4.7.2014

ברצוני לנסות לבחון ולהבין הטעם של המלחמה של בלק ובלעם בעם ישראל כיצד זה קשור לעמלק וכיצד זה קשור למצוות ציצית ‏ו'/תמוז/תשע"ד


בס"ד
ברצוני לנסות לבחון ולהבין הטעם של  המלחמה של בלק ובלעם בעם ישראל כיצד זה קשור לעמלק וכיצד זה קשור למצוות ציצית  ‏ו'/תמוז/תשע"ד

 

אם נסתכל בעיון ,בתורה  מופיע 26  פסוקים שבו מופיע גם בלעם ובלק כמו  

במדבר פרק כב

(ז) וַיֵּלְכוּ זִקְנֵי מוֹאָב וְזִקְנֵי מִדְיָן וּקְסָמִים בְּיָדָם וַיָּבֹאוּ אֶל בִּלְעָם וַיְדַבְּרוּ אֵלָיו דִּבְרֵי בָלָק:

בפסוק אחד  יש בלק נוסף ובפסוק אחר בלעם נוסף

במדבר פרק כב

(לה) וַיֹּאמֶר מַלְאַךְ יְקֹוָק אֶל בִּלְעָם לֵךְ עִם הָאֲנָשִׁים וְאֶפֶס אֶת הַדָּבָר אֲשֶׁר אֲדַבֵּר אֵלֶיךָ אֹתוֹ תְדַבֵּר וַיֵּלֶךְ בִּלְעָם עִם שָׂרֵי בָלָק:

במדבר פרק כב

(יח) וַיַּעַן בִּלְעָם וַיֹּאמֶר אֶל עַבְדֵי בָלָק אִם יִתֶּן לִי בָלָק מְלֹא בֵיתוֹ כֶּסֶף וְזָהָב לֹא אוּכַל לַעֲבֹר אֶת פִּי יְקֹוָק אֱלֹהָי לַעֲשׂוֹת קְטַנָּה אוֹ גְדוֹלָה:

ופסוק אחר מופיע פעמים בלק בלעם

במדבר פרק כג

ב) וַיַּעַשׂ בָּלָק כַּאֲשֶׁר דִּבֶּר בִּלְעָם וַיַּעַל בָּלָק וּבִלְעָם פָּר וָאַיִל בַּמִּזְבֵּחַ

ועוד פסוק שמופיע  פעמים בלק בלעם

במדבר פרק כד

(י) וַיִּחַר אַף בָּלָק אֶל בִּלְעָם וַיִּסְפֹּק אֶת כַּפָּיו וַיֹּאמֶר בָּלָק אֶל בִּלְעָם לָקֹב אֹיְבַי קְרָאתִיךָ וְהִנֵּה בֵּרַכְתָּ בָרֵךְ זֶה שָׁלֹשׁ פְּעָמִים:

ועוד 2 פסוקים  שבו מופיע בלעם לבלק  ובלק לבלעם

במדבר פרק כג

(ג) וַיֹּאמֶר בִּלְעָם לְבָלָק הִתְיַצֵּב עַל עֹלָתֶךָ וְאֵלְכָה אוּלַי יִקָּרֵה יְקֹוָק לִקְרָאתִי וּדְבַר מַה יַּרְאֵנִי וְהִגַּדְתִּי לָךְ וַיֵּלֶךְ שֶׁפִי:

במדבר פרק כב

(מ) וַיִּזְבַּח בָּלָק בָּקָר וָצֹאן וַיְשַׁלַּח לְבִלְעָם וְלַשָּׂרִים אֲשֶׁר אִתּוֹ:

 

סה"כ אם אנחנו סופרים  את הזוגות  זה 31 זוגות  של בלק בלעם

ובו נבין למה כל כך חשוב החיבור בין בלק לבלעם אומר  השם משמואל שמות פרשת תצוה וזכור

נראה הטעם של הזכרת מחיית עמלק בתורה ובנביאים ובכתובים, דהנה בזוהר (פ' בלק) דבלעם עם בלק התפארו דבלעם שתי האותיות האחרונות משמו הן הראשונות משם עמלק, ובלק שתי האותיות האחרונות משמו הן האחרונות מעמלק, ועוד שם בזוהר דבלעם כחו הי' במלולא ובלק בעובדא, ומוכח דכחו של עמלק הי' בשניהם במלולא ובעובדא. וע"כ בלעם דהי' בו שתי האותיות הראשונות שבשמו הי' כחו במלולא שכח הדיבור הוא נעלה ונכבד מכח המעשה, ומתיחס לשתי האותיות הראשונות משמו. ובלק דכחו הי' בעובדא היו לו שתי האותיות האחרונות.

החיבור בין בלק לבלעם זה עמלק  כל אחד יש לו תכונות שונות אבל החיבור נותן לנו את עמלק. ומה גורם עמלק ?

רש"י שמות פרשת בשלח פרק יז פסוק טז

כי יד על כס יה - ידו של הקדוש ברוך הוא הורמה לישבע בכסאו להיות לו מלחמה ואיבה בעמלק עולמית, ומהו כס, ולא נאמר כסא, ואף השם נחלק לחציו, נשבע הקדוש ברוך הוא שאין שמו שלם ואין כסאו שלם עד שימחה שמו של עמלק כולו, וכשימחה שמו יהיה השם שלם והכסא שלם, שנאמר (תהלים ט ז) האויב תמו חרבות לנצח, זהו עמלק שכתוב בו (עמוס א יא) ועברתו שמרה נצח, (תהלים שם) וערים נתשת אבד זכרם המה, מהו אומר אחריו (תהלים ט ח) וה' לעולם ישב, הרי השם שלם, (תהלים שם) כונן למשפט כסאו, הרי כסאו שלם:

ההתחברות של בלק ובלעם הם עמלק גורמים שכסאו של הקדוש ברוך הוא לא שלם .

וכדי שעם ישראל  יגרום לשלמות של כסאו של הקדוש ברוך הוא צריך למלא בשלמות את כל המצוות ואחת מהם מחית עמלק . אבל לא ניתן למחות את עמלק ולא לקים את כל המצוות כי מחיית עמלק זה רק לאחר שיהיה מנוחה לעם ישראל מאויביו כלומר  מחית עמלק זה לאחר שלמות של עם ישראל

 

 

דברים פרק כה

 

(יט) וְהָיָה בְּהָנִיחַ יְקֹוָק אֱלֹהֶיךָ לְךָ מִכָּל אֹיְבֶיךָ מִסָּבִיב בָּאָרֶץ אֲשֶׁר יְקֹוָק אֱלֹהֶיךָ נֹתֵן לְךָ נַחֲלָה לְרִשְׁתָּהּ תִּמְחֶה אֶת זֵכֶר עֲמָלֵק מִתַּחַת הַשָּׁמָיִם לֹא תִּשְׁכָּח: פ

וכדי שנוכל לעשות את כל המצוות הקדוש ברוך הוא נתן לנו  את מצות ציצית  

תלמוד ירושלמי (וילנא) מסכת ברכות פרק א

תני בשם ר"מ וראיתם אותה אין כתיב כאן אלא וראיתם אותו מגיד שכל המקיים מצות ציצית כאלו מקבל פני שכינה מגיד שהתכלת דומה לים והים דומה לעשבים ועשבים דומין לרקיע ורקיע דומה לכסא הכבוד והכסא דומה לספיר דכתיב [יחזקאל י א] ואראה והנה על הרקיע אשר על ראש הכרוב כאבן ספיר כמראה דמות כסא

כלומר כדי לגרום לשלמות של כסא הכבוד צריך לעשות את המצוות כולם וכדי שנוכל לעשות את זה אנחנו צריכים לראות את היעד שצריך להגיע אליו  וזה כסא הכבוד ,ובזה יש את הסוד של מצוות ציצית שגורמת לנו להגיע בהבנה עד כסא הכבוד וזה גורם לנו לשאוף לעשות את כל המצוות כדי שכסא הכבוד יהיה שלם שנוכל למחות את זכר עמלק . יש מאבק בין עמלק ובין עם ישראל

המספר  32 קשור למצות ציצית

מדרש אגדה (בובר) בראשית פרשת בראשית - נח פרק ו

[ו] וינחם ה'. שנתחרט שעשה אדם בארץ, לפי שהלכו אחר מחשבות לבם: ויתעצב אל לבו. שהיה כועס על התורה שמתחלת בבי"ת ומסיימת בלמ"ד והוא לב, ותורה כלולה בלב, וגם בחוטי ציצית ל"ב חוטין, על כן אמרו מצות ציצית שקולה כנגד כל התורה:

וראינו שהזוג בלק בלעם זה רק 31  ובעצם 30 זוגות וזוג אחד מפורד

כלומר יש מלחמה על כסא הכבוד אבל לעם ישראל יש יתרון לו יש  32 חוטים  והזוג בלק בלעם זה רק 31

אבל יש  מלחמה קשה ורק לעתיד לבא שלא יישאר זכר לעמלק רק אז כסא הכבוד יהיה שלם

ואומר תורת המנחה פרשת תצוה / דרשה כח עמוד 311

כך הקדוש ברוך הוא היתה לו חמדה גנוזה באוצרותיו והיא התורה, ורצה ליתנה לישראל שהוא בנו בכורו, והיה חושש שמא יבזבזו אותה, ולא היה יכול ליסרם ולהעציבם כי נער ישראל ויאהבהו, ולמנות עליהם אחד מן השרים והכוחות הפנימיות אי אפשר שגם הם כולם רחמנים ומרחמים על הבן, ויחנכו הנער על פי דרכו הרכה והענוגה. מה עשה, משך כח אחד חיצוני מצד שמאל, והושיבו תחת כסא הכבוד במקום מחנה ישראל שמשם הוא מקור ישראל ודמות דקיונו של יעקב חקוקה בכסא הכבוד, ונתן לו רשות לרדות את ישראל כדי שישמרו התורה. הה"ד (במדבר יג כט) עמלק יושב בארץ הנגב, שהוא הדרום, וכת' (עובדיה ט) וחתו גבוריך תימן וגו', ואין זה מקומו, כי בצפון היה ומשכו הקדוש ברוך הוא מן הצפון לדרום מקום תחנותם של ישראל, מקור מעיין התורה, דכת' מימינו אש דת למו, וכת' (חבקוק ג ג) אלוה מתימן יבוא וגו'. והוא לעולם רצועת מרדות לישראל להחזירן למוטב.

יהיה רצון שהציצית תיתן לנו את התבונה להדבק בתורה ולקיים את כל המצוות כדי שנוכל להגיע לזמן שכסא הכבוד יהיה שלם

 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה