24.4.2015

פרשת אחרי מות קדושים מה הקשר של הפרשה שלנו לחוק השני של התרמודינאמיקה ? ‏ה'/אייר/תשע"ה


בס"ד

פרשת אחרי מות קדושים  מה הקשר של הפרשה שלנו לחוק השני של התרמודינאמיקה ? ‏ה'/אייר/תשע"ה

החוק השני של התרמודינמיקה הוא חוק המצהיר כי לכל מערכת פיזיקאלית יש תכונה הנקראת אנטרופיה וכי במערכת סגורה שאינה בשיווי משקל האנטרופיה נוטה לגדול במשך הזמן, ומגיעה לערך מקסימלי בשיווי משקל. ניסוח אחר הוא כי במערכת סגורה, כמות האנרגיה החופשית לביצוע פעולה, תלך ותרד עם הזמן. יש רבים הטוענים כי החוק הפיזיקאלי הוא ביטוי של חוק כללי יותר, בדבר גידול באנטרופיה גם במונחי מידע.

כלומר החוק השני של התרמודינאמיקה אומר שהעולם שואף לאי סדר . החוק הזה הוא בעיקרו סטטיסטי ומשמעותו שיש במערכת מסוימת מספר מצבים אפשרי המערכת בסיכוי גבוה נוטה להגיע למצב בו הסיכוי הסטטיסטי להגיע לכך יותר גבוה ולכן יותר קל להגיע למצב הזה בגלל הסיכוי הסטטיסטי הגבוה שלו . ולכן באופן גס ניתן להגיד שלאי סדר יש הרבה יותר אפשרויות מאשר דבר מסודר  כי להגיע לסדר צריך להשקיע עבודה ולכן העולם נוטה להגיע למצב של אי סדר .

אם תיקח קפה וחלב מעורבבים הרבה יותר קל לערבב את הקפה והחלב מאשר להפריד את הקפה מהחלב לכן  אם נשפוך חלב לתוך קפה התוצאה תהיה קפה מעורבב ולא חצי כוס חלב וחצי כוס קפה .. יש הרבה פרשנויות לחוק הזה אבל אני רוצה לדבר על העיקרון שהחוק הזה משקף .

בחברה שלנו יש נטייה שהולכת וצוברת תאוצה של ה"שטחת  הדעות "  והכוונה שלי שבעצם העולם עובר למצב שהכול שווה אין בעצם טוב או רע , אין מוסרי או לא מוסרי , יש שאיפה להגיד שהכול זה אותו הדבר גבר ואישה יהודי ונוצרי , בעלי חיים ואדם וכד' . כל הרעיונות של כל בן אדם שווה לאחר ,כל דת שווה לדת אחרת , אין רעיון שהוא "יותר " מרעיון אחר בעצם העולם הולך ומ"תערבב" כמו קפה וחלב למצב שבו לא ניתן להגיד שום דבר משמעותי . היסוד של "הכול שווה " צובר תאוצה . בעצם זה תהליך שניתן לתאר אותו על ידי החוק השני של התרמודינאמיקה . אם יש לך רעיון מסוים הרי זה מצב אחד מתוך הרבה מצבים ולכן סטטיסטית זה מצב נדיר ולכן הסיכוי שרעיון כזה " יתפוס " הוא קטן מאוד ולכן כל המערכת שואפת למצב שבו יש הרבה יותר מצבים מבחינה סטטיסטית ולכן הוא נפוץ יותר ולכן העולם נוטה לשם . צריך להשקיע הרבה אנרגיה כדי שרעיון שלך יתפוס וישנה את ההתנהגות של בני האדם ולכן לפי החוק השני של התרמודינאמיקה השאיפה של המערכת היא לאי סדר וזה בעצם מצב של ה"שטחת הדעות" שהוא נוח יותר לרב בני האדם  .

לעומת זאת אנחנו רואים הרבה תהליכים שבו העולם עובר למצב של סדר ממצב של אי סדר . למשל לבנות בנין זה לקחת חומרים שנמצאים באי סדר ולהפוך אותם למצב מאוד מסודר כל תוכנה הופכת אי סדר לסדר . העולם זורם מצד אחת בתחום הפיזי למצב של סדר כלומר אנטרופיה נמוכה  ולעומת זאת בעולם של  הדעות העולם נוטה למצב של אי סדר אנטרופיה גבוהה  . וכאן אנחנו צריכים להבין איך יהודי צריך לראות את העולם

ויקרא פרק כ

(כד) וָאֹמַר לָכֶם אַתֶּם תִּירְשׁוּ אֶת אַדְמָתָם וַאֲנִי אֶתְּנֶנָּה לָכֶם לָרֶשֶׁת אֹתָהּ אֶרֶץ זָבַת חָלָב וּדְבָשׁ אֲנִי יְקֹוָק אֱלֹהֵיכֶם אֲשֶׁר הִבְדַּלְתִּי אֶתְכֶם מִן הָעַמִּים:

(כה) וְהִבְדַּלְתֶּם בֵּין הַבְּהֵמָה הַטְּהֹרָה לַטְּמֵאָה וּבֵין הָעוֹף הַטָּמֵא לַטָּהֹר וְלֹא תְשַׁקְּצוּ אֶת נַפְשֹׁתֵיכֶם בַּבְּהֵמָה וּבָעוֹף וּבְכֹל אֲשֶׁר תִּרְמֹשׂ הָאֲדָמָה אֲשֶׁר הִבְדַּלְתִּי לָכֶם לְטַמֵּא:

(כו) וִהְיִיתֶם לִי קְדֹשִׁים כִּי קָדוֹשׁ אֲנִי יְקֹוָק וָאַבְדִּל אֶתְכֶם מִן הָעַמִּים לִהְיוֹת לִי:

אומר רש"י ויקרא פרשת קדושים פרק כ פסוק כו

(כו) ואבדל אתכם מן העמים להיות לי - אם אתם מובדלים מהם הרי אתם שלי, ואם לאו הרי אתם של נבוכדנצר וחביריו. רבי אלעזר בן עזריה אומר מנין שלא יאמר אדם נפשי קצה בבשר חזיר, אי אפשי ללבוש כלאים, אבל יאמר אפשי, ומה אעשה ואבי שבשמים גזר עלי, תלמוד לומר ואבדיל אתכם מן העמים להיות לי, שתהא הבדלתכם מהם לשמי, פורש מן העבירה ומקבל עליו עול מלכות שמים:

המהות של יהודי זה ההיפך של החוק השני של התרמודינאמיקה , יהודי חייב לראות את המציאות להבדיל בין טוב לרע לעשות סדר בעולם לראות ולהבין מה טהור ומה טמא . המהות של התורה הוא הכנסת סדר לעולם .

 

 

 

וכתוב בזוהר כרך ב (שמות) פרשת תרומה דף קסא עמוד א

ובגין דכד ברא קודשא בריך הוא עלמא אסתכל בה באורייתא וברא עלמא ובאורייתא אתברי עלמא כמה דאוקמוה דכתיב (משלי ט) ואהיה אצלו אמון אל תקרי אמון אלא אומן וכי אורייתא אומנא הוה,

הקב"ה ברא את העולם לאחר שהסתכל בתורה  כלומר העולם נברא למצב של סדר והאדם תפקידו לשמור את הסדר . בראשית פרק ב

 

(טו) וַיִּקַּח יְקֹוָק אֱלֹהִים אֶת הָאָדָם וַיַּנִּחֵהוּ בְגַן עֵדֶן לְעָבְדָהּ וּלְשָׁמְרָהּ:

כלומר האדם הוא חלק מהסדר של העולם . אומנם הקב"ה נתן לאדם את היכולת של בחירה חופשית ומשמעות הבחירה החופשית זה להכניס את העולם למצב של חוסר סדר . כלומר מהות היצר הרע זה היכולת לשבש את העולם למצב של חוסר סדר כלומר החוק השני של התרמודינאמיקה זה חוק שהוא חלק מהבחירה החופשית של האדם . ותפקידו של האדם להתגבר על היצר הזה  ולא ללכת עם זה . כלומר התהליך של ה"שטחת הדעות"  זה תהליך לכוון האי סדר לכיוון של תוהו ובהו  . ויהודי צריך ללכת נגד זה נגד הזרם ,להשקיע אנרגיה להתאמץ כדי להתגבר על הנטייה של העולם ל"השטחת דעות "

כתוב בראשית פרק ג

(יט) בְּזֵעַת אַפֶּיךָ תֹּאכַל לֶחֶם עַד שׁוּבְךָ אֶל הָאֲדָמָה כִּי מִמֶּנָּה לֻקָּחְתָּ כִּי עָפָר אַתָּה וְאֶל עָפָר תָּשׁוּב:

וכאן אנחנו רואים שלאחר חטא האדם הראשון יש לאדם משימה לתקן את החטא שעשה .

בזיעת אפיך תוכל לחם זה העבודה שצריך להשקיע ולהגדיל את הסדר בעולם להשקיע עבודה כדי שיהיה לחם כלומר ממצב של אי סדר לסדר , אבל העולם בטבעו  הולך לכיוון ההפוך ממצב של סדר לאי סדר . כי עפר אתה ואל העפר תשוב . העולם הזה ששואף למצב של אי סדר אבל זה נובע רק מחטא האדם הראשון שהביא מוות לעולם והתפקיד שלנו להתגבר על בכוח הזה של העולם . המצב הסופי י של תחיית המתים זה המצב של הסדר האופטימאלי שבו האי סדר בעולם יגמר ונגיע לנקודת שיווי משקל אופטימאלי  שבו יהיה את הסדר .

ועדיין צריך עדיין לתרץ למה בעולם שלנו יש תהליך הפוך  של מעבר מאי סדר לסדר בעולם הפיזי ? וצריך להגיד שטבוע באדם את הרצון להגיע לשלמות אבל האדם שלא קשור לתורה מנצל את התכונה הזאת למטרות הלא נכונות . ולשון הירושלמי חריף ביותר ומלמד אותנו ש"השטחת הדעות "  אינה חלק ממהותו של היהודי

תלמוד ירושלמי (וילנא) מסכת מגילה פרק ד

מודים אנחנו לפניך יי אלהינו ואלהי אבותינו ששמת חלקנו מיושבי בית המדרש ולא שמת חלקנו מיושבי קרנות, שאנו משכימים והם משכימים, אנו משכימים לדברי תורה והם משכימים לדברים בטלים, אנו עמלים והם עמלים, אנו עמלים ומקבלים שכר והם עמלים ואינן מקבלים שכר, אנו רצים והם רצים אנו רצים לחיי העולם הבא והם רצים לבאר שחת, שנאמר ואתה אלהים תורידם לבאר שחת אנשי דמים ומרמה לא יחצו ימיהם ואני אבטח בך:

 

 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה