15.2.2014

אגודל או LIKE האם יש לזה מקור ביהדות ?

בס"ד

אגודל   או LIKE  האם יש לזה מקור ביהדות ?        


משנה מסכת יומא פרק ב

[א] בראשונה כל מי שרוצה לתרום את המזבח תורם ובזמן שהן מרובין רצין ועולין בכבש וכל הקודם את חברו בארבע אמות זכה ואם היו שניהם שוין הממונה אומר להם הצביעו ומה הן מוציאין אחת או שתים ואין מוציאין אגודל במקדש:
והרמבם בפירוש המשנה מסכת יומא פרק ב משנה א
ואין מונין את הגודל (אגודל ) למי שהוציא גודלו מפני שקל לזקפה ולכפפה, ושמא יזקפנה או יכפפנה אם קרב המספר לסופו כדי שיבוא הפייס אצלו.
תלמוד ירושלמי (ונציה) מסכת יומא פרק ב דף לט טור ד /ה"א
אין מוציאין אגודל במקדש מפני הרמאין
כלומר חוששין לרמאים גם במקדש ויותר מזה אצל הכהנים שהם הקדושים ביותר בעם ישראל שנמצאים בתוך המקום הקדוש בעולם .
אבל אפשר להגיד שלא בגלל חשש מרמאים אלה מדין והייתם נקיים מה' ומישראל
משנה מסכת שקלים פרק ג
אין התורם נכנס לא בפרגוד חפות ולא במנעל ולא בסנדל ולא בתפילין ולא בקמיע שמא יעני ויאמרו מעון הלשכה העני או שמא יעשיר ויאמרו מתרומת הלשכה העשיר לפי שאדם צריך לצאת ידי הבריות כדרך שצריך לצאת ידי המקום שנאמר (במדבר ל"ב) והייתם נקיים מה' ומישראל ואומר (משלי ג') ומצא חן ושכל טוב בעיני אלהים ואדם:
ורבינו יונה על הרי"ף מסכת ברכות דף ג עמוד ב
מפני חשד. פי' שאע"פ שהאדם לא יעשה העבירה יש לו ליזהר ולברוח מן הדברים שמביאין לידי חשד שנאמר והייתם נקיים מה' ומישראל וכן אמרו חכמינו ז"ל (חולין דף מד ב) הרחק מן הכיעור וכו':
פרוש לא בגלל שבאמת חוששים לרמאים אלה עושים זאת בפני מצוה להוציא את עצמך מפני החשד שנאמר והייתם נקיים מה' ומישראל
אז למה מוצאים אגודל אם הוא מסמל את הרמאים ?
תלמוד בבלי מסכת סנהדרין דף ק עמוד א
כל המרעיב עצמו על דברי תורה בעולם הזה - הקדוש ברוך הוא משביעו לעולם הבא, שנאמר +תהלים ל"ו+ ירוין מדשן ביתך ונחל עדניך תשקם. כי אתא רב דימי אמר: עתיד הקדוש ברוך הוא ליתן לכל צדיק וצדיק מלא עומסו
רש"י מסכת סנהדרין דף ק עמוד א "מלא עומסו - מלא חופנו של הקדוש ברוך הוא טובה."
"וכי אפשר לומר כן - היאך אדם יכול לקבל מלא עומסו של הקדוש ברוך הוא, והרי אין לו מקום ליתן, דכל העולם כולו אינו אלא כמזרת ועד אגודל, באותן עולמות יתן לצדיק את העומס".
פרוש  : מזרת עד אגודל מסמל את העולם כולו כלומר ביד של הקדוש ברוך הוא מזרת עד אגודל נמצא כל העולם כולו .
וממשיך רשי ואומר מידה כנגד מידה "במדה שאדם מודד - אם מדד ונתן לצדקה לעני מלא חפניו - הקדוש ברוך הוא מודד בחפניו ונותן לו" .  כלומר מלא חופנו של אדם מסמל את כל הטוב שיכול אדם לתת . ולכן אם נתן מלא חופנו מזרת עד אגודל לעני הקדוש ברוך הוא נותן לו מדה כנגד מדה .
ועדיין קשה לרשי כיצד אדם יכול לקבל את כל העולם כולו הרי אין לו מקום לקבל את כל העולם כלומר מלא חופנו של הקדוש  ברוך הוא ובלשון רשי :"וכי אפשר לומר כן - שיהא הקדוש ברוך הוא נותן לאדם מלא חפניו, והלא אינו יכול לסבול כל כך" .
ומתרץ רשי לפי מהלך הגמרא  רש"י מסכת סנהדרין דף ק עמוד ב
ומעכשיו אין לתמוה היאך יש באדם כח לקבל שכר כל כך, שהרי למדת פורענות נותן הקדוש ברוך הוא כח באדם לקבלו - כל שכן שנותן כח באדם לקבל מדה טובה
כלומר אגודל מסמל את כל הברכות שנותן הקדוש ברוך הוא לאנשים שנותנים לאחרים גם את כל מה שהם יכולים לתת לאחר .  והרמת הבוהן מאדם אחד לשני מסמלת את השבח המלא לאותו אדם שמפנים אליו את האגודל והכונה צריכה להיות מזרת לבוהן מלא חופנו ואז יקבל גם הוא מלא חופנו של הקדוש ברוך והוא.
ופשוט שהפוך כלומר אגודל הפוך כלפי אחר  בעיה רצינית לאותו אחד שעושה את זה .

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה