19.4.2019

פסח חוכמה בגויים תאמין 18 מה המשמעות של כודניתא ? מה רצה רבי יהושע להסביר לחכמי אתונא? למה פרדה שלא יולדת מסמלת את עולם ההבל והכזב ? למה ניתן בעולם שלנו לבנות עולמות של הבל וכזב ? איך נבחין בן עולם אמיתי לעולם של הבל וכזב? האם אמת יכולה לפורר עולם של הבל וכזב ? מה הקשר לעוג שהיה במשתה של הולדת יצחק ? מה הקשר של השאלה השלישית של רבי יהושע לפסח ? למה המלאך הגיע ליהושע על עסקי ביטול תורה ונתן לו עונש על ביטול פרו ורבו ? האם לימוד תורה מבטל פרו ורבו או לפחות עונש על ביטול פרו ורבו ? מה התפקיד של פרו ורבו ומה הקשר ללימוד תורה ? ‏י"ד/ניסן/תשע"ט

בס"ד
פסח  חוכמה בגויים תאמין 18 מה המשמעות של כודניתא  ? מה רצה רבי יהושע להסביר לחכמי אתונא? למה פרדה שלא יולדת מסמלת את עולם ההבל והכזב ? למה ניתן בעולם שלנו לבנות עולמות של הבל וכזב ? איך נבחין בן עולם אמיתי לעולם של הבל וכזב? האם אמת יכולה לפורר עולם של הבל וכזב ? מה הקשר לעוג שהיה במשתה של הולדת יצחק ? מה הקשר של השאלה השלישית של רבי יהושע לפסח ? למה המלאך הגיע ליהושע על עסקי ביטול תורה ונתן לו עונש על ביטול פרו ורבו ? האם לימוד תורה מבטל פרו ורבו או לפחות עונש על ביטול פרו ורבו ? מה התפקיד של פרו ורבו ומה הקשר ללימוד תורה ? ‏י"ד/ניסן/תשע"ט

השאלה השלישית ששאלו  חכמי אתונא את רבי יהושע  חברותא בכורות דף ח עמוד ב

אמרו ליה: אימא לן מילי דכדי [אמור לנו דברי הבאי]!(10)

אמר להו רבי יהושע: הוה ההוא כודניתא דילידא, והוה תלי ליה פיתקא, וכתב ביה "דמסיק בבי אבא מאה אלפי זוזי"; אמרו ליה חכמי אתונה: וכודניתא מי ילדה!? אמר להו: הי ניהו מילי דכדי.

[אמר להם רבי יהושע: מעשה בפירדה שילדה, והיה תלוי שטר על צואר הולד ונאמר בו שיש לו חוב לגביה בבית אבא מאה אלף זוז. ותמהו עליו חכמי אתונה: וכי פירדה יולדת!? אמר להם: אלו הם דברי ההבאי].

אומר   רש"י מסכת בכורות דף ח עמוד ב

מילי דכדי - דברי רוח ל"א מילי דכזיב דברי כזב.

וההבנה שלי שהשאלה נובעת מתוך התשובות הראשונות של רבי יהושע . רבי יהושע העמיד לפניהם את הדעה שיש בורא לעולם . הקב"ה הסתכל בתורה וברא את העולם . התורה זה הדבר היחידי שבו ניתן להבין את העולם ואז מתעוררת השאלה אם העולם נברא על ידי הקב"ה לפי התורה  איך זה שיש בעולם דברים של כזב ,דברים של הבל ,דברים שלא מקדמים את העולם . מה הסיבה שיש שקר וכזב בעולם ? כלומר הם מבינים שלשיטת רבי יהושע הקב"ה ברא אבל מדוע הוא ברא דברי כהבל וכזב ומה התפקיד שלהם בעולם איך זה מסתדר  עם השקפת התורה . ודבר שני אנחנו צריכים להבין מה המשמעות של דברי הבל וכזב בראיה של התורה .

התשובה של רבי יהושע מהם דברי הבל ודברי כזב זה כודניתא = פרד  ומשמעות העניין שפרד לא מוליד ולא יכול להוליד . כלומר דבר שלא יכול להוליד הוא דברי הבל וכזב .

