21.2.2014

פרשת ויקהל ויעש בצלאל את ארון עצי שטין


בס"ד

ויעש בצלאל   את ארון עצי שטין    פרשת ויקהל      ‏כ'/אדר א/תשע"ד


בפרשת תרומה כתוב שמות פרק כה

(ח) וְעָשׂוּ לִי מִקְדָּשׁ וְשָׁכַנְתִּי בְּתוֹכָם:

(ט) כְּכֹל אֲשֶׁר אֲנִי מַרְאֶה אוֹתְךָ אֵת תַּבְנִית הַמִּשְׁכָּן וְאֵת תַּבְנִית כָּל כֵּלָיו וְכֵן תַּעֲשׂוּ: 

ומיד הכתוב ממשיך  שמות פרק כה

(י) וְעָשׂוּ אֲרוֹן עֲצֵי שִׁטִּים אַמָּתַיִם וָחֵצִי אָרְכּוֹ וְאַמָּה וָחֵצִי רָחְבּוֹ וְאַמָּה וָחֵצִי קֹמָתוֹ:

 

כלומר הסדר שהקדוש ברוך הוא  ציוה את משה היה קודם כל משכן ולאחר מכן את הארון ששם התגלה  הקדוש ברוך הוא לפני משה ,אבל ממשיך הכתוב ומתאר את בנית הארון תחילה

 

ובשמות פרק לו   נכתב הפוך

(ח) וַיַּעֲשׂוּ כָל חֲכַם לֵב בְּעֹשֵׂי הַמְּלָאכָה אֶת הַמִּשְׁכָּן עֶשֶׂר יְרִיעֹת שֵׁשׁ מָשְׁזָר וּתְכֵלֶת וְאַרְגָּמָן וְתוֹלַעַת שָׁנִי כְּרֻבִים מַעֲשֵׂה חֹשֵׁב עָשָׂה אֹתָם: ולאחר מכן  שמות פרק לז

(א) וַיַּעַשׂ בְּצַלְאֵל אֶת הָאָרֹן עֲצֵי שִׁטִּים אַמָּתַיִם וָחֵצִי אָרְכּוֹ וְאַמָּה וָחֵצִי רָחְבּוֹ וְאַמָּה וָחֵצִי קֹמָתוֹ:

  כלומר התחלת העשיה היתה  המשכן ולאחר מכן עשית הארון

 

וצריך לחקור  מה ההבדל בן תרומה ליקהל

 

שמות רבה (וילנא) פרשת ויקהל פרשה נ

 

אתה מוצא בשעה שאמר הקדוש ברוך הוא למשה עשה המשכן בא ואמר לבצלאל אמר לו מהו המשכן הזה אמר לו שישרה הקדוש ברוך הוא שכינתו בתוכו ומלמד לישראל תורה, אמר לו בצלאל והיכן התורה נתונה אמר לו משאנו עושים את המשכן אנו עושין הארון, א"ל רבינו משה אין כבודה של תורה בכך אלא אנו עושין הארון ואח"כ המשכן לפיכך זכה שיקרא על שמו שנאמר ויעש בצלאל את הארון.

 

כלומר סדר הדברים הרגיל והטבעי לעשות בית ולאחר מכן לעשות את מה שבפנים אבל בצלאל שהקדוש ברוך הוא מעיד עליו בשמות פרק לא

(ב) רְאֵה קָרָאתִי בְשֵׁם בְּצַלְאֵל בֶּן אוּרִי בֶן חוּר לְמַטֵּה יְהוּדָה:

(ג) וָאֲמַלֵּא אֹתוֹ רוּחַ אֱלֹהִים בְּחָכְמָה וּבִתְבוּנָה וּבְדַעַת וּבְכָל מְלָאכָה:

ראה את הדברים אחרת מהמהלך הטבעי הוא הבין כשברא את הקדוש ברוך הוא את העולם רוח האלוקים היתה לפני בריאת העולם ובצלאל שהיה בו רוח אלוקים הבין את זה מיד ואמר למשה קודם כל הארון ולאחר מכן המשכן .ולכן הארון נכתב על שמו של בצלאל על אף שכתוב בשמות "ועשו ארון עצי שיטים" ברבים אבל ההבנה של בצלאל שחשיבות התורה מעל לכל עשתה שהארון הקודש ובתוכו ספר התורה ששם היתה שכינה ושם נגלה למשה הקדוש ברוך הוא נכתב על שמו של בצלאל .

וכדי להבין שהתורה קודמת לכל צריך שיהיה בך רוח אלוקים ואם אין בך רוח אלוקים ההבנה שלך תהיה שקודם צריך להקים את המשכן ולאחר מכן לבנות את התורה .

וכשהמלאך מלמד את העובר את התורה בבטן אימו ולאחר מכן העובר יוצא לאויר העולם מלמד שקודם כל תורה קודמת ולאחר מכן בנית האדם .

וזה מה שמלמד אותנו המדרש שדרך העולם ללכת בדרך הטבעית קודם כל משכן ואחר כך תורה אבל האמת היא הפוכה וכדי שנבין זאת צריך להיות בנו רוח אלוקים וכדי שיהיה בנו רוח אלוקים צריך ללמוד תורה . ולכן הפער הגדול בין אלו שלומדים תורה לאלו שלא לומדים פער שכמעט לא ניתן לגישור כי זה נגד הטבע של העולם  . וללכת נגד הטבע של העולם זה מסירות נפש .

ולכן הוא נקרא בצלאל   כלומר בצל אל ויש לזה שני פרושים השכינה שהייתה בבית המקדש מעל ארון הקודש זה הצל של אלוקים כי באמת המשכן לא יכול להכיל את האלוקים רק את הצל שלו . וגם שהאור של התורה שקיים היום בעולם זה הצל של האור כלומר רק הבבואה של האור האמיתי של התורה כי הקדוש ברוך הוא גנז את האור לעתיד לבא לאחרית הימים . וזה מה שכתוב בסוף פרשת כי תשא "והשיב משה את המסוה על פניו " לא ניתן להיות מול אור התורה רק מול הצל של התורה .

והמחויבות שלנו להתאמץ ללמוד תורה ושיכנס בנו רוח אלוקים כדי שנוכל לראות את המציאות כפי שהיא ולא ההיפך מהמציאות האמיתית

ונסיים בדברי המדרש ילקוט שמעוני זכריה רמז תקפד

 

ילקוט שמעוני זכריה רמז תקפד

דרב יוסף בריה דר' יהושע בן לוי חלש ואיתנגיד, אמר ליה אבוה מאי חזית, א"ל עולם הפוך ראיתי עליונים למטה ותחתונים למעלה, אמר ליה בני עולם ברור ראית, ואנן מאי, אמר ליה כי היכי דחשבינן הכא חשבינן התם, מאי שמעת להו דקאמרי אשרי מי שבא לכאן ותלמודו בידו,

פירוש : יהושע בן לוי עלה לשמים וראה עולם שהמציאות שלו הפוכה מהמציאות בעולם הזה כי האמת הפוכה למהלך הטיבעי של העולם . אבל מי שלומד תורה "ואנן מאי " ? לאלו שלומדים תורה העולם הזה והעולם הבא אותו הדבר כי לימוד התורה ומסירות הנפש לתורה מכניסה בנו רוח אלוקים ונותנת לנו לראות את המציאות כפי היא .

 

 

 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה