6.8.2021

פרשת ראה כמה פעמים מופיע בספר דברים הַמָּק֔וֹם אֲשֶׁ֤ר יִבְחַר֙ ? כמה פעמים מופיע בַּמָּקוֹם֙ אֲשֶׁר־יִבְחַ֣ר ? מה קודם לבניית בית המקדש ? למה צריך למחות את עמלק לפני בניית בית המקדש ? מה הקשר למקומו המדויק של בית המקדש ? מי היחידי שיודע את מקומו של בית המקדש ? למה נחרבו בית מקדש ראשון ושני ? למה בית המקדש השלישי לא יחרב ? מה תפקידו של משה באחרית הימים ? למה השאיר הקב"ה את מקום בית המקדש בספק ? מה הקשר של בנית בית המקדש לבריאת העולם ? האם יש קשר ל 21 פעמים שמופיע הביטוי מקום אשר יבחר ל 3 בתי המקדש ? למה קשור 10 הפעמים שנאמר הַמָּק֔וֹם אֲשֶׁ֤ר יִבְחַר֙ ? ‏כ"ח/אב/תשפ"א

 בס"ד

פרשת ראה כמה פעמים מופיע בספר דברים  הַמָּק֔וֹם אֲשֶׁ֤ר יִבְחַר֙ ?  כמה פעמים מופיע בַּמָּקוֹם֙ אֲשֶׁר־יִבְחַ֣ר ?  מה קודם לבניית בית המקדש ? למה צריך למחות את עמלק לפני בניית בית המקדש  ? מה הקשר למקומו המדויק של בית המקדש ? מי היחידי שיודע את מקומו של בית המקדש ? למה נחרבו בית מקדש ראשון ושני ? למה בית המקדש השלישי לא יחרב ? מה תפקידו של משה באחרית הימים ? למה השאיר הקב"ה את מקום בית המקדש בספק ? מה הקשר של בנית בית המקדש לבריאת העולם ? האם יש קשר ל 21 פעמים שמופיע הביטוי מקום אשר יבחר ל 3 בתי המקדש ? למה קשור 10 הפעמים שנאמר הַמָּק֔וֹם אֲשֶׁ֤ר יִבְחַר֙ ?  ‏כ"ח/אב/תשפ"א

כתוב בדברים (פרשת ראה) פרק יד פסוק כג - כד

(כג) וְאָכַלְתָּ֞ לִפְנֵ֣י׀ יְקֹוָ֣ק אֱלֹהֶ֗יךָ בַּמָּק֣וֹם אֲשֶׁר־יִבְחַר֘ לְשַׁכֵּ֣ן שְׁמ֣וֹ שָׁם֒ מַעְשַׂ֤ר דְּגָֽנְךָ֙ תִּֽירֹשְׁךָ֣ וְיִצְהָרֶ֔ךָ וּבְכֹרֹ֥ת בְּקָרְךָ֖ וְצֹאנֶ֑ךָ לְמַ֣עַן תִּלְמַ֗ד לְיִרְאָ֛ה אֶת־יְקֹוָ֥ק אֱלֹהֶ֖יךָ כָּל־הַיָּמִֽים:

(כד) וְכִֽי־יִרְבֶּ֨ה מִמְּךָ֜ הַדֶּ֗רֶךְ כִּ֣י לֹ֣א תוּכַל֘ שְׂאֵתוֹ֒ כִּֽי־יִרְחַ֤ק מִמְּךָ֙ הַמָּק֔וֹם אֲשֶׁ֤ר יִבְחַר֙ יְקֹוָ֣ק אֱלֹהֶ֔יךָ לָשׂ֥וּם שְׁמ֖וֹ שָׁ֑ם כִּ֥י יְבָרֶכְךָ֖ יְקֹוָ֥ק אֱלֹהֶֽיךָ:

בפרשת ראה מופיע הביטוי לראשונה בתורה   הַמָּק֔וֹם אֲשֶׁ֤ר יִבְחַר֙   והוא מופיע  10 פעמים בספר דברים

בדברים (פרשת ראה) פרק יב פסוק יד

(יד) כִּ֣י אִם־בַּמָּק֞וֹם אֲשֶׁר־יִבְחַ֤ר יְקֹוָק֙ בְּאַחַ֣ד שְׁבָטֶ֔יךָ שָׁ֖ם תַּעֲלֶ֣ה עֹלֹתֶ֑יךָ וְשָׁ֣ם תַּעֲשֶׂ֔ה כֹּ֛ל אֲשֶׁ֥ר אָנֹכִ֖י מְצַוֶּֽךָּ:

ועוד מופיע  הביטוי   בַּמָּקוֹם֙ אֲשֶׁר־יִבְחַ֣ר     11 פעמים בספר  דברים   סה"כ  21 פעמים המקום אשר יבחר ובמקום אשר יבחר .

תחילת הביטוי בפרשת ראה . ורציתי להבין למה הביטוי הזה נמצא כל כך הרבה פעמים ביטוי המראה שהמקום של בית המקדש זה מקום שלא נודע מראש לעם ישראל והקב"ה משאיר אותו במעמד של ספק את מקומו  של בית הבחירה הוא בית המקדש והדבר נידון בצורה עקיפה בחברותא מסכת סנהדרין דף כ עמוד ב :

"שלש מצוות נאמרו בתורה, שמצווה לקיימן רק לאחר הכניסה לארץ ישראל. ואלו הן:א. להעמיד מלך [לדעת הסובר שהוא מצוה], שאמרה תורה (דברים יז): "כי תבוא אל הארץ אשר ה' אלהיך נותן לך, וירשתה, וישבת בה. ואמרת אשימה עלי מלך".ב. להכרית זרעו של עמלק, שאמרה התורה (שם כ"ה): "והיה בהניח ה' אלהיך לך מכל אויבך מסביב, בארץ אשר ה' אלהיך נותן לך נחלה לרשתה, תמחה את זכר עמלק".ג. בנית בית המקדש, ושאמרה התורה (שם י"ב): "ועברתם את הירדן וישבתם בארץ אשר ה' אלהיכם מנחיל אתכם והניח לכם מכל אויביכם מסביב וישבתם בטח, והיה המקום אשר יבחר ה' אלהיכם בו לשכן שמו שם, שמה תביאו עולותיכם וזבחיכם".תניא [אידך] שנינו בברייתא [אחרת]: רבי יוסי [יהודה] אומר: שלש מצות נצטוו ישראל בכניסתן לארץ: להעמיד להם מלך, ולהכרית זרעו של עמלק, ולבנות להם בית הבחירה.וממשיכה הברייתא הזאת ואומרת: ואיני יודע איזה מהן תחילה.

כשהוא אומר במלחמת עמלק "כי יד על כס יה, מלחמה לה' בעמלק", מהקדמת ה"כס", הוי אומר, להעמיד להם מלך - נצטוו תחילה.וראיה לדבר, כי אין "כסא", אלא מלך. שנאמר "וישב שלמה על כסא ה' למלך". הרי ש"כסא ה'"(17) וכן "כס יה", הוא כסא המלוכה. וכך אמר הכתוב: כי יד על כס יה, לאחר שישב המלך על כסא המלוכה של עם ישראל, אז תהיה מלחמה לה' בעמלק.ועדיין איני יודע, אם לבנות להם בית הבחירה תחלה, או להכרית זרעו של עמלק תחלה. כשהוא אומר בפרשת בנין בית הבחירה "והניח לכם מכל אויביכם, וגו', והיה המקום אשר יבחר ה', וגו'", הוי אומר: להכרית זרעו של עמלק - תחילה.וממשיכה הברייתא: וכן בדוד הוא אומר "ויהי כי ישב המלך דוד בביתו, וה' הניח לו מסביב", ואחר כך כתיב "ויאמר המלך אל נתן הנביא: ראה נא! אנכי יושב בבית ארזים וארון האלהים יושב בתוך היריעה". והיינו, שביקש דוד רשות לבנות בית הבחירה, אחרי שהיה לו מנוחה מאויביו, ואמר לו הנביא כי בנו שלמה יבנהו.ואגב שהביאה הגמרא את הפסוק "וישב שלמה על כסא ה'", מביאה הגמרא גם את דרשת ריש לקיש לגבי שלמה."

כלומר מסקנת הגמרא שסדר העניינים יהיה בחירת מלך ולאחר מכן מחיית עמלק ורק בסוף בנית בית המקדש . וכדי להבין את זה נראה את דברי המדרש פסיקתא רבתי (איש שלום) פיסקא יב - זכור

ד"א על כס יה ה' אינו אומר כן אלא יה א"ר לוי בשם ר' חמא בי רבי חנינא כביכול כל זמן שזרעו של עמלק בעולם לא השם שלם ולא הכסא שלם נעקר זרעו של עמלק הכסא שלם והשם שלם, אמר דוד האויב תמו חרבות לנצח וערים נתשת אבד זכרם המה (תהלים ט' ז'), מה כתב אחריו, וה' לעולם ישב כונן למשפט כסאו (שם שם /תהלים ט'/ ח').

כל עוד קיים עמלק בעולם הכסא של הקב"ה לא שלם ואם הוא לא שלם לא ניתן לבנות את בית הבחירה באופן שלם ולכן רק אחרי מחיית עמלק מהעולם ניתן יהיה לבנות את בית המקדש בצורה מושלמת ולכן סדר העניינים הוא המלכת מלך ולאחר מכן מחיית עמלק ובסוף בנית בית המקדש .

וצריך להבין שבית המקדש הוא כנגד בריאת העולם

וכך אומר רבינו בחיי שמות פרק לח

וע"ד המדרש: (תנחומא פקודי ב) "אלה פקודי המשכן משכן", למה שני פעמים "משכן", אלא ללמד שהיכל של מטה מכוון כנגד היכל של מעלה, שנאמר: (לעיל טו, יז) "מכון לשבתך פעלת ה'" וגו', אל תקרי "מכון" אלא מכוון, שקול היה המשכן כנגד בריאת העולם.

כלומר השלמות של עולם לא יכולה להיות לפני מחיית עמלק ורק אז שלא יהיה עמלק בעולם יש לו יכולת להיות שלם רק אז יבנה בית המקדש . ומתוך זה ניתן להבין למה הקב"ה בתורה מדגיש את המקום אשר יבחר כי הבחירה האמיתית במיקום של בית המקדש חייבת להיות רק לאחר מחיית עמלק  רק לאחר מחיית עמלק לחלוטין ניתן יהיה לבנות במקומו את בית המקדש .

וניתן ללמוד שהיחיד שקבל את המקום המדויק של בית המקדש היה משה

אומר המדרש תנאים לדברים פרק לב פסוק נב

באותה שעה אמ' משה רבונו של עולם הניח לי שאתן לישראל מתנה אחת עד שלא תקח את נשמתי אמ' לו ומה היא אמ' לפניו ברכות אני נותן להם לכך סמוך לו וזאת הברכה: ואף על פי כן הראהו הקדוש ברוך הוא את ארץ ישראל כולה מה שלא נעשה כן לכל בריה ולא עוד אלא שהראהו משנברא העולם ועד שיחיו המתים:

מבואר שהקב"ה הראה למשה את הארץ המובטחת גם לעתיד לבא ומפורש שרק משה ראה את הארץ המובטחת ולא כל בריה אחרת . משה הוא היחידי שיודע את גבולות הארץ המובטחת בדיוק רב כולל מה שייתן הקב"ה לעם ישראל לעתיד לבא .

בעצם למשה יש את המידע מה עם ישראל צריכים לקבל ותפקידו להעביר את זה לעם ישראל לעתיד לבא ,כי הוא ראה את הכול  על הארץ המובטחת כולל מקומו המדויק של בית המקדש .

וצריך להגיד שמשה קיבל יכולת לראות גם לאחר מותו

דברים פרק לד

 (ז) וּמֹשֶׁה בֶּן מֵאָה וְעֶשְׂרִים שָׁנָה בְּמֹתוֹ לֹא כָהֲתָה עֵינוֹ וְלֹא נָס לֵחֹה:

 ואומר רש"י במקום דברים פרק לד (ז) לא כהתה עינו - אף משמת:

וצריך לפרש שמשה יכול לראות את הארץ המובטחת מרגע שמת עד היום ועד יום תחיית המתים כי הקב"ה נתן לו את היכולת הזאת מה שלא נתן לאף אחד .

ולכן מובן כי בית המקדש הראשון והשני נבנה כאשר עמלק נמצא עדיין בעולם ולכן העולם עדיין לא שלם ולכן בית המקדש לא יכול להיות שלם ולכן הוא נחרב . ורק באחרית הימים כאשר הקב"ה ימחה את עמלק מהעולם רק אז ניתן להקים את בית המקדש במקומו הנכון לעולמי עולמים .

ואם משה היה נכנס לארץ ישראל ובית המקדש היה נבנה במקומו המדויק לא היה נחרב בית המקדש וזה מסביר את הנאמר בדברים רבה (ליברמן) פרשת ואתחנן

מיד הלך לו אצל שר הפנים, א"ל בקש עלי רחמי', א"ל, משה רבי, טורח זה למה, כבר שמעתי מאחרי הפרגוד, שאין תפלתך נשמעת בדבר זה. הניח משה ידיו על ראשו והיה צועק ובוכה, ואמ' אצל מי אלך לבקש רחמי'. א"ר שמלאי באותה שעה נתמלא הקדוש ברוך הוא עברה, שנא' ויתעבר ה' בי וגו' ויאמר ה' אליו אל תוסף דבר אלי עוד בדבר הזה +דברים ג' כ"ו+, ועוד שפתח משה מקרא זה ויעבור ה' על פניו ויקרא +שמות ל"ד ו'+, באותה שעה נתקררה רוח הקדש, א"ל הקדוש ברוך הוא למשה שתי שבועות נשבעתי, א' שתמות ואחת לאבד את ישראל, לבטל את שתיהם א"א, אם תרצה אתה לחיות ויאבדו ישראל מוטב. א"ל, רבש"ע, בעלילה אתה בא עלי, אתה תופש החבל בשני ראשים, יאבד משה ואלף כיוצא בו, ואל יאבד א' מישר'.

ומתוך זה אולי ניתן להגיד ש 21 פעמים של המקום אשר בחר זה כנגד  3 כפול 7 . בריאת העולם זה 7 ימים וזה כנגד 3 בתי המקדש הראשון והשני שנחרבו והשלישי לעתיד לבא לאחר מחיית עמלק מהעולם 

ואת 10 הפעמים של  הַמָּק֔וֹם אֲשֶׁ֤ר יִבְחַר֙     הוא כנגד 10 מאמרות שנברא בהם העולם .

אומרת הגמרא חברותא מסכת ראש השנה דף לב עמוד א

רב יוסף אמר: עשרה פסוקי מלכיות הם כנגד עשרת הדברות שנאמרו לו למשה בסיני. והיה קול שופר חזק מאוד באותו מעמד, ולכן אומרים עשרה הילולים של מלכיות גם בעת תקיעת שופר בראש השנה.

רבי יוחנן אמר: כנגד עשרה מאמרות של הקדוש ברוך הוא, שבהן נברא העולם בראש השנה.

אז יש לנו 10 פעמים של הַמָּק֔וֹם אֲשֶׁ֤ר יִבְחַר֙       וסה"כ 21 כנגד 3 בתי המקדש שהם כנגד בריאת העולם .

וכאשר נלחם משה בעמלק שמות (פרשת בשלח) פרק יז פסוק יא - יב

(יא) וְהָיָ֗ה כַּאֲשֶׁ֨ר יָרִ֥ים מֹשֶׁ֛ה יָד֖וֹ וְגָבַ֣ר יִשְׂרָאֵ֑ל וְכַאֲשֶׁ֥ר יָנִ֛יחַ יָד֖וֹ וְגָבַ֥ר עֲמָלֵֽק:

(יב) וִידֵ֤י מֹשֶׁה֙ כְּבֵדִ֔ים וַיִּקְחוּ־אֶ֛בֶן וַיָּשִׂ֥ימוּ תַחְתָּ֖יו וַיֵּ֣שֶׁב עָלֶ֑יהָ וְאַהֲרֹ֨ן וְח֜וּר תָּֽמְכ֣וּ בְיָדָ֗יו מִזֶּ֤ה אֶחָד֙ וּמִזֶּ֣ה אֶחָ֔ד וַיְהִ֥י יָדָ֛יו אֱמוּנָ֖ה עַד־בֹּ֥א הַשָּֽׁמֶשׁ:

ועל זה אומר הרמב"ן שמות (פרשת בשלח) פרק יז פסוק יב

(יב) וטעם ויהי ידיו אמונה - שהיו עומדות וקיימות ברוממותן, כלשון ואמנה על המשוררים דבר יום ביומו (נחמיה יא כג), וכן אנחנו כורתים אמנה (שם י יא), דבר קיים בברית, וכן היתד התקועה במקום נאמן (ישעיה כב כג), חזק. ועל דרך האמת, נשא עשר אצבעות לרום השמים לרמוז על עשר ספירות לדבקה באמונה הנלחם לישראל, ובכאן נתבאר ענין נשיאות כפים בברכת כהנים וסודו:

כלומר משה שנלחם מול עמלק עם 10 אצבעות של אמונה שהם כנגד 10 מאמרות שנברא העולם והוא זה שבזכותו יוקם בית המקדש לעתית לבא בימי המשיח שהוא כנגד בריאת עולם  .

וכך  כתוב באוצר מדרשים (אייזנשטיין) משה עמוד 35

כאשר שמע מרע"ה הדברים האלה מכח משיח בן דוד שמח שמחה גדולה והחזיר פניו אצל הקדוש ברוך הוא וא"ל רבש"ע מתי תרד ירושלם זו הבנויה למטה? א"ל הקדוש ברוך הוא העת [תראה] אותה לא הגדתי לבריה לא לראשונים ולא לאחרונים ולך אני מגיד, א"ל רבש"ע תן לי רמז מן המעשים א"ל הקדוש ברוך הוא אזרה את ישראל בראשונה במזרח בשערי הארץ ויתפזרו בארבע פנות העולם בין כל האומות ויתקיים בהם מקרא שכתוב אם יהיה נדחך וגו' ואוסיף ידי שנית ואקבץ את אשר הלכו עם יונה בן אמתי אל ארץ הפתרוסים ואשר יהיו בארץ שנער ובחמת ובעילם ובכוש וגו', שנאמר יוסיף ה' שנית ידו וגו'. באותה שעה ירד משה מן השמים שמח וירד מלאך המות אחריו ולא נתן רוחו ונשמתו למלאך עד אשר הראהו הקדוש ברוך הוא פניו ונתן נשמתו להקב"ה בלב שלם ובנפש חפצה, הוי אין זה כי אם בית אלהים וגו'.

כלומר רק כאשר ידע משה בוודאות על בית המקדש השלישי הוא נתן את נשמתו לקב"ה כי משה הוא היחידי שיודע את מקום בית המקדש ומקומו יוודא רק לאחר מחיית עמלק ואז בית המקדש יעמוד לנצח .