24.4.2015

פרשת אחרי מות קדושים רבי עקיבא גלגול של זמרי בן סלוא ? מה תיקן רבי עקיבא ? מה לא הצליח לתקן ? ומה התפקיד של שמעון בר יוחאי ? ‏ה'/אייר/תשע"ה


‏בס"ד

פרשת מות קדושים  רבי עקיבא גלגול של זמרי בן סלוא ? מה תיקן רבי עקיבא ? מה לא הצליח לתקן ? ומה התפקיד של שמעון בר יוחאי ? ‏ה'/אייר/תשע"ה

אני רוצה להבין יותר את הקשר בין רבי עקיבא ושמעון בר יוחאי בהקשר של 24000  תלמידי חכמים שמתו שלא נהגו כבוד זה בזה

ראיתי שאומרים שרבי עקיבא היה גלגול של זמרי בן סלוא

שו"ת משנה הלכות חלק ח סימן רכד

ובס' חסד לאברהם (אזולאי) מעין ה' נהר כ"ה בשם רח"ו זמרי נתגלגל ברבי עקיבא והכ"ד אלף שמתו במגפה היו כ"ד אלף תלמידי ר"ע שמתו בין פסח לעצרת ואשת טורנוסופוס היתה גלגול כזבי עצמה ונתגיירה וזכתה להעמיד ישיבתו של ר"ע שהיא היתה אחד משלשה שהעשירה את ר"ע כמבואר בחז"ל שם ועיין מי השילוח פ' פנחס ודו"ק.

צריך להבין מה המקור של חטא האדם  הראשון ואומר צרור המור שהחטא מקורו שאדם חשב שמעלתו גדולה מהמעלה האמיתית שלו . כלומר יש כאן בעיה של הבנת המציאות ואי הבנת המציאות גרמה לחטא האדם הראשון . וזה בעצם המקור לכל החורבן בעולם אי הבנת המציאות ע"י בני האדם ולא רק בני אדם גם המלאכים . חוסר ההבנה של המציאות היא הגורם לחסרון בעולם למוות וחוסר השלמות של עולמנו . והתפקיד שלנו להבין את העולם באמת ועל ידי הבנת העולם והיסודות שעליו בנוי העולם זה הדרך לתיקון העולם .

צרור המור בראשית פרשת בראשית

 והנה חטא אדם ואשתו הוא חטא המלאכים שחטאו כאומרם ז"ל עזה ועזאל שנפלו מן השמים וזהו הנפילים היו בארץ והמלאכים היאך חטאו אחר שהם פשוטים מחומר וכן אדם הראשון שהיה ערום בכל חכמה ולא ידע בין טוב לרע כאלו היה פשוט מחומר איך חטא. אבל ידוע שהחוטא כשחוטא יורד ממעלתו והמלאכים כשחטאו נתגאו ורצו לעשות עצמם אלוהות לעלות למעלה עליונה יותר ממעלתם הראשונה וזהו חטאם שעלה במחשבתם. וכן אדם הראשון לא חטא כדרך החוטאים אלא חשב שעלה למעלה עליונה ממעלתו שא"ל הנחש והייתם כאלהים ואם כן כשחטא על זה הערך חטא. והנה חטא אדם הראשון הוא ענין עמוק עמוק מי ימצאנו. וכבר רמזתי אותו במשנת בן זומא אומר שהוא א' מד' שנכנסו לפרדס והם בן עזאי בן זומא רבי עקיבא ואחר. וכנגדם יש ד' אחרים בתורה שנכנסו לפרדס והם אדם הראשון ונח ואברהם ובני אהרן. ואיני רוצה עתה להאריך בו:

ונשאלת השאלה כיצד באמת אנחנו יכולים להבין את העולם ? הרי יש לנו יצר הרע שגורם לנו להאמין שאנחנו "מבינים את העולם " ולכן אנחנו נמשכים אחרי מראה העיניים שלנו המוטעה ואחרי המחשבה הלא נכונה שלנו . ובשביל זה נתן לנו הקב"ה את התורה שנותנת לנו את הכלים להבין את העולם לפי האמת ולא לפי הבנתנו הדלה . אבל עדיין יש לנו בעיה כי את התורה גם אפשר ל"הבין" לפי ראית היצר הרע ולא באמת לפי האמת . וצריך להגיד שהתורה נתנה לנו כלים להתמודד עם הבעיה

דברים פרק י

(יב) וְעַתָּה יִשְׂרָאֵל מָה יְקֹוָק אֱלֹהֶיךָ שֹׁאֵל מֵעִמָּךְ כִּי אִם לְיִרְאָה אֶת יְקֹוָק אֱלֹהֶיךָ לָלֶכֶת בְּכָל דְּרָכָיו וּלְאַהֲבָה אֹתוֹ וְלַעֲבֹד אֶת יְקֹוָק אֱלֹהֶיךָ בְּכָל לְבָבְךָ וּבְכָל נַפְשֶׁךָ:

כלומר אתה צריך לירא מהקב"ה ויראה זו תיתן לך את הכלים להתמודד עם היצר הרע . וכלי זה של יראה יגרום לך לישר את עצמך לפי האמת ולא לפי מה שנוח לך . אבל כלי זה עדיין לא מספיק כי לא כל אחד יכול להבין בעצמו את התורה כך שכלי היראה לא מספיק כדי ל"סנן " את יצר הרע . וכאן נכנס הכלי השני וזה התפקיד של גדולי הדור דברים פרק יז

(י) וְעָשִׂיתָ עַל פִּי הַדָּבָר אֲשֶׁר יַגִּידוּ לְךָ מִן הַמָּקוֹם הַהוּא אֲשֶׁר יִבְחַר יְקֹוָק וְשָׁמַרְתָּ לַעֲשׂוֹת כְּכֹל אֲשֶׁר יוֹרוּךָ:

(יא) עַל פִּי הַתּוֹרָה אֲשֶׁר יוֹרוּךָ וְעַל הַמִּשְׁפָּט אֲשֶׁר יֹאמְרוּ לְךָ תַּעֲשֶׂה לֹא תָסוּר מִן הַדָּבָר אֲשֶׁר יַגִּידוּ לְךָ יָמִין וּשְׂמֹאל:

אבל עדין יש בעיה כי אתה יכול לבחור את מי שנראה לך לפי הנוחות של היצר הרע שלך ולבחור ברב לפי הדעות המתאימות לך . וכאן בא רבי עקיבא וחידש חידוש גדול

תלמוד בבלי מסכת פסחים דף כב עמוד ב

כדתניא: שמעון העמסוני, ואמרי לה נחמיה העמסוני, היה דורש כל אתים שבתורה. כיון שהגיע +דברים י+ לאת ה' אלהיך תירא - פירש. אמרו לו תלמידיו: רבי, כל אתים שדרשת מה תהא עליהן? - אמר להם: כשם שקבלתי שכר על הדרישה, כך אני מקבל שכר על הפרישה. עד שבא רבי עקיבא ודרש: את ה' אלהיך תירא - לרבות תלמידי חכמים.

 

אתה חייב לירא מהרב שלך כמו שאתה חייב לירא את הקב"ה כלומר אתה חייב לירא את הקב"ה וגם הרב שלך חייב לירא את הקב"ה  וגם אתה חייב לירא את הרב שלך שירא מן הקב"ה . כלומר  לא מספיק שאתה ירא את הקב"ה אתה חייב לבחור ברב שירא את הקב"ה ואתה צריך לירא ממנו . וכאן צריך להבין את הסיפור עם זמרי בן סלוא והקשר לרבי עקיבא .

זמרי בן סלוא היה גדול בישראל ומן הסתם היה ירא את האלוקים אבל הוא נכשל ביראת  רבו משה שהיה הגדול בישראל

מדרש תנחומא (בובר) פרשת בלק סימן כט

[כט] והנה איש מבני ישראל בא ויקרב אל אחיו את המדינית (שם שם /במדבר כ"ה/ ו). מה ראה לעשות כן, ללמדך שלא חלק כבוד לא לשמים ולא לבריות, ועליו נאמר זד יהיר לץ שמו עושה בעברת זדון (משלי כא כד), אמרה לו איני נשמעת אלא למשה, או לאלעזר, שהיא בת מלך, אמר לה אף אני גדול כמותן שלעיניהם אני מביאך, תפשה בבלוריתה והביאה אצל משה, אמר לו בן עמרם זו מותרת או אסורה, ואם תאמר שהיא אסורה, זו היא מדינית אותה שתחתיך מדינית, ומי התירה לך, נתעלמה ממנו הלכה, געו כולם בבכיה, היינו דכתיב והמה בוכים פתח אהל מועד

זמרי בן סלוא נכנע ליצר שלו ואמר על עצמו אף אני גדול כמותן כמו משה כלומר אם היה נזהר ביראת רבו לא היה מגיע לאן שהגיע . ההתנהגות שלו גרמה לכמעט חורבן כי גרמה למשה לשכוח את ההלכה ובכך נגרם חסרון בתורה ולכן כל עם ישראל עמד בסכנת כליה אבל פינחס החזיר לשלמות את התורה שנזכר בהלכה . אבל עד שנזכר מתו 24000 איש מישראל .

רבי עקיבא שהוא גלגול של זמרי  לכן בא לתקן את מה שקלקל . רבי עקיבא הצליח לתקן את הקלקול של זימרי  תוספתא מסכת חגיגה (ליברמן) פרק ב

ארבעה נכנסו לפרדס בן עזיי ובן זומא אחר ור' עקיבא אחד הציץ ומת אחד הציץ ונפגע אחד הציץ וקיצץ בנטיעות ואחד עלה בשלום וירד בשלום בן עזיי הציץ ומת עליו הכת' או' יקר בעיני ה' המותה לחסידיו בן זומא הציץ ונפגע עליו הכת' או' דבש מצאת אכול דייך וגו' אלישע הציץ וקיצץ בנטיעות עליו הכתו' אומ' אל תתן את פיך לחטיא את בשריך וגו'

וראיה לכך שרבי עקיבא חידש שצריך להבין את הריבוי של "את"   לרבות תלמידי חכמים ואכן רבי עקיבא תיקן את עצמו כלמור את מה שעשה זמרי בן סלוא . אבל רבי עקיבא לא הצליח להעביר את תורתו בשלמות לתלמידים שלו  

תלמוד בבלי מסכת יבמות דף סב עמוד ב

שנים עשר אלף זוגים תלמידים היו לו לרבי עקיבא, מגבת עד אנטיפרס, וכולן מתו בפרק אחד מפני שלא נהגו כבוד זה לזה, והיה העולם שמם, עד שבא ר"ע אצל רבותינו שבדרום, ושנאה להם ר"מ ור' יהודה ור' יוסי ורבי שמעון ורבי אלעזר בן שמוע, והם הם העמידו תורה אותה שעה.

כלומר לא נהגו כבוד זה בזה וצריך להגיד שלא קיבלו והבינו את המשמעות של יראת תלמידי חכמים ולכן לא היה להם זכות קיום ולכן מתו . והתפקיד הזה עבר לשמעון בר יוחאי ללמד ולהנחיל לעם ישראל את המהות של יראת תלמידי חכמים . וזה החידוש של רבי שמעון בר יוחאי ללמד את עם ישראל כעם את המשמעות של יראת תלמידי חכמים . שעל ידי יראת הקב"ה ויראת תלמידי חכמים נוכל להשיג את התורה . ולכן ל"ג העומר זה שלב מהותי בקבלת התורה שלב שבו אנחנו כעם צריכים לקבל על עצמנו את יראת השם ויראת תלמידי חכמים כדי שלא נכשל במקום שזמרי בן סלוא נכשל .

 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה