4.10.2019

פרשת וילך מה המשמעות של הסתר פנים ? מהי השעה הכי קשה של עם ישראל מעולם ? האם הסתר פנים זה טובה או רעה ? האם הסתר פנים זה ממידת הדין או החסד ? מה המשמעות שרק עם ישראל נמצא תחת הסתר פנים ? מה המבחן הקבלה לאדם שיחשב מזרע ישראל ? מה קורה לאדם שארבעים יום אין לו ייסורים ? מה הכלי היחידי שנותן לנו את היכולת לשרוד במצב של הסתר פנים ? האם עם ישראל היה שורד ללא הסתר פנים ? מה המשמעות של כוח הפלפול ? למה קיבלנו את התורה בגלל הסתר פנים ? למה רודפים את לומדי התורה ? האם מי שלא רודפים אותו הוא מזרע ישראל ? מה התפקיד של עם ישראל בזמן הסתר פנים ‏ה'/תשרי/תש"פ

בס"ד
פרשת וילך מה המשמעות של הסתר פנים ? מהי השעה הכי קשה של עם ישראל מעולם ? האם הסתר פנים זה טובה או רעה ? האם הסתר פנים זה ממידת הדין או החסד ? מה המשמעות שרק עם ישראל נמצא תחת הסתר פנים ? מה המבחן הקבלה  לאדם שיחשב מזרע ישראל ? מה קורה לאדם שארבעים יום אין לו ייסורים ? מה הכלי היחידי שנותן לנו את היכולת לשרוד במצב של הסתר פנים ? האם עם ישראל היה שורד ללא הסתר פנים  ? מה המשמעות של כוח הפלפול ? למה קיבלנו את התורה בגלל הסתר פנים ? למה רודפים את לומדי התורה ? האם מי שלא רודפים אותו הוא מזרע ישראל ? מה התפקיד של עם ישראל בזמן הסתר פנים ‏ה'/תשרי/תש"פ

כתוב בדברים פרק לא

(יז) וְחָרָ֣ה אַפִּ֣י ב֣וֹ בַיּוֹם־הַ֠הוּא וַעֲזַבְתִּ֞ים וְהִסְתַּרְתִּ֨י פָנַ֤י מֵהֶם֙ וְהָיָ֣ה לֶֽאֱכֹ֔ל וּמְצָאֻ֛הוּ רָע֥וֹת רַבּ֖וֹת וְצָר֑וֹת וְאָמַר֙ בַּיּ֣וֹם הַה֔וּא הֲלֹ֗א עַ֣ל כִּֽי־אֵ֤ין אֱלֹהַי֙ בְּקִרְבִּ֔י מְצָא֖וּנִי הָרָע֥וֹת הָאֵֽלֶּה:

(יח) וְאָנֹכִ֗י הַסְתֵּ֨ר אַסְתִּ֤יר פָּנַי֙ בַּיּ֣וֹם הַה֔וּא עַ֥ל כָּל־הָרָעָ֖ה אֲשֶׁ֣ר עָשָׂ֑ה כִּ֣י פָנָ֔ה אֶל־אֱלֹהִ֖ים אֲחֵרִֽים:

(יט) וְעַתָּ֗ה כִּתְב֤וּ לָכֶם֙ אֶת־הַשִּׁירָ֣ה הַזֹּ֔את וְלַמְּדָ֥הּ אֶת־בְּנֵי־יִשְׂרָאֵ֖ל שִׂימָ֣הּ בְּפִיהֶ֑ם לְמַ֨עַן תִּהְיֶה־לִּ֜י הַשִּׁירָ֥ה הַזֹּ֛את לְעֵ֖ד בִּבְנֵ֥י יִשְׂרָאֵֽל:

וצריך להבין  את המשמעות של הסתר הפנים . האם הסתר הפנים הוא טובה או רעה ?

אומר התלמוד ירושלמי (וילנא) מסכת סנהדרין פרק י

ר' יעקב בר אביי בשם ר' אחא מייתי לה מן הדא [ישעי' ח יז] וחיכיתי לה' המסתיר פניו מבית יעקב וקיויתי לו. אין לך שעה קשה בעולם מאותה שעה שאמר לו הקדוש ברוך הוא למשה [דברים לא יח] ואנכי הסתר אסתיר פני ביום ההוא. מאותה השעה וקויתי לו שאמר לו בסיני [שם כא] כי לא תשכח מפי זרעו.

ואומר התלמוד הירושלמי שאותו רגע של הסתר פנים היא השעה הקשה ביותר שהיה לעם ישראל מעולם אז אולי נגיד שזה רעה ולא טובה ? אבל יש לנו את הכלל שכתוב בתלמוד בבלי מסכת ברכות דף ס עמוד ב

אמר רב הונא אמר רב משום רבי מאיר, וכן תנא משמיה דרבי עקיבא: לעולם יהא אדם רגיל לומר כל דעביד רחמנא לטב עביד.

ואומר טורי אבן מסכת חגיגה דף ה עמוד א

כל שאינו בהסתר פנים אינו מהם. נ"ל שהוא לטובה ע"ד שאמרו בפ"ק דע"ז (דף ד' ע"א) מאי דכתיב אך לו בעי ישלח יד אם בפידו להן שוע, אמר הקדוש ברוך הוא לישראל כשאני דן לישראל אין אני דן אותם כאומות העולם דכתיב עוה עוה עוה אשימנה, אלא אני נפרע מהן כפיד של תרנגולים, פי' רש"י שמנקרים מעט מעט, וכן אני נפרע מהן מעט מעט בהסתר פנים ובהיו לאכול לפרוע מעונותיהן כדי שיזכו לעה"ב, אבל אומות העולם ממתין להן עד שיתמלא סאתן כדי לכלותן, כדאיתא בפ"ק דסוטה בסאסה בשלחה תריבנה וכו'. וא' עוד התם בפ"ק דע"ז והיינו דאר"א אני אמרתי אפדם בממונם בעה"ז, פי' מבוהיו לאכול כדי שיזכו לעה"ב כו', והיינו דאר"פ משמי' דרבא מאי דכתיב ואני יסרתי חזקתי זרועותם א' הקדוש ברוך הוא אני אמרתי איסריכם ביסורין בעה"ז כדי שיחזקו זרוע' בעה"ב. ש"מ דהאי הסתר פנים והיה לאכול של ישראל הוא לשובה לכפר עוונותיהם בעה"ז כדי שיזכו לעה"ב משא"כ לאומות העולם שעוונותיהם שמור לכלותם לבסוף מן העה"ז ומן העה"ב:

כלומר ההסתר פנים הוא ממידת החסד והרחמים כדי שעם ישראל יקבל את העונש מעט מעט כי אם העונש היה מגיע בבת אחד יכול שלא היה תקומה לעם ישראל . ועד כדי כך הסתר הפנים הוא ממידת החסד והרחמים שהוא שייך אך ורק לעם ישראל ולא לאומות העולם

אומרת הגמרא חברותא חגיגה דף ה עמוד א

אמר רב ברדלא בר טביומי אמר רב: כל שאינו בהסתר פנים, שאינו צועק מצרות הבאות עליו, ומתפלל ואינו נענה, בהכרח שאינו מהם, מזרע ישראל, שהרי עליהם הכתוב אומר "והסתרתי פני מהם".

וכן כל שאינו ב"והיה לאכול" [שהגויים אינם שוללים את ממונו], אינו מהם, מזרע ישראל.

אמרו ליה רבנן לרבא: הרי מר, לא בהסתר פנים איתיה, ולא ב"והיה לאכול" איתיה [אין בך לא זה ולא זה, שהינך עתיר נכסים].אמר להו: מי ידעיתו כמה משדרנא בצנעא בי שבור מלכא [וכי יודעים אתם כמה מתנות צריך אני לשלח בצינעא לביתו של המלך כדי שלא יקחו ממני את ממוני]?!אפילו הכי, יהבו ביה רבנן עינייהו [נתנו בו חכמים את עיניהם, דהיינו, החשיבוהו כעשיר].אדהכי, בינתיים, שדור דבי שבור מלכא, וגרבוהו [שלחו מבית המלך ושללו את ממונו של רבא].אמר רבא: היינו דתניא: כל מקום שנתנו חכמים עיניהם - או מיתה או עוני.כתיב: "ואנכי הסתר אסתיר פני מהם ביום ההוא", ומשמע שרק את פני אסתיר.אמר פירש רבא: אמר הקדוש ברוך הוא: אף על פי שהסתרתי "פני" מהם [על דרך שנאמר: ודבר ה' אל משה פנים אל פנים], מכל מקום בחלום אדבר בו, אפילו בזמן הסתר פנים.רב יוסף אמר: אף שמסתיר הקדוש ברוך הוא פניו מאתנו, הרי ידו נטויה להגן עלינו.

שנאמר: ובצל ידי כסיתיך!

כלומר הסתר פנים הוא מידת החסד שעשה הקב"ה עם עם ישראל ומי שלא נמצא בתוך החסד הזה של הסתר פנים לא יכול להיות מזרע ישראל עדי כדי כך .

אומרת הגמרא חברותא ערכין דף טז עמוד ב

רבא אמר, ואיתימא רב חסדא, ואיתימא רבי יצחק, ואמרי לה במתניתא תנא: אפילו הושיט ידו לכיס ליטול שלש מעות ועלו בידו שתים, בכלל יסורים הוא! ודוקא כשרצה ליטול שלש ועלו בידו שתים, אבל רצה ליטול שתים ועלה בידו שלש, לא נחשב יסורים, דליכא טירחא למישדייהו [לזרוק לכיס את המעה היתירה]!וכל כך למה(73), כלומר: לאיזה ענין אמרו, שדברים אלו בכלל יסורים?ומפרשינן: שנחשב יסורים לענין זה דתניא דבי רבי ישמעאל: כל שעברו עליו ארבעים יום בלא יסורין, קיבל בזה עולמו(74), כל מנוחתו לעתיד! ובמערבא אמרי הכי: כל שעברו עליו ארבעים יום בלי יסורים, סימן הוא שפורענות מזדמנת לו! ולענין זה אמרו שדברים אלו הם יסורים, שכל שעבר אחד מאלו עליו, לא נחשב שעברו עליו מ' יום בלי יסורים.

ולמה יגיע עליו פורענות אם לא היו לו ייסורים במשך 40 יום כי על עם ישראל כתוב בתלמוד בבלי מסכת סנהדרין דף צ עמוד א

כל ישראל יש להם חלק לעולם הבא, שנאמר ועמך כלם צדיקים לעולם יירשו ארץ נצר מטעי מעשה ידי להתפאר

ולכן אם הוא חלק מעם ישראל שנמצא בהסתר פנים חייב שיהיה לו ייסורים בתוך 40 יום ואם לא היה לו תגיע לו פורענות כי כמו שראינו מהגמרא אחד שהוא לא בהסתר פנים או לא נמצא במצב ו"היה לאכול" אינו מזרע ישראל . ואיך עם ישראל  יכול להסתדר בעולם של הסתר פנים ?

כתוב בדברים פרק לא

(כא) וְ֠הָיָה כִּֽי־תִמְצֶ֨אןָ אֹת֜וֹ רָע֣וֹת רַבּוֹת֘ וְצָרוֹת֒ וְ֠עָנְתָה הַשִּׁירָ֨ה הַזֹּ֤את לְפָנָיו֙ לְעֵ֔ד כִּ֛י לֹ֥א תִשָּׁכַ֖ח מִפִּ֣י זַרְע֑וֹ כִּ֧י יָדַ֣עְתִּי אֶת־יִצְר֗וֹ אֲשֶׁ֨ר ה֤וּא עֹשֶׂה֙ הַיּ֔וֹם בְּטֶ֣רֶם אֲבִיאֶ֔נּוּ אֶל־הָאָ֖רֶץ אֲשֶׁ֥ר נִשְׁבָּֽעְתִּי:

והתשובה הפשוטה היא : וְ֠עָנְתָה הַשִּׁירָ֨ה הַזֹּ֤את לְפָנָיו֙ לְעֵ֔ד כִּ֛י לֹ֥א תִשָּׁכַ֖ח מִפִּ֣י זַרְע֑וֹ

אומרת הגמרא חברותא נדרים דף לח עמוד א

אמר רבי יוסי ברבי חנינא: לא ניתנה תורה - אלא למשה ולזרעו.שנאמר: "כתב לך", "פסל לך". מה פסולתן - שלך, אף כתבן - שלך.אבל משה נהג בה בתורה טובת עין - ונתנה לישראל.

ועליו הכתוב אומר: "טוב עין הוא יבורך וגו'"(92).מתיב רב חסדא: הרי כתוב "ואותי צוה ה' בעת ההיא ללמד אתכם", רואים שהקדוש ברוך הוא ציוה את משה ליתן את התורה לישראל!ומבארינן: כך אמר משה: ואותי צוה הקדוש ברוך הוא, ואני נתתי את לבי ללמדה לכם.עוד מקשינן, הא כתיב: "ראה למדתי אתכם חוקים ומשפטים כאשר צוני ה' אלהי", משמע, שהקדוש ברוך הוא ציוה את משה ללמד את ישראל!ומבארינן, שאף כאן הכוונה היא שאותי צוה, ואני נתתי אל לבי ללמדה לכם.עוד מקשינן: הא כתיב: "ועתה כתבו לכם את השירה הזאת!"ואמרינן: את השירה לחודה [לבדה] ציוה הקדוש ברוך הוא שמשה ילמד את בני ישראל. אבל שאר התורה ניתנה למשה לבדו, והוא נתנה לישראל.ומקשינן, הא כתיב: "למען תהיה לי השירה הזאת לעד בבני ישראל", ואם מדובר על השירה בלבד, איזו עדות יש בה?אלא, באמת התורה עצמה ניתנה לישראל. אבל פילפולא בעלמא, דהיינו, הבנה וחריפות, ניתן למשה לבדו(93), והוא נהג טובת עין - ומסרו לישראל.

כלומר הקב"ה נתן את התורה לישראל ונתן למשה את כוח הפלפול שגם במצב של הסתר פנים התורה שניתנה לעם ישראל נמצאת ותוכל להיות משוחזרת מתוך כוח הפלפול והיא תנווט את עם ישראל בעולם של הסתר פנים כי לא בשמים היא . הקב"ה נתן לנו מתוך חסדו את הסתר הפנים כדי שנוכל לעמוד בעונש שמגיע לנו אבל מצד שני נתן לנו את הכלים ללמוד ולהבין את התורה במצב כזה של הסתר פנים וזה הכלי היחידי שיש לנו כדי לנווט את עצמנו בעולם כזה במצב של הסתר פנים או במצב של גילוי פנים לוחות הראשונים במצב של גילוי פנים ולוחות שניים במצב של הסתר פנים . וכך כותב הגאון מווילנה אדרת אליהו דברים פרק לב

(מו) ויאמר אלהם שימו לבבכם לכל הדברים וגו'. שציוום שיבינו מעצמם עוד עד מקום שידם מגעת: לכל הדברים. שלא הניח אפילו תיבה אחת מלעמול ולעסוק בה: אשר אנכי מעיד בכם וגו'. כמ"ש למען תהיה לי השירה הזאת לעד בבני ישראל: היום. כמ"ש שבכל יום ויום יהיו חדשים בעיניך כאלו נתנה היום: אשר תצום את בניכם וגו'. כמ"ש כי אביאנו וגו' וענתה השירה הזאת לפניו לעד כי לא תשכח מפי זרעו וגו' וכן נאמר והודעתם לבניך ולבני בניך וגו': לשמר. זה המשנה: לעשות. זה המעשה שמצווים על הלמוד והעשיה שכל שאינו בכלל לימוד אינו בכלל עשיה מכאן אמרו אין בור ירא חטא ולא וכו': את כל דברי התורה הזאת: שהכל כלולין בשירה הזאת:

ועוד יש להבין שקבלת התורה מרצון היא בזכות ההסתר פנים  

אומרת הגמרא שבת פח.

"מלמד שכפה הקדוש ברוך הוא עליהם הר כגיגית ואמר להם : אם אתם מקבלים התורה מוטב  ואם לאו שם תהיה קבורתכם  אמר רב אחא בר יעקב מכאן מודעה רבה לאורייתא אמר רבא אף על פי כן הדור וקיבלוה בימי האחשורוש דכתיב " קימו וקבל היהודים  קימו מה שקיבלו כבר " כלומר בימי האחשורוש היה קבלה חוזרת של התורה מרצון מוחלט של עם ישראל ללא כפיה של הקדוש ברוך הוא .

התוספות מקשה בדיבור המתחיל מודעה לאורייתא

 "הרי משה כרת ברית עם ישראל על התורה והמצוות וכמו כן קיבלו את התורה בהר גריזים ובהר עיבל " ומתרץ "דע"פ הדיבור היה והרי כבעל כרחם אבל בימי אחשורוש קבלו מדעתם מאהבת הנס"

 אנו לומדים שהעדרו המוחלט של הקדוש ברוך הוא במגילה היה הכרחי לקבלה מרצון ללא טענת "בעל כרחם" כי הימצאו של הקדוש ברוך הוא הגורם למודעה רבה לאורייתא 

קבלת התורה מרצון היא זו שנתנה לנו שכר כמצווה ועושה כי אם לא היינו מקבלים את התורה מרצון ותורה היית בעל כורחנו השכר שלנו היה כלא מצווה ועושה . ושכר של לא מצווה ועושה הוא שכר שלא יכול להשאיר אותנו בעולם . וכבר כתבתי שהיה ויכוח בגמרא בשבת דף קנו עמוד ב  בן שמואל ואבלט הגוי ושמואל אמר שישראל מעל המזל וצדקה של יהודי תציל ממות . ונשאלה השאלה למה צדקה של גוי לא תציל ממות ?  והתשובה הפשוטה שגוי מקבל שכר כלא מצווה ועושה ולכן הצדקה שלו לא מספיקה להציל את עצמו ממות וזה המשמעות שעם ישראל מעל המזל שהוא במעשיו יכול להציל את עצמו ממוות וגוי לא יכול לעשות את זה וכל זה הוא בזכות ההסתר פנים של הקב"ה.

והמשמעות של הסתר הפנים זה רדיפה של אומות העולם את עם ישראל

חברותא סנהדרין דף קד עמוד ב

"אכלי עמי אכלו לחם ה' לא קראו". אמר רבא אמר רבי יוחנן: כל האוכל מלחמן של ישראל - טועם טעם לחם. ושאינו אוכל מלחמן של ישראל - אינו טועם טעם לחם. שהנכרים מוצאים טעם דווקא בלחמם של ישראל, שהנאה היא להם כשגוזלים אותם(712).

חברותא - הערות סנהדרין דף קד עמוד ב

(712). כך פירש רש"י. והמהרש"א פירש, שכשם שבכל אכילה, אין דעתו של אדם נוחה עד שיאכל לחם, כך אומות העולם, אין נוחין באכילתן - אלא מישראל, כדכתיב "והיה לאכול".

אבל ישד כאלו שהם בתוכנו שרודפים  את לומדי התורה וזה חלק מהותי מהייסורים של הסתר הפנים ותחת הפסוק של שלמה המלך אין חדש תחת השמש

אומר התלמוד ירושלמי (וילנא) מסכת סנהדרין פרק י

ר' חוניה בשם ר' לעזר למה נקרא שמו אחז שאחז בבתי כניסיות ובבתי מדרשות. למה היה אחז דומה למלך שהיה לו בן ומסרו לפידגוגו והיה מבקש להורגו אמר אם אני הורגו הרי אני מיתחייב מיתה אלא הרי אני מושך את מניקתו ממנו ומעצמו הוא מת. כך אמר אחז אם אין גדיים אין תיישים אם אין תיישים אין צאן אם אין צאן אין רועה אם אין רועה אין עולם אם אין עולם כביכול כך היה אחז סבור בדעתו לומר אם אין קטנים אין גדולים אם אין גדולים אין חכמים אם אין חכמים אין נביאים אם אין נביאים אין רוח הקודש אם אין רוח הקודש אין בתי כניסיות ובתי מדרשות כביכול אין הקדוש ברוך הוא משרה שכינתו על ישראל.

אחז חשב שהוא יכול לכלות את עם ישראל דרך ביטול התורה של עם ישראל וממילה עם ישראל יעלם אבל הקב"ה נתן לנו את התורה ואת הכלים לשחזר את התורה גם במצב של הסתר פנים על ידי כוח הפלפול ומצד שני נטע בתוכנו את התורה בכל אחד ואחד

אומר הדעת חכמה ומוסר חלק ג מאמר נז

אוריתא וקוב"ה וישראל חד הוא (זהר אחרי), ר"ל וחיי עולם נטע בתוכנו; הטביע בנו חלק תורתנו שתהא שוכנת עמנו תמיד, והיא תדריכנו בכל מעשינו ופועל כפינו. כמובא בשם חתם סופר ביאור על פסוק (דברים יז, יט) וקרא בו כל ימי חייו, היינו כי כל מעשה ימי חייו יקרא מספר התורה. ודברת בם (שם ו, ז), כל הנהגתך תהיה על פי התורה. וזהו ענין מעשה המשכן, וגם ענין (ויקרא כו, יא) ונתתי משכני בתוככם ולא תגעל נפשי אתכם; הגופות יהיו מרכבה ובית דירה להנפש והתורה. ומובן מזה כי אם נעזוב את מדריכנו ומורנו אז אנחנו נחשבים כפלג גוף. והוא אשר מובא ברש"י כי נחשב כשוטים, כי בלתי התורה אנחנו חסרים בתכלית, ואין לנו מאומה. גרוע אף מאומות העולם, כי יש להם חלקם, הוא שכל האדם, ואנו חיינו וקיומנו הוא רק אור התורה, והיא תאיר בחשכת גופנו.

ויש לעם ישראל ולכל אחד ואחד את העבודה לתקן מה שהיה בחטא העגל בו התפזרה התורה כתוצאה של שבירת הלוחות ואנחנו נמצאים בתהליך של איסוף כל השברים של התורה לתורה של הלוחות הראשונים . וכאשר נשלים את המשימה נחזור למצב של מעמד הר סיני ונוכל לקבל את התורה בדיוק כפי שמשה קיבל את הלוחות הראשונים

ואומר האמרי אמת דברים פרשת האזינו

ויאמר אסתירה פני מהם וגו' (דברים לב כ), אאז"ל אמר (האזינו תרנ"ה) הלא השירה היא טובת ישראל ומה הטובה של אסתירה פני, אולם כשיודעים שיש הסתר הוא טובה וזה דכתיב (פסוק כט, ל) לו חכמו ישכילו זאת וגו' איכה ירדוף אחד אלף וגו', היצר הרע מסתיר אלף פעמים שלא כדרך הטבע, איכה ירדוף אחד אלף, וכתיב אם לא כי צורם מכרם ואיתא (בר"ר מד כד) דהיינו שאברהם אבינו הסכים על זה, צריכים להאמין שההסתר הוא טובה דכתיב (דברים לא יח) ואנכי הסתר אסתיר פני מהם ואיתא (חגיגה ה א) כל שאינו בהסתר פנים אינו מהם, וכשיודעים שיש הסתר ההסתר מתבטל, כתיב (ישעיה נ א) הן בעונותיכם נמכרתם ובפשעיכם שולחה אמכם, אם היא בינה (זוה"ק ח"ג רצ א), דעת, וכשיודעים שיש הסתר חוזרת הדעת וזהו לו חכמו ישכילו זאת יבינו וגו', איכה ירדוף אחד אלף היינו כדאיתא (מהאריז"ל) שבחטא העגל נסתלקו האורות ונשאר אחד מאלף, ומדה טובה מרובה שאח"כ חזרו האלף אורות ונשארו בתורה, התורה נשארה לנו, ואין לנו שיור רק התורה הזאת, וכתיב (דברים ל יד) כי קרוב אליך הדבר מאד בפיך ובלבבך לעשותו ואיתא בשפת אמת (שבת תשובה תרמ"ה) דבפיך ובלבבך זה ר"ה ויוה"כ, ר"ה ויו"כ הם הפה והלב של כל השנה, ומשה רבינו החזיר בלוחות אחרונות כל האורות בהטמנה וכיסוי וזה היה ביו"כ.

ולכן אנחנו צריכים להבין שהסתר הפנים הוא לטובה וכל הייסורים שעוברים עלינו הם חלק מהותי ומובנה מהיעוד והעבודה של  עם ישראל וזה חלק מהדרך הארוכה שלנו לעבר ימות המשיח שבו יגמר ההסתר פנים והתורה תתגלה כמו הלוחות הראשונים כמו שאנחנו מתפללים בראש השנה ויום הכיפורים


וזה העבודה של כל יהודי ויהודי להבין את העולם להבין שהכלי היחידי שלנו לנווט את עצמנו בעולם זה התורה .