10.3.2014

פורים האם מרדכי היה כהן ? 1 ‏י'/אדר א/תשע"ד


בס"ד   

פורים  האם מרדכי היה כהן ?  1    ‏י'/אדר א/תשע"ד

 

בחיבורי האחרון הבאתי מהלך שמרדכי לבש בגדי כהן גדול  את אותם הבגדים שלבש אחשורוש בסעודה שערך וכפי שהגמרא כתבה   במגילה   י"ב א . וזה חידוש גדול שלא מצאתי לו סימוכין מראשונים או אחרונים . אבל בכל מקרה אביא את היסוד לחידוש הזה מעבר למה שכתבתי שאנחנו רואים את המלה יקר שמופיעה בבגדי אדם ראשון בכותנות העור , בבגדי כהן גדול , בבגדי אחשורוש , ופעמים מופיע המלה ביקרו בפסוקים המתארים את  המן לוקח את מרדכי עם סוס המלך .

וכעת ננסה להביא הוכחות נוספות :

1.      וכתוב במגילת אסתר פרק ו (ח) יָבִיאוּ לְבוּשׁ מַלְכוּת אֲשֶׁר לָבַשׁ בּוֹ הַמֶּלֶךְ.   ואיזה לבוש לבש המלך ? הרי ברור שבתחילת המגילה מדובר בבגדי כהן גדול כמו שבבלי במגילה מפרש .

2.      יש הקבלה מדהימה בן מתן תורה בסיני לבין קבלת התורה מרצון במגילה והבאתי בעבר לפחות 7 דברים שבהם יש זהות בן שני הארועים והעיקר  כתוב אסתר פרק ה :

וַיְהִי בַּיּוֹם הַשְּׁלִישִׁי וַתִּלְבַּשׁ אֶסְתֵּר מַלְכוּת  וכך כתוב במתן תורה וכותב התוספות מסכת מגילה דף טו עמוד א : "ביום השלישי - בזכות תורה נביאים וכתובים א"נ כהנים לוים וישראלים אי נמי משה ואהרן ומרים אי נמי שלישי דמתן תורה."  ולכן יש לומר שצריך להיות הקבלה בין משה לבין מרדכי

ונראה כמה דברים מהמקורות :

  • בראשית רבה (וילנא) פרשת נח פרשה ל

הן האדם היה, מתוקן למיתה, נחש היה מתוקן לפורענות, קין היה מתוקן לגלות, איוב היה מתוקן ליסורין, נח היה מתוקן לנס, משה היה מתוקן לגואל, מרדכי היה מתוקן לגאולה,

  • אסתר רבה (וילנא) פרשה ו :

איש יהודי היה בשושן הבירה, איש מלמד שהיה מרדכי שקול בדורו כמשה בדורו

  • זוהר כרך א (בראשית) פרשת וישלח דף קסט עמוד א

ובגין כך כתיב (ישעיה מ"ט) ויאמר לי עבדי אתה ישראל אשר בך אתפאר (ס"א כתיב גם את השני גם את השלישי וגו' שלש פעמים גם רמז לשלש גאולות על ידי שלשה צדיקים משה מרדכי משיח שעתיד לגאלנו בקרוב):

כמו כן מופיע במדרש שכל הנס של מגילת אסתר היה בסיוע של משה עם אליהו הנביא

  • אסתר רבה (וילנא) פרשה ז

חזר אליהו ואמר לו למשה אי רועה נאמן כמה פעמים עמדת על הפרץ לישראל ובטלת גזירתם לבלתי השחית שנאמר (תהלים ק"ו) לולי משה בחירו עמד בפרץ לפניו להשיב חמתו מהשחית, מה תענה על הצרה הזאת (ישעיה ל"ז) כי באו בנים עד משבר וגו', אמר לו משה כלום יש אדם כשר באותו הדור אמר לו יש ושמו מרדכי, אמר לו לך והודיעו כדי שיעמוד הוא משם בתפלה ואני מכאן ונבקש רחמים עליהם לפני הקדוש ברוך הוא, אמר לו רועה נאמן כבר נכתבה אגרת כלייה על ישראל, אמר לו משה אם בטיט היא חתומה, תפלתנו נשמעת, ואם בדם נחתמה מה שהיה הוא, אמר לו בטיט היא חתומה, אמר לו משה רבינו לך והודיע למרדכי, מיד הלך והודיע למרדכי, הה"ד ומרדכי ידע את כל אשר נעשה ויקרע מרדכי את בגדיו, כיון שהגידו לאסתר מיד ותתחלחל המלכה מאד, מהו ותתחלחל מלמד שפרסה נדה.

 

ולכן יש לומר שצריך להיות הקבלה בן משה למרדכי

משה היה מלך וכמו כן היה ספק כהן גדול (מחלוקת בגמרא ) אז צריך להגיד שמרדכי היה מלך הרי לבש את בגדי המלך רכב על סוסו וצריך אולי להגיד שהיה ספק כהן .

 

הגמרא במגילה יב ב  מסתפקת מה היחוס של מרדכי ויש שם כמה תרוצים ואין מסקנה ברורה אבל לציור שהוא משבט בנימין ניתן לתרץ את התרוץ מגמרא אחרת

דף על הדף ברכות דף יט עמוד ב

בגמ': דאמר ר' אלעזר בר צדוק מדלגין היינו על גבי ארונות של מתים.

וברש"י: דהא ר' אלעזר בר צדוק כהן הוה וכו' ע"כ. הנה בתענית (יב ע"א) איתא אר"א ברבי צדוק אני מבני בניו של סנאב בן בנימין וכו'. וכתב רש"י: בן בנימין, משבט בנימין ע"כ, והוכיח מזה בתוספות חדשים על מגילת תענית (פרק ה) דתרי ר' אלעזר בר צדוק היו, ואחד היה כהן והשני משבט בנימין בא עיין שם, אבל בספר פתח עינים כאן כתב בשם תוספות ישנים (כ"י), דרק ר"א בר צדוק אחד היה, וכהן היה, אלא שמצד אמו היה מבני בנימין וכו', ע"ש.

 

וגם כאן נתרץ שאימו של מרדכי היתה מבנימין לפי התירוץ של הפתח עינים .

ויש עוד קושיות על זה כמו כשאמרה אבתר כאשר אבדתי אבדתי ואם היה כהן היתה נאסרת מיד לפני כן ויש אריכות בדבר ואין זה המקום ללבן הנושא.

3.      יש קושיה של מראה יחזקל איך לבש מרדכי שעטנז והוא מתרץ תירוץ שניתן להגיד קרוב מאוד להגיד שבאמת לבש בגדי כהן גדול מראה יחזקאל שמות פרשת תרומה

שושנת יעקב צהלה כו', דלכאורה קשה דמרדכי לבש שעטנז דכתיב [אסתר ח טו] ותכריך בוץ וארגמן דהוא צמר ופשתים גם תכלת וחור כו', אבל הענין הוא דאיתא בזה"ק פ' קדושים [ח"ג פ"ז ע"א] ע"פ דרשה צמר ופשתים דהכהן גדול הלך לפני ולפנים בשעטנז משום דשם האורות מתייחדין, והיינו דקין והבל היו ב' הפכיים דקין הביא זרע פשתן והבל הביא מבכורות צאנו, אבל כשאין פירוד אז הם מתייחדין אשא חיורא ואשא סומקא ע"י אשא תכלא שהוא מראה התכלת הרקיע שעל ראשי החיות כנודע, וע"כ כאן בנס פורים שקבלו התורה עליהם במסירת הנפש ונתאחדו האורות לכך הותר למרדכי ללבוש שעטנז,

אבל לשיטתי ניתן להגיד בפשטות לפי התירוץ של הגמרא יומא סט א "בגדי כהונה קשין הן " כלומר אין בהם איסור שעטנז . והכונה באבנט של כהן גדול . או ניתן להגיד שהמראה יחזקל מדבר בפעם השניה שמרדכי יצא ואז זה היה שעטנז .

4.      נס פורים הוא נס של נהפוך הוא . אחשורוש שהיה מלך העולם וכמו שהגמרא כותבת מושל בכיפה (הכונה בכל העולם) רצה לשלוט גם בעליונים ולכן לבש את בגדי כהן גדול המסמל שליטה בעליונים ומסמל את כבודו של הקדוש ברוך הוא ולכן גם השתמש בכלי השרת . והנהפוך הוא שמרדכי רכב על סוס המלך כלומר סמל השלטון של כל העולם ולכן צריך להגיד היות ואחשורוש לבש בגדי כהן גדול הנהפוך הוא שמרדכי ילבש את בגדי כהן גדול להראות לכולם את נצחון העם היהודי והנס הגדול .

5.      לפני קבלת תורה יש מלחמה עם עמלק שפוגם בכסא הכבוד . משה נלחם בעמלק וגם מרדכי נלחם בעמלק . שמות פרק יז :

(י) וַיַּעַשׂ יְהוֹשֻׁעַ כַּאֲשֶׁר אָמַר לוֹ מֹשֶׁה לְהִלָּחֵם בַּעֲמָלֵק וּמֹשֶׁה אַהֲרֹן וְחוּר עָלוּ רֹאשׁ הַגִּבְעָה:

(יא) וְהָיָה כַּאֲשֶׁר יָרִים מֹשֶׁה יָדוֹ וְגָבַר יִשְׂרָאֵל וְכַאֲשֶׁר יָנִיחַ יָדוֹ וְגָבַר עֲמָלֵק:

אבל למרדכי לא היה עוזרים והיה צריך כלים נוספים להלחם בעמלק וצריך להגיד שהשתמש בכלים כמו שמופיע בגמרא יומא סט א שבו יצא שמעון כהן גדול עם בגדי כהן גדול לקראת אלכסנדר מוקדון

 [רבינו] בחיי שמות פרק לא

וע"ד המדרש: (יומא עב ב) "ואת בגדי השרד", אלמלא הם לא נשתייר משונאיהם של ישראל שריד ופליט, וכן דרשו רז"ל במסכת יומא פרק בא לו: (יומא סט א) מעשה בימי אלכסנדרוס מוקדון שנתעטף שמעון הצדיק כהן גדול בבגדי כהונה ויצא לקראתו, וכיון שראהו המלך ירד מעל מרכבתו והשתחוה לו, אמרו לו עבדיו: מלך כמותך ישתחוה ליהודי זה, אמר להם: דמות דיוקנו מנצח לפני בעת מלחמתי,

פרוש מרדכי השתמש בבגדי כהן גדול  במלחמתו הצפויה מול המן זה עמלק .

 

לסיכום יש הרבה סיבות לחשוב שמרדכי לבש בגדי כהן גדול אבל זה קצת פלא שחוץ מהמראה יחזקל שמדבר על זה לא באופן ישיר עוד לא מצאתי ראשון או אחרון שידבר על זה . ורק באתי לעורר את המחשבה .

שיהיה לכם יום טוב ןפורים שמח

 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה