27.1.2017

פרשת וארא האם עשיו חזר בתשובה ? מה ההבדל בן ראשו של עשיו לגופו ? מה היה התפקיד של יצחק בבית דין של מעלה בראש השנה ומה תפקידו של עשיו ? האם יש רגלים לדבר שעשיו יושב בבית דין עם האבות במערת המכפלה ‏כ"ט/טבת/תשע"ז

בס"ד
פרשת וארא האם עשיו חזר בתשובה ? מה ההבדל בן ראשו של עשיו לגופו ? מה היה התפקיד של יצחק בבית דין של מעלה בראש השנה ומה תפקידו של עשיו ? האם יש רגלים לדבר שעשיו יושב בבית דין עם האבות במערת המכפלה  ‏כ"ט/טבת/תשע"ז

בפרשת שמות ב כ"ב/טבת/תשע"ז רציתי להגיד שעשיו נמצא במערת המכפלה כי תפקיד האבות והאדם הראשון במערת המכפלה הוא בית דין של אותם נשמות שנכנסו לגן עדן שמערת המכפלה הוא הכניסה לגן עדן והוא הפתח הראשון מתוך שבעה פתחים כפי שכותב הזהר הקדוש . ולא יכול להיות בית דין של 4 ולכן עשיו משלים את בית הדין ל 5 .

הסבר זה יצר התנגדות גדולה גם אצלי שומעי השיעור וגם אצל אברכים ששמעו את הרעיון .

הקושיות שלהם היו משלוש סיבות

1.      מה פתאום עשיו יושב בבית דין הרי הוא רשע

2.      איך אתה יכול להכניס אותו באותו בית דין של האבות הקדושים ?

3.      תראה לנו איזה הוכחה מהכתובים או ממדרשים שיש איזה בסיס לסברא שלך ?

ואכן היו אלו קושיות נכונות שלא היה לי תשובה אליהם ובמאמר הזה אנסה לענות על הקושיות לאחר שבדקתי לעומק את הנושא .

לגבי השאלה הראשונה אומר הפרקי דרבי אליעזר (היגר) – "חורב" פרק לח

וכשבאו למערת המכפלה בא עליהם עשו מהר חורב לחרחר ריב ואמ' שלי הוא מערת המכפלה, מה עשה יוסף שלח לרכוש מזלות ולירד למצרים ולעלות כתב עולם שהיה בינם לכך הלך נפתלי שהוא אילה שלוחה, חושים בן דן היה פגום באזנו ובלשונו, אמ' להם מפני מה אנחנו יושבין כאן, הראהו באצבעו אמ' לו בשביל האיש הזה שאינו מניח אותנו לקבור את יעקב, שלף את חרבו והתיז את ראשו של עשו ונכנס הראש לתוך מערת המכפלה, ואת גוייתו שלח לארץ אחוזתו בהר שעיר, מה עשה יצחק אחז בראשו של עשו והיה מתפלל לפני הב"ה ואמ' לפניו רבון כל העולמים יוחן רשע בל למד צדק, יוחן רשע זה שלא למד כל המצות שבתורה, שנ' בל למד צדק, ועל ארץ ישראל ועל מערת המכפלה בעול הוא מדבר שנ' בארץ נכוחות עול, השיבתו רוח הקדש ואמרה אני לא יראה גאות ה' שנ' בל יראה גאות ה'.

אנחנו רואים שהפרקי אליעזר עושה הפרדה בן גופו של עשיו לבן ראשו  . גופו נקבר בשעיר וראשו נקבר במערת המכפלה כאשר יצחק אביו מתחנן לפני הקדוש ברוך הוא לחון את עשיו . ומה שאמרה השכינה מאוד לא ברור אבל ננסה להבין את זה ממדרש אחר

אומר המדרש תנחומא (בובר) פרשת תולדות סימן כד

אף על פי כן נתמלא עליו רחמים, בא לברכו ונסתלקה שכינה ממנו, התחיל להתפלל ואומר יוחן רשע (ישעיה כו י), א"ל בל למד צדק (שם /ישעיהו כ"ו י'/), א"ל זה אתה מבקש לברך, עתיד הוא להחריב את ביתי ולערבב את הארצות והממונות, שנאמר בארץ נכוחות יעול (שם /ישעיהו כ"ו י'/), א"ל יצחק תן לו בעולם הזה, ובל יראה גאות ה' (שם /ישעיהו כ"ו י'/), לעתיד לבא שאננקי הוא לי, לפרוע לו הכבוד שכבדני, מיד תלה עשו את עיניו למעלה ובכה, שנאמר וישא עשו קולו ויבך, אמר הקדוש ברוך הוא אעפ"י שהוא רשע החניף לו. אמר ר' אלעזר שלש דמעות הוריד עשו, אחת מימינו ואחת משמאלו, ואחת נסתלקה בתוך עינו, אמר הקדוש ברוך הוא הרי הרשע היה בוכה על חייו מה אני מחזירו ריקם, מיד אמר לאביו שיברכו, זש"ה האכלתם לחם דמעה ותשקמו בדמעות שליש (תהלים פ ו). אמר ר' אבין בשם ר' אחא, אמרו ישראל לפני הקדוש ברוך הוא רבונו של עולם ומה עשו הרשע על שהוריד שתי דמעות נתמלא עליו רחמים מיד, אנו שדמעתינו תדירה ביום ובלילה כלחם על אחת כמה וכמה, שנאמר היתה לי דמעתי לחם יומם ולילה (שם /תהלים/ מב ד), עד עכשיו לא הגיע הקץ שנתמלא עלינו רחמים, אמר דוד שמעה תפלתי ה' ושועתי האזינה אל דמעתי אל תחרש (שם /תהלים/ לט יג), אמר להם הקדוש ברוך הוא אפרע לעשו הרשע כבוד אבותיו וארוממנהו ואחר כך אני בא ומרומם אתכם,

ולכאורה ממדרש תנחומא ניתן להבין שבאמת הקב"ה חן את עשיו שהדמעות שהוריד הם הביטוי לחזרה בתשובה .

וכך כותב השם משמואל בראשית חנוכה

והנה כ"ק אבי אדמו"ר זצללה"ה אמר רמז לר"ח טבת (חבקוק ג') מחצת ראש מבית רשע, היינו כי טבת הוא מירחין דעשו כנודע, וראשית חודש זה הוא בכלל ימי חנוכה ימי נסים, היפוך מירחין דעשו. והנה נמחץ ראשו ונשאר לעשו גוף בלא ראש, ודפח"ח. ולפי דרכנו יש להוסיף בזה דברים, דהנה ידוע שעשו בראשו היו לו נשמות גבוהות מאד, כי ראשו הי' מושרש בקדושה עליונה, וע"כ ראשו מונח במערת המכפלה, רישא דעשו בעטפי' דיצחק. והנה למחוץ ראשו בשרשו קשה מאד, אלא בזמן הזה שהוא מסוגל לקפיצה עד ראשו של עשו וכשזה קם זה נופל ומוחצין ראשו ונוטלין ממנו הראשית ונשאר גם הוא לאלקינו:

וממשיך השם משמואל בראשית חנוכה

והנה הגיד המגיד הקדוש הרבי ר' בער זצללה"ה בפסוק (בראשית כ"ה) כי ציד בפיו, דהיינו שכל הנשמות וחלקי הקדושה שהיו ניצודים אצל עשו הכל הי' בפיו לבד והיינו בראשו ולא נכנסו ללבו כלום, וע"כ ראשו מונח במערת המכפלה בעיטפי' דיצחק, והוסיף לומר שהי' משמר את לבו שלא תיכנס בו אחת מאלה שלא יעוררוהו להטיב מעשיו.

כלומר יש הפרדה בן הגוף של עשיו לראשו ולכן הראש ראוי להיות במערכת המכפלה אבל הגוף לא ראוי לכן נשלח לשעיר . עד כאן אכן יש מקום לעשיו במערכת המכפלה אבל רק לראשו בלבד ולא לגופו .

ועכשיו להוכחה שאכן יש  קשר של עשיו לבית דין של מעלה וכך כותב הזוהר (תרגום הזוהר )

אָמַר רַבִּי שִׁמְעוֹן, הֵרַמְתִּי יָדַי בִּתְפִלָּה לְמִי שֶׁבָּרָא הָעוֹלָם, וְסוֹד זֶה מָצָאנוּ בְּסִפְרֵי הָרִאשׁוֹנִים. אִשִּׁים הֵם בָּאֶמְצַע, וּבָאִים בְּצַד זֶה וּבְצַד זֶה, נִדְבָּקִים בְּעֵץ הַדַּעַת טוֹב וָרָע. נִדְבָּקִים בָּרָע וְנִדְבָּקִים בַּטּוֹב. וּמִשּׁוּם כָּךְ בִּשְׁאָר הַיָּמִים כָּתוּב בָּהֶם אִשֶּׁה עוֹלָה, אֲבָל בְּאֵלּוּ הַיָּמִים שֶׁעֵץ הַחַיִּים קַיָּם וְלֹא אַחֵר, אֵין אֲנַחְנוּ צְרִיכִים לְאִשֶּׁה, וְלֹא צָרִיךְ לִהְיוֹת שָׁם. וְיוֹם זֶה יוֹם שֶׁל עֵץ הַחַיִּים הוּא, וְלֹא שֶׁל דַּעַת טוֹב וָרָע. וּמִפְּנֵי זֶה, וְהִקְרַבְתֶּם עוֹלָה לְרֵיחַ נִיחֹחַ לַה', וְלֹא אִשֶּׁה לַה' עוֹלָה. וְעוֹלָה לְשׁוֹן (לשם) עוֹלֶה, כְּמוֹ שֶׁנֶּאֱמַר, וַהֲרֵי הֵעַרְנוּ דְבָרִים שֶׁל פָּרִים בְּנֵי בָקָר, וְכָל אוֹתוֹ קָרְבָּן. וּבַחֹדֶשׁ הַשְּׁבִיעִי (במדבר כט), כְּמוֹ שֶׁנֶּאֱמַר, יוֹם שֶׁל רֹאשׁ הַשָּׁנָה דִּין שֶׁל כָּל הָעוֹלָם, דִּין חָזָק וְדִין רָפֶה. וַעֲשִׂיתֶם עוֹלָה?! וְהִקְרַבְתֶּם הָיָה צָרִיךְ לוֹ, כִּשְׁאָר כָּל הַיָּמִים! מַהוּ וַעֲשִׂיתֶם? אֶלָּא בְּיוֹם זֶה כָּתוּב (בראשית כז) וַעֲשֵׂה לִי מַטְעַמִּים. כַּמָּה מַטְעַמִּים וְתַבְשִׁילִים עוֹשִׂים יִשְׂרָאֵל בְּאֵלּוּ הַיָּמִים, בְּעוֹד שֶׁהַמְקַטְרֵג הוֹלֵךְ לְפַשְׁפֵּשׁ בַּחֲטָאֵי הָעוֹלָם. וְעַל כֵּן לֹא כָתוּב וְהִקְרַבְתֶּם, אֶלָּא וַעֲשִׂיתֶם עוֹלָה, וְלֹא אִשֶּׁה עֹלָה. וְכֵן בְּכָל שְׁאָר הַיָּמִים (בקרבנות) לֹא כָתוּב אִשֶּׁה, שֶׁאֵין לָהֶם חֵלֶק בְּכָל אֵלּוּ הַיָּמִים. כָּל שֶׁכֵּן בְּזֶה הַיּוֹם, שֶׁאֲנַחְנוּ עוֹשִׂים מַטְעַמִּים וְתַבְשִׁילִים בְּלִי דַעַת הַצַּד הָאַחֵר, שֶׁהֲרֵי יִצְחָק שׁוֹלֵחַ אוֹתוֹ לָצוּד צִידָה שֶׁל חֲטָאֵי בְּנֵי הָעוֹלָם וּלְהָבִיא אֶצְלוֹ.

וממשיך הזהר (תרגום הזהר )

וּבְעוֹד שֶׁהוּא הוֹלֵךְ, יִשְׂרָאֵל לוֹקְחִים עֵצָה מֵרִבְקָה וְעוֹשִׂים כָּל אֵלּוּ הָעֲבוֹדוֹת, כָּל אֵלּוּ הַתְּפִלּוֹת, מְזַמְּנִים שׁוֹפָר וְתוֹקְעִים בּוֹ כְּדֵי לְעוֹרֵר רַחֲמִים. וַהֲרֵי בֵּאַרְנוּ, (שם) וַיָּבֵא לוֹ יַיִן וַיֵּשְׁתְּ, שֶׁבָּא (שאכל) מֵרָחוֹק, מִתּוֹךְ מְקוֹם הַיַּיִן הָעַתִּיק, וְשׁוֹתֶה. וְטוֹעֵם אוֹתוֹ, וְשָׂמֵחַ. וְאַחַר כָּךְ מְבָרֵךְ אוֹתוֹ בְּכַמָּה בְרָכוֹת, וּמַעֲבִיר עַל חֲטָאָיו. מַה כָּתוּב? (שם) וַיְהִי אַךְ יָצֹא יָצָא יַעֲקֹב, וְעֵשָׂו אָחִיו בָּא מִצֵּידוֹ. טָעוּן מִכַּמָּה מַשָּׂאוֹת כְּמוֹ שֶׁנִּתְבָּאֵר, וַהֲרֵי בֵּאַרְנוּ הַדָּבָר.

וּמִשּׁוּם כָּךְ הוּא יוֹם שֶׁל יְבָבָה, וְהַקָּרְבָּן הוּא עוֹלָה. אַיִל אֶחָד, כְּמוֹ שֶׁנֶּאֱמַר, מִפְּנֵי אֵילוֹ שֶׁל יִצְחָק. וּשְׂעִיר עִזִּים אֶחָד לְחַטָּאת, שֹׁחַד לְסָמָאֵל לְכַפֵּר (לשבר) פָּנָיו בְּאוֹתָהּ בְּכִיָּה שֶׁהוּא בּוֹכֶה בְּזֶה הַיּוֹם כֵּיוָן שֶׁרוֹאֶה שֶׁלֹּא נַעֲשָׂה רְצוֹנוֹ וַהֲרֵי לְחִנָּם צָד צִידָה, כְּמוֹ שֶׁנִּתְבָּאֵר. כְּמוֹ כֵן יוֹם הַכִּפּוּרִים, וַהֲרֵי כָּתוּב בְּפָרָשַׁת אֱמֹר.

הזוהר מדבר על ראש השנה שבו יש דין לכל העולם כאשר יש תפקיד ליצחק ותפקיד לעשיו יצחק הוא מצד היבבה מצד אילו של יצחק ועשיו הוא מצד המקטרג שנשלח על ידי יצחק למצוא חטאים של בני העולם כדי שלא יהיה עסוק בקטרוג על עם ישראל . מכאן אנחנו לומדים שאכן יש תפקיד לעשיו בבית דין של מעלה והוא קשור בעיקר לבני העולם ולא עם ישראל . כלומר יש רגלים לסברא שלי שעשיו הוא החמישי בבית הדין בפתח גן עדן ולפי ההבנה שלי ישראל שנכנס לבית דין בפתח הראשון של גן עדן שלשת האבות הם בית הדין שלו ועשיו הוא מצד הקטרוג . וצריך להגיד שגוי שגם לו יש איזה חלק בגן עדן כנראה נשפט ע"י בית דין של 5 וגם האדם הראשון וגם עשיו מצטרפים  לאבות .