11.3.2022

פרשת ויקרא זכור למה צריך למחות את עמלק מתחת לשמים ? אם עמלק הוא המהות של הרוע למה לא למחות אותו גם מעל השמים ? מה הקשר של עמלק למלאכים ? מתי נבראו המלאכים ? מתי נוצר מצב של מעל השמים ומתחת לשמים ? מה תפקידם של המלאכים מעל השמים ? מה הקשר לקיום יום הכיפורים גם לעתיד לבא ? מה הקשר של המלאכים ליום הכיפורים ? ‏ח'/אדר ב/תשפ"ב

 בס"ד

פרשת ויקרא זכור למה צריך למחות את עמלק מתחת לשמים ? אם עמלק הוא המהות של הרוע למה לא למחות אותו גם מעל השמים ? מה הקשר של עמלק למלאכים ? מתי נבראו המלאכים ? מתי נוצר מצב של מעל השמים ומתחת לשמים ? מה תפקידם של המלאכים מעל השמים ? מה הקשר לקיום יום הכיפורים גם לעתיד לבא ? מה הקשר של המלאכים ליום הכיפורים ?  ‏ח'/אדר ב/תשפ"ב

כתוב בדברים (פרשת כי תצא) פרק כה פסוק יז - יט

(יז) זָכ֕וֹר אֵ֛ת אֲשֶׁר־עָשָׂ֥ה לְךָ֖ עֲמָלֵ֑ק בַּדֶּ֖רֶךְ בְּצֵאתְכֶ֥ם מִמִּצְרָֽיִם:

(יח) אֲשֶׁ֨ר קָֽרְךָ֜ בַּדֶּ֗רֶךְ וַיְזַנֵּ֤ב בְּךָ֙ כָּל־הַנֶּחֱשָׁלִ֣ים אַֽחֲרֶ֔יךָ וְאַתָּ֖ה עָיֵ֣ף וְיָגֵ֑עַ וְלֹ֥א יָרֵ֖א אֱלֹהִֽים:

(יט) וְהָיָ֡ה בְּהָנִ֣יחַ יְקֹוָ֣ק אֱלֹהֶ֣יךָ׀ לְ֠ךָ מִכָּל־אֹ֨יְבֶ֜יךָ מִסָּבִ֗יב בָּאָ֙רֶץ֙ אֲשֶׁ֣ר יְקֹוָֽק־אֱ֠לֹהֶיךָ נֹתֵ֨ן לְךָ֤ נַחֲלָה֙ לְרִשְׁתָּ֔הּ תִּמְחֶה֙ אֶת־זֵ֣כֶר עֲמָלֵ֔ק מִתַּ֖חַת הַשָּׁמָ֑יִם לֹ֖א תִּשְׁכָּֽח: פ

ואני רוצה לנסות להבין למה כתוב בעמלק שצריך למחות אותו מִתַּ֖חַת הַשָּׁמָ֑יִם  . אם עמלק הוא ההיפך מהטוב למה לא למחות אותו לחלוטין מתחת השמים וגם מעל השמים ?

וגם בשמות (פרשת בשלח) פרק יז פסוק יד - טז

(יד) וַיֹּ֨אמֶר יְקֹוָ֜ק אֶל־מֹשֶׁ֗ה כְּתֹ֨ב זֹ֤את זִכָּרוֹן֙ בַּסֵּ֔פֶר וְשִׂ֖ים בְּאָזְנֵ֣י יְהוֹשֻׁ֑עַ כִּֽי־מָחֹ֤ה אֶמְחֶה֙ אֶת־ זֵ֣כֶר עֲמָלֵ֔ק מִתַּ֖חַת הַשָּׁמָֽיִם:

(טו) וַיִּ֥בֶן מֹשֶׁ֖ה מִזְבֵּ֑חַ וַיִּקְרָ֥א שְׁמ֖וֹ יְקֹוָ֥ק׀ נִסִּֽי:

(טז) וַיֹּ֗אמֶר כִּֽי־יָד֙ עַל־כֵּ֣ס יָ֔הּ מִלְחָמָ֥ה לַיקֹוָ֖ק בַּֽעֲמָלֵ֑ק מִדֹּ֖ר דֹּֽר: פ

ועד כדי כך עמלק רשע שקיומו בצורה כל שהיא פוגמת בשלמות של כסא הכבוד

אומר הפסיקתא זוטרתא (לקח טוב) שמות (פרשת בשלח) פרק יז פסוק טז

טז) ויאמר כי יד על כס יה. כל זמן שהרשעים בעולם, כביכול אין כסאו שלם, ואין השם שלם, בטלו רשעים מן העולם, הכסא שלם והשם שלם, שנאמר מלחמה לה' בעמלק:

ואם ככה מתחזקת השאלה למה לא צריך למחות את עמלק גם מעל השמים למה רק מתחת השמים ?

כדי להבין מה הכוונה מה זה מתחת השמים צריך לעיין בפרשת בראשית

כתוב בבראשית (פרשת בראשית) פרק א פסוק ז - ח

(ז) וַיַּ֣עַשׂ אֱלֹהִים֘ אֶת־הָרָקִיעַ֒ וַיַּבְדֵּ֗ל בֵּ֤ין הַמַּ֙יִם֙ אֲשֶׁר֙ מִתַּ֣חַת לָרָקִ֔יעַ וּבֵ֣ין הַמַּ֔יִם אֲשֶׁ֖ר מֵעַ֣ל לָרָקִ֑יעַ וַֽיְהִי־כֵֽן:

(ח) וַיִּקְרָ֧א אֱלֹהִ֛ים לָֽרָקִ֖יעַ שָׁמָ֑יִם וַֽיְהִי־עֶ֥רֶב וַֽיְהִי־בֹ֖קֶר י֥וֹם שֵׁנִֽי: פ

כלומר ההבדלה בין מעלה למטה בשמים נוצרו ביום השני . מתחת השמים נוצר או התגלה ביום השלישי

בראשית (פרשת בראשית) פרק א פסוק ט - י

(ט) וַיֹּ֣אמֶר אֱלֹהִ֗ים יִקָּו֨וּ הַמַּ֜יִם מִתַּ֤חַת הַשָּׁמַ֙יִם֙ אֶל־מָק֣וֹם אֶחָ֔ד וְתֵרָאֶ֖ה הַיַּבָּשָׁ֑ה וַֽיְהִי־כֵֽן:

(י) וַיִּקְרָ֨א אֱלֹהִ֤ים׀ לַיַּבָּשָׁה֙ אֶ֔רֶץ וּלְמִקְוֵ֥ה הַמַּ֖יִם קָרָ֣א יַמִּ֑ים וַיַּ֥רְא אֱלֹהִ֖ים כִּי־טֽוֹב:

ומה נברא ביום השני ?

אומר המדרש ילמדנו (מאן) ילקוט תלמוד תורה - בראשית אות ד

אמר ר' שמעון בן לקיש כשברא הקדוש ברוך הוא את עולמו ברא בו בכל יום שלשה דברים. ביום ראשון ברא: שמים וארץ ואור. בשני ברא: רקיע ומלאכים וגיהנם. ומנין שביום שני נבראת גיהנם, שבכל יום הוא אומר כי טוב ובשני לא נאמר בו כי טוב, הה"ד כי לא אחפוץ במות המת (יח' י"ח, ל"ב).

כלומר המלאכים נבראו ביום השני כאשר נוצר המושג תחת הרקיע ומעל הרקיע  כאשר המושג תחת השמים הגיע רק ביום למחרת ביום השלישי  .

וכך כותב הקובץ שיטות קמאי מסכת שבת דף פח עמוד א

ואם תרצה לבאר והנה מלאכי אלקים עולים ויורדים בו בכל הסלם. ר"ל בכל המציאות ייחס מלאכי מעלה לעולים ומלאכי מטה ליורדים, עד שיורה עולים על השרפים העומדים ממעל השמים, ויורדים על התחתונים שנקראו ג"כ מלאכים, כאמרו [תהלים ק"ד ד'] עושה מלאכיו רוחות משרתיו אש לוהט, וה' נצב עליו, שהוא למעלה מהכל, והוא האדם שנראה ליחזקאל במראה הנבואה.

כלומר יש מלאכים מעל השמים ויש מלאכים מתחת השמים . המקום של המלאכים הוא מעל השמים אבל המלאכים ירדו מתחת השמים במעשה עזה ועזאל

אומר התלמוד בבלי מסכת סנהדרין דף לח עמוד ב

 בשעה שבקש הקדוש ברוך הוא לבראות את האדם, ברא כת אחת של מלאכי השרת, אמר להם: רצונכם, נעשה אדם בצלמנו? אמרו לפניו: רבונו של עולם, מה מעשיו? אמר להן: כך וכך מעשיו, אמרו לפניו: רבונו של עולם +תהלים ח'+ מה אנוש כי תזכרנו ובן אדם כי תפקדנו, הושיט אצבעו קטנה ביניהן ושרפם. וכן כת שניה. כת שלישית אמרו לפניו: רבונו של עולם, ראשונים שאמרו לפניך - מה הועילו? כל העולם כולו שלך הוא, כל מה שאתה רוצה לעשות בעולמך - עשה.

וכתוב בבראשית רבתי פרשת בראשית עמוד 29

ר' יוסף אמר ראו המלאכים שהיה הב"ה מתעצב על שברא בני אדם. מיד עמדו שני מלאכים לפני הב"ה ששמם שמחזאי ועזאל ואמרו לפניו רבש"ע הלא אמרנו לפניך בשעה שבראת עולמך אל תברא אדם, כענין שנאמר מה אנוש כי תזכרנו וגו' (תהלים ח' ה'). א"ל הב"ה ועולם מה תהא עליו, א"ל אנו מסתפקים בו, א"ל גלוי וידוע לפני אלו הייתם בעולמם ויצר הרע שולט בכם כשם ששלט באדם הייתם קשים מהם, א"ל תן לנו רשות ונדור עם הבריות ותראה איך אנו מקדשים שמך. א"ל הב"ה כבר נתתי לכם רשות. מיד ירדו והשליט בהם יצר הרע. כיון שראו בנות האדם שהם יפות תעו אחריהן ולא יכלו לכבוש ביצרן הדא ה"ד ויראו בני האלהים וגו'.

כלומר המלאכים שהתנגדו לבריאת האדם חלקם ירד לתחת השמים כחלק מההתנגדות שלהם לבריאת האדם . יש לנו אופוזיציה שמתנגדת לחלוטין לבריאת האדם מתחת השמים .

כבר כתבתי בעבר שעמלק הוא הזרוע הארוכה של אותם מלאכים ותפקידו של עמלק לקעקע את בריאת האדם . לאחר מתן תורה ולאחר שהקב"ה נתן הזדמנות לאומות העולם לקבל את התורה והם לא קבלו דן אותם הקב"ה לבאר של שחת ולכן אין לעמלק עניין לטפל באומות בעולם הם כאילו לא קיימים רק מי שנותר שייך לעולם וזה עם ישראל שקיבל על עצמו את התורה

וכך כותב הזוהר הקדוש

מֶה עָשָׂה הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא? רָאָה שֶׁהִטְעוּ אֶת הָעוֹלָם, קְשָׁרָם בְּשַׁלְשְׁלָאוֹת בַּרְזֶל בְּהַר הַחֹשֶׁךְ. בְּאֵיזֶה מָקוֹם יוֹשְׁבִים? בְּעֹמֶק הָהָר. הוֹשִׁיב אֶת עֲזָ''א, וְזָרַק חֹשֶׁךְ הַפָּנִים. מִשּׁוּם שֶׁבְּאוֹתָהּ שָׁעָה שֶׁקְּשָׁרָם הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא, הִתְחַזֵּק וְהִרְגִּיז כְּלַפֵּי מַעְלָה, וְהַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא הִפִּילוֹ בְעֹמֶק עַד צַוָּארוֹ, וְזָרַק חֹשֶׁךְ בְּפָנָיו. עֲזָאֵ''ל שֶׁלֹּא הִתְחַזֵּק, הוֹשִׁיבוֹ לְפָנָיו, וְהֵאִיר לוֹ הַחֹשֶׁךְ.

כלומר אין אפשרות לאותם מלאכים לפעול בעולם רק על ידי שליחים וזה בדיוק העניין של עמלק להיות זרוע ארוכה של המלאכים .

בלעם ובלק הם המהות של עמלק  ואומר הזהר הקדוש

וּבְנֵי הָעוֹלָם שֶׁיּוֹדְעִים מְקוֹמָם, בָּאִים אֲלֵיהֶם וּמְלַמְּדִים אֶת בְּנֵי הָאָדָם כְּשָׁפִים וּנְחָשִׁים וּקְסָמִים. וְאוֹתָם הָרֵי הַחֹשֶׁךְ נִקְרָאִים הַרֲרֵי קֶדֶם. מָה הַטַּעַם? מִשּׁוּם שֶׁהַחֹשֶׁךְ מַקְדִּים לָאוֹר, וּמִשּׁוּם זֶה הָרֵי הַחֹשֶׁךְ נִקְרָאִים הַרֲרֵי קֶדֶם. לָבָן וּבִלְעָם לָמְדוּ מֵהֶם כְּשָׁפִים, וְהַיְנוּ מַה שֶּׁאָמַר בִּלְעָם, מִן אֲרָם יַנְחֵנִי בָלָק מֶלֶךְ מוֹאָב מֵהַרֲרֵי קֶדֶם וְגוֹ'

וכך כותב אומר  השם משמואל שמות פרשת תצוה וזכור  על הקשר של בלק ובלעם לעמלק

נראה הטעם של הזכרת מחיית עמלק בתורה ובנביאים ובכתובים, דהנה בזוהר (פ' בלק) דבלעם עם בלק התפארו דבלעם שתי האותיות האחרונות משמו הן הראשונות משם עמלק, ובלק שתי האותיות האחרונות משמו הן האחרונות מעמלק, ועוד שם בזוהר דבלעם כחו הי' במלולא ובלק בעובדא, ומוכח דכחו של עמלק הי' בשניהם במלולא ובעובדא. וע"כ בלעם דהי' בו שתי האותיות הראשונות שבשמו הי' כחו במלולא שכח הדיבור הוא נעלה ונכבד מכח המעשה, ומתיחס לשתי האותיות הראשונות משמו. ובלק דכחו הי' בעובדא היו לו שתי האותיות האחרונות.

אם כך מובן לחלוטין שהמלאכים מקומם לא מתחת השמים מקומם מעל השמים . בבחירה החופשית שלהם הם ירדו מתחת השמים כדי לקעקע את עם ישראל שנשאר לבדו שייך לעולם אחרי קבלת התורה . עמלק נלחם בעם ישראל וזה בדיוק המלחמה של המן נגד עם ישראל שעדיין קיבל את התורה בבחינת כפה עליהם הר כגיגית ולכן לא היית זה קבלת תורה באופן שלם ולכן עם ישראל היה במצב רעוע שיתכן שהוא יושמד על ידי עמלק-המן . קבלת התורה באהבה היא זו שסיכלה את הרצון של המן להשמיד את עם ישראל .

המלחמה של עם ישראל כנגד עמלק היא המלחמה כנגד המלאכים שהתנגדו לבריאת האדם  מתחת השמים . כדי להגיע לשלמות מתחת השמים צריך להשמיד את עמלק מתחת השמים כי עצם קיומו מתחת השמים היא איום קיומי על האדם בעולם מתחת לשמים . ולכן יש לנו שני ציווים האחד לזכור את עמלק ואת המהות שלו ומצד שני לא לשכוח שתפקידנו למחות את עמלק מתחת השמים .

ונשאלת השאלה מה תפקידם של המלאכים מעל השמים ששם מקומם ושם הם ממלאים תפקיד ? למה כל הציווי שלנו למחות אותם מתחת לשמיים

יש תורה שהיא מעל השמים


וכך כתוב באוצר מדרשים (אייזנשטיין) חנוך עמוד 184

צ"ב שמות יש לו למטטרון ואלו הם, ושם האחרון שלו סגנזגאל שר החכמה, ולמה נקרא שמו סגנזגאל מפני שכל גנזי החכמה כולן מסורין בידו וכולן נפתחו למשה מסיני עד שלמדו לו בארבעים ימים כשהיה עומד בהר, התורה בשבעים פנים של שבעים לשון, נביאים וכתובים הלכות שמועות אגדות ותוספות וכלם בשבעים פנים של שבעים לשון. נביאים בשבעים פנים של שבעים לשון, כתובים בע' פנים של ע' לשון, הלכות ושמועות בע' פנים של ע' לשון, אגדות ותוספות בע' פנים של ע' לשון. וכיון שעלו לו סוף מ' יום נשתכחו לו כולם בשעה אחת, עד שקרא לו הקדוש ברוך הוא ליפיפיה שר של התורה, ונתן לו למשה במתנה שנאמר ויתנם ה' אלי, ואח"כ נתקיימה בידו.

וגם בשמים יש מלחמה מול בני אנוש כמו המלחמה מול משה

וכך כתוב באוצר מדרשים (אייזנשטיין) חנוך עמוד 184 - 185

אמר מטטרון מלאך שר הפנים, מלאך שר התורה, מלאך שר חכמה, מלאך שר התבונה, מלאך שר הכבוד, מלאך שר ההיכל, מלאך שר המלכים, מלאך שר הרוזנים, מלאך שר השרים רמים וגבוהים רמים ונכבדים שבשמים ובארץ, ה' אלקי ישראל הוא עד לי בדבר הזה, כשגליתי רז זה למשה רעשו עלי כל חיילי מרום שבכל רקיע ורקיע ואמרו לי מפני מה [עמוד 185] אתה מגלה רז זה לבני אדם ילודי אשה בעלי מום בעלי טומאה בעלי דם בעלי זיבה בעלי טיפות סרוחות? רז שנבראו בו שמים וארץ, ים ויבשה, הרים וגבעות, נהרות ומעיינות, גיהנם אש וברד, גן עדן ועץ החיים, ונוצרו בו אדם ובהמה וחית השדה ועוף השמים, ודגי הים בהמות ולויתן, שקצים ורמשים שרצי הים ורמשי מדבריות? תורה וחכמה דעת ומחשבה של בית עליונים ויראת שמים, מפני מה אתה מגלה לבשר ודם? אמרתי להם מפני שנתן לי רשות הקדוש ברוך הוא.

כלומר גם מעל השמים יש הבדל בן בני אנוש שנמצאים מתחת השמים וגם כאשר הם עולים כמו משה למעל השמים יש התנגשות שנובעת מההבדל בניהם . וזה אולי מסביר את הגמרא

בתלמוד בבלי מסכת ברכות דף סד עמוד א

אמר רבי חייא בר אשי אמר רב: תלמידי חכמים אין להם מנוחה לא בעולם הזה ולא בעולם הבא, שנאמר ילכו מחיל אל חיל יראה אל אלהים בציון.

חוסר המנוחה של תלמידי חכמים בעולם הבא כלומר בעולם מעל השמים קשור למלחמה שתהיה קיימת לעולם בין בני האדם למלאכים ולכן לעתיד לבא אומר הספר תפארת ישראל פרק נג

"אף ערכה שלחנה" בעולם הזה ובעולם הבא. איזה, [זה] שם טוב שקנתה. שכל המועדים עתידים ליבטל, וימי הפורים לא בטלים לעולם, שנאמר (אסתר ט, כז) "ולא יעבור וגו'". רבי אלעזר אומר, אף יום הכפורים לא יבטל לעולם, שנאמר (ויקרא טז, לד) "והיתה זאת לכם לחקת עולם", עד כאן.

כלומר יש דעה שרק פורים לעתיד לבא יישאר וכל המועדים עתידים להתבטל והדעה השנייה מוסיפה את יום הכיפורים ומה מיוחד ביום  הפורים ? ברור לי שהכוונה שיום פורים היא היום בו יש השלמת של קבלת התורה על ידי עם ישראל בשלמות ומחיקת המודעא רבה לאורייתא כי זה בעצם מה שרצה הקב"ה לשנות בעולם  בכל יציאת מצרים ומתן תורה זה שעם ישראל יקבל עליו בהבנה מוחלטת את קבלת התנאי של קיום העולם בקבלת התורה  . במעמד הר סיני עם ישראל קיבל את התנאי אבל לא באמת בדרגתו האמיתית ורק בפורים בהסתר פנים מלא של הקב"ה קיבל עליו עם ישראל בהבנה מוחלטת את התנאי ובכך גרם לעולם להבטיח את ההישרדות שלו עד בו משיח צדקנו כי אם חס וחלילה לא היינו  מקבלים על עצמנו  את התורה באהבה המן היה מצליח ולא היה קיום לעולם . קיום יום הכיפורים הוא לכפר עדיין על אותו יצר שנשאר שקשור ללימוד תורה שקשור למאבק במלאכים שהתנגדו לבריאת האדם .  וזה התפקיד של המלאכים מעל השמים ושם יש להם תפקיד תמידי להיות חלק מהבחירה החופשית של האדם בלימוד תורה גם לעולם הבא .

והקשר של יום הכיפורים למלאכים הוא ברור גם מתחת השמים אומרת הגמרא חברותא מסכת יומא דף סז עמוד ב

תנא דבי רבי ישמעאל ברייתא שדורשת את "עזאזל" לדרשא אחרת: . ההר נקרא "עזאזל", לומר לך שמעשהו מכפר על העושים כמעשה מלאכי החבלה עוזא ועזאל, שחטאו בעריות [כלומר, שמכפר על עון עריות].

לסיכום עמלק הוא ידם הארוכה של המלאכים שמקומם לא מתחת לשמים ולכן יש מצווה תמידית למחות את עמלק מתחת לשמים . למלאכים תפקיד מהותי להיות כנגד בני האדם מעל השמים ששם גם יש לאדם בחירה חופשית כנגד לימוד תורה ולכן לעתיד לבא צריך את יום הכיפורים לכפר על יצר הקשור ללימוד תורה . ומי שהוא חלק מהותי שקיום היצר הזה הם המלאכים שהם אופוזיציה לאדם גם מעל השמים .