20.2.2014

פרשת ויקהל נטורי קרתא סנטורי קרתא מי הם באמת נטורי קרתא שומרי העיר ומחריבי העיר

בס"ד

שומרי העיר ומחריבי העיר             ‏י"ט/אדר א/תשע"ד




תלמוד ירושלמי (וילנא) מסכת חגיגה פרק א



מתני' ר"ש בן מנסיא אומר אי זהו מעוות שאינו יכול לתקון זה שבא על הערוה והוליד ממזר אם תאמר בגנב וגזלן יכול הוא לחזור ולתקן ר"ש בן מנסיא אומר אין קורין מעוות אלא למי שהוא מתוקן מתחילה ונתעוות ואיזה זה זה תלמיד חכם שפורש מן התורה: גמ' תני ר"ש בן יוחי אם ראית עיירות שנתלשו ממקומן בארץ ישראל דע שלא החזיקו בשכר סופרים ומשנים מה טעמא [ירמי' ט יא] על מה אבדה הארץ נצתה כמדבר מבלי עבר ויאמר ה' על עזבם את תורתי רבי יודן נשייא שלח לרבי חייה ולר' אסי ולר' אמי למיעבוד בקירייתא דארעא דישראל למתקנה לון ספרין ומתניינין עלין לחד אתר ולא אשכחון לא ספר ולא מתניין אמרין לון אייתון לן נטורי קרתא אייתון לון סנטורי קרתא אמרון לון אילין אינון נטורי קרתא לית אילין אלא חרובי קרתא אמרין לין ומאן אינון נטורי קרתא אמר לון ספרייא ומתנייניא הדא היא דכתיב [תהילים קכז א] אם ה' לא יבנה בית וגו'

 בו נבין את הירושלמי היסודי הזה ומה ניתן להבין ממנו

אומר הירושלמי שהסיבה שנתלשו עירות מארץ ישראל שלא החזיקו בשכר סופרים ומפרש קרבן העדה :בשכר סופרים ומשנים. מלמדי תינוקות מקרא ומשנה כלומר לימוד תורה ואם אין לימוד תורה אין סיבה לאותם עיירות ולכן הם נתלשים ממקומן.

ואז שלח רבי יודן את רבי חייה למיעבוד ומפרש קרבן העדה : למיעבר. בעיירות שבא"י לתקן להן מלמדי תינוקות למקרא ולמשנה: נכנסו אבל לא מצאו  נכנסו למקום אחד ולא מצאו לא מלמד מקרא ומשנה . 
ועכשיו  הם רוצים לבדוק האם יש טעם להשקיע באותו מקום ולהביא מלמדי תורה או אולי אין טעם להשקיע במקום כי המקום הזה סופו להיעקר . ובו נראה כיצד הם בדקו את הענין

הם באו אל תושבי העיר ושאלו אותם מי הם שומרי העיר או בלשון הירושלמי " אמרין לון אייתון לן נטורי קרתא"  ובשאלה הזאת רצו לדעת מה חשיבות התורה במקום כזה אם התורה חשובה באמת אז יש ענין להשקיע כי יש עתיד  במקום הזה ואם אין חשיבות לתורה אז אין עתיד  למקום הזה  . הם לא שאלו אותם ישירות האם התורה חשובה לכם כי בטוח שהיו אומרים ברור שהתורה חשובה לנו ועל זה עומד עם ישראל אבל זו לא היתה תשובה אמיתית ולכן שאלו שאלה עקיפה בחכמה להבין מה חשיבות התורה האמיתית במקום הזה . התשובה שקיבלו " אייתון לון סנטורי קרתא" ולפי פרוש קרבן העדה סנטורי קרתא. הם העומדים על המשמר בשערי העיר ובלשוננו היום הראו להם את "הפלוגה מגולני " ואמרו להם אלו שומרי העיר . 

התשובה של רבי חייה ורבי אסי ורבי אמי היתה מדהימה "אמרין. להו אלו הן שומרי העיר בתמיה אינן אלא מחריבי העיר"  לא רק שאלו לא שומרי העיר אלו מחריבי העיר .

שאלו אותם ומי אלו שומרי העיר ואמרו להם "אמר לון ספרייא ומתנייניא הדא היא דכתיב [תהילים קכז א] אם ה' לא יבנה בית וגו'"

פרוש : במציאות שלכם אתם רואים בפלוגת גולני כשומרי העיר ונכון שהם מוסרים נפשם על בטחון עם ישראל אבל אם אתם חושבים ככה סופכם שהעיר תעקר מארץ ישראל. כי האמת היא שתלמידי החכמים הם שומרי העיר האמיתיים כי מי שיש לו יכולת לשמור על ארץ ישראל בשלמות זה הקדוש ברוך הוא ,ואם אתם מקימים את התורה הארץ תפרח ואם לא תעקרו מהארץ הזאת . אומנם צריך את פלוגת גולני גם לשמור על העירות אבל הם לא הסיבה לקיום בארץ ישראל. ואם אתם חושבים שזה הסיבה לקיומכם בארץ ישראל סופכם להיעקר מן הארץ ולכן הם בצורה עקיפה מחריבי העיר ,ולא שומרי העיר ,שהם גורמים לכם לחשוב שבגללם אתם חיים פה בארץ ישראלעל אף שהם מוסרים נפשם לביטחון של עם ישראל  .



ונסיים בדברי מדרש איכה ,

 ר' הונא ור' ירמיה בשם ר' שמואל ברבי יצחק אמר מצינו שויתר הקדוש ברוך הוא על עבודת כוכבים ועל גילוי עריות ועל שפיכות דמים ולא ויתר על מאסה של תורה שנאמר על מה אבדה הארץ, על עבודת כוכבים ועל גילוי עריות ועל שפיכות דמים אין כתיב כאן אלא על עזבם את תורתי, ר' הונא ור' ירמיה בשם ר' חייא בר אבא אמרי כתיב (ירמיה ט"ז) ואותי עזבו ואת תורתי לא שמרו, הלואי אותי עזבו ותורתי שמרו, מתוך שהיו מתעסקין בה המאור שבה היה מחזירן למוטב,



יהי רצון שנתחזק בלימוד התורה ונבין את חשיבות התורה ובזכות לימוד זה אולי נצליח לבטל את חילול השם הגדול שנעשה היום שחלקים גדולים בעם ישראל שלא מבינים את חשיבות התורה החליטו להטיל עונשי מאסר על לומדי התורה שכל העולם עומד עליהם .

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה