27.6.2014

והזה הטהור על איש טמא . הטהור המתעסק במי חטאת נטמא והטמא נטהר מדוע ? ננסה לתת טעם לדבר מדוע זה פועל ככה ולבדוק האם ניתן להבין את הטעם בשכל האנושי ‏כ"ט/סיון/תשע"ד



והזה הטהור על איש טמא . הטהור המתעסק במי חטאת נטמא והטמא נטהר  מדוע ?  ננסה לתת טעם לדבר מדוע זה פועל ככה ולבדוק האם ניתן להבין את  הטעם בשכל  האנושי  ‏כ"ט/סיון/תשע"ד


במדבר פרק יט


(יא) הַנֹּגֵעַ בְּמֵת לְכָל נֶפֶשׁ אָדָם וְטָמֵא שִׁבְעַת יָמִים:


(יב) הוּא יִתְחַטָּא בוֹ בַּיּוֹם הַשְּׁלִישִׁי וּבַיּוֹם הַשְּׁבִיעִי יִטְהָר וְאִם לֹא יִתְחַטָּא בַּיּוֹם הַשְּׁלִישִׁי וּבַיּוֹם הַשְּׁבִיעִי לֹא יִטְהָר:


הקדוש ברא את העולם בשבעה ימים  ועשרה מאמרות


משנה מסכת אבות פרק ה


[א] בעשרה מאמרות נברא העולם ומה תלמוד לומר והלא במאמר אחד יכול להבראות אלא להפרע מן הרשעים שמאבדין את העולם שנברא בעשרה מאמרות וליתן שכר טוב לצדיקים שמקיימין את העולם שנברא בעשרה מאמרות:


פרוש  המשנה : הקדוש ברוך הוא ברא את העולם בעשרה מאמרות כדי שיוכל לתת עונש לרשעים כלומר לגלגל את העולם חזרה למצב הראשוני של בריאת העולם וכמו כן לגלגל למעלה את העולם למצב של גן עדן וזה לתת שכר לצדיקים . כלומר מעשה הבריאה הוא לא מצב סטטי אלה מצב שמשתנה לפי מעשי האדם . במבול הקדוש ברוך הוא גלגל את העולם חזרה למצב של תוהו ובהו


כלומר החיים נבראים בשבעה ימים וגם לעבור מחיים למות זה שבעה ימים כי גלגול החיים חזרה לתוהו ובוהו זה תהליך של 7 ימים


ולכן אדם שנגע במת לכאורה  "נדבק בו המוות"  ולכן הוא צריך לעבור תהליך של חזרה לחיים של 7 ימים .


אומר צרור המור בראשית פרק ב


ולכן רצה השם להביא מבול ממים לחזור העולם תהו ובהו כמו שהיה מתחילה שהיה העולם מכוסה ממים עד שאמר יקוו המים.


פרוש :  הקדוש ברוך הוא גלגל חזרה את העולם למצב הראשוני שלו למצב של תוהו ובהו .  וכן כתוב


מפורש שהקדוש ברוך הוא התאבל על מות  העולם שבעה ימים .


ואומר התלמוד ירושלמי (וילנא) מסכת מועד קטן פרק ג הלכה ה


ר' יעקב בר אחא בשם ר' זעירה שמע לה מן הדא [ויקרא ח לה] ופתח אהל מועד תשבו יומם ולילה שבעת ימים ושמרתם את משמרת משכן ה' כשם ששימר הקדוש ברוך הוא על עולמו שבעה כך אתם שמרו על אחיכם שבעה.


כלומר ליצור חיים זה שבעה ימים ליצור מוות זה שבעה ימים .


תהליך של חיים ומוות שזורים זה בזה והקדוש ברוך  הוא רוצה שנבין שגם חיים וגם מוות זה תהליך ,מצב ,לא דבר סופי . כמו מקל שיש לו שני צדדים צד אחד מוות וצד אחד חיים . ולכן הקדוש ברוך הוא ציוה בפרשה  במדבר פרק יט


(ג) וּנְתַתֶּם אֹתָהּ אֶל אֶלְעָזָר הַכֹּהֵן וְהוֹצִיא אֹתָהּ אֶל מִחוּץ לַמַּחֲנֶה וְשָׁחַט אֹתָהּ לְפָנָיו:


(ד) וְלָקַח אֶלְעָזָר הַכֹּהֵן מִדָּמָהּ בְּאֶצְבָּעוֹ וְהִזָּה אֶל נֹכַח פְּנֵי אֹהֶל מוֹעֵד מִדָּמָהּ שֶׁבַע פְּעָמִים:


כלומר השחיטה של הפרה זה מוות אבל זה התחלה של חיים אחרים ולכן הוא מזה 7 פעמים כדי להביא אותה לצד השני של "המקל " של החיים .


והקדוש ברוך הוא מצווה את אלעזר הכהן לשחוט את הפרה אל נוכח פני אוהל מועד .


ושוב פעם זה המקל ויש לו שני קצוות  בצד אחד יש חיים ובצד אחד ומוות . אוהל מועד מסמל לאחר מתן תורה את החיים כי לוחות הברית שנתן הקדוש ברוך הוא לעם ישראל נמצאים שם  והקדוש ברוך הוא נתן תנאי לעם ישראל אם יש תורה יש חיים ,אם אין תורה אין חיים ,והעולם לא יתקיים ויחזור לתוהו . ובבבלי מסכת עבודה זרה דף ב עמוד ב


דכתיב: +שמות יט+ ויתיצבו בתחתית ההר, ואמר רב דימי בר חמא: מלמד שכפה הקדוש ברוך הוא הר כגיגית על ישראל, ואמר להם: אם אתם מקבלין את התורה - מוטב, ואם לאו - שם תהא קבורתכם!


לכן שחיטת פרה פסולה אם לא נשחטה אל פני אוהל מועד כי המהות של מות הפרה זה חיים . ואוהל מועד זה הסמל של החיים ואם אין קשר בין שחיטת הפרה לאוהל מועד כלומר קשר בין החיים למוות זה פסול ,זה פשוט לא יעבוד .


במדבר פרק יז


 (כג) וַיְהִי מִמָּחֳרָת וַיָּבֹא מֹשֶׁה אֶל אֹהֶל הָעֵדוּת וְהִנֵּה פָּרַח מַטֵּה אַהֲרֹן לְבֵית לֵוִי וַיֹּצֵא פֶרַח וַיָּצֵץ צִיץ וַיִּגְמֹל שְׁקֵדִים:


כלומר מקור החיים זה אוהל מועד גורם לכל דבר גם לדומם לפרוח ליצור חיים


 


ואולי זה יתרץ את הקושיה למה איש טהור נהיה טמא והטמא טהור


(יט) וְהִזָּה הַטָּהֹר עַל הַטָּמֵא בַּיּוֹם הַשְּׁלִישִׁי וּבַיּוֹם הַשְּׁבִיעִי וְחִטְּאוֹ בַּיּוֹם הַשְּׁבִיעִי וְכִבֶּס בְּגָדָיו וְרָחַץ בַּמַּיִם וְטָהֵר בָּעָרֶב:


מים שגורמים לחיים , שעושים  איש הטמא טומאת מת  טהור גורמים לטומאה אצל איש שעשה את  המים הכהן שהכין את מי החטאת . כי כמו שאמרנו זה כמו מקל עם שני קצוות קצה אחד חיים וקצה שני מוות וכשאתה יוצר חיים לכאורה נכנס בך חזרה מוות . אדם לא יכול ליצור חיים ללא גרימת מוות  כי המוות והחיים זה תהליך שקשור אחד בשני . רק הקדוש ברוך הוא יכול ליצור חיים ללא יצירת מוות אבל אדם יכול ליצור חיים או להתעסק בדבר שגורם לחיים אבל תוך כדי זה נכנס בו מות כלומר טומאה , וזה גופה העניין של מי שמתעסק בחיים שהוא נהיה טמא כדי שלא נחשוב שהוא עושה את החיים .


ואותו רעיון זה ביולדת היא מולידה חיים יוצרת אדם חדש ובמקביל היא נטמאת ויקרא פרק יב


(ב) דַּבֵּר אֶל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל לֵאמֹר אִשָּׁה כִּי תַזְרִיעַ וְיָלְדָה זָכָר וְטָמְאָה שִׁבְעַת יָמִים כִּימֵי נִדַּת דְּוֹתָהּ תִּטְמָא:


ואותו הרעיון זה ביום הכיפורים עם שעיר המשתלח


תלמוד בבלי מסכת יומא דף סו עמוד א


משנה. בא לו אצל שעיר המשתלח, וסומך שתי ידיו עליו, ומתודה. וכך היה אומר: אנא השם! חטאו, עוו, פשעו לפניך עמך בית ישראל. אנא השם! כפר נא לחטאים ולעונות ולפשעים שחטאו, ושעוו, ושפשעו לפניך עמך בית ישראל, ככתוב בתורת משה עבדך לאמר +ויקרא טז+ כי ביום הזה יכפר עליכם לטהר אתכם מכל חטאתיכם לפני ה' תטהרו.


המוות של השעיר המשתלח מסמל את החיים של עם ישראל כלומר המוות קשור בחיים והחיים קשורים במוות . וזה כל העניין של פרה אדומה .


זכריה פרק יד


(ה) וְנַסְתֶּם גֵּיא הָרַי כִּי יַגִּיעַ גֵּי הָרִים אֶל אָצַל וְנַסְתֶּם כַּאֲשֶׁר נַסְתֶּם מִפְּנֵי הָרַעַשׁ בִּימֵי עֻזִּיָּה מֶלֶךְ יְהוּדָה וּבָא יְקֹוָק אֱלֹהַי כָּל קְדֹשִׁים עִמָּךְ:


ולעתיד לבא אומר רש"י זכריה פרק יד פסוק ה


(ה) ונסתם גיא הרי - י"ת ויסתתים גיא הרי לפי שירושלים הרים סביב לה ויש גיא בין הר שבצפון ובין הר הזיתים וכן בדרום וכשימשך חצי ההר הזיתים אצל הר שבצפונו יסתתם הגיא שביניהם וכן בדרום:


כי יגיע - גובה גיא שהיה בין ההרים:


אל אצל - אל גובה ראשי ההרים שמכאן ומכאן וכן חברו מנחם (ישעיה מא) ומאציליה קראתיך ופירושו ל' גובה:


כלומר באחרית הימים המוות (הר הזיתים )  והחיים ההר בו נמצא הר הבית יהיו בגובה שווה כלומר המוות והחיים יתאחדו לדבר אחד ואז יהיה לא חיים ולא מוות  אז יהיה אחרית הימים חיים שאין בהם מוות כי היום אין חיים ללא מות רק באחרית הימים  .


 


 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה