16.10.2015

פרשת נח האם ניתן להלחם בקב"ה ? מה חשבו דור הפלגה שניסו להלחם ישירות בקב"ה ? איך הצליחו דור הפלגה לבנות את מגדל בבל ? ‏ג'/חשון/תשע"ו


 

בס"ד

פרשת נח האם ניתן להלחם בקב"ה ? מה חשבו דור הפלגה שניסו להלחם ישירות בקב"ה ? איך הצליחו דור הפלגה לבנות את מגדל בבל ? ‏ג'/חשון/תשע"ו

נכתב  לעילוי נשמת אבי משה בן רוזה  ואחותי שושנה בת נעומי ת.נ.צ.ב.ה

בראשית פרק ט

(יח) וַיִּֽהְי֣וּ בְנֵי־נֹ֗חַ הַיֹּֽצְאִים֙ מִן־הַתֵּבָ֔ה שֵׁ֖ם וְחָ֣ם וָיָ֑פֶת וְחָ֕ם ה֖וּא אֲבִ֥י כְנָֽעַן:

(יט) שְׁלֹשָׁ֥ה אֵ֖לֶּה בְּנֵי־נֹ֑חַ וּמֵאֵ֖לֶּה נָֽפְצָ֥ה כָל־הָאָֽרֶץ:

כלומר בני נח הם הבסיס של קיום של כל העולם לאחר המבול וזה הבסיס של כל האנושות ויש עליהם ברכה של הקב"ה למלא  את כל הארץ וכך כתוב בראשית פרק ט

(א) וַיְבָ֣רֶךְ אֱלֹהִ֔ים אֶת־נֹ֖חַ וְאֶת־בָּנָ֑יו וַיֹּ֧אמֶר לָהֶ֛ם פְּר֥וּ וּרְב֖וּ וּמִלְא֥וּ אֶת־הָאָֽרֶץ:

ודרך שבו בני נח ימלאו את הארץ זה דרך 70 האומות

פסיקתא זוטרתא (לקח טוב) בראשית פרשת נח פרק ט

יט) שלשה אלה בני נח ומאלה נפצה כל הארץ. משל לדגה גדולה דנפצת עוברה ומלאת כל ארעא: נפצה כל הארץ. אלו שבעים אומות, גומר, ומגוג, ומדי, ויון, ותובל, ומשך, ותירס, אשכנז, וריפת, ותוגרמה, אלישה, ותרשיש, כתים, ודודנים, הרי אלו ארבעה עשר בני יפת הגדול: כוש, ומצרים, ופוט, וכנען, סבא, וחוילה, וסבתה, ורעמה, וסבתכה, שבא, ודדן, ונמרוד, ולודים, ולהבים, וענמים, ונפתוחים, ופתרוסים, וכסלוחים, כפתורים, צידון, וחת, והיבוסי, והאמורי, והגרגשי, והחוי, והערקי, והסיני, והארודי, והצמרי, והחמתי, הרי אלו שלשים בני חם: ובני שם, עילם, ואשור, וארפכשד, ולוד, וארם, עוץ, וחול, וגתר, ומש, ושלח, ועבר, ופלג, ויקטן, ואלמודד, ושלף, וחצרמות, וירח, הדורם, ואוזל, ודקלה, עובל, ואבימאל, ושבא, אופיר, וחוילה, ויובב, הרי אלו עשרים וששה בני שם, שהן כולן שבעים אומות, לכך נאמר ומאלה נפצה כל הארץ, וכנגד שבעים אומות האלו ברא שבעים מלאכים ברקיע, וכשהקב"ה רוצה להפיל האומה, תחלה מפיל שרה מלמעלה

אבל אנחנו רואים שדור הפלגה עושה ההיפך מהתכנון של הקב"ה כתוב בראשית פרק יא

(א) וַֽיְהִ֥י כָל־הָאָ֖רֶץ שָׂפָ֣ה אֶחָ֑ת וּדְבָרִ֖ים אֲחָדִֽים:

ואומר רש"י בראשית פרשת נח פרק יא פסוק א

ודברים אחדים - באו בעצה אחת ואמרו לא כל הימנו שיבור לו את העליונים, נעלה לרקיע ונעשה עמו מלחמה. דבר אחר על יחידו של עולם. דבר אחר ודברים אחדים, אמרו אחת לאלף ושש מאות חמשים ושש שנים הרקיע מתמוטט כשם שעשה בימי המבול, בואו ונעשה לו סמוכות:

דור הפלגה מבין את התוכנית של הקב"ה את הברכה  של הקב"ה למלא את כל הארץ את העניין בשבעים האומות כלומר את הפיזור של אומות העולם כך שלכל אומה לא יהיה את הכוח הנדרש לשלוט בעולם ובעצם הם עושים את הכול כדי להלחם בקב"ה  באופן ישיר

דור הפלגה רוצה להלחם בקב"ה ומתכנן לבנות מגדל וראשו בשמים וההיגיון אומר שכדי להגיע לשמים צריך למצוא מקום גבוה  אבל דור הפלגה מבין שבהר לא יהיה מקום לכל האנשים ולכן הם מוצאים בקעה שהיא נמוכה אבל יכולה להכיל את כל האנשים כי הם מבינים שאם רוצים להלחם כנגד הקב"ה הם צריכים לעשות ההיפך מהתוכנית של הקב"ה כלומר ההיפך  מ נָֽפְצָ֥ה כָל־הָאָֽרֶץ  

ובבראשית רבה (וילנא) פרשת נח פרשה לח

אמר רבי אלעזר ב"ר שמעון הסיעו עצמן מקדמונו של עולם אמרו אי אפשינו לא בו ולא באלהותו, וימצאו בקעה, ר' יהודה ורבי נחמיה רבי יהודה אומר התכנסו כל עובדי כוכבים לראות אי זה בקעה מחזקת להם ובסוף מצאו,

ולא רק שהיה זה בקעה שרחוקה מהשמים גם  לא היה לבנים בבקעה ולכן היו צריכים לעשות בעצמם את הלבנים לבנות את מגדל בבל כתוב בבראשית פרק יא

(ג) וַיֹּאמְר֞וּ אִ֣ישׁ אֶל־רֵעֵ֗הוּ הָ֚בָה נִלְבְּנָ֣ה לְבֵנִ֔ים וְנִשְׂרְפָ֖ה לִשְׂרֵפָ֑ה וַתְּהִ֨י לָהֶ֤ם הַלְּבֵנָה֙ לְאָ֔בֶן וְהַ֣חֵמָ֔ר הָיָ֥ה לָהֶ֖ם לַחֹֽמֶר:

ורש"י אומר בראשית פרשת נח פרק יא פסוק ג

לבנים - שאין אבנים בבבל, שהיא בקעה:

ואומר האלשיך על בראשית פרשת נח פרק יא פסוק ג

ויאמרו הבה נבנה לנו עיר ומגדל, עיר כנגד ירושלים ומגדל כנגד ציון, כי מגדל דוד היא ציון, להכין אותם לשלשל שפע אל המקומות ההם, כי מעין ההכנה שיש לציון וירושלים, כפי דוגמתו למעלה נגד שער השמים, כך יהיו לעיר ומגדל אלה מעין דוגמתן בחצונים שכנגד הבקעה ההיא, כי זה לעומת זה הן כנודע:

ונשאל השאלה כיצד הם יצאו כנגד הקב"ה הרי הם ידעו שהוא ברא את העולם וכיצד חשבו להלחם בבורא עולם ?

ונראה לי שהקב"ה ברא את העולם עם זכות בחירה וכדי שיהיה זכות בחירה נתן הקב"ה לאדם את היכולת אפילו להלחם מול הקב"ה ואפילו להצליח עובדה שאל אף שהיו בבקעה ולא היו אבנים והיו צריכים להקים מגדל עד השמים הם הצליחו ואומר זוהר - סתרי תורה כרך א (בראשית) פרשת נח דף עה

חד ממנא הוא ברקיע' וביה קיימין כל (ד"א ל"ג אינון) מפתחן דעובדי עלמא ואיהו קיימא זמין בשעתי ורגעי דיומא ואינון הוו ידעין ברזא דחכמתא גנזא דהאי ממנא והוו פתחי וסגרי ומצלחי בעובדיהון במימרא דפומהון כיון (דאסתכלא) דאתבלבל מימרא דלהון כלא אתמנע מנייהו ואתר מתקן אשכחו בההוא בקעה סטרא דסטרין,

אומר הזוהר הקדוש שהם הצליחו ע"י הידע שלהם ע"י הכוח הדיבור שלהם לבנות את המגדל כי ידעו להפעיל את הממונה בשמים והקב"ה שירד ובלבל את שפתם מנע מהם להצליח כלומר אנחנו רואים שבאמת הקב"ה נתן כוח גדול לאדם אפילו להלחם כנגד הקב"ה עצמו וזה בחירה החופשית שנתן לאדם עד כדי להלחם כנגד הקב"ה כלומר לפחות לתת לבני האדם את היכולת לחשוב שהם יכולים להלחם כנגד הקב"ה אבל בסופו של דבר אומר משלי פרק יט

(כא) רַבּ֣וֹת מַחֲשָׁב֣וֹת בְּלֶב־אִ֑ישׁ וַעֲצַ֥ת יְ֝קֹוָ֗ק הִ֣יא תָקֽוּם:

ואומר הזוהר כרך א (בראשית) פרשת נח דף עה עמוד א

א"ר אבא שטותא נסיבו בלבייהו אבל בחכמה דרשיעו אתו בגין לנפקא מרשו עלאה לרשו אחרא ולאחלפא יקריה ליקרא נוכאה ובכלא אית רזא דחכמתא עלאה,

רבי אבא אומר שאכן זה רוח שטות לנסות לגבור על הקב"ה אבל דור הפלגה באו בחוכמה כלומר זה שהקב"ה נתן לאדם להצליח באופן זמני ולתת לו את ההרגשה כאילו הוא יכול לגבור על הקב"ה בורא העולם זה רוח שטות ואנו בני האדם תמיד צריכים להבין כי למי שהולך כנגד הקב"ה יש אפילו יכולת להצליח אבל זה ניצחון זמני ומחשבה כזו באה  רק מרוח שטות של כוחי ועוצם ידי .

 

פרשת נח מה ההבדל בן התהלך של נח להתהלך של אברהם ? מה ההבדל בין "הִתְהַלֵּ֥ךְ לְפָנַ֖י" לבין "אֶת־הָֽאֱלֹהִ֖ים" ? ולמה דויד לא יכול לבנות את בית המקדש ? ‏ג'/חשון/תשע"ו


 

בס"ד

פרשת נח מה ההבדל בן התהלך של נח להתהלך של אברהם ? מה ההבדל בין "הִתְהַלֵּ֥ךְ לְפָנַ֖י" לבין "אֶת־הָֽאֱלֹהִ֖ים" ? ולמה דויד לא יכול לבנות את בית המקדש ? ‏ג'/חשון/תשע"ו

נכתב  לעילוי נשמת אבי משה בן רוזה  ואחותי שושנה בת נעומי ת.נ.צ.ב.ה

בראשית פרק ו

(ט) אֵ֚לֶּה תּוֹלְדֹ֣ת נֹ֔חַ נֹ֗חַ אִ֥ישׁ צַדִּ֛יק תָּמִ֥ים הָיָ֖ה בְּדֹֽרֹתָ֑יו אֶת־הָֽאֱלֹהִ֖ים הִֽתְהַלֶּךְ־נֹֽחַ:

וצריך להבין את המשמעות של "התהלך נח"  

ואומר רש"י בראשית פרשת נח פרק ו פסוק ט

התהלך - לשון עבר, וזהו שמושו של למד בלשון כבד, משמשת להבא ולשעבר בלשון אחד, (שם יג יז) קום התהלך להבא, התהלך נח, לשעבר,

ואני רוצה לפרש מה הכוונה של רש"י לשון עתיד ומה הכוונה לשון עבר . הפועל התהלך מופיע לראשונה בפרשת בראשית

בראשית פרק ג

(ח) וַֽיִּשְׁמְע֞וּ אֶת־ק֨וֹל יְקֹוָ֧ק אֱלֹהִ֛ים מִתְהַלֵּ֥ךְ בַּגָּ֖ן לְר֣וּחַ הַיּ֑וֹם וַיִּתְחַבֵּ֨א הָֽאָדָ֜ם וְאִשְׁתּ֗וֹ מִפְּנֵי֙ יְקֹוָ֣ק אֱלֹהִ֔ים בְּת֖וֹךְ עֵ֥ץ הַגָּֽן:

ואומר הפסיקתא זוטרתא (לקח טוב) בראשית פרשת בראשית פרק ג סימן ח

מתהלך בגן. שהיתה שכינה מתהלכת ממנו על שחטא, שהצדיקים משרים שכינה עמהם, שנא' וצדיקים יירשו ארץ וישכנו לעד עליה (תהלים לז כט), והרשעים מסלקין את השכינה מן העולם:

כלומר הפועל מתהלך מופיע לראשונה עם המשמעות של סילוק השכינה כתוצאה מחטא האדם הראשון . האדם הראשון גרם לכך שהשכינה שהייתה בארץ תסתלק והפועל התהלך מסביר לנו שהשכינה בכיוון הסתלקות  מהארץ  וכך כותב ה בראשית רבה (תיאודור-אלבק) פרשת בראשית פרשה יט

(ח) [וישמעו את קול י"י אלהים מתהלך בגן לרוח היום] אמר ר' חלפיי שמענו שיש הילוך לקול, הילוך לאש לא שמענו, והיכן שמענו להלן ותיהלך אש (שמות ט כג). אמר ר' אבא בר כהנא מהלך אין כת' כאן אלא מתהלך מקפץ ועולה, עיקר שכינה בתחתונים הייתה, כיון שחטא אדם הראשון ניסתלקה לרקיע הראשון, חטא קין עלה לרקיע השיני, חטא דור אנוש עלה לשלישי, חטא דור המבול לרביעי, דור הפלגה לחמישי, סדומיים לששי, מצריים בימי אברהם לשביעי, וכנגדן עמדו ז' צדיקין אברהם יצחק יעקב לוי קהת עמרם משה והורידו אותה לארץ, אברהם משביעי לשישי, יצחק הוריד משישי לחמישי, יעקב הוריד מחמישי לרביעי, לוי הוריד מרביעי לשלישי, קהת הוריד משלישי לשיני, עמרם הוריד משיני לראשון, משה הורידה למטה, אמר ר' יצחק כת' וצדיקים ירשו ארץ וישכנו לעד עליה (תהלים לז כט) ורשעים מה יעשו, פורחין באויר אתמהא, אלא שהרשעים לא השכינו שכינה לארץ.

כלומר ההתהלך הראשון שמופיע מראה לנו את הכיוון של הסתלקות השכינה מהארץ לרקיע הראשון

ולכן אנחנו רואים שהעונש של קין לאחר שרצח את הבל

בראשית פרק ד

(יב) כִּ֤י תַֽעֲבֹד֙ אֶת־הָ֣אֲדָמָ֔ה לֹֽא־תֹסֵ֥ף תֵּת־כֹּחָ֖הּ לָ֑ךְ נָ֥ע וָנָ֖ד תִּֽהְיֶ֥ה בָאָֽרֶץ:

וכאן יש יציאה הרקיע הראשון לשני וכך הלאה עד שבמצרים יצאה השכינה לרקיע השביעי .

אם כך מובן שההתהלך של נוח מראה לנו שבימיו של נוח הכוון של סילוק השכינה הוא למעלה ולא למטה ומשמעות הפסוק לפי ההבנה שלי  שעל אף שנח היא איש צדיק ותמים הוא לא הצליח לשנות את כיוון ההסתלקות  של השכינה שנעה מהארץ לכיוון הרקיע השביעי . וזה מה שאומר הדברים רבה (וילנא) פרשת וזאת הברכה פרשה יא

ד"א נח אמר למשה אני גדול ממך שניצלתי מדור המבול א"ל משה אני נתעליתי יותר ממך אתה הצלת את עצמך ולא היה בך כח להציל את דורך אבל אני הצלתי

כלומר נח יכול להציל את עצמו בלבד אבל לא היה יכול לשנות את הכיוון של סילוק השכינה . הראשון שיכול לשנות את כיוון סילוק השכינה היה אברהם וגם כאן אנחנו רואים את הפועל התהלך

בראשית פרק יג

(יז) ק֚וּם הִתְהַלֵּ֣ךְ בָּאָ֔רֶץ לְאָרְכָּ֖הּ וּלְרָחְבָּ֑הּ כִּ֥י לְךָ֖ אֶתְּנֶֽנָּה:

כלומר אומר הקב"ה לאברהם אתה יכול לשנות את כיוון סילוק השכינה ולכן ציוה אותו להתהלך אבל הפעם לכיוון הארץ ולא לכיוון הרקיע . וכך כתוב בפרשת בראשית פרק יז

 

(א) וַיְהִ֣י אַבְרָ֔ם בֶּן־תִּשְׁעִ֥ים שָׁנָ֖ה וְתֵ֣שַׁע שָׁנִ֑ים וַיֵּרָ֨א יְקֹוָ֜ק אֶל־אַבְרָ֗ם וַיֹּ֤אמֶר אֵלָיו֙ אֲנִי־אֵ֣ל שַׁדַּ֔י הִתְהַלֵּ֥ךְ לְפָנַ֖י וֶהְיֵ֥ה תָמִֽים:

כאן אנחנו רואים את שינוי הכיוון אצל נח היה זה לכיוון הסתלקות ולכן כתוב "את האלהים "  וזה המשמעות של רש"י שאומר לשעבר אבל אצל אברהם זה "הִתְהַלֵּ֥ךְ לְפָנַ֖י"  כלומר לא לכיוון סילוק מהארץ וזה הכיוון הנגדי לכיוון הארץ ולכן כתוב לפני ורש"י מפרש לשלון להבא . 

ושינוי הכיוון מראה על שינוי מהותי ביכולת של הצדיק . נח לא יכול לגרום לכך שדורו ינצל אבל אברהם בגלל שינוי הכיוון של סילוק השכינה מהרקיע השביעי לרקיע השישי יכול להציל את דורו ולכן אברהם ניסה להציל את סדום אומנם הוא לא הצליח כי היה חסר עוד תנאים להצלה של סדום אבל היה לו יכולת כללית להציל את דורו מה שלא היה לנח כי לא היה בכוחו לשנות את כיוון סילוק השכינה .

 וזה מה שאומר רש"י בראשית פרשת נח פרק ו פסוק ט

ויש שדורשים אותו לגנאי, לפי דורו היה צדיק, ואלו היה בדורו של אברהם לא היה נחשב לכלום:

וגם ניתן ללמוד מחנוך כתוב בראשית פרק ה

(כב) וַיִּתְהַלֵּ֨ךְ חֲנ֜וֹךְ אֶת־הָֽאֱלֹהִ֗ים אַֽחֲרֵי֙ הוֹלִיד֣וֹ אֶת־מְתוּשֶׁ֔לַח שְׁלֹ֥שׁ מֵא֖וֹת שָׁנָ֑ה וַיּ֥וֹלֶד בָּנִ֖ים וּבָנֽוֹת:

גם חנוך לא  יכול לשנות את סילוק השכינה בדור אנוש ולכן כתוב "אֶת־הָֽאֱלֹהִ֗ים" כמו אצל נח

וגם ניתן ללמוד משמואל ב פרק ז

(ה) לֵ֤ךְ וְאָֽמַרְתָּ֙ אֶל־עַבְדִּ֣י אֶל־דָּוִ֔ד כֹּ֖ה אָמַ֣ר יְקֹוָ֑ק הַאַתָּ֛ה תִּבְנֶה־לִּ֥י בַ֖יִת לְשִׁבְתִּֽי:

(ו) כִּ֣י לֹ֤א יָשַׁ֙בְתִּי֙ בְּבַ֔יִת לְ֠מִיּוֹם הַעֲלֹתִ֞י אֶת־בְּנֵ֤י יִשְׂרָאֵל֙ מִמִּצְרַ֔יִם וְעַ֖ד הַיּ֣וֹם הַזֶּ֑ה וָאֶֽהְיֶה֙ מִתְהַלֵּ֔ךְ בְּאֹ֖הֶל וּבְמִשְׁכָּֽן:

וכאן הקב"ה מסביר לדויד למה הוא לא יכול לבנות את בית המקדש כי בזמן דויד הקב"ה "מתהלך" כלומר לא הגיע הרגע  שבית המקדש יהיה בית העולמים כי עדיין הקב"ה "מתהלך"  בעולמו

וכבר דיברתי על זה שהיחיד שיודע את המקום המדויק של בית המקדש זה משה רבנו כי הוא היחידי שהקב"ה הראה לו את מקום בית המקדש כי הוא היחידי שהגיע לדרגה של אספקלריה מאירה

ראה מאמר פרשת כי תבוא ‏כ'/אלול/תשע"ה


 והוא זה שהצליח להוריד את השכינה חזרה לארץ כמו שהיה לפני חטא האדם הראשון וזה יהיה התפקיד של משה בבניית בית המקדש השלישי כאשר יגיעו ימות המשיח .