כאשר ברא הקב"ה את השרצים ואת העוף ביום החמישי הקב"ה בירך את מי שנברא ביום החמישי בפרו ורבו .  בראשית פרק א

(כ) וַיֹּ֣אמֶר אֱלֹהִ֔ים יִשְׁרְצ֣וּ הַמַּ֔יִם שֶׁ֖רֶץ נֶ֣פֶשׁ חַיָּ֑ה וְעוֹף֙ יְעוֹפֵ֣ף עַל־הָאָ֔רֶץ עַל־פְּנֵ֖י רְקִ֥יעַ הַשָּׁמָֽיִם:

(כא) וַיִּבְרָ֣א אֱלֹהִ֔ים אֶת־הַתַּנִּינִ֖ם הַגְּדֹלִ֑ים וְאֵ֣ת כָּל־נֶ֣פֶשׁ הַֽחַיָּ֣ה׀ הָֽרֹמֶ֡שֶׂת אֲשֶׁר֩ שָׁרְצ֨וּ הַמַּ֜יִם לְמִֽינֵהֶ֗ם וְאֵ֨ת כָּל־ע֤וֹף כָּנָף֙ לְמִינֵ֔הוּ וַיַּ֥רְא אֱלֹהִ֖ים כִּי־טֽוֹב:

(כב) וַיְבָ֧רֶךְ אֹתָ֛ם אֱלֹהִ֖ים לֵאמֹ֑ר פְּר֣וּ וּרְב֗וּ וּמִלְא֤וּ אֶת־הַמַּ֙יִם֙ בַּיַּמִּ֔ים וְהָע֖וֹף יִ֥רֶב בָּאָֽרֶץ:

(כג) וַֽיְהִי־עֶ֥רֶב וַֽיְהִי־בֹ֖קֶר י֥וֹם חֲמִישִֽׁי: פ

והדבר הראשון שברך את האדם שברא הוא בברכת פרו ורבו  בראשית פרק א

(כז) וַיִּבְרָ֨א אֱלֹהִ֤ים׀ אֶת־הָֽאָדָם֙ בְּצַלְמ֔וֹ בְּצֶ֥לֶם אֱלֹהִ֖ים בָּרָ֣א אֹת֑וֹ זָכָ֥ר וּנְקֵבָ֖ה בָּרָ֥א אֹתָֽם:

(כח) וַיְבָ֣רֶךְ אֹתָם֘ אֱלֹהִים֒ וַיֹּ֨אמֶר לָהֶ֜ם אֱלֹהִ֗ים פְּר֥וּ וּרְב֛וּ וּמִלְא֥וּ אֶת־הָאָ֖רֶץ וְכִבְשֻׁ֑הָ וּרְד֞וּ בִּדְגַ֤ת הַיָּם֙ וּבְע֣וֹף הַשָּׁמַ֔יִם וּבְכָל־חַיָּ֖ה הָרֹמֶ֥שֶׂת עַל־הָאָֽרֶץ:

כלומר המהות של הבריאה היא פרו ורבו . ודבר שהוא לא נמצא בפרו ורבו הוא דבר הבל ודבר כזב . כל  המשמעות של הבריאה היא פרו ורבו כלומר תהליך של מחזוריות של גדילה ומה שהוא לא נמצא בתוך הגדר של פרו ורבו הוא אותו חלק שנחשב לדברי הבל וכזב . כלומר הקב"ה ברא את  העולם במהותו כעולם שבו מתקיים  תהליך של פרו ורבו ואותם חלקים בעולם שהם לא חלק מהפרו ורבו הם חלק של הבל וכזב . וכדי שנבין את העוצמה של הפרו ורבו נראה מה הביא את דור הפלגה לבנות מגדל ולהלחם עם הקב"ה   אלשיך בראשית פרק יא

והנה לבא אל הענין, ראוי לשית לב מה עלה על לב העם ההוא ומה יזמו לעשות. והנה רבותינו ז"ל (שם) אמרו שדברו על ה' אלהינו ה' אחד, ועל אחד היה אברהם, אמרו אברהם זה פרדה עקרה הוא אינו מוליד, ועל ה' אלהינו אמרו לא כל הימנו לבור את העליונים וליתן לנו את התחתונים, אלא בואו ונעשה לנו מגדל ונעשה עבודה זרה בראשו וניתן חרב בידו, ותהיא נראה כאילו עושה עמו מלחמה ע"כ.

כלומר זה שאברהם היה בעיניהם פרדה עקרה הביא אותם למחשבה שהם יוכלו להלחם מול הקב"ה כי הקב"ה הבטיח לאברהם זרע והמציאות הנוכחית הראתה להם שהוא עקר כמו פרדה עקרה וזה נתן להם את האומץ לצאת כנגד הקב"ה .

ואז אומר להם רבי יהושע דבר נוסף תלי ליה פיתקא, וכתב ביה "דמסיק בבי אבא מאה אלפי זוזי  כלומר על אותה פרדה עקרה שלא יכולה ללדת כתוב שיש לו חוב בבית אבא של מאה אלף זוז . מה המשמעות של מה שהוסיף רבי יהושע בעניין הפתק הנ"ל ? בא רבי יהושע ואמר שאותו חלק שמהות חייו הוא הבל וכזב שמהות חייו הוא עולם שלא יכול להוליד ולא יכול להתקיים ולא יכול להיות בתהליך של פרו ורבו עדין הקב"ה נתן לו את היכולת ולהיאחז בדברי הבל וכזב . כלומר אומנם מהות העולם זה פרו ורבו תהליך של בריאה וגדילה אבל הקב"ה נתן לעולם את יכולת הבחירה ואדם יכול לבחור גם בהבל וכזב ועדיין עולם כזה שכל מהותו הבל וכזב יכול להתקיים בעולם הזה כי הוא חלק מהבחירה של האדם .

דברים פרק ל

(טו) רְאֵ֨ה נָתַ֤תִּי לְפָנֶ֙יךָ֙ הַיּ֔וֹם אֶת־הַֽחַיִּ֖ים וְאֶת־הַטּ֑וֹב וְאֶת־הַמָּ֖וֶת וְאֶת־הָרָֽע:

זה מהות הבחירה שאתה יכול לבחור במוות וברע כי המוות והרע לא נמצאים בתהליך של פרו ורבו הוא תמיד נמצא בתהליך של מוות ושל חיסרון . רק מי שבוחר בחיים ובטוב נמצא בתוך עולם של פרו ורבו

ומיד הפסוק הבא בדברים פרק ל

(טז) אֲשֶׁ֨ר אָנֹכִ֣י מְצַוְּךָ֘ הַיּוֹם֒ לְאַהֲבָ֞ה אֶת־יְקֹוָ֤ק אֱלֹהֶ֙יךָ֙ לָלֶ֣כֶת בִּדְרָכָ֔יו וְלִשְׁמֹ֛ר מִצְוֹתָ֥יו וְחֻקֹּתָ֖יו וּמִשְׁפָּטָ֑יו וְחָיִ֣יתָ וְרָבִ֔יתָ וּבֵֽרַכְךָ֙ יְקֹוָ֣ק אֱלֹהֶ֔יךָ בָּאָ֕רֶץ אֲשֶׁר־אַתָּ֥ה בָא־שָׁ֖מָּה לְרִשְׁתָּֽהּ:

ומהות הבחירה בתורה וְחָיִ֣יתָ וְרָבִ֔יתָ וּבֵֽרַכְךָ֙  . חיים מובילים לרבית כלומר לפרו  ורבו וזה מוביל לברכה של הקב"ה .

וכאשר זה עומד לפניך הבחירה בן חיים למות דברים פרק ל

(יט) הַעִדֹ֨תִי בָכֶ֣ם הַיּוֹם֘ אֶת־הַשָּׁמַ֣יִם וְאֶת־הָאָרֶץ֒ הַחַיִּ֤ים וְהַמָּ֙וֶת֙ נָתַ֣תִּי לְפָנֶ֔יךָ הַבְּרָכָ֖ה וְהַקְּלָלָ֑ה וּבָֽחַרְתָּ֙ בַּֽחַיִּ֔ים לְמַ֥עַן תִּחְיֶ֖ה אַתָּ֥ה וְזַרְעֶֽךָ:

אתה יכול לבחור בחיים למען תחיה והבחירה בדברי כזב והבל יביאו אותך למוות להעלמות מהעולם בדיוק כמו פרדה עקרה שנעלמת מהעולם ללא זרע . ולכן אחד שבחר בהבל ובכזב יכול לבנות לעצמו מגדלים פורחים באוויר ולטעון שבית אבא חייב לו מאה אלף זוז על אף שהוא עצמו לא יכול להיות קיים כי אמו לא יכולה ללדת . וזה בדיוק כמו דור הפלגה שחשב שהוא יכול להלחם בקב"ה בעצמו כי תפיסת המציאות שלו שבנויה על הבל נותנת לו את ההבנה שהוא יכול להלחם נגד הקב"ה . וגם כאשר המציאות משנה את פניה תמיד ימצא אצל מי שבחר בהבל וכזב את התירוץ למה שינוי המציאות לא ישנה את דעתו

דברים רבה (וילנא) פרשת דברים פרשה א

ד"א כי בידך נתתי אותו, כי בידך אתננו אין כתיב כאן אלא כי בידך נתתי אותו, כבר פסקתי את דינו מימות יצחק כיצד בשעה שמל אברהם את יצחק בנו עשה משתה וקרא לכל מלכי כנען שנאמר (בראשית כא) ויעש אברהם משתה גדול וגו' מהו גדול שכל גדולים היו שם אף עוג היה שם, באותה שעה אמרו לו לעוג לא כך היית אומר אברהם פרדה עקרה הוא ואינו מוליד כיון שראה את יצחק אמר מהו זה אין זה כלום באצבעי אני הורגו אמר לו הקדוש ברוך הוא כך אמרת ע"מ שתראה אלפים ורבבות יוצאים ממנו ובידם אותו האיש עתיד ליפול,

כלומר עוג מלך הבשן לעג לאברהם על שהיה פרדה עקרה אבל כאשר המציאות טפחה לו על הפנים וראה את יצחק שנולד מאברהם שעכשיו הוא לא פרדה עקרה אמר על יצחק : באצבע קטנה אני יכול להרוג אותו . ולכן כוונתו של רבי יהושע להסביר להם שהקב"ה ברא את העולם גם עם היכולת להכחיש את החיים ואת הטוב וזה חלק מהותי מהבחירה החופשית שנתן לבני האדם לבנות לעצמם תפיסת עולם לא נכונה שמהותה הבל וכזב ותפיסת העולם הזאת עדיין יכולה להחזיק מעמד בעולם שלנו . שאלו חכמי אתונא את רבי יהושע הרי פרידה לא יכולה להוליד ואיך יש עליה פתק שחייבים לה מבית אבא מאה אלף זוזו ? אומר להם רבי יהושע אתם צודקים . כל הבסיס של ההשקפה שלכם בנויה על עולם שאין לו מציאות של קיום ולכן כל הדברים המתבססים על הבסיס הזה אין לו קיום . כלומר אדם צריך להגיע למהות הקיום שלו ומתוך זה לבנות את עולמו אבל אם בסיס הקיום שלו לא קיים שאר המגדלים שבנה אין להם קיום . הבסיס היחידי לקיום האדם הוא הקב"ה ולכן בהשקפת עולם ללא הקב"ה אין בסיס לשאר הדברים . וזה בדיוק המצב היום בעולם שאין שום בסיס לקיומו של האדם והכוונה קיומו של התודעה של האדם ואפשרות הבחירה שלו ללא הנחת היסוד שהעולם נברא על ידי הקב"ה  .

תפיסת העולם של המדע שהעולם הוא סיבתי במהותו ושוללת קיומו של אדם בעל תודעה ובעל בחירה .זה המהות של השאלה השלישית של חכמי אתונא .

ואיך השאלה הזאת קשורה לפסח ?  

כך כתוב בהפטרה של פסח

יהושע פרק ה

(יג) וַיְהִ֗י בִּֽהְי֣וֹת יְהוֹשֻׁעַ֘ בִּירִיחוֹ֒ וַיִּשָּׂ֤א עֵינָיו֙ וַיַּ֔רְא וְהִנֵּה־אִישׁ֙ עֹמֵ֣ד לְנֶגְדּ֔וֹ וְחַרְבּ֥וֹ שְׁלוּפָ֖ה בְּיָד֑וֹ וַיֵּ֨לֶךְ יְהוֹשֻׁ֤עַ אֵלָיו֙ וַיֹּ֣אמֶר ל֔וֹ הֲלָ֥נוּ אַתָּ֖ה אִם־לְצָרֵֽינוּ:

(יד) וַיֹּ֣אמֶר׀ לֹ֗א כִּ֛י אֲנִ֥י שַׂר־צְבָֽא־יְקֹוָ֖ק עַתָּ֣ה בָ֑אתִי וַיִּפֹּל֩ יְהוֹשֻׁ֨עַ אֶל־פָּנָ֥יו אַ֙רְצָה֙ וַיִּשְׁתָּ֔חוּ וַיֹּ֣אמֶר ל֔וֹ מָ֥ה אֲדֹנִ֖י מְדַבֵּ֥ר אֶל־עַבְדּֽוֹ:

(טו) וַיֹּאמֶר֩ שַׂר־צְבָ֨א יְקֹוָ֜ק אֶל־יְהוֹשֻׁ֗עַ שַׁל־נַֽעַלְךָ֙ מֵעַ֣ל רַגְלֶ֔ךָ כִּ֣י הַמָּק֗וֹם אֲשֶׁ֥ר אַתָּ֛ה עֹמֵ֥ד עָלָ֖יו קֹ֣דֶשׁ ה֑וּא וַיַּ֥עַשׂ יְהוֹשֻׁ֖עַ כֵּֽן:

חברותא עירובין דף סג עמוד ב

ופליגא - הא דאמר רב לוי, שנענש יהושע על שהורה הלכה בפני רבו - דרבי אבא בר פפא.

דאמר רבי אבא בר פפא: לא נענש יהושע - להיות ערירי - אלא בשביל שביטל את ישראל לילה אחת מפריה ורביה, ועל כן נענש מדה כנגד מדה [ריטב"א ור"ן].שנאמר: ויהי בהיות יהושע ביריחו [סמוך ליריחו, כשהיה צר על העיר], וישא עיניו וירא והנה איש עמד לנגדו וחרבו שלופה בידו. וילך יהושע אליו, ויאמר לו: הלנו אתה, אם לצרינו? ויאמר: לא, כי אני שר צבא ה', עתה באתי!ומדכתיב "וחרבו שלופה בידו" מכלל דלפורענות בא. ומדקאמר "עתה באתי", דהיינו על עבירה של עכשיו. מכלל, דהיתה עוד עבירה. ועל כרחך, הכי אמר לו ליהושע: אמש, כלומר: לפנות ערב זה, ביטלתם תמיד של בין הערבים [שהיו הכהנים טרודים בנשיאת הארון שיוצא עמהם למלחמה - ריטב"א מגילה ג א]. ועכשיו משחשיכה, שהוא זמנם ללמוד, שאינם עסוקים במלחמה שהיא ביום, ביטלתם [אתם מבטלים] תלמוד תורה. אמר שאל לו יהושע: על איזה מהן מהעבירות באת? אמר לו על של "עתה" באתי, דהיינו על ביטול תלמוד תורה. וראיה לכך שעל תלמוד תורה הוכיחו, שהרי מיד, כלומר: במלחמת העי שהיתה אחר מלחמה זו, נזהר יהושע מלבטל תלמוד תורה.שנאמר שם: וילן יהושע בלילה ההוא בתוך העם. וכתיב בתריה: וילך יהושע בלילה ההוא בתוך העמק.ואמר רבי יוחנן: מלמד שלן בעומקה של הלכה [גירסת הב"ח] בתוך העם.(8)והשתא ילפינן מהכא שביטל את העם מפריה ורביה, שהרי הטעם שביטלם מתלמוד תורה, מפני שהיו אורבין על העיר בלילה. וממילא לא החזירו את הארון - שהיו נושאים עמם במלחמה - למקומו. וגמירי: דכל זמן שארון ושכינה שרויין שלא במקומן - אסורין בתשמיש המטה.

ויש בגמרא הזאת קושי מסוים מצד אחד המלאך אומר שבא על ביטול תורה וחרב בידו ומצד שני נענש יהושע בערירות על נושא של פרו ורבו שהיה תוצאה של המלחמה וגם ביטול התורה היה תוצאה של המלחמה ועדיין אם יהושע לא היה מבטל תורה עדיין היה ביטול של פרו ורבו כי הארון היה איתם במלחמה והעם היה אסור בתשמיש במיטה כל עוד הארון לא היה במקומו .  ומובן מכאן שאם יהושע לא היה מבטל תורה המלאך לא היה מגיע עם חרב בידו . וצריך לומר שבאמת עיקר העניין זה ביטול התורה ובגלל עוון ביטול התורה הוא נענש גם על הפרו ורבו שביטל . מתוך זה אנחנו מבינים שלימוד תורה עצמו יכול לפתור את ביטול פרו ורבו כי לימוד התורה עצמו הוא חלק מבריאה והתחדשות של העולם ויש לי על זה כמה ראיות

1.משה רבנו פרש מן האישה לאחר מתן תורה כלומר בדרגתו של משה לימוד התורה פוטר אותו מפרו ורבו .

2.בן עזאי שלא נשא אישה   חברותא יבמות דף סג עמוד ב

תניא: רבי אליעזר אומר: כל מי שאין עוסק בפריה ורביה, הרי זה כאילו שופך דמים [שמחסר הנפשות מן העולם וכאילו שופך דמן, עץ יוסף].שנאמר: "שופך דם האדם" - באדם דמו ישפך, כי בצלם אלהים עשה את האדם.וכתיב בתריה: ואתם פרו ורבו.רבי עקיבא אומר: כאילו ממעט הדמות.(26)שנאמר: כי בצלם אלהים עשה את האדם.וכתיב בתריה(27): ואתם פרו ורבו.

בן עזאי אומר: כאילו שופך דמים וגם ממעט הדמות.. שנאמר: שופך דם האדם באדם דמו ישפך כי בצלם אלהים עשה את האדם. ואתם פרו ורבו. שהואיל ונאמר פסוק זה אחר שני ענינים האלו, הוא הולך על שניהם.(28)אמרו לו לבן עזאי: יש נאה דורש ונאה מקיים, ויש נאה מקיים ואין נאה דורש.ואילו אתה נאה דורש ואין נאה מקיים, שגירש את אשתו קודם שקיים מצות פריה ורביה [תוספות].אמר להם בן עזאי: ומה אעשה שנפשי חשקה בתורה. אפשר לעולם שיתקיים על ידי אחרים.(29)

3.לאחר מתן תורה אומר ריש לקיש  חברותא עבודה זרה דף ה עמוד א

אמר ריש לקיש: בואו ונחזיק טובה לאבותינו עושי העגל! שאלמלא הן לא חטאו, שאם הם לא היו חוטאין בעגל, והיו נשארים במעמדם כמלאכים בשעת מתן תורה - אנו לא באנו לעולם!

ומנין אנו למדים שאבותינו הגיעו לדרגת מלאכים, ובעקבות העגל חזרו להיות כבני אדם?

שנאמר [תהלים פב]: אמר הקדוש ברוך הוא: "אני אמרתי אלהים אתם, ובני עליון כולכם. [אבל משעה שחטאתם בעוון העגל], אכן, כאדם תמותון, וכאחד השרים תפלו".

ודרשינן כך: "אני אמרתי אלהים אתם ובני עליון כולכם" בשעת מתן תורה. אבל - חבלתם מעשיכם, כאשר עשיתם את העגל. ולכן, "אכן, כאדם תמותון", והרי אתם כבני אדם, בני תמותה.

ולאחר משא  ומתן של הגמרא המסקנה שלאחר מתן תורה לפי ריש לקיש המיתה הייתה  צריכה להתבטל אבל לא הפרו ורבו לפחות לא של אלו שהקב"ה הראה לאדם הראשון  

חברותא עבודה זרה דף ה עמוד א

מלמד הכתוב שהראה לו הקדוש ברוך הוא לאדם הראשון, דור דור ודורשיו, דור דור וחכמיו, דור דור ופרנסיו -כיון שהגיע לדורו של רבי עקיבא, שמח בתורתו ונתעצב במיתתו.שנאמר בפרק הנדרש על אדם הראשון [תהלים קלט] "ולי מה יקרו רעך אל, מה עצמו ראשיהם".אמר אדם הראשון "ולי, מה יקרו רעך אל", והוא דורו של רבי עקיבא, שהיו "רעי אל", כביכול, לפי שמסרו נפשם על קדוש ה'(7).הרי שגם אחרי מתן תורה, היו עתידים להוליד, והקב"ה אף הראה לאדם את כל הדורות?

מכאן יוצא שהמשמעות של פרו ורבו העיקרית הוא אותם חכמים שהראה הקב"ה לאדם הראשון שהם צריכים להוציא לפועל את כל התורה בכללותה ועד שהתורה לא תושלם על ידי אותם דורות עדיין יהיה משמעות לפרו ורבו כמו שאומרת הגמרא חברותא עבודה זרה דף ה עמוד א

ואמר רבי יוסי [גירסא אחרת: רב אסי]: אין בן דוד, מלך המשיח, בא - עד שיכלו כל הנשמות שבגוף, הנמצאות באוצר הנשמות הנקרא "גוף". והיינו, כל הנשמות נבראו בימי בראשית, ונתנם הקדוש ברוך הוא שם באוצר ["גוף"], ועד שלא תכלינה כל הנשמות שבאוצר על ידי שתינתנה בבני אדם, תתעכב הגאולה -שנאמר [ישעיה נז]: אמר הקדוש ברוך הוא: ["כי לא לעולם אריב, ולא לנצח אקצוף]. כי רוח מלפני יעטוף, ונשמות אני עשיתי".ודרשינן: לא אאחר זמן הגאולה לעולם, ולא לנצח אקצוף מלגאלם. ומה שהגאולה מתעכבת מלבוא, "כי רוח מלפני יעטוף", הנשמות שעדיין נמצאות לפני באוצר ושמו גוף", הנשמות שאני עשיתי, הן המעכבות את הגאולה, וכשיכלו - אז אביא את הגאולה(8).הרי שעד זמן הגאולה, עוד יוולדו להם, והרבה נשמות יבואו לעולם הזה?(9)

מסקנת הדברים שהתורה היא העיקר וממנה נובעת  מצוות פרו ורבו ויהושע נענש על ביטול תורה אבל נענש על פרו ורבו שהיה תוצאה של ביטול התורה . אבל אם לא היה מבטל תורה לא היה נענש .

מסקנת הדברים מדבריו של רבי יהושע לחכמי אתונא שהקב"ה ברא את העולם . הסתכל בתורה וברא את העולם . משמעות העולם היא להביא את התורה לשלמותה על ידי דור דור ודורשיו והמצווה העיקרית שנותנת לנו לעשות את זה היא פרו ורבו . מה שהוא לא בתוך הגדר הזה הוא הבל וכזב ולא בר קיום בעולם והקב"ה שנתן לנו בחירה חופשית נתן לנו את האפשרות לבנות עולם של הבל וכזב כחלק מהבחירה שלנו . כדי להבין מה הוא נכון ומה הוא הבל וכזב ניתנה לנו התורה להבחין בן זה לזה .   

ובלי נדר נמשיך שבוע הבא