5.8.2022

פרשת דברים האם משה רבנו לא נכנס לארץ ישראל בגלל עם ישראל ? האם משה חטא כאשר הכה את הסלע ? מה הציור שמשה לא חטא כאשר והכה את הסלע לטובת עם ישראל ? אם משה היה נכנס לארץ ישראל האם עם ישראל היה נשאר ? מאיפה לומדים שבית המקדש לא היה נחרב אם משה היה מקים אותו ? מי היחידי שיודע את מקומו המדויק של בית המקדש ? מה הקשר ל "לֹא כָהֲתָה עֵינוֹ וְלֹא נָס לֵחֹה" ‏ח'/אב/תשפ"ב

 בס"ד

פרשת דברים האם משה רבנו לא נכנס לארץ ישראל בגלל עם ישראל ? האם משה חטא כאשר הכה את הסלע ? מה הציור שמשה לא חטא כאשר והכה את הסלע לטובת עם ישראל ? אם משה היה נכנס לארץ ישראל האם עם ישראל היה נשאר ? מאיפה לומדים שבית המקדש לא היה נחרב אם משה היה מקים אותו ?  מי היחידי שיודע את מקומו המדויק של בית המקדש ? מה הקשר ל "לֹא כָהֲתָה עֵינוֹ וְלֹא נָס לֵחֹה"  ‏ח'/אב/תשפ"ב

דברים (פרשת דברים) פרק א פסוק לז - לח

(לז) גַּם־בִּי֙ הִתְאַנַּ֣ף יְקֹוָ֔ק בִּגְלַלְכֶ֖ם לֵאמֹ֑ר גַּם־אַתָּ֖ה לֹא־תָבֹ֥א שָֽׁם: (לח) יְהוֹשֻׁ֤עַ בִּן־נוּן֙ הָעֹמֵ֣ד לְפָנֶ֔יךָ ה֖וּא יָ֣בֹא שָׁ֑מָּה אֹת֣וֹ חַזֵּ֔ק כִּי־ה֖וּא יַנְחִלֶ֖נָּה אֶת־יִשְׂרָאֵֽל:

אומר משה רבנו שמה שלא נכנס לתוך ארץ ישראל לא היה בגללו כי אם היה בגלל עם ישראל בִּגְלַלְכֶ֖ם

וכתוב במדבר (פרשת חקת) פרק כ פסוק י - יא

(י) וַיַּקְהִ֜לוּ מֹשֶׁ֧ה וְאַהֲרֹ֛ן אֶת־הַקָּהָ֖ל אֶל־פְּנֵ֣י הַסָּ֑לַע וַיֹּ֣אמֶר לָהֶ֗ם שִׁמְעוּ־נָא֙ הַמֹּרִ֔ים הֲמִן־הַסֶּ֣לַע הַזֶּ֔ה נוֹצִ֥יא לָכֶ֖ם מָֽיִם: (יא) וַיָּ֨רֶם מֹשֶׁ֜ה אֶת־יָד֗וֹ וַיַּ֧ךְ אֶת־הַסֶּ֛לַע בְּמַטֵּ֖הוּ פַּעֲמָ֑יִם וַיֵּצְאוּ֙ מַ֣יִם רַבִּ֔ים וַתֵּ֥שְׁתְּ הָעֵדָ֖ה וּבְעִירָֽם: ס

לכאורה כתוב שמשה הכה בסלע מרצונו ואיך הוא בא בטענות לעם ישראל ?

ואומר הרא"ש במדבר (פרשת חקת) פרק כ פסוק י

(י) שמעו נא המורים המן הסלע הזה נוציא לכם מים. פירש"י שכעסו משה ואהרן על אשר הכו הסלע והקב"ה אמר להם ודברתם אל הסלע וזש"ה יען לא האמנתם בי להקדישני שהיה קידוש ה' הרבה אלו לא היו עושים מעשה רק דיבור לבד אל הסלע.

כלומר היה זה מה ששינה משה מדברי הקב"ה ובגלל משה עצמו לא נכנס לארץ ישראל וקשה על בִּגְלַלְכֶ֖ם.

ונאמר במדבר (פרשת חקת) פרק כ פסוק יב

(יב) וַיֹּ֣אמֶר יְקֹוָק֘ אֶל־מֹשֶׁ֣ה וְאֶֽל־אַהֲרֹן֒ יַ֚עַן לֹא־הֶאֱמַנְתֶּ֣ם בִּ֔י לְהַ֨קְדִּישֵׁ֔נִי לְעֵינֵ֖י בְּנֵ֣י יִשְׂרָאֵ֑ל לָכֵ֗ן לֹ֤א תָבִ֙יאוּ֙ אֶת־הַקָּהָ֣ל הַזֶּ֔ה אֶל־הָאָ֖רֶץ אֲשֶׁר־נָתַ֥תִּי לָהֶֽם:

ולכאורה גם כאן יש איזה חיסרון במשה

וכך אומר המדרש הגדול במדבר (פרשת חקת) פרק כ פסוק יב

יען לא האמנתם בי להקדישני. וכי איזה חלול השם היה כאן, אלא לפי שכעס עליהן במקום שאינו ראוי לכעס, שהרי לא שאלו מים אלא מתוך צמא ודוחק גדול, והיה כעסו במעמד כל ישראל, העלה עליו המקום כאלו חילל את השם ברבים, ואמר לו יען לא האמנתם בי להקדישני. וכן הוא אומר להלן על אשר לא הקדשתם אותי בתוך בני ישראל (דברים לב, נא), וגזר עליו בגזירה ובשבועה שלא יכנס לארץ, שנאמר לכן לא תביאו את הקהל הזה, ואין לכן אלא שבועה שנאמר ולכן נשבעתי לבית עלי (שמואל - א ג, יד).

אבל אולי ניתן לתת פרוש אחר על מה שעשה משה

אומר הדברים רבה (ליברמן) פרשת ואתחנן

מיד הלך לו אצל שר הפנים, א"ל בקש עלי רחמי', א"ל, משה רבי, טורח זה למה, כבר שמעתי מאחרי הפרגוד, שאין תפלתך נשמעת בדבר זה. הניח משה ידיו על ראשו והיה צועק ובוכה, ואמ' אצל מי אלך לבקש רחמי'. א"ר שמלאי באותה שעה נתמלא הקדוש ברוך הוא עברה, שנא' ויתעבר ה' בי וגו' ויאמר ה' אליו אל תוסף דבר אלי עוד בדבר הזה +דברים ג' כ"ו+, ועוד שפתח משה מקרא זה ויעבור ה' על פניו ויקרא +שמות ל"ד ו'+, באותה שעה נתקררה רוח הקדש, א"ל הקדוש ברוך הוא למשה שתי שבועות נשבעתי, א' שתמות ואחת לאבד את ישראל, לבטל את שתיהם א"א, אם תרצה אתה לחיות ויאבדו ישראל מוטב. א"ל, רבש"ע, בעלילה אתה בא עלי, אתה תופש החבל בשני ראשים, יאבד משה ואלף כיוצא בו, ואל יאבד א' מישר'.

כלומר יש מצב שמשה הבין שזה דבר נתון שאם יחיה ויכנס לתוך ארץ ישראל עם ישראל חס וחלילה לא יהיה ואם ימות עם ישראל יכנס לארץ ישראל אבל הוא ימות ויישאר מחוץ לארץ ישראל

וכדי להבין נראה מה מצבו של עם ישראל אומר רש"י במדבר (פרשת חקת) פרק כ פסוק י

המן הסלע הזה נוציא - לפי שלא היו מכירין אותו, לפי שהלך הסלע וישב לו בין הסלעים, כשנסתלק הבאר, והיו ישראל אומרים להם מה לכם מאיזה סלע תוציאו לנו מים, לכך אמר להם המורים סרבנים, לשון יוני שוטים, מורים את מוריהם, המן הסלע הזה שלא נצטוינו עליו נוציא לכם מים:


 

ואומר כתר יונתן במדבר (פרשת חקת) פרק כ פסוק י

(י) ויאספו משה ואהרן את הקהל לפני הסלע ויאמר להם משה שִׁמעו נא סרבנים [מורדים] המִן הסלע הזה אפשר לנו להוציא לכם מים:

כלומר עם ישראל נמצא בדרגה של מורדים ובדרגה של שוטים כלומר בדרגה שאם יכנס איתם משה לארץ ישראל משה יישאר ועם ישראל חס וחלילה לא יישאר .

ואומר הדברי דוד שמות (פרשת שמות) פרק ד פסוק יג

וי"ל שודאי היה רצון הקדוש ברוך הוא שלא יכנס משה לארץ אפילו בלא גזירה מצד שחטא משה אלא מצד שיש טובה לישראל כמ"ש במדרש: אילו הכניס משה את ישראל לא"י לא היה אפשר להיות בהמ"ק חרב. ואין זה טובה באמת לישראל כי עתידים לחטוא, ויצת אש בציון, וכילה חמתו בעצים ואבנים ונשארו ישראל קיימים. וזה הדבר ידע גם משה, אלא שהיה סבר שאפשר שלא יחטאו ולא יצטרכו לבא לידי חורבן, ע"כ היה סבור שיכול להיות שיכנס הוא לא"י וא"צ לומר בזה ביטול הגזירה שעדיין לא היתה הגזירה, אלא היתה ידיעה דרך נבואה שעתיד להיות כך, ומ"מ אין לזה הכרח, ודבר זה נוגע לענין קושיית בחירה וידיעה שאין להרהר אחר זה דמ"מ הבחירה לא נתבטלה. אבל אחר שנגזר הגזירה מצד חטא משה, כמ"ש: לכן לא תביא וכו', אזי נמנע כניסתו לארץ. וזה דבר ברור:

ומאיפה לומדים את זה שאמל משה בית המקדש לא היה נחרב ? חברותא מסכת סוטה דף ט עמוד א

דרש רב חיננא בר פפא: מאי דכתיב "רננו צדיקים בה' לישרים נאוה תהילה. שהיה צריך לכתוב הפסוק "רננו צדיקים לה'" ולא "בה'", באות ב', אלא כונת הפסוק רננו צדיקים - במה שעשה ה'.

ומהו הדבר שעשה ה' שעליו רננו צדיקים? - לישרים נאוה תהילה. אל תקרי נאוה תהילה, אלא נווה תהילה, כלומר במה שעשה הקדוש ברוך הוא לנוה התהילה, דהיינו למשכן ולביהמ"ק. בעבור ובזכות הישרים, וזה משה ודוד, הם הישרים שזכו שהקב"ה עשה בנווה - בבית שהם בנו דבר מיוחד, והוא, שלא שלטו שונאיהם - מחריבי ביהמ"ק במעשיהם. דוד - מצינו שלא שלטו שונאים במעשה ידיו, דכתיב לגבי חורבן ביהמ"ק "טבעו בארץ שעריה" שנבלעו השערים באדמה ולא שלטה בהם יד האויבים לקחתם.משה, מצינו שלא שלטו אויבים במעשה ידיו דאמר מר - משנבנה ביהמ"ק ראשון נגנז אהל מועד, קרשיו, קרסיו, ובריחיו, ועמודיו, ואדניו. היכא? היכן נגנזו המשכן וכליו? אמר רב חסדא אמר אבימי נגנזו תחת מחילות של היכל ביהמ"ק.

כלומר אם משה היה בונה את בית המקדש עם ישראל חס וחלילה לא היה קיים ומכאן ניתן ללמוד שמה שמשה לא דיבר אל הסלע היה מצד ראית העתיד שלו שהבין שבגלל דרגתו של עם ישראל אם יכנס לארץ ישראל עם ישראל לא יוכל לעמוד מול חמתו של הקב"ה כי לא יוכל הקב"ה לתת למידת הדין לפגוע בבית המקדש ויישאר לו רק לפגוע בעם ישראל .

וזה מתרץ את בגללכם והכוונה הדרגה הרוחנית שלכם שגרמה למשה  לא לדבר עם הסלע וזה כדי שמשה לא יכנס לארץ ישראל כי חס וחלילה לא היה נשאר עם ישראל .

והיכן יודעים שמשה היחידי שיודע מקום בית המקדש ?

אומר המדרש תנאים לדברים פרק לב פסוק נב

באותה שעה אמ' משה רבונו של עולם הניח לי שאתן לישראל מתנה אחת עד שלא תקח את נשמתי אמ' לו ומה היא אמ' לפניו ברכות אני נותן להם לכך סמוך לו וזאת הברכה: ואף על פי כן הראהו הקדוש ברוך הוא את ארץ ישראל כולה מה שלא נעשה כן לכל בריה ולא עוד אלא שהראהו משנברא העולם ועד שיחיו המתים:

מבואר שהקב"ה הראה למשה את הארץ המובטחת גם לעתיד לבא ומפורש שרק משה ראה את הארץ המובטחת ולא כל בריה אחרת . משה הוא היחידי שיודע את גבולות הארץ המובטחת בדיוק רב כולל מה שייתן הקב"ה לעם ישראל לעתיד לבא .

בעצם למשה יש את המידע מה עם ישראל צריכים לקבל ותפקידו להעביר את זה לעם ישראל לעתיד לבא ,כי הוא ראה את הכול  על הארץ המובטחת כולל מקומו המדויק של בית המקדש .

וצריך להגיד שמשה קיבל יכולת לראות גם לאחר מותו

דברים פרק לד

 (ז) וּמֹשֶׁה בֶּן מֵאָה וְעֶשְׂרִים שָׁנָה בְּמֹתוֹ לֹא כָהֲתָה עֵינוֹ וְלֹא נָס לֵחֹה:

 ואומר רש"י במקום דברים פרק לד (ז) לא כהתה עינו - אף משמת:

וצריך לפרש שמשה יכול לראות את הארץ המובטחת מרגע שמת עד היום ועד יום תחיית המתים כי הקב"ה נתן לו את היכולת הזאת מה שלא נתן לאף אחד .