6.6.2014

פרשת בהעלותך חרון אף וארך אפים מה המשמעות של 2 התכונות שאנו רואים במידת הדין והחסד ? ומה פתאום יש ארך אפים לצדיקים ? והאם יש רק חרון אף ? ומה הצד ההופכי ?





בס"ד

פרשת בהעלותך חרון אף  וארך אפים מה המשמעות של 2 התכונות שאנו רואים במידת הדין והחסד ?

ומה פתאום יש ארך אפים לצדיקים ? והאם יש רק חרון אף ומה הצד ההופכי ?

‏ח'/סיון/תשע"ד

במדבר פרק יא

(א) וַיְהִי הָעָם כְּמִתְאֹנְנִים רַע בְּאָזְנֵי יְקֹוָק וַיִּשְׁמַע יְקֹוָק וַיִּחַר אַפּוֹ וַתִּבְעַר בָּם אֵשׁ יְקֹוָק וַתֹּאכַל בִּקְצֵה הַמַּחֲנֶה:

ויחר אפו וישר כתוב ותבער בהם אש . כלומר אנו רואים שלכאורה צריך להגיד שמהאף יוצא האש ואכן כך כותב רש"י שמואל ב פרק כב

(ט) עלה עשן באפו - כן דרך הכועס יוצא עשן מנחיריו וכן עלה עשן באפו, וזהו כל לשון חרון אף שהאף נוחר ומעלה הבל:

כלומר חרון אף זה מידת הדין ,יוצא אש מהאף ומכלה את מי שצריך להיות מכולה

אם כן בו נבין מה זה ארך אפים ?

אם ניקח את המשמעות המילולית של ארך אפים צריך להגיד שבעצם יש כאן הארכה של האף כלומר האש נמצאת באף אבל בגלל שהאף ארוך יותר האש תצא יותר מאוחר כלומר יש כאן השהיה של מידת הדין . מידת הדין קימת אבל היא נמצאת במקום ארוך יותר ולוקח לה זמן יותר גדול לצאת ולבא לידי ביטוי ולכן המשמעות של ארך אפים זה התארכות הזמן של הופעת מידת הדין.

האם מידת הדין זה רק לרשעים ואנו יודעים שיש 2 נחיריים ?

אומרת הגמרא תלמוד בבלי מסכת עירובין דף כב עמוד א

מאי דכתיב +שמות ל"ד+ ארך אפים? ארך אף מבעי ליה! אלא: ארך אפים לצדיקים, ארך אפים לרשעים.

כלומר ארך אפים זה לרשעים וגם לצדיקים . מובן לנו מה זה ארך אפים לרשעים שמידת הדין נותנת להם עוד זמן עד שתצא לעולם אבל מה זה ארך אפים לצדיקים ?

אומר רש"י מסכת עירובין דף כב עמוד א

אפים - משמע: פנים, בין שוחקות בין זעומות, אפים שוחקות מאריך ומאחר לצדיקים לעתיד לבא, ואפים זעומות מאריך לרשעים, ומאחר פורענותם לעולם הבא.

כלומר יש אף שוחק ויש אף זעום . הקדוש ברוך הוא יכול  לשחוק לצדיק מיד או לזעום כלפי הרשע אבל מידת ארך אפים עובדת גם בצדיקים וגם ברשעים . כלומר הקדוש ברוך הוא מאריך את האף והשחוק או הזעם יוצא יותר מאוחר . ומידת ארך אפים היא מידת החסד שבו נותן הקדוש ברוך הוא הזדמנות לרשע לחזור בו וכן נותן את השכר לצדיקים לעולם הבא כי עיקר השכר זה בעולם הבא

מסכתות קטנות מסכת אבות דרבי נתן נוסחא ב פרק לג

הוא היה אומר יפה שעה אחת בתשובה ומעשים טובים בעולם הזה מכל חיי העולם הבא. יפה שעה אחת של קורת רוח בעולם הבא מכל חיי העולם הזה:

וננסה להבין מדוע האף מסמל את מידת הדין וגם את ארך אפים ?

אוצר המדרשים (אייזנשטיין) יצירה עמוד 242

נגלה עליו אדון הכל יתברך שמו לעד, והושיבו בחיקו ונשקו על ראשו וקראו אברהם אוהבי וכרת ברית לו ולזרעו עד עולם, שנאמר והאמין בהוי"ה ויחשבה לו צדקה [וקרא עליו כבוד הוי"ה דכתיב בטרם אצרך בבטן ידעתיך] וכרת לו ברית בין עשר אצבעות ידיו והיא הלשון, ובין עשר אצבעות רגליו והיא המילה,

עיקר הביטוי של האדם בא מהפה כלומר הפה הוא כלי  הביטוי של האדם ובזכות ברית הלשון קיבלו ישראל את התורה, והיכולת לחיות ולהתרבות זה ברית המילה . כמו שכותב תורת המנחה פרשת לך לך / דרשה ח עמוד 47

ואילמלא שקבלו ישראל ברית בשר, מעולם לא היו יכולים לזכות לקבלת התורה שהיא ברית הלשון. וזהו שאמר בספר יצירה כשבא אברהם אבינו צפה והביט וראה וחקק והבין וחקר וחשב ועלתה בידו נגלה אליו אדון העולם וקראו אוהבו וכרת לו ברית בין עשר אצבעות רגליו, וזהו ברית המילה, ובין עשר אצבעות ידיו וזהו ברית הלשון.

והאף נמצא מעל הלשון ולכאורה הוא השומר של ברית הלשון וזה מדת הדין היא דואגת להכניס את האדם לתלם כדי שישמור על התורה שנתנה לו בזכות ברית הלשון . ומזה מסתעף מידת ארך אפים .

 

 

 

 

וחרון האף בה לידי ביטוי בצורות שונות ספרי דברים פרשת עקב פיסקא מג

אף האמור להלן דבר וחיה רעה אף חרי אף האמור כאן דבר וחיה רעה, מה חרי אף האמור כאן עצירת גשמים וגלות אף +שמות כב כג+ חרי אף האמור להלן עצירת גשמים וגלות נמצינו למידים שכל מקום שנאמר חרון אף חמשה מיני פורעניות הם חרב ודבר וחיה רעה ועצירת גשמים וגלות.

ואומר ירמיהו פרק ל

(כד) לֹא יָשׁוּב חֲרוֹן אַף יְקֹוָק עַד עֲשֹׂתוֹ וְעַד הֲקִימוֹ מְזִמּוֹת לִבּוֹ בְּאַחֲרִית הַיָּמִים תִּתְבּוֹנְנוּ בָהּ:

רק לעתיד לבא רק אז ישוב חרון האף של הקדוש ברוך הוא . ויש לנו להתבונן באחרית הימים שתהיה קץ חרון האף ולא לפני כן .ואומר האלשיך על ירמיהו פרק ל פסוק כד

כי באחרית הימים הוא עת הקץ בלבד, הוא שתתבוננו בה בלבד ולא מעתה:

יהי רצון שאחרית הימים תגיע מהר וישועת השם כהרף עין

 

 

 



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה