17.11.2017

פרשת תולדות מה הקשר בן ברכת לבן לרבקה לפרשה שלנו ? איך מתברר שלבן קילל את עצמו ? מה המשמעות של שער שונאיו ? מה הקשר לשמשון הנביא ? מה הקשר של שמשון ליצחק ? מה יהיה סופו של עשיו? ‏כ"ח/חשון/תשע"ח

בס"ד
פרשת תולדות מה הקשר בן ברכת לבן לרבקה לפרשה שלנו ? איך מתברר שלבן קילל את עצמו ? מה המשמעות של שער שונאיו ? מה הקשר לשמשון הנביא ? מה הקשר של שמשון ליצחק ? מה יהיה סופו של עשיו? ‏כ"ח/חשון/תשע"ח

כתוב בסוף פרשת בחיי שרה פסוק שיש לו המשך מובהק בפרשת תולדות בראשית פרק כד פסוק ס

וַיְבָרֲכ֤וּ אֶת־רִבְקָה֙ וַיֹּ֣אמְרוּ לָ֔הּ אֲחֹתֵ֕נוּ אַ֥תְּ הֲיִ֖י לְאַלְפֵ֣י רְבָבָ֑ה וְיִירַ֣שׁ זַרְעֵ֔ךְ אֵ֖ת שַׁ֥עַר שֹׂנְאָֽיו:

ואומר המסכתות קטנות מסכת אבות דרבי נתן נוסחא ב פרק מג

עשרה נתנבאו ולא ידעו מה נתנבאו. .... לבן נתנבא ולא ידע מה נתנבא שנאמר ויברכו את רבקה [וגו'] ויירש זרעך את שער שונאיו (שם כ"ד ס') נמצאו מקללין את עצמן ומברכים את רבקה אחותם:

אומר המסכתות הקטנות שהם קללו את עצמן וברכו את רבקה וכדי להבין את הכוונה של לבן אומר הבראשית רבה (תיאודור-אלבק) פרשת חיי שרה פרשה ס

היי לאלפי רבבה ועמדו ממנה אלופין מעשו ורבבה מיעקב [אלופין מעשו אלוף תימן אלוף אומר וגו' (בראשית לו טו), רבבה מיעקב] שנ' רבבה כצמח השדה נתתיך וגו' (יחזקאל טז ז), ויש א' אילו ואילו עמדו מיעקב ובנוחה יאמר שובה י"י רבבות אלפי ישראל (במדבר י לו).

ולפי הדעה הראשונה הם קיללו את עצמם כלומר  קללו את עשיו וברכו את יעקב . וכך מתפרש הפסוק לפי ההבנה הזאת הֲיִ֖י לְאַלְפֵ֣י  זה עשיו   רְבָבָ֑ה זה יעקב   וְיִירַ֣שׁ זַרְעֵ֔ךְ  הכוונה ליעקב אבל יש כאן קושיה כי גם עשיו היה מזרע של רבקה הרי הוא היה האח התאום של יעקב והבן של רבקה . אבל יש הבדל בן עשיו ליעקב  אומר הבראשית פרק כה

(כח) וַיֶּאֱהַ֥ב יִצְחָ֛ק אֶת־עֵשָׂ֖ו כִּי־צַ֣יִד בְּפִ֑יו וְרִבְקָ֖ה אֹהֶ֥בֶת אֶֽת־יַעֲקֹֽב:

כלומר  יעקב הוא שייך יותר לרבקה ולכן כאשר אומר לבן וְיִירַ֣שׁ זַרְעֵ֔ךְ  הכוונה ליעקב ולא לעשיו

וכתוב בבראשית פרק כא

(יב) וַיֹּ֨אמֶר אֱלֹהִ֜ים אֶל־אַבְרָהָ֗ם אַל־יֵרַ֤ע בְּעֵינֶ֙יךָ֙ עַל־הַנַּ֣עַר וְעַל־אֲמָתֶ֔ךָ כֹּל֩ אֲשֶׁ֨ר תֹּאמַ֥ר אֵלֶ֛יךָ שָׂרָ֖ה שְׁמַ֣ע בְּקֹלָ֑הּ כִּ֣י בְיִצְחָ֔ק יִקָּרֵ֥א לְךָ֖ זָֽרַע:

וכך כותב התלמוד בבלי מסכת קידושין דף יח עמוד א

רב חייא בר אבין א"ר יוחנן: עובד כוכבים יורש את אביו דבר תורה, דכתיב: כי ירושה לעשו נתתי את הר שעיר. ודלמא ישראל מומר שאני!

כלומר הגמרא אומרת על עשיו שהוא ישראל מומר הרי נולד ליצחק ולרבקה .

ואומר הדף על הדף קידושין דף יח עמוד א

בשיעורי הגר"ש רוזובסקי ז"ל (בבא בתרא דף קט"ו ע"ב) הקשה על זה דהרי כתב הרמב"ם (פ"י מהל' מלכים הל"ז) דמדכתיב ויתן לך את ברכת אברהם חזינן דרק יעקב הוא בכלל זרע אברהם, ולהכי אין זרע עשיו מצווין על המילה, ואם כן הי' דינו של עשיו כשאר בני נח, ואמאי קרי לי' הכא ישראל מומר. ותירץ דבשעה שנימול עשיו [אך עיין דעת זקנים מבעלי תוס' ר"פ תולדות דעשיו לא נמול ע"ש] אז הי' זרע אברהם ויורשו, ורק אח"כ כשבירך ד' את יעקב נפקע ממנו דין זרע אברהם.

אומר הרב רוזובסקי שאכן עשיו היה ישראל מומר אבל הקב"ה בברכה שלו ליעקב הפקיע מעשיו את השם ישראל כלומר אפשר לתרץ שאומנם הקב"ה הפקיע את השם ישראל אבל לא הפקיע ממנו את זה שהוא יוצא ירך חלצו של יצחק . כלומר יעקב נקרא זרע ועשיו לא נקרא זרע כי הקב"ה הפקיע ממנו את שמו כזרע אברהםב ולכן הברכה של לבן היית על יעקב ולא על עשיו

וממשיכה הברכה של לבן לרבקה   וְיִירַ֣שׁ זַרְעֵ֔ךְ אֵ֖ת שַׁ֥עַר שֹׂנְאָֽיו

וכאן זה ברור כי כך כתוב בבראשית פרק כז

(מא) וַיִּשְׂטֹ֤ם עֵשָׂו֙ אֶֽת־יַעֲקֹ֔ב עַל־הַ֨בְּרָכָ֔ה אֲשֶׁ֥ר בֵּרֲכ֖וֹ אָבִ֑יו וַיֹּ֨אמֶר עֵשָׂ֜ו בְּלִבּ֗וֹ יִקְרְבוּ֙ יְמֵי֙ אֵ֣בֶל אָבִ֔י וְאַֽהַרְגָ֖ה אֶת־יַעֲקֹ֥ב אָחִֽי:

עשיו שונא את יעקב והברכה של לבן שיעקב ירש את שער שונאיו כלומר את עשיו

וכך כותב הספרי במדבר פרשת בהעלותך פיסקא סט

וישקהו (שם /בראשית/ לג ד) נקוד עליו שלא נשקו בכל לבו ר"ש בן יוחי אומר הלכה בידוע שעשו שונא ליעקב אלא נהפכו רחמיו באותה שעה ונשקו בכל לבו

כלומר הברכה של לבן לרבקה היא הברכה שמנבאת את הניצחון של יעקב על עשיו .

ואני רוצה אולי לתת  רמז נוסף לעניין כתוב שַׁ֥עַר שֹׂנְאָֽיו  וכוונת הפשט היא שיעקב ירש את השער של עשיו כלומר את כל הנכסים של עשיו אבל אולי ניתן לפרש את זה בדרך אחרת וקצת מחודשת

כתוב בבראשית פרק כה

(כה) וַיֵּצֵ֤א הָרִאשׁוֹן֙ אַדְמוֹנִ֔י כֻּלּ֖וֹ כְּאַדֶּ֣רֶת שֵׂעָ֑ר וַיִּקְרְא֥וּ שְׁמ֖וֹ עֵשָֽׂו:

ואומר הכתר יונתן בראשית פרשת תולדות פרק כה פסוק כה

(כה) ויצא הראשון אדמוני כולו כאדרת של שיער ויקראו שמו עשיו מן בגלל שנולד כולו גמור בשיער ראשו וזקנו ושיניים וטוחנות:

ואולי נגיד שהשער שלו מרמז על כוחו של עשיו שאולי דומה לכוחו של שמשון שהשער שהיה על ראשו הראה את כוחו אבל כאשר ירד השער הוא היה כאחד האדם ?

וכך נאמר בשופטים פרק טז

(יז) וַיַּגֶּד־לָ֣הּ אֶת־כָּל־לִבּ֗וֹ וַיֹּ֤אמֶר לָהּ֙ מוֹרָה֙ לֹֽא־עָלָ֣ה עַל־רֹאשִׁ֔י כִּֽי־נְזִ֧יר אֱלֹהִ֛ים אֲנִ֖י מִבֶּ֣טֶן אִמִּ֑י אִם־גֻּלַּ֙חְתִּי֙ וְסָ֣ר מִמֶּ֣נִּי כֹחִ֔י וְחָלִ֥יתִי וְהָיִ֖יתִי כְּכָל־הָאָדָֽם:

וכך אומר ההדר זקנים על התורה בראשית פרשת תולדות פרק כה פסוק כה

ויקראו שמו עש"ו. בגימ' שלו"ם ואלמלא קראוהו שלום אין כל בריה יכולה לעמוד לפניו:

כלומר עשיו היה בעל כוח עצום שאם היו קוראים לו שלום שום בריה לא היית יכולה לעמוד בפניו

וכך כותב הריקאנטי בראשית פרשת תולדות פרק כה פסוק כה

(כה) ויצא הראשון אדמוני כלו כאדרת שער ויקראו שמו עשו [שם כה]. עשו הרשע נמשך אחרי פעולת הדין, זהו סוד ועל חרבך תחיה [להלן כז, מ], ועל כן היה אדמוני. והבן אמרו כלו כאדרת שער, הרמז לכחות הטומאה היוצאים ממנו, ולכן צריכין גילוח שנאמר [עיין ישעיה ז, כ] בעת ההיא יגלח יי'.

כלומר השער של עשיו מסמל את הכוח שלו בדיוק כמו שמשון ובעתיד לבא הקב"ה יגלח אותו כלומר יוריד ממנו את כוחו כמו שנאמר בישעיהו פרק ז פסוק כ

בַּיּ֣וֹם הַה֡וּא יְגַלַּ֣ח אֲדֹנָי֩ בְּתַ֨עַר הַשְּׂכִירָ֜ה בְּעֶבְרֵ֤י נָהָר֙ בְּמֶ֣לֶךְ אַשּׁ֔וּר אֶת־הָרֹ֖אשׁ וְשַׂ֣עַר הָרַגְלָ֑יִם וְגַ֥ם אֶת־הַזָּקָ֖ן תִּסְפֶּֽה: ס

ואומר הנביא זכריה פרק יג

(ד) וְהָיָ֣ה׀ בַּיּ֣וֹם הַה֗וּא יֵבֹ֧שׁוּ הַנְּבִיאִ֛ים אִ֥ישׁ מֵחֶזְיֹנ֖וֹ בְּהִנָּֽבְאֹת֑וֹ וְלֹ֧א יִלְבְּשׁ֛וּ אַדֶּ֥רֶת שֵׂעָ֖ר לְמַ֥עַן כַּחֵֽשׁ:

(ה) וְאָמַ֕ר לֹ֥א נָבִ֖יא אָנֹ֑כִי אִישׁ־עֹבֵ֤ד אֲדָמָה֙ אָנֹ֔כִי כִּ֥י אָדָ֖ם הִקְנַ֥נִי מִנְּעוּרָֽי:

ואומר המלבי"ם זכריה פרק יג פסוק ד

(ד) והיה ביום ההוא יבושו הנביאים. שהם עצמם יבושו איש מחזיונו שיכירו שהוא חזון שקר ואליל ופעולת כח הדמיון, ולא ילבשו אדרת שער למען כחש שלא ילבשו אדרת שער שהיה מלבוש מיוחד לנביאים ונזירים למען יוכל להכחיש ולומר שאינו נביא, ושיעור הכתוב:

כלומר הורדת האדרת שער תבוא בזמן שאותם אנשים שהתיימרו להיות נביאים אבל נתקלו במציאות שונה ממה שהם נבאו וזה יהיה הסוף של עשיו כלומר הורדת האדרת שער שלו .

ואם כן עכשיו ניתן לפרש את הפסוק בצורה מחודשת וְיִירַ֣שׁ זַרְעֵ֔ךְ אֵ֖ת שַׁ֥עַר שֹׂנְאָֽיו

הכוונה שאת הכוח של עשיו הטמון בשער שלו יעקב ירש אותו ויוריד אותו מכוחו בדיוק כמו ששמשון ירד מכוחו כאשר גלחו את שערו .

ואת הקשר של שמשון ליצחק אומר החומת אנך שופטים פרק טז

וינקרו את עיניו. רז"ל אמרו שמשון הלך אחר עיניו לפיכך נקרו פלשתים את עיניו. וכבר כתבנו לעיל שהגיד הרב הקדוש מהר"ש מאסטרפולי ז"ל שהוא לתקן מה שהיה גרמא ליצחק אבינו עליו השלום שיהיה סומא:

כלומר יש איזה קשר בן שמשון ליצחק אבי עשיו ויעקב , אם כך המעגל נשלם ויש לנו הבנה מחודשת בברכה של לבן לרבקה .

נשאר לפרש דבר אחד שאומר המסכתות הקטנות דרבי נתן נמצאו מקללין את עצמן  מה הקשר של לבן לעשיו ?

וכבר כתבתי על כך בעבר שלבן ובלעם הם ההמשך של הנפילים שלימדו את לבן ובלעם את כל התורה שלהם תורת הקסמים והכשפים . עמלק שיצא מעשיו הוא התוצר של השילוב של בלעם ובלק ולכן יש כאן המשך ישיר מלבן לעמלק ולכן המדרש אומר שהם קללו את עצמם .