14.10.2016

פרשת האזינו מה המשמעות של אנכי של האדם הראשון ? מה המשמעות של אנכי של קין ? למה התגלה הקב"ה לאברהם יצחק ויעקב בתואר אנכי ? מה הקשר לאנכי של עשרת הדיברות ? ‏י"ב/תשרי/תשע"ז

בס"ד
פרשת האזינו מה המשמעות של אנכי של האדם הראשון ? מה המשמעות של אנכי של קין ? למה התגלה הקב"ה לאברהם יצחק ויעקב בתואר אנכי ? מה הקשר לאנכי של עשרת הדיברות ? ‏י"ב/תשרי/תשע"ז

בהמשך למאמר בפרשת האזינו י"ב/תשרי/תשע"ז  ובהמשך להבנה מה זה "אני" ננסה לברר את המושג אנכי . גם המילה אנכי היא צרוף של אני  ו האות כ ' ונראה מתי היא מופיעה פעם ראשונה בתורה

כתוב בבראשית פרק ג

(ט) וַיִּקְרָ֛א יְקֹוָ֥ק אֱלֹהִ֖ים אֶל־הָֽאָדָ֑ם וַיֹּ֥אמֶר ל֖וֹ אַיֶּֽכָּה:

(י) וַיֹּ֕אמֶר אֶת־קֹלְךָ֥ שָׁמַ֖עְתִּי בַּגָּ֑ן וָאִירָ֛א כִּֽי־עֵירֹ֥ם אָנֹ֖כִי וָאֵחָבֵֽא:

האדם הראשון קורא לעצמו אנכי זה הפעם הראשונה שהמילה אנכי מופיעה בתורה . האדם הראשון לאחר החטא קורא לעצמו אנכי . ההקשר של הביטוי אנכי בא עם הרצון שלו להתחבא מהקב"ה וברור שמי שחושב להתחבא מהקב"ה יש בו איזה פגם בהבנה של הקב"ה ולכן אומר התלמוד בבלי מסכת סנהדרין דף לח עמוד ב

ואמר רב יהודה אמר רב: אדם הראשון מין היה, שנאמר ויקרא ה' אלהים אל האדם ויאמר לו איכה - אן נטה לבך.

כלומר הביטוי אנכי מבטא את מה שעומד מאחורי חטא האדם הראשון והגמרא קוראת לזה מינות .

והוכחה לכך שזה מינות שאנכי מופיע  בהקשר דומה בתורה בבראשית פרק ד

(ט) וַיֹּ֤אמֶר יְקֹוָק֙ אֶל־קַ֔יִן אֵ֖י הֶ֣בֶל אָחִ֑יךָ וַיֹּ֙אמֶר֙ לֹ֣א יָדַ֔עְתִּי הֲשֹׁמֵ֥ר אָחִ֖י אָנֹֽכִי:

וגם כאן יש את אותו פגם בהבנה את המהות של הקב"ה . הקב"ה שואל את קין היכן הבל ואומר לו קין השומר אחי אנכי כלומר קין לכאורה חושב שבתשובה הזאת הוא יכול לחמוק מעונש כי לכאורה הקב"ה יש לו איזה מגבלה לדעת מה התרחש  עם הבל ולכן ברור שההקשר של אנכי גם במקרה הזה קשורה למינות שהיית בקין

ואת הקשר בן האדם לקין וגם לבלעם וחזקיהו  אומר המדרש ילקוט שמעוני מלכים ב רמז רמה

ארבעה הם שהקיש הקדוש ברוך הוא על קנקנן ומצאן קנקן של מימי רגלים, ואלו הם. אדם, קין, בלעם, חזקיהו. אדם מנין שנאמר ויאמר האדם האשה אשר נתתה עמדי. קין דכתיב ויאמר לא ידעתי השומר אחי אנכי. בלעם הרשע דכתיב מי האנשים האלה עמך ויאמר בלק בן צפור מלך מואב שלח אלי. חזקיהו מאין באו האנשים ויאמר חזקיהו מארץ רחוקה באו.

כלומר המושג אנוכיות בה מחוסר ההכרה בקב"ה וההבנה את מהותו של הקב"ה . ולכאורה יש לאדם את הכוח לחשוב שיש לו איזה כוח להתמודד מול הקב"ה ועל ידי מעשיו או דיבורו בצורה כלשהי חס וחלילה "לנצח את הקב"ה "  . וכאן לכאורה הקב"ה מחליט לשנות את העולם כדי לתקן את מה שקלקלו האדם הראשון וקין ומופיע לראשונה המילה אנכי כחלק מתיאור של הקב"ה

בראשית פרק ז

(ד) כִּי֩ לְיָמִ֨ים ע֜וֹד שִׁבְעָ֗ה אָֽנֹכִי֙ מַמְטִ֣יר עַל־הָאָ֔רֶץ אַרְבָּעִ֣ים י֔וֹם וְאַרְבָּעִ֖ים לָ֑יְלָה וּמָחִ֗יתִי אֶֽת־כָּל־ הַיְקוּם֙ אֲשֶׁ֣ר עָשִׂ֔יתִי מֵעַ֖ל פְּנֵי֥ הָֽאֲדָמָֽה:

(ה) וַיַּ֖עַשׂ נֹ֑חַ כְּכֹ֥ל אֲשֶׁר־צִוָּ֖הוּ יְקֹוָֽק:

והפעם הבאה שמופיע התואר אנכי בבראשית פרק טו

(א)   אַחַ֣ר׀ הַדְּבָרִ֣ים הָאֵ֗לֶּה הָיָ֤ה דְבַר־יְקֹוָק֙ אֶל־אַבְרָ֔ם בַּֽמַּחֲזֶ֖ה לֵאמֹ֑ר אַל־תִּירָ֣א אַבְרָ֗ם אָנֹכִי֙ מָגֵ֣ן לָ֔ךְ שְׂכָרְךָ֖ הַרְבֵּ֥ה מְאֹֽד:

כלומר הקב"ה מתגלה אל אברהם גם בתואר אנכי ונראה לי שזה התחלת התיקון של האנכי של האדם הראשון וקין והדרך לתקן את זה עוברת דרך אברהם אבינו .

וכאן בבראשית פרק טו יש עוד את האנכי שהוא מצד הדין כמו שראינו במבול ויש את ההבטחה של הקב"ה ויצאו ברכוש גדול .

(יד) וְגַ֧ם אֶת־הַגּ֛וֹי אֲשֶׁ֥ר יַעֲבֹ֖דוּ דָּ֣ן אָנֹ֑כִי וְאַחֲרֵי־כֵ֥ן יֵצְא֖וּ בִּרְכֻ֥שׁ גָּדֽוֹל:

וכתוב בראשית פרק כו

(כד) וַיֵּרָ֨א אֵלָ֤יו יְקֹוָק֙ בַּלַּ֣יְלָה הַה֔וּא וַיֹּ֕אמֶר אָנֹכִ֕י אֱלֹהֵ֖י אַבְרָהָ֣ם אָבִ֑יךָ אַל־תִּירָא֙ כִּֽי־אִתְּךָ֣ אָנֹ֔כִי וּבֵֽרַכְתִּ֙יךָ֙ וְהִרְבֵּיתִ֣י אֶֽת־זַרְעֲךָ֔ בַּעֲב֖וּר אַבְרָהָ֥ם עַבְדִּֽי

וכאן בפסוק רואים את ההתקדמות בתיקון יש  כאן את הקב"ה המתגלה עם התואר אנכי ומול זה יש את אלהי אברהם . שזה כבר התקדמות בתואר של אברהם .

ומהצד השני עדיין יש את האנכי של עשיו שכתוב בבראשית פרק כה

(ל) וַיֹּ֨אמֶר עֵשָׂ֜ו אֶֽל־יַעֲקֹ֗ב הַלְעִיטֵ֤נִי נָא֙ מִן־הָאָדֹ֤ם הָאָדֹם֙ הַזֶּ֔ה כִּ֥י עָיֵ֖ף אָנֹ֑כִי עַל־כֵּ֥ן קָרָֽא־שְׁמ֖וֹ אֱדֽוֹם:

 

ואז מגיע התיקון ביצחק שהקב"ה מתלה אליו בתור אנכי בראשית פרק כו

(כד) וַיֵּרָ֨א אֵלָ֤יו יְקֹוָק֙ בַּלַּ֣יְלָה הַה֔וּא וַיֹּ֕אמֶר אָנֹכִ֕י אֱלֹהֵ֖י אַבְרָהָ֣ם אָבִ֑יךָ אַל־תִּירָא֙ כִּֽי־אִתְּךָ֣ אָנֹ֔כִי וּבֵֽרַכְתִּ֙יךָ֙ וְהִרְבֵּיתִ֣י אֶֽת־זַרְעֲךָ֔ בַּעֲב֖וּר אַבְרָהָ֥ם עַבְדִּֽי:

ואז יש את התיקון ביעקב שגם הקב"ה מתגלה אליו בתור אנכי שכתוב בבראשית פרק כח

(טו) וְהִנֵּ֨ה אָנֹכִ֜י עִמָּ֗ךְ וּשְׁמַרְתִּ֙יךָ֙ בְּכֹ֣ל אֲשֶׁר־תֵּלֵ֔ךְ וַהֲשִׁ֣בֹתִ֔יךָ אֶל־הָאֲדָמָ֖ה הַזֹּ֑את כִּ֚י לֹ֣א אֶֽעֱזָבְךָ֔ עַ֚ד אֲשֶׁ֣ר אִם־עָשִׂ֔יתִי אֵ֥ת אֲשֶׁר־דִּבַּ֖רְתִּי לָֽךְ:

(טז) וַיִּיקַ֣ץ יַעֲקֹב֘ מִשְּׁנָתוֹ֒ וַיֹּ֕אמֶר אָכֵן֙ יֵ֣שׁ יְקֹוָ֔ק בַּמָּק֖וֹם הַזֶּ֑ה וְאָנֹכִ֖י לֹ֥א יָדָֽעְתִּי:

וכאן פעם ראשונה קורא לעצמו יעקב אנכי וכמו שאברהם קרא לעצמו אני רק לאחר שהגיע לדרגה שיכול להגיד אני יעקב לאחר התיקון שעבר באברהם וביצחק וגם בו עצמו קורה לעצמו אנכי . ועשיו זה לא אנכי של מינות אלה אנכי שמכיר בתואר אנכי של הקב"ה

וגם כתוב בבראשית פרק מו

(ג) וַיֹּ֕אמֶר אָנֹכִ֥י הָאֵ֖ל אֱלֹהֵ֣י אָבִ֑יךָ אַל־תִּירָא֙ מֵרְדָ֣ה מִצְרַ֔יְמָה כִּֽי־לְג֥וֹי גָּד֖וֹל אֲשִֽׂימְךָ֥ שָֽׁם:

(ד) אָנֹכִ֗י אֵרֵ֤ד עִמְּךָ֙ מִצְרַ֔יְמָה וְאָנֹכִ֖י אַֽעַלְךָ֣ גַם־עָלֹ֑ה וְיוֹסֵ֕ף יָשִׁ֥ית יָד֖וֹ עַל־עֵינֶֽיךָ:

ואנחנו רואים שהתיקון של האבות במידת האנכי היא לכאורה הסיבה שהקב"ה יכול להוריד את עם ישראל למצרים כהכנה לקבלת התורה ולהעלות אותם ממצרים כלומר לקבל את התורה בהר סיני .

והמעלה הזאת של תיקון האנכי נותנת למשה את היכולת להנהיג את עם ישראל למעמד הר סיני כמו שכתוב בשמות פרק ג

(ו) וַיֹּ֗אמֶר אָנֹכִי֙ אֱלֹהֵ֣י אָבִ֔יךָ אֱלֹהֵ֧י אַבְרָהָ֛ם אֱלֹהֵ֥י יִצְחָ֖ק וֵאלֹהֵ֣י יַעֲקֹ֑ב וַיַּסְתֵּ֤ר מֹשֶׁה֙ פָּנָ֔יו כִּ֣י יָרֵ֔א מֵהַבִּ֖יט אֶל־הָאֱלֹהִֽים:

ובשמות פרק ג

(יב) וַיֹּ֙אמֶר֙ כִּֽי־אֶֽהְיֶ֣ה עִמָּ֔ךְ וְזֶה־לְּךָ֣ הָא֔וֹת כִּ֥י אָנֹכִ֖י שְׁלַחְתִּ֑יךָ בְּהוֹצִֽיאֲךָ֤ אֶת־הָעָם֙ מִמִּצְרַ֔יִם תַּֽעַבְדוּן֙ אֶת־הָ֣אֱלֹהִ֔ים עַ֖ל הָהָ֥ר הַזֶּֽה:

והתוצאה הסופית של התיקון היא מעמד הר סיני כאשר המלה הראשונה בעשרת הדברות היא אנכי

שמות פרק ז

 (ט) וַיֹּ֨אמֶר יְקֹוָ֜ק אֶל־מֹשֶׁ֗ה הִנֵּ֨ה אָנֹכִ֜י בָּ֣א אֵלֶיךָ֘ בְּעַ֣ב הֶֽעָנָן֒ בַּעֲב֞וּר יִשְׁמַ֤ע הָעָם֙ בְּדַבְּרִ֣י עִמָּ֔ךְ וְגַם־ בְּךָ֖ יַאֲמִ֣ינוּ לְעוֹלָ֑ם וַיַּגֵּ֥ד מֹשֶׁ֛ה אֶת־דִּבְרֵ֥י הָעָ֖ם אֶל־יְקֹוָֽק:

שמות פרק כ

(א) וַיְדַבֵּ֣ר אֱלֹהִ֔ים אֵ֛ת כָּל־הַדְּבָרִ֥ים הָאֵ֖לֶּה לֵאמֹֽר: ס

(ב - ג) אָֽנֹכִ֖י֙ יְקֹוָ֣ק אֱלֹהֶ֑֔יךָ אֲשֶׁ֧ר הוֹצֵאתִ֛יךָ מֵאֶ֥רֶץ מִצְרַ֖יִם מִבֵּ֣֥ית עֲבָדִֽ֑ים לֹֽ֣א יִהְיֶֽ֥ה־לְךָ֛֩ אֱלֹהִ֥֨ים אֲחֵרִ֖֜ים עַל־פָּנָֽ֗י:

וכך כתוב בבראשית רבה (תיאודור-אלבק) פרשת בראשית פרשה א

ר' לעזר בר אבינה בשם ר' אחא כ"ו דור היה קורא א' תיגר לפני הקדוש ברוך הוא, אמר לפניו רבונו שלעולם אני ראשון שלאותיות ולא בראתה עולמך בי אתמהא, אמר לו הקדוש ברוך הוא העולם ומלואו לא נברא אלא בזכות תורה, למחר אני בא ליתן תורתי בסיני ואין אני פותח אלא בך אנכי י"י אלהיך (שמות כ ב),

לסיכום יש כאן תהליך מהאנכי של האדם הראשון וקין שבא מתוך מינות דרך תיקון של האבות עד לרגע שיעקב קורא לעצמו אנכי וזה מכשיר את עם ישראל לקבלת התורה שמתחילה במילה אנכי . וזה כדי שבריאת העולם החדש במעמד הר סיני יתחיל באות א ולא ב כי זה העיקר של בריאת העולם .

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה