6.9.2021

ראש השנה שנהיה לראש ולא לזנב מה רע בזנב ?

בס"ד 

ראש השנה שנהיה לראש ולא לזנב מה רע בזנב ?

בסעודת הלילה הראשון של ראש השנה נוהגים לאכול מסימני החג מאכלים המרמזים על  ברכות שונות לקראת השנה החדשה. אחד הסימנים הוא ראש של דג  שנהיה לראש ולא לזנב

וצריך להבין מה רע בזנב ? הזנב הוא חלק שהקב"ה ברא ויש לו תפקיד בעולם אז למה אנחנו רוצים להיות ראש ולא זנב ?

הביטוי הנ"ל כתוב בדברים (פרשת כי תבוא) פרק כח פסוק יג

(יג) וּנְתָֽנְךָ֨ יְקֹוָ֤ק לְרֹאשׁ֙ וְלֹ֣א לְזָנָ֔ב וְהָיִ֙יתָ֙ רַ֣ק לְמַ֔עְלָה וְלֹ֥א תִהְיֶ֖ה לְמָ֑טָּה כִּֽי־תִשְׁמַ֞ע אֶל־מִצְוֹ֣ת׀ יְקֹוָ֣ק אֱלֹהֶ֗יךָ אֲשֶׁ֨ר אָנֹכִ֧י מְצַוְּךָ֛ הַיּ֖וֹם לִשְׁמֹ֥ר וְלַעֲשֽׂוֹת:

כלומר התורה מיחסת חשיבות לראש ולא לזנב ואומרת לנו שעדיף להיות ראש ולא זנב . והסיבה שהתורה מביאה בפסוק לרצון להיות ראש הוא " כִּֽי־תִשְׁמַ֞ע אֶל־מִצְוֹ֣ת׀ יְקֹוָ֣ק" .

מה הקשר בן ראש לזנב לקיום מצוות ? מה הקשר בן ראש וזנב ללשמוע את המצוות ? 

אומר הפנים יפות דברים (פרשת כי תבוא) פרק כח פסוק יג

(יג) ונתנך ה' לראש ולא לזנב וגו'. יש לפרש על פי מה שאמרו [שבת קיט ב] בגנות אותו הדור שהיה ראשו של זה בצד זנבו של זה וראשו של זה בצד זנבו של זה, ענינו כי הנשמה נקראת ראש שהיא חלק אלהי ממעל, והגוף שהוא בעולם השפל נקרא זנב,

כלומר ראש הוא אותו חלק אלוקי ממעל שנותן לאדם את יכולת הבחירה ומי שיש לו יכולת בחירה יכול לשמוע את המצוות ולקיים אותם . ומי שהוא זנב הוא רק נפעל . אין לו את היכולת הבחירה כי הוא נמצא תחת הנסיבות של הגוף לעולם ואין לו את היכולת לבחור .

מי שיכול לבחור ולקנות את העולם שלו זה הראש . הזנב נגרר אחרי הראש וסופו לא תלוי בו . ולכן אנחנו מבקשים להיות ראש שנוכל לבחור ולקנות את עולמנו בזכות בחירה בטוב ולא להיות זנב טפל שסופו תלוי בראש שמוביל אותו .

וזה מתקשר למה שכתוב ב דברים (פרשת נצבים) פרק ל פסוק יט

(יט) הַעִדֹ֨תִי בָכֶ֣ם הַיּוֹם֘ אֶת־הַשָּׁמַ֣יִם וְאֶת־הָאָרֶץ֒ הַחַיִּ֤ים וְהַמָּ֙וֶת֙ נָתַ֣תִּי לְפָנֶ֔יךָ הַבְּרָכָ֖ה וְהַקְּלָלָ֑ה וּבָֽחַרְתָּ֙ בַּֽחַיִּ֔ים לְמַ֥עַן תִּחְיֶ֖ה אַתָּ֥ה וְזַרְעֶֽךָ:

אנחנו רוצים להיות ראש שבוחר בחיים בוחר במצוות כי מי שנהיה זנב סופו יהיה מוות , והכוונה מוות בעולם הבא . וכך כותב תלמוד בבלי מסכת ברכות דף יח עמוד ב

והמתים אינם יודעים מאומה - אלו רשעים שבחייהן קרויין מתים, שנאמר: ואתה חלל רשע נשיא ישראל.

למה הם לא יודעים מאומה ? כי הם זנב שהוא נפעל ולא פועל . אין לו באמת בחירה והוא משועבד לחוקי העולם בבחינת זנב .

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה