21.3.2014

בס"ד פרשת שמיני "כי אני ה' המעלה אתכם מארץ מצרים" מה החשיבות של יציאת מצרים ? האם יציאת מצרים זה בריאה חדשה של העולם ? ‏י"ט/אדר ב/תשע"ד



בס"ד  פרשת שמיני "כי אני ה' המעלה אתכם מארץ מצרים"  מה החשיבות של יציאת מצרים ?

האם יציאת מצרים זה בריאה חדשה של העולם ?  ‏י"ט/אדר ב/תשע"ד
ספרא שמיני פרשה י
כי אני ה' אלהיכם והתקדשתם והייתם קדושים כי קדוש אני ה', כשם שאני קדוש כך אתם קדושים, כשם שאני פרוש כך אתם היו פרושים. (ד) ולא תטמאו את נפשותיכם בכל השרץ הרומש על הארץ אף על פי שאין פרה ורבה, כי אני ה' המעלה אתכם מארץ מצרים על כן העליתי אתכם מארץ מצרים על תנאי שתקבלו עליכם עול מצות שכל המודה בעול מצות מודה ביציאת מצרים, וכל הכופר בעול מצות כופר ביציאת מצרים.
בספרה יש טיעון שהאמונה ביציאת מצרים לכאורה יותר יסודית מהאמונה בקדוש ברוך הוא כי הסדר הוא קבלת עול מצות גורם לאמונה ביציאת מצרים ולכאורה זה יותר יסודי מהאמונה בקבלת התורה במעמד הר סיני  .
וכמו כן אנו רואים את יציאת מצרים כדבר יסודי ביותר בתורה וגם במצות
שמות פרק כ
(ב - ג) אָנֹכִי יְקֹוָק אֱלֹהֶיךָ אֲשֶׁר הוֹצֵאתִיךָ מֵאֶרֶץ מִצְרַיִם מִבֵּית עֲבָדִים לֹא יִהְיֶה לְךָ אֱלֹהִים אֲחֵרִים עַל פָּנָי:
ויקרא פרק יא
(מה) כִּי אֲנִי יְקֹוָק הַמַּעֲלֶה אֶתְכֶם מֵאֶרֶץ מִצְרַיִם לִהְיֹת לָכֶם לֵאלֹהִים וִהְיִיתֶם קְדֹשִׁים כִּי קָדוֹשׁ אָנִי:
וכמו כן
ביאור הגר"א יורה דעה סימן קס
[ג] וכאלו כו'. ת"כ פ' בהר אני ה' אלקיכם אשר הוצאתי אתכם מארץ מצרים על תנאי כך הוצאתי אתכם מארץ מצרים שתקבלו עליכם מצות רבית שכל המודה במצות רבית מודה ביציאת מצרים וכל הכופר במצות רבית כופר ביציאת מצרים:
ובשו"ת בית הלוי דרושים דרוש יב :
יש לו לאדם ליתן אל לבו כמה להזהר מאכילת דברים האסורים ובפרט בימי הקיץ מנמלים שכל האוכל אותו לא יטול שכרו לע"ל וגודל העונש עלי' יותר מכל העבירות אחרי שאין בו שום תאוה אם לא האזהרה ונמצא הוא כמעט קרוב להכעיס עד שאמרו בתו"כ סוף פ' שמיני חמורה שרצים שכל הכופר במצות שרצים כופר ביציאת מצרים:
ובספר המצוות לרמב"ם מצות עשה רח :
והצווי שנצטוינו להפליג בצמצום השיעור המוסכם עליו מכל מין מהם יקרא מצות מדות. ולשון ספרא (ספ"ח) על תנאי כך הוצאתי אתכם מארץ מצרים על תנאי שתקבלו עליכם מצות מדות שכל המודה במצות מדות מודה ביציאת מצרים וכל הכופר במצות מדות כופר ביציאת מצרים.
וצריך בירור מה יש ביציאת מצרים ומה החשיבות של יציאת מצרים ?
משנה מסכת אבות פרק ה
[א] בעשרה מאמרות נברא העולם ומה תלמוד לומר והלא במאמר אחד יכול להבראות אלא להפרע מן הרשעים שמאבדין את העולם שנברא בעשרה מאמרות וליתן שכר טוב לצדיקים שמקיימין את העולם שנברא בעשרה מאמרות:
פרוש  המשנה : הקדוש ברוך הוא ברא את העולם בעשרה מאמרות כדי שיוכל לתת עונש לרשעים כלומר לגלגל את העולם חזרה למצב הראשוני של בריאת העולם וכמו כן לגלגל למעלה את העולם למצב של גן עדן וזה לתת שכר לצדיקים . כלומר מעשה הבריאה הוא לא מצב סטטי אלה מצב שמשתנה לפי מעשי האדם . במבול הקדוש ברוך הוא גלגל את העולם חזרה למצב של תוהו ובהו
אומר צרור המור בראשית פרק ב
בענין שבזה כפרו בבריאת העולם וכחשו בה' ויאמרו לא הוא. ולכן רצה השם להשחית הארץ בענין שידעו כי יוצר הכל הוא. והוא בראה והוא יכול להפכה תהו ובהו. וזהו וירא ה' כי רבה רעת האדם בארץ שנסתכל ה' בחטאם ורעתם שהיתה בארץ והיו מכחישים בבריאתה וחושבין על ה' תועה וזהו וכל יצר מחשבות לבו רק רע כל היום. ולכן אמר ותשחת הארץ וכן והנה נשחתה. וכן והנני משחיתם את הארץ שהיא גרמה להם לחטוא כמאמרם ז"ל ואבדתם מהרה מעל הארץ הטובה כי טובתם גרמה לכם לחטוא כאומרו וישמן ישורון ויבעט. ולכן רצה השם להביא מבול ממים לחזור העולם תהו ובהו כמו שהיה מתחילה שהיה העולם מכוסה ממים עד שאמר יקוו המים.
פרוש :  הקדוש ברוך הוא גלגל חזרה את העולם למצב הראשוני שלו למצב של תוהו ובהו .  וכן כתוב
מפורש שהקדוש ברוך הוא התאבל על מות  העולם שבעה ימים .
ואומר התלמוד ירושלמי (וילנא) מסכת מועד קטן פרק ג הלכה ה
ר' יעקב בר אחא בשם ר' זעירה שמע לה מן הדא [ויקרא ח לה] ופתח אהל מועד תשבו יומם ולילה שבעת ימים ושמרתם את משמרת משכן ה' כשם ששימר הקדוש ברוך הוא על עולמו שבעה כך אתם שמרו על אחיכם שבעה.
פרוש :הקדוש ברוך הוא ישב שבעה על העולם ולכן ציוה משה להתאבל על נדב ואביהו שבעה ימים .
כלומר היה בריאה מחדש של העולם לאחר המבול . אבל כמו שהיה קלקול של האדם הראשון מיד אחרי הבריאה היה קלקול של דור הפלגה מיד אחרי בריאת העולם מחדש , ובני נוח לא קבלו את שבע מצוות בני נוח והעולם חזר לקלקולו .כתוב בתלמוד בבלי מסכת עבודה זרה דף ב עמוד ב
מיד אומר להם הקדוש ברוך הוא: הראשונות ישמיעונו, שנא': +ישעיהו מג+ וראשונות ישמיענו, שבע מצות שקיבלתם היכן קיימתם! ומנלן דלא קיימום? דתני רב יוסף: +חבקוק ג+ עמד וימודד ארץ ראה ויתר גוים, מאי ראה? ראה ז' מצות שקבלו עליהן בני נח ולא קיימום, כיון שלא קיימום עמד והתירן להן.
כלומר יש להגיד שגם הבריאה החדשה של העולם לא הועיל ושהקדוש ברוך הוא מחליט לברא את העולם מחדש אבל בורא אותו מחדש עם תנאי של קבלת התורה
תלמוד בבלי מסכת עבודה זרה דף ב עמוד ב מאי בעי בשעיר ומאי בעי בפארן? א"ר יוחנן: מלמד שהחזירה הקדוש ברוך הוא על כל אומה ולשון ולא קבלוה, עד שבא אצל ישראל וקבלוה!  תלמוד ובבלי מסכת עבודה זרה דף ב עמוד ב
דכתיב: +שמות יט+ ויתיצבו בתחתית ההר, ואמר רב דימי בר חמא: מלמד שכפה הקדוש ברוך הוא הר כגיגית על ישראל, ואמר להם: אם אתם מקבלין את התורה - מוטב, ואם לאו - שם תהא קבורתכם!
ואומר צרור המור שמות פרשת בא
עד שלזה אנו אומרים אלו עשר מכות הביא הקדוש ברוך הוא על המצריים. וכן הן שקולות כנגד עשרה מאמרות שנברא בהם העולם. וכן על אלו עשר מכות נתקיים העולם ונתחדש כמבראשית.
ואמר שם משמואל ויקרא פסח
והנה ידוע במדרשים שעשר מכות למצרים הי' להם ביטול עשרה מאמרות שבהם נברא העולם, היינו רוחניות המאמרים, ולעומתם נפתח לישראל רוחניות העשרה מאמרות, והי' נחשב להם כבריאה חדשה כמו בריאת העולם,
כלומר החידוש של יציאת מצרים שזה בריאה חדשה של העולם . לאחר הבריאה במעשה בראשית והחרבת העולם במבול ובריתו מחדש ולאחר שלא קבלו בני נח את המצוות בורא הקדוש ברוך הוא את העולם מחדש אבל הבריאה הזאת נעשית עם התנית קבלת התורה על ידי עם ישראל .
ובריאה מחדש של העולם נעשית ע"י עשר המכות שמגלגל את העולם חזרה למצב של בראשית
בראשית פרק א
וְהָאָרֶץ הָיְתָה תֹהוּ וָבֹהוּ וְחֹשֶׁךְ עַל פְּנֵי תְהוֹם וְרוּחַ אֱלֹהִים מְרַחֶפֶת עַל פְּנֵי הַמָּיִם:
ולכן פרעה טובע במים כמו שהעולם טבע במים במעשה המבול אבל כאן זה רק למצרים ולא לכל העולם כפי שהבטיח הקדוש ברוך הוא במעשה הקשת .
ולמה בדיוק בפרעה כי פרעה הוא בעצם השכלול של דור הפלגה שרצה להלחם בקדוש ברוך הוא כי הוא חשב שהוא האלוקים שהוא ברא את העולם .
מדרש תנחומא (בובר) פרשת וארא סימן ח
ומנין שעשה פרעה עצמו אלוה, שנאמר (יען) [אשר] אמר (יאור לי) [לי יאורי] ואני עשיתיני (יחזקאל כט ג), אני הוא שבראתי את עצמי.
במעשה בראשית הכל כתוב בתורה אבל אף אחד לה היה נוכח בבריאת העולם אבל בריאת העולם מחדש ע"י עשר מכות במצרים ויציאת מצרים בים היה לנוכח 600000  מעם ישראל שראו את ההרס העולם ובריאת העולם בעיניהם וכמו כן  כל הגויים שראו את הבריאה מחדש  . וחידוש זה שבריאת העולם נעשתה מול כל העולם זה דבר שלא ניתן להכחישו ולכן נאמר "וכל הכופר בעול מצות כופר ביציאת מצרים" וזה היסוד הגדול של יציאת מצרים שלא ניתן להכחשה לא ע"י עם ישראל ולא ע"י אומות העולם במתן תורה הקדוש ברוך הוא דיבר לעם ישראל בלבד ולכן הגויים יכולים להכחישו אבל יציאת מצרים לא ניתן להכחישה .
שמות פרק יג
(ח) וְהִגַּדְתָּ לְבִנְךָ בַּיּוֹם הַהוּא לֵאמֹר בַּעֲבוּר זֶה עָשָׂה יְקֹוָק לִי בְּצֵאתִי מִמִּצְרָיִם:
וזה היסוד הגדול של חג הפסח שיש אומרים שבו נברא העולם .




אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה