23.9.2022

פרשת ניצבים מה המשמעות של מחיקת שם מתחת השמים ? האם אפשר להשוות את מחיקת עמלק מתחת השמים למחיקת שם של יהודי מתחת לשמים ? האם יש אובדן עולמי של יהודי גם בעולם הזה וגם בעולם הבא ? מה ההבדל בן עם ישראל לבין יחיד מעם ישראל ? אם כלל ישראל הוא 600000 איך איבוד של יהודי בכרת הכרת לא פוגם בעם ישראל ? מהו הגיבוי של עם ישראל מעל ה 600000 אלף ? האם שבט לוי גם גם גיבוי לעם ישראל ? כמה נשאר היום גיבוי לעם ישראל ? ‏כ"ז/אלול/תשפ"ב

 בס"ד

פרשת ניצבים מה המשמעות של מחיקת שם מתחת השמים ? האם אפשר להשוות את מחיקת עמלק מתחת השמים למחיקת שם של יהודי מתחת לשמים ? האם יש אובדן עולמי של יהודי גם בעולם הזה וגם בעולם הבא ? מה ההבדל בן עם ישראל לבין יחיד מעם ישראל ? אם כלל ישראל הוא  600000  איך איבוד של יהודי בכרת הכרת לא פוגם בעם ישראל ? מהו הגיבוי של עם ישראל מעל ה 600000 אלף ? האם שבט לוי גם גם גיבוי לעם ישראל ? כמה נשאר היום גיבוי לעם ישראל ? ‏כ"ז/אלול/תשפ"ב

דברים (פרשת נצבים) פרק כט פסוק יח - כ

(יח) וְהָיָ֡ה בְּשָׁמְעוֹ֩ אֶת־דִּבְרֵ֨י הָֽאָלָ֜ה הַזֹּ֗את וְהִתְבָּרֵ֨ךְ בִּלְבָב֤וֹ לֵאמֹר֙ שָׁל֣וֹם יִֽהְיֶה־לִּ֔י כִּ֛י בִּשְׁרִר֥וּת לִבִּ֖י אֵלֵ֑ךְ לְמַ֛עַן סְפ֥וֹת הָרָוָ֖ה אֶת־הַצְּמֵאָֽה: (יט) לֹא־יֹאבֶ֣ה יְקֹוָק֘ סְלֹ֣חַֽ לוֹ֒ כִּ֣י אָ֠ז יֶעְשַׁ֨ן אַף־יְקֹוָ֤ק וְקִנְאָתוֹ֙ בָּאִ֣ישׁ הַה֔וּא וְרָ֤בְצָה בּוֹ֙ כָּל־הָ֣אָלָ֔ה הַכְּתוּבָ֖ה בַּסֵּ֣פֶר הַזֶּ֑ה וּמָחָ֤ה יְקֹוָק֙ אֶת־שְׁמ֔וֹ מִתַּ֖חַת הַשָּׁמָֽיִם: (כ) וְהִבְדִּיל֤וֹ יְקֹוָק֙ לְרָעָ֔ה מִכֹּ֖ל שִׁבְטֵ֣י יִשְׂרָאֵ֑ל כְּכֹל֙ אָל֣וֹת הַבְּרִ֔ית הַכְּתוּבָ֕ה בְּסֵ֥פֶר הַתּוֹרָ֖ה הַזֶּֽה:

וכתוב בשמות (פרשת בשלח) פרק יז פסוק יד

(יד) וַיֹּ֨אמֶר יְקֹוָ֜ק אֶל־מֹשֶׁ֗ה כְּתֹ֨ב זֹ֤את זִכָּרוֹן֙ בַּסֵּ֔פֶר וְשִׂ֖ים בְּאָזְנֵ֣י יְהוֹשֻׁ֑עַ כִּֽי־מָחֹ֤ה אֶמְחֶה֙ אֶת־ זֵ֣כֶר עֲמָלֵ֔ק מִתַּ֖חַת הַשָּׁמָֽיִם:

ונשאלת השאלה האם גורלו של יהודי יכול להיות כמו גורלו של עמלק ?

ומה ההבדל בן עמלק ליהודי ?

דברים (פרשת נצבים) פרק כט פסוק יג - יד

(יג) וְלֹ֥א אִתְּכֶ֖ם לְבַדְּכֶ֑ם אָנֹכִ֗י כֹּרֵת֙ אֶת־הַבְּרִ֣ית הַזֹּ֔את וְאֶת־הָאָלָ֖ה הַזֹּֽאת: (יד) כִּי֩ אֶת־אֲשֶׁ֨ר יֶשְׁנ֜וֹ פֹּ֗ה עִמָּ֙נוּ֙ עֹמֵ֣ד הַיּ֔וֹם לִפְנֵ֖י יְקֹוָ֣ק אֱלֹהֵ֑ינוּ וְאֵ֨ת אֲשֶׁ֥ר אֵינֶ֛נּוּ פֹּ֖ה עִמָּ֥נוּ הַיּֽוֹם:

אומר רש"י דברים (פרשת נצבים) פרק כט פסוק יד

(יד) ואת אשר איננו פה - ואף עם דורות העתידים להיות:

ואומר השפתי חכמים דברים (פרשת נצבים) פרק כט פסוק יד אות כ

כ ולא יתכן לפרש כמשמעו אף שאיננו פה שהלכו להם דהרי כתיב אתם נצבים היום כלכם ועוד יש לומר איך שייך לכרות ברית עם מי שאינו פה דלמא אם היה בא מן הדרך והיה פה לא היה מקבל הברית אבל אי קאי על העתידים להיות א"ש דאף אם הגופים לא היו שם אבל הנשמות היו שם וקבלו הבנים הבאים אחריה' גם כן בכלל הברית:

כלומר מעמד הר סיני והברית שעם ישראל כרת עם הקב"ה נוגע לכל יהודי ויהודי כי אם לא היה בגוף הוא היה בנשמה . ומתחזקת השאלה האם נשמה שעמדה בהר סיני וקבלה את התורה והיית בברית עם הקב"ה יכולה בסופו של דבר להימחק לגמרי מתחת השמים כמו שעמלק נמחק מתחת השמים ?

והתורת משה דברים פרק כט (פס' ט-כח) פסוק יט עושה חשבון הבא :

והקדוש ברוך הוא מתאוה לרשע שישוב כדי שיזכה גם לחיי העולם הבא, אבל זה שהולך בשרירות הוא האפיקורוס אשר אמרו עליו (ע"ז י"ז ע"א) כל הפורש ממינות מיית, אין הקדוש ברוך הוא מתאוה לתשובתו כי מה שמרויח בבחינת אלקים חיים יפסיד בבחינת מלך חפץ חיים, כי אם ישוב ימות בע"כ, ע"כ לא יאבה ויתאוה ה' לסלוח לו, אבל אם ישוב מקבלו וימות, אלא שלא יאבה ויתאוה הקדוש ברוך הוא לזה.

כלומר הוא יכול לחזור בתשובה אבל אין לו סיוע מהקב"ה ואם לא יחזור מובן שיכרת לגמרי מדין ישראל

וככה כותב האור החיים דברים (פרשת נצבים) פרק כט פסוק יט

(יט - כ) ואומרו ומחה ה' את שמו מתחת השמים. דע כי שורש נשמות עם בני ישראל יסודתם בהררי קודש תחת השמים בסוד (ישעי' ס"ו) השמים כסאי, והנשמות הם חצובות מתחת כסא כבודו יתברך והבן, וכבר ידעת סוד השם כי הוא הנשמה, וכמו שהארכנו במקומות אחרים, ואמר הכתוב על המשתרר בלבבו ומחה ה' שמו שהיא נשמתו משורשה שהוא תחת השמים, וזו היא כריתות הנפש משרשה:

וכותב ההעמק דבר דברים (פרשת נצבים) פרק כט פסוק יט

ומחה ה' את שמו. אף על גב שכלל ישראל אפילו עובדים עבודת כוכבים אינם באים לידי כליה ח"ו, אבל יחיד או משפחה אינם בטוחים גם מכליון לגמרי:

כלומר כלל ישראל אין לו כליון בגלל שהיה במעמד הר סיני וקבל את התורה כעם אבל יחידים או משפחה יכול להיות להם כליון גמור . וזה ההבדל בן עמלק לעם ישראל עמלק ימחק מתחת השמים כעם ויהודי רק כיחיד .

וכך כותב הכלי יקר דברים (פרשת נצבים) פרק כט פסוק כא

וצריך שתדע שכך מדתו של הקדוש ברוך הוא כי בזמן שיחיד חוטא אז הוא לוקה בגופו כדי רשעתו, אבל בזמן שרבים חוטאים אי אפשר לקיים בהם מה שאמר אצל היחיד ומחה ה' את שמו מתחת השמים כי לאבד את שם ישראל אי אפשר הן מצד שכבר נשבע ה' לאבות שלא להחליפם באומה אחרת, הן מצד ששנים עשר שבטי ישראל הם כנגד שנים עשר מזלות שברקיע ובביטול אפילו שבט אחד יפול המזל שברקיע הנשען עליו, על כן הקדוש ברוך הוא מכלה חמתו בעצים ואבנים ובארץ ההיא גפרית ומלח שריפה כל ארצה.

וכך כותב המושב זקנים ויקרא (פרשת אחרי מות) פרק יח פסוק כט

וזהו שארז"ל (ר"ה י"ז א') אבל מי שעונותיו מרובין מזכיותיו ובכללם עון פשעי אומות העולם בגופן ואמר רב [פפא] בעבירה כלומר בערוה מן העריות יורדין לגהינם ונדונין י"ב חדש, לאחר י"ב חדש גופן כלה ונשמתן נשרפת ורוח מפזרתן תחת רגלי הצדיקים. ויש כרת חמור שנכרת גופו ונפשו וזהו שנ' בו (במדבר ט"ו ל"א) כי דבר י"י בזה ואת מצותו הפר הכרת תכרת, ודרז"ל (סנהדרין ס"ד ב') הכרת בעולם הזה, תכרת לעולם הבא לומר שהוא ימות בנוער וחייתו כקדשים שלא תחיה נפשו בתחיית המתים ואין לו חלק לעולם הבא.

וכך כותב רמב"ן ויקרא (פרשת אחרי מות) פרק יח פסוק כט

ויש כרת חמור שנכרת גופו ונפשו, והוא הנאמר בו (במדבר טו לא) כי דבר ה' בזה ואת מצותו הפר הכרת תכרת הנפש ההיא עונה בה, ודרשו (שבועות יג א) הכרת, בעולם הזה, תכרת, לעולם הבא, לומר שהוא ימות בנוער וחיתו בקדשים, שלא תחיה נפשו בתחיית המתים ואין לה חלק לעולם הבא:

ואין כפל הכרת הזה הנאמר בתורה אלא בעניני עבודה זרה ומגדף, ורבותינו דרשו בו עוד במסכת שבועות (שם) כי דבר ה' בזה, זה הפורק עול ומגלה פנים בתורה, ואת מצותו הפר, זה המפיר ברית בשר, אבל אינו בכל הכריתות. ושם מבואר זה בגמרא שאין הכפל של הכרת תכרת בשאר חייבי כריתות שבתורה אלא באלו הנדרשים מן הכתוב הזה, כי הכתוב הוא במגדף ועובד ע"ז, והם הוסיפו במדרשים הכופרים בעיקר והרשעים המוחלטים, וכמו שנאמר בהם בקבלה (ישעיה סו כד), כי תולעתם לא תמות ואשם לא תכבה, והם אותם שמנו במשנה (סנהדרין צ א) ובברייתא (שם קח א) ואלו שאין להם חלק לעולם הבא:

וצריך לשאול הרי עם ישראל הוא גוף אחד ואם חסר אחד מישראל יש חסרון בגוף אז איך אפשר לאבד אדם מישראל ?

שמות (פרשת בא) פרק יב פסוק לז

(לז) וַיִּסְע֧וּ בְנֵֽי־יִשְׂרָאֵ֛ל מֵרַעְמְסֵ֖ס סֻכֹּ֑תָה כְּשֵׁשׁ־מֵא֨וֹת אֶ֧לֶף רַגְלִ֛י הַגְּבָרִ֖ים לְבַ֥ד מִטָּֽף:

שמות (פרשת פקודי) פרק לח פסוק כו

(כו) בֶּ֚קַע לַגֻּלְגֹּ֔לֶת מַחֲצִ֥ית הַשֶּׁ֖קֶל בְּשֶׁ֣קֶל הַקֹּ֑דֶשׁ לְכֹ֨ל הָעֹבֵ֜ר עַל־הַפְּקֻדִ֗ים מִבֶּ֨ן עֶשְׂרִ֤ים שָׁנָה֙ וָמַ֔עְלָה לְשֵׁשׁ־מֵא֥וֹת אֶ֙לֶף֙ וּשְׁלֹ֣שֶׁת אֲלָפִ֔ים וַחֲמֵ֥שׁ מֵא֖וֹת וַחֲמִשִּֽׁים:

במדבר (פרשת במדבר) פרק ב פסוק לב

(לב) אֵ֛לֶּה פְּקוּדֵ֥י בְנֵֽי־יִשְׂרָאֵ֖ל לְבֵ֣ית אֲבֹתָ֑ם כָּל־פְּקוּדֵ֤י הַֽמַּחֲנֹת֙ לְצִבְאֹתָ֔ם שֵׁשׁ־מֵא֥וֹת אֶ֙לֶף֙ וּשְׁלֹ֣שֶׁת אֲלָפִ֔ים וַחֲמֵ֥שׁ מֵא֖וֹת וַחֲמִשִּֽׁים:

ואומר השל"ה תולדות אדם בית חכמה (תניינא)

'(ו)זאת התורה אדם כי ימות באהל' (במדבר יט, יד), וכתיב (דברים ד, מד) 'וזאת התורה אשר שם משה', כי תורת משה שהוא התלמוד שהשיג וכיוון להלכה, היא התורה שממית אדם עצמו עליה, מרוב הפלפולים וחומרת הסוגיא, והוא הבין תורה שבכתב כולה, כי לא היה חשך לפניו 'כי קרן (אור) [עור] פניו' (שמות לד, כט), והוא אספקלריא המאירה (יבמות מט ב), ואמרו רבותינו ז"ל (מכילתא בשלח מסכתא דשירה, ט) כי שקול נגד ששים רבוא, כי ששים רבוא נשמות הם ששים רבוא אותיות התורה.

כלומר יש עודף של 3550 נשמות על 600000 נשמות עם ישראל והם מעין עודף ביטחון שגם אם יהיו מעם ישראל כאלו שנשמתם כרת תכרת לגמרי עדיין לא יפגע גוף  עם ישראל שהיה במעמד הר סיני .

ואומר התורת משה שמות פרק לח פסוק כח

ואת האלף ושבע המאות עשה ווים לעמודים. ידוע משאחז"ל שהי' נשכח ממשה מה שעשה מאותן השקלים עד שעמדה וי"ו נגדו ונזכר שהם ווים לעמודים. והענין כי שרשן של ישראל ס' רבוא נשמות נגד אותיות התורה, ישראל ר"ת יש ששים רבוא אותיות לתורה, והוא ידוע, והנה לכל אחד חלקו בתורה למעלה, אמנם יש נותרים שנשמותיהם מקליפת נוגה הסמוכה לקדושה ולהם אין להם חלק בתורה ולא אות מס' רבוא אותיות, ומ"מ יש להם תקנה במהנה לת"ח מנכסיו (כדאיתא בכתובות קי"א ע"ב א"ר אלעזר עמי הארצות אינם חיים וכו', כל המשתמש באור תורה אור תורה מחייהו וכל שאינו משתמש באור תורה וכו', א"ל רבי מצאתי להם תקנה מן התורה וכו' כל המהנה ת"ח מנכסיו ומשיא בתו לת"ח והעושה פרקמטיא לת"ח כאלו מדבק בשכינה) ע"ד שמח זבולון בצאתך (דברים ל"ג י"ח), דמיניה ומיניה מסתייע מילתא שע"י הע"ה עוסק הת"ח בתורה ונעשה צדיק יסוד עולם, ואלו הם אלף ושבע המאות שהי' יתירים על ס' רבוא לא ידע משה למצוא להם תקנה, עד שעשה מהם ווים לעמודים שיתלו בהם עמודי עולם כנ"ל.

כלומר יש הבדל בן 600000  ל 3550  הנוספים והם מעין "גיבוי" לעם ישראל כדי לא נרד מתחת ל 600000  ואכן מצינו שהקב"ה מחק 3000 איש מספרו

שמות פרק לב

 (לב) וְעַתָּה אִם תִּשָּׂא חַטָּאתָם וְאִם אַיִן מְחֵנִי נָא מִסִּפְרְךָ אֲשֶׁר כָּתָבְתָּ:

 (לג) וַיֹּאמֶר יְקֹוָק אֶל מֹשֶׁה מִי אֲשֶׁר חָטָא לִי אֶמְחֶנּוּ מִסִּפְרִי:

ואומר התלמוד בבלי מסכת תמורה דף טז עמוד א

"גופא, אמר רב יהודה אמר שמואל: שלשת אלפים הלכות נשתכחו בימי אבלו של משה. אמרו לו ליהושע שאל! א"ל: +דברים ל'+ לא בשמים היא. אמרו לו לשמואל שאל! אמר להם: אלה המצות - שאין הנביא רשאי לחדש דבר מעתה. אמר ר' יצחק נפחא: אף חטאת שמתו בעליה נשתכחה בימי אבלו של משה. אמרו לפנחס שאל! אמר ליה לא בשמים היא. א"ל לאלעזר: שאל! אמר להם: אלה המצות - שאין נביא רשאי לחדש דבר מעתה. אמר רב יהודה אמר רב: בשעה שנפטר משה רבינו לגן עדן, אמר לו ליהושע: שאל ממני כל ספיקות שיש לך! אמר לו: רבי, כלום הנחתיך שעה אחת והלכתי למקום אחר? לא כך כתבת בי +שמות ל"ג+ ומשרתו יהושע בן נון נער לא ימיש מתוך האהל? מיד תשש כחו של יהושע, ונשתכחו ממנו שלש מאות הלכות, ונולדו לו שבע מאות ספיקות, ועמדו כל ישראל להרגו. אמר לו הקדוש ברוך הוא: לומר לך אי אפשר, לך וטורדן במלחמה, שנאמר +יהושע א'+ ויהי אחרי מות משה עבד ה' ויאמר ה' וגו'"

כלומר מחיקת 3000 אנשים מהספר של הקב"ה יצר 3000 הלכות שנשכחו אבל עתניאל בן קנז תיקן והחזיר 1700 מהם

וזה מפורש בתלמוד בבלי מסכת תמורה דף טז עמוד א

"אלף ושבע מאות קלין וחמורין, וגזירות שוות, ודקדוקי סופרים נשתכחו בימי אבלו של משה. אמר רבי אבהו: אעפ"כ החזירן עתניאל בן קנז מתוך פלפולו"

ואנחנו נמצאים בתוך 2250 מעבר ל 300000 אלף (3550-3000+1700)ואולי נוריד 300 שנשכחו בגלל יהושע ועוד 250 שהיו בפרשת קרח נשארנו עם 1700 מעבר ל 600000 אלף . כלומר יש לנו עודף של 1700 עד שנגיע לבסיס של עם ישראל . אבל יש לנו את כל שבט לוי שלא נספר וגם הוא מעין

"גיבוי " לעם ישראל וכמו שנאמר למשה דברים (פרשת עקב) פרק ט פסוק יד

(יד) הֶ֤רֶף מִמֶּ֙נִּי֙ וְאַשְׁמִידֵ֔ם וְאֶמְחֶ֣ה אֶת־שְׁמָ֔ם מִתַּ֖חַת הַשָּׁמָ֑יִם וְאֶֽעֱשֶׂה֙ אֽוֹתְךָ֔ לְגוֹי־עָצ֥וּם וָרָ֖ב מִמֶּֽנּוּ: