27.6.2014

מהם המרכיבים של מי חטאת של פרה אדומה כיצד הם קשורים למשכן ומה המיוחד במרכיבים אלו ‏כ"ט/סיון/תשע"ד


בס"ד

מהם המרכיבים של מי חטאת של פרה אדומה כיצד הם קשורים למשכן ומה המיוחד במרכיבים אלו ‏כ"ט/סיון/תשע"ד

 

במדבר פרק יט

(ו) וְלָקַח הַכֹּהֵן עֵץ אֶרֶז וְאֵזוֹב וּשְׁנִי תוֹלָעַת וְהִשְׁלִיךְ אֶל תּוֹךְ שְׂרֵפַת הַפָּרָה:

בו ננסה להבין למה הקדוש ברוך הוא בחר בשלושת המרכיבים הללו ?

אומר שמות רבה (וילנא) פרשת תרומה פרשה לה

א ועשית את הקרשים למשכן, הה"ד (תהלים קד) ישבעו עצי ה' ארזי לבנון אשר נטע, הרבה בריות ברא הקדוש ברוך הוא בעולמו ולא היה העולם ראוי להשתמש בהן וגנזן הקדוש ברוך הוא מן העולם, ואיזה זה אור שנברא ביום ראשון, ....והרבה בריות ברא הקדוש ב"ה בעולם ולא היה העולם ראוי להשתמש בהן והיו ראויין להגנז ולא נגנזו מפני כבוד הקדוש ברוך הוא ואיזה זה זהב, .....א"ר שמעון בן לקיש לא היה העולם ראוי להשתמש בזהב ולמה נברא בשביל המשכן ובשביל בהמ"ק =בית המקדש= שנאמר וזהב הארץ ההיא טוב כמה דאת אמר (דברים ג) ההר הטוב הזה והלבנון, שבעה זהבים היו בבית המקדש, זהב טוב, זהב טהור, זהב שחוט, זהב סגור, זהב מזוקק, זהב פרווים, זהב מופז, זהב טוב כמשמעו, וטהור שהיו מכניסין אותו לכור ואינו חסר כלום, זהב שחוט, שהיה נמשך כחוט והיו סכין בו כשעוה הנתונה על גבי פנקס, זהב סגור, שהיה סוגר כל הזהבים שהיו שם, זהב מזוקק, שהיו טוחין בו את הכתלים והרי כתוב (ד"ה =דברי הימים= א כט) כסף מזוקק לטוח בו קירות הבתים למה קורין אותו כסף שהיה מכסיף כל הזהבים שהיו שם, זהב מופז, ר' פטריקי אחיו של ר' דרוסאי אומר שהיה דומה לגפרית הזו שהיא מוצתה באש, זהב פרוים, ארשב"ל שהיה דומה לדם הפרים, וי"א שהיה עושה פירות, ואף הארזים היו ראויין להגנז ולא נגנזו, א"ר חנינא לא היה העולם ראוי להשתמש בארזים אלא לא נבראו אלא בשביל המשכן ובשביל בהמ"ק שנא' (תהלים קד) ישבעו עצי ה' ארזי לבנון אשר נטע

אנו רואים אור שגנז הקדוש ברוך הוא ושני דברים שלא גנז זהב ועצי ארז אבל היה ראוי להיגנז. כי הם מרכיבים גבוהים של הבריאה .

אני רוצה להוכיח שתולעת שני מסמל את הזהב וזה מה שנקרא בגמרא זהב פרוים

אומר הרשב"ם שמות פרק כה

(ד) ותולעת שני - צמר הצבוע בצבע אדום קרוי תולעת. והצבע קרוי שני. כדכת' אנשי חיל מתולעים, מלובשים בגדים צבועים. וכן האמונים עלי תולע, בגד צבוע. וכן מוכיח אם יהיו חטאיכם כשנים כשלג ילבינו אם יאדימו כתולע כצמר יהיו.

פרוש תולעת ששני זה גוון של אדום . ובתלמוד בבלי מסכת יומא דף מה עמוד א

שדומה לפז, זהב שחוט - שנטוה כחוט, זהב סגור - בשעה שנפתח כל החנויות נסגרות, זהב פרוים - שדומה לדם הפרים. רב אשי אמר: חמשה הן, וכל חד וחד אית ביה זהב וזהב טוב. תניא נמי הכי: בכל יום היה זהבה ירוק והיום אדום, והיינו זהב פרוים שדומה לדם הפרים.

והפסיקתא רבתי (איש שלום) פיסקא כ - פ' מתן תורה

חזר לאחוריו וראה גדוד שהם לובשים לבושים לא אדום ולא ירוק, אמר לו זו היא תולעת שני,

כלומר הטווח של גוני תולעת שני לא אדום ולא ירוק וזה בדיוק מה שמתואר בזהב פרוים והיה לו תכונה נוספת שהיה עושה פירות כלומר נותן חיים .

כלומר הקדוש ברוך  הוא בחר בשני הדברים שהיו אמורים להיות גנוזים ,אבל בשביל כבוד הקדוש ברוך הוא לא נגנזו ,ונבראו במיוחד בשביל המשכן .

וזה הקשר של פרה אדומה למשכן , היא צריכה להישחט מול המשכן ותערובת הפרה עם שני הרכיבים הקשורים למשכן מרכיבים את מי החטאת .

המשכן מסמל את בריאת העולם ומי החטאת מסמל את היכולת להוציא את המוות מן החי או להחיות את "המת "

ויש מרכיב נוסף במי חטאת וזה האזוב .

מהותו של האזוב זה חיבור . הוא מחבר את כל המרכיבים ביחד . ואומר חשוקי חמד סוכה דף יא עמוד ב

רבי יהודה אומר אגוד כשר, שאינו אגוד פסול, מאי טעמא דרבי יהודה יליף לקיחה לקיחה מאגודת אזוב, כתיב התם 'ולקחתם אגדת אזוב', וכתיב הכא 'ולקחתם לכם ביום הראשון', מה להלן באגודה אף כאן נמי באגודה.

 

כמו שצריך לאגוד את האזוב לומדים לאגוד את 4 המינים . וכמו כן אנו רואים שהאזוב מופיע כדבר  שגורם לחיים ולא למוות

 

שמות פרק יב

 

(כב) וּלְקַחְתֶּם אֲגֻדַּת אֵזוֹב וּטְבַלְתֶּם בַּדָּם אֲשֶׁר בַּסַּף וְהִגַּעְתֶּם אֶל הַמַּשְׁקוֹף וְאֶל שְׁתֵּי הַמְּזוּזֹת מִן הַדָּם אֲשֶׁר בַּסָּף וְאַתֶּם לֹא תֵצְאוּ אִישׁ מִפֶּתַח בֵּיתוֹ עַד בֹּקֶר:

אגודת האזוב  עם הדם היא שנתנה חיים לעם ישראל .

לסיכום אנחנו רואים שהאזוב איגד בין תולעת שני – זהב פרוים ,עץ הארז ופרה אדומה למי חטאת שנותנים חיים שגורמים לאיש טמא מת להיות טהור . וכל המרכיבים הם דברים גבוהים שנבראו לשם המשכן והיו ראויים לגניזה על ידי הקדוש ברוך הוא  ואולי במרכיבים אלו נמצא הסוד הגדול של פרה אדומה

 

 

 

 

 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה