3.6.2014

לימוד תורה בחג השבועות המעלה של הלימוד ביום זה . ומי שלא לומד תורה נקרה נזוף מה המשמעות של להיות נזוף ? ‏ה'/סיון/תשע"ד


בס"ד
לימוד תורה בחג השבועות המעלה של הלימוד ביום זה . ומי שלא לומד תורה נקרה נזוף מה המשמעות של להיות נזוף ? ‏ה'/סיון/תשע"ד
משנה ברורה סימן תצד
כן ואיתא בשו"ע האר"י ז"ל דע שכל מי שבלילה לא ישן כלל ועיקר והיה עוסק בתורה מובטח לו שישלים שנתו ולא יארע לו שום נזק.
מי שלומד תורה בחג השבועות כל הלילה מובטח לו שישלים שנתו  .
וצריך בירור כיצד זה לימוד תורה קשור להשלים שנתו ?
מסכתות קטנות מסכת כלה רבתי פרק ה
ר' יהושע בן לוי אומר בכל יום ויום בת קול יוצאת מהר חורב, ומכרזת ואומרת, אוי להם לבריות מעלבונה של תורה, שכל מי שאינו עוסק בתורה נקרא נזוף, שנאמר נזם זהב באף חזיר אשה יפה וסרת טעם, ואומר והלוחות מעשה אלהים המה והמכתב מכתב אלהים הוא חרות על הלוחות, אל תקרי חרות אלא חירות, אין לך בן חורין אלא ההוגה בתורה, ואומר וממתנה נחליאל ומנחליאל במות
וצריך להבין מה זה נזוף ?
מסכתות קטנות מסכת כלה רבתי פרק ה
שכל מי שאינו עוסק בתורה נקרא נזוף, שנאמר נזם זהב באף חזיר אשה יפה וסרת טעם, זהב זו תורה, וכן הוא אומר ואתן נזם על אפך, ואומר נזם זהב באף חזיר, זה שקרא לפרקים, אמר הקדוש ברוך הוא, למה זו לפני חזיר, שהרי תורתי יפה אני נתתיה להגותה, והוא אינו הוגה עד שמשכחה.
שמות רבה (וילנא) פרשת כי תשא פרשה מא
ר' נחמיה אומר חירות ממלאך המות, ורבותינו אומרים חירות מן היסורין, א"ר אלעזר בנו של ר' יוסי הגלילי אם יבא מלאך המות ויאמר לפני הקדוש ברוך הוא על חנם בראתני בעולם הוא אומר על כל אומה שבעולם השלטתי אותך חוץ מאומה זו שנתתי לה חירות, הוי חרות על הלוחות,
הקדוש ברוך הוא נתן לנו את התורה לעם ישראל ללמוד בה ולעסוק בה . התורה זה הדבר הגבוה ביותר שאדם יכול להתעסק בו ואם הוא עוזב את זה ולא מבין את המעלה הגדולה של התורה זה כמו שחזיר ישים נזם זהב על אפו . כלומר דבר גבוה ויקר זהב על אף של חיה בזויה המתפלשת בבוץ .
אם האדם עוזב את היקר ביותר ומתעסק בדברים נמוכים יותר בזויים יותר  ולא מבין את ערך התורה ומיחס לדברים אחרים מעלה גדולה יותר , זה אדם שנחשב  נזוף .
וכדי שנבין מזה נזוף אומר [רבינו] בחיי בראשית פרק ד
 וגם רבותינו ז"ל האריכו במדרש (ב"ר כד, ו) בענין אדם הראשון, שכל אותן ק"ל שנה שהיה נזוף בחטאו שהוליד רוחין ושדין ולילין ומזיקין.
התרחקות מהקדוש ברוך הוא יוצר מצב של רוחות שדים ומזיקין והאדם מתחיל להיות נשלט ע"י אותם מזיקין . התרחקות מהקדוש ברוך הוא יוצר מציאות קשה מאוד .
ולכן אדם שמתרחק מהתורה הוא לא בן חורין אלה אדם שנשלט ע"י המזיקים אדם שנשלט ע"י המזיקים זה אדם לא חופשי . אדם לא חופשי זה אדם שקרוב למוות ולא לחיים .
וכאן מספרת הגמרא על יומו האחרון של דויד שהיה בחג השבועות
תלמוד בבלי מסכת שבת דף ל עמוד ב
כל יומא דשבתא הוה יתיב וגריס כולי יומא, ההוא יומא דבעי למינח נפשיה קם מלאך המות קמיה ולא יכיל ליה, דלא הוה פסק פומיה מגירסא. אמר: מאי אעביד ליה? הוה ליה בוסתנא אחורי ביתיה, אתא מלאך המות סליק ובחיש באילני, נפק למיחזי. הוה סליק בדרגא, איפחית דרגא מתותיה, אישתיק ונח נפשיה.
רק שדויד עזב לרגע את התורה מלאך המוות יכל לשלוט בו
תורה זה להתרומם מעל היכולת של מלאך המוות ,זה קרבה לאלוקים , זה להיות בן חורין אמיתי , מזיקים לא שולטים בך כי הם לא קיימים ליד האלוקים , והתרחקות מהתורה זה בדיוק ההיפך מזה מוות , זה להיות עבד, להיות נשלט ע"י המזיקים שיכולים להתקיים רק בריחוק מהקדוש ברוך הוא  .
ואומר התפארת ישראל - יכין מסכת אבות פרק ו
לז) שאינו עוסק בתורה. כראוי:לח) נזוף. ר"ל מוגער הוא מאביו שבשמים
וכשאתה רחוק מאבינו שבשמיים אתה כבר בתחום השליטה של מלאך המוות והמזיקים . זה לא עונש זה מציאות .
והבנה זו צריכה להיות אצל כל אדם כל יום אבל באופן מודגש בחג השבועות חג זמן מתן תורתנו

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה