25.1.2019

פרשת יתרו חכמה בגויים תאמין 8 מהי חכמת בשר ודם ? מה התפקיד של חכמה בשר ודם בעולם ? האם היא תנאי מספיק להכיר באמת ? האם אדם יכול לפעול בניגוד מוחלט לשכל ? מה המשמעות של חכם לב ? מי היה חכם לב ? איך הכיר אברהם את בוראו ? מתי יצא אברהם מהאיצטגנינות שלו ? ‏י"ט/שבט/תשע"ט

בס"ד
פרשת יתרו  חכמה בגויים תאמין 8   מהי חכמת בשר ודם ? מה התפקיד של חכמה בשר ודם  בעולם ? האם היא תנאי מספיק להכיר באמת ? האם אדם יכול לפעול בניגוד מוחלט לשכל ? מה המשמעות של חכם לב ? מי היה חכם לב ? איך הכיר אברהם את בוראו ?   מתי יצא אברהם מהאיצטגנינות שלו ? ‏י"ט/שבט/תשע"ט

במאמר הקודם בפרשת בשלח הגעתי למסקנה שיש שני סוגים של חכמה בגויים

סוג ראשון : חוכמה של התורה שכתוצאה של מעשה העגל ששבר את השלמות שהעולם הגיע אליו במעמד הר סיני וחוכמה זו התפזרה גם אצל  אומות העולם שהמזל שלהם היה במעמד הר סיני וסופם להיות גרים וזה חכמה שצריכה  מאמץ כדי לברר אותה מתוך אומות העולם . יתרו מסמל את החוכמה הזאת ולכן על שמו יש פרשה בתורה כאשר מיד אחרי חטא העגל הוא נותן עצה למשה והקב"ה מסכים לעצה הזאת והיא נהפכת לחלק מתורת ישראל . חכמה זו היא חלק מהתורה של הלוחות השניים ולא הלוחות הראשונים . היחידי שהגיע לדרגה של הלוחות הראשונים היה משה רבנו

סוג שני : חוכמה של בשר ודם "חכמי אומות העולם - אומר ברוך שנתן מחכמתו לבשר ודם " והיא שייכת לאומות העולם גם לאלו שהמזל שלהם לא היה במעמד הר סיני ולא רצו לקבל את התורה במעמד הר סיני ולאחר מכן לא רצו ללמוד אותה כאשר יהושע בכניסתו לארץ ישראל כתב את התורה בסיד ב 70 שפות והקב"ה דן אותם למיתה על שלא למדו וקיבלו אותה ולמעשה הם נחשבים כמתים . חכמה זו  לא חלק מתורת ישראל .  

ונשאלת השאלה למה יש כזה סוג של חוכמה ?

אומר הפנים יפות דברים פרק ד

כי משה קיבל את התורה בהיותו למעלה מן המזלות והוא למד אותם בהיותם עדיין בח"ל, ואמר שהודיע ולמד עמהם התורה שהיא למעלה מן השמש כאשר צוני ה' אלהי אף בהיותם בח"ל כדי לעשות אותם בארץ, והנה העוסק בתורת ה' הוא למעלה מן העוסק במזלות, שהם מתנהגים ע"פ הטבע ומעלת התורה חשוב מחכמת המזלות שהם הטבעיים, והוא שאמר על חושב המזלות כי היא חכמתכם ובינתכם לעיני העמים, דהיינו שהם תחת השרים והמזלות שלהם ואינם יכולים להשיג מעלות התורה שהוא למעלה, והוא שאמר דהמע"ה לאחר שאמר השמים מספרים כבוד אל אמר תורת ה' תמימה כי היא למעלה מן השמש, והוא למעלה מן המזלות המתנהגים ע"פ הטבע, וכן אמר [תהלים קמז, ד - ה] מונה מספר לכוכבים לכולם שמות יקרא, ואח"כ אמר גדול אדונינו ורב כח לתבונתו אין מספר, פירוש שהתורה נקראת תבונה היא למעלה מן הכוכבים שיש להם מספר, ולתורה אין מספר כדכתיב [שם קיט, צו] לכל תכלה ראיתי קץ רחבה מצותך מאוד,

יש פער שלא ניתן לגישור בן חוכמת התורה לחוכמה בשר ודם . ולכן מי שאין לו את הכלי לקבל את חכמת התורה לעולם לא יכול להבין אותה או לקבל אותה . אותם גרים לעתיד מי שהוא היום חלק מאומות העולם והמזל שלו היה במעמד הר סיני יש לו את הכלי לקבל את תורת ישראל ,אבל כנראה אחד הכלים לעלות ולהתקרב לחכמת ישראל נעשה  דרך חוכמה של בשר ודם . כבר ראינו שהחוכמה הזאת היא לא תנאי מספיק  לקבל ולהבין את התורה . כדי להבין ולקבל את התורה צריך שילוב של חוכמה ולב ורק שילוב כזה יכול להביא את האדם להעלות במדרגות התורה עד לדרגה הגבוהה ביותר והיא דרגתו של משה . רק שילוב כזה בן שכל ללב יכול להביא את האדם להבין את התורה ודרכה להבין את העולם .

וכך רואים בתלמוד בבלי מסכת מגילה דף ט עמוד א

דתניא: מעשה בתלמי המלך שכינס שבעים ושנים זקנים, והכניסן בשבעים ושנים בתים, ולא גילה להם על מה כינסן. ונכנס אצל כל אחד ואחד ואמר להם: כתבו לי תורת משה רבכם. נתן הקדוש ברוך הוא בלב כל אחד ואחד עצה, והסכימו כולן לדעת אחת.

כלומר רק שילוב של שכל ולב יכול להביא את האדם להבנה נכונה של התורה וחסרון בלב יכול להוריד את האדם בדרגת הבנת התורה וכתוצאה מכך את ההבנה שלו על העולם .

ויש חוכמות של התורה שקרובות ומשיקות לחוכמה של בשר ודם ודרך  החוכמות הללו ניתן לאומות העולם הזדמנות לסלול את דרכם ולהגיע לחוכמה של התורה .  ומכאן אולי ניתן להגיד שהחוכמה של בשר ודם הוא כלי שנתן הקב"ה כדי לתת לאדם בחירה חופשית ולתת לו את ההזדמנות לבחור בחיים ולא את המוות וכך כתוב  בדברים פרק ל

(יב) לֹ֥א בַשָּׁמַ֖יִם הִ֑וא לֵאמֹ֗ר מִ֣י יַעֲלֶה־לָּ֤נוּ הַשָּׁמַ֙יְמָה֙ וְיִקָּחֶ֣הָ לָּ֔נוּ וְיַשְׁמִעֵ֥נוּ אֹתָ֖הּ וְנַעֲשֶֽׂנָּה:

(יג) וְלֹֽא־מֵעֵ֥בֶר לַיָּ֖ם הִ֑וא לֵאמֹ֗ר מִ֣י יַעֲבָר־לָ֜נוּ אֶל־עֵ֤בֶר הַיָּם֙ וְיִקָּחֶ֣הָ לָּ֔נוּ וְיַשְׁמִעֵ֥נוּ אֹתָ֖הּ וְנַעֲשֶֽׂנָּה:

(יד) כִּֽי־קָר֥וֹב אֵלֶ֛יךָ הַדָּבָ֖ר מְאֹ֑ד בְּפִ֥יךָ וּבִֽלְבָבְךָ֖ לַעֲשֹׂתֽוֹ: ס

(טו) רְאֵ֨ה נָתַ֤תִּי לְפָנֶ֙יךָ֙ הַיּ֔וֹם אֶת־הַֽחַיִּ֖ים וְאֶת־הַטּ֑וֹב וְאֶת־הַמָּ֖וֶת וְאֶת־הָרָֽע:

כלומר חלק מהבחירה החופשית של האדם היא ההזדמנות להבין את האמת . כי אם התורה היית בשמים לא היה אפשרות לכל אדם לקבל אותה ולכן הקב"ה הוריד את התורה לארץ ונתן גם לאומות העולם דרך להגיע לאמת . ולכן אחרי מעמד הר סיני וחטא העגל כאשר חלק מהתורה התפזר באומות  העולם לאלו שהמזל שלהם היה במעמד הר סיני החוכמה של בשר ודם היא  אחד הדרכים לתת סולם לאומות העולם להגיע להבנה שהתורה  היא אלוקית  ומתוך ההבנה  הזאת להיכנס לתוך עם ישראל . תלמוד בבלי מסכת שבת דף עה עמוד א

אמר רבי שמעון בן פזי אמר רבי יהושע בן לוי משום בר קפרא: כל היודע לחשב בתקופות ומזלות ואינו חושב - עליו הכתוב אומר ואת פעל ה' לא יביטו ומעשה ידיו לא ראו. אמר רבי שמואל בר נחמני אמר רבי יוחנן: מנין שמצוה על האדם לחשב תקופות ומזלות - שנאמר ושמרתם ועשיתם כי היא חכמתכם ובינתכם לעיני העמים איזו חכמה ובינה שהיא לעיני העמים - הוי אומר זה חישוב תקופות ומזלות. 

כלומר חוכמת העיבור שהקב"ה נתן לעם ישראל משיק לחכמת בשר ודם והוא תצפית על גרמי השמים וניסיון של האדם להבין את הפעולה של גרמי השמים דרך הבנת חוקי הפיזיקה והשכל האנושי ודרך אותו חכמה בשר ודם יכול אחד מאומות העולם להגיע ולהבין שהתורה היא תורה אלוקית ולא תורה של בשר ודם וההבנה הזאת היא לא תנאי מספיק כדי לקבל על עצמך את תורת ישראל כי כדי לקבל את התורה צריך שיהיה לאדם לב מתאים וכלי קיבולת להבין את התורה האלוקית ובלי זה לא תוכל להיכנס ולהיות חלק ממי שהעולם נברא בשבילו .  

 שו"ת בית הלוי דרושים דרוש יג

ובזה יובן מה דאמרו בגמ' רשעים אפילו על פתחו של גיהנם אינם חוזרים שנאמר ויצאו וראו בפגרי האנשים הפושעים בי כי אשם לא תכבה ותולעתם לא תמות דפשעו לא נאמר אלא הפושעים בי דפשעי ואזלי ולכאורה אינו מובן דהאיך אפשר לחטוא בגהינם ומה בידם לעשות אז, רק הענין דגם בעודם מתייסרים שם נשאר הרע מושרש בנפשותם כמו מקודם ואינו מוציא מהם כלל ומביא ראיה ע"ז מהפסוק שנאמר הפושעים והך קרא הא דרשינן לי' בר"ה על אותם שנידונים לעולם ועליהם הוא דאמר דפשעי ואזלי וכמוש"כ ועיין במס' חגיגה כל עמר דנחית ליורה סליק ובאה התשובה כל דנקי אגב אמיה סליק ופרש"י שם בשם רבותיו דשאלו אם כל היורדים לגהינם עולים ממנו והשיב להם כל שיש לו זכות עולה והענין מובן דאם יש בידו גם זכות ומע"ט הגיהנם מתקנו ומוציא הרע ממנו ולא נשאר בנפשו רק הטוב ועולה אבל מי שאין בו שום טוב א"כ מאי יתוקן ממנו כיון שכולו רע וזה אינו עולה:

כלומר שכל אנושי לא מכריע את האדם לחיים או למוות ,ויכול אדם גם במקום שלא ניתן לחשוב אחרת לשכנע את עצמו ולהוביל את עצמו לגיהינום גם כאשר זה מנוגד לחלוטין לשכל האנושי . אבל השכל האנושי יכול להוביל את האדם לחיים כאשר יש לו יכולת קיבול של האמת . וכך אנחנו רואים את אומות העולם במשא ומתן שלהם עם הקב"ה לשם קבלת שכר בעולם הבא

שו"ת וישב הים חלק ג סימן לח

ועיין שם עוד (דף ג' ע"א) שבסוף בקשו הגוים שינסה אותם הקדוש ברוך הוא בקיום מצוה, ונתן להם מצוה קלה שהיא מצות סוכה, והוציא להם חמה כבתקופת תמוז, ובעטו בהן ויצאו, עי"ש, שהוכיחו בכך שלעולם אין בהם היכולת לקיים מצוה לשמה, אלא לשם תועלת והנאת עצמם, ולכן ברגע שסבלו ממנה, בעטו בה ויצאו. ובבעיטה זו נחתם דינם שאין להם טענת קבלת שכר לעולם בשום אופן, דאין שכר לעולם הבא אלא למי שמקיים מצות בוראו לשמה לעשות נחת רוח לפניו, וזה מנוע מהגוים אפילו בעולם האמת. ולכן אמרו חז"ל (ערובין דף י"ט ע"א) שאפילו על פתחו של גיהנם אינם חוזרים בתשובה. וזה מפורש בגמרא הנ"ל דעבודה זרה שבעטו בסוכה בעולם האמת.

כלומר אומות העולם על אף שהבינו בשכל שלהם שהשכר בעולם הבא הוא העיקר ברגע האמת הם בעטו בסוכה כאשר החמה יצאה וזה מנוגד לשכל האנושי כי ברור היה להם שכאשר יבעטו בסוכה יאבדו את העולם הבא שלהם אבל הלב שלהם בעט בסוכה בניגוד גמור לשכל שלהם ואיבדו את העולם הבא שלהם . אבל יש כאלו שהגיעו לקב"ה דרך התבוננות בעולם דרך חוכמת הטבע כמו אברהם אבינו שהגיע לבוראו דרך חוכמת הטבע של גרמי השמים

ואומר הכלי יקר בראשית פרק לב

וכן אברהם לא הכיר בוראו כי אם מתוך הליכות השמש והתחלת עלייתה כעלות השחר, כמו שנאמר (ישעיה מא ב) מי העיר ממזרח צדק ופסוק זה נדרש על אברהם, וזהו המרגלית הטובה שהיתה תלויה בצוארו של אברהם, שהיה מפרסם לכל מציאות האל יתברך ובמותו תלה ידיעה זו בגלגל החמה, ופירש הרב שעל זה אמרו (יומא כ ב) אלמלא גלגל חמה המכריז מציאות האל יתברך היה נשמע קול המונה של רומי המכחשת מציאותו יתברך. לכך נאמר עד עלות השחר ולא עד בכלל כי על ידי ידיעת תנועת השמש ידע יעקב כי ה' הוא האלהים. ומטעם זה משפט הרשעים לבקרים, וראיה מסדום וכמו שנאמר (תהלים קא ח) לבקרים אצמית כל רשעי ארץ, לפי שלא לקחו לימוד מעלות השחר ולא ידעו את ה':

כלומר חכמה של בשר ודם הביאה את אברהם להכיר בבוראו והיא כלי שיצר  הקב"ה בעולם כדי לתת לאדם יכולת להגיע אליו בזכות עצמו כדי שיקבל על זה שכר וזה לדעתי המשמעות של חוכמה בשר ודם והיא חוכמת הטבע ההתבוננות בעולם והבנה של החוקים ובשילוב של כלי קיבול שהקב"ה נתן לאדם ומקומו בלב יכול להגיע לאמת וכך כותב  הכלי יקר בראשית פרק יז

אני הנה בריתי אתך. לשון הנה מורה על דבר המצוי כבר, ויש לפרש כבר בריתי מצוי בך. והאמת כן הוא כי סתם מילה חיצונית זו היא לתכלית נכבד והוא שממנה יוקח מופת על מילת ערלת הלב וטהרתו. ובלי ספק שקודם סתם מילה כבר היה לאברהם לב טהור ונמול, על כן אמר לו ה' יתברך יודע אני בך שכבר הנה בריתי אתך כי טהור לב אתה אמנם לפי שעכשיו אני רוצה לעשותך אב המון לכל גוים צריך אני ליתן פתחון פה לכל באי עולם למה אני ממנה אותך אב המון גוים, וזהו לפרסם מעלתך וטוהר לבבך נגד עיני כל העמים על ידי מילה חיצונית זו המעידה על טהרת הלב, למען ידעו דורותיכם כי בדין עשיתיך אב המון גוים.

וכאשר אברהם הגיע לדרגה מספקת הקב"ה הרים אותו מעל חוכמת הטבע ואומר השפת אמת דברים פרשת שופטים

ובמד' תנחומא כמו שהרים הקדוש ברוך הוא לאברהם למעלה מהמזל ע"ש צא מאיצטגנינות שלך כו'. פי' דאיתא בזוה"ק פ' לך לך שאחר שאאע"ה עסק בחכמת הטבע והשתוקק להשיג אמיתת הבורא אמר לו לך לך כו'. שכן הסדר לחפש בדעת כפי היכולת ואח"כ לבטל כל הדעת כדי להשיג אמיתות דבר ה' ואז זוכין לנבואה כמ"ש אח"ז נביא מקרבך כו' עי"ז שתהי' תמים כנ"ל:

כלומר חכמת הטבע היא כלי להגיע אל הקב"ה אל התורה אבל הוא לא כלי מספיק כי צריך גם את אותו חלק מהלב . וחכם לב היה משה רבנו שהגיע לדרגה הגבוהה ביותר שניתן והיא אספקלריה המאירה

רש"י משלי פרק י פסוק ח

(ח) חכם לב יקח מצות - משה רבינו שכל ישראל היו עוסקין בביזת מצרים והוא היה עוסק במצות שנאמר ויקח משה את עצמות יוסף וגו' (שמות יג):

ויש עדין להוסיף בעניין ובלי נדר נמשיך במאמר הבא