21.7.2017

פרשת מטות מסעי מה הקשר של אברהם לבלעם ? למה בלעם ירד לבאר שחת ? את מי ממשיך עמלק ? למה המן המשיך לנסות להשמיד את עם ישראל אחרי ההצלה של מרדכי ? מה המשותף לאיוב ובלעם ?

בס"ד
פרשת מטות מסעי מה הקשר של אברהם לבלעם ? למה בלעם ירד לבאר שחת ? את מי ממשיך עמלק ? למה המן המשיך לנסות להשמיד את עם ישראל אחרי ההצלה של מרדכי ? מה המשותף לאיוב ובלעם ? 

בפרשת פינחס ניסיתי להבין מה המקור של  בלעם וברק ומה הסיבה שהם נלחמים בעם ישראל . ולהבנתי המקור למלחמה של בלעם ובלק בעם ישראל שהם ממשיכים את הויכוח של אותם מלאכים שהקב"ה ברא אותם לפני שברא את האדם . אותם מלאכים מתחילת בריאת העולם מתנגדים לבריאת האדם והתנגדו לקבלת התורה על ידי משה . אני ניסיתי להסביר על מה הויכוח בן המלאכים לקב"ה ואחר כך להסביר את הויכוח שהתרחש בן המלאכים למשה כאשר עלה למרום לקבל את התורה . לפי ההבנה שלי הויכוח היסודי הקיים בן המלאכים לקב"ה ואחר כך בן משה למלאכים זה ויכוח מהותי על סיכון לעומת סיכוי .

המלאכים כמו שכתבתי בעבר קיבלו מהקב"ה כוח בחירה חופשית מוגבלת לעומת זאת האדם קיבל בחירה חופשית גבוהה יותר  כתוב בראשית פרק א

(כו) וַיֹּ֣אמֶר אֱלֹהִ֔ים נַֽעֲשֶׂ֥ה אָדָ֛ם בְּצַלְמֵ֖נוּ כִּדְמוּתֵ֑נוּ וְיִרְדּוּ֩ בִדְגַ֨ת הַיָּ֜ם וּבְע֣וֹף הַשָּׁמַ֗יִם וּבַבְּהֵמָה֙ וּבְכָל־הָאָ֔רֶץ וּבְכָל־הָרֶ֖מֶשׂ הָֽרֹמֵ֥שׂ עַל־הָאָֽרֶץ:

(כז) וַיִּבְרָ֨א אֱלֹהִ֤ים׀ אֶת־הָֽאָדָם֙ בְּצַלְמ֔וֹ בְּצֶ֥לֶם אֱלֹהִ֖ים בָּרָ֣א אֹת֑וֹ זָכָ֥ר וּנְקֵבָ֖ה בָּרָ֥א אֹתָֽם:

אותו צלם אלוקים שהקב"ה נתן לאדם זה היכולת לבחירה חופשית שניתנה לאדם ממקום של אין סוף . אותם צלם אלוקים הוא הוא היכולת של האדם להתרומם מעל המציאות של העולם ולבחור בחירה חופשית והעוצמה של הכוח הזה לא ניתן לאף נברא כולל מלאכי השרת .

ואת ההבדל בן האדם למלאך אנחנו רואים בפסיקתא רבתי (איש שלום) פיסקא כ - פ' מתן תורה

באותה שעה נתגלגלו רחמיו של הקדוש ברוך הוא (ועלה) ויצתה בת קול ואמרה לו להדרניאל, דעו שמימיכם אנשי מריבה אתם, כשביקשתי לבראות את אדם הראשון עשיתם לפני קטיגור ואמרתם מה אנוש כי תזכרנו (תהלים ח' ה') ולא עזבתם אותי עד ששרפתי מכם כתות באש, ועכשיו אתם עומדים (במדינה) [במריבה] ואין אתם מניחים אותו ליתן תורה לישראל, שאילמלא אין ישראל מקבלין את התורה אין דירה לא לי ולא לכם, כיון ששמע הדרניאל כך אמר לפניו, גלוי וידוע לפניך שלא ידעתי שברשותך בא עכשיו אני אעשה לו שליח ומהלך לפניו כתלמיד לפני רבו, והיה מהלך לפניו עד שהגיעו לאשו של סנדלפון, אמר לו הדרניאל למשה עד כאן היה לי רשות להלוך מכאן ואילך אין לי רשות להלוך מפני אשו של סנדלפון שלא ישרפני.

המלאך יכול להתנגד לקב"ה אבל עד גבול מסוים ברגע שהוא הגיע לקצה של הבחירה שלו הוא מתיישר עם המשימה שלו כשליח של הקב"ה וזה בדיוק אותו מגבלה שיש לבלעם

במדבר פרק כב

(יח) וַיַּ֣עַן בִּלְעָ֗ם וַיֹּ֙אמֶר֙ אֶל־עַבְדֵ֣י בָלָ֔ק אִם־יִתֶּן־לִ֥י בָלָ֛ק מְלֹ֥א בֵית֖וֹ כֶּ֣סֶף וְזָהָ֑ב לֹ֣א אוּכַ֗ל לַעֲבֹר֙ אֶת־פִּי֙ יְקֹוָ֣ק אֱלֹהָ֔י לַעֲשׂ֥וֹת קְטַנָּ֖ה א֥וֹ גְדוֹלָֽה:

הטענה של המלאכים כלפי בריאת האדם שיש בבריאת האדם אומנם סיכוי להגיע לדרגה גבוהה יותר אבל יש גם סיכון גבוה יותר והסיכון לא שווה את הסיכוי . וכך אומרים המלאכים לקב"ה בדור המבול ואומר בבראשית רבתי פרשת בראשית עמוד

ו, ב בני האלהים. ר' יוסף אמר ראו המלאכים שהיה הב"ה מתעצב על שברא בני אדם. מיד עמדו שני מלאכים לפני הב"ה ששמם שמחזאי ועזאל ואמרו לפניו רבש"ע הלא אמרנו לפניך בשעה שבראת עולמך אל תברא אדם, כענין שנאמר מה אנוש כי תזכרנו וגו' (תהלים ח' ה'). א"ל הב"ה ועולם מה תהא עליו, א"ל אנו מסתפקים בו, א"ל גלוי וידוע לפני אלו הייתם בעולמם ויצר הרע שולט בכם כשם ששלט באדם הייתם קשים מהם, א"ל תן לנו רשות ונדור עם הבריות ותראה איך אנו מקדשים שמך.

הקב"ה לאחר שהוא מבין את הטענה שלהם כלפיו שיש באדם סיכון גבוה אומנם יש סיכוי גבוה יותר אבל עדיף לקב"ה לקחת אותם בגלל שיש להם בחירה חופשית מוגבלת ולכן הסיכון נמוך יותר עם המלאכים ,  משיב להם הקב"ה שהם טועים אומנם יש להם בחירה חופשית מצומצמת אבל אם ירדו לעולם הסיכון בהם לא פחות מאשר בבני האדם . הבנת המציאות של המלאכים בעולם המעשה כנראה מצומצמת והם בכל מקרה בקשו לרדת לעולם כדי לקדש את שמו של הקב"ה לא מתוך מלחמה בקב"ה אלה מתוך ההבנה  המצומצמת שלהם את העולם ואכן הקב"ה נתן להם לנסות את מזלם בעולם המעשה . ולכן כל המאבק הזה בן המלאכים לעם ישראל נובע מתוך מלחמה של עולמות שונים ומתוך ראיה שונה של המציאות . גם חז"ל הבינו את הסיכון שקים לאדם בעולם הזה  אומר התלמוד בבלי מסכת עירובין דף יג עמוד ב

תנו רבנן: שתי שנים ומחצה נחלקו בית שמאי ובית הלל, הללו אומרים: נוח לו לאדם שלא נברא יותר משנברא, והללו אומרים: נוח לו לאדם שנברא יותר משלא נברא. נמנו וגמרו: נוח לו לאדם שלא נברא יותר משנברא, עכשיו שנברא - יפשפש במעשיו. ואמרי לה: ימשמש במעשיו.

כלומר יש סיכון גבוה מאוד לאדם בעולם הזה לאחר מתן תורה ולכאורה הסיכוי שיצליח לעמוד ולגמור את העולם כאשר המאזן שלו חיובי הוא קטן מהסיכוי שהאדם יגמור את מעשיו עם מאזן שלילי  .

ואותם מלאכים חשבו בטעות שיש בהם סיכון נמוך יותר כמו שאומר הזהר

אָמְרוּ רַבּוֹתֵינוּ זִכְרוֹנָם לִבְרָכָה, בְּשָׁעָה שֶׁבָּרָא הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא אֶת הָאָדָם, בָּרָא אוֹתוֹ בְּגַן עֵדֶן וְצִוָּה אוֹתוֹ עַל שֶׁבַע מִצְווֹת. חָטָא וְגֹרַשׁ מִגַּן עֵדֶן, וּשְׁנֵי מַלְאֲכֵי שָׁמַיִם, עֲזָ''א וַעֲזָאֵ''ל, אָמְרוּ לִפְנֵי הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא: אִלּוּ הָיִינוּ אָנוּ בָּאָרֶץ, הָיִינוּ צַדִּיקִים. אָמַר לָהֶם הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא: וְכִי אַתֶּם יְכוֹלִים עַל יֵצֶר הָרָע? אָמְרוּ לְפָנָיו: יְכוֹלִים. מִיָּד הִפִּיל אוֹתָם הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא, כְּמוֹ שֶׁנֶּאֱמַר הַנְּפִלִים הָיוּ בָאָרֶץ, וְכָתוּב הַגִּבּרִים. וּבְשָׁעָה שֶׁיָּרְדוּ לָאָרֶץ נִכְנַס בָּהֶם יֵצֶר הָרָע, שֶׁנֶּאֱמַר וַיִּקְחוּ לָהֶם נָשִׁים מִכֹּל אֲשֶׁר בָּחָרוּ. חָטְאוּ וְנֶעֶקְרוּ מִקְּדֻשָּׁתָם.

ומה ההבדל בן המעשים שלהם לפני מתן תורה ולאחר מתן תורה ? ההבנה שלי היא שעד מתן תורה המאבק היה שעם ישראל לא יקבל את התורה . קבלת התורה על ידי עם ישראל הוא קבלת התנאי על ידי עם ישראל יש תורה יש עולם אין תורה אין עולם ולפי ההבנה שלי אותם מלאכים הבינו  שקבלת התורה על ידי עם ישראל לכאורה מעלה את הסיכון לקיום העולם . כי ברגע שעם ישראל מקבל את התורה ואת התנאי הזה ובכל אדם יש יותר סיכוי שיכשל ויהיה רשע כמו שאומרים גם בית הילל ובית שמאי עולם כזה יש סיכוי גבוה שלא יתקיים ולכן הם היו נגד קבלת התורה על ידי עם ישראל  תלמוד בבלי מסכת קידושין דף מ עמוד ב

לעולם יראה אדם עצמו כאילו חציו חייב וחציו זכאי, עשה מצוה אחת - אשריו שהכריע עצמו לכף זכות, עבר עבירה אחת - אוי לו שהכריע את עצמו לכף חובה, שנאמר: וחוטא אחד יאבד טובה הרבה, בשביל חטא יחידי שחטא - אובד ממנו טובות הרבה. ר' אלעזר בר' שמעון אומר: לפי שהעולם נידון אחר רובו והיחיד נידון אחר רובו, עשה מצוה אחת - אשריו שהכריע את עצמו ואת כל העולם לכף זכות, עבר עבירה אחת - אוי לו שהכריע את עצמו ואת כל העולם לכף חובה, שנאמר: וחוטא אחד כו', בשביל חטא יחידי שעשה זה - אבד ממנו ומכל העולם טובה הרבה.

אבל הקב"ה בזמן המאבק בן משה למלאכים נותן להם נתון נוסף שהם לא ידעו אותו לפני כן בפסיקתא רבתי (איש שלום) פיסקא כ - פ' מתן תורה

ועכשיו אתם עומדים (במדינה) [במריבה] ואין אתם מניחים אותו ליתן תורה לישראל, שאילמלא אין ישראל מקבלין את התורה אין דירה לא לי ולא לכם, כיון ששמע הדרניאל כך אמר לפניו, גלוי וידוע לפניך שלא ידעתי שברשותך בא עכשיו אני אעשה לו שליח ומהלך לפניו כתלמיד לפני רבו

כלומר  הקב"ה אומר למלאכים תדעו שאם אין התורה ניתנת לעם ישראל אין עולם בכלל . ולכן לבן הוא זה שרוצה לאבד את הכול כי היה זה לפני מתן תורה והוא לא יכול ליעקב לעומת בלעם שיש לו מטרה אחרת לא לאבד את הכול כי קבלת התורה על ידי משה היא מציאות חדשה בלתי ניתנת לשינוי וללא קבלת התורה אין עולם וכמו שאמרתי בפרשת פינחס כל המטרה של בלעם זה להשמיד את עם ישראל אבל לא את משה בדיוק כמו שהציע הקב"ה   בשמות פרק לב

(ט) וַיֹּ֥אמֶר יְקֹוָ֖ק אֶל־מֹשֶׁ֑ה רָאִ֙יתִי֙ אֶת־הָעָ֣ם הַזֶּ֔ה וְהִנֵּ֥ה עַם־קְשֵׁה־עֹ֖רֶף הֽוּא:

(י) וְעַתָּה֙ הַנִּ֣יחָה לִּ֔י וְיִֽחַר־אַפִּ֥י בָהֶ֖ם וַאֲכַלֵּ֑ם וְאֶֽעֱשֶׂ֥ה אוֹתְךָ֖ לְג֥וֹי גָּדֽוֹל:

עד כאן סיכום וקצת הרחבה וביאור של מה שנאמר בפרשת פינחס . השמעתי  את הדברים לרב הרשלר והוא שאל אותי כיצד זה מסתדר עם המשנה במסכת אבות משנה מסכת אבות פרק ה

כל מי שיש בידו שלשה דברים הללו מתלמידיו של אברהם אבינו ושלשה דברים אחרים מתלמידיו של בלעם הרשע עין טובה ורוח נמוכה ונפש שפלה מתלמידיו של אברהם אבינו עין רעה ורוח גבוה ונפש רחבה מתלמידיו של בלעם הרשע מה בין תלמידיו של אברהם אבינו לתלמידיו של בלעם הרשע תלמידיו של אברהם אבינו אוכלין בעולם הזה ונוחלין בעולם הבא שנאמר (משלי ח') להנחיל אוהבי יש ואוצרותיהם אמלא אבל תלמידיו של בלעם הרשע יורשין גיהנם ויורדין לבאר שחת שנאמר (תהלים נ"ה) ואתה אלהים תורידם לבאר שחת אנשי דמים ומרמה לא יחצו ימיהם ואני אבטח בך:

קודם כל לפי המשנה בלעם מקומו בבאר שחת ולפי המהלך שלך מה שמניע את בלעם זה הסתכלות מזווית ראיה אחרת על העולם ולכאורה לא מגיע לו באר שחת כממשיך דרכם של המלאכים הנפילים ודבר נוסף מה הקשר לאברהם ולמה המשנה משוה את בלעם לאברהם ולא למשה ?  

ואני ינסה לענות על השאלות הללו


 

אומר הילקוט שמעוני תורה פרשת בלק רמז תשסו

ד"א אמר ליה אתה אומר לי לקללם אילולי הם לא הייתי בעולם כיצד מלכה ושרה היו אחיות שנאמר ויקח אברם ונחור להם נשים ושתיהן היו עקרות, וכיון שנעקד יצחק על גבי המזבח, אמר הקדוש ברוך הוא לאברהם והתברכו בזרעך כל גויי הארץ, היה אברהם מהרהר ואומר אחרים מתברכין בזכותי ומלכה קרובתי אחות אשתי לא היתה צריכה להפקד, מיד ילדה מלכה גם היא, ילדה מלכה בנים אין כתיב כאן אלא גם היא, שכשם שהיתה שרה עקרה ונפקדה כך מלכה נפקדה, ואמרו רבותינו כל נביאי אומות העולם מן מלכה עמדו שנאמר את עוץ בכורו זה איוב שנאמר איש היה בארץ עוץ איוב שמו, את בוז אחיו זה אליהוא בן ברכאל הבוזי, ואת קמואל זה בלעם ולמה נקרא שמו קמואל שקם כנגד אומתו [של אל] זהו שאמר בלעם לבלק אילולא הם לא היינו בעולם (וכך באנו לפרוע מן ארם):

מדברי חז"ל יוצא לנו שבלעם ואיוב יצאו מענף מקביל לאברהם . אברהם אומר המהר"ל בגור אריה בראשית פרק יא

כי מפני שהוציא הקדוש ברוך הוא את אברהם מתרח, וכל הדורות מנח עד אברהם לא נבראו אלא כדי להוציא את אברהם, שהוא עיקר בנין העולם, ולכן פטר הקדוש ברוך הוא את אברהם מכבוד אב ואם, שאין לו התייחסות אל האב כלל, בעבור שהוא בריאה אחרת,

אברהם הוא בריה חדשה בעולם והוא ההתחלה של עם ישראל הוא ההתחלה של תיקון העולם . השכינה בזמנו של פרעה בזמן אברהם הגיע לרקיע השביעי כולם הגיעה למקום הרחוק מהעולם מאז הבריאה ואז אברהם מתחיל לתקן את העולם ומוריד לרקיע השישי וכך הלאה עד משה שמוריד את השכינה כמו בזמן  בריאת העולם לפני חטא האדם הראשון . ומתוך אברהם יוצא מצד אחד העם היהודי ומצד שני מענף המקביל לאברהם שכולו כתוצאה מהברכה של אברהם יוצאים כל נביאי אומות העולם ומתוכם בלעם ואיוב וכל חבריו של איוב שהיו נביאי אומות העולם .

וכתבתי על איוב בפרשת יתרו  כ"א/שבט/תשע"ז  שאיוב ניסה באסטרטגיה של שתיקה להיות תחליף לאברהם אבל איוב בסופו של דבר הבין שהוא לא יכול להיות תחליף לאברהם כי אומות העולם לא יכולים להחליף את עם ישראל ובלעם  מצד שני גם הוא רוצה להחליף את זרעו של אברהם אבל באסטרטגיה אחרת לא בשתיקה אלה במעשה פוזיטיבי . וכפי שאמרתי הוא לא רוצה להחליף את משה וזרעו כי משה קיבל את התורה ולא ניתן לשנות את זה כי אז כמו שאמר הקב"ה למלאכים לא יהיה בעולם מקום לשכינה וגם למלאכים אם לא תינתן התורה לעם ישראל  . ולכן אנחנו רואים שני ענפים שיצאו מאביו של אברהם  וענף אחד שמנסה לאתגר את הענף של אברהם  ומנסה להתחרות עם הענף המרכזי שהוא עם ישראל . גם המלחמה של בלעם בסופו של דבר לא הצליחה בזכות פינחס שהצליח להציל את עם ישראל מאותו חור שהצליח בלעם לעשות על ידי כזבי בת צור נשיא מדין ואז הזעם של הקב"ה כמעט וחיסל את בני ישראל ללא המעשה של פינחס .

ההמשך של אותם המלאכים שבלעם ולבן היו השליחים שלהם ממשיך במעשה עמלק שהוא החיבור של בלעם ובלק . כלומר עמלק בא מזרע עשיו שיצא מיצחק . כלומר תמיד מי שיכול להלחם בעם ישראל ולפגיע בו בא או מענף הקרוב לעם ישראל או ממש מתוך עם ישראל ולא מחוצה  לו ואומר האברבנאל ישעיהו פרק מט

שמהרסי' ומחריביך ממך יצאו כלומר שבסבתם נחרבה הארץ וביהמ"ק, והמפ' פי' מהרסיך ומחריביך ממך יצאו שיכלו הפושעים מישראל קודם הגאולה ולא יהיה עוד בהם רשע ופושע

ואומר הזוהר

עָמָלֵק מַהוּ לְמַעְלָה? שֶׁהֲרֵי רָאִינוּ שֶׁבִּלְעָם וּבָלָק הָיוּ נִשְׁמוֹתֵיהֶם מִשָּׁם, וּמִשּׁוּם זֶה שָׂנְאוּ אֶת יִשְׂרָאֵל יוֹתֵר מִכָּל אֻמָּה וְלָשׁוֹן, וְלָכֵן עֲמָלֵק רָשׁוּם בִּשְׁמָם - ע''ם מִבִּלְעָם, ל''ק מִבָּלָק. וְזָכָר וּנְקֵבָה הֵם עֲמָלֵקִים, וַעֲלֵיהֶם נֶאֱמַר (במדבר כג) לֹא הִבִּיט אָוֶן בְּיַעֲקֹב וְלֹא רָאָה עָמָל בְּיִשְׂרָאֵל.

כלומר עמלק שכסא הכבוד לא שלם כאשר הוא נמצא בעולם מרמז לאותם מלאכים שבאים מגבוה ויש להם איזה שייכות לכסא הכבוד או לפחות לפגום בו וזה נראה לי ההמשך בצורה אחרת של המאבק של אותם מלאכים בעם ישראל ולכן הם באים מתוך עם ישראל או לפחות מתוך אותו ענף שיוצא ממנו אברהם שהוא השורש של כל עם ישראל . אנחנו רואים את  השינוי והניצחון של משה על השטן בזמן מתן תורה מפורש במדרש דברים רבה (וילנא) פרשת וזאת הברכה פרשה יא

רשע מכאן אין לך לומר כן לך ברח מלפני איני נותן נשמתי לך מיד חזר סמאל והשיב דבר לפני הגבורה א"ל הקדוש ברוך הוא לסמאל בא והבא נשמתו של משה מיד שלף חרבו מתערו ועמד על משה מיד קצף עליו משה ונטל את המטה בידו שחקוק בו שם המפורש ופגע בו בסמאל בכל כחו עד שנס מלפניו ורץ אחריו בשם המפורש ונטל קרן הודו מבין עיניו ועיור את עיניו עד כאן עלתה למשה, סוף רגע יצתה בת קול ואמרה הגיע סוף מיתתך אמר משה לפני הקדוש ברוך הוא רבש"ע זכור אותו היום שנגלית עלי בסנה ואמרת לי (שמות ג) לכה ואשלחך אל פרעה והוצא את עמי בני ישראל ממצרים זכור אותו היום שהייתי עומד על הר סיני ארבעים יום וארבעים לילה בבקשה ממך אל תמסרני ביד מלאך המות יצתה בת קול ואמרה לו אל תתיירא אני בעצמי מטפל בך ובקבורתך,

באותה שעה עמד משה וקידש עצמו כשרפים וירד הקדוש ברוך הוא משמי שמים העליונים ליטול נשמתו של משה ושלשה מלאכי השרת עמו מיכאל וגבריאל וזגזגאל,

ואומר צרור המור בראשית פרק ח

וביארו ואמרו כי לפי שהיה מתאחר בדרך נשכו נחש הקדמוני הוא שטן הוא יצר הרע הצד ציד הוא סמאל שר של עשו. דכתיב ביה ויגע בכף יריכו לפי שנשכו כנחש. ולפי שלא יכול לו נגע בכף ירכו הם צאצאיו ונביאיו וחכמיו ודורו של גזירות שנוגע בהם ומכלה אותן. ולפי שנגע בכף הירך לא היתה נבואתו לישראל ממשה עד שמואל. כביכול שנחלש מקום הנבואה שהוא סוד הירכים הם יכין ובועז. ולפי שנגע בכף הירך והיא שלו ונטלו השם ממנו. וזהו כי לא יכול לו. נתן לו השם בטן וירך של סוטה כדכתיב בתת השם את ירכך נופלת ואת בטנך צבה. וזהו סוד שעיר עזאזל בענין שיעסוק בו ולא יקטרג את ישראל.

כלומר אחרי מתן תורה מלאך המוות הוא השטן הוא סמאל הוא שרו של עשיו כלומר מה שנשאר אחרי מתן תורה זה אותו סמאל שהוא שרו של עשיו שקשור למלאכים שמקורו מבלעם ובלק שקבלו את כל תורתם מהמלאכים והוא לאחר מתן תורה מוגבל יותר ובעל יכולות מצומצמות יותר במשה הוא לא יכול לפגוע ולכן נשאר לו רק את עם ישראל ללא משה וזרעו  .

ואם כך למה יורד בלעם לבאר שחת ? הרי לפי המהלך שלי כל מעשיו לשם שמים ?

אומר הזוהר הקדוש

רַבִּי יְהוֹשֻׁעַ בֶּן לֵוִי, שִׁבְעָה מְדוֹרוֹת יֵשׁ בַּגֵּיהִנֹּם בַּאֲשֶׁר נִדּוֹנִין הָרְשָׁעִים לֶעָתִיד לָבֹא. וְשִׁבְעָה פְּתָחִים יֵשׁ בַּגֵּיהִנֹּם כְּנֶגֶד שִׁבְעָה פְּתָחִים שֶׁיֵּשׁ לְנִשְׁמוֹת הַצַּדִּיקִים לְהִכָּנֵס בָּהֶם. כְּנֶגְדָּן יֵשׁ לְנֶפֶשׁ הָרָשָׁע שִׁבְעָה פְּתָחִים לְהִכָּנֵס בָּהֶם בַּגֵּיהִנֹּם, וְאֵלּוּ הֵם: אֹפֶל, צַלְמָוֶת, שַׁעֲרֵי מָוֶת, בְּאֵר שַׁחַת, טִיט הַיָּוֵן, שְׁאוֹל וַאֲבַדּוֹן. וְשָׁם נִדּוֹנִים שְׁנֵים עָשָׂר חֹדֶשׁ.

שֶׁאָמַר רַבִּי שִׁמְעוֹן, מִשְׁפַּט רְשָׁעִים בַּגֵּיהִנֹּם שְׁנֵים עָשָׂר חֹדֶשׁ, וְשָׁם יְצַפְצְפוּ בִּתְשׁוּבָה. וְנִשְׁמָתָם שֶׁל צַדִּיקִים פּוֹגְעִים לִפְנֵי הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא וּמַעֲלִים אוֹתָם מִשְּׁאוֹל, שֶׁהוּא הַמָּדוֹר הַשִּׁשִּׁי, שֶׁנֶּאֱמַר (שמואל א ב) מוֹרִיד שְׁאוֹל וַיָּעַל.

וּמִי שֶׁנִּכְנָס בַּמָּדוֹר הַתַּחְתּוֹן, שֶׁהוּא אֲבַדּוֹן, שׁוּב אֵינוֹ עוֹלֶה, שֶׁשָּׁנִינוּ, אָמַר רַבִּי יְהוּדָה, אַף עַל פִּי שֶׁנִּכְנָס בַּשְּׁאוֹל, עוֹלֶה בִּתְשׁוּבָה, שֶׁנֶּאֱמַר (חנה ב) מִבֶּטֶן שְׁאוֹל שִׁוַּעְתִּי שָׁמַעְתִּי קוֹלִי.

באמת בלעם מתכון לשם שמים אבל ההבדל בינו לבן עם ישראל שיש לו עין רעה ורוח גבוהה  וכד' כלומר אומנם הוא עושה לשם שמים אבל בגלל התכונות שלו הוא לא רואה את המציאות כמו שהיא וטועה אבל זה טעות לשם שמים ולכן  בעלת תיקון ובסה"כ הוא מגיע רק למדרגה רביעית שיש לה עדיין תיקון ואומר התפארת שלמה דברים דרוש לראש השנה

ויותר נפלא מבואר בכתבי האר"י ז"ל בס' לקוטי תורה שבלעם הרשע הי' לו תיקון בגלגולים. וז"ל. על פסוק תמות נפשי מות ישרים ותהי אחריתי כמוהו הקשה הא לא נתקיים רק נהרג בחובו הטמא. וא"כ למה כתבה התורה דברים בטלים ח"ו. דע כי בלעם נתגלגל בנבל וכו' אך תשלום גלגולו בכמהם בן ברזילי וזהו ותהי אחריתי כמוהו עכ"ל.

כלומר בלעם בסופו של דבר תיקן את נשמתו ומה שקלקל על ידי התכונות שלו הוא לא השחית את עצמו לגמרי ויש  לו תיקון .

ואת ההפרדה הזאת בן משה לעם ישראל אנחנו רואים גם במגילת אסתר שהמן רצה להרוג את מרדכי שהוא ניצוץ משה אבל מיד אחשורוש אחרי שקרא את דבר ההצלה של מרדכי נתן להמן לקחת את מרדכי על סוסו אבל זה לא עצר אותו להמשיך לנסות להשמיד את עם ישראל וזה מה שאומרת זרש אסתר פרק ו

(יג) וַיְסַפֵּ֨ר הָמָ֜ן לְזֶ֤רֶשׁ אִשְׁתּוֹ֙ וּלְכָל־אֹ֣הֲבָ֔יו אֵ֖ת כָּל־אֲשֶׁ֣ר קָרָ֑הוּ וַיֹּ֠אמְרוּ֩ ל֨וֹ חֲכָמָ֜יו וְזֶ֣רֶשׁ אִשְׁתּ֗וֹ אִ֣ם מִזֶּ֣רַע הַיְּהוּדִ֡ים מָרְדֳּכַ֞י אֲשֶׁר֩ הַחִלּ֨וֹתָ לִנְפֹּ֤ל לְפָנָיו֙ לֹא־תוּכַ֣ל ל֔וֹ כִּֽי־נָפ֥וֹל תִּפּ֖וֹל לְפָנָֽיו:

ויוצא לנו ש הַחִלּ֨וֹתָ לִנְפֹּ֤ל  מדבר על הנפילה של המלאכים לפני משה כלומר זרש מגלה להמן שמרדכי הוא מזרע או ניצוץ של משה והוא לא יוכל לו ולכן המן ממשיך בתוכנית לא כדי להשמיד את מרדכי אלה להשמיד את עם ישראל כמו שהבאתי שזה התוכנית של אותם מלאכים לאחר מתן תורה

ואמר לי הרב הרשלר אולי זה הכוונה של המגילה המפרידה בן עם מרדכי ליהודים כתוב אסתר פרק ג

 

(ו) וַיִּ֣בֶז בְּעֵינָ֗יו לִשְׁלֹ֤חַ יָד֙ בְּמָרְדֳּכַ֣י לְבַדּ֔וֹ כִּֽי־הִגִּ֥ידוּ ל֖וֹ אֶת־עַ֣ם מָרְדֳּכָ֑י וַיְבַקֵּ֣שׁ הָמָ֗ן לְהַשְׁמִ֧יד אֶת־כָּל־ הַיְּהוּדִ֛ים אֲשֶׁ֛ר בְּכָל־מַלְכ֥וּת אֲחַשְׁוֵר֖וֹשׁ עַ֥ם מָרְדֳּכָֽי:

כלומר יש עם מרדכי ויש את כל היהודים . עם מרדכי זה זרעו של משה והיהודים זה כל האחרים .

לסיכום מהענף המקביל לאברהם כלומר נחור אחיו ומילכה אחותה של שרה והברכה של אברהם עצמו יוצאים איוב ובלעם וכל אחד בדרכו מנסה להחליף את זרע אברהם . איוב מודה בסוף ספר איוב שהוא לא יכול להחליף את אברהם . לבן מנסה לפני מתן תורה לאבד את הכול ובלעם אחר מתן תורה  מנסה להחליף רק את עם ישראל ולא את זרעו של משה . לאחר מתן תורה ונצחונו החלקי של משה על השטן משימתו של השטן הוא סמאל הוא שרו של עשיו  לנסות ולהחליף את עם ישראל ולכן עד שימחה עמלק מהעולם כסא הכבוד לא שלם ורק  יהיה שלם לאחר שעמלק וזכרו ימחקו מהעולם .