14.10.2016

פרשת האזינו מה המשמעות של אדני ? מה הקשר לאברהם ? למה אנחנו מתחילים התפילה ב אדני ? מה הקשר ל4 רוחות השמים ? מתי הגיע אברהם לדרגה שהבין את האני ? ‏י"ב/תשרי/תשע"ז

בס"ד
פרשת האזינו מה המשמעות של אדני ?  מה הקשר לאברהם ? למה אנחנו מתחילים התפילה ב אדני ? מה הקשר ל4 רוחות השמים ? מתי הגיע אברהם לדרגה שהבין את האני ? ‏י"ב/תשרי/תשע"ז

כל תפילת 18 מתחילה במילים מתהילים
אֲדֹנָי שְׂפָתַי תִּפְתָּח וּפִי יַגִּיד תְּהִלָּתֶךָ:

וצריך בירור למה תחילת התפילה מתחילה בשם אדנות ?  

כאשר נסתכל על השם אדני אני רואה את השורש אני והאות    ד   . חיפשתי מתי מופיע לראשונה בתורה את המילה אני ?  היא מופיעה בבראשית פרק ו

(יז) וַאֲנִ֗י הִנְנִי֩ מֵבִ֨יא אֶת־הַמַּבּ֥וּל מַ֙יִם֙ עַל־הָאָ֔רֶץ לְשַׁחֵ֣ת כָּל־בָּשָׂ֗ר אֲשֶׁר־בּוֹ֙ ר֣וּחַ חַיִּ֔ים מִתַּ֖חַת הַשָּׁמָ֑יִם כֹּ֥ל אֲשֶׁר־בָּאָ֖רֶץ יִגְוָֽע:

הקב"ה אומר על עצמו אני וההקשר הראשון שבו מופיע אני זה המבול . וכפי שמספר פעמים כתבתי שהמבול היה הבאת העולם למצב של תוהו ובהו ובריאת העולם מחדש . ומה שנראה לי שהמושג אני הוא התגלות חדשה בעולם מזמן המבול כלומר הופעת האני בעולם החדש שנברא לאחר המבול . ולכן כתוב בהמשך לאחר המבול בבראשית פרק ט

(ט) וַאֲנִ֕י הִנְנִ֥י מֵקִ֛ים אֶת־בְּרִיתִ֖י אִתְּכֶ֑ם וְאֶֽת־זַרְעֲכֶ֖ם אַֽחֲרֵיכֶֽם

האני של הקב"ה הוא מושג מצד אחד של הרס בדבר הקיים לטובת התחדשות של העולם

הקב"ה נגלה לאברהם לראשונה בבראשית פרק יב

(א) וַיֹּ֤אמֶר יְקֹוָק֙ אֶל־אַבְרָ֔ם לֶךְ־לְךָ֛ מֵאַרְצְךָ֥ וּמִמּֽוֹלַדְתְּךָ֖ וּמִבֵּ֣ית אָבִ֑יךָ אֶל־הָאָ֖רֶץ אֲשֶׁ֥ר אַרְאֶֽךָּ:

ואברהם גם קיבל מהקב"ה שליטה על 4 רוחות השמים כמו שכתוב בבראשית פרק יג

(יד) וַֽיקֹוָ֞ק אָמַ֣ר אֶל־אַבְרָ֗ם אַחֲרֵי֙ הִפָּֽרֶד־ל֣וֹט מֵֽעִמּ֔וֹ שָׂ֣א נָ֤א עֵינֶ֙יךָ֙ וּרְאֵ֔ה מִן־הַמָּק֖וֹם אֲשֶׁר־אַתָּ֣ה שָׁ֑ם צָפֹ֥נָה וָנֶ֖גְבָּה וָקֵ֥דְמָה וָיָֽמָּה:

ואז נראה מהפסוקים שאברם שבכוחות עצמו ומתוך התבוננות בעולם ורק בכוח השכל שלו גילה את הקב"ה והקב"ה התגלה לו גם כאני שהוא צורה מסוימת של  התגלות  של הקב"ה שנקרא אני כי כך כתוב בבראשית פרק יד

(כב) וַיֹּ֥אמֶר אַבְרָ֖ם אֶל־מֶ֣לֶךְ סְדֹ֑ם הֲרִמֹ֨תִי יָדִ֤י אֶל־יְקֹוָק֙ אֵ֣ל עֶלְי֔וֹן קֹנֵ֖ה שָׁמַ֥יִם וָאָֽרֶץ:

(כג) אִם־מִחוּט֙ וְעַ֣ד שְׂרֽוֹךְ־נַ֔עַל וְאִם־אֶקַּ֖ח מִכָּל־אֲשֶׁר־לָ֑ךְ וְלֹ֣א תֹאמַ֔ר אֲנִ֖י הֶעֱשַׁ֥רְתִּי אֶת־אַבְרָֽם:

הגילוי של האני בא לידי ביטוי בצורת השלילה . אברהם מבין שיש לו תפקיד מיוחד בעולם אותו גילה והוא הייחוד של הקב"ה ולא רצה ששום אדם בעולם ישתמש במילה אני בהקשר של אברהם כי אברהם הגיע לדרגה שבו כולם ראו אותו כמו שכתוב בבראשית פרק יד

(יט) וַֽיְבָרְכֵ֖הוּ וַיֹּאמַ֑ר בָּר֤וּךְ אַבְרָם֙ לְאֵ֣ל עֶלְי֔וֹן קֹנֵ֖ה שָׁמַ֥יִם וָאָֽרֶץ:

(כ) וּבָרוּךְ֙ אֵ֣ל עֶלְי֔וֹן אֲשֶׁר־מִגֵּ֥ן צָרֶ֖יךָ בְּיָדֶ֑ךָ וַיִּתֶּן־ל֥וֹ מַעֲשֵׂ֖ר מִכֹּֽל:

ולכן אברהם הבין  כי האני היחידי שיש זה הקב"ה ולכן אמר וְלֹ֣א תֹאמַ֔ר אֲנִ֖י הֶעֱשַׁ֥רְתִּי אֶת־אַבְרָֽם  .

ואז לפי הבנתי בצירוף מה שנתן לו הקב"ה את השליטה ב 4 רוחות השמים וגילוי האני של הקב"ה בעולם שהופיע החל מהמבול יכול אברהם לפנות לאדני בבקשה הראשונה מהקב"ה וכך פונה אברהם אל הקב"ה

בראשית פרק טו

(ב) וַיֹּ֣אמֶר אַבְרָ֗ם אֲדֹנָ֤י יֱקֹוִק֙ מַה־תִּתֶּן־לִ֔י וְאָנֹכִ֖י הוֹלֵ֣ךְ עֲרִירִ֑י וּבֶן־מֶ֣שֶׁק בֵּיתִ֔י ה֖וּא דַּמֶּ֥שֶׂק אֱלִיעֶֽזֶר:

בראשית פרק טו

(ז) וַיֹּ֖אמֶר אֵלָ֑יו אֲנִ֣י יְקֹוָ֗ק אֲשֶׁ֤ר הוֹצֵאתִ֙יךָ֙ מֵא֣וּר כַּשְׂדִּ֔ים לָ֧תֶת לְךָ֛ אֶת־הָאָ֥רֶץ הַזֹּ֖את לְרִשְׁתָּֽהּ:

(ח) וַיֹּאמַ֑ר אֲדֹנָ֣י יֱקֹוִ֔ק בַּמָּ֥ה אֵדַ֖ע כִּ֥י אִֽירָשֶֽׁנָּה:

וכך אומר התלמוד בבלי מסכת ברכות דף ז עמוד ב

אמר רבי יוחנן משום רבי שמעון בן יוחי: מיום שברא הקדוש ברוך הוא את העולם לא היה אדם שקראו להקדוש ברוך הוא אדון, עד שבא אברהם וקראו אדון, שנאמר: ויאמר אדני (אלהים) במה אדע כי אירשנה.

ואז הקב"ה לכאורה מקדם את אברהם להבנה גדולה יותר של האני של הקב"ה כמו שכתוב

בראשית פרק יח

(יז) וַֽיקֹוָ֖ק אָמָ֑ר הַֽמְכַסֶּ֤ה אֲנִי֙ מֵֽאַבְרָהָ֔ם אֲשֶׁ֖ר אֲנִ֥י עֹשֶֽׂה:

יש כאן גילוי מפורש של הקב"ה של האני שלו לאברהם . ואז אברהם מגיע לדרגה שבו הוא יכול להגיד על עצמו אני כלומר הוא רכש את הדרגה שהוא יכול להגיע להבנה של האני של הקב"ה וכך כתוב בבראשית פרק כב

(ד) בַּיּ֣וֹם הַשְּׁלִישִׁ֗י וַיִּשָּׂ֨א אַבְרָהָ֧ם אֶת־עֵינָ֛יו וַיַּ֥רְא אֶת־הַמָּק֖וֹם מֵרָחֹֽק:

(ה) וַיֹּ֨אמֶר אַבְרָהָ֜ם אֶל־נְעָרָ֗יו שְׁבוּ־לָכֶ֥ם פֹּה֙ עִֽם־הַחֲמ֔וֹר וַאֲנִ֣י וְהַנַּ֔עַר נֵלְכָ֖ה עַד־כֹּ֑ה וְנִֽשְׁתַּחֲוֶ֖ה וְנָשׁוּ֥בָה אֲלֵיכֶֽם:

ואברהם לאחר 10 הניסיונות כאשר ניסיון העקדה היה הניסיון העשירי של אברהם ההוא הגיע לדרגה שבו הוא יכול להגיד אני . שיש לו שייכות בהבנה של האני של הקב"ה .

ולכן שאנחנו מתחילים את התפילה באדני אנחנו צריכים להבין את המשמעות של התחלת התפילה שכדי שנוכל להגיע לדרגה בו אנחנו יכולים לבקש בקשות מהקב"ה וצריך שיהיה לנו מושג מה ההבנה במילה אדני . והיום כאשר  כל מילה שנייה זה אני כאשר האני העצמי ללא שייכות להבנה של המשמעות של המילה וללא קשר לקב"ה זה לדעתי היום העבודה הזרה של העולם המודרני שבו יש העצמה של האני בהפרדה טוטלית מקב"ה  ולהבנה של האני האמיתי ואולי זה קשור למילה אנכי כמו שכתוב בבראשית פרק ג

(ט) וַיִּקְרָ֛א יְקֹוָ֥ק אֱלֹהִ֖ים אֶל־הָֽאָדָ֑ם וַיֹּ֥אמֶר ל֖וֹ אַיֶּֽכָּה:

(י) וַיֹּ֕אמֶר אֶת־קֹלְךָ֥ שָׁמַ֖עְתִּי בַּגָּ֑ן וָאִירָ֛א כִּֽי־עֵירֹ֥ם אָנֹ֖כִי וָאֵחָבֵֽא:

ואומר התלמוד בבלי מסכת סנהדרין דף לח עמוד ב

ואמר רב יהודה אמר רב: אדם הראשון מין היה, שנאמר ויקרא ה' אלהים אל האדם ויאמר לו איכה - אן נטה לבך.

וגדול הסוגדים לאני היה פרעה כתוב בילקוט שמעוני תורה פרשת וארא [המתחיל ברמז קעו]

נתתיך אלהים א"ל הקדוש ברוך הוא לפי שעשה עצמו אלוה הודיעו שאינו כלום בעולם הריני עושה אותך עליו אלהים ומנין שעשה פרעה את עצמו אלוה שנאמר יען אמר לי יאורי ואני עשיתני אני הוא שבראתי את עצמי וזה אחד מארבעה בני אדם שעשו עצמן אלוהות והרעו לנפשם

אבל את ההרחבה של ההבנה במילה אנכי אשתדל להרחיב בשיעור הבא  בלי נדר

 

 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה