחר שהעתיקו ולא למדו.     

ומתוך זה אנחנו לומדים שכדי להבין היכן נמצאת הברכה והיכן נמצאת הקללה חייבים את התורה בלי זה האדם יבחר בקללה ויחשוב שזה ברכה בדיוק כמו אנשי שכם שבחרו באבימלך . ומי שהבחירה שלו נובעת מתוך התורה בוחר בברכה באמת ומצד שני מבין מהי הקללה . בלבול המושגים והשתמשות בשכל האנושי כמדד בלעדי להבנת המציאות מביא את האדם לאסון שבו הבחירה שלו מביאה בסופו של דבר לבחירה במוות ולא בחיים על אף שזה נראה הפוך . ואם נסתכל על ההיסטוריה האנושית נראה  שמי שבחר בשכל האנושי בלבד גרם לאסונות ולהרג של מליונים כמו למשל הקומוניזם או הנאציזם . ועם ישראל שבחר בתורה חי וקיים כעם אלפי שנים ואין בהיסטוריה האנושית עם ששמר על מהותו לאורך שנים כמו העם היהודי על אף כל הרדיפות שלו בדיוק כמו יותם  שנשאר בודד מתוך 70 האחים .