25.10.2019

פרשת בראשית מה הקשר של ברכת חתנים לבריאת העולם ? למה בברכת חתנים יש 7 ברכות ? האם זיווג זה בריאה של עולם חדש ? מה הכוונה בנין עדי עד ? למה האדם הוא חצי והאישה היא חצי ? למה אדם שמתחתן כאילו מקיים את כל התורה כולה ? האם אדם יכול לבנות בנין עדי עד ללא אישה ? מהי שמחה אמיתית ? האם יש לאדם תכלית אחרת חוץ מקיום מצוות ולימוד תורה ? ‏כ"ו/תשרי/תש"פ

בס"ד
פרשת בראשית   מה הקשר של ברכת חתנים לבריאת העולם ? למה בברכת חתנים יש 7 ברכות ? האם זיווג זה בריאה של עולם חדש ? מה הכוונה בנין עדי עד ? למה האדם הוא חצי והאישה היא חצי ? למה אדם שמתחתן כאילו מקיים את כל התורה כולה ? האם אדם יכול לבנות בנין עדי עד ללא אישה ?  מהי שמחה אמיתית ? האם יש לאדם תכלית אחרת חוץ מקיום מצוות ולימוד תורה ? ‏כ"ו/תשרי/תש"פ

בראשית פרק א

(כו) וַיֹּ֣אמֶר אֱלֹהִ֔ים נַֽעֲשֶׂ֥ה אָדָ֛ם בְּצַלְמֵ֖נוּ כִּדְמוּתֵ֑נוּ וְיִרְדּוּ֩ בִדְגַ֨ת הַיָּ֜ם וּבְע֣וֹף הַשָּׁמַ֗יִם וּבַבְּהֵמָה֙ וּבְכָל־הָאָ֔רֶץ וּבְכָל־הָרֶ֖מֶשׂ הָֽרֹמֵ֥שׂ עַל־הָאָֽרֶץ:

(כז) וַיִּבְרָ֨א אֱלֹהִ֤ים׀ אֶת־הָֽאָדָם֙ בְּצַלְמ֔וֹ בְּצֶ֥לֶם אֱלֹהִ֖ים בָּרָ֣א אֹת֑וֹ זָכָ֥ר וּנְקֵבָ֖ה בָּרָ֥א אֹתָֽם:

ובהמשך כתוב

בראשית פרק ב

(כא) וַיַּפֵּל֩ יְקֹוָ֨ק אֱלֹהִ֧ים׀ תַּרְדֵּמָ֛ה עַל־הָאָדָ֖ם וַיִּישָׁ֑ן וַיִּקַּ֗ח אַחַת֙ מִצַּלְעֹתָ֔יו וַיִּסְגֹּ֥ר בָּשָׂ֖ר תַּחְתֶּֽנָּה:

(כב) וַיִּבֶן֩ יְקֹוָ֨ק אֱלֹהִ֧ים׀ אֶֽת־הַצֵּלָ֛ע אֲשֶׁר־לָקַ֥ח מִן־הָֽאָדָ֖ם לְאִשָּׁ֑ה וַיְבִאֶ֖הָ אֶל־הָֽאָדָֽם:

(כג) וַיֹּאמֶר֘ הָֽאָדָם֒ זֹ֣את הַפַּ֗עַם עֶ֚צֶם מֵֽעֲצָמַ֔י וּבָשָׂ֖ר מִבְּשָׂרִ֑י לְזֹאת֙ יִקָּרֵ֣א אִשָּׁ֔ה כִּ֥י מֵאִ֖ישׁ לֻֽקֳחָה־זֹּֽאת:

(כד) עַל־כֵּן֙ יַֽעֲזָב־אִ֔ישׁ אֶת־אָבִ֖יו וְאֶת־אִמּ֑וֹ וְדָבַ֣ק בְּאִשְׁתּ֔וֹ וְהָי֖וּ לְבָשָׂ֥ר אֶחָֽד:

במרכז הבריאה עומד האדם הראשון ואשתו חוה . הם תכלית של  הבריאה . כל העולם נברא בשביל האדם וחוה . האדם הראשון וחוה אשתו והם שולטים על כל הבריאה כולה  

בראשית פרק א

(כח) וַיְבָ֣רֶךְ אֹתָם֘ אֱלֹהִים֒ וַיֹּ֨אמֶר לָהֶ֜ם אֱלֹהִ֗ים פְּר֥וּ וּרְב֛וּ וּמִלְא֥וּ אֶת־הָאָ֖רֶץ וְכִבְשֻׁ֑הָ וּרְד֞וּ בִּדְגַ֤ת הַיָּם֙ וּבְע֣וֹף הַשָּׁמַ֔יִם וּבְכָל־חַיָּ֖ה הָרֹמֶ֥שֶׂת עַל־הָאָֽרֶץ:

ולכן חלק מהותי של הבריאה זה זיווג של איש ואישה . וכאשר איש ואישה מתחתנים יש כאן בריאה של עולם חדש . עולם שנברא בדיוק כמו הבריאה של אדם וחוה . וכמו שהבריאה היא ב 7 ימים כך יש 7 ימים של החתונה עצמה ועוד 6 ימים של שבע הברכות שבו בכל יום מברכים את ברכת החתנים  

בָּרוּךְ אַתָּה ה' אֱלֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם, בּוֹרֵא פְּרִי הַגָּפֶן.

בָּרוּךְ אַתָּה ה' אֱלֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם, שֶׁהַכֹּל בָּרָא לִכְבוֹדוֹ.

בָּרוּךְ אַתָּה ה' אֱלֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם, יוֹצֵר הָאָדָם.

בָּרוּךְ אַתָּה ה' אֱלֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם, אֲשֶׁר יָצַר אֶת הָאָדָם בְּצַלְמוֹ, בְּצֶלֶם דְּמוּת תַּבְנִיתוֹ, וְהִתְקִין לוֹ מִמֶּנּוּ בִּנְיַן עֲדֵי עַד. בָּרוּךְ אַתָּה ה', יוֹצֵר הָאָדָם.

שׂוֹשׂ תָּשִׂישׂ וְתָגֵל עֲקָרָה,[1] בְּקִבּוּץ בָּנֶיהָ לְתוֹכָהּ בְּשִׂמְחָה. בָּרוּךְ אַתָּה ה', מְשַׂמֵּחַ צִיּוֹן בְּבָנֶיהָ.

שַׂמֵּחַ תְּשַׂמַּח רֵעִים הָאֲהוּבִים, כְּשַׂמֵּחֲךָ יְצִירְךָ בְּגַן עֵדֶן מִקֶּדֶם. בָּרוּךְ אַתָּה ה', מְשַׂמֵּחַ חָתָן וְכַלָּה.

בָּרוּךְ אַתָּה ה' אֱלֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם, אֲשֶׁר בָּרָא שָׂשׂוֹן וְשִׂמְחָה חָתָן וְכַלָּה, גִּילָה רִנָּה דִּיצָה וְחֶדְוָה, אַהֲבָה וְאַחְוָה וְשָׁלוֹם וְרֵעוּת. מְהֵרָה ה' אֱלֹהֵינוּ יִשָּׁמַע בְּעָרֵי יְהוּדָה וּבְחוּצוֹת יְרוּשָׁלָיִם, קוֹל שָׂשׂוֹן וְקוֹל שִׂמְחָה, קוֹל חָתָן וְקוֹל כַּלָּה, קוֹל מִצְהֲלוֹת חֲתָנִים מֵחֻפָּתָם, וּנְעָרִים מִמִּשְׁתֵּה נְגִינָתָם. בָּרוּךְ אַתָּה ה', מְשַׂמֵּחַ חָתָן עִם הַכַּלָּה.

הברכה הראשונה היא ברכת בורא פרי הגפן

אומר התלמוד בבלי מסכת סנהדרין דף צט עמוד א

מאי עין לא ראתה? אמר רבי יהושע בן לוי: זה יין המשומר בענביו מששת ימי בראשית. ריש לקיש אמר: זה עדן, לא ראתה עין מעולם. ואם תאמר: אדם היכן דר - בגן, ואם תאמר: גן הוא עדן - תלמוד לומר +בראשית ב'+ ונהר יצא מעדן להשקות את הגן.

ואומר הזוהר הקדוש

פָּרָשָׁה י''ח. (שם כח) וַיַּחֲלֹם וְהִנֵּה סֻלָּם מֻצָּב אַרְצָה וְגוֹ', עֹלִים וְיֹרְדִים בּוֹ. רַבִּי פָּתַח בַּפָּסוּק הַזֶּה, (שיר ד) כְּמִגְדַּל דָּוִד צַוָּארֵךְ בָּנוּי לְתַלְפִּיּוֹת אֶלֶף הַמָּגֵן תָּלוּי עָלָיו כֹּל שִׁלְטֵי הַגִּבּרִים. אָמַר רַבִּי, כָּל הַדְּבָרִים יִכְלוּ - וְהַתּוֹרָה לֹא תִכְלֶה. וְאֵין דָּבָר חָבִיב לִפְנֵי הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא כְּמוֹ הַתּוֹרָה וְלוֹמְדֶיהָ. שֶׁשָּׁנִינוּ, כָּל הַמִּתְעַסֵּק בַּתּוֹרָה בְּכָל יוֹם, יִתְחַדְּשׁוּ לוֹ סְתָרִים שֶׁל מַעְלָה, וְהַתּוֹרָה אוֹמֶרֶת לוֹ (שם ח) אַשְׁקְךְ מִיַּיִן הָרֶקַח מֵעֲסִיס רִמֹּנִי. זֶהוּ יֵינָהּ שֶׁל תּוֹרָה, וְזֶהוּ יַיִן הַמְשֻׁמָּר מִשֵּׁשֶׁת יְמֵי בְרֵאשִׁית, וְהֵם דְּבָרִים הָעֲתִידִים לְהִגָּלוֹת לַצַּדִּיקִים לֶעָתִיד לָבא.

קָם רַבִּי בּוֹ עַל רַגְלָיו וְאָמַר, אִם כָּךְ הוּא - לֹא הָיָה לוֹ לוֹמַר אֶלָּא יַיִן הַמְשֻׁמָּר בַּעֲנָבָיו מֵהַר סִינַי, מַה זֶּה מִשֵּׁשֶׁת יְמֵי בְרֵאשִׁית? אָמַר לוֹ, אוֹתָם עָמְקֵי סִדְרֵי בְרֵאשִׁית שֶׁלֹּא הִתְגַּלּוּ לְאָדָם, וַעֲתִידִים הַצַּדִּיקִים לָדַעַת אוֹתָם, כְּמוֹ כֵן יֵדְעוּ אוֹתָם שֶׁעָסְקוּ בַּתּוֹרָה תָּמִיד.

ולכן תכלית הבריאה זה להגיע ללמוד את התורה שזה עץ החיים וכל מה שכלול בא ואת זה מייצג פרי הגפן . וכדי להשיג את זה חייב האדם להיות שלם . וכדי להיות שלם האדם צריך את חוה . כי האדם הוא חצי והאישה היא חצי וביחד הם שלמות . ולכן כדי להגיע לתכלית העולם צריך האדם למצוא את זיווגו .


 

וכך כותב הזוהר הקדוש

וּבֹא רְאֵה, שְׁנֵים עָשָׂר שְׁעָרִים יֵשׁ לַבְּאֵר הַקְּדוֹשָׁה הַזּוֹ, הַקִּרְיָה הַקְּדוֹשָׁה, שֶׁנִּקְרֵאת יְרוּשָׁלַיִם. וּמֵאוֹתָם הַשְּׁעָרִים יוֹצְאוֹת לָעוֹלָם שְׁתֵּים עֶשְׂרֵה מַתָּנוֹת עֶלְיוֹנוֹת: טוֹבָה וְשִׂמְחָה, בְּרָכָה וְשָׁלוֹם, עֶזְרָה, כַּפָּרָה, תּוֹרָה, חָכְמָה, וְחַיִּים וְרָצוֹן וְעֹשֶׁר וְכָבוֹד. וְכָל שֵׁבֶט וְשֵׁבֶט יָנְקוּ לוֹ מַתָּנָה עֶלְיוֹנָה.

זֶהוּ שֶׁכָּתוּב (שם) וּמִמִּדְבָּר מַתָּנָה. מַה זֶּה מִדְבָּר? כְּמוֹ שֶׁנֶּאֱמַר (שיר ד) וּמִדְבָּרֵךְ נָאוֶה. מֵאוֹתוֹ הַמִּדְבָּר בָּאָה לָהֶם מַתָּנָה עֶלְיוֹנָה, בַּזְּמַן הַזֶּה כְּשֶׁאֵינָם פּוֹרְשִׁים מִלִּתְמֹךְ בָּהּ.

וְעַל זֶה הֵעִירוּ הַחֲבֵרִים, שֶׁכְּשֶׁאָדָם נוֹשֵׂא אִשָּׁה, נִדְבָּק בַּשְּׁכִינָה. שֶׁהֲרֵי טֶרֶם שֶׁנִּשָּׂא, אֵין שׁוֹרָה עָלָיו, שֶׁאֵין שְׁכִינָה שׁוֹרָה עַל מָקוֹם פָּגוּם. וּכְשֶׁאֵינָהּ שׁוֹרָה עָלָיו, הִיא מוֹנַעַת מִמֶּנּוּ שְׁתֵּים עֶשְׂרֵה מַתָּנוֹת עֶלְיוֹנוֹת.

וְעַל זֶה הֵעִירוּ הַחֲבֵרִים, כָּל הַשָּׁרוּי בְּלֹא אִשָּׁה, שָׁרוּי בְּלֹא טוֹבָה. כְּמוֹ שֶׁנֶּאֱמַר (בראשית ב) לֹא טוֹב הֱיוֹת הָאָדָם לְבַדּוֹ. בְּלֹא שִׂמְחָה - שֶׁכָּתוּב (דברים יד) וְשָׂמַחְתָּ אַתָּה וּבֵיתֶךְ. בְּלֹא בְרָכָה - שֶׁכָּתוּב (יחזקאל מד) לְהָנִיחַ בְּרָכָה אֶל בֵּיתֶךְ. בְּלֹא שָׁלוֹם - כְּמוֹ שֶׁנֶּאֱמַר (איוב ה) וְיָדַעְתָּ כִּי שָׁלוֹם אָהֳלֶךְ. בְּלֹא עֶזְרָה - שֶׁכָּתוּב (בראשית ב) אֶעֱשֶׂה לּוֹ עֵזֶר כְּנֶגְדּוֹ. בְּלֹא כַפָּרָה - שֶׁכָּתוּב (ויקרא טז) וְכִפֶּר בַּעֲדוֹ וּבְעַד בֵּיתוֹ. בְּלֹא תוֹרָה - כְּמוֹ שֶׁנֶּאֱמַר (איוב ו) הַאִם אֵין עֶזְרָתִי בִי וְתֻשִׁיָּה נִדְּחָה מִמֶּנִּי. בְּלֹא חָכְמָה - כְּמוֹ שֶׁנֶּאֱמַר (משלי יד) חַכְמוֹת נָשִׁים בָּנְתָה בֵיתָהּ. בְּלֹא חַיִּים - כְּמוֹ שֶׁנֶּאֱמַר (קהלת ט) רְאֵה חַיִּים עִם אִשָּׁה אֲשֶׁר אָהַבְתָּ. בְּלֹא רָצוֹן - כְּמוֹ שֶׁנֶּאֱמַר (משלי יח) מָצָא אִשָּׁה מָצָא טוֹב וַיָּפֶק רָצוֹן מֵה'. בְּלֹא עֹשֶׁר - כְּמוֹ שֶׁנֶּאֱמַר (שם לא) בָּטַח בָּהּ לֵב בַּעְלָהּ וְשָׁלָל לֹא יֶחְסָר. בְּלֹא כָבוֹד - כְּמוֹ שֶׁנֶּאֱמַר (שם לא) אֵשֶׁת חֵן תִּתְמֹךְ כָּבוֹד.

מִשּׁוּם שֶׁהָאֵשֶׁת חַיִל הַזּוֹ נִקְרֵאת יִרְאַת ה', כְּמוֹ שֶׁנֶּאֱמַר (תהלים יט) יִרְאַת ה' טְהוֹרָה. וּכְשֶׁנִּשָּׂא הָאִישׁ, כָּל שְׁנֵים עָשָׂר הַשְּׁעָרִים נִפְתָּחִים, לְהוֹסִיף בְּרָכוֹת עַל רֹאשׁוֹ, כְּדֵי שֶׁיֵּשֵׁב בְּסֵתֶר הַגְּבִירָה, וְיִשְׁתַּלֵּם כְּמוֹ שֶׁלְּמַעְלָה.

וכותב הילקוט שמעוני רות רמז תרו

א"ר אחא כל הנושא אשה כשרה כאלו קיים כל התורה מראש ועד סוף, ועליו הוא אומר אשתך כגפן פוריה, לפיכך נכתבה אשת חיל מאל"ף ועד תי"ו ואין הדורות נגאלים אלא בשכר נשים צדקניות שיש בדור, שנאמר זכר חסדו ואמונתו לבית ישראל, לבני ישראל אין כתיב כאן אלא לבית ישראל:

וזה המשמעות של הברכה השנייה

בָּרוּךְ אַתָּה ה' אֱלֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם, שֶׁהַכֹּל בָּרָא לִכְבוֹדוֹ.

לכבודו המשמעות זה קיום התורה והתכלית של כל בריאת העולם מבחינת יש תורה יש עולם אין תורה אין עולם

הברכה השלישית והרביעית זה הבניין של העולם . לברוא בנין שיעמוד לעדי עד . ומי שבונה את הבניין הזה זה האדם הראשון וחוה

בָּרוּךְ אַתָּה ה' אֱלֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם, יוֹצֵר הָאָדָם.

בָּרוּךְ אַתָּה ה' אֱלֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם, אֲשֶׁר יָצַר אֶת הָאָדָם בְּצַלְמוֹ, בְּצֶלֶם דְּמוּת תַּבְנִיתוֹ, וְהִתְקִין לוֹ מִמֶּנּוּ בִּנְיַן עֲדֵי עַד. בָּרוּךְ אַתָּה ה', יוֹצֵר הָאָדָם.

כדי לבנון בנין שיעמוד לעדי עד צריך את האיש ואת החצי השני שלו זאת האישה והיא בשר מבשרו ורק שניהם יכולים להקים בנין עדי עד שיעמוד לעולם בדיוק כמו בית המקדש השלישי

ואומר פירוש הסולם לזוהר - בראשית פרשת בראשית א מאמר ויבן וגו' את הצלע אות רפ

וזסוה"כ, אם ה' לא יבנה בית, דהיינו מטרם גמר התקון, שהעבודה ניתנה לבני אדם, ועל ידיהם נבנו ב' בתי המקדש, הרי שוא עמלו בוניו בו, כי נחרבו, אלא אחר שיגמרו בני האדם את התקון המוטל עליהם, אז יוריד הקדוש ברוך הוא את ירושלים בנויה, בסוד המלכות דמלכות, ואת בהמ"ק בנוי, שה"ס הפנימיות של המלכות דמלכות, ואז יהיה בנין עדי עד לנצחיות.

יש לאיש והאישה מסלול ארוך של בניה , יכול להיות בדרך תיקונים שונים יכול להיות בדרך סתירה בדיוק כמו 2 בתי המקדש הראשונים אבל התכלית היא בנית בנין עדי עד . זה התכלית של האדם . וכאשר האדם יודע שזה התכלית שלו שזה משימה המוטלת עליו ועל אשתו הוא מבין שגם אם לפעמים צריך להרוס פה ושם זה רק סתירה לשם בניה . תיקון לשם בניה חדשה . רק כאשר אדם יודע שזה התכלית שלו ואין לא שום אלטרנטיבה אחרת כי לבד הוא חצי אדם הוא עושה את כול המאמצים לשפר לתקן לבנות לוותר להתחשב כי בלי הבניה ביחד אין לו תכלית אחרת . בצד השני לא ממתין לו שום דבר חוץ מאשר תהום עמוקה אז הוא עושה ומצליח לעשות את מה שהקב"ה מבקש ממנו ואז מגיע הזמן של השמחה של בנית הבנין עדי עד . זה שמחה אמיתית של קיום רצון של בורא עולם .

שׂוֹשׂ תָּשִׂישׂ וְתָגֵל עֲקָרָה,[1] בְּקִבּוּץ בָּנֶיהָ לְתוֹכָהּ בְּשִׂמְחָה. בָּרוּךְ אַתָּה ה', מְשַׂמֵּחַ צִיּוֹן בְּבָנֶיהָ.

שַׂמֵּחַ תְּשַׂמַּח רֵעִים הָאֲהוּבִים, כְּשַׂמֵּחֲךָ יְצִירְךָ בְּגַן עֵדֶן מִקֶּדֶם. בָּרוּךְ אַתָּה ה', מְשַׂמֵּחַ חָתָן וְכַלָּה.

בָּרוּךְ אַתָּה ה' אֱלֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם, אֲשֶׁר בָּרָא שָׂשׂוֹן וְשִׂמְחָה חָתָן וְכַלָּה, גִּילָה רִנָּה דִּיצָה וְחֶדְוָה, אַהֲבָה וְאַחְוָה וְשָׁלוֹם וְרֵעוּת. מְהֵרָה ה' אֱלֹהֵינוּ יִשָּׁמַע בְּעָרֵי יְהוּדָה וּבְחוּצוֹת יְרוּשָׁלָיִם, קוֹל שָׂשׂוֹן וְקוֹל שִׂמְחָה, קוֹל חָתָן וְקוֹל כַּלָּה, קוֹל מִצְהֲלוֹת חֲתָנִים מֵחֻפָּתָם, וּנְעָרִים מִמִּשְׁתֵּה נְגִינָתָם. בָּרוּךְ אַתָּה ה', מְשַׂמֵּחַ חָתָן עִם הַכַּלָּה

וזה במקביל לעבודת השם של כל אחד כפי שהתפללנו בראש השנה ויום הכיפורים

ובכן צדיקים יראו וישמחו  ,וישרים יעלוזו ,וחסידים ברינה יגילו , ועולתה תקפץ פיה.

כי השמחה היחידה של האדם שנוצר בצלם זה שמחה של קיום המצוות שהקב"ה נתן לנו כי זה המהות של החיים . וכאשר האדם בוחר בחיים כלומר בוחר בדרך התורה השמחה היא חלק מהחיים., ומי שבוחר בעץ החיים היא התורה . וכך אומר הזוהר הקדוש

וּבִגְלַל זֶה וְאֵת לַהַט הַחֶרֶב הַמִּתְהַפֶּכֶת, וְהַכֹּל כְּדֵי לִשְׁמֹר אֶת דֶּרֶךְ עֵץ הַחַיִּים, שֶׁהִיא תּוֹרָה, שֶׁנֶּאֱמַר בָּהּ (משלי ג) עֵץ חַיִּים הִיא, וְהִיא תּוֹרָה שֶׁבְּעַל פֶּה. אִם זָכָה אָדָם - הִיא סַם חַיִּים שֶׁלּוֹ, וְאִם לָאו - הִיא מִתְהַפֶּכֶת לוֹ לְסַם הַמָּוֶת.

כי כל שמחה אחרת היא באמת לא שמחה היא אשליה שבסופו של דבר נעלמת כמו עשן

סדר רב עמרם גאון (הרפנס) סדר ראש השנה

ובכן צדיקים יראו וישמחו, וישרים יעלוזו, וחסידים ברינה יגילו זה צד אחד והצד השני : ועולתה תקפץ פיה. וכל הרשעה כלה כעשן תכלה כי תעביר ממשלת זדון מן הארץ